دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#پرونده_علمی_3 #فقهمقاصد_4 #تقریردیدگاه_3 ✔ استاد علیدوست در مقاله #فقه و مقاصد شریعت، به بیان 5
#پرونده_علمی_3
#فقهمقاصد_4
#تقریردیدگاه_4
✔️تا بدینجا 4 نظریه در نسبت میان فقه و مقاصد شریعت بیان شد. #نظریهپنجم، نظریه ای است که استادعلیدوست آن را اختیار میکنند. توضیحی که درباره این اندیشه بیان میکنند، چنین است:
5️⃣ اندیشه پنجم: #اندیشهاعتدال(نص بَسَند با توجه به مقاصد)
دیدگاه دیگرى که در مورد ارتباط مقاصد کلى شریعت با استنباط احکام وجود دارد این است که مقاصد شریعت و نصوص بیانکننده آن #نمىتواند براى فقیه در استنباط احکام، سند و دلیل قرار گیرد. منابع استنباط تنها ادلّهاى است که بیانگر حکم شرعى مىباشد، لکن #توجّهدقیق و دائمى فقیه به مقاصد در استنباط و کشف احکام از ادلّه و منابع معتبر ضرورى است. چون این توجّه باعث مىشود در بسیارى از موارد، برداشت فقیه از ادلّه، غیر از برداشتى باشد که بدون این توجّه صورت مىگیرد.
🔸 نگارنده اعتقاد دارد اندیشه صحیح در این باره، اکتفا به نصوصِ مبیّن حکم در اجتهاد در همه موارد مىباشد و این نصوص در همه جا باید مستند فقیه در فتوا دادن قرار گیرد، ولى توجّه فقیه به مقاصد و تفسیر نصوص مبیِّن حکم در سایه مقاصد و در سایه لحاظ و فهم مجموعه دین و ادلّه، برداشت وى را از ادلّه شکل مىدهد. گاه به دلیلى که در ظاهر محدود است توسعه مىبخشد، چنان که گاهى از عموم یا اطلاق دلیلى ـ که در نگاه اوّل عام یا مطلق است ـ جلوگیرى مىکند. به دیگر سخن توجه به مقاصد(و مجموعه دین) گاه باعث مىشود که سند معتبر دیگرى مانند #عقل در کنار عموم یا اطلاق سندى چون روایتِ معتبر مطرح گردد و مانع انعقاد عموم یا اطلاق روایت در مرحله حجّیت شود. از آنجا که درک عقل همانند مضمون روایت، سندى است از اسناد و یکى از ادلّه چهارگانه به شمار مىرود، در فرض تعارض با اطلاق یا عموم نصّ، بر نصّ مقدم خواهد شد.
🔸 #مقارنهدقیق و موردى دیدگاه اخیر با دیدگاههاى گذشته راه دیگرى است که به شفّاف سازى این اندیشه کمک مىکند. مثلاً در دیدگاه اوّل #عدالت ـ چون از مقاصد است ـ و نصّ بیانگر آن، از قبیل إعْدِلُوا هُوَ أقرَبُ لِلتَّقوَى مورد عنایت و توجّه قرار نمىگیرد؛ زیرا آنچه در اجتهاد باید سند قرار گیرد، نصّ مبیّن حکم است نه مبیّن مقاصد؛ چنان که طبق دیدگاه دوم، نص مذکور وقتى مورد توجه قرار مىگیرد که نصّ دیگرى که بیان کننده حکم شرعى باشد نداشته باشیم؛ و این در حالى است که در دیدگاه سوم و چهارم مطلقا مورد توجه است، تا جایى که اگر با مسلّمات نصّ قطعى، ناسازگار شود، باید آن مسلّمات را کنار نهاد و آنها را مخصوص زمان و مکان خاصى قرار داد. در حالى که در #دیدگاهپنجم ضمن توجّه به این نصّ و قراردادن آن در جایگاه خودش که نظارت بر نصّ قطعى مبیّن حکم باشد، به یکى از دو راه مىرسد:
1. در صورت امکان، نصّ قطعى را با توجّه به این هدف تفسیر مىکند و آن را از اوّل محدود و مقیّد تفسیر مىنماید.
2. با استناد به درک قطعى عقل، به سند لبّى مىرسد که صلاحیت تعارض با نصّ نقلى را داشته باشد.
پر واضح است که راه اوّل بر ظهور و فهم عرفى مبتنى است و این داورى مخاطبان دلیلى است که باید نصّ معتبر را با توجه به مقاصد شرعى تفسیر کند و ظهور آن را تعیین نماید؛ و راه دوم بر درک قطعى عقل مبتنى است. بدون سامان یافتن این دو راه، باید به مقتضاى نصّ مبیّن حکم و اطلاق یا عموم آن عمل کرد و حرمت قانون و نصّ مبیّن آن را بر همه چیز مقدّم داشت.
🔺راه کشف مقاصد و گسست نصوص مبیّن مقاصد از نصوص مبیّن حکم.
بدون تردید یکى از مطمئنترین راههاى تفکیک و تمییز مقاصد از احکام و نصّ مبیّن مقاصد از دلیل مبیّن حکم، #عقل است. عقل با معیارهایى که براى هر کدام دارد، از قبیل شفّافبودن حکم در عمل بر خلاف مقاصد، از سنخ عملبودن حکم و از سنخ نتیجه بودن مقاصد، مىتواند در موارد بسیارى بین این دو تفکیک نموده و نصوص هر یک را تشخیص دهد.
#بناىعقلا و روشن خردمندان در تفکیک این دو از یکدیگر، راه مطمئن دیگرى است که مىتواند تکیهگاه فقیه در تشخیص این دو از یکدیگر قرار گیرد. مثلاً عقلا هیچگاه به «اتَّقُوا اللّهَ» به عنوان حکم و نصّ مبیّن آن نگاه نمىکنند؛ در حالى که به «اقیموا الصّلاة» یا «أوفوا بالعقودِ» با این عنوان مىکنگرند.
مراجعه به #نصوصقرآنى و #حدیث و نحوه بیان آن نیز مىتواند فقیه را در تشخیص مورد بحث کمک نماید. مثلاً هرگاه مسألهاى به عنوان نتیجه رسالت و با لام غایت بیان گردد، نظیر لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَ أنزلنَا مَعَهُمُ الکِتابَ و المیزانَ لیقومَ النّاسُ بِالقسطِ، مفادش بیان هدف و نصّ آن از نصوص مبیّن مقصد خواهد بود در حالى که وقتى به عنوان یک فرمان یا جعل و اعتبار بیان شود، مضمون آن بیان حکم و نص آن هم نصّ مبیّن حکم بوده و براى استناد در اجتهاد، صلاحیت خواهد داشت.
@alfigh_alosul
✅ اسلام با هنر شروع میشود/ فقه هنر به دنبال ارتقاء هنر بدون خارج شدن از راه شرعی است
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در همایش ملی «فقه هنر» عنوان کرد؛
🔹اسلام با هنر شروع میشود و قرآن، نهجالبلاغه و حتی صحیفه سجادیه در دنیای مادی و پرتلاطم معاصر یک پدیده هنری هستند.
🔹 اصلاً در اسلام، کف هنر استحباب است؛ یعنی ممکن است برخی از کارها از اباحه شروع شود، اما هنر از استحباب شروع میشود.
🔹 دغدغهای که هم ما از طرف حوزه، هم هنرمندان و هم دانشگاه دارند، این است که كار كنیم تا هنر این کشور و سرزمین ارتقا بیابد، اما از راه شرعی هم خارج نشود.
🔹 نمیخواهیم به نام فقه، حركتهای ژورنالیستی و پوپولیستی انجام شود. وقتی از فقه بحث میكنیم، منظور ما از یك طرف فقه منضبط است و از طرف دیگر فقهی است كه با هنجارهای شناخته شده فقاهت همراه باشد و هیچ انضباط فقهی را زیرپا نگذارد.
🔹 اگر مباحث فقهی و حقوقی بیان میشود و هنرمندان دغدغههایشان را بیان میکنند، به این قصد است که روزنهها و مسیری باز شده و برای فقیهانی که میخواهند دغدغهمند با رعایت انضباط فکری و در نظر گرفتن اقتضائات زمان و مکان به استنباط بپردازند، فرایندی تعریف شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14995
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#همایش
#فارس
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فقه قضا- جلسه 64.mp3
زمان:
حجم:
7.67M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه شصت و چهارم سال 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - عدالت
تاریخ جلسه: 98/10/28
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فقه القضاء-شرائط قاضی - جلسه 64.pdf
حجم:
85.6K
✍️ متن جلسه شصت و چهارم فقه قضاء
موضوع: شرایط قاضی- عدالت
تاریخ جلسه: 98/10/28
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 65.mp3
زمان:
حجم:
7.46M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه شصت و پنجم سال 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - عدالت
تاریخ جلسه: 98/10/29
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فقه القضاء-شرائط قاضی - جلسه 65.pdf
حجم:
86.7K
✍️ متن جلسه شصت و پنجم فقه قضاء
موضوع: شرایط قاضی- عدالت
تاریخ جلسه: 98/10/29
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 66.mp3
زمان:
حجم:
7.21M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه شصت و ششم سال 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - عدالت
تاریخ جلسه: 98/10/30
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فقه القضاء-شرائط قاضی - جلسه 66.pdf
حجم:
86.8K
✍️ متن جلسه شصت و ششم فقه قضاء
موضوع: شرایط قاضی- عدالت
تاریخ جلسه: 98/10/30
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 67.mp3
زمان:
حجم:
7.44M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه شصت و هفتم سال 98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: شرایط قاضی - عدالت
تاریخ جلسه: 98/11/1
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء98
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻 دیدگاه استاد علیدوست درباره اقدام ناشایست آقای تبریزیان
آیت الله علیدوست با اشاره اقدام آقای تبریزیان در آتش زدن یک کتاب علمی با موضوع طب، آن را کاری نسنجیده ای دانسته اند که "بهانه دهنده به دست مخالفان" و "گمراه کننده" می باشد.
✅ متن بیان ایشان از قرار ذیل است:
حرکت نسنجیده ایست. بی تردید قبول مطلق داده های دانشهای بشری ناصحیح است لکن رد مطلق آنها - آن هم در قالب حرکاتی مشمئز کننده ، بهانه دهنده به مخالفان و گمراه کننده- ناصحیح تر است. حوزه های علمیه ، حوزه تعقل و احترام به علم و دانش است. این حرکت، انسان را به یاد جمله ای از "یان هوس" کشیش جنبش اصلاح دینی در وقتی که می خواستند وی را بسوزانند و مشاهده کرد که پیرزنی قد خمیده آمد و به قصد ثواب شاخه خشکی بر کپه هیزمی که یان هوس را در آن میسوزاندند،انداخت، می اندازد که گفت:
آه! ای سادگی مقدس!
البته هیچ جهلی مقدس نیست، جهل پیرزن، جهل مقدس انگاشته شده بود و بدتر از این جهالت، جهالت مقدس نمایانده شده است.
حوزه علمیه قم
ابوالقاسم علیدوست
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🏴قال النبی - صلّی الله علیه و آله - : اِنَّ فاطمةَ مِنّی وَ هی نُورُ عَینی و ثَمرةُ فؤادی یَسُوؤنی ما ساءَها و یَسُرُّنی ما سَرَّها «بحار الانوار، ج 43، ص 24»
🔳 دعوتنامه
برنامه های سخنرانی حضرت آیت الله علیدوست
دوشنبه سه شنبه و چهارشنبه ۷ تا ۹ بهمن
1 . مدرسه علمیه اهل البیت علیهم السلام
ساعت ۶/۳۰ صبح(سه شبه و چهارشنبه)
2 . مسجد جامع: بعد از نماز مغرب و عشاء
3 . بیت حضرت آیت الله علوی: ساعت ۱۹/۳۰
✔️ منتظر محبین حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هستیم. باتشکر
💢نشست تخصصی "ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصد الشریعه "
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh