eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل‌نوشته‌های انقلابی
💢«همه‌دان‌ها» بار سنگین بر دوش فقه نگذارند! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹گاهی به اینجا می‌رسد که فق
💢ملاحظاتی پیرامون سخنان اخیر جناب استاد علیدوست💢 صفحه 1 از 2 🔹این خلاصه‌ای از فرمایش جناب آیت الله علیدوست است که در همایش «فلسفه فقه نظام ساز» در تاریخ 1401.08.24 ایراد شده است. 🔹دغدغه جناب استاد علیدوست در تدقیق اصطلاحات و عناوین بسیار ستودنی است و استواری بخش زیادی از مباحث نوین ایشان نیز مرهون همین تدقیق‌های مفهومی است. 🔹شاید انتخاب عنوان «همه‌دانها بار سنگین بر دوش فقه نگذارند!»، این تصور را تقویت می کند که ایشان نگاه حداقلی به فقه دارند و از ورود فقه به عرصه‌های جدید ابا دارند، در حالی‌که جناب استاد علیدوست بی‌تردید جزو اساتیدی هستند که هم عرصه وسیعی برای کار فقیهانه قائل هستند و هم در جهت‌های مختلف، فقاهت موجود را نیازمند توسعه می‌دانند. در خصوص فرمایش ایشان سه نکته تقدیم می‌کنم: 1️⃣ قبلاً در یادداشتی تحت عنوان «عدم نظام در اصطلاح فقه نظام!»، عرض کردم که اصطلاح «فقه نظام» در افواه اساتید لااقل چهار معنا دارد که تأکید استاد علیدوست بر فقه نظام، متمرکز بر معنای اول است، هرچند به معنای سوم نیز عنایت ویژه دارند (بدون اینکه از اصطلاح فقه نظام یا شبکه بهره بگیرند). توضیحی درباره این چهار معنا ارائه خواهم کرد: اول: «استنباط نظام‌مند احکام شریعت»؛ که هم مورد تأکید شهید صدر ره بوده است و هم با نوآوریهای خوبی از جناب استاد علیدوست مورد تأکید قرار گرفته است. البته اساتیدی دیگر نیز مانند استاد مبلغی، استاد خسروپناه، استاد اعرافی، استاد میرباقری، استاد اراکی، استاد واسطی و ... این معنا از «فقه نظام» را با تقریرهای بعضاً متفاوتی قبول دارند. دوم: «استنباط احکام مکلف جمعی/ مکلف نظام‌مند»؛ که هم به صراحت در فصل سوم الاسلام یقود الحیاة (خطوط تفصيليّةعن اقتصاد المجتمع الإسلامي‏) مورد توجه شهید صدر است و هم بیش از دیگران، اکنون مورد عنایت جناب استاد محسن اراکی و استاد میرباقری است. سوم: «استنباط شبکه‌ای و نظام‌مند مفردات منصوص در کتاب و سنت»؛ که این معنا را هرچند کسی به صراحت فقه نظام تعبیر نکرده است، ولی اساتید متعددی مانند شهید صدر، استاد میرباقری، استاد اراکی و ... قبول دارند. اساس این حرف این است که برای فهم برخی از مفردات مندرج در متن کتاب و سنت نمی توان صرفاً به عرف زمان نزول و کتب لغت مراجعه کرد، بلکه خود فرهنگ خطابات دینی، معنایی خاص را از این مفردات ولو با اضافه کردن شروط و قیودی قصد کرده است که راهی برای کشف مستعمل فیه شارع نیست، مگر مراجعه به خود استعمالات وی. این حرف شبیه حرفی است که مرحوم علامه طباطبایی در مقدمه المیزان می‌فرماید. همین حرف را با اندکی تفاوت شهید صدر در اقتصادنا بیان می کند؛ آنجایی که راه دستیابی به مذهب اقتصاد اسلامی را یکی حرکت از روبنا به زیر معرفی میکند و یکی توجه به «مفاهیم». مقصود ایشان از «مفاهیم» همین مطلب است که برخی از مفاهیم دینی را باید چیزی شبیه حقیقت شرعیه دانست و برای فهم آنها دست به استنباط زد. ایشان در مفاهیمی مانند «مالکیت» و «تجارت» را از این دست مفاهیم می داند و نشان می‌دهد که معنای مدنظر شارع از این مفردات، با معانی عرفی این مفاهیم متفاوت است. جناب استاد علیدوست نیز همین بحث را در خصوص «مفاهیم ارزشی» پذیرفته است و در کتاب فقه و مصلحت توضیح می‌دهند که مفاهیمی که در عرفهای مختلف، متأثر نظام ارزشی و بینشی آنها معانی مختلف به خود می گیرند، باید کالحقیقه الشرعیه با آنها معامله شود و در فهم معانی آنها قیود و شروط شرعی ملاحظه گردد. علاوه بر این، ایشان در مقاله محققانه «نظرات کارشناسانه فقیه در موضوعات احکام»، هرچند از استنباط شبکه معانی یا نظام معانی، نامی به میان نیاورده است، ولی موارد متعددی را (حداقل 5 محور اساسی) را ذکر می‌کند که فهم موضوعات منصوص در آیات و روایات (موضوع‌شناسی) نیازمند کار فقیهانه است. چهارم: «استنباط نظامات اجتماعی» است. معنای استنباط نظام اجتماعی این است که شریعت مقدس برای تنظیم روابط سیاسی، یا روابط اقتصادی یا روابط فرهنگی چه ترتیبات حقوقی و نهادی در نظر گرفته است و برای مناسبات این عرصه‌ها چه چهارچوبها و ساختاری در نظر گرفته است و چگونه ذی نفعان و بازیگران و کنشگران متعدد اجتماعی را از منظر حقوق (مسئولیت‌ها و اختیارات) آرایش داده است. کسی مانند استاد هادوی استنباط چنین مجموعه‌ای را که بیانگر روابط نهادهای اجتماعی است را «جهان‌شمول» می داند. جناب استاد ارسطا و جناب استاد خسروپناه نیز سالهاست بر روی استخراج احکام و قواعد ساختارها و نظامات اجتماعی بر اساس دین در حال پژوهش هستند. تلاش مرحوم میرزای نایینی، در تنبیه الامه در ارائه ساختار سیاسی اسلام را شاید بتوان اولین تلاش فقیهانه در این عرصه قلمداد کرد؛ جایی که خود ایشان می‌گوید من در تنبیه‌ الامه درصدد ارائه چیزی شبیه رساله عملیه در سیاسات و نظامات نوعیه هستم. ادامه دارد...👇
عقل‌نوشته‌های انقلابی
💢ملاحظاتی پیرامون سخنان اخیر جناب استاد علیدوست💢 صفحه 1 از 2 🔹این خلاصه‌ای از فرمایش جناب آیت الله
ادامه 👆 صفحه 2 از 2 تا جایی که بنده دنبال کرده‌ام استاد علیدوست در خصوص معنای چهارم فقه نظام یعنی استنباط ترتیبات حقوقی و نهادی نظامات اجتماعی بحث مبسوطی ندارند، هرچند در سلسله جلسات «نظام سیاسی اسلام»، به جایگاه مردم، مشورت، حاکم، مصلحت و ... ورودهایی فنّی داشته‌ است. 2️⃣ البته کار مرحوم نایینی در تنبیه الامه فراتر از نظام مطلوب و جهان‌شمول ساختار سیاسی جامعه اسلامی است. ایشان بعد تبیینی که از نظام مطلوب سیاسی اسلام به صورت ضمنی انجام می‌دهد، تلاش می‌کند که با توجه به محدودیتها و موانع دوران مشروطه، این نظام مطلوب سیاسی را در «قدر مقدورِ شرایط اجتماعی خود»، تنزل دهد و ممکن الاجرا سازد. کار میرزای نایینی ـ علی‌رغم اشکالاتی که می‌توان به محتوای آن داشت ـ ، در نوع خود بی‌نظیر است. تنزل فقیهانه و متناسب سازی یک نظام اجتماعی مطلوب در قدر مقدور، کاری سترگ و قابل توجه است. جناب استاد علیدوست جز معدود فقیهانی است که حرفهای مبسوط و جدی در خصوصِ «مقام اجرا» ایراد نموده‌اند. ایشان هرچند بر غلط بودن مطالبه مدلهای اجرایی از فقه تأکید کرده‌اند، ولی با طرح ایده‌ای «استنباط دوم در مقام تزاحم»، عرصه مبسوطی برای ورود فقیهانه در تعیین مصادیق احکام شرعی در مقام اجرا و تزاحم گشوده‌اند (رجوع شود به مقاله رهیافتی برای تولید علوم انسانی اسلامی در بستر تعامل فقه با عرف، عقل و مصلحت). اگر همین دقت ایشان در فقیهانه بودن مقام تزاحم خوب حلاجی شود، دلالت‌های روشنی بر عرفی محض یا عقلایی محض نبودن مدلهای اجرایی و عملیاتی خواهد داشت. چرا که در هر مدل اجرایی، یکی از عوامل تعیین کننده، «اولویت‌بندی در محدودیتها» و «تقدم اهم‌ها بر مهم‌ها در کمبودها و فشارها» است و این دقیقاً همان مصبّی است که جناب استاد علیدوست بر اساس آن، استنباط دوم را ضروری قلمداد می‌نماید. 3️⃣ بحث توسعه و تکمیل علم اصول نیز از مواردی است که استاد علیدوست در کنار اساتید دیگری مانند استاد هادوی، استاد میرباقری، استاد اراکی، استاد واسطی، استاد مبلغی و .... بر آن تأکید دارند. (ان شاءالله در جایی دیگر مبسوط در این‌باره خواهم نوشت) ✳️ با توجه به مباحث استاد علیدوست در توسعه فقاهت در عرصه «استنباط نظام‌مند احکام»، «فهم فقیهانه در موضوع شناسی»، «لزوم استنباط دوم در مقام تزاحم» و همچنین «لزوم تکمیل اصول فقه و نگارش دفتر دوم آن»، امیدوارم که ایشان بزرگواری کرده و در مجالی مبسوط‌تر بتوانیم درباره محدوده رسالت فقه و انتظارات روا یا ناروا از فقاهت و همچنین محمل اصطلاحاتی مانند فقه تمدنی و فقه حکمرانی با ایشان به گفتگو بپردازیم. 🙏🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1067
🔹️ظاهرا دوره خوش‌خیالی نسبت به علوم تجربی مدرن در حال سر آمدن است ... 🔹️چقدر از عنوان این کارگاه علمی خوشحال شدم ..🥺🙃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شاگرد آیت‌الله سعادت پرور: کسی که به ولایت فقیه معتقد نیست نه تنها احکامش مشکل دارد بلکه مشکل عقیدتی هم دارد محمد تقی فیاض بخش در آیین بزرگداشت استاد آیت الله حاج شیخ علی سعادت پرور: 🔸برخی خیال می‌کنند ولایت فقیه صرفا یک بحث سیاسی است. 🔹جامعه علمی ما نگاه به ذائقه و نیاز جامعه ما ندارد. به همین منظور شهید مطهری سعی می‌کرد کتاب ها با توجه به نیاز ندارد. @mashreghnews_channel
💢 صوت متن‌خوانی کتاب «الاسلام یقود الحیاة» 💢 🔹 آنچه تقدیم می‌شود درسگفتار چهار فصل اول کتاب پراهمیت «الاسلام یقود الحیاة»، نوشته آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر است. 🔹 سال گذشته به همت دبیرخانۀ فقه حکومتی، سه فصل ابتدایی کتاب پر اهمیت «الاسلام یقود الحیاة» را در ده جلسه ارائه کردم و صوتهای فصل چهارم کتاب را نیز از تدریسی که در مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علیه السلام داشته‌ام، تقدیم می‌شود. 🔹 اهمیت این کتاب از آن جهت است که آیت الله شهید صدر(ره) فصول شش‌گانۀ این کتاب را در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داده و تلاش کرده به مهمترین مسائلی که جمهوری اسلامی، چه در ساختار سیاسی و چه در بحث‌های اقتصادی و فرهنگی بدان مبتلا می‌گردد، پاسخ دهد. 🔹از عجایب این کتاب، اتمام نگارش فصل اول آن در تاریخ ششم ربیع‌الاول ۱۳۹۹ هجری قمری؛ مصادف با پانزدهم بهمن ماه ۱۳۵۷، یعنی تنها سه روز پس از ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران است! این فصل که تحت عنوان «لمحة تمهیدیة فقهیة» و در پاسخ به استفتاء شاگردان لبنانی شهید صدر(ره) نوشته شده است، در حقیقت، پیش‌نویس ایشان بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. وضعیت نگارش سایر فصل‌ها نیز واقعاً شگفت‌آور است؛ اتمام فصل دوم در بیستم ربیع الثانی ۱۳۹۹؛ مصادف با ۲۸ اسفندماه ۱۳۵۷، اتمام فصل سوم در دهم ربیع الثانی ۱۳۹۹؛ مصادف با هجدهم اسفندماه ۱۳۵۷ و اتمام فصل چهارم در پانزدهم ربیع الثانی ۱۳۹۹؛ مصادف با ۲۳ اسفندماه ۱۳۵۷ است. 🔹مطالب ویژه و اجتهادی شهید صدر(ره) در این کتاب، که به نحوی ثمره‌ی عمر شریف‌ و با برکت‌شان محسوب می‌شود، بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، چنان بدیع و بکر باقی مانده است که انسان از مطالعه آن، هم به وجد می‌آید و هم از غربت مطالب آن غمبار می‌گردد! 🔹در این درس‌گفتار تلاش کرده‌ام مطالب کتاب «الاسلام یقود الحیاة» را براساس معانی چهارگانۀ فقه نظام توضیح دهم. برای اطلاع بیشتر از این معانی، می‌توانید به نوشته «عدم نظام در تعاریف فقه نظام» یا به جلسۀ اول همین درس‌گفتار مراجعه نمایید. 🔹اما ترتیب جلسات به شرح زیر است: ➖ معانی چهارگانۀ فقه نظام را در جلسۀ اول درس‌گفتار توضیح داده‌ام. ➖ فصل دوم کتاب، تحت عنوان «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي‏»، هرچند که به صورت اجمالی به ایدۀ اقتصادی شهید صدر(ره) اختصاص دارد، ولی در عین حال، تا حدودی متضمن ایدۀ اصلی اجتهادیِ ایشان، یعنی «فقه النظریه در احکام ثابت و استنباط احکام متغیر براساس مؤشرات عامه در محدودۀ منطقة الفراغ» است. تناسب مطالب این فصل با معنای اول فقه نظام(استنباط نظام‌مند احکام) و هم‌چنین با معنای سوم فقه نظام(استخراج شبکۀ مفاهیم و معانی خطابات شرعی) موجب شد ارائه‌ی این فصل در ضمنِ جلسات دوم تا پنجم، بر فصل اول مقدم شود. ➖ فصل اول کتاب نیز ایدۀ پیشنهادی ایشان برای ساختار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. تناسب این ایده با معنای دوم فقه نظام(استنباط احکام و چارچوب‌های ساختارهای اجتماعی) موجب گردید جلسات ششم و هفتم به این فصل اختصاص یابد. ➖ فصل چهارم کتاب، بیانگر «نظریه خلافة الإنسان و شهادةالأنبياء» است که به نظر حقیر، مهمترین و اساسی‌ترین نظریه اجتماعی شهید صدر(ره) به شمار می‌رود. علاوه بر این، فصل چهارم، نمونۀ برجسته‌ای برای «ایدۀ تفسیر موضوعی» ایشان است که در کنار دو ایدۀ «حرکت از روبنا به زیربنا» و «استنباط مفاهیمِ منصوص براساس معارف دینی»، راهکارهای اصلی ایشان را برای دستیابی به «فقه النظریه» تشکیل می‌دهد. این فصل را در جلسات هشتم تا دهم، به اجمال ارئه داده‌ام. ➖ فصل سوم کتاب، «خطوط تفصيلية عن اقتصاد المجتمع الإسلامي» نام دارد که در آن، شهید صدر(ره) تصریح می‌کند که برخلاف مباحث متداولِ فقه اقتصاد که به تکالیف آحاد متدینین می‌پردازد و در شکل رسالۀ عملیه متجلی می‌شود، قصد دارد به اقتصاد جامعۀ اسلامی (المجتمع الاسلامی) بپردازد. این فصل، نمونۀ بارز و ویژه‌ای است که شهید صدر(ره) در آن، به معنای دوم فقه نظام، یعنی «استنباط احکام نظام مکلفین و مجتمع اسلامی» می‌‎پردازد. در درس‌گفتار سال گذشته، مجالی برای ارائه‌ی این فصل نشد، ولی با توجه به اینکه بنده ارائه‌ی این کتاب را در مدرسۀ امیرالمؤمنین علیه الاسلام هم داشتم، به نظرم رسید ارائه‌ی این فصل نیز در قالبِ جلسات یازدهم تا پانزدهم به این درس‌گفتار ضمیمه شود. 🔹امیدوارم این درس‌گفتار ناقابل و ناقص، موجب گردد اندکی مشمول ادعیه برزخیه مرحوم شهید صدر قرار گیرم. 🤲 ➖ عقل‌نوشته‌های انقلابی
🔰 فهرست درسگفتار الإسلام یقود الحیاة 🔸 جلسۀ ۱ «معانی چهارگانۀ فقه نظام» 🔸 جلسۀ ۲ «فصل دوم: صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی» 🔸 جلسۀ ۳ «ادامه فصل دوم: صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی» 🔸 جلسۀ ۴ «ادامه فصل دوم: صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی» 🔸 جلسۀ ۵ «ادامه فصل دوم: صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی» 🔸 جلسۀ ۶ «فصل اول: لمحة تمهیدیة فقهیة» 🔸 جلسۀ ۷ «ادامه فصل اول: لمحة تمهیدیة فقهیة» 🔸 جلسۀ ۸ «فصل چهارم: خلافة الإنسان و شهادة الأنبیاء» 🔸 جلسۀ ۹ «ادامه فصل چهارم: خلافة الإنسان و شهادة الأنبیاء» 🔸 جلسۀ ۱۰ «ادامه فصل چهارم: خلافة الإنسان و شهادة الأنبیاء» 🔸 جلسۀ ۱۱ «فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی» 🔸 جلسۀ ۱۲ «فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی» 🔸 جلسۀ ۱۳ «ادامه فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی» 🔸 جلسۀ ۱۴ «ادامه فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی» 🔸 جلسۀ ۱۵ «ادامه فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
1.mp3
17.52M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه اول 🔸توضیحی اجمالی درباره چهار معنای از "فقه نظام" «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
2.mp3
13.39M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه دوم 🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم؛ «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي» «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
3.mp3
14.74M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه سوم 🔸محدودۀ کتاب:فصل دوم؛ «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي» «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
4.mp3
15.5M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه چهارم 🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم؛ «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي» «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
5.mp3
15.66M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه پنجم 🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم؛ «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي» «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
6.mp3
15.66M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه ششم 🔸محدودۀ کتاب: فصل اول «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
7.mp3
13.35M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه هفتم 🔸محدودۀ کتاب:فصل اول «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
8.mp3
11.06M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه هشتم 🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
9.mp3
14.2M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه نهم 🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
10.mp3
13.07M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه دهم 🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
11.mp3
13.37M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه یازدهم 🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
12.mp3
17.04M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه دوازدهم 🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
13.mp3
15.4M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه سیزدهم 🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
14.mp3
15.2M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه چهاردهم 🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
15.mp3
21.74M
«درس‌گفتار الإسلام یقود الحیاة» 💢 جلسه پانزدهم 🔸 محدوده کتاب: فصل سوم «لینک تلگرام» عقل‌نوشته‌های‌انقلابی
💡 هفدهمین هفتهٔ مطالعاتی عصر پیشرفت امروز برگزار می‌گردد ♨️ نگاهی به ریشه‌های اقتصادی حوادث اخیر 🔰 با محوریت متن «بیانیه پنج اقتصاددان مکتب نیاوران»، «یادداشت‌های دکتر محسن رنانی» و مصاحبهٔ دکتر مشایخی 🔹 اسامی شرکت‌کنندگان 🔸حلقهٔ قم: گودرزی، آزادی، مدرس، محمدی، پیمان‌جو 🔸حلقهٔ تهران: یاوری، ابدی، رییسی، فاطمی 🔸بستر مجازی: حسینی، داودی، کاشانی، نوری، سادات شریف 🛑 جلسه ساعت ۱۶ برگزار می‌گردد
🔰 سلسله نشست‌های تخصصی مبانی نظری ناظر به حل مسئله 🔖 اعتبارات عقلایی در نظام اصول حضرت امام‌(ره) 🔹 ارائه دهندگان: ۱. حجت‌الاسلام علی فرحانی ۲. حجت‌الاسلام امین اسدپور ۳. حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی ۴. حجت‌الاسلام سید علی موسوی 🔹 دبیر نشست: علی محمدی 🔸 چهارشنبه ۱۶ آذر ساعت ۱۴ مدرسه امام کاظم(ع)، سالن سلمان فارسی عقل‌نوشته‌های انقلابی
هدایت شده از عصرانه علمی
📌 فوری پیرو سوالات مکرر مخاطبان و همراهان عزیز عصرانه علمی پیرو جلسه مهم فردا ، نکاتی را به اطلاع میرساند : 1⃣ سلسله نشست‌های تخصصی ناظر به حل مساله در راستای نزدیک کردن مباحث علمی حوزوی به صحنه عینیت و حل مسائل واقعی است. نشست اعتباریات در نگاه مرحوم امام خمینی رحمه الله از اصلی ترین مباحثی است که پیوند فقه و اصول با علوم انسانی را رقم می‌زند و زمینه نظریه پردازی دینی در علوم انسانی را فراهم می کند. تفکیک حقیقت از اعتبار ، از یک سو نحوه استفاده صحیح از محتوای عقلی و عقلایی در مسیر استنباط را میسر می کند( به عنوان مثال، تحلیل حجیت در اصول به نحو عقلی باشد یا عقلایی؟ که تفاوت در تحلیل در خروجی بحث بسیار تاثیرگذاراست) و از سوی دیگه امتدادهای اجتماعی فقه و اصول را پشتیبانی می کند. 2⃣ جلسه راس ساعت ۲ آغاز شده و به جهت حضور ارزشمند و ارائه ۴ استاد بزرگوار ، جلسه در دو بخش ارائه می گردد : ۱. قسمت اول : ساعت ۲ تا ۳:۱۵ ۲. قسمت دوم : ساعت ۳:۴۵ تا ۵ فلذا طلاب عزیز موسسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام می توانند کلاس های خود را مدیریت کرده و پس از شرکت در کلاس ساعت ۳ ، راس ساعت ۴ در قسمت دوم جلسه نیز حضور فعال داشته باشند. 3⃣ به جهت مطالبه گسترده مخاطبان محترم (اعم از خواهران بزرگوار و عزیزانی که در شهرهایی غیراز قم حضور دارند) ، پخش زنده جلسه از طریق سایت آپارات نیز برقرار خواهد بود. لینک پخش زنده ، متعاقبا اعلام می گردد. ضمن تشکر از عزیزان طرح شهید بیاضی زاده جهت همکاری برای برگزاری این جلسه مشترک ، از شما مخاطبان عزیز دعوت به عمل آورده تا در این جلسه حضور به هم رسانید. @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
♨️ هجدهمین هفتۀ مطالعاتی «عصر پیشرفت» 🔰 نگاهی به تحلیل‌های ارائه شده دربارۀ حوادث اخیر از منظر اقتصاد سیاسی ⭕️ با محوریت گفتارها و نوشته‌های انتقادیِ اصحاب علوم اجتماعیِ جریان چپ 📖 درباره مرگ مهسا و ایران | یوسف اباذری 📖 سه نگاه به خیزش انقلابی مردم ایران( خطاها، نام‌ها، تصویرها) | مراد فرهاد پور، جواد گنجی، صالح نجفی 📖 ارزیابی تحولات اخیر کشور و ریشه‌های اقتصادی آن | فرشاد مومنی و حسین راغفر 📖 بررسی اعتراضات اخیر از دریچه اقتصاد سیاسی | امیرعباس محمدلو 🖇 به همراه بررسی کنشگری رسانه‌ای علی علیزاده در برنامهٔ جدال