#بیانیهجامعهمدرسینحوزهعلمیهقم
درباره سیدکمال حیدری
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوینَ (اعراف: ۱۷۵)
بخوان بر آنان خبر کسی را که نشانههایمان را به او دادیم؛ اما او خود را از آن تهی ساخت، پس شیطان او را پیروی کرد، او از گمراهانِ فرومایه بود.
مدتی است فردی به نام سیدکمال حیدری که یکی از منتسبان حوزههای علمیه است؛ هر از گاهی درباره محکمات اسلام و تشیع سخنانی ناروا مطرح میکند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از چند سال پیش وی را زیر نظر دارد و در برابر تحلیلها و مطالب نادرست و ناتمام وی طریق تصبّر و تحلّم را در پیش گرفته است. بررسی سوابق نامبرده نشان میدهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصیل نداشته، فراگیری از استادان را به حد کفایت نرسانده است. نقشآفرینیهای وی در یکی از برنامههای سیمای کوثر نیز به لحاظ توانایی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطه اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختیار وی قرار میدادهاند و او تنها آن را اجرا میکرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر میشمارند.
از دیرزمانی که آرای باطل وی رخ نموده، عالمان و متدینانی ناصح با وی گفت و گو کرده و او را نسبت به بطلان آرا و دیدگاههای ناتمامش آگاه ساختهاند. وی به رغم پذیرش اکثر ملاحظات و تذکرات و تعهد نسبت به تصحیح اشتباهات و جبران خطاها؛ همواره خلاف عهد عمل کرده و روش خود را تصحیح نکرده است. افزون بر این مراکز علمی نیز به طور رسمی از وی برای طرح دیدگاههای خود در کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی دعوت کردهاند. این کرسیها در حضور صاحب نظران و اهل فنّ ارائه میشود؛ ولی او از این طریق علمی و ناصحانه نیز سربرتافته و بر نشر خطاهای یادشده اصرار میورزد. بدیهی است، جای بحث درباره تحلیلها و برداشتهاـ هرچند در تضاد با محکمات اسلام و تشیع ـ محافل تخصصی و علمی است؛ که وی تن به آن نمیدهد. به نظر میرسد او اکنون خود را به غاری انباشته از شبهات تبدیل کرده و سخن امیر مؤمنان وضعیت کسانی مانند اوست که میفرماید: « ٍکُلُّ ذَلِکَ وَحْشَةً مِمَّا وَرَّثَ النَّبِیُّ الْأُمِّیُّ ص وَ نُفُوراً مِمَّا أَدَّی إِلَیْهِمْ مِنْ أَخْبَارِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَهْلُ حَسَرَاتٍ وَ کُهُوفُ شُبُهَاتٍ وَ أَهْلُ عَشَوَاتٍ وَ ضَلَالَةٍ وَ رِیبَةٍ مَنْ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَی نَفْسِهِ وَ رَأْیِهِ فَهُوَ مَأْمُونٌ عِنْدَ مَنْ یَجْهَلُهُ غَیْرُ الْمُتَّهَمِ عِنْدَ مَنْ لَا یَعْرِفُهُ ...»؛ همه اینها به علت وحشت از چیزی است که پیامبر امی(ص) برجای گذاشته و به علت نفرت از آن چیزیست که از اخبار آفریدگار آسمانها و زمین بر آنان عرضه کرد؛ [اینان] اهل واماندگی، غارهای شبهات، اهل کمبینی و گمراهی و بدگمانیاند؛ کسی که خدا او را به خود و رأیش واگذاشته است.(کافی، ج۸؛ ص۶۳)
مع الاسف چندیست او با برداشتهای باطل خود، نسبتهای ناروا به عالمان سلف رضوان الله تعالی علیهم را نیز افزوده و آن را به مراجع عظام موجود دامت برکاتهم نیز تعمیم میدهد؛ تا آنجا که برخی مراجع معظم دامت برکاتهم صریحا به تنزیه فتاوی خود از نسبتهای ناروای وی پرداختند. نکته تأمل برانگیزتر، اینکه فارغ از برداشت های باطل او نسبت به محکمات اسلام و تشیع نشر این گفتار ها ونسبتهای ناروا و فتنهانگیز وی در آستانه میلاد خجسته پیامبر اعظم(ص) که محور وحدت امت اسلامی است تمام تفرقه افکنان را به هیجان آورده و شبکه های معاند و فتنه گر را به استقبال از سخنان بی پایه وی و باز نشر آن کشانده است ولذا بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنه ی امثال وی برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست هر چند مطمئنیم مسلمانان آگاه به ویژه پیروان اهل بیت علیهم السلام ، اسلام ،تشیع، عالمان و مراجع عظام را منزه از آرا و نسبت های بی مبنا و ناروای او می دانند.
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@alfigh_alosul
#نکاتفقهی_13
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دامظلهالعالی)
موضوع: مضاربه با درهم و دینار مغشوش
1⃣ بسیاری از فقها فرموده اند مضاربه با درهم و دینار مغشوش صحیح نیست و فرقی بین قلت و کثرت غش در این حکم نیست. عده ای نیز به نحو کلی گفته اند مضاربه با مغشوش صحیح نیست. اولین بار علامه و تنها در تذکره تفصیلی را ذکر کرده که محقق کرکی در جامع المقاصد و شهید ثانی در مسالک ، حاشیه شرائع و حاشیه ارشاد پذیرفته اند. ایشان بر خلاف بسیاری از فقها بین قرارداد با مغشوشی که با آن در خارج معامله صورت می پذیرد و غیر آن تفصیل داده و در فرض اول حکم به صحت کرده است.
2⃣راوی می گوید از حضرت علیه السلام پرسیدم آیا معامله با درهم¬هایی که خالص نیستند و چیزی با آنها مخلوط شده است صحیح است؟ حضرت علیه السلام در پاسخ فرمودند: اگر مردم با آن معامله می¬کنند اشکال ندارد. بنابراین با توجه به این روایت مغشوش بودن ضرری به صحت قرارداد وارد نمی¬کند.
🔹جلسه سیزدهم درس خارج مضاربه،۹۴/۱۰/۱۶
@alfigh_alosul
#تاریخفقهشیعه
#شیخمفید_4
📝 حضرتآیتاللهخامنهای(مدظله العالی)
موضوع: نقش مفید در «بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح فقه شیعه»
1⃣پیش از شیخمفید دو جریان متفاوت در فقه شیعه وجود داشته است؛ یکی جریانی است که فرد شاخص آن #علیابنبابویه (متوفی ۳۲۹) است و شاید بشود آن را جریان #قمیین نامید و به گمان زیاد استاد مفید در فقه یعنی #جعفربنقولویه (متوفی ۳۶۸) نیز از آن زمره است. فقاهت در این جریان به معنای افتاء بر طبق متون روایات است. بطوری که هر فتوا در کتب فقهی این گروه از فقهاء، حاکی از وجود روایتی در مضمون آن بوده و لذا هر گاه صاحب آن فتوا از وثاقت و ضبط لازم برخوردار باشد آن فتوا میتواند جایگزین یک حدیث باشد. بدین جهت است که #شهید (ره) در ذکری فرموده است که: قد کان الاصحاب یتمسکون بما یجدونه فی شرائع الشیخ ابی الحسن بن بابویه رحمة الله عند اعواز النصوص لحسن ظنهم به وان فتواه کروایته. بدیهی است که فقاهت با این کیفیت، بسی ابتدایی و عاری از اسلوب فنی و پیچیده است و فروع مذکور در کتب فقهی این جریان منحصر به فروع منصوص و بسی کم و محدود است و این همان است که طعن مخالفین به قلت فروع را متوجه فقه شیعه میکرده و #شیخطوسی رحمةالله بعدها به خاطر دفع این طعن کتاب «المبسوط» را تالیف فرموده است.
2⃣جریان دوم نقطهی مقابل این جریان و متکی به استدلال و به ظن غالب، متخذ و سرمشق گرفته از فقه سنی است و دو چهرهی معروف این جریان #حسنابنابیعقیلالعمانی (متوفی ؟) و #ابنجنیدالاسکافی (متوفی احتمالاً ۳۸۱) میباشند. اگر چه دربارهی این جریان و حتی همین دو فقیه معروف اطلاعات کافی وجود ندارد که نشان دهد دقیقاً چه مایه از اجتهاد و نظر در استنباطات فقهای آنان وجود داشته است ولی از آنچه مفید و دیگران دربارهی ابنجنید گفتهاند مسلم مینماید که وی گرایش به #قیاس و رأی داشته و از طریقهی معروف و مقبول شیعه برکنار بوده است. و اما عمانی اگر چه به این گرایش انتساب نیافته بلکه بنابه گفتهی نجاشی که میگوید «وسمعت شیخنا ابا عبدالله یکثر الثناء علی هذا الرجل رحمةالله» و از آنچه او و شیخ در دو فهرست دربارهی کتاب او گفتهاند، میتوان چنین فهمید که وی فقیهی مستقیم و شاید نزدیک به همان طریقهیی بوده است که مفید اتخاذ کرده و مشی نموده و در آن، تألیف و تحقیق کرده و بر آن، شاگردان خود را پرورش داده است. لیکن، با این حال از آنجا که آراء وی غالباً در شمار شذوذات فقهی و متروک است و شاید به همین جهت هم از کتاب او جز نامی برای اعصار بعد از علامه و محقق(ره) باقی نمانده است، میتوان حدس زد که وی نمیتواند سلف جریان فقهی بعد از خود باشد و فقاهت او دارای عیبی بوده است. البته شک نباید کرد که آن عالم اقدم که #بحرالعلوم دربارهی او گفته است که: هو اول من هذب الفقه و استعمل النظر و فتق البحث عن الاصول و الفروع فی ابتداء الغیبة الکبری (فتاوی العلمین ص ۱۳) در دستیابی شیخ مفید به قاعده و پایهی صحیح فقاهت که باید گام اول در باب خود شمرده شود، تأثیر داشته و چون مقدمهیی برای آن محسوب میشده است.
3⃣#فقهمفید از این هر دو عیب، پاک و دارای هر دو مزیت است: هم تکیه بر روشهای معتبر نزد امامیه و هم استفاده از اجتهاد مصطلح و دخالت دادن عنصر استدلال و استنباط نظری در فقه. بنابر این او همان کسی است که قالب علمی مقبول و معتبر نزد شیعه را به دست آورد و مواد مأثور و اصول متلقاة را نظم علمی بخشید و آن را در حوزهی فقاهت شیعه باقی گذارد، و این همان است که بعد از او تا قرنها و تا امروز، جریان قانونمند فقاهت، آن را دنبال کرده و به شکوفایی و رشدی که امروز از آن برخوردار است رسانده است.
ادامه دارد....
@alfigh_alosul
#نکاتفقهی_14
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دامظلهالعالی)
موضوع: اشتراط معلومیت مال در مضاربه
1⃣ یکی از شرایط صحت که در عروة ذکر شده این است که مقدار مال مضاربه و سرمایه معلوم باشد. لذا در مواردی که طرفین یا یک طرف، مقدار مال مضاربه را نمی دانند مضاربه صحیح نیست و لو اینکه عامل بعد از اجرای عقد مضاربه، از جانب مالک وکیل باشد تا مقدار آن را تعیین کند. بنابراین اگر مالک به عامل بگوید آنچه در کیسه یا صندوق هست را به عنوان مال مضاربه به تو می دهم تا با آن کار کنی و در مقابل در حصه ای از سود شریک باشی، مضاربه باطل است. بله اگر مالک به عامل وکالت دهد تا ابتدا مقدار آن را مشخص و سپس صیغه مضاربه را اجرا نماید، و عامل نیز بعد از تشخیص مقدار، عقد را جاری کند مضاربه صحیح خواهد بود.
2⃣ در صورتی که مال مضاربه در هنگام عقد مجهول است اما عامل از جانب مالک وکالت در تعیین مقدار آن را دارد، طبق قاعده، مضاربه صحیح است زیرا اگر چه در هنگام عقد قرادارد جهالت وجود دارد اما عامل طبق وکالت اقدام به تعیین و اخبار از مقدار آن می کند و مطابق قرارداد امین نیز می باشد؛ لذا از حیث قاعده دلیلی بر بطلان این عقد نیست.
🔹 جلسه چهاردهم درس خارج مضاربه، ٩٤/١٠/١٩
@alfigh_alosul
الفقه و الاصول
#اطلاعیه «کتاب #نهایةالدرایة کتابی است برخوردار از عمق در حل مسائل، استحکام در استدلال، انضباط در
🔹 عرض سلام و ادب محضر دوستان گرامی؛
بنای اولیه بر برگزاری جلسات حضوری درس #نهایةالدرایة بود اما به دلیل شرایط موجود و اصرار برخی از عزیزان، تدریس مجازی این کتاب نیز با بارگذاری صوت جلسات در کانال نهایة الدرایة انجام میشود:
https://eitaa.com/joinchat/2496790604Cab8a1ec92f
امیدوارم که این قلیل از این حقیر مقبول بیافتد.
@alfigh_alosul
#تاریخفقهشیعه
#شیخمفید_۵
📝 حضرتآیتاللهخامنهای(مدظله العالی)
موضوع: نقش شیخ مفید در «آفرینش شیوهی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام»
1⃣ #معتزله در روزگار رواج اعتزال یعنی در اواخر دورهی اول خلافت عباسی (منتهی به اواسط قرن سوم هجری) از جریان افکار فلسفی بیگانه (یونانی، پهلوی، هندی و غیره) به عالم اسلام و ترجمهی آثار آنان به شدت متأثر بودند و در آن هنگام، هم آن جریان بیگانه و هم این گرایش معتزله بشدت مورد تشویق خلفاء بخصوص مأمون قرار میگرفت. عکسالعمل این #عقلگرایی افراطی، حرکت اصحاب حدیث در اهل سنت و محدثین شیعه مانند صدوق رحمةالله در شیعه بود که میخواستند یکسره معارف کلامی و اعتقادی را از راه حدیث بفهمند.
2⃣ کار بزرگ مفید اثبات این مطلب است که #عقل مستقلاً از فهم همهی مباحثی که در علم کلام مطرح میشود، ناتوان است، مثلاً در باب صفات باری مانند اراده و سمع و بصر و امثال آن، عقل به مدد وحی است که میتوان در وادی معرفت درست گام نهد و به تنهایی وارد شدنش در این وادی که مربوط به حضرت حق (جلّوعلا) است، ورود در تیه ضلالت است، و این در واقع مضمون همان روایاتی است که آدمی را از تکلم در باب خدای متعال نهی میکند. پس کار مفید، محروم کردن عقل از قلمرو متعلق به او - که در آن سمع و وحی را راه نیست - یعنی وادی اثبات صانع و استدلال بر وجود باری یا توحید یا نبوت عامه نیست، بل #محدودکردن عقل به همان حدودی است که خالق عقل برای او معین کرده است تا به گمراهی نیفتد.
3⃣ وارد شدن عنصر #سمع در بنای مکتب کلامی شیخ مفید موجب آن شده است که به مدد بیانات ائمه (علیهمالسّلام) بسیاری از مباحث دشوار که دست یافتن به سخن حق در آن، مسیری طولانی را میطلبد، به آسانی در مجموعهی کلامی آن بزرگوار جای گیرد و خط سیر کلامی شیعه پس از مفید را از انحرافها و اضطرابهای فکری نجات بخشد.
@alfigh_alosul
پیام به کنگره شیخ مفید.pdf
324.8K
#مقاله
✅ پیام به کنگره جهانی هزاره شیخ مفید
📝حضرت آیتاللهخامنهای(مدظله العالی)
🔹این متن برای کسانی که علاقمند به مطالعات حدیثی، تاریخ علمی شیعه، تاریخ فقه هستند بسیار مفید میباشد.
@alfigh_alosul
1_15948317.pdf
1.31M
#مقاله
📖بررسی اَسنادکتاب#اختصاص شیخمفید
📝 حجةالاسلاموالمسلمین سیدجوادشبیری زنجانی
💥در این کتاب اسناد کتاب اختصاص مورد بررسی قرار گرفته و به اختلالات و بینظمیهایی که در اسناد این کتاب است مانند معلوم نبودن مرجع ضمایر و یا فاصله بین ضمیر و مرجع آن و اینگونه موارد پرداخته شده است.
@alfigh_alosul
1_15948786.pdf
647.3K
#مقاله
📖 امالی مفید
📝 حجةالاسلاموالمسلمین سیدجواد شبیریزنجانی
💥امالی شیخ مفید (رحمهاللهتعالی) از استوارترین کتب حدیثی شیعه است که با روشی هوشمندانه و دقیق تنظیم شده است. در این مقاله به تفصیل به معرفی این کتاب پرداخته شده است.
@alfigh_alosul
✅ پیام مناسب و جامعی که در حادثه ارتحال جناب آقای #دکترفیرحی خواندم، مربوط به استادخسروپناه(دام عزه) است که، دریغم آمد آن را نقل نکنم؛
👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
يا كوكباً ما كان أقصر عمره
وكذا تكون كواكب الأسحار
◾ارتحال برادر دانشمند جناب استاد دکتر داوود فیرحی پژوهشگر و مدرس علوم و اندیشه سیاسی اسلام در دانشگاه تهران را تسلیت عرض می کنم.
کرونا مصیبت عجیبی است که با راز پنهانش عزیزان را یکی پس از دیگری به سرای ملکوت می فرستد و دوستان را در این سرای ملک، اندوهناک می سازد.
این بیماری منحوس، دکتر فیرحی را هم مبتلا و بستری کرد و مع الاسف پس از درمان های بی نتیجه شبانه روزی از این سرا جدا ساخت. روزها برای شفای او دعا کردیم و لکن قضای الهی، بر سفر این اندیشمند به سرای ابدی مقدر شد.
بارها توفیق گفتگو و مباحثه با آن مرحوم مغفور درباره اندیشه ها و نگاشته هایش را داشتم.
نخستین بار بیش از بیست سال پیش، نگاشته «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را مطالعه کردم؛ اثری که هنوز چاپ نشده بود، مباحثه خوبی در رابطه با این اثر و اندیشه فوکو داشتیم.
«نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «مفهوم قانون در ایران معاصر»، «فقه و سیاست در ایران معاصر»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» و «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» نیز از آثار خواندنی و قابل بررسی مرحوم فیرحی است.
آخرین مباحثه با ایشان به پیشنهاد این مسکین در بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفتگویی صمیمی، علمی و مبتنی بر منطق و اخلاق شکل گرفت.
فیرحی هر چیزی نمی نوشت و هر سخنی نمی گفت. او یک طرح کلان فکری را دنبال می کرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. شواهد فقهی سازی او هم عمدتا به مطالب علمای مشروطه به ویژه محقق نایینی استناد داشت؛ هر چند مسیر محقق نایینی به نظر بنده استمرار فقه سنتی و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مسایل نوین بود.
او موافق علوم انسانی اسلامی نبود؛ لکن عملا فقهی سازی مفاهیم سیاسی همچون حزب مدرن را تدوین کرد.
این کمترین با اینکه نگاه نقادانه به اندیشه و روش تحقیق آن مرحوم داشتم؛ اما همیشه از معاشرت علمی، حوصله و خلقش، لذت می بردم. گفتگو و بررسی پیرامون اندیشه ها و آثارش بهترین هدیه ای است که می توان به روح این عالم محقق تقدیم کرد، بجاست طالبان پژوهش از این منظر آثار وی را بررسی کنند و در این باب گام بردارند.
◾ ارتحال این عالم متخلق را به دانشگاهیان و حوزویان و نیز به همه دوستدارانش، به ویژه خانواده محترمشان تسلیت می گویم.
خداوند این معلم مرحوم را مشمول غفران و رحمتش قرار دهد و خانواده و دوستانش را مزین به صبر جمیل گرداند.
الهی ما را بیامرز و عاقبتمان ختم به خیر و با اجر شهادت مهمانمان گردان.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم ۲۲ آبان ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از نهایةالدرایة
images.jpg
5.7K
✅ اینگونه مهیای مرگ بودند.
آیتاللهبهجت(رضواناللهتعالیعلیه):
🔹 مرحوم علامه طباطبایی از استاد ما مرحوم حاج شیخ [محمدحسین غروی اصفهانی] نقل میفرمود که ایشان میفرمود: از خدا خواستهام که از اینجا بروم عالم برزخ و از آنجا دیگر برنگردم. ایشان میفرمود: ما نمیفهمیدیم مقصود ایشان چیست، تا اینکه ایشان تا پنج ساعت از اول شب گذشته، بیدار بوده، بعد میخوابد و دیگر بیدار نمیشود.
🔹 ما این مطلب را از استاد نشنیده بودیم، بلکه آقای طباطبایی رحمهالله از ایشان شنیده بود. غرض اینکه خیلی مهیّای مرگ بود و مثل اینکه خیلی به دعاهای خود معتقد بوده، حتی کم و زیاد قیود را هرگونه که میخواسته همانطور میشده است. یک بار خانه، ولو اجارهای و با قیود ذکر شده ـ مثلاً اینکه سرداب و زیرزمین نداشته باشد ـ از خدا خواسته بود و همان گونه که خواسته بود، خانه بیسرداب خدا برای ایشان مهیا کرده بود.
🔹 ما هم باید ملتفت باشیم که در وقت دعا با تمام قیود، حاجت بخواهیم.
📖ر.ک. در محضر بهجت، ج۲، ص۳۷۵
@nihaya_diraya
• | هوشمصنوعی و علوماسلامی | •
۱. حقیقت #هوشمصنوعی چیست؟ آیا صرفاً ابعاد تکنولوژیکی دارد یا اینکه از مبانی نظری نیز برخوردار است؟
۲. نسبت هوش مصنوعی با #علوماسلامی چیست؟ چه نقشی در #تولید نظریه دینی دارد؟
@monir_ol_din
#نکاتفقهی_۱۵
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دامظلهالعالی)
موضوع: اشتراط معلومیت مال در مضاربه
1⃣ صاحب جواهر در بررسی حکم مساله، ابتدا می فرماید: دو نوع جهالت در مقام متصور است؛ گاهی در حین عقد جهالت وجود دارد ولی این جهالت بعد از عقد با بررسی دو طرف یا بررسی خصوص عامل و اخبار او قبل از عمل مرتفع می شود (چون عامل در عقد مضاربه امین است و لذا اخبار او نسبت به مقدار پذیرفته میشود). و گاهی این جهالت از ابتدا وجود دارد و تا آخر نیز ادامه می یابد. سپس ایشان حکم به بطلان مضاربه در فرض دوم و صحت آن در فرض اول می کند.
2⃣ ایشان ابتدا در بیان وجه صحت قرارداد در فرض اول می فرماید: عمومات و اطلاقات شامل این فرض می شود و ادله غرر نیز مانع نیست زیرا مختص به باب بیع می باشد و شامل مضاربه نمی شود.
در ادامه ایشان با عبارت «اللهم الا أن يقال»، در رد استدلال قبلی می فرماید: ممکن است بگوییم از برخی نصوص نهی از غرر مطلقاً استفاده می شود و مختص باب بیع نیست و شامل مضاربه نیز می شود و از طرفی اگر عمومات و اطلاقات صحت را تمام بدانیم بین این ها و ادله نافی غرر (در صورتی که عمومیت داشته باشد) عموم و خصوص من وجه محقق می شود و در محل اجتماع (مضاربه با غرر) تعارض میکنند ولی با توجه به اینکه مشهور قائل به بطلان مضاربه در این فرض هستند، ترجیح با ادله غرر است.
3⃣ در پایان ایشان در جمع بندی مطالب خود با ذکر دوباره تقسیمی که در ابتدا ذکر کرده می فرماید: تحقیق این است که اگر اجماعی در مقام نباشد، مضاربه در فرضی که جهالت تنها در حین عقد وجود دارد، صحیح است اما در فرضی که تا آخر جهالت باقی می ماند باطل است زیرا با روح این قرارداد و معامله سازگار نیست.
🔹 جلسه پانزدهم درس خارج مضاربه، ۹۴/۱۰/۲۰
@alfigh_alosul
#یکتأمل
✅ استاد آیت الله محمدمهدی شب زندهدار، عضو شورای عالی حوزههای علمیه قم استفاده از امکانات جدید چون هوش مصنوعی را #مقدمهواجب تفقه در دین میداند.
http://ijtihadnet.ir/
🔹آیا موضوع شناسی کاملی از هوش مصنوعی در اختیار علما و اساتید عظام حوزه (زادهم الله عزاً و شرفاً) قرار گرفته است، یا اینکه فقط بعد تکنولوژیکی این محصول جدید دنیای مدرن به آنها گزارش شده است؟ آیا همه ابعاد هوش مصنوعی را توضیح دادهاند؟
@alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبِزیارتی
✨حاج علیاکبر رضایی (حاج اکبر ترک): در عالم رویا به من گفتند؛ دعا برای فرج شرط قبولی اعمالته.
آخر صحبت روضه هم میخوانند.
التماس دعا.
@alfigh_alosul
هدایت شده از اجتهاد
💢 از نقش مشورتی هوش مصنوعی در اجتهاد تا آینده حوزه در بکارگیری فناوریهای نوین
✔️ آیتالله محمدمهدی شب زندهدار، عضو فقهای شورای نگهبان در خصوص استفاده از فناوری آی تی🔻
🔹 استفاده از آی تی نه تنها ضرورت دارد بلکه در حد وجوب است؛ چون بدون آن شرایط استنباط فراهم نمیشود؛ فضلا و بزرگان حوزه نیز نگاه مثبتی نسبت به آن دارند.
🔹 تنها اشکال، در زمینه محاذیر است؛ اگر محاذیر احصا و رفع شود، هیچ صاحب نظر حوزوی با آن مخالفت نمیکند؛ البته نباید هوش مصنوعی جایگزین فقها شود؛ شارع مقدس قول فقها را حجت قرار داده اما ابزار را حجت قرار نداده، مگر اینکه یقین آور باشد.
ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/114089
#هوش_مصنوعی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الفقه و الاصول
💢 از نقش مشورتی هوش مصنوعی در اجتهاد تا آینده حوزه در بکارگیری فناوریهای نوین ✔️ آیتالله محمدمهدی
✅ دوستان عزیز طلبه حتماً مصاحبه مختصر و مفید با استادآیتاللهشبزندهدار(دامعزه) را مطالعه نمایند. نکات درخور و قابل توجهی دارد.
به زودی مطالب مهم و حساسی پیرامون نقش هوش مصنوعی در #اجتهاد، ارائه خواهد شد.
@alfigh_alosul
🔺پرونده ویژه #هوشمصنوعی
هماکنون در کانال #امتدادحکمت
🔸به همراه فیلمکوتاه درباره ربات هوشمند #سوفیا
👇👇👇
@monir_ol_din
#نکاتفقهی_۱۶
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دامظلهالعالی)
موضوع: عدم دلیل بر شرطیت تعین سرمایه
1⃣ در میان شرایط مضاربه دو شرط را ذکر کرده اند که با یکدیگر تفاوت دارند؛ شرط اول معلوم بودن سرمایه می باشد که در مقابل آن مجهول بودن آن قرار می گیرد، شرط دوم معیّن بودن سرمایه می¬باشد. در مقابل معین بودن سرمایه دو فرض می تواند مطرح ¬شود. یک فرض این است که سرمایه، کلی و جامعی باشد که قابل انطباق بر دو یا چند چیز هست که دارای قدر مشترک هستند. فرض دوم این است که سرمایه فردد مبهم و مردد باشد.
2⃣ در مباحث گذشته بیان کردیم که هر دو فرض ثبوتا ممکن هستند و مانع و اشکالی وجود ندارد. اما از حیث مقام اثبات، صحت یا بطلان قرارداد در این دو فرض تابع وجود یا عدم وجود اجماع بر شرطیت تعیّن سرمایه می باشد. زیرا نص خاصی که بر این شرط دلالت کند وجود ندارد. لذا عمده اثبات وجود اجماع بر آن است.
3⃣ اجماعی که حجت و کاشف از رای امام علیه السلام باشد در مقام وجود ندارد زیرا این دو فرض از مسائل نادر و غیر مبتلی به هستند و لذا نمی توان ادعا کرد که «صحت مضاربه در این دو مورد سوال واقع شده است و اگر حضرات علیهم السلام قائل به صحت مضاربه در این دو فرض بوده اند به ما می رسید ( لو کان لبان) و چون حکم به صحت به ما نرسیده است پس تعیّن سرمایه شرط صحت مضاربه است». هم چنانکه به دلیل نادر و غیر مبتلی بودن این دو فرض، اگر عامه اتفاق بر شرطیت تعیّن سرمایه داشته باشند، نمی توان از عدم وصول ردع از جانب معصومین علیهم السلام، ممضاة بودن این شرط را ثابت کرد.
4⃣ بنابراین اگر قواعد عامه حکم به بطلان مضاربه در این دو فرض نکند، خللی به صحت آن به خاطر عدم تعیّن سرمایه، وارد نمی شود و طرفین موظف هستند بر اساس توافقی که نموده اند عمل کنند. زیرا در مقام نص یا اجماع حجتی بر شرطیت تعیّن سرمایه وجود ندارد. بلکه از برخی روایات باب می توان استفاده کرد که به نحو قاعده کلی، هر عقد مضاربه ای که با توافق طرفین منعقد شده و قواعد عامه حکم به بطلان آن نکرده، صحیح است. در این روایات، حضرات علیهم السلام فرموده اند طرفین هرگونه توافق کرده اند عمل کنند. مورد این روایات اگر چه احتمالا لزوم التزام به میزان شراکت در سود که در قرارداد مورد توافق واقع شده است، می باشد ولی می توان استفاده عام کرد.
🔹 جلسه شانزدهم درس خارج مضاربه ۹۴/۱۰/۲۱
@alfigh_alosul