#مطلب_وارده 👇
#تعارض_پارادایمی_نظام
آیا ایده ولایت فقیه توانسته پارادایم جدیدی برای جمهوری اسلامی شکل دهد؟
نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه «ایده ولایت فقیه» شکل گرفته که نمی تواند یک تئوری محسوب شود زیرا الزامات یک تئوری را ندارد!
تئوری شرایطی دارد:
۱-در پارادایم خودش باشد:
یعنی ایده ولایت فقیه چه از حیث نظری و چه از حیث کارکردی در پارادایم توحیدی اسلام بگنجد.
نمی شود مطلبی را در این ایده گنجاند که چارچوب فکری اسلام تعارض داشته باشد. مثال، نمی شود ولایت فقیه فراگیر باشد اما مسئولیت پذیری فراگیر نباشد!
۲- بدون تعارض درونی باشد (سازگار باشد).
عملکرد جمهوری اسلامی متعارض است:
مثال۱: تشکیل «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نشانه این تعارض درونی است زیرا هدف این مجمع بررسی موضوعات و قوانینی است که از نظر فقه شیعه یا قانون اساسی ایران ممنوع یا مجاز است اما بنابر مصالحی که این مجمع تشخیص می دهد، خلاف حکم فقهی یا خلاف قانون اساسی عمل می شود.
مثال۲: ایحاد «نهاد» ولایت فقیه و تشکیل حکومت از کارکردهای الزامی ایده ولایت فقیه است در حالی که چنین نهادسازی مخالف با نص صریح روایات می باشد!
۳- پیش بینی کننده باشد.
ایده ولایت فقیه مخصوص دوران غایب بودن جسم امام زمان از انظار مردمان است و نمی تواند چرایی و چگونگی جایگاه خودش را «پس از ظهور»، «در عصر حضور امام معصوم» و «در دوران رجعت معصومین» تبیین کند.
۴- هنجاری نیست.
به کارگیری ایده ولایت فقیه منجر به صدور فتواها و نصویب قوانینی شده که با اسناد بالادستی خودش (قرآن) تعارض دارد.
مثال۱: «تغییر جنسیت» در نظام ایرانی مبتنی بر ولایت فقیه چنان رواج یافته که تهران به عنوان «پایتخت تغییر جنسیت دنیا» مشهور شده!
مثال۲: «لقاح نطفه بیگانه» توسط فقیهی تجویز شده و قوانین بسیاری برای عادی کردن این کار تصویب شده یا تغییر یافته اند! حتی حمایت بیمه ای (بیت المال) نیز پیدا کرده!
مثال۳: «فرزند خواندگی» چنان در قانونگذاری و اجرا ریشه دوانده که از بیت المال نیز برای آن هزینه می شود!
۵- رابطه ایده ولایت فقیه با تئوریهای رقیب و هم عرض مشخص نشده و استدلالی برای ابطال آنها ندارد.
طرفداران این ایده با تمسک به ادله قرآنی و روایی تلاش کرده اند تئوریهای رقیب مانند «خلافت»، «پادشاهی ولی امر مسلمین در عربستان»، «حکومت اسلامی طالبان»، «خلافت اسلامی داعش»، . . را مردود بدانند که در واقع اعتراف به ناتوانی در استدلال عقلی برای رد کردن است.
https://t.me/MahdiMovahedAbtahi
جزیره علم
به قلم دکتر سیدمهدی موحدابطحی
عقلنوشتههای انقلابی
#مطلب_وارده 👇 #تعارض_پارادایمی_نظام آیا ایده ولایت فقیه توانسته پارادایم جدیدی برای جمهوری اسلامی ش
#پاسخ_اول بنده به مطلب تعارض پارادایمی نظام
🔹واقعا متن بسیار ضعیفی است.
🔹نویسنده حتی به خودش زحمت نداده که لیست کتب و رسائل ولایت فقیه را ببیند.
1ـ اگر فقط به همان 13 جلسه درس خارج حضرت امام ره در نجف مراجعه میکرد، لااقل ادعای تعارض ولایت فقیه با توحید را به این نحو بسیط طرح نمی کرد.
2ـ اگر به کتاب آیت الله منتظری یا از آن بهتر، کتاب فقه و مصلحت آیت الله علیدوست مراجعه میکرد لااقل متوجه میشد که مصحلت در اسلام یک نهاد مفهومی بسیار مهم و در اختیار حاکم شرع است و تشکیل نهاد اجتماعی برای تشخیص مصادیق آن، اتفاقا سازگاری زیادی با نهاد ولایت فقیه دارد.
3ـ برای فهم پیشینه نظریه ولایت فقیه، توصیه می کنم که مباحث آیت الله سیداحمد مددی مراجعه کنید. مباحث تاریخی ایشان الان جزو قویترین مباحث تاریخی در حوزه علمیه است. ایشان با شواهد بسیاری نشان میدهد که تئوری ولایت فقیه، تئوری همیشگی شیعه در مواجهه با شرایط پرفراز و نشیب تاریخی خود بوده است و حتی در زمان حیات خود ائمه معصومین ع نیز امور تشیع بر اساس این نظریه سامان می یافته است که نمونه بارز آن، شبکه وکالت از دوران امام سجاد و باقر علیهما السلام تا دوران امام حسن عسکری علیه السلام است. برای فهم وضعیت تفقه و تعقل در عصر ظهور نیز مراجعه به روایات علم و عقلانیت در این دوران توصیه می شود که حتی زن خانه دار نیست، به مقام تفقه در دین می رسد .
4 ـ مورد هنجاری نبودن هم که باز از عجایب است. ظاهرا ایشان از طریقی غیر از اجتهاد، به حکم الهی در نفس الامر راه دارند که به راحتی تغییر جنسیت و لقاح نظقه بیگانه! و فرزندخواندگی را خلاف حکم الهی تشخیص داده است. خوب است که ایشان مستندات و ادله استنباطات خود را ارائه نمایند.
5ـ اشکال پنجم هم ناشی از همان ندیدن منابع است. فقه شیعه در رد نظریه خلافت اهل تسنن چه با بیعت اهل حل وعقد و چه با تعیین خلیفه قبلی و چه با تشکیل شورا، قریب به هزار سال است تعیین نسبت کرده است و روایات متعدد معصومین علیهم السلام و کتب فقهی قدمای از فقهای شیعه مملو از این تعیین تکلیف است. مروری به کتاب الحجه کتاب شریف کافی برای رویت این مسئله کفایت می کند. در این میان، بسیاری از اشکالات و استدلالها نیز هم عقلی اقامه شده است و هم نقلی و هم عقلایی...
🔹در پایان باید عرض کنم که مسئله نقادی و گفتگو برای جامعه حوزوی و دانشگاهی از نان شب واجبتر است. هرچند چنین بیانیه های سیاسی، ظاهرا سراسر حکم و پاسخ است و مسئله و پرسشی را متضمن نیست تا گفتگویی شکل بگیرد...😕
عقلنوشتههای انقلابی
#پاسخ_اول بنده به مطلب تعارض پارادایمی نظام 🔹واقعا متن بسیار ضعیفی است. 🔹نویسنده حتی به خودش زحمت ن
#مطلب_وارده2
جواب نویسنده متن تعارض پارادیمی نظام به پاسخ حقیر
سلام و سپاس فراوان از حوصله ای که مبذول فرمودید.
فرصت کنم چند نکته ای را تقدیم خواهم کرد به زودی، انشالله🙏
آن نوشته در راستای مخالفت با ایده ولایت فقیه نبوده بلکه تاملی نقادانه دارد.
البته چند عبارت زیر برخلاف دفاعیه حضرتعالی است:
«حکومت می تواند از حج جلوگیری کند» (صحیفه، ج ۲۰، ص ۴۵۱-۲)
ایراد دیگری که ذیل مورد اول هست: هنوز معلوم نیست مشروعیت ولایت فقیه از «مردم» است یا از «خدا»؟ (تعارض مورد اول)
اگر اعتبار ولی فقیه به انتخاب است، پس منصوبین وی معتبر نیستند چون انتخابی نیستند؟ (تعارض مورد دوم)
اگر ولی فقیه نایب امام (حجت خدا) است، باید منصوب وی باشد! پس چرا فرآیند تعیین ولی فقیه، انتخابی است؟ (تعارض مورد اول)
مگر می شود از مورد چهارم (که خلاف نص عمل می شود) دفاع کرد؟
آیه پنجم سوره احزاب
آیه دوم سوره مجادله
و آیات متعدد دیگر در موضوع فقه پزشکی (تعارض مورد چهارم)
ادعا کردید: «دست یافتن به حکم الهی فقط و منحصرا از طریق اجتهاد مصطلح ممکن است»! اقامه دلیل بفرمایید.
چه مدارکی دارید که تعارض مورد پنجم را پاسخ داده باشند؟ تحقیق امروزی که فرق بیعت با ولی فقیه را متفاوت از بیعت با پادشاه عربستان نشان دهد؟
عقلنوشتههای انقلابی
#مطلب_وارده2 جواب نویسنده متن تعارض پارادیمی نظام به پاسخ حقیر سلام و سپاس فراوان از حوصله ای که مب
#پاسخ_دوم بنده صفحه 1 از 2
سلام بر سید عزیز
منتظر متن تفصیلیتر حضرتعالی هستم و استفاده خواهیم کرد.
➖ در خصوص این جمله «حکومت می تواند از حج جلوگیری کند»، این جمله پس و پیشی دارد که قیود و زوایای مدعا را بیشتر مشخص می کند: 👇
"{حکومت} مىتواند هر امرى را، چه عبادى و يا غير عبادى است كه جريان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى كه چنين است جلوگيرى كند. حكومت مىتواند از حج، كه از فرايض مهم الهى است، در مواقعى كه مخالف صلاح كشور اسلامى دانست موقتاً جلوگيرى كند."
این بیان حضرت امام ره، نمی دانم چرا آنقدر سنگین آمده است. قرائتی مشهور از این کلام این است که حاکم دینی، همانطور که مکلف به اقامه احکام فرعیه اسلام مانند نماز و حج است، در عین حال مکلف به حفظ کیان حامعه دینی و عزت مسلمین و اعتلای اسلام است و هرگاه یکی از احکام فرعیه شرعیه با این تکالیف دیگر که از لحاظ شرعی، از اهمیت بالاتر برخوردار هستند، در مقام عمل تزاحم پیدا کرد، حاکم دینی می تواند به طور موقت تا برداشته شدن شرایط تزاحم، حکم به تعطیلی آن واجب کند.
➖در خصوص جایگاه مردم در مشروعیت فقیه، چرا مسئله روشن نیست؟!
در حیث جایگاه مردم در مشروعیت فقیه، لااقل سه یا چهار نظریه وجود دارد که در یکی جایگاه مردم را فقط بیعت و مقبولیت می داند، یکی مقبولیت را در کنار نصب الهی یکی از ارکان مشروعیت میداند و نظریه سوم که از اساس ولایت فقیه را قائل نیست و فقیه را وکیل و اعتبار یافته از قِبل فقیه می داند که البته این مورد آخر، تقریبا سابقه ای در فقهای قبل از انقلاب اسلامی ندارد (یا لااقل بنده تاکنون برنخورده ام) و حتی بزرگانی مانند شیخ انصاری که در کتاب مکاسب، ولایت فقیه را بر اساس روایات نمی پذیرید، اجازه تصرف فقیه در امور حسبه را نه به وکالت مردم، بلکه از طریق دلیل لبّی و قدرمتیقن شریعت،منحصر در فقیه می داند.
شما اگر به صورت اجتهادی ورود کنید، به یکی از دیدگاه ها یا دیدگاه پنجمی میرسید که رابطه مردم با مشروعیت ولایت فقیه به خوبی روشن است.
➖فرموده اید که اگر اعتبار ولی فقیه به اعتبار است، پس منصوبین وی معتبر نیستند چون انتخابی نیستند.
من متوجه نمی شوم این فرمایش به چه دلیلی میفرمایید ...
اول اینکه در نگاه مشهور فقها، ولایت فقیه انتخابی نیست که بخواهد این محذور را داشته باشد.
ثانیاً ذر فرض بازگشت اعتبار ولایت فقیه به انتخاب مردم هم مطلق بودن ادعای شما مخدوش است، چرا که نهایت این است که فقیه در فرض انتخابی بودن، وکیل مردم است و اگر مردم به وی حق نصب مسئولینی را داده باشد، انتصابهای وی نیز در همان محدوده معتبر است.
➖اینکه فرمودید: اگر ولی فقیه نایب امام (حجت خدا) است، باید منصوب وی باشد! پس چرا فرآیند تعیین ولی فقیه، انتخابی است؟
هم جوابش از فقرات بالا مشخص می شود که در هریک یک از نظریات سه گانه ای به آنها اشاره شد، مفهوم فرایند مشارکت مردم در تعیین ولایت فقیه، مفهوم خاص خود را دارد. در نظریه اول، این فرآیند فقط فرایند کشف ولیّ فقیه و بیعت است. در نظریه دوم، این مشارکت در شناسایی ولیّ فقیه، جزو ارکان مشروعیت وی است و در نظریه انتخابی، تمام علت اعتبار تصدی فقیه است.
➖فرمودید: مگر می شود از مورد چهارم (که خلاف نص عمل می شود) دفاع کرد؟
آیه پنجم سوره احزاب
آیه دوم سوره مجادله
بله عزیز دلم چرا نمیشود؟!
اگر مروری به تاریخ صدر اسلام کرده باشید، خواهید دید در پیچیدگی امور و تزاحم احکام ،گاهی خود رسول الله ص و امیرالمؤمنین ع هم به حکمی از احکام الهی در شرایط تزاحم عمل نکرده اند و آن را به تعویق انداخته اند. تاریخ اسلام پر است از مصادیق این اتفاق...
مگر به نص قران، دفاع از مظلوم واجب نیست، چه امری باعث شد که امیرالمومنین ع، از دفاع از صدیقه طاهره سلام الله علیها، کناره بگیرد؟ مگر قصاص قاتلین واجب نیست، به کدام مجوز امیرالمومنین علیه السلام در ابتدای خلافت، قصاص قاتلین عثمان را به تعویق انداخت؟ به کدام مجوز امام حسن ع با طاغوت زمان بیعت کرد؟ و صدها و هزاران مورد دیگر در زندگی نورانی معصومین علیهم السلام به بنا به شرایط زمان و مکان و در مقام تزاحم، اهمی را بر مهمی ترجیح داده اند و واجب مهمی را ترک کرده اند ...
➖ فرمودید: ادعا کردید: «دست یافتن به حکم الهی فقط و منحصرا از طریق اجتهاد مصطلح ممکن است»! اقامه دلیل بفرمایید.
عقلنوشتههای انقلابی
#مطلب_وارده2 جواب نویسنده متن تعارض پارادیمی نظام به پاسخ حقیر سلام و سپاس فراوان از حوصله ای که مب
#ادامه_پاسخ_دوم صفحه 2 از 2
فکر می کنم اینکه برای فهم حکم الهی باید مستند به آیات و روایات یا ادله قطعیه عقلیه حرف بزنیم، اختلافی نداریم.
بنده عرض کردم که بنا بر فهم فقهای امروز مسئله تغییر جنسیت، اگر همراه با مفسده و حرامی نباشد، جزو عناوین مُحرَّم نیست و لذا در آن برائت جاری کرده اند و در این باره مفصل بحث کرده اند و البته ممکن است کسی هم در اجتهاد خود به حرمت هم برسد که باز مهم است که استدلال و استظهار وی از آیات و روایات برسی شود. لذا لطف کنید و دلائل خود مبنی بر حرمت تغییر جنسیت مبتنی بر آیات و روایات را بفرمایید تا بتوانیم آن را قضاوت کنیم.
خداوند بر توفیقات تان بیفزاید...🌹
گعده 2 فقه حکومتی-استاد سیفی مازندرانی کم حجم.mp3
30.93M
💢دومین گعدهی فقه حکومتی💢
🔹در تاریخ 99/3/12 با جمعی از اعضای دبیرخانه هماندیشی فقه حکومتی، توفیقی شد و خدمت آیتالله سیفی مازندرانی رسیدیم.
🔹در ابتدا توضیحی اجمالی از دغدغهها و فعالیتهای دبیرخانه هماندیشی خدمت ایشان ارائه شد و سپس ایشان، در حدود 40 دقیقه شمای کلی دیدگاه خود در خصوص وضعیت مطلوب فقاهت که آن را #فقه_فعال نامگذاری کرده، بیان فرمودند. 40 دقیقهی پایانی این گعدهی علمی به پرسش و پاسخ سپری گردید.
🔹جلسهای شیرین و قابل استفاده بود که البته سئوالاتِ تخصصی دوستان و سرعتِ انتقال و دقتِ بیان استاد، غنا و نغزی بخش پرسش و پاسخ را دو چندان کرده است.
به درخواست ما، استاد دو نفر از شاگردان خود را معرفی کردند که دبیرخانه هماندیش فقه حکومتی با کمک آنها، نظریه فقه فعال را تقریر و صورتبندی نماید.
از همه دوستانی که دغدغه مباحث فقه حکومتی دارند، درخواست میکنم #صوت جلسه را گوش نمایند.👆
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#فقه_حکومتی
#هماندیشیها
❇️تاریخ نگارش: 1399/3/18
https://eitaa.com/alimohammadi1389
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
💢ماهیت فقه دولت اسلامی 💢
🔹در این جلسه به ارائه تصویری که از#فقه_دولتاسلامی پرداختهام.
🔹در فرمایشات مقام معظم رهبری دو ضرورت برای تأمل پیرامون دولت اسلامی وجود دارد:
➖ اول اینکه 40 سال است در مرحله دولت سازی اسلامی متوقف مانده ایم،
➖دوم اینکه اگر دولت سازی اسلامی صورت نپذیرد، شعار سبک زندگی اسلامی ایرانی صرفاً در حد گفتمانسازی باقی خواهد ماند.
🔹فقه دولت اسلامی به تلقی بنده عبارتست از:
«شناخت و کشف احکام و تعالیم دینی
در خصوص چگونگی تحقق و اقامه اهداف و ارزشهای اسلامی،
از طریق نهادینهسازی احکام شرعی در رفتار، منش و تصمیم مدیران و نهادهای حاکمیتی،
در چارچوب کلان جمهوری اسلامی (مرحله دوم)،
ناظر به ساخت جامعهای اسلامی (مرحله چهارم) و
با چشم انداز برپایی تمدن نوین اسلامی در بخشی از کره خاکی با محوریت ایران اسلامی(مرحله پنجم)»
🔹در ادمه جلسه نیز تلاش کردم که توضیح دهم که اصطلاح فقه دولت چه نسبت و رابطهای با اصطلاحات زیر دارد:
➖فقه حکومتی
➖ فقه مضاف
➖ فقه سیاسی
➖فقه نظامات
➖دانشهای کاربردی (موضوعشناسی/مصداقشناسی)
🔹صوت جلسه را در اینجا می توانید گوش دهید:👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/119
نشست ماهیت فقه دولت ـ علی محمدی 99.03.13.wma
19.03M
💢ماهیت فقه دولت اسلامی💢
🔹ارائه دهنده: علی محمدی
🔹تاریخ ارائه: 13 خرداد 1399
🔹مکان جلسه: مؤسسه فتوح اندیشه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/119
💢فضای مجازی و مدیران نافرهنگی💢
🔹من نمیدانم اسم این تصمیمات را چه باید گذاشت!
🔹ظاهراً شهرداری و وزارت ارتباطات و بخش اقتصادی و همه و همه، در غفلت و عزلت مدیران فرهنگی، مُجازند برای #فرهنگیترین عرصه حیات دهههای اخیر تصمیماتی عمرانی و مخابراتی و اقتصادی بگیرند...
🔹این وابسته کردن زندگی ها به فضای مجازی، بدون داشتن پیوست فرهنگی، تمامی نقطه مزیتهای فرهنگی را از ما سلب می کند و ما را به وادیای می کشاند که هیچ آمادگی و پدافنی برای آن نداریم.
🔹معنای این تصمیمات غلط، کشاندن مبارزه نرم و جنگ ارادهها به عرصهای که رقیب آنجا #حکمرانی می کند و ما فقط #کاربر و #شهروند_درجه_چندم هستیم.
آدم یاد فیلم مختار می افتد که در جنگ روز دوم جنگ با زبیریان، بن شمیت با بیتدبیر و جهالت، کیان (کیسان ابو عمره ) و یاران ایرانیش را که به جنگِ سواره شهره بودند، دستور داد که پیاده به معرکه و کارزار با زبیریان بروند و نتیجه چیزی نبود جز تار و مار شدن ایرانیان ...
https://eitaa.com/alimohammadi1389/120
کتاب جبههسازی.pdf
2.8M
💢کتابِ جبههسازی
از نگاه مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی💢
🔹مسئله #جبههسازی، لااقل بعد از سال 92 به بعد، مهمترین طرح ساختاری مقام معظم رهبری، در مواجهه با جریانهای خودجوش انقلابی است. البته با عملکرد نه چندان قوی قرارگاههایی مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی که قرار بود این جبهه را ساماندهی کنند، حضرت آقا از سال 96 اعلام وضعیت #آتشبهاختیار کردند، ولی همچنان مسئله جبههسازی را میتوان در رأس دغدغههای معظمله در عرصه سازماندهی جریانهای خودجوش و ظرفیتهای مردمی انقلاب اسلامی دانست.
🔹یکی از چالشهای جدی در این عرصه، #فقدان_عقلانیتِ جبههسازی و #فقدان_الگویی_ارتباطی میانِ عناصر نظری، راهبردی و عملیاتیِ شبکه انسانی است. اینکه این عقلانیت چه مختصاتی دارد و چگونه و در چه فرآیندی و تضارب و تعاضدی حاصل میآید، به صورت مبسوط باید مورد مداقه قرار گیرد، ولی این مختصات و فرآیند هرچه باشد، بیتردید بخش مهمی از آن، استخراج و صورتبندی تجربیات میدانی کسانی است که در سرِ صحنهی مسائل عینی انقلاب اسلامی درگیرند.
🔹جزوه حاضر که توسط دبیرخانهای موسوم به #دستواره تنظیم شده است خلاصه ۱۵ مصاحبه انجام شده با مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی میباشد که به صورت پرسش و پاسخ مدون گردیده است. در این کتاب سعی گردیده است به واژهها و اصطلاحات، ضرورت، لوازم و موانع جبههسازی و شیوه های متشکل سازی جبهه خودی و معارض پرداخته شود.
🔹اگر با نگاه درجه دو، به مطالب مصاحبهها نگریسته شود، ناظر به دو چالشی که عرض شد، مطالب قابل توجهی قابل اصطیاد است. 🌺
https://eitaa.com/alimohammadi1389/121
💢گزارش فعالیتها و وضعیت ستاد حوزوی ترویج و ارتقای
سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت💢
لینک نشست خبری https://b2n.ir/243431
لینک تصاویر نشست خبری https://b2n.ir/424732
لینک کلیپ نشست خبری
https://www.hawzahnews.com/news/905149/
درنشست مدیران ستاد حوزوی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد:
دو مسئولیت مهم مراکز حوزوی از سوی رهبر انقلاب /سند الگوی اسلامی مقدمه ای برای تمدن سازی جامعه اسلامی/نتایج ستاد حوزوی در بحث سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی از نشست خبری ستاد حوزوی سند الگوی اسلامی ایرانی در تاریخ 99/03/25