eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ امر به معروف و نهی از منکر جلسه پنجم ✅ کا
171.pdf
239.8K
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ وصف یاران امام حسین علیه السلام ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔰 توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه» #نقد #پاسخ ✅ کانال دروس و دیدگاه ه
قیاس ناپذیری جمهوری اسلامی و دولت علوی ✍️سید محمدصدرا متولی امامی بسمه تعالی اخیراً یادداشتی حکیمانه از استاد کم نظیر حوزه های علمیه، حضرت آیت الله علیدوست منتشر شد که ناظر به سخنان حجه الاسلام عالی و برخی دیگر از خطبایی است که سعی می کنند با لیست کردن برخی فسادهای دوران حکومت امیرالمومنین علیه السلام، وجود فساد در جمهوری اسلامی را طبیعی جلوه دهند. لینک یادداشت : https://eitaa.com/salsabeal/267 شکی نیست که در دوره حاکمیت رسول اکرم(ص)، دوران حکومت علوی(ع) و دولت امام مجتبی(ع)، برخی مسئولان و دولتمردان مرتکب مفاسدی می شده اند که اغلب با برخورد و شدت عمل حضرات معصومین مواجه بوده است؛ با این حال به نظر می رسد مقایسه آن فسادهای فردی با فسادهای امروز، نتیجه چندانی در اعتماد مردم به نظام اسلامی نداشته و مصداقی از قیاس مع الفارق است. 🔹هرچند دفاع از نظام اسلامی وظیفه همگانی است، اما هر نوع دفاعی نمی تواند روا و نتیجه بخش باشد. آن چه مانع از تشبیه فساد برخی افراد در حکومت امیرالمومنین با فساد موجود در جمهوری اسلامی می شود، توجه به زمینه ها و ساختارهای سیاسی و اجتماعی زندگی مردم است. بینش فردی، خرد و اتمیک، صرفاً وجود برخی فسادها در دوران حکومت علی (ع) را مورد استناد قرار می دهد تا وجود فساد در نظام جمهوری اسلامی را نیز طبیعی و گریزناپذیر جلوه دهد؛ اما بینش تمدنی و ناظر به ساختارهای اجتماعی، این دو را یکسان انگاری نمی کند. در ادامه، آنچه مانع از قیاس پذیری جمهوری اسلامی با دولت علوی است را در دو محور به اجمال بیان می داریم: 1️⃣ در شرایط کنونی که دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی با شعارهایی چون ریشه کنی فساد، تورم یک رقمی، حل مشکل بورس در یک هفته، ریشه کنی بیکاری در یک سال، ساخت یک میلیون مسکن در هر سال و... رأی مردم را جذب می کنند و بر کرسی دولت می نشینند، انتظار مردم را در حد شعارهایی که سر داده اند بالا برده و در صورت خلف وعده های مکرر و وجود فسادهای متعدد که هر روز از یکجا شنیده می شود، اعتماد مردم به نظام، انقلاب و امید به آینده فرو ریخته و درصورت مقایسه این وضعیت با دوران امیرالمومنین، پایه های ایمان مردم به اسلام و اهل بیت نیز متزلزل می شود. 2️⃣ نکته اساسی در درک حکومت امیرالمومنین (ع)، ریل گذاری اقتصاد و سیاست بر پایه آموزه های اسلامی و سنت رسول الله (ص) بوده تا جایی که بسیاری از صحابه پیامبر و خواص ایشان، به دلیل عدالت و اصرار بر سنت رسول اکرم، دست از حمایت علی برداشتند و حتی در تعبیر ابن ابی الحدید است که «قتل علی لشده عدله». تقسیم عادلانه منابع و بیت المال، عدم تبعیض اقتصادی و ایجاد بستر مناسب برای تجارت حلال، از مهمترین محورهای دولت علی (ع) بود که حضرت در جمله کوتاهی موفقیت دولت خویش را این گونه بیان می کنند: مَا أَصْبَحَ بِالْكُوفَةِ أَحَدٌ إِلاَّ نَاعِماً إِنَّ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً لَيَأْكُلُ اَلْبُرَّ وَ يَجْلِسُ فِي اَلظِّلِّ وَ يَشْرَبُ مِنْ مَاءِ اَلْفُرَاتِ . در این شرایط است که مردم دوران امیرالمومنین، احساس امنیت اقتصادی کرده و در معیشت خود به تعبیر حضرت متنعم شده اند. هرچند نظام جمهوری اسلامی، موفقیت هایی در عرصه علم، سیاست، امنیت و صنعت داشته، لکن هنوز بسیاری از ریل گذاری های نظام اسلامی ما، رنگ و بوی عدالت علوی ندارد و چون با نام اسلام و انقلاب است، روز به روز به اعتماد مردم لطمه می زند. گسترش بانک های ربوی، کاهش ارزش پول ملی، فاصله طبقاتی اسف بار، مشکلات مردم در تأمین مسکن و عدم توانایی ایشان برای یک ازدواج ساده، همه نشانگر فاصله عمیق و تفاوت ماهوی نظام اقتصادی جمهوری اسلامی با نظام اقتصادی دولت علوی است. یکسان انگاری ماهیت نظام اقتصادی جمهوری اسلامی با ماهیت نظام اقتصادی دولت علوی، مغالطه ای آشکار و توجیه گر تداوم وضع موجود خواهد بود. 3️⃣در نهایت، جا دارد به برخی دوستان انقلابی تذکر دهم که وقتی نقدهای دلسوزانه شخصیت ارزشمندی مانند آیت الله علیدوست را تحمل نکنیم و با کلمات زشت و عبارت های ناپسند از آنها فرار کنیم، دیگر چگونه می توانیم به جذب حداکثری اقشار مختلف مردم و توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی در سایر جوامع فکر کنیم؟ 🔹والحمدلله رب العالمین ۲۲ محرم الحرام ۱۴۴۵ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
📌 مهجوریت فقه سیاسی ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
✅ سلسله نشست های علمی تخصصی 📍با موضوع : رابطه متقابل علم اصول و دانش کلام در محضر استاد : آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🗓زمان: یکشنبه 22 مردادماه ، ساعت 17:15 مکان : مشهد، خیابان شهید هاشمی نژاد ، بین هاشمی نژاد 9و11 ، درب جنب مسجد الهادی ، پژوهشکده کلام ومعارف اهل بیت ( ع) ‼️ نکته : جهت ثبت نام و حضور در دوره مشخصات خود را به آی دی زیر ارسال فرمایید . @Admin_kalamona1
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ شرح دعای 38 صحیفه سجادیه جلسه اول ✅ کانال
168.pdf
221.9K
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ شرح دعای 38 صحیفه سجادیه جلسه دوم ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ حمایت از نظام اسلامی از دیدگاه آیت الله علیدوست 🔹 روحانیت در دو ساحت می‌‌تواند از اصول انقلاب اسلامی صیانت کند: یکی ساحت نظریه‌‌پردازی و دیگری ساحت رفتار و عمل است. 🔹 در ساحت نظریه پردازی، باید به آن بنیان‌‌ها و اساس‌‌ها بپردازد و محکم و فنی آن‌‌ها را اثبات کند؛ یعنی شما نمی‌‌توانید یکی از اصول بنیادین این پدیده حکومت اسلامی را که بحث ولایت فقیه است، انکار کنید. ولایت فقیه را ممکن است ما گاهی به صورت سطحی، بازاری، تکراری و کلیشه‌‌ای بحث کنیم؛ منتها یک وقت می‌‌آییم اساسی، مبنایی و با نگاه هنجارهای فقه و اقتضائات زمان و مکان از آن دفاع می‌‌کنیم و این در واقع می‌‌شود صیانت از یک اصل بنیادین انقلاب و حکومت برآمده از این انقلاب. 🔹 گاهی برخی‌‌ها در حوزه، انتظاری را که از یک حوزه انقلابی و یک روحانی انقلابی دارند، این است که فقط تک تیر انداز باشد! در حالی که ما یک صحنه‌‌ای را در نظر بگیریم که، تک تیرانداز می‌‌خواهد، کسی که پشت صحنه توپخانه را اداره کند می‌‌خواهد، کسی که سلاح بسازد می‌‌خواهد؛ یعنی صیانت از انقلاب به این شکل است. در ساحت نظریه‌‌پردازی نیز، فقه‌‌الاداره، فقه‌‌الحکومه، فقه‌‌المجتمع، فقه‌‌السیاسه و … هم باید بحث و گفت‌‌وگو بشود. در واقع صیانت از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی گفت‌‌وگو از آن اصول و ریشه‌‌هایی است که حکومت روی آن تأسیس می‌‌شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34454 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
💢نشست علمی «فقه مضاف، ظرفیت‌ها و آسیب‌ها) با محوریت فقه زیارت 🎙ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست 📆 زمان: چهارشنبه، ۲۵ مردادماه، ساعت ۸ الی ۱۰ صبح 🏢 مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۲، تالار شیخ بهایی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
آیت الله علیدوست.mp3
13.4M
اجتهاد 🔹ارائه: استاد ▫️برگزار شده در: مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) مشهد، مرداد ۱۴۰۲ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
sot film.mp3
29.76M
1402/5/22 🌐سلسله نشست های علمی تخصصی با حضور استاد آیت الله علیدوست و جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه خراسان برگزار گردید. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
1_6221453532.mp3
33.65M
✅ نشست کاربست‌های و آن 🔹 با حضور: استاد و استاد ▫️مدرسه تابستانه دارالعلم مشهد، ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
💢اصول فقه و علم کلام چگونه به هم کمک می‌کنند؟/ استفاده شیخ انصاری از علم کلام در بحث اجرای حدود ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹مرحوم شیخ انصاری در کتاب البیع در بحث ولایت فقیه، بحث را به اجرای حدود می‌کشاند. آیا حدود باید در زمان غیبت جاری شود یا نه؟ شیخ زیر بار نمی‌رود و می‌گوید اثبات ولایت فقیه بر اجرای حدود اصطلاحا «دونه خرط القتاد» است یعنی بسیار دشوار است. این در حالی است که اجرای حدود موجب نزول رحمت است ولی ایشان پاسخ می‌دهد مردمی که لیاقت نداشتند امامشان را نگه دارند حقشان همین است. خب این بحث کلامی است. شاید از هزار فقیه یک فقیه پیدا شود این بحث را با بحث غیبت امام و سببیت مردم برای غیبت امام پیوند بزند و پای آن بایستد. 🔸شما چه اصولی و فقهی و چه کلامی باید متوجه باشید از عناصر دانش متقابل استفاده کنید. مثلا در بحث رابطه ولایت و محبت اهل بیت(ع) با نجات انسان یک مشکلی وجود دارد. یک روایت می‌گوید کسی که محبت ما را داشته باشد اهل نجات است ولو غرق گناه باشد. روایت دیگری می‌گوید برزختان با خودتان است قیامتتان با ما، یا حق الناس با شما، حق الله با ما. در هر صورت ضمن اینکه به اصل ارتباط توجه دارید باید در بزنگاه این مسئله را فراموش نکنید و از آن استفاده کنید. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72682 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
💢گزاش تفصیلی از نشست «کاربست‌های فقه نظام و روش‌شناسی استنباط آن» ✔️استاد علیدوست: استنباط نظام، ضرورت مؤثر و خطرناکی است/ برای رسیدن به نظام سلامت یا باید به پلشتی‌ها فتوای حرمت دهیم یا به فتوای طهارت با سرکه عمل کنیم! 🔹بعضی‌ها می‌گویند ما در اطعمه و اشربه هم نظام داریم، در طهارت و نجاست نظام داریم و این خیلی حرف است، آیا نظام سلامت داریم؛ اگر آن را استنباط کنیم ممکن است به برخی از پلشتی‌ها فتوای حرمت دهیم یا بلعکس، یا سید مرتضی می‌گوید با سرکه هم می‌شود تطهیر کرد، ممکن است اگر بخواهیم به نظام طهارت برسیم، از این دست فتوا هم داشته باشیم. 🔹استنباط فقه نظام ضرورت مؤثر ولی خطرناک است، باید حواسمان باشد و امید داریم که حرف هدر نمی‌رود. نمی‌شود این مباحث عبور کرد و اگر واقعیت دارد باید به دل حادثه زد و مراقب بود دچار ژورنالیسم نشویم و فقه را انضباط جواهری خارج نکنیم. ✔️استاد مبلغی: فقه ساختار نمی‌دهد چون ساختار جامعه ذیل سنن الهی عمل می‌کند/ خصائص الشریعه را فعال کنیم تا عقلمان نسبت به شریعت این‌قدر کوچک نباشد 🔹فقه الشریعه غیرمسبوق به کلام الشریعه تضمین شده نیست که به درد جامعه بخورد تا بتواند حکم الله را استنباط کند؛ مگر اینکه کسی بگوید من اعتقادی ندارم احکام خداوند منسجم است که این کفر است. 🔹باید خصائص الشریعه به‌مثابه یک فرع علمی در حوزه‌های علمیه فعال کنیم تا عقلمان نسبت به شریعت این‌قدر کوچک نباشد که شریعت را سخت و تنگ بگیریم و احیاناً به جان زندگی بیندازیم. 👈 مطالعه گزارش + دریافت صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=72685 🆔 @alidost_fiqh
باسمه تعالی از امروز به تاریخ 28 مرداد ماه 1402 به مدت 22 شب، صوت های درس در کانال بارگزاری می‌شود.