eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
493 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷عبرت های عاشورا ♦️مطلب دهم: ... ادامه 👇👇 🤔مورد بعدی چی شد؛چرا جلوش خالیه؛واسه چی هیچی ننوشتم⁉️ 📌چون: 💥این مورد یکی از عمیق ترین مفاهیم در سبک زندگی سالم و یکی از واجبات دین اسلام هستش که سبب رشد و ترقی تک تک افراد جامعه شده و اجتماع رو به سعادت نزدیک میکنه و خیلی خیلی کاربرد داره، امّااااا:👇👇 😢تو جامعه ما نسبت به اون کلمه حساسیت خاصّی ایجاد شده؛حالا یا به خاطر ضعف مذهبی ها در اجرای اون و یا به هر دلیل دیگه ای. 🌺امر به معروف و نهی از منکر🌺 ‼️دو فريضه واجب امّااا فراموش شده 🎋🌾گاهی اوقات حکایت امر به معروف و نهی از منکرهایی که شده حکایت اون شخص بوده که: 👈میخواسته اَبرو رو درست کنه امّا چشم رو در آورد👉 💢یکی از صفات مؤمنین: 📍وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ📍 📚توبه/٧١ مردان وزنان با ايمان، يار وياور واولياى يكديگرند، به معروف (خوبى ها) فرمان مى دهند و از منكرات و بدى ها (منكرات) نهى مى كنند 🔰ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 حفظه الله 🔸 کجا دارند میبرنت؟خونت کو؟ زنت کو؟ لوازمت کو؟ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💥شیطان و لشکر او کار را بر تو مشکل جلوه می دهند ‏🎙 رحمه الله : 🌟و بدان که خدای تبارک و تعالی تکلیف شاق بر تو نکرده و چیزی که از عهده تو خارج است و در خور طاقت تو نیست بر تو تحمیل نفرموده، لکن شیطان و لشکر او کار را بر تو مشکل جلوه می دهند. 🔻و اگر خدای نخواسته در وقت محاسبه دیدی سستی و فتوری شده در شرطی که کردی، از خدای تعالی معذرت بخواه و بنا بگذار که فردا مردانه به عمل شرط قیام کنی. 🔹و به این حال (مشارطه، مراقبه، محاسبه) باشی تا خدای تعالی ابواب توفیق و سعادت را بر روی تو باز کند و تو را به صراط مستقیم انسانیت برساند.‏ 📚شرح چهل حدیث، ص9 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨این چنین آدمی نورانیت پیدا می کند حفظه الله: 🔸 دوم وَ الْجَوْفَ وَ مَا وَعَی. جوف آن جایی که تو خالی است. منظور از جوف انسان در اینجا همان شکم است. و ما وعی، شکم و شهوت، شکم و فرج و ما وعی آن چیزی که شکم ان را در برگرفته. این را هم فراموش نکنیم. مواظب باشید شکم و شهوت را. باز هم سوال را تکرار می کنم. شکم و شهوت چه ارتباطی با حیا دارد؟ همان بحث عفت است. عفت فرج و شکم. عفت در امور جنسی و اکل و شرب که از امور عمده، محورهای بسیار مهم در بحث عفت به حساب می آید. ⚪️ سومی وَ الرَّأْسَ وَ مَنْ حَوَی. سر و آنچه که سر مشتمل بر آن است. یعنی چشم و گوش و زبان و فکر و خیال. این ها را باید مواظب باشیم. این ها را فراموش نکنیم. این ها را مواظب باشیم. چه ارتباطی این ها با حیا دارد؟ واضح است یا واضح نیست؟ الان چیزی به نظرتان رسیده است که چه ارتباطی بین این فراموش نکردن قبر و پوسیده شدن در قبر، فراموش نکردن شکم و فرج، فراموش نکردن سر و آنچه که سر در برگیرنده آن است، چشم گوش و زبان و فکر و خیال، چه ارتباطی بین این فراموش نکردن ها با حیاست؟ 📌چون اگر انسان این ها را فراموش بکند، طبیعت انسان به گونه ای است که با فراموش کردن آن ها، دیگر اصلا خدا را نمی تواند در نظر داشته باشد. وقتی انسان قبر را فراموش کند، یعنی آخرت را فراموش کند و آن طرف، شکمش هر چه دلش خواست بهش بدهد و شهوتش به هر چیزی متوجه شد مانع نشود، هر چیزی دلش خواست ببیند، هر چیزی دلش خواست گوش بدهد. هر حرفی دلش خواست حرف بزند. هر خیالی که دوست داشت در ذهنش بیاید یعنی مواظب خودش نباشد که این فکری که در ذهنم امد آیا حق است یا باطل؟ برای من سازنده است یا ضرر زننده است؟ درست است یا نادرست است؟ من را می سازد یا من را خراب می کند؟ این خیالاتی که من دارم دنبال می کنم و مشغول شده ام به آن و زندگی ام پر از این خیالات شده است، آیا این خیالات سازنده است؟ نجات دهنده است؟ یا نابود کننده است؟ به این کار نداشته باشد، هر چه که خواست نگاه کند، الله اکبر.. اعظم مفاسد در چشم است. بیشترین گناه ها از طریق چشم تحقق پیدا می کند. یعنی ماده اش از طریق چشم درست می شود. انسان از طریق چشم می بیند. آنچه که دیده می رود در خیال انسان. خیال انسان روی آن کار می کند. 🔹ببینید چقدر باید مواظب چشم خودمان باشیم. اگر انسان مواظب چشم و گوش و زبان خودش باشد، یعنی آنچه که وارد وجودش می شود، همه مورد ارزیابی قرار بگیرند. مجوز دخول داشته باشند وگرنه انسان اجازه ندهد، آن چیزی که نادرست است را نگاه نکند، صدایی که نادرست است را گوش نکند، حالا هر چه که هست، از آهنگ، غیبت، شبهه یا حرف باطل. حرفی که درست نیست را ندهد. این چنین آدمی نورانیت پیدا می کند و کم کم یک حالت ملکی پیدا می کند. ملک می شود. 🔻این امور به گونه ای است که اگر در کسی تحقق پیدا کند او اصلا نمی تواند به خدا اعتقاد داشته باشد نمی تواند به خدا توجه داشته باشد نمی تواند دینداری کند. غرق در معصیت می شود. اول معصیت و به تدریج حتی تا مرز کفر و شرک هم شیطان آدم را پیش می برد و این دین و ایمان را از دست انسان می گیرد. پس رسول گرامی اسلام، حیا از خدا را، حیائی که به معنای حقیقی کلمه حیا باشد، آن حیا را بواسطه این امور محقق شده می بینند. در صورتی که این امور در فرد تحقق پیدا کند 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 ☑️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: تَمامُ التَّقوی أن تَتَعلَّمَ ما جَهِلتَ و تَعمَلَ بِما عَلِمتَ. 🔘 همه تقوا این است که آنچه را نمی ‏دانی بیاموزی و آنچه را می ‏دانی به کار بندی. 📚تنبیه الخواطر: ج ۲، ص ۱۲۰ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
32.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند دقيقه، تامل... حفظه الله 🔹به چي تکيه کردي؟ ▪️زمان : ۱۷ دقيقه 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌲تضمین‌کننده‌ی صحت عمل و استقامت در راه ✨به نام خدا و با یاد خدا شروع کنید. بنا بگذارید که در همه‌ی آنات و احوال و در فرصتی که خدای متعال در اختیار شما گذاشته، خودتان را، دلتان را، عملتان را از خدای متعال منقطع نکنید. ارتباط با خدا تضمین‌کننده‌ی صحت عمل و استقامت در راه است. 🍀اگر بخواهیم در این جاده درست حرکت کنیم، با ظواهر دلفریب زودگذر از راه پرت نیفتیم و به سمت هدف، مستقیم حرکت کنیم، حتماً در این کار، یاد خدا و اتکاء به خدا و اتصال دائمی به خدا مورد نیاز است؛ این را باید دستور همیشگی خودمان قرار دهیم. 🌸 این‌که شاعر میگوید «خوشا آنان که دائم در نمازند»، منظورش این نیست که دائم رو به قبله نشسته‌اند یا ایستاده‌اند و یا رکوع و سجود میکنند؛ منظور، روح نماز و ذکر و یاد خداست. باید دائم در یاد خدا بود. در هر تصمیمی، در هر اقدامی، در هر حرفی که میزنیم - که حرف من و شما، حرف یک آدم عادی نیست؛ تأثیراتش خیلی وسیع است - در هر گزینشی که میکنیم، در هر جذبی، در هر دفعی، معیار خدایی را در نظر داشته باشیم. 📌ملاک هم این است که هوای نفس و اغراض شخصی در کار نباشد. در هر چیزی اغراض شخصی و هوای نفس وارد شود، غیر خدایی است. اگر اینها دخالتی نداشت، عامل اصلی و عمده عبارت خواهد بود از ادای وظیفه و انجام تکلیف؛ این خدایی است. همیشه به این یاد باشید. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۸۴/۰۶/۰۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✅نسخه نجات مان در دسترس ما هست حفظه الله: 💠 ملاحظه کردیم با همدیگر، از ابتدای وصیت نامه تا اینجا، چقدر این یاد مرگ مهم است. جاهای مختلف، یک راهکار فوق العاده ای است. چقدر ما از آن استفاده می کنیم؟ خودمان را دوست داریم یا نه؟ خیر خودمان را می خواهیم یا نه؟ دوست خودمان هستیم یا دشمن خودمان؟ اگر دوست خودمان هستیم چرا از این راهکارها استفاده نمی کنیم که عوض بشویم؟ اصلاح بشویم. ساخته بشویم. خدایی بشویم. متدین بشویم. مومن بشویم. ببینید نسخه نجات ما در دسترس ما هست یا نه؟ نگوییم چه کار کنیم. نگوییم نمی دانیم. می دانیم. خودمان رها می کنیم. 🔸و عجله هم نباید بکنیم. اینجوری نباید باشد که انسان توقع داشته باشد مثلا یک دفعه که انجام داد، تندی یک فرش قرمز پهن کنند و دو طرف همه ملائکه گل به دست بگیرند و بگویند صلی علی محمد هیشکی نبود این آمد. خیلی باید زحمت بکشیم. تا صداقت مان نمایان شود. راست می گوییم یا نه. صادق هستیم یا نه. پیش خدا. این صداقت مان نمایان بشود. پس قبر را فراموش نکنیم. پوسیده شدن در قبر را فراموش نکنیم. شکم و فرج را مواظب باشیم. عفت شکم را مواظب باشیم. حلال. حلال خور باشیم. حرام خور نباشیم. نه حرام بلکه حتی از لقمه شبهه ناک هم اجتناب بورزیم. 🔹 این غذا، نیرو بخش در وجود ماست. نیرویی که لازم داریم در انجام عبادت و ترک معصیت، از این غذا حاصل می شود. اگر غذا حلال باشد، این نیرویی که از آن تولید می شود حلال زاده است. حلال زاده هم کار عبادت می تواند بکند اما اگر این غذایی که می خوریم حرام است یا شبهه ناک است، نیرویی که ازش تولید می شود، حرام زاده است یا شبهه ناک است. مشکوک است و حرام زاده، نمی تواند باعث عبادت بشود. ازش عبادت برنمی آید. معصیت برمی آید و شهوت. مواظب باشید. شهوت رانی. حرفهایی که انسان را تحریک می کند خیلی مواظب باشید. مصاحبت هایی که تحریک کننده است. آدم باید مواظب خودش باشد، نباید خودش را تحریک کند. اگر می بیند تحریک می شود باید خودش را کنار بکشد. مواظب خودش باشد به گونه ای که تحریک نکند خودش را. مدتی که مواظب باشد به عنایت الهی کار سبک می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔷 لزوم تفکر برای اصلاح و درمان خرابی هایمان 🎙 رحمه الله 🔸خدا به ما توفیق تنبّه (آگاهی) دهد که اگر در ابتلا و آزمایش قرار گرفتیم، بد را خوب و خوب را بد نبینیم ... 🔹ما خرابیم، خدا کند بفهمیم که خرابیم تا به فکر اصلاح و درمان برآییم! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٢١ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 امام باقر عليه السلام : إيّاكَ و التَّفريطَ عِندَ إمكانِ الفُرصَةِ فَإنَّهُ مَيَدانٌ يَجري لأِهلِهِ الخُسرانُ ؛ امام باقر عليه السلام :مبادا فرصت هاى به دست آمده را از دست بدهى كه در اين ميدان آن كه وقت را ضايع كند ، زيان مى بيند . تحف العقول ، ص 286 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فضیلت اشک بر امام حسین علیه السلام 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
❓در مورد غذای شبهه ناک ، چه زمانی باید پرهیز کرد و چه زمانی تکلیف ساقط شده و می شود میل کرد؟ حفظه الله: عزیزم شما شبهه را در اینجا، در حدی بگیرید که شبهه مقرون به علم اجمالی است. اینجا علم اجمالی را علماء موجب تنجز تکلیف می دانند. علم اجمالی به مانند علم تفصیلی است و تکلیف آور است. می داند که این فرد الان این پنج بشقاب برنج که آورده، یقین دارد که یکی از آن ها نجس است. آدم بگوید ولش کن، بی خیال! اینجا ببینید از شبهه اجتناب نکرده است. اینجا باید اجتناب کند چون شبهه مقرون به علم اجمالی در اطراف محصوره است. اطرافش هم غیرمحصوره نیست که بگوییم اجتناب موجب عسر و حرج بشود. پس از شبهه باید پرهیز داشته باشیم. 🔹همه جا مناسب نیست که احتمال را دنبال کنیم وترتیب اثر بدهیم مثلا یک شکی داریم و اگر بخواهیم این شک را دنبال کنیم، باعث بشود واجب مهم تری تضعیف بشود و به حرام بیافتیم، اینجا این شبهه را اعتنا نمی کنیم. مثلا در رابطه با صله رحم، قطع رحم. اگر به عنوان اینکه این فامیل ما خمس نمی دهد و یقین داریم که خمس نمی دهد قطع رابطه کنیم این صحیح نیست مگر صله رحم کردن متوقف بر این است که حتما ادم غذایش را بخورد؟ با زنگ زدن و تلفن کردن یا بیرون همدیگر را با روی گشاده می بینند و عرفا طوری باشد که بگویند این ها با هم قطع ارتباط ندارند و این ها صله رحم دارند یا اگر به خانه فامیلی که خمس نمی دهد می رود یک وقتی برود که وقت خوردن نباشد. مثلا وقتی روزه دارد برود، بهانه خوبی است. صله رحم می کند. 🔸حالا اگر یک جوری شد که اگر نخوریم مشکل پیش می آید، علماء می گویند این غذایی که جلوی انسان می آورد، مثلا این چایی که آورده، این برنجی که آورده، درست است که بر عهده این شخص خمس است و در اموالش خمس ثابت شده. آیا من یقین دارم این برنجی که برای من آورده، در این برنج خمس به آن تعلق گرفته است؟ نه. شاید نسیه ای گرفته. هنوز پولش را پرداخت نکرده. الان مالک هست و خمسی هم بهش تعلق نمی گیرد. یا از پولی داده است که هنوز سالی بر آن تعلق نگرفته، به هر صورت این غذایی که جلوی من گذاشته ، معلوم نیست که خمس نداده باشد و فقط احتمال می دهم که خمس نداده است. از آنجا که در مقام صله رحم است و اگر بخواهد اجتناب بکند، شاید قطع رحمی صورت بگیرد، اینجا لازم نیست مراعات کند. شارع مقدس اذن داده است. می گوید بخورید. مباح است. با توجه به مباح بودن اگر استفاده بکنیم اشکالی ندارد. این موارد منظور نیست. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘امام على عليه السلام: عَلَى الْعاقِلِ اَنْ يُحْصى عَلى نَفْسِهِ مَساويَها فِى الدّينِ وَ الرَّأىِ وَالاَْخْلاقِ وَ الاَْدَبِ ، فَيَجْمَعُ ذلِكَ فى صَدْرِهِ اَوْ فى كِتابٍ وَ يَعْمَلُ فى اِزالَتِها ؛ ◾️ببر خردمند است كه بديهاىِ دينى و فكرى و اخلاقى و تربيتى خود را شماره كند و آنها را در سينه خويش يا به صورت نوشته گرد آورد و در از بين بردن آنها بكوشد . 📚بحار الأنوار : ج 78 ص 6 ح 58 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❌بی جهت خودمان را در معرض قرار ندهیم حفظه الله: 💠مفاسد بسیار بزرگ، به این چشم برمی گردد. چشم آن چیزی که می بیند، حرامی که می بیند، منظره فاسدی که می بیند این منتقل می شود به خیال انسان. در خیال انسان می ماند و باعث می شود این تصاویر که در خیال انسان قرار می گیرد باعث می شود که انسان را هی به گناه دعوت کند. به گناهان بزرگ. باید این مسیر قطع شود. آدم چیز حرام نگاه نکند و فکر و خیالش را پر کند از فکر و خیالهای خوب. به تدریج آن فکر و خیالهای بد کنار گذاشته بشود و اصلا اعتنا به آن ها نکند. استغفار، توبه، مواظبت، یواش یواش امورش اصلاح می شود. 🍀و هم چنین گوش را باید مواظب باشیم و زبان و خیال. فکر و خیال های باطل را دنبال نکنیم ها. ببینید یکی از چیزهایی را که باید مواظب باشیم بی خود بنگاه شبهه جمع کنی نزنید. به عنوان اینکه مثلا ما از نظر علمی قوی بشویم هی نروید شبهات را جمع کنید. چون شاید هنوز به آن قوت علمی نرسیده ایم و بعضی از این شبهات، در ما اثر بگذارد و با عث ضعف ایمان ما بشود یا ضعف انگیزه ما در عبادت و بندگی بشود. اجازه بدهید قوی بشویم یک جوری که در برخورد با شبهه، کوچک ترین اثری نگیریم. آنجا از این باب، شبهه را مورد توجه قرار می دهیم که ببینیم جوابش چیست و جواب را آماده کنیم تا کمک کنیم به مومنین. آن اشکالی ندارد اما هنوز از نظر علمی، معرفتی به این مرتبه نرسیده ایم، بی جهت خودمان را در معرض شبهه قرار ندهیم که ایمان ما ضعیف می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔳رسول الله صلي الله عليه و آله :مَن أكْثَرَ الاسْتِغْفارَ جَعلَ اللّهُ لَهُ مِن كُلِّ هَمٍّ فَرَجا ، و مِن كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجا ، و رَزَقَهُ مِن حَيثُ لا يَحْتَسِبُ . ▪️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه زياد استغفار كند، خداوند گره غمهاى او را بگشايد و از هر تنگنايى بيرونش برد و از جايى كه گمان نمى برد، روزيش رساند . 📚بحار الأنوار , جلد۷۴ , صفحه۱۷۲ ، مستدرك الوسائل , جلد۵ , صفحه۳۱۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔷عبرت های عاشورا ♦️مطلب یازدهم: {ادامه پست قبل} 😷کرونا خیلی خوب نشون داد: 💥اینکه انسان ها تو اجتماع در قبال همدیگه مسئولیت دارند و هیچکی حق نداره به بهانه آزادی فردی،بیماری رو گسترش بده💥 👌حالا امر به معروف و نهی از منکر هم یعنی اینکه اگر یه نفر به خودش یا اجتماع با اشاعه ی فحشاء ضرر میزنه، به روش درستی دستش رو بگیری و کمکش کنی🌿☘ ✨امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه هم دلت برای خودت میسوزه و هم برای تک تک افراد اجتماع؛به همين خاطر نبايد نسبت به دیگران بی تفاوت ماند✨ 💐🌷این دو واجب فراموش شده به قدری از اهمیت برخوردار هستند که حضرت علی علیه السلام میفرمایند: وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ، إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ 📚نهج البلاغه/حکمت٣٧۴ همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا، در مقايسه با امر به معروف و نهى از منكر نيست مگر همچون آب دهانى كه در دريايى ژرف انداخته شود 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمه الله 🍁افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آن ها دارد که برای تعجیل فرج دعا کنند. 📚در محضر بهجت، ج2، ص 118 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
💠 ویژگی فردی که در آخرت، با او، با کرامت برخورد می شود. حفظه الله: 🔹در ادامه این جمله حضرت می فرمایند ، وَ مَنْ أَرَادَ کَرَامَةَ الْآخِرَةِ فَلْیَدَعْ زِینَةَ الدُّنْیَا هر کس می خواهد در آخرت با کرامت باشد، کریم باشد، بزرگوار باشد، الله اکبر.. ببینید بزرگوار در عالم دنیا را نگاه کنید یک نفر نه اینکه پیش بعضی افراد بزرگ شمرده بشود، اصلا در دنیا او را بزرگ به حساب بیاورند، چقدر مهم است. حالا اینجا می فرماید کرامه الاخره. در عالم آخرت بزرگ شمرده بشود. با کرامت به حساب بیاید. با کرامت با او برخورد بشود. بزرگوارانه با او برخورد بشود. این چه کار کند؟ توصیه و راهکار حضرت فَلْیَدَعْ زِینَةَ الدُّنْیَا زینت دنیا را رها کن. 🍀حالا زینت دنیا، مصادیق و جلوه های فراوانی دارد. مصادیق گوناگون دارد. این را در بعضی از مصادیق خاص ما محدود نکنیم. اهل تجمل نیست. در امکانات زندگی، دنبال این نیست که مثلا به چیزهای بهتر که جلب توجه می کند، به چشم دیگران چیز بزرگ می آید تهیه بکند. مثلا ماشین می خواهد تهیه کند ببینید چه وسیله ای مورد نیازش است. با چه وسیله ای می تواند کار خودش را به پیش ببرد. اگر این وسیله ساده هم هست منتهی همین کارش را راه می اندازد، همان را تهیه می کند. دیگر خیلی دنبال تجمل و مدل و این حرفها نیست. پوشش، مسکنش، تغذیه اش، غذا خوردنش، همه این ها آن زینت دنیا را رها می کند. اهل زینت و تجمل و زرق و برق دنیایی نیست. در همه بحث ها حتی در روابط. در روابط هم خیلی اهل تشریفات نیست. 🔻 گاهی موقع خود این تشریفات خودش یک بلای عظیمی است که موجب سقوط افرادی می شود که اهل تشریفات در معاشرت با دیگران هستند. به هر صورت زینت دنیا را ترک بکنیم تا در آخرت، بزرگ و بزرگوار به حساب بیاییم و با کرامت باشیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : 🍀یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ... 🌺 آیه شریفه برای مؤمنین و غیر مؤمنین دو راه فرض فرموده که هر دو منتهی بسوی خدای سبحان است و مؤمنین را دستور می‌دهد به اینکه بخود بپردازند، و از دیگران که اهل ضلالتند صرفنظر کنند، و در زمره آنان و جزو آنان قرار نگیرند و از گمراهی شان نهراسند، 📌 و بدانند که حساب گمراهان با پروردگار آنان است نه با مؤمنین، مؤمنین مسئول کار آنها نیستند تا بنشینند و سر به گریبان فرو برده و در باره گمراهی آنان فکر کنند. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۶، صفحه ۲۳۹ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘 امام علی (علیه السلام): مَن كَثُرَ لَهوُهُ قَلَّ عَقلُهُ؛ ▪️امام علی علیه السلام : كسى كه زياد به سرگرمى بپردازد، عقلش كم است. 📚 غرر الحكم، ح8426 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💢معرفت به امام حسین علیه السلام 💠 امام حسین علیه السلام را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. ✍️ به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در همان منا و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان، حضرت بیانات عجیبی دارد که تو کتابها ثبت و ضبط است. 📌 بعد هم در راه به سمت کربلا، هم در خود عرصه‌‌ی کربلا و میدان کربلا، باید شناخت. 📚 بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۸۸/۰۵/۰۵ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
✨ این ها ما را به مقام ولایت می رساند. حفظه الله: حضرت در پایان این توصیه یک جمله ای می فرمایند. این جمله چقدر ارزشمند است. می فرمایند فَإِذَا کُنْتَ کَذَلِکَ أَصَبْتَ وَلَایَةَ اللَّهِ وقتی تو اینچنین باشی، یعنی از خدا حیا بکنی، حیا با آن سه شاخصه محوری، یعنی عدم فراموشی قبر و پوسیده شدن در قبر، دو، مواظب بودن و فراموش نکردن شکم و آنچه که مربوط به شکم است و ما وعی که فرج باشد. شهوت و شکم. فرج و شکم. این دو. سه فراموش نکردن راس و آنچه که سر مشتمل بر آن هست. از چشم و گوش و زبان تا فکر و خیال. حیا الهی را در این سه محور اساسی، مراعات بکند. و زینت دنیا را ترک بکند. این ها ما را به مقام ولایت می رساند. اصبت.. اصابه است دیگر یعنی رسیدن. می رسی به ولایت الهی. 🔹 ولایت الهی یک مرتبه معرفتی است. یک مرتبه معنوی است. کسی که به ولایت الهی می رسد، عارف به خداست. عاشق به خداست. مطیع حضرت حق جل شانه است. تمام ابعاد وجودی اش درست می شود. شایسته می شود و صاحب کمال می شود. چه توصیه ارزشمندی. و چه توصیه نجات بخشی. این چه راهکار ارزشمندی. 📌ببینید حضرت با آن عظمت علمی معنوی اخلاقی و معرفتی ای که دارد ، دست ما را چه جوری می گیرد و به سمت کمال پیش می برد. این ها را مراعات بکند. چهارتا مسئله گفتند. در زندگی مورد توجه قرار بدهد. نتیجه اش را هم می بیند. کم کم می بینیم آگاهی ما، درک ما از خدا قوی تر می شود. کم کم می بینیم مهر و محبت ما از خدا بیشتر می شود و هم چنین می بینید تبعیت ما از خدا بیشتر می شود. زیادتر می شود. تبعیت کامل می شود. این معرفت، محبت و تبعیت در حقیقت برخورداری از این سه تا، در حقیقت نشان دهنده این است که انسان به ولایت الله رسیده است. و آن احاطه وجودی الهی را درک می کند. خدا را مشاهده می کند در همه جا. در همه امور. در همه مکان ها و همه زمان ها. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/17 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 «انْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظَارُ الْفَرَجِ»؛ منتظر فرج (آل محمد) باشید و از رحمت خداوند نومید نشوید؛ زیرا که محبوب ترین اعمال در پیشگاه خداوند، انتظار فرج است. خصال،شیخ صدوق، ج ۲، ص 616؛ بحارالانوار، ج52، ص123 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام