eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
9.mp3
10.48M
«جلسۀ نهم تنبیه ‌الأمه و تنزیه ‌المله» 💢عنوان جلسه: حقيقت‌ سلطنت‌ نزد اديان‌ و عقلا 🔸محدوده کتاب: فصل اول ♨️در این صوت می‌شنوید: 🔹میرزای نایینی فصل کوتاه اول را در دو مقام بحث می‌کند: ◽️مقام اول: ‌در‌ بيان‌ اصل‌ محدوديّت‌ استيلاء و سلطنت‌ مجعوله‌ ‌در‌ جميع‌ شرايع‌ و اديان‌ ‌به‌ اقامه همان‌ وظائف‌ و مصالح‌ لازمه نوعیه‌ ◽️مقام دوم: بیان درجۀ محدوديت‌ سلطنت‌ در فریقین اسلامی 🔹ایشان برای مدعای اول خود، شواهدی قرآنی از ملکۀ سبأ و حتی فرعون می‌آورد که آن‌ها نیز در ملت خود، به‌نحو مشورتی حکمرانی می‌کردند 🔹ایشان در بیان مقام دوم، معتقد است قدر مسلم فریفین اهل تسنن و تشیع، علی‌رغم همۀ اختلافی که دارند، مقید بودنِ تصرف حاکم در اقامۀ وظائف و مصالح لازمه نوعیه به کتاب و سنت نبوی است؛ لذا همه باید تا جایی که ممکن است و متعذر نیست، برای تحقق این امر تلاش کنند: 🏷 «و امّا بنابر اصول‌ اهل‌ سنّت‌:... بيعت‌ اهل حل و عقد، اين‌ امت‌ ‌را‌ موجب‌ انعقادش {حکومت}‌ دانستند...، ‌لكن‌ ‌عدم‌ تخطی ‌از‌ كتاب‌ و سنت‌ و سيره مقدسه نبویه‌ (‌ص) را‌ ‌در‌ نفس‌ عقد بيعت‌، شرط لازم‌ الذكر...‌ دانسته‌؛ ‌در‌ لزوم‌ جلوگيری متّفق‌ شدند... و چون‌ ‌كه‌ حفظ اين‌ درجه مسلّمه ‌بين‌ الامّه‌، ‌به‌ حسب‌ قوه بشريه‌ عادتا ممكن‌ و ... متعذّر نيست‌؛ لهذا لزوم‌ حفظش‌ ‌را‌ ‌به‌ هر وسيله‌ ‌كه‌ ممكن‌ شود، خصوصا با تصدی غاصب‌، هيچ‌ مسلمان‌ مظهر شهادتين‌ نتواند انكار نمايد، الّا ‌إن‌ يخرج‌ ‌من‌ ملّتنا و يستدين‌ بغير ديننا.» «لینک تلگرام»
10.mp3
12.43M
«جلسۀ دهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: تحدید سلطنت در عصر غیبت 🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم «لینک تلگرام»
11.mp3
10.03M
«جلسۀ یازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی 🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش اول «لینک تلگرام»
12.mp3
11.59M
«جلسۀ دوازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی 🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش دوم «لینک تلگرام»
13.mp3
10.61M
«جلسۀ سیزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ اصل حریت و مساوات 🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم «لینک تلگرام»
14.mp3
10.4M
«جلسۀ چهاردهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ قانون اساسی 🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم «لینک تلگرام»
15.mp3
10.55M
«جلسۀ پانزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ هیئت نظار و مجلس شورای ملی؛ فرع اول و دوم (شبهۀ دخالت مردم در ناحیه مقدسه و امور حِسبیه) 🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم «لینک تلگرام»
16.mp3
9.86M
«جلسۀ شانزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: پاسخ به فرع سوم و چهارم (عدم انطباق هیئت نظار با وکالت شرعیه؛ بدعت بودن اعتبار رأی اکثریت) 🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم «لینک تلگرام»
17.mp3
9.82M
«جلسۀ هفدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: عاقبت اندیشی آخوند خراسانی (ره) 🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم «لینک تلگرام»
18.mp3
10.81M
«جلسۀ هجدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: صحت و مشروعیت مداخلۀ نمایندگان مجلس و شرایط و وظایف آنان 🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم «لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-3831719602762611212.mp3
5.99M
«جلسۀ نوزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: وظایف اصلی نمایندگان ـ تشخیص وضع قوانین و تمیز ثابت از متغیر؛ تبیین سه فرع ابتدایی آن 🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم «لینک تلگرام»
20.mp3
50.47M
«جلسۀ بیستم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: ادامۀ تبیین فروعاتِ «تشخیص وضع قوانین و تمیز ثابت از متغیر»؛ وظایف اصلی نمایندگان ـ تفکیک اصلی قوای مملکت 🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم «لینک تلگرام»
21.mp3
51.44M
«جلسۀ بیست و یکم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: وظایف اصلی نمایندگان ـ تطبیق دخل و خرج مملکت 🔸محدودۀ کتاب: فصل پنجم «لینک تلگرام»
22.mp3
46.37M
«جلسۀ بیست و دوم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: قوای حافظ استبداد 🔸محدودۀ کتاب: مقصد اول خاتمه «لینک تلگرام»
23.mp3
20.58M
«جلسۀ بیست و سوم تنبیه الأمه و تنزیه المله» 💢عنوان جلسه: راه‌های علاج قوای استبداد 🔸محدودۀ کتاب: مقصد دوم خاتمه «لینک تلگرام»
💢بابک جوکار، طبیعی نیست!!!💢 🔹درباره بابک جوکار و عصر جدید نمی‌خواستم بنویسم، ولی دوستان دست از سر ماجرا برنداشتن😊 🔹بابک جوکار، نه خودش و نه صدایش طبیعی نیست، بلکه استعدادی بارورنشده و ظرفیتی شکوفا نشده است. 🔹بابک جوکار، طبیعی نبود، محرومی بود که این محرومیت بر او تحمیل شده بود؛ او مستضعف بود... 🔹چقدر حالم از دیروز به خاطر مویه‌گری‌ها برای بابک جوکار بد است که «عصر جدید نباید زیست جهان بابک را تغییر دهد!» 🔹اطلاق عنوان به بابک، بیشتر از اینکه دلالتی بر واقعیت زندگی بابک و امثال آن داشته باشد، از نظر من کلمه‌ای است که انسانهایی که اصالتهایی را از دست داده‌اند و دست‌خورده شده‌اند، حس نوستالوژیک غروب اصالتها در خود را با آن اطفا می‌کنند؛ بدون اینکه نه حاضر به بازگشت به آن اصالت‌ها باشند و نه حتی طاقت تحمل آن را داشته باشند! مثل غزل‌سرایی و تعریف و تمجیدهای شهری‌ها از بوی طبیعی روستاها که اکثراً حتی طاقت تحمل بوی فضولات حیوانات از ده متری را هم ندارند و عق می زنند... 🔹چقدر از نگرانیها برای به هم خوردن فضای زیست و جهان معنایی و سبک زندگی بابک جوکار حس بدی دارم؛ حس کریستف کلمپی برای بدوی‌های سرخ پوست آمریکای شمالی ... 🔹اینکه تا بن دندان در زیست جهانی غوطه بخوری و مسخ شدگی را گردن گذاشته باشی و آنگاه، برای آلوده نشدن دیگران به این جهان، از عقب ماندگی و محرومیت و آموزش ندیده‌گی یک بچه روستایی، ستایش کنی؛ این خشن‌ترین وجه جهانِ معنایی مدرن است که حتی تمناهای خودت را نیز بر دیگرانی که قدرتی در برابر تو ندارند، تحمیل می کنی ... با تمام امکانات اعم از نظام آموزشی، تکنولوژی، صورت‌بندی مناصب اجتماعی، تکریم و تحقیرهای اجتماعی و فرهنگی، استراتژیهای صنعتی، آمایش سرزمینی، برنامه‌های توسعه روستایی و شهری و غیره و غیره، جهان معنایی بابک جوکار را به هم ریخته‌ایم و حال برای تغییر جعرافیای فیزیکی زندگی وی دل می‌سوزانیم! 🔹این نگرانیها، ما را در دوگانه‌ی مغالطه‌آمیزِ طبیعی و غیرطبیعی می اندازد، گو اینکه ما با دو وضعیت غیرطبیعی مواجه هستیم؛ یکی وضعیتِ محرومیت و تربیت‌ناشدگی و دیگری وضعیت غیرطبیعی و البته پررنگ و لعاب پرتاب‌شدگی، غیراصیل شدگی، بی‌بنیاد شدگی... 🔹ما از منظر خودمان برای بابک تصمیم می گیریم؛ بابک را دعوت به ایستادگی در وضعیتی می کنیم که خود سالها از آن عبور کرده‌ایم و حتی طاقت برگشتن به آن و تحمل ابتدایی ترین اقتضائاتش را هم نداریم؛ ما بابک را خرج ارضای احساس پوچی و دورافتادگی خود می‌کنیم . 🔹بابک جوکار یک استثنا نیست، یک قاعده به شدت تکرارپذیر در روستاها و شهرهای کوچک است و اینکه اینقدر برای داوران و برخی دوستان عجیب به نظر می رسد، بخش زیادی از آن ناشی از گسست‌شان از زندگی واقعی و عینی بخش زیادی از جامعه دارد. 🔹بابک محروم است؛ آموزش ندیده است؛ دست نخورده است؛ و این یعنی آنهایی که می بایست نقش انبیایی خود را ایفاء می کردند، ایفا نکرده‌اند و تعلیم کتاب و حکمت را صورت نداده‌اند و تزکیه‌ای درخور شأن انسان به انجام نرسانده‌اند. 🔹انقلاب اسلامی، بازگشت به زندگی ماقبل تعلیم و تزکیه نیست، که انسان دست نخورده و بکر، در این دنیای وحشی مدرن، فرصتی برای آزادنه زیستن، و آزادنه انتخاب کردن ندارد. 🔹انسان انقلاب اسلامی، با این تعلیم و تزکیه است که طبیعی می شود؛ اصل ها و ریشه ها در او راسخ می‌شود و اصیل می‌گردد و آنگاه می‌تواند زیست بوم و جهان معنایی خود را حتی در سیطره دنیای متهاجم مدرن داشته باشد ... https://eitaa.com/alimohammadi1389/684
💠 دروس و گفت‌و‌گو‌ها ۱. تدریس کتاب تنبیه الأمه و تنزیه المله 🔰معرفی کتاب 🔰فهرست دروس ۲. سلسه درس‌های جایگاه مصحلت در اصول فقه حکومتی 🔰معرفی بحث 🔰فهرست دروس ۳. دیدگاه آیت‌ الله شهید صدر(ره) در نقش اجتهاد در شکل‌دهی نظام اقتصاد اسلامی 🔰معرفی بحث و جمع بندی دیدگاه شهید صدر ۴. موانع مردمی‌سازی حکمرانی در ایران 🔰معرفی موضوع بحث 🔰صوت گفت‌وگو ۵. پروژۀ فکری مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی 🔰 معرفی بحث 🔰 صوت‌ دروس ۶. آسیب‌شناسی ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران 🔰معرفی و صوت جلسه ۷. درآمدی بر موانع به میدان آوردن مردم 🔰 معرفی بحث و صوت جلسات ۸. چالش‎های رویکرد حل مسئله 🔰صوت جلسه ۸. کتاب اسلام راهبر زندگی 🔰 معرفی بحث 🔰فهرست دروس
💢سلسه درس‌های در اصول فقه حکومتی💢 🔰سال تحصیلی 1400 ـ 1401 به لطف خدای متعال، در مدرسه مبارکه مشکات با جمعی از دوستان بحثی را تحت عنوان «اصول فقه حکومتی» شروع کردیم. 🔰در سه جلسه نخست به صورت مقدماتی تلاش کردم نمایی از جایگاه در میان جریان‌های تکامل‌خواه در فقاهت شیعه ارائه دهم. 🔰بعد از آن، از جلسه چهارم مقرر شد برای تدقیق بحث‌ها، بر روی یک مهره از مباحث اصول فقه و قواعد فقه حکومتی متمرکز شویم که با پیشنهاد دوستان، از میان چند کاندیدا، بحث انتخاب شد. 🔰برای شروع، تأکید شد که در مسائل نوپدید اجتماعی، یکی از شیوه‌های غلط و رایج در مباحث فقهی، مراجعۀ کتابخانه‌ای به متون کهن فقهی، برای اصطلاح‌شناسی، تنقیح مسئله و تحریر محل نزاع است. ازآن‌جهت که این شیوه باعث می شود اختصاصات و امتیازات مسئله‌های حال حاضر، در ادبیات تخصصیِ ادوار گذشته به محاق رود و ما مشغول مسئله‌هایی شویم که نسبتش با امروز ما مشخص نیست! از این‌رو، در این جلسات شروع به بررسی زمینه‌های اجتماعی طرح مسئله‌ی مصلحت در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی کردیم. 🔰چالش مصلحت در ابتدای انقلاب اسلامی، دو محمل اصلی دارد: یکی قانون اراضی شهری در سال 1360 و دیگری، لایحۀ قانون کار در سال 1366؛ این تنش‌ها نهایت در سال 1367 منجر به تأسیس مجمع تشیخص مصلحت نظام به اجازه حضرت امام (ره) گردید. 🔰این توضیح، زمینه‌های تاریخی ـ اجتماعی شکل‌گیری نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلسات 4 تا 9 را به خود اختصاص داد. 🔰جلسات بعدی کلاس نیز اختصاص یافت به تقریر دیدگاه‌های اساتید مختلف در خصوص در میانۀ سه مؤلفۀ جایگاه و نقش شریعت، جایگاه و نقش حاکم اسلامی و جایگاه و نقش مردم. 🔰 به لطف خدا توفیق شد که در حد وسعِ ناچیز علمی حقیر، دیدگاه اساتید زیر تقریر شود: ➖ دیدگاه مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی (3 جلسه) ➖ دیدگاه مرحوم آیت‌الله مؤمن قمی (3 جلسه) ➖ دیدگاه مرحوم آیت الله میرزای نایینی (3 جلسه) ➖دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی (4 جلسه) ➖دیدگاه مرحوم آیت الله شهید مطهری (6 جلسه) ➖دیدگاه مرحوم آیت الله شهید صدر (17 جلسه) ➖دیدگاه مرحوم آیت الله منتظری (11 جلسه) ➖دیدگاه مرحوم آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (12 جلسه) ➖دیدگاه مرحوم آیت الله امام خمینی (5 جلسه)
🔰فهرست درس‌های جایگاه مصلحت در اصول فقه حکومتی🔰 🏷 جلسه 1 (ضرورت‎های اجتماعی تکامل تفقه) 🏷 جلسه 2 (ضرورت‌های کلامی تکامل تفقه) 🏷 جلسه 3 (ضرورت‌های فلسفه تاریخی تکامل تفقه) 🏷 جلسه 4 (بررسی قانون اراضی شهری ۱) 🏷 جلسه 5 (بررسی قانون اراضی شهری ۲) 🏷 جلسه 6 (بررسی قانون کار ۱) 🏷 جلسه 7 (بررسی قانون کار ۲) 🏷 جلسه 8 (بررسی قانون کار ۳) 🏷 جلسه 9 (فرایند تشکیل مجمع تشخیص) 🏷 جلسه 10 (دیدگاه آیت الله صافی ۱) 🏷 جلسه 11 (دیدگاه آیت الله صافی ۲) 🏷 جلسه 12 (دیدگاه آیت الله صافی۳) 🏷 جلسه 13 (دیدگاه آیت الله مؤمن ۱) 🏷 جلسه 14 (دیدگاه آیت الله مؤمن ۲) 🏷 جلسه 15 (دیدگاه آیت الله مؤمن ۳) 🏷 جلسه 16 (دیدگاه میرزای نائینی ۱) 🏷 جلسه 17 (دیدگاه میرزای نائینی ۲) 🏷 جلسه 18 (دیدگاه میرزای نائینی ۳) 🏷 جلسه 19 (دیدگاه علامه طباطبایی ۱) 🏷 جلسه 20 (دیدگاه علامه طباطبایی ۲) 🏷 جلسه 21 (دیدگاه علامه طباطبایی ۳) 🏷 جلسه 22 (دیدگاه علامه طباطبایی ۴) 🏷 جلسه 23 (دیدگاه شهید مطهری ۱) 🏷 جلسه 24 (دیدگاه شهید مطهری ۲) 🏷 جلسه 25 (دیدگاه شهید مطهری ۳) 🏷 جلسه 26 (دیدگاه شهید مطهری ۴) 🏷 جلسه 27 (دیدگاه شهید مطهری ۵) 🏷 جلسه 28 (دیدگاه شهید مطهری ۶) 🏷 جلسه 29 (دیدگاه شهید صدر ۱) 🏷 جلسه 30 (دیدگاه شهید صدر ۲) 🏷 جلسه 31 (دیدگاه شهید صدر ۳) 🏷 جلسه 32 (دیدگاه شهید صدر 4) 🏷 جلسه 33 (دیدگاه شهید صدر ۵) 🏷 جلسه 34 (دیدگاه شهید صدر ۶) 🏷 جلسه 35 (دیدگاه شهید صدر ۷) 🏷 جلسه 36 (دیدگاه شهید صدر ۸) 🏷 جلسه 37 (دیدگاه شهید صدر 9) 🏷 جلسه 38 (دیدگاه شهید صدر ۱۰) 🏷 جلسه 39 (دیدگاه شهید صدر ۱۱) 🏷 جلسه 40 (دیدگاه آشهید صدر ۱۲) 🏷 جلسه41 (دیدگاه شهید صدر ۱۳) 🏷 جلسه 42 (دیدگاه شهید صدر ۱۴) 🏷 جلسه 43 (دیدگاه شهید صدر ۱۵) 🏷 جلسه 44 (دیدگاه شهید صدر ۱۶) 🏷 جلسه 45 (دیدگاه شهید صدر ۱۷) 🏷 جلسه 46 (دیدگاه آیت الله منتظری ۱) 🏷 جلسه 47 (دیدگاه آیت الله منتظری ۲) 🏷 جلسه 48 (دیدگاه آیت الله منتظری ۳) 🏷 جلسه 49 (دیدگاه آیت الله منتظری ۴) 🏷 جلسه 50 (دیدگاه آیت الله منتظری ۵) 🏷 جلسه 51 (دیدگاه آیت الله منتظری 6) 🏷 جلسه 52 (دیدگاه آیت الله منتظری ۷) 🏷 جلسه 53 (دیدگاه آیت الله منتظری ۸) 🏷 جلسه 54 (دیدگاه آیت الله منتظری ۹) 🏷 جلسه 55 (دیدگاه آیت الله منتظری ۱۰) 🏷 جلسه 56 (دیدگاه آیت الله منتظری ۱۱) 🏷 جلسه 57 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 1) 🏷 جلسه 58 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 2) 🏷 جلسه 59 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 3) 🏷 جلسه 60 دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 4) 🏷 جلسه 61 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 5) 🏷 جلسه 62 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 6) 🏷 جلسه 63 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 7) 🏷 جلسه 64 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 8) 🏷 جلسه 65 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 9) 🏷 جلسه 66 دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 10) 🏷 جلسه 67 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی11) 🏷 جلسه 68 (دیدگاه آیت الله حسینی الهاشمی 12) 🏷 جلسه 69 (دیدگاه آیت الله امام خمینی1) 🏷 جلسه 70 (دیدگاه آیت الله امام خمینی2) 🏷 جلسه 71 (دیدگاه آیت الله امام خمینی3) 🏷 جلسه 72 (دیدگاه آیت الله امام خمینی4) 🏷 جلسه 73 (دیدگاه آیت الله امام خمینی5)
1.mp3
24.97M
🔊 صوت جلسه اول؛ (مقدماتی) 🔹سلسله درس‌های جایگاه مصلحت در اصول فقه احکام حکومتی 💢عنوان جلسه: ضرورت‌های اجتماعی مطرح شده برای تکامل نفقه؛ 🔰 جایگاه فقه حکومتی درمیان جریان‌های تکامل‌خواه فقاهتی در صد سال گذشته 💠 در این صورت می‌شنوید: 🔸لزوم توجه به پیچیدگی و گستردگی مسائل مستحدثه 🔸لزوم توجه به نظامات اجتماعی به‌ عنوان مسائل مستحدثۀ دوران کنونی 🔸لزوم توجه به امر اداره و سرپرستی جامعه، به عنوان مهمترین مسئله فراروی فقه شیعه «لینک ایتا» «لینک تلگرام»
2.mp3
24.33M
🔊 صوت جلسه دوم؛ (مقدماتی) 🔹 سلسله درس‌های جایگاه مصلحت در اصول فقه حکومتی 💢 عنوان جلسه: ضرورت‌های کلامی مطرح شده برای تکامل تفقه؛ 🔰 جایگاه فقه حکومتی در میان جریان‌های تکامل‌خواه فقاهتی در صد سال گذشته 💠 در این صوت می شنوید: 🔸 رسالت دین 🔸 گستره دین 🔸 انسجام شریعت 🔸 ماهیت خطابات شرعی 🔸 نسبت محدوده ولایت فقیه و شریعت 🔸 لسان شارع «لینک ایتا» «لینک تلگرام»
3.mp3
32.83M
🔊 صوت جلسه سوم؛ (مقدماتی) 🔹 سلسله درس‌های جایگاه مصلحت در اصول فقه حکومتی 💢عنوان جلسه: ضرورت‌های فلسفه تاریخی مطرح شده برای تکامل تفقه و مدل طبقه‌بندی قواعد اصولی؛ 🔰جایگاه فقه حکومتی در میان جریان‌های تکامل‌خواه فقاهتی در صد سال گذشته 💠 در این صوت می‌شنوید: 🔸ضرورت‌هایی که فقها برای تکامل تفقه مطرح کرده‌اند، گاهی نه صرفا از سنخ ضرورت‌های اجتماعی است و نه علمی و نظری؛ بلکه آنان با ترسیم فرایند تکامل جامعه دینی، تلاش کرده‌اند بر این نکته تأکید کنند که جامعه شیعه با انقلاب اسلامی، در موقعیت بالاتری از کمال خود قرار گرفته است. لذا ضروری است که تفقه شیعه نیز متناسب با این ارتقای مقیاس جامعه، ارتقا یابد. این ضرورت‌ها، ضروت‌های نامیده می‌شوند. 🔸بعد از ملاحظهٔ ضرورت‌هایی که فقها طرح کرده‌اند، برخی تلاش کرده‌اند قاعده‌ها و اصولی را برای ارتقاء تفقه پیشنهاد کنند که در یک نگاه کلان، می‌توان این پیشنهادات را در سه عرصه دسته بندی کرد: 🔸 اصول و قواعد مربوط به مرحله حکم شناسی 🔸اصول و قواعد مربوط به مرحله موضوع شناسی 🔸اصول قواعد مربوط به مرحله امتثال و اجراء «لینک ایتا» «لینک تلگرام»
4.mp3
26.22M
🔊 صوت جلسه چهارم؛ (بررسی قانون اراضی شهری 1) 🔹 سلسله درس‌های جایگاه مصلحت در اصول فقه حکومتی 💢عنوان جلسه: مطالعۀ چالشِ میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و حضرت امام(ره) در تصویب قانون اراضی شهری سال ۶۰ 🔰بررسی زمینه‌های اجتماعی طرح مسئله‌ی مصلحت در سال‌های ابتدایی انقلاب؛ 💠 در این صوت می شنوید: 🔸قانون اراضی شهری در مرداد ۶۰ در مجلس تصویب می‌شود و به شورای نگهبان داده می‌شود. 🔸 طبق این قانون، کلیه اراضی موات شهری باید در اختیار دولت قرار می‌گرفت و صاحبان اراضی بایر نیز حداکثر می توانستند حداکثر هزار متر در اختیار داشته باشند. اما دیگر حق فروش آن را نداشتند، مگر به دولت و با تقویم دولت! و مالکان اراضی بایر و شهری موظف شدند زمین‌های مورد نیاز دولت و شهرداری را با تقویم دولت به آن‌ها بفروشند. 🔸شورای نگهبان در نامه‌ای به تاریخ ۱۳۶۰/۵/۲ خطاب به رئیس مجلس چنین می‌نویسد: قسمت‌هایی که با اراضی بایر و دایر ارتباط دارد، مغایر با آیه کریمه «لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» و حدیث شریف و معروف: «تحلّ مال امریء مسلم الا عن طیب نفسه» و قاعده مسلّمه «الناس مسلطون علی اموالهم» است‌! 🔸آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت، در نامه‌ای از حضرت امام (ره) کسب تکلیف می‌کند. 🔸حضرت امام در پاسخ، تصریح می‌کند که حق موضوع‌شناسیدعناوین ثانویه شامل «حفظ نظام» و «ضرورت پرهیز از فساد» و «نفی حرج»، با تصریح بر موقت بودن قانون، از وظایف مجلس است. «لینک ایتا» «لینک تلگرام»
5.mp3
26.73M
🔊 صوت جلسه پنجم؛ (بررسی قانون اراضی شهری 2) 🔹 سلسله درس‌های جایگاه مصلحت در اصول فقه حکومتی 💢عنوان جلسه: مطالعۀ چالشِ میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و حضرت امام(ره) در تصویب قانون اراضی شهری در سال ۱۳۶۰ 🔰بررسی زمینه‌های اجتماعی طرح مسئله‌ی مصلحت در سال‌های ابتدایی انقلاب؛ «لینک ایتا» «لینک تلگرام»
6.mp3
26.27M
🔊 صوت جلسه ششم؛ (بررسی قانون کار1) 🔹 سلسله درس‌های جایگاه مصلحت در اصول فقه حکومتی 💢عنوان جلسه: مطالعۀ چالشِ میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و حضرت امام(ره) در تصویب لایحه قانون کار در سال ۱۳۶۶ 🔰بررسی زمینه‌های اجتماعی طرح مسئله‌ی مصلحت در سال‌های ابتدایی انقلاب؛ «لینک ایتا» «لینک تلگرام»