eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
652 عکس
219 ویدیو
57 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه پاسخ حقیر به مطلب4⃣ ۲ از ۲👆 د) دستگاه های اصل موضوعی و یک نکته تاریخی عرض بنده این نبود که تأثیر مبادی در محتوای یک علم، منوط به پذیرش چرخش کپرنیکی کانت است. بلکه بدین نکته توجه دادم که ماهیت تجربه در دوران جدید، غیر از ماهیت تجربه در دوران قدیم است. ما در تجارب مفرده ای که در گذشته داشتیم، تلقی مان این بود که صرف حرکت از موارد جزیی به موارد کلی (استقرا) است. در حالیکه در دوران جدید، علم تجربی از بستر «فرضیه سازی» عبور می کند که ایده استعلایی کانت امکان فلسفی آن را در غرب توضیح داده است. ما بی تردید ایده استعلایی کانت را نمی توانیم بپذیریم، ولی همین توجهاتی که در باره هندسه اقلیدسی و غیر اقلیدسی فرمودید، در همین سده های اخیر صورت گرفته است و ذهن بشر با مبادی فلسفی علوم تجربی درگیر شده است. چند روز پیش به یکی از دوستان عرض می کردم که اگر برای یک منطقی و فیلسوف گذشته ادعا می کردی که «همواره کُل بزرگتر از جزء نیست»، حتما تو را احمق فرض می کرد در حالیکه الان برای یک بچه کلاس ششم ابتدایی اثبات می کنند که «با اینکه عدد -2 نصف -4 است، ولی از آن بزرگتر است»؛ یعنی نصف یک عدد یا همان جزء یک عدد، از خود آن بزرگتر است!» ؛ این یعنی که علوم طبیعی و حتی ریاضی آکسیوماتیک هستند و مبتنی بر پیشفرضهای اولیه استوار شده اند که خود آن پیشفرضها نمی توانند پشتوانه فلسفی نداشته باشند. ولی همه اینها ربطی به تقریر استاد جوادی ندارد. هیچ رد پایی از این تحلیلها در فرمایشات ایشان بنده پیدا نکرده ام. 🔹 و اما درباره نسبت به ایشان خدا میداند که قلباً دوست دارم که تقریر بنده از دیدگاه های ایشان غلط باشد. در هر صورت با آنچه که تاکنون از مبانی ایشان و تصریحات ایشان جمع بندی کرده ام، لازمه دیدگاه ایشان را می دانم. احتمال می دهم که حقیر بیشتر از برخی از دوستان گروه با فضاهای دانشجویی و اساتید دانشگاه ها در خصوص تولید علم ارتباط داشته باشم. یکی از موانع گفتگو بر سر تحول علوم، تمسک به فرمایشات استاد جوادی توسط اساتید حزب اللهی و یقه سفید دانشگاهی است که چنین تلقی کرده اند که ایشان می گوید که فلسفه الهی، فلسفه مضاف به علوم را می سازد و این فلسفه مضاف یعنی که اثبات می کند که آنچه که دانشگاه در پی آن بوده است، همان «خلقت» است ـ نه صرفا «طبیعت»ـ، هرچند که خود دانشمندان متوجه چنین مطلبی نبوده اند. لذا در فضایی که صحت گزاره های تجربی به اخذ مبانی صحیح از فلسفه الهی مشروط نمی شود و صرفا بر کاشفیت از واقع و اطمینان عقلایی به آن تکیه می شود، بدیهی است که معیار کاشفیت با واقع در علوم تجربی به منحصر می شود و ابتدا فیزیک و شیمی و ریاضی و زیست از دستور تعمقِ در ریشه و پیشفرضها خارج می گردد و سپس علم پزشکی و در آخر بخش تجربی علوم انسانی ... و البته از حق نباید گذشت که شواهد این تقریر همانطور که حقیر بیان کردم، در فرمایشات استاد جوادی زیاد است. این در حالی است که بنده معتقدم که قرائتهای راقیه تری از این تلقی در میان اندیشمندان ما چه فلسفی و چه فقه و اصول وجود دارد که تحلیل عمیقتری از علوم مدرن و نحوه مواجهه با آنها ارائه می دهد که معمولا در زیر سایه نظریه استاد جوادی حفظه الله مهجور می ماند. 🔹در پایان باز از آقای دکتر سیدی فرد که با حوصله و دقت کار گفتگو را بدین جا رساندند و همچنین دوستان گروه که با صبوری، تطویل‌نویسی‌های بی‌خاصیت حقیر را تحمل کردند، تشکر می کنم.🙏🌺
مطلب 5⃣ از دکتر سیدی فرد: ممنون از پاسخ شما. در تاریخ فلسفه، تلقی فیلسوفان از تجربه دست‌خوش تغییرات فراوانی شده است. قبل و بعد از کانت هم تلقی‌های متفاوتی در مورد علم و تجربه (در معنای موسع آن) وجود داشته است. امّا اینکه: (1) فلسفه عهده‌دار تأمین مبادی علوم جزئی است و (2) این مبادی در محتوای علوم، به نحو موجبۀ جزئیه، تأثیر جدّی می‌گذارند، به هیچ روی به فلسفۀ علم جدید یا معاصر ارتباطی ندارد و متاثر از این نوع نگاه فلسفی نیست. از قضاء، در دورۀ معاصر این نکتۀ ارسطویی (اینکه فلسفه عهده‌دار بیان مبادی علم است) مکرراً مورد مناقشه قرار گرفته است (مثلاً کواین هیچ نوع سلسله مراتبی را برای باورها، در شبکۀ باور، قائل نیست). باز هم تکرار می‌کنم، نگاه اصل موضوعی و مبتنی بر مبادی به علوم، به هیچ وجه محصول دوران جدید یا معاصر نیست و اتفاقاً این یکی ازممیزه‌های تفکر فلسفی کلاسیک است. آنچه به عنوان تبعات دیدگاه آیت الله جوادی در دانشگاه ذکر کردید، به نظر می‌رسد تبعات «سوء فهم» نسبت به دیدگاه ایشان است، نه تبعات «مُراد اصلی» ایشان. طبیعتاً فهم کلمات فیلسوف بزرگی مانند آیت الله جوادی آملی باید به نحو فنّی و در بستر زمینۀ کُلّی فکری ایشان باشد. نکتۀ دیگر آنکه،حتّی اگر تسّلما بپذیریم برداشت شما از ایشان صحیح است، در این صورت و به بیان شما، تجربه صرفاً در حدودی معتبر است که با احکام عقل تجریدی در تعارض نباشد. حال فرض کنید عقل تجریدی و فلسفی احکام بسیار زیادی را در حیطۀ هستی، طبیعت، انسان، خدا، رابطۀ نفس و بدن و ... بیان می‌کند. نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه بالمآل آن است که عقل تجربی اولاً باید همۀ این گزاره‌های اثبات‌شده توسط عقل تجریدی را بپذیرید (این یعنی مفروض گرفتن آن‌ها) و ثانیاً همۀ لوازمِ آن‌ها را نیز بپذیرد (مجموعۀ بزرگی از گزاره‌های بنیادین که حدود کار تجربی مقیّد به آن‌هاست و قطعاً چهرۀ علم را متفاوت خواهد کرد). این لازمۀ برداشت شما از کلام ایشان است. البته، همچنان که عرض کردم، این تلقی از فلسفه (به عنوان مصحّح مبادی علوم) هیچ ارتباطی به مباحث فلسفۀ علم معاصر ندارد و اگر هم نکته‌ای در مورد آن بیان شده، معمولاً، به عنوان دخالت بی‌جای فلسفه در علم از آن تعبیر شده است. در باب این نکات هم به اختصار سه کلمه عرض می‌کنم: الف- این تلقی (تاثیر مبادی و اصول موضوعه در محتوای علم) ارتباطی به فلسفۀ علم یا مطالعات علم معاصر ندارد و اگر هم ارتباطی دارد، مواجهۀ سلبی این فیلسوفان با این دیدگاه سنتی است. ب- حیطه‌بندی علم، یا به زبان واضح‌تر، تقسیم علوم از جهات گوناگون هم اختصاصی به ایشان ندارد، تقسیم حکمت به نظری و عملی و تمایز طبیعیات و الهیات در حکمت نظری و نقش پررنگ‌تر تجربه در اولی و عقل در دومی، در میان همۀ فیلسوفان مسلمان وجود داشته است. البته علامه طباطبایی و آیت الله جوادی بخشی از حکمت عملی را مشتمل بر قضایای اعتباریه می‌دانند. ج- به گمان من، جریان‌های نسبی‌گرا، چندفرهنگی و ... در فلسفۀ علم، جریان‌های عمیق و حتّی پیچیده نیستند، معمولاً چنین جریان‌هایی به نوعی عُطلت و تنبلی معرفتی (epistemic idleness) مودّی می‌شوند و معمولاً به کار جریان‌های حاشیه‌ای و معترض به «نظمِ مُدرن» می‌آیند و فاقد جنبۀ ایجابی و مثبت قوی هستند. مسلما مشروعیت دخالت پیش‌فرض‌ها در این معنای عام که شامل ارزش‌های فرهنگی، باورهای قومی و ... می‌شود، مُراد نظر فیلسوفان سنّتی یا جریان‌های واقع‌گرای علم در دورۀ معاصر (پاتنم، سیلوس، لیدی من و ...) نیست. به هر حال، از مشارکت شما در بحث سپاسگزارم. ان شاء الله در پناه رحمت و عنایت خداوند باشید.
🔸اولین دوره متن‌خوانی مدرسه فقه حکومتی 🔸از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ 🌐به صورت حضوری و آفلاین ⌛️روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ 📒کتاب «تنبیه الامة و تنزیه الملة» اثر مرحوم میرزای نائینی(ره) ۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام محمدجواد تاکی 📔کتاب «الاسلام یقود الحیاة» اثر مرحوم شهید صدر(ره) ۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام علی محمدی 📙کتاب «رساله مقیم و مسافر» اثر مرحوم نورالله نجفی اصفهانی(ره) ۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام مجتبی کاظمی 🕰مهلت ثبت‌نام تا ۵ آذرماه۱۴۰۰ ☎️جهت ثبت‌نام در دوره و کسب اطلاعات بیشتر، در پیام‌رسان ایتا به شماره 09100931084 پیام دهید. 🆔لینک کانال دوره در ایتا: 🌐https://eitaa.com/feqhehokoumati 🆔لینک کانال دبیرخانه هم‌اندیشی‌ها: 🌐https://eitaa.com/maana_hamandishi
45.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢فیلم بیانات آیت‌الله جوادی در خصوص دیدگاه علم دینی خودشان💢 در راستای نقدی که در خصوص دیدگاه علم دینیِ استاد فرزانه جناب آیت‌الله جوادی حفظه الله عرض کردم، توصیه می کنم که فیلم ارسالی را با دقت ببینید. ایشان در بیاناتی که در این فیلم، در دیدار مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی قم با معظم له در سال ۱۳۹۰ ایراد کرده‌اند، به روشنی دیدگاه خود را تبیین می‌کنند.
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢ماجرای آب زاینده‌رود💢 🔹ماجرای آب اصفهان، یک اتفاق نیست، یک حاصل یک فرآیند است. 🔹مانند مرضی پنهانی که الان به مرحله برون‌ریزی رسیده است و علائم خود را بعد از تثبیت و فراگرفتن اعضاء و جوارح بیمار الان ظاهر ساخته است. 🔹ماجرای اب اصفهان، حادثه ای یک شبه نیست که یک شبه درمان شود، ولی ظاهراً به نقطه‌ای رسیده که لازم است که گرفته شود که از الان درمان آن در اولویت دستور کار دولت و نخبگان و مردم قرار گیرد. 🔹🔹ولی چیزی که بیش از همه من را متعجب کرد، عدم حضور روحانیت اصفهان در این گردهم‌آیی بود. بنا به قانون اساسی، این تجمعات حق مسلم مردم است و اگر قصد داریم که این تجمعات و اعتراضها به جایی دیگر هدایت نشود و به ضد قانون اساسی مبدل نگردد، نیاز به حضور در صحنه معتمدین و روحانیت و متدینین دارد. 🔹، کارشان به صحنه آوردن مردم برای مشارکت در اصلاح و پیشرفت کشور است و در جایی که مردم خود حاضر شده اند، غیبت مدعیان حلقه‌های میانی، واقعاً تعجب برانگیز است. 🔹خدا ین طلبه جوان را ـ که البته نمی شناسمش ـ خیر دهد که لااقل در میان معرض مردم خود را قرار داد که چند حرف و متلک بشنود و مردم کمی خنک شوند. اگر تعداد طلبه ها، 30 نفر بود، مطمئن باشید که واکنش مردم از تیکه و متلک ـ که البته خداییش محترمانه و با حفظ حرمت بود ـ ، به تمجید و تقدیر تبدیل می گشت. 🔹باور کنیم که مردم بهتر از هرکس دیگری، خودی را از غیرخودی تشخیص می‌دهند!
10.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بیان شیوا و تمثیلی تفاوت فقه فردی و فقه حکومتی💢 از جناب حجت الاسلام و المسلمین فلاح‌زاده: 🔹مهمان اگر متوجه غذای نجس بشود چون منکر مرتکب نمی شود لازم نیست به بقیه بگوید، بر خلاف میزبان که در صورت فهمیدن اینکه غذا نجس است باید اطلاع دهد به دلیل اینکه بین خوردن و خوراندن فرق است. 🔹حکومت حکم همان میزبان را دارد؛ یعنی خوراندن. 🔹اینکه حکومت نمی‌تواند هر چیزی را وارد بازار مسلمین کند، اما مردم چون سوق مسلمین است میتوانند اصاله البرایه جاری کنند، به علت همین تفاوت است
🔰نشست علمی_ترویجی «از پیشرفت پایه، تا پیشرفت منطقه‌ای» ➖تبیین مفهوم پیشرفت و تحول ➖مناسبات نظری_تاریخی توسعه و پیشرفت ➖ضرورت تولید نظریات پیشرفت عرصه ای ➖لزوم شکل‌گیری هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای 🔻ارائه: 🔹حجت الاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا) 🔹دکتر حمید ابدی (مدیر دفتر مطالعات پیشرفت اندیشکده معنا) ▪️قم | چهارراه شهدا | مرکز همایش های غدیر| سالن کنفرانس علامه طباطبایی(ره) ▪️سه‌شنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ تا ۱۲ آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link لینک کانال ایتا: https://eitaa.com/maana_hamandishi
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دومین_نشست علمی_ترویجی «از پیشرفت پایه، تا پیشرفت منطقه‌ای» ➖تبیین مفهوم پیشرفت و تحول ➖مناسبات نظری_تاریخی توسعه و پیشرفت ➖ضرورت تولید نظریات پیشرفت عرصه ای ➖لزوم شکل‌گیری هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای 🔻ارائه شده توسط: 🔹حجت الاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا) 🔹دکتر حمید ابدی (مدیر دفتر مطالعات پیشرفت اندیشکده معنا) ▪️قم | چهارراه شهدا | مرکز همایش های غدیر| سالن کنفرانس علامه طباطبایی(ره) ▪️سه‌شنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ تا ۱۲ آیدی اینستاگرام https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link لینک کانال ایتا: https://eitaa.com/maana_hamandishi
«گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم» با همکاری «اندیشکده معنا» و «مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)» برگزار می کند: 💠 مناسبات جریان های فقهی با پشرفت اجتماعی ( فقه اجتماعی، فقه نظام و فقه حکومتی) ارائه دهنده: 🔹حجت الاسلام علی محمدی ( مسئول اندیشکده معنا) ناقدان: 🔸 حجت الاسلام دکتر رهدار (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم) 🔸 حجت الاسلام دکتر سلطانی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم) دبیر علمی: 🔸حجت الاسلام دکتر رفیعی علوی(عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم) 🗓زمان: دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ 🕜ساعت ۱۲:۳۰-۱۴ مکان: دانشگاه باقرالعلوم، طبقه سوم، سالن علامه طباطبایی(ره) علاقه‌مندان محترم می‌توانند صرفا از طریق آدرس زیر و بصورت مجازی در برنامه شرکت نمایند 👇👇 https://bbb01.dte.ir/b/mtj-k9n-gvy-5eh آیدی اینستاگرام دبیرخانه هم اندیشی ها https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link لینک کانال ایتا: https://eitaa.com/maana_hamandishi
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
در دیدار مدیران مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر و پژوهشگاه فقه نظام با آیت الله شب‌زنده‌دار مطرح شد: تاکید بر ضرورت فقه نظام و کارویژه‌های آن - تجربه این مدت بنده این است که این شورای نگهبان و این وظیفه‌ای که قانون اساسی فعلا بر عهده‌اش گذاشته است این غیر از تصویری است که آقایان انتظار دارند و می‌گویند. یعنی از این ساختار فعلی شورای محترم نگهبان نمی‌توان انتظار پرداختن به فقه نظام با آن مبانی، رویکردها و اهداف را داشت. اینقدر درگیر کار و مصوبات مجلس، هیئت وزیران، دیوان عدالت و آیین‌نامه‌ها هستیم که دیگر نوبت به فقه نظام و رسیدن به اهداف شریعت اسلام نمی‌رسد. - این که برای رسیدن به اهداف و مقاصد اسلامی باید چطور برنامه‌ریزی کرد، نیازمند جایگاه دیگری است که فقه نظام عهده دار آن است. یعنی فقه نظام باید اهداف کلان و میان مدت را کشف کرده، برای طریق وصول به آن برنامه‌ریزی کند. این کاری است که حوزه‌های علمیه می‌توانند انجام بدهند و باید هم انجام بدهند. چون همانطور که عرض کردم شورای نگهبان فرصت این کار را ندارد. همین شب‌ها ما در مجمع فقهی چندین مصوبه داشتیم که فقط خواندن آنها دو ساعت طول می‌کشید. هر کدام سی صفحه، چهل صفحه مصوبه است و باید بخوانید تا بفهمید خلاف شرع هست یا نیست؟ اما پیدا کردن آن هدف اسلامی اصیل و تعیین راه رسیدن به آن، کار پژوهشکده‌های بزرگ است که از آن‌ها توقع می‌رود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰رهبرانقلاب: خصوصیت مدرس چه بود؟ خصوصیت عمده‌اش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگری در او اثر نمیکرد.۱۳۷۸/۱۱/۲۶ 📸تصویری از رهبرانقلاب در کنار مزار شهید مدرس