eitaa logo
تفسیر المیزان
9.9هزار دنبال‌کننده
172 عکس
38 ویدیو
0 فایل
تفسیر المیزان علامه طباطبایی ره 🙏راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺تفسیر آیه 1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰اذا وقعت الواقعه1⃣ 🔸وقـوع حادثه عبارت است از حدوث و پديد آمدن آن، و كلمه  صفتى است كه هر حـادثـه اى را بـا آن تـوصـيـف مـى كـنند، (مى گويند: واقعه اى رخ داده، يعنى حادثه اى پـديـد شده) و مراد از واقعه در آيه مورد بحث واقعه قيامت است، و اگر در اينجا به طور مـطـلق و بـدون بـيان آمده، و نفرموده آن واقعه چيست، تنها فرموده: (چون واقعه رخ مى دهـد) مـثـل ايـن كه شما بگوييد: (هر وقت زيد آمد چنين و چنان كن)، بدين جهت بوده كه بـفـهـمـانـد واقـعـه قـيـامـت آنـقـدر مـعـروف اسـت كـه تـوضـيـح آن و ذكـر مـوصـوفـش مـثـل ايـن مـى مـانـد كـه در مـثـال بـالا بـگـويـى (هـر وقـت زيـد بـقـال آمـد چـنـين و چنان كن ) با اين كه شنونده شما زيد را به خوبى مى شناسد، وهمين جـهـت اسـت كـه گـفـتـه انـد: اصـلا كـلمـه  يكى از نامهاى قيامت است، قرآن اين نـامـگـذارى را كـرده، هـمـچـنـان كـه نـام هـاى ديـگـرى چـون ، و ، و  بر آن نهاده است. و جـمـله (اذا وقـعـت الواقـعـة ) بـه طور ضمنى بر معناى شرطهم دلالت دارد، و جا داشت جزاى آن شرط را بيان كند، و بفرمايد: (چون قيامت بپا مى شود) چه مى شود، ولى جزا را نياورد، تا بفهماند آنچه مى شود آنقدر عظيم و مهم است كه به بيان نمى گنجد، ولى بـه هـر حـال از سـياق آياتى كه در اين سوره اوصاف قيامت را ذكر كرده فهميده مى شود كـه آن جـزا چـه چـيـز اسـت، و مـردم در آن روز چه وضعى دارند، پس مى شود گفت كه مثلا تـقـدير كلام: (اذا وقعت الواقعة فاز المومنون و خسر الكافرون - چون قيامت بپا شود مؤمنين رستگار و كفار زيانكار مى شوند) مى باشد _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ليس لوقعتها كاذبة2⃣ 🔸در مـجمع البيان مى گويد: كلمه  مانند كلمه  و كلمه   مصدر است. و بنا به گفته وى معناى آيه چنين مى شود: (در وقوع و تحقيق قيامت هيچ دروغى نيست ). ولى بـعـضـى ديـگـر گـفـتـه انـد: كـلمـه مـذكـور هـمـان اسـم فـاعـل است، چيزى كه هست در اينجا صفتى است براى موصوفى كه حذف شده، و تقدير كـلام (ليـس لوقـعـتـهـا قـضـيـه كـاذبـة) مـى بـاشـد، يـعـنـى بـراى وقـوع قـيـامت هيچ عامل كه اقتضاى دروغ شدنش را داشته باشد و آن را دروغ كند وجود ندارد _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه سوره از تفسير شریف المیزان 🔰خافضه رافعة3⃣ 🔸ايـن دو كـلمه دو خبر است براى ضميرى كه به واقعه بر مى گردد، و تقدير كلام (هى خـافضة وهى رافعة) است، يعنى قيامت خافض ‍ و رافع است. و خفض درست معناى خلاف رفـع را مـى دهـد، و امـا ايـن كـه به چه حساب قيامت پايين آورنده و بالا برنده است بايد گـفـت كه: اين تعبير كنايه است از اين كه قيامت نظام عالم را زير و رو مى كند، مثلا باطن دلهـا را كـه در دنـيا پنهان بود ظاهر مى كند، و آثار اسباب كه در دنيا ظاهر بود، همه مى دانـسـتند آب چه اثرى و آتش چه اثرى دارد، در قيامت پنهان مى شود، يعنى اسباب كلى از اثر مى افتد، و روابط جارى ميان اسباب و مسببات به كلى قطع مى گردد، در دنيا جمعى داراى عـزت بـودند، و آنان اهل كفر و فسق بودند، كه عزتشان همه جا ظاهر بود، و همچنين جمعى ديگر يعنى اهل تقوا ذلتشان هويدا بود، ولى در قيامت اثر از عزت كفار و فساق و نشانه اى از ذلت متقين نمى ماند. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 4⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰اذا رجت الارض رجا4⃣ 🔸كـلمـه  كه از ماده (راء، جيم، جيم) است، به معناى تكان دادن به شدت چيزى اسـت، و در ايـن آيـه مـنـظـور از آن زلزله قيامت است، كه خداى سبحان در آيه (ان زلزله الساعة شى ء عظيم ) آن را بس عظيم توصيف كرده، در خود آيه مورد بحث نيز با آوردن كـلمـه  هـمـيـن عـظـمـت را فـهـمـانـده، چـون مـعـمـولا آوردن مفعول مطلق براى افاده اينگونه نكته ها است (وقتى مى گويى: من فلان كس را زدم و چه زدنـى مـعـنـايـش اسـت كـه نـحـوه زدنـم طـورى بـود كـه ديـگـر قـابـل بـيان نيست ) در آيه مورد بحث نيز مى فرمايد: چون زمين زلزله مى شود زلزله اى كـه شـدتـش قـابـل وصـف نـيـسـت، و جـمـله مـورد بـحـث بـدل از جـمـله (اذا وقـعـت الواقـعـة)، و يـا عـطـف بـيـان بـراى آن اسـت، بـه هـر حال در مقام توضيح آن است _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 5⃣ و 6⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و بست الجبال بسا5⃣ 🔰فكانت هباء منبثا6⃣ 🔸ايـن آيـه عـطف است بر كلمه ، و كلمه  - با تشديد سين - به معناى خـرد كردن است، يعنى جسمى را داراى حجمى بوده آنقدر بكوبى تا مانند آرد به صورت ذراتى در آيد. بعضى هم گفته اند: كلمه  به معناى به راه انداختن چيزى است، در حقيقت (بس جـبـال)، هـمـان مـعـنـايـى را مـى رسـانـد كـه آيـه شـريـفـه (و سـيـرت الجبال) مى رساند. و كلمه  به معناى غبار است. بعضى هم گفته اند: معناى يك دانه ذره از غبار است، كـه وقـتى نور آفتاب از پنجره درون خانه مى تابد اين دانه ها در شعاع آن نور ديده مى شـونـد. و كـلمـه  اسـم فـاعـل و يـا مـفـعـول از مـصـدر بـاب انـفعال، يعنى  است، و انبثاث معناى متفرق شدن، و متلاشى شدن چيزى است، و معناى آيه روشن است. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
♨️ 🔸مشکلات خودتان را با بیان کنید. 🔸 لینک کانال مشاور قرآنی🔰 eitaa.com/joinchat/3757703814Ce49fe9ab02
🌺تفسیر آیه 7⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و كنتم ازواجا ثلاثة7⃣ 🔸كـلمـه  بـه معناى صنف است، پس ازواج سه گانه يعنى اصناف سه گانه، و خـطـاب در ايـن جـمـله كـه مى فرمايد: در آن روز شما اصنافى سه گانه خواهيد بود به عموم بشر است. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه8⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فاصحاب الميمنه ما اصحاب الميمنة8⃣ 🔸ايـن جـمـله بـه خـاطـر ايـن كـه حـرف بـر سـر دارد فـرع و نـتـيـجـه جـمـلات قـبـل اسـت، فـرعيتى بيان بر مبين دارد، پس اين آيه و دو آيه بعدش بيانگر اصناف سه گانه مذكور است. 🔹مقصود از اصحاب الميمنة 🔸و كلمه  از ماده  است كه مقابل شوم است و معنايى بر خلاف آن دارد پس اصـحـاب  و دارنـد گـان يـمـن و سـعـادتـنـد، و در مقابل آنان  هستند، كه اصحاب و دارندگان شقاوت و شئامتند. و ايـن كـه بـعـضـى از مـفـسـريـن مـيـمنه را به يمين يعنى دست راست معنا كرده و گفته اند: اصـحـاب مـيمنة نامه اعمالشان به دست راستشان داده مى شود، به خلاف ديگران، تفسير صـحـيـحـى نـيـسـت، بـراى ايـن كـه در اين آيه در مقابل اصحاب ميمنة اصحاب مشئمه قرار گـرفـتـه، و اگـر مـيـمنه به معناى دست راست بود بايد در مقابلش اصحاب ميسره يعنى طـرف دسـت چـپ قـرار گـيـرد، هـمـچـنـان كـه در آيـات بـعـدى در مقابل اصحاب يمين اصحاب شمال آمده، و نادرستى اين تفسير روشن است. كلمه  در جمله (ما اصحاب الميمنة)  استفهامى است، و مبتدايى است كه خبرش جمله (اصـحـاب المـيمنة) است، و مجموع جمله خبر است براى جمله (فاصحاب الميمنة)، و منظور ازاستفهام بزرگداشت و تعظيم شأن ايشان است. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه9⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و اصحاب المشئمه ما اصحاب المشئمة9⃣ 🔸كـلمـه  مانند كلمه  - ضمه شين و سكون همره - مصدر است، همان طور كه ميمنه مانند كلمه  مصدر است، و ميمنه و مشئمه به معناى سعادت و شقاوت است _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 🔟سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و السابقون السابقون🔟 🔸در قـرآن كـريـم آيـه اى كـه صـلاحـيـت تـفـسـيـر سـابـقـون اول را داشـتـه بـاشـد آيـه شـريـفـه (فـمـنـهـم ظـالم لنـفـسـه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخيرات باذن اللّه ) و آيه شريفه (و لكل وجهه هو موليها فاستبقوا الخيرات) آيه شريفه (اولئك يسارعون فى الخيرات و هم لها سابقون ) است. كـه از ايـن آيـات بـه دسـت مـى آيـد مراد از سابقون، كسانى هستند كه در خيرات سبقت مى گـيـرنـد، و قـهرا وقتى اعمال خير سبقت مى گيرند، به مغفرت و رحمتى هم كه در ازاى آن اعـمال هست سبقت گرفته اند. و لذا در آيه (سابقوا الى مغفرة من ربكم و جنة ) به جاى امـر بـه سـبقت در اعمال خير، دستور فرموده: به مغفرت و جنت سبقت گيرند، پس سابقون بـه خـيـرات، سـابـقـون بـه رحـمـت و مـغـفـرتـنـد، در آيـه مـورد بـحـث هم كه مى فرمايد: (السـابـقـون السـابـقـون) مـراد از سـابـقـون اول، سـابـقين خيرات، و مراد از سابقون دوم سابقين به اثر خيرات يعنى مغفرت و رحمت است، اين نظريه ما بود. ولى بـعـضـى از مـفـسـريـن گـفـتـه انـد: مـراد از سـابـقـون دوم هـم هـمـان سـابـقـون اول اسـت و ايـن تـعـبـيـر نـظير تعبير شاعر است كه مى گويد: (انا ابوالنجم و شعرى شعرى - من ابوالنجم هستم كه شعر من شعر من است). و جـمله (السابقون السابقون) بنا به گفته ما كه هر يك سبقت در چيزى ديگر است، مـبـتـدا و خـبـرنـد، اولى مـبـتـدا و دومـى خـبـر است، و معنايش اين كه : سبقت گيرندگان به اعـمـال خـيـر سـبـقـت گـيرندگان به مغفرتند، و بنا به گفته مفسرينى كه هر دو را يكى دانـسـته اند، دومى تأكيد اولى مى شود، و جمله (اولئك المقربون) خبر مبتدا واقع مى شود. 🔸و اقوال مختلف درباره مراد از سابقين و مفسرين در تفسير سابقين اقوال ديگرى دارند: بـعـضـى گـفـتـه انـد: مـنـظـور سـبـقـت گـيـرنـدگـان بـه هـر عمل و اعتقادى است كه خدا بدان دعوت كرده. بعضى ديگر گفته اند: منظور كسانى هستند كه به ايمان و اطاعت سبقتى خستگى ناپذير دارند، و در آن كاهلى ندارند. بـعـضـى ديـگـر گـفـتـه انـد: مـنـظـور انـبـيـاء عـليـهـم السـلام هـسـتـنـد كـه پـيـشـگامان اهل هر دين هستند. بـعـضـى ديگر گفته اند: مراد مؤمن آل فرعون و حبيب نجار است كه داستانش در سوره يس آمـده، و نـيـز عـلى عليه السلام اسـت كـه در ايـمـان بـه رسول خدا از ديگران سبقت داشت، و از آنان افضل بود. بـعضى ديگر گفته اند: منظور از سابقين كسانى هستند كه در مكّه مسلمان شدند، و بعد از هجرت رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم هجرت كردند. بعضى ديگر گفته اند: منظور سبقت گيرندگان در نمازهاى پنجگانه اند. و بـعـضـى گـفـتـه انـد: كـسـانـى كـه بـه دو قـبـله نـمـاز گـزاردنـد (يـعـنـى قـبل از سال اول هجرت به اسلام در آمدند). بعضى ديگر گفته اند سبقت گيرندگان به جـهـادنـد. و بـعـضـى ديـگـر حـرفـهـايـى ديـگـر دارنـد. و دو قـول اول (كـه يـكـى مـى گـفـت: سـبـقـت گـيـرنـدگـان بـه هـر عمل و اعتقادى است كه خدا بدان دعوت كرده، و ديگرى مى گفت كسانى هستند كه به ايمان و اطاعت سبقتى خستگى ناپذير دارند) به همان معنايى كه ما گفتيم بر مى گردد، و سوم و چـهـارم را بـايـد به تمثيل حمل كرد (و گفت : نمى خواسته اند بگويند: سابقون اولون فـقـط افـرادى مـانـنـد انـبـيـاء و مؤمن آل فرعون و حبيب نجار و على بن ابى طالب عليه السلام هستند) و بقيه وجوه اصلا ربطى به آيه ندارد، مگر اين كه آنها را هم به نحوى حمل بر تمثيل كنيم. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺بحث روایتی 1⃣تا 🔟سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بحث روايتى 🔸روايـاتـى در ذيـل آيـه : (اذا وقـعـت الواقـعه...) و مراد از (السابقون السابقون)) در كـتـاب خـصال از زهرى روايت آورده كه گفت : از على بن الحسين عليهما السلم شنيدم مى فرمود: كسى كه بين خود و خدا نسبت و رابطه اى برقرار نكرده باشد در دنيا عمرش بـه حسرت مى گذرد، و دلش از حسرت پاره پاره مى شود، به خدا سوگند دنيا و آخرت وضـعـى دارند كه تنها مى توان به دو كفه ترازو تشبيهش كرد، هر يك از دو كفه به هر مـقـدار سنگين شود، كفه ديگر به همان مقدار ناديده گرفته مى شود، آنگاه اين كلام خداى عـزوجـل را تـلاوت كـرد كـه مـى فرمايد: (اذا وقعت الواقعة) منظور از واقعه قيامت است (ليـس ‍ لوقـعـتـها كاذبه خافضه) قسم به پروردگار: قيامت پايين مى برد دشمنان خـدا را در آتـش  قـسـم به پروردگار: قيامت بلند مى كند دوستان خدا را به سوى بهشت. و در تـفـسـيـر قـمـى اسـت كـه راجـع بـه آيـه (اذا وقعت الواقعه ليس لوقعتها كاذبة) فرمود: در وقوع قيامت كذبى نيست بلكه حق است، و خافضه دشمنان خدا را پايين مى آورد و  اوليـاى خـدا را بـلنـد مـى كـنـد، (اذا رجـت الارض رجـا)، فـرمود: يعنى ابـعـاض زمـيـن بـه يـكـديـگـر كـوفـتـه مـى شـود (و بـسـت الجـبـال بـسـا)، يـعـنـى كـوهـهـا از ريـشـه كـنده مى شوند، (فكانت هباء منبثا) فرمود:  آن ذره هايى است كه هنگام تابش نور خورشيد از پنجره به درون خانه، ستون نـورش ديـده مـى شـود، (و كنتم ازواجا ثلثة )، يعنى در روز قيامت شما مردم سه دسته خـواهـيـد بـود، اول اصـحـاب مـيـمـنه، و چه اصحاب ميمنه اى، و دوم اصحاب مشئمه، و چه اصـحـاب مشئمه اى، و سابقين (در عمل خيرسابقين در مغفرت و رحمتند) و جلوتر از هر كس ديگر به بهشت در مى آيند. مؤلف: اين كه فرمود: (جلوتر از هر كس ديگر به بهشت در مى آيند) تفسير سابقين دوم است. و در الدر المـنـثـور اسـت كـه : عـبد بن حميد و ابن جرير و ابن منذر، از على بن ابى طالب عليه السلام روايـت كرده كه فرمود: (هباء منبث) عبارت است از ذرات سرگردان در فضا و (هباء منثور) به معناى غبارى است كه در ستون شعاع خورشيد تابيده از پنجره ديده مى شود. و نـيـز در هـمـان كـتاب آمده كه ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه در تفسير جمله (و السـابـقـون السـابـقـون) گـفـتـه : ايـن آيـه دربـاره حـزقـيـل مؤمن آل فـرعون، و حبيب نجار، داستانش در سوره يس آمده، و على بن ابى طالب عليه السلام نـازل شـده، كه هر يك از آنان پيشگام امت خود بوده، و على از همه آنان افضل است. و در مـجـمـع البيان از ابى جعفر عليه السلام روايت كرده كه فرمود: سابقين چهار كس هـسـتـند: اول پسر آدم، كه به دست برادرش ‍ كشته شد، و دوم پيشگام امت موسى بود، كه همان مؤمن آل فرعون است، سوم پيشگام امت عيسى، يعنى حبيب نجار است، و چهارم پيشگام امت اسلام، يعنى على بن ابى طالب عليه السلام است. مؤلف: اين معنا در روضة الواعظين از امام صادق عليه السلام نيز روايت شده . و شيخ طوسى در امالى خود به سندى كه از ابن عباس دارد از او روايت كرده كه گفت : از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم معناى آيه شريفه (و السابقون السابقون اولئك المـقـربـون فـى جـنـات النـعـيـم) را پـرسـيـدم، فـرمـود: جبرئيل به من گفت : اينان عبارتند از على، و شيعيان او، آرى على و شيعيانش جلوتر از هر كس ديگر به بهشت در مى آيند و كرامت و احترامى كه نزد خدا دارند مقرب درگاه خدايند. و در كـمال الدين به سند خود از خيثمه جعفى از امام ابى جعفر عليه السلام روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: (السابقون السابقون) ماييم، و آخرون هم كه درباره اش فرموده: (و قليل من الاخرين ) ما هستيم. و در عيون در باب (ما جاء عن الرضا عليه السلام من الاخبار المجموعة) به سند خود از عـلى عليه السلام روايـت آورده كـه فرمود: آيه شريفه (و السابقون السابقون اولئك المقربون) درباره من نازل شده است . و در مـجـمـع البـيـان در ذيـل هـمـيـن آيـه از عـلى عليه السلام نقل كرده كه فرمود: منظور سبقت گرفتن به انجام نمازهاى پنجگانه است. مؤلف: هـمـان طـور كـه در سـابـق هـم گـفـتـيـم، بـايـد ايـن احـاديـث را حمل بر تمثيل كرد. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺ترجمه آيات 1⃣1⃣الی 6⃣5⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ترجمه آيات 🔸سابقين همان مقربين درگاه خدايند(11) 🔸در باغهاى پر نعمت بهشت جاى دارند(12) 🔸اين طايفه در گذشتگان بيشتر هستند(13) 🔸و در آيندگان كمتر(14) 🔸اينان بر تختهايى به هم پيوسته قرار دارند (15) 🔸رو به روى هم تكيه مى زنند(16) 🔸و غلامان ى بهشتى پروانه وار به خدمتشان مى پردازند(17) 🔸با ظرفهايى چون تنگ و آفتابه، و قدح شراب معين مى آورند(18) 🔸شـرابـى كـه نـه سـر درد مـى آورد و نـه عـقـلشـان را زايل مى سازد (19). 🔸و از ميوه ها هر چه اختيار كنند (20). 🔸و از گوشت مرغ از هر نوع كه اشتها كنند (21). 🔸و حور العين هايى (دارند) (22). 🔸كه از شدت صفا چون لولو دست نخورده اند (23). 🔸همه اينها پاداش كارهايى است همواره مى كردند (24). 🔸در بهشت نه سخن بيهوده مى شنوند، و نه تهمت و گناه (25). 🔸هر چه هست سلام است و سخن سالم (26). 🔸امـا اصـحـاب يـمين نامه اعمالشان به دست راستشان داده مى شود و وصفى ناگفتنى دارند (27). 🔸در سايه سدرى بيخار (28). 🔸و موزى كه ميوه هايش رويهم چيده شده (29). 🔸و سايه اى گسترده و هميشگى (30). 🔸و آبشارى لا ينقطع (31). 🔸و ميوه هايى بسيار (32). 🔸كه در هيچ فصلى قطع و در هيچ حالى ممنوع نمى شود (33). 🔸و جايگاهى بلند (و يا در جوار همسرانى بلند مرتبه ) قرار دارند (34). 🔸ما آنان را به وصفى ناگفتنى ايجاد كرديم (35). 🔸و هميشه بكر قرارشان داديم (36). 🔸و نيز شوهر دوست و هم سن شوهران (37). 🔸اين سرنوشت مخصوص اصحاب يمين است (38). 🔸كه هم در گذشتگان بسيارند (39). 🔸و هم در آيندگان (40). 🔸و امـا اصحاب شمال چه اصحاب شمالى ؟ (نامه اعمالشان به نشانه جرم به دست چپشان داده مى شود) (41). 🔸كه در آتشى نافذ و آبى جوشان (42). 🔸و در سايه اى از دود سياه قرار دارند (43). 🔸كه نه خنكى دارد، و نه سودى مى بخشد (44). 🔸چون ايشان قبل از اين در دنيا عياش و طاغى بودند (45). 🔸و بر شكستن سوگند محكم و عظيم، اصرار مى ورزيدند (46). 🔸و بـارهـا مـى گـفـتـنـد آيـا اگر بميريم و خاك و استخوان شويم دوباره زنده و مبعوث مى گرديم ؟ (47). 🔸آيا پدران گذشته ما نيز مبعوث مى شوند (48). 🔸بگو انسان هاى اولين و آخرين (49). 🔸به طور قطع براى اجتماع در ميقات روزى معلوم جمع خواهند شد (50). 🔸آنگاه شما اى گمراهان تكذيب گر (51). 🔸از درختى از زقوم خواهيد خورد (52). 🔸و شكم ها را از آن پر خواهيد ساخت (53). 🔸و آنگاه از آب جوشان متعفن روى آن خواهيد نوشيد (54). 🔸پس از آن باز هم خواهيد نوشيد، آنچنان كه شتر هيماء و دچار بيمارى استسقاء مى نوشد، و رفع عطش مى كند (55). 🔸تازه همه اينها پذيرايى ابتدايى ورودشان به قيامت است (56) _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺بیان آیات 1⃣1⃣الی 6⃣5⃣سوره از تفسير شریف المیزان بيان آيات اين آيات حال و وضعى كه هر يك از آن سه طايفه در قيامت دارند شرح مى دهد. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🔸یک باب منزل جهت اجاره اقامت، مخصوص خانواده های مذهبی با قیمت مناسب از طرف کانال در مازندران 🔸در همه ایام برقرار است، فقط هماهنگ کنید 🔸حتما اعلام بفرمایید از طرف کانال با این تبلیغ آشنا شدید. آی دی: @Alijf1370
🌺تفسیر آیه1⃣1⃣ و 2⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰اولئك المقربون1⃣1⃣ 🔰 فى جنات النعيم2⃣1⃣ 🔸اشاره با كلمه  به سابقين است، و جمله (اولئك المقربون ) مبتدا و خبر، و جـمـله اى اسـتـيـنـافـى و ابـتـدايـى اسـت و ربـطـى بـه مـا قبل ندارد. ولى بـعضى از مفسرين گفته اند: جمله مذكور كه مركب از مبتدا و خبر است، خود خبرى است براى كلمه سابقون. بعضى ديگر گفته اند:  مبتدا، و مقربون صفت آن، و خبرش جمله (فى جنات النـعـيـم) اسـت، (بـنـابراين كه مبتدا و خبر باشد معنايش اين مى شود كه اينان مقربان درگـاه خـدايـنـد، و در جنات نعيم هستند، و بنابر وجه دوم معنايش اين مى شود كه سابقون همين مقربين هستند كه در جنات نعيمند. و بنابر وجه سوم معنايش اين مى شود كه اين مقربين در جـنـات نـعـيـمند)، ولى از اين سه احتمال اولين وجه از نظر سياق كه نخست مردم را سه قـسـم مـى كـند، و سپس مال كار هر يك را به تفصيل شرح مى دهد سازگارتر و موجه تر است. موارد استعمال كلمه  و معناى تقرب به خدا و اينكه مقربون بلند مرتبه ترين طبقات اهل سعادتند و مسأله قرب و بعد دو معناى نسبى هستند اجسام حسب نسبت مكانى به آن دو متصف مى شوند، (مـى گـويـيـم فـلان چـيـز بـه مـا نـزديـك و آن ديـگـرى از مـا دور اسـت)، ولى در اسـتـعـمـال آن تـوسـعـه اى داده، در زمـان و غـيـر زمـان هـم اسـتـعـمـال كـرده انـد، مـثـلا مـى گـويند فردا به امروز نزديك تر تا پس فردا، و يا مى گـويـنـد عدد چهار به عدد سه نزديك تر است تا عدد پنج، و يا رنگ سبز به رنگ سياه نـزديـك تـر از رنـگ قـرمـز اسـت، و بـاز تـوسـعـه بـيـشـتـرى بـه اسـتـعـمال آن داده، از اجسام و جسمانيات تجاوز كرده معانى و حقايق را هم با آن دو توصيف كـرده انـد (مـثـلا فـرمـوده انـد مـسـلمان بخيل دورتر از كافر سخى است به نجات، و عكس كـافـر سـخـى نـزديـك تـر بـه نـجـات اسـت از مـسـلمـان بخيل ). حـتـى كـلمـه  در مـورد خـداى تـعـالى بـه خـاطر احاطه اى كه به هر چيز دارد، اسـتـعمال شده، خود خداى تعالى فرموده: (و اذا سالك عبادى عنى فانى قريب) و يا فرموده : (و نـحـن اقـرب اليـه مـنـكـم ) و نـيـز فـرمـوده: (و نـحـن اقـرب اليـه مـن حبل الوريد) و اين معنا يعنى نزديك تر بودن خداى تعالى من از خود من، و به هر چيزى از خـود آن چـيـز، عجيب ترين معنايى است كه از مفهوم قرب تصور مى شود، و ما در تفسير آيه 16 از سوره #ق به تصوير آن اشاره كرديم. و نـيـز از مـواردى كـه كـلمـه قـرب در امـور مـعـنـوى استعمال شده مورد بندگان در مرحله بندگى و عبوديت است، و چون نزديك شدن بنده به خداى تعالى امرى است اكتسابى، كه از راه عبادت و انجام مراسم عبوديت به دست مى آيد، كـلمـه را در ايـن مـورد در صيغه تقرب استعمال مى كنند، چون تقرب به معناى آن است كه كـسـى بـخـواهـد بـه چـيـزى و يـا كـسـى نـزديـك شـود، بـنـده خـدا بـا اعـمـال صـالح خـود مـى خـواهـد بـه خـدا نـزديك گردد، ونزديكى عبارت است از اين كه در مـعـرض شـمـول رحـمـت واقـع شـود، و در آن مـعـرض شـر اسـبـاب و عوامل شقاوت و محروميت را از او دور كنند. و نـيـز ايـن كـه مـى گوييم: خداى تعالى بنده خود را به خود نزديك مى كند، معنايش اين اسـت كـه : او را در مـنـزلتـى نازل مى كند كه از خصايص وقوع در آن منزلت رسيدن به سعادتهايى است كه در غير آن منزلت به آن نمى رسد، و آن سعادتها عبارت است از اكرام خـدا، و مـغـفـرت و رحـمـت او، هـمـچنان كه فرمود: (كتاب مرقوم يشهده المقربون) و نيز فرموده: (و مزاجه من تسنيم عينا يشرب بها المقربون). پـس مـقـربـون بـلنـد مـرتـبـه تـريـن طـبـقـات اهـل سـعـادتـنـد، هـمـچنان كه آيه شريفه و (السابقون السابقون اولئك المقربون) نيز به اين معنا اشاره دارد، و معلوم است كه چـنـيـن مـرتـبـه اى بـراى كـسـى حـاصـل نـمـى شـود مـگـر از راه عـبـوديـت و رسيدن به حد كـمـال آن، هـمـچـنـان كـه فـرمـود: (لن يـسـتـنـكـف المـسـيح ان يكون عبدالله و لا الملائكه المـقـربـون) و عـبوديت تكميل نمى شود مگر وقتى كه عبد تابع محض ‍ باشد، و اراده و عملش را تابع اراده مولايش كند، هيچ چيزى نخواهد، و هـيـچ عـمـلى نـكـنـد، مـگـر بـر وفـق اراده مـولايـش، و ايـن هـمـان داخـل شـدن در تـحت ولايت خدا است، پس چنين كسانى اولياء اللّه نيز هستند، و اولياء اللّه تنها همين طايفه اند. (فـى جـنـات النـعيم) - يعنى هر يك نفر از اين مقربين در يك جنت نعيم خواهد بود، در نـتـيـجـه هـمـه آنـان در جنات النعيم هستند، آوردن  به صيغه جمع به اين اعتبار بـوده ، مـمـكـن هـم هـسـت به اعتبار باشد كه هر يك نفر از مقربين در جنت هاى نعيم باشد، و ليكن اين احتمال از اين نظر بعيد است كه در آخر سوره صريحا مى فرمايد: مقربين هر يك در يك جنتند: (فاما ان كان من المقربين فروح و ريحان و جنة نعيم ). 🔹ادامه دارد....👇
🔹ادامه 👇 🔸در سابق هم مكرر گفتيم كه نعيم عبارت است از ولايت و جنت نعيم عبارت است از جنت ولايت، و ايـن نـكـتـه بـا مـطـلب چـنـد سـطـر قـبـل مـا هـم تـنـاسـب دارد كـه گـفـتـيـم : (و ايـن هـمـان داخل شدن به ولايت خدا است ). _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیات 3⃣1⃣و 4⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ثلة من الاولين3⃣1⃣ 🔰و قليل من الاخرين4⃣1⃣ 🔸كلمه  - به طورى كه گفته اند - به معناى جماعت بسيار انبوه است، و مراد از كـلمـه  امت هاى گذشته انبياى سلف است، و مراد از كلمه آخرين امت اسلام است، چـون معهود از كلام خدا همين است، كه هر جا سخن از اولين و آخرين گفته منظورش از اولين، امـت هـاى گذشته، و از آخرين امت اسلام است، مانند آيه اى كه در همين سوره مى آيد و مى فـرمايد: (انا لمبعوثون او اباونا الاولون قل ان الاولين و الاخرين لمجموعون الى ميقات يـوم مـعـلوم)، بـنـابر اين معناى آيه مورد بحث شد كه : مقربين از امت هاى گذشته جمعيت بسيارى بودند، و از اين امت جمعيت كمترى . بـا بـيـانـى كـه گـذشـت ايـن مـعنا روشن شد اين كه : بعضى از مفسرين گفته اند مراد از اولين مسلمانان صدر اول اسلام، و مراد از آخرين مسلمانان آخرامت است تفسير صحيحى نيست. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیات5⃣1⃣ و 6⃣1⃣ سوره از تفسير المیزان 🔰على سرر موضونه5⃣1⃣ 🔰متكئين عليها متقابلين6⃣1⃣ 🔸كـلمـه  بـه معناى بافتن است. بعضى هم گفته اند: هر بافتنى را وضن نمى گـويـنـد، بـلكـه تـنها بافتن زره را وضن مى گويند، و اگر در اينجا بافتن (تخت را وضن خوانده ) از باب استعاره است، خواسته است از محكمى بافت آن خبر داده باشد. (مـتـكـئيـن عـليـهـا) - ايـن دو جـمله دو تا حال براى ضميرى است كه به مقربين بر مى گـردد و مرجع ضمير  كلمه  است، و معنايش اين است كه: مقربين بر تـخـتـهـاى بافته اى قرار دارند، در حالى كه بر آنها تكيه كرده اند، و در حالى رو به روى هـم نـشـسـتـه انـد. مـمـكـن هـم هـسـت جـمـله اول حـال بـراى مـقـربـيـن و جـمـله دوم حـال بـراى ضـمـير جمله اول باشد، كه در اين صورت معنا چنين مى شود: مقربين در حالى بـر تـخـتـهـاى بـافـته اى قرار دارند كه بر آن تكيه كرده اند، و در حالى بر آن تكيه كـرده انـد كـه رو بـه روى هم نشسته اند، و اما اين كه رو به روى هم نشستن چه معنا دارد؟ بـايـد گـفـت مـعـناى تحت اللفظى آن منظور نيست، بلكه كنايه از نهايت درجه انس و حسن مـعـاشـرت و صفاى باطن ايشانست، مى خواهد بفرمايد: مقربين به پشت سر يكديگر نظر نـمـى كـنـنـد، و پشت سر آنان عيبگويى ندارند، غيبت نمى كنند، بلكه هر چه دارند رو به روى هم مى گويند. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 7⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰يطوف عليهم ولدان مخلدون7⃣1⃣ 🔸كـلمـه  جـمـع ولد - فـرزنـد - اسـت، و طـواف كـردن پـسرانى بهشتى بر پـيـرامـون مـقـربـيـن كـنـايـه اسـت از حـسـن خـدمـتـگـزارى آنـان، و كـلمـه  اسم مفعول از باب تفعيل از ماده خلود است، كه به معناى دوام است، يعنى پسرانى بهشتى به آنـان خـدمـت مـى كـنـنـد كـه تا ابد به همان قيافه پسرى و جوانى باقيند، و گذشت زمان اثرى در آنان نمى گذارد. بـعـضـى از مـفـسرين گفته اند: مخلدون از ماده  - به فتحه خاء و لام - است كه به معناى گوشواره است و مراد اين است كه خدمتكاران نامبرده گوشواره بگوشند. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه8⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰باكواب و اباريق و كاس من معين8⃣1⃣ 🔸كـلمه  جمع كوب است، كه در عرب به معناى ظرفى است كه نه دسته داشته بـاشـد و نـه لوله بـه خـلاف اباريق كه جمع ابريق است و به معناى ظرفى است كه هم دسته دارد، و هم لوله، و در فارسى آن آفتابه مى گويند. و بعضى گفته اند: ابريق به معناى ظرفى است كه تنها لوله داشته باشد. و كلمه  همان كاسه فارسى است. بعضى از مفسرين در پاسخ از اين سوال كه چرا اكواب و اباريق را جمع آورد، و در خصوص كاس آن را به صيغه مفرد آورد، گفته اند: جهتش اين است كه كلمه كاس تنها در موردى بر ظرف اطلاق مى شود كه پر باشد، و كاسه خالى را كاس نمى گويند. و مراد از  خمر معين است، يعنى شرابى كه پيش روى آدمى جريان داشته باشد. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 9⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰لا يصدعون عنها و لاينزفون9⃣1⃣ 🔸يـعـنـى مـقـربـيـن از نـوشـيـدن آن كـاسـه هـا دچـار صـداع و خـمـارى كـه دنـبـال خـمـر هـسـت نـمـى شـونـد، و شـراب بـهـشـت مـانـنـد شـراب دنـيـا خـمـارآور نيست، و عـقـل آنـان بـه خـاطـر سـكـرى كـه از نـوشـيـدن شـراب حـاصـل مـى شـود زايـل نـمى گردد، در عين اين كه مست مى شوند عقلشان را هم از دست نمى دهند. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیات0⃣2⃣ و 1⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و فاكهة مما يتخيرون0⃣2⃣ 🔰و لحم طير مما يشتهون1⃣2⃣ 🔸كـلمه فاكهه و طير در اين آيه شريفه عطف است بر كلمه ، و معناى آن اين است كه پسران بهشتى پيرامون مقربين در آمد و شدند، يكى ميوه مى آورد هر ميوه اى كه خود او اختيار كرده باشد، ديگرى مرغ بريان مى آورد هر مرغى كه خود او هوس كرده باشد. در ايـنـجـا مـمـكـن اسـت كـسـى اشـكـال كـنـد كـه در روايـات آمـده اهـل بـهـشـت هـر وقـت اشـتـهـاى مـيـوه اى كـنـنـد شـاخـه اى كـه حـامـل آن مـيـوه خـودش بـه سوى ايشان خم مى شود و ايشان ميوه را مى چيند، و چون اشتهاى گـوشـت مـرغى كنند خود آن مرغ در حالى كه بريان شده در دست ايشان مى افتد، و هر چه بخواهند از آن مى خورند، دوباره مرغ زنده شده پرواز مى كند. ولى اين اشكال وارد نيست، براى اين كه اهل بهشت هر چه بخواهند در اختيار دارند، يكى از چـيـزهـايـى كه انسان مى خواهد تنوع و تفنن در زندگى است، گاهى انسان مى خواهد خدمت گـزارانـش بـرايـش آنچه مى خواهد حاضر كنند، و مخصوصا در وقتى كه آدمى با دوستان خـود مـجـلسـى فراهم كرده دوست مى دارد خدمتكاران از دوستانش پذيرايى كنند، همچنان كه گاهى هم هوس مى كند بدون وساطت خدمتكاران خودش برخيزد و از درخت ميوه بچيند. _____________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیات2⃣2⃣و 3⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و حور عين2⃣2⃣ 🔰 كامثال اللولو المكنون3⃣2⃣ 🔸كـلمـه  مبتدايى كه خبرش حذف شده، از سياق چنين بر مى آيد، و تقدير آن (لهـم حور عين...) است، و يا (و فيها حور عين...) است. و حور العين نام زنان بهشت اسـت، و در سـابـق در تـفـسـير سوره دخان معناى حور العين گذشت، و اين حور العين مانند لولو مـكـنون است يعنى لولوئى در صدف خود مخزون و محفوظ و دست نخورده است، و اين تعريفت نشان دهنده منتهاى صفاى حور است _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه4⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰جزاء بما كانوا يعملون4⃣2⃣ 🔸ايـن آيـه شـريـفـه قـيـدى اسـت بـراى هـمـه مـطـالب قبل، و كلمه  مفعول له و بيانگر علت است. و مـعـنـاى آيـه ايـن اسـت كه: همه آنچه كه با اهل بهشت كرديم براى اين بود كه پاداشى باشد در قبال آن اعمال صالحى به طور مستمر انجام مى دادند. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه5⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰لا يسمعون فيها لغوا و لا تاثيم5⃣2⃣ 🔸 (سـخـن لغو) آن سخنى است كه فايده و اثرى بر آن مترتب نشود، و تاثيم به معناى آن است كه نسبت اثم به كسى بدهى. و معناى آيه اين است كه: در بهشت كسى لغو و تاثيم از ديگرى نمى شنود، و كسى نيست كـه ايـشـان را به سخنى مخاطب سازد كه فايده اى بر آن مترتب نباشد، و كسى نيست كه ايشان را به گناهى نسبت دهد، چون در بهشت گناهى نيست. بعضى از مفسرين كلمه تاثيم را تفسير كرده اند به دروغ. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a