هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐بشنوید توصیه «حضرت ولایت» را به «سید مقاومت»، برای مواجهه با سختیها و رهایی از بحرانها
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
💡درباره توحید، بخش اول
❇️اشتباه تاریخی ما درباره توحید
فهم حقیقت توحید بسیار دشوار است. اما تا حدی – به اندازه فهم طاقت بشری - می توان درباره ساحتهای نظری آن سخن گفت. پندار عمومی و دیرینه درباره توحید این است که خدای متعال جهان را آفریده است و او یکتا است. در چنین نگرشی معمولا توحید راهی به بیرون از ذهن پیدا نمی کند و امری کاملا ذهنی تلقی می شود. یک معرفت ذهنی به وجود خدا و یکی بودن او که عالم را آفریده است و این معرفت اثرچندانی هم در عرصه عمل ندارد. اما واقع سخن این است که اشتباه تاریخی ما در طول تاریخ مطرح کردن توحید بصورت امر ذهنی منقطع از اثر عملی بوده است که نتیجه آن غیر جدی تلقی شدن این آموزه در زندگی بشر است. اما تفکر در اینکه شعار اصلی همه پیامبران الهی، دعوت به توحید بوده است، نشان از این حقیقت دارد که توحید تا چه اندازه برای جوامع بشری در طول تاریخ حیاتی بوده است و علت اصلی نابودی و هلاکت آنها نیز گردن ننهادن به این اصل اساسی بوده است.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#نظام_اندیشه
#مکتب
#توحید
💡درباره توحید، بخش دوم
❇️ توحید و امتدادات اجتماعی آن
اما اگر خواسته باشیم بی آنکه وارد استدلالات عقلی و فلسفی شویم، روایتی کلی از توحید در منطق اسلام ارائه دهیم، باید بگوییم که برخلاف پندار عمومی و دیرینه، توحید فشرده و عصاره حقیقت دین است و اجزای دین تنزل یافته حقیقت توحید و امتداد یافته آن است.
توحید علاوه بر آنکه یک جهان بینی عمومی است، یک نگرش درباره انسان نیز هست و یک ایدئولوژی، دکترین و خط مشی اجتماعی است.
توحید یک جهان بینی عمومی است بدین معنا که تنها وجود غنی و مستقل در هستی خداست و سایر موجودات عین ربط، فقر و وابستگی به اویند. نگرشی درباره انسان است زیرا که کمال انسان را در قرب به خدا می داند. یک خط مشی اجتماعی است زیرا که عامل اساسی تعیین کننده در هر کدام از عرصه های اجتماعی این اعتقاد است. در نظام ارزشی و فلسفه اخلاق، قرب به خدا منشا و معیار ارزش و ارزش اصیل و غایی است. در نظام حقوقی و سیاست و همه عرصه های حکمت عملی، همه باید و نباید های زندگی از او نشئت می گیرد و تنها شارع و قانون گذار و آمر و ناهی و داور نهایی اوست. در سیاست تنها حاکم اوست. در اقتصاد تنها مالک حقیقی خداست و ... .
یعنی توحید یک امر ذهنی و فلسفی صرف که بریده از عمل یا منحصر در دامنه عملی محدود نیست، بلکه یک شیوه زیستن و یک خط مشی برای اداره شئون مختلف زندگی بشری است. در منطق اسلام، این توحید است که شکل و هندسه و قواره جامعه را تعیین می کند و خطوط کلی حرکت به سمت آن را ترسیم می کند.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#نظام_اندیشه
#مکتب
#توحید
❇️ مهم ترین سیاست کلان فرهنگی در بستر انقلاب اسلامی، برای تحقق آرمانهای انقلاب
💡 بر اساس اندیشه های امامین انقلاب و علامه مصباح(ره)
1⃣ برانگیختن عقلانیت و اندیشه ورزی در جامعه و نخبگان و سوق دادن جامعه بسوی یک جامعه متفکر
2⃣ تبیین و آموزش جامع، نظام مند و عمیق اسلام در همه سطوح سنی از پیش دبستانی تا فوق دکتری با تمرکز بر توسعه و تعمیق باورهای بنیادین و توحیدی جامعه (مبانی اندیشه اسلامی)
3⃣ ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه و ترویج آموزه های اخلاق اسلامی
4⃣ ارتقای سطح بصیرت اجتماعی و بینش سیاسی مردم با ایجاد قدرت تحلیل سیاسی و آگاه سازی آنان از نقشه ها و جنگ روانی دشمن
5⃣ پرورش نخبگان فرهنگی در سطوح مختلف نظریه پردازی، سیاست گذاری، راهبردنگاری، برنامه ریزی، اندیشه ورزی و عملیاتی (کادرسازی فرهنگی)
6⃣ ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت نسبت به فرهنگ در متصدیان فرهنگی، نخبگان و همه فعالان عرصه های مختلف کشور از طریق تبیین نقش بنیانی فرهنگ در سعادت و پیشرفت جامعه و امتداد آن در عرصه های مختلف اجتماعی
7⃣ ایجاد نظم در آرایش عمومی فرهنگ و در بخش های مختلف آن از طریق یکپارچه سازی، همگون سازی و هماهنگ سازی ساختار های حکومتی و مردمی فرهنگی
8⃣ مقاومت فرهنگی در برابر فرهنگ مهاجم غربی از طریق مستحکم سازی بافت درونی فرهنگ و برجسته سازی مرزهای اعتقادی و فرهنگی با تمدن غرب
9⃣ هجوم فرهنگی بر ضد فرهنگ غربی از طریق گسترش فرهنگ اسلامی در جهان و نفی پیوسته مبانی و مظاهر فرهنگ غربی در سطح بین الملل
0⃣1⃣ عمق بخشی، نوآوری و ابتکار آفرینی، جوشش و روزآمدسازی پیوسته و دائمی برنامه ریزی ها و اقدامات فرهنگی
1⃣1⃣ مردمی سازی فرهنگ و برنامه ریزی برای فعال سازی نیروهای خودجوش و مردمی از طریق تشکیل هسته های مقاومت فرهنگی
2⃣1⃣ ستیز معقول با کانون های ضد معنویت، اخلاق و فرهنگ و جلوگیری از شکل گیری جریانهای مخرب ارزشها در جامعه
3⃣1⃣ تزریق پیوسته محتوای نو، به روز، جذاب، عمیق، امید آفرین و یاس شکن، پیشبرنده و انقلابی در بدنه فرهنگی جامعه
4⃣1⃣ تبیین و نهادینه سازی آموزه های سبک زندگی اسلامی و زمینه سازی برای تحقق عملی آن در جامعه با تمرکز بر خانواده و روابط اجتماعی
5⃣1⃣ توجه به نقش محوری مسجد، هیئات مذهبی و هسته های خودجوش فرهنگی در اعتلای فکری، فرهنگی و معنوی جامعه و حمایت هدفمند از آنها
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
💡سلام فرمانده
سرود عاشقانه و حماسی سلام فرمانده و گسترش مردمی و کم نظیر آن در میان توده های مردم و علی الخصوص در بین نوجوانان و جوانان کشورهای اطراف و زبان های مختلف، بار دیگر این حقیقت را متذکر شد که اگر یک حرکت خودجوش و تمیز فرهنگی در جمهوری اسلامی شکل بگیرد، بدون هیچ تمهیداتی، خود به خود گسترش خواهد یافت و نیز یادآور این نکته است که ملتهای منطقه از ما و حرکتهای فکری و فرهنگی مان الگو می گیرند و آن را مبنای حرکت قرار می دهند.
ان شا الله انفاس قدسی فرمانده ما، ما را با وظایفمان و موقعیتی که در آن قرار داریم، آشنا بدارد و در این راه ثابت قدم.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#سلام_فرمانده
#فرهنگ
💡 از بزرگترین حسرتهای اهل قم در روز قیامت
حضرت آیت الله رجبی(دام ظله):
❇️ علامه مصباح(ره) در همه دیدار هایی که گروه های مختلف خدمت ایشان می رسیدند، بعد از بیان نکاتی می فرمودند: فراموش نکنید اصل کار، خواستن از حضرت معصومه (س) است، پیش ایشان بروید و صادقانه گدایی کنید.
❇️ یکبار ایشان به آقای ادیانی، نماینده رهبر معظم انقلاب در نیروی انتظامی فرمودند: من فلسفه زیاد خوانده ام، تفسیر زیاد کار کرده ام، عمری رل به تحقیق سپری کرده ام، اما تنها امیدم شفاعت عمه جان شما، حضرت معصومه(س) است. یعنی شخصیتی با این عظمت که رهبر انقلاب فرمودند سالک طریق معرفت توحیدی است، امید به گوشه چشم بی بی حضرت معصومه (س) دارند.
❇️ یکی از حسرتهایی که ما مردم قم در قیامت خواهیم داشت این است که چرا بیشتر به حضرت معصومه (س) توجه نکردیم؟ چرا حاجات خودمان را از او نخواستیم؟ چرا از او غفلت کردیم؟ چرا بیشتر به یاد او نبودیم؟
(گزیده از نکات مطرح شده حضرت استاد در پنجمین جلسه درس اخلاق، مسجد حضرت زینب(س) پردیسان، ۱۴۰۱/۰۳/۱۱)
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#معنویت
#توسل
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| به یک معنا انقلاب ما با همه برکاتش یک گلی از گل های وجود حضرت معصومه سلام الله علیها است
🔺️بخشی از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره وجود مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها
📎به همراه تصاویری منتشر نشده از تشرف مرحوم آیتالله مصباح یزدی، به حرم حضرت معصومه سلاماللهعلیها
📱 @mesbahyazdi_ir
سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا.
سلام بر رهبری که مسلمانی و حیات خویش را مدیون او هستم و دعای سلامت برای رهبر مقتدر و مظلومی که اندیشیدن و هدایت خود را از او می دانم.
خداوندا ما را قدردان این نعمت بزرگ، که بعد از نعمت ائمه اطهار سلام الله علیهم، کم نظیر است، قرار بده.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
💡اندوخته های لازم و عمومی برای تفکر و اندیشه در حوزه اسلامی --- بخش اول
دکتر محمد فنایی اشکوری
ما برای تفکر و اندیشیدن دو چیز نیاز داریم:
۱. سرمایه فکری و معرفتی یا اندوخته های علمی
۲. مهارت فکر کردن
ممکن است مهارتهای فکر کردن داشته باشید اما اندوخته لازم نداشته باشید.ممکن است دانش هایی داشته باشید اما ذهن نیرومند و دارای مهارت نداشته باشید. در هر کدام نخواهید توانست متفکر خوبی باشید.
امروز میخواهم درباره آن اندوخته های علمی لازم برای هر دانشجو یا طلبه یا فعالی که میخواهد در حوزه اسلام کار کند، صحبت کنم که حاصل تجربیات عمر است و نبود هر کدام از اندوخته ها، سبب بروز مشکلاتی شده است. این نیازمندی های دانشی عبارتند از:
1⃣آشنایی با زبان
مراد زبان مادری و زبانهای دیگری است که باید بدانیم، حداقل لازم داریم سه زبان را بدانیم: فارسی، عربی و یک زبان دیگر.
زبان فارسی را باید بیشتر بدانیم و با ظرافتهای این زبان آشنا باشیم، با سیر تحول و ادبیات، لطائف و ظرائف این زبان آشنا باشیم. این زبان شما را با تراث شما آشنا می کند.
چه متون کهن و چه متون جدید.
این هم دانش است و هم مهارت و ابزار است که از طریق می توانید انتقال دهید.
زبان عربی را هم لازم است دست کم در حد استفاده از متن عربی یاد بگیرید، برای فهم قرآن و حدیث و کتب اسلامی در حوزه های مختلف، که صرف و نحو را شامل می شود.
خیلی خوب است که انسان با ترجمه های قران مانوس باشید ولو اینکه ترجمه عربی را بدانید.
و یک زبان خارجی را حتما بدانید. در همه زبانها کتابها و منابع متعددی هست درباره اسلام که لازم است با آنها آشنا باشیم و نمیتوانیم بی تفاوت از آنها عبور کنیم.
زبان بسیار مهم است. دنیا الان با گذشته بسیار فرق کرده و الان مرزهای جغرافیایی محدودیت نیست. ما باید تجارب دیگران را بیاموزیم و تجارب خود را انتقال بدهیم.
مثلا کسی مثل ایزوتسو که ژاپنی است، ۲۴ زبان بلد بود. خانم آنه ماری شیمل ۲۰ زبان بلد بود، به زبانهای مختلف کتاب نوشتند. امروزه کسانی می توانند اثرگذار باشند که جهان شناس باشند و زبان را بدانند.
الان زمانی نیست که بخواهیم بدون ارتباط با دنیا به زندگی ادامه دهیم. اگر ما جهان را نشناسیم نمیتوانیم اثرگذار باشیم و جریانها را مدیریت کنیم.ما باید به مجامع علمی ارتباط داشته باشیم و تاثیرگذار باشیم. اثرگذاری یکی از مولفه های قدرت است.
2⃣تاریخ
یکی از درس آموزترین موضوعات تاریخ است. با عشق و علاقه انسان سراغ تاریخ برود. تاریخ البته گسترده است اما سه تاریخ را باید بررسی کنید:
تاریخ اسلام، تاریخ ایران و تاریخ جهان. اقلا در هر کدامشان یک کتاب را خوانده باشید ولو بصورت اجمالی و در حد شکل گیری تصویر کلی. اینها خیلی چشم انسان را باز می کند. یکی از سرچشمه های بصیرت تاریخ است و با نگاه شناخت انسان و حکمت آموزی تاریخ بخوانیم. انسان را در آیینه تاریخ بشناسیم و شناخت واقعی انسان اینگونه است.
ماده خام تاریخ تحلیلی هم وقایعی است که رخ داده است.
3⃣آشنایی با تفسیر قرآن کریم
شما اقلا یک دور تفسیر قرآن کریم را بخوانید. تفسیرهای کوتاه تر را برای حد نصاب اولیه انتخاب کنید، مثل گزیده تفسیر نمونه.
4⃣حدیث
یک کتاب حدیثی را بخوانید با ترجمه، اگر با شرح هم بخوانید چه بهتر که با زبان معصوم آشنا شوید با نگاه معصوم آشنا شوید. مثلا نهج البلاغه و اصول کافی را بخوانید. حتی اگر حال ندارید نهج البلاغه را بخوانید، گاه گاهی به آن مراجعه کنید.
5⃣ عقاید و کلام
این مورد بیشتر از بقیه مورد توجه است. هم کلام قدیم و هم کلام جدید که پیوند می خورد با مباحث فلسفه دین. مانند کتاب آموزش عقاید استاد مصباح.
6⃣فلسفه
اگر رشته تان هم فلسفه نیست، فلسفه بخوانید. یک دور کتاب تاریخ فلسفه اسلامی را بخوانید بصورت مختصر. حداقل یک کتاب یک جلدی خوانده باشید، مثلا بدانید شیخ اشراق وجه بارز تفکرش چیست یا ملاصدرا چه رهاوردی برای ما دارد؟
واجب است یک دور تاریخ فلسفه غرب را هم بخوانید، از یونان تا امروز. حداقل با سقراط افلاطون ارسطو آشنا باشید.
با فیلسوفان جدید هم آشنا باشید: دکارت، کانت، هگل، اسپینوزا و ...
سه شاخه فلسفه بسیار مهم است، زیرا مواضعی که اینجا اتخاذ می کنید در سایر مسائل و حوزه های فردی و اجتماعی مانند اخلاق، حقوق، سیاست، زیبایی شناسی و ... هم اثر خود را می گذارد:
۱. هستی شناسی یا همان فلسفه سنتی یا مابعد الطبیعه
۲. معرفت شناسی
۳. انسان شناسی
ادامه دارد ...
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
💡اندوخته های لازم و عمومی برای تفکر و اندیشه در حوزه اسلامی --- بخش دوم
دکتر محمد فنایی اشکوری
7️⃣علم اخلاق
اخلاق شاخه ای از فلسفه است. ما هم اخلاق فلسفی داریم مانند اخلاق ناصری خواجه و هم کتب اخلاقی که برگرفته از کتب دینی است و هم چنین فلسفه اخلاق.
در آثار آیت الله مصباح، اخلاق یک مسئله محوری است و بسیاری از کتب استاد در این زمینه است.
8️⃣آشنایی با ادیان و مذاهب دیگر
ادیان دیگر را لازم است بشناسید. بیش از نیمی از مردم جهان مسیحی هستند، چرا نباید با اینها آشنا بود؟
یهودیت را بشناسید، یهود یک جریان موثر در معادلات سیاسی است.
اطلاع از ادیان دیگر برای حفظ دین خودمان هم مفید است.
مذاهب اسلامی را هم باید ازشان اطلاعات کلی داشته باشد و اشتراکات و افتراقات آنها را با هم و با مذهب خودمان بداند.
9️⃣آشنایی با عرفان اسلامی
عرفان بعد باطنی دین است. یعنی کل دین نیست ولی جزئی از دین است. دین ظواهری دارد. همه ابعاد دین، جزو ظواهر دین است. اما عرفان شما را دعوت می کند که در ورای ظواهر باطن را ببینید.
خیلی از علما با عرفان مخالف اند، خیلی از دین گریزان هم از عرفان خوششان می آید، این یعنی تصورات درباره عرفان واقعا متفاوت است، یعنی موضوع پیچیده ای است و قضاوت درباره آن به این سادگی ها نیست. بنابراین باید درباره آن بدانیم.
خوب است یک کتاب در این زمینه بخوانید و یا خوب است درس بگیرید، اینجا منبع و انتخاب کتاب بسیار مهم است. زیرا حوزه عرفان بسیار لغزنده است . کتابهای استاد جوادی آملی، استاد مصباح یزدی در این زمینه بسیار مفید است. مثلا کتاب در جستجوی عرفان اسلامی علامه مصباح یکی از بهترین منابع است و گزیده آن نیز تحت عنوان در پرتو نور موجود است که استاد محدثی کار تلخیص را کردند. مطالعات عرفانی با ادبیات فارسی هم شما را مطلع می کند. تا کسی عرفان نخواند پیام و سخن حافظ را چندان نمی فهمد.
0⃣1️⃣آشنایی با روانشناسی عمومی
در میان علوم انسانی، روانشناسی علمی است که بیشتر مورد نیاز افراد است و هر انسانی به این مسائل نیاز پیدا می کند. یک آشنایی کلی با خطوط کلی روانشناسی،مانند تعلیم و تربیت، روانشناسی رشد، شخصیت و ... باید پیدا کنید.
ادامه دارد ...
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
💡کتاب نفحات
⏹تذکراتی کوتاه در اعتقادیات و برهانیات
از فقیه عارف و نادره دوران، حضرت آیت الله العظمی بهجت قدس سره
این کتاب حاوی ۵۵۹ نکته کوتاه برگرفته از آثار آیت الله بهجت است که در نهایت دقت و اختصار و بصورت بسیار نافذ، درباره بنیادی ترین مسائل اعتقادی سخن به میان آورده است.
آنچه که آیت الله بهجت درباره اعتقادات اسلامی بیان می کند، علاوه بر تصحیح تفکر، در متن جان، اجتماع و زندگی بشر جاری می شود و تاثیرات شگرف روحی بر مخاطب می گذارد.
کتاب از شش بخش کلی سامان یافته است: توحید، اهل بیت(ع)، نبوت، شیعه، معاد و قرآن و نهج البلاغه.
متن کتاب بسیار روان و البته تفکر برانگیز است.
مطالعه این کتاب را به همگان توصیه می کنم، به شرط توفیق سعی خواهم کرد، در برهه های کوتاهی نکاتی از کتاب را در کانالم منتشر کنم، ان شا الله.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
نفحات
در اعتقادیات و برهانیات
1⃣معرفه الله، اعظم واجبات
❇️ حضرت آیت الله بهجت قدس سره: همه واجبات برای تحصیل معرفت و مقدمه آن است و معرفه الله، واجب نفسی و ذاتی و اعظم واجبات است.
کتاب نفحات، صفحه ۹
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#اعتقادات
#مبانی_اندیشه_اسلامی
#نفحات
#آیت_الله_بهجت
❇️ نفحات
《در اعتقادیات و برهانیات》
2⃣ جایگاه عقل در اندیشه دینی
❇️ حضرت آیت الله بهجت قدس سره: با نور عقل می توان فروع و اصول دین را اثبات نمود. کسانی که با قواعد و استدلالات عقلی مخالف اند، از بی دینی ترویج می کنند؛ زیرا 《لا دین لمن لا عقل له》، هر کس عقل نداشته باشد، دین ندارد. و اقرار به توحید توسط سراج عقل است، ثواب و عقاب به عقل است. (در روایات خطاب به عقل آمده:) 《بک اثیب و بک اعاقب》به سبب تو، ثواب و عقاب می کنم.
کتاب نفحات، صفحه ۱۲، نکته شماره ۱۵
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#اعتقادات
#مکتب
#نفحات
#آیت_الله_بهجت
💡پیشنهاد مطالعه به مناسبت روز شهادت امام محمدباقر(ع)
❇️ فصل دهم از کتاب انسان ۲۵۰ ساله(حلقه دوم)، اختصاص به زندگی سیاسی - مبارزاتی امام محمد باقر(ع) دارد و رهبر معظم انقلاب در تحلیل و تبیین حرکت سیاسی ائمه(ع) مطالب ناب و نادری را بیان کرده اند.
❇️ این فصل ۲۲ صفحه است و حتی برای کسانی که خیلی آرام مطالعه می کنند، بعید است بیش از یک یا یک و نیم ساعت از خواننده وقت بگیرد.
🌐 در حلقه سوم انسان ۲۵۰ ساله نیز، حرکت امام باقر(ع) در دو فصل - فصل های ۶۴ و ۶۵ - سامان یافته است که بصورت تفصیلی تر به مسئله می پردازد و این دو فصل هم مجموعا ۳۳ صفحه است که این هم بیش از دو ساعت از خواننده وقت نمی گیرد.
❇️ آگاهی از حرکت فردی و اجتماعی و سیره ائمه اطهار(ع)، یکی از منابع و ارکان امام شناسی است و مبنای ارزشمندی برای کسب بصیرت و نیز سامان بخشی به فعالیتهای اجتماعی است.
💠 شیعه باید امامش را بشناسد و برای کسی مثل من که در طول سال، تقریبا قدمی برای شناخت بهتر امامم برنمی دارم، این بیست، سی صفحه غنیمتی است که نباید از آن غفلت کنم؛ ما لا یُدرَک کله، لایُترَک کله(نهج البلاغه). آنچه همه اش بدست ناید، ترک همه اش نشاید.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#امام_شناسی
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | اعتقاد به آخرت، مهمترین عامل موثر در رفتار
🔺️قسمت شصت و هفتم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
📱 @mesbahyazdi_ir
نوزده سال مبارزه فشرده و پرقدرت.pdf
207.2K
📒 جزوه مطالعاتیِ
《نوزده سال مبارزه فشرده و پرقدرت》
🌐 روایت تحلیلیِ امام خامنه ای از سیره مبارزاتی – سیاسی امام محمد باقر(ع)
📚 تلخیصی از حلقه سوم انسان 250 ساله، فصل زندگی امام محمد باقر(ع) (فصلهای 64 و 65) و فصلهای ابتدایی
🔔 اگر فرصت نکردید فصل زندگی امام محمد (ع) را از کتاب انسان ۲۵۰ ساله مطالعه کنید، این جزوه سعی کرده است مهم ترین مطالب کتاب را در اسلوبی منسجم و در ۱۵ درصد حجم اولیه در اختیار شما قرار دهد.
🕰 مدت زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
📝 تلخیص و تنظیم: علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
#انسان_دویست_پنجاه_ساله
#امام_شناسی
#امام_خامنه_ای
#جزوه_مطالعاتی
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
منظومۀ معرفتی خدامحور
در مرکز منظومۀ معرفتی آیت الله مصباح توحید قرار دارد. خدامحوری در همۀ ابعاد و اجزای اندیشه و حیات استاد مصباح سریان دارد: در فلسفه، الاهیات، عرفان، اخلاق، و علوم اجتماعی. هیچ یک از عناصر منظومۀ معرفتی او بدون خدامحوری نیست. در هستی شناسی خدا به عنوان تنها وجود غنی و مستقل در هستی شناخته میشود و سایر موجودات عین ربط و فقر و وابستگی به او. در اعتقاد دینی توحید اصل الاصول و روح جاری در همۀ اجزای دین است. در انسان شناسی کمال انسان تنها در قرب به خداست. در نظام ارزشی و فلسفۀ اخلاق، قرب به خدا منشأ و معیار ارزش و ارزش اصیل و غائی است. در فقه و حقوق و سیاست و همۀ عرصه های حکمت عملی همۀ باید و نبایدهای زندگی از او نشأت می گیرد؛ تنها شارع و قانونگذار و آمر و ناهی و داور نهائی اوست. در سیاست تنها حاکم و منشأ مشروعیت اوست. در اقتصاد تنها مالک حقیقی خداست. بنابر این منظومۀ معرفتی استاد مصباح منظومه ای توحیدی است. البته هر مؤمن راستینی باید چنین باشد، اما در واقع و عمل همه چنین توجهی ندارند. در میان آنها هم که چنین توجهی دارند کمتر کسی می توان یافت که به تفصیل لوازم توحید محوری را اندیشیده و در آن باب نظریه پردازی کرده و در عرصه های گوناگون آثار و لوازم آن را تبیین و تنقیح کرده باشد.
برگرفته از کتاب چراغ فروزان حکمت، ص 44
http://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
27.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | عزاداری و سوگواری به معنای عام آن، چه جایگاهی در زندگی انسان دارد؟
🔘 قسمت اول از مجموعه تصویری #درمسیرحسین (علیهالسلام)
🏴 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از پیامرسان جامع طرح ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ کوتاه از بیانات استاد مجتبی مصباح
اردوگاه شهید کاوه
مرداد ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاری ولی زمان
شب پنجم محرم
استاد مجتبی مصباح یزدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه جانسوز شب هفتم محرم
استاد مجتبی مصباح یزدی
اردوگاه شهید کاوه
۱۳ مرداد ۱۴۰۱
💡 معرفی مقاله
🔔 نوآوری در فلسفه و فلسفه نوآوری | دکتر محمد فنایی اشکوری
متن کامل مقاله
📝 مطالعه این مقاله برای عموم دانشجویان و طلابی که قصد فعالیت علمی تخصصی در فلسفه یا هر رشته ای از علوم را دارد، مفید است. همانطور که استاد در خلال مقاله می نویسد: آنچه در باره نوآوري در فلسفه گفتيم و مي گوييم در بسياري از رشته هاي ديگر معارف، همچون الهيات، دين شناسي، عرفان، و بسياري از علوم از جمله علوم انساني نيز جاري است.
✳️چکیده مقاله:
پيدايش و رشد هر علمي در گرو خلاقيت و نوآوري است. فلسفه، که حاصل تأملات عقلاني درباره پرسشهاي بنيادي و نهايي در هر موضوعي است، يکي از عرصه هايي است که ضروري است در باره تحول و نوآوري در آن بينديشيم. مراد از نوآوري برداشتن قدم نظري جديدي است که به پيشرفت، توسعه و تعميق يک علم يا پيدايش يک شاخه علمي کمک کند. فلسفه نيز همچون ديگر حوزه هاي تفکر بشري با نوآوري ظهور و توسعه يافته است؛ اما نگاهي به تاريخ فلسفه نشان مي دهد که اين حوزه در مقاطعي از تاريخش دچار نوعي رکود گرديده است. تأمل در پرسش هايي که در اين زمينه مطرح است مي تواند راهگشا باشد. برخي از اين پرسشها بدين قرار است: آيا نوآوري در فلسفه ممکن است؟ چگونه مي توان در فلسفه نوآوري کرد و راهکارهاي آن چيست؟ عوامل و موانع نوآوري کدامند؟ چه شيوه از آموزش و پژوهش در فلسفه مي تواند به نوآوري منتهي شود؟ چه دانش هايي به نوآوري در فلسفه کمک مي کنند؟ آيا هر نوآوري مطلوب است؟ آيا اعتقاد به نوآوري با شکاکيت و نسبيت در معرفت ملازم است؟ آيا فلسفه معاصر اسلامي در مسير نوآوري است؟ مقاله حاضر حاصل تأملاتي پيرامون اين گونه پرسشهاست. ضرورت نوآوري، قلمرو آن، زمينه ها و موانع آن و عناصري که توجه به آنها در آموزش و پژوهش فلسفي مي تواند منتهي به نوآوري گردد مورد تأمل قرار گرفته است.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
هدایت شده از پیامرسان جامع طرح ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ این دنیا را اشتباهی گرفته ایم
.
به کلام استاد مجتبی مصباح
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حماسی و عاشورایی سید هاشم الحیدری در حمایت از خط ولایت فقیه
@rozaneebefarda
دقایقی پیش سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی که امام راحل حکم ارتداد و فتوای اعدام او را صادر کرده بود، از سوی مرد جوانی مورد ضربات شدید چاقو قرار گرفت و امید است که او با این ضربات به درک واصل شود.
الحمدلله که خون غیرت و شرف خمینی کبیر در رگ های جوانانش جاری است و هر چه زمان می گذرد بر کثرت و کیفیت مبارزان راه خدا افزوده می شود.
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
🌐 بازخوانی حکم امام خمینی(ره) مبنی بر اعدام و قتل سلمان رشدی خطاب به مسلمانان جهان
حکم [اعدام و قتل سلمان رشدی، به مسلمانان جهان]
زمان: ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ / ۷ رجب ۱۴۰۹
مکان: تهران، جماران
موضوع: فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده کتاب کفرآمیز آیات شیطانی
مخاطب: مسلمانان جهان
بسمه تعالی
إنا لله و إنا إلیه راجعون
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می باشند. از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء الله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی
📝 علی آقابالازاده
@aliaghabazadeh
تیرِ از چله کمان رها شده امام، اصابت کرد.
بازخوانی مواضع امام خامنه ای نسبت به سلمان رشدی
امام خامنه ای(مدظله):
❇️بنده همان وقت، در یکی از مصاحبههایی که در اروپا انجام گرفت و از من پرسیدند که «این فتوای امام چگونه است؟» گفتم «امام، تیری را به طرف این مرد فاجر و هتّاک پرتاب کرد. این تیر، از چلّه کمان خارج شده و هدفگیری هم دقیق بودهاست. دیر یا زود، این تیر به هدف خواهد رسید. بلاشک، باید این حکم اجرا شود و اجرا هم خواهد شد.»
❇️ مسلمانانی که امروز بتوانند این موجود موذی و مضر را که به عنوان یک عاملِ پستفطرت و لئیم، برای یک حرکت ضدّ اسلامی عظیم ظاهر شد از سرِ راه مسلمانان بردارند، باید بردارند و مجازات کنند. الان هم وظیفه همه است. وظیفه همه کسانی است که این کار از عهده آنها برآید و دستشان به این شخص برسد.
❇️حالا آنها دنبال اینند که آیا فتوای امام عوض شده است؟ مگر فتوا قابل عوض شدن است؟ مگر کسی میتواند نسبت به این قضیه با کسی معامله کند؟ دولت انگلیس بدش میآید؟ خوب؛ ما هم از خیلی از کارهای دولت انگلیس بدمان میآید! فلان دولت اروپایی ناراحت میشود؟ ماهم از بسیاری از کارهای آنها ناراحت میشویم. مگر ما قول دادهایم که هر کاری را که دولت انگلیس از آن بدش میآید انجام ندهیم!؟ دولت انگلیس، بیش از همه چیز، از استقلال ایران بدش میآید. اینها همان کسانی هستند که سالهای متمادی در این مملکت خوردند و چاپیدند و حالا که مملکت مستقل است، ناراحتند. ما چه کار باید بکنیم؟ دولت انگلیس، اگر الان هم فرصت پیدا کند، دلش میخواهد بیاید در خلیج فارس، مثل زمان «لرد کُرزن» بایستد و برای دولتهای اطراف خلیج فارس، از جمله ایران، دستور صادر کند! ملت ایران اجازه نمیدهد. حالا دولت انگلیس باشد، دولت امریکا باشد، هر قلدر دیگری باشد و بخواهد در امور ما، خواستهای ما، اهداف ما، آرمانهای بزرگ ما و مقدّسات ما دخالت کند! به آنها چه ربطی دارد!؟ آنها اگر بخواهند این حادثه و این مشکل را به راحتی حل کنند، باید آن شخص مرتدِّ ملحد را تحویل مسلمانان دهند و بگویند: «این، جرم و جنایتی کرده است. شما مسلمانان، هرچه مجازاتش است، انجام دهید.» این راه، عاقلانه است. این کار را باید بکنند. چرا نمیکنند؟ ما به آنها اعتراض داریم که چرا جلوِ حکم امام را گرفتند!؟ آنها چه اعتراضی میتوانند داشته باشند!؟ اینها هشداری است برای من و شما. بدانید که اگر اندکی غفلت کنیم، دشمن علیه مقدّسات ما شروع به حمله و اقدام خواهد کرد.۱۳۷۱/۱۱/۲۵
بیانات در دیدار جمعی از روحانیون
هدایت شده از پیامرسان جامع طرح ولایت
38.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سخنرانی بیاد ماندنی استاد مجتبی مصباح در جمع خدام طرح ولایت. گلزار شهدا دانشگاه فردوسی
.
✅برای انجام وظیفه اگر خون نمیریزیم حداقل عرق بریزیم
❓چه چیزهایی اخلاص را تقویت میکند؟
#طرح_ولایت_تابستان ۱۴۰۱
#فرهنگی
🆔@hamzevasl
توصیه می کنم حتما همه عزیزان یک بار گوش کنند این سخنرانی رو، بسیار عالی است.
سید کاظم حائری در اول صفر ۱۴۴۴ قمری مصادف با ۷ شهریور ۱۴۰۱ شمسی با انتشار بیانیهای از مرجعیت کنارهگیری کرد. او در این بیانیه علت کنارهگیری را ناتوانی جسمی اعلام کرد و همه ی مومنین را به تبعیت از آیةالله سید علی خامنهای رهبر جمهوری اسلامی ایران سفارش کردند
📌 این بیانیه حضرت آیت الله سید کاظم حائری حرفهای بسیاری دارد و در بهترین شرایط ممکن صادر شد.
کسی که ولایت فقیه را با اصول و مبانی منطقی فهم و تبیین کرده باشد و کسی که در مکتب والای شهید صدر تربیت یافته باشد جز این نخواهد کرد.