🌺 تفسیر آیه7⃣1⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ الَّیْلِ إِذَا عَسعَس7⃣1⃣
🔸این آیه عطف است بر کلمه #خنس، و جمله (اذا عسعس ) قیدى است براى کلمه #لیل، و کلمه #عسعسه هم به رو آوردن شب اطلاق مى شود، و هم به رفتن آن.
🔸راغب گفته:
معناى (و اللیل اذا عسعس) این است که: سوگند به شب وقتى که رو مى آورد، و وقتى که مى رود، که منظور اول و آخر شب است، پس #عسعسه و #عساس به معناى تاریکى مختصر است، نظیر تاریکى اول مغرب و قبل از آفتاب.
مناسب تر با اتصال جمله مورد بحث با آیه (و الصب ح اذا تنفس ) این است که بگوییم منظور تنها رفتن شب است.
🔸بعضى هم گفته اند: منظور آمدن شب است، ولى به همان جهتى که دانستى بعید است.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 8⃣1⃣سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰و الصبح اذا تنفس8⃣1⃣
🔸اين جمله عطف است بر كلمه #خنس، و جمله #اذا_تنفس قيد كلمه صبح است، و اگر صبح را داراى تنفس خوانده - بطورى كه از بعضى ها استفاده مى شود -، به اين مناسبت بوده كه صبح نور خود را در افق مى گستراند، و ظلمت را كه افق را فرا گرفته بود از بين مى برد، و اين نوعى استعاره است كه صبح،
بعد از آنكه ظلمت شب را شكافته و طلوع كرده به كسى تشبيه كرده كه بعد از اعمال دشوارى كه انجام داده و لحظه فراغتى يافته تا استراحت كند نفسى عميق مى كشد، #روشنى افق هم تنفسى است از صبح.
🔸زمخشرى درباره اين استعاره وجهى ديگر ذكر كرده، مى گويد اگر بپرسى تنفس صبح چه معنا دارد؟ مى گويم: وقتى صبح مى آيد با آمدنش روح و نسيمى مى آورد، و همين نسيم بطور مجاز تنفس صبح خوانده شده. اين بود گفتار زمخشرى، ليكن وجه قبلى به ذهن نزديك تر است.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات9⃣1⃣ و 0⃣2⃣ و 1⃣2⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰انه لقول رسول كريم9⃣1⃣
🔰 ذى قوه عند ذى العرش مكين0⃣2⃣
🔰 مطاع ثم امين1⃣2⃣
🔸اين آيات جواب قسم است و ضمير در #انه به قرآن بر مى گردد، ممكن هم هست به آيات اين سوره به عنوان اينكه آنها نيز قرآن است برگردد، چون فرموده: #لقول_رسول...، اينها كلام رسول است، و مراد از رسول جبرئيل است، همچنان كه در جاى ديگر فرموده:
(من كان عدوا لجبريل فانه نزله على قلبك باذن الله ).
🔸و در اينكه #قول را به جبرئيل به عنوان رسول نسبت داده، مى فهماند كه در حقيقت قول از آن خود #خداست، و نسبتش به جبرئيل نسبت رسالت به رسول است، و در اين مقام جبرئيل را به #شش صفت توصيف كرده:
1⃣ اول اينكه: او را رسول خواند، كه مى فهماند او قرآن را به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم وحى مى كند
2⃣ دوم اينكه: كريمش خواند، كه مى رساند نزد خداى تعالى كرامت و احترام دارد، و به اعزاز او عزيز شده
3⃣سوم اينكه : ذى قوتش خواند، كه مى فهماند او داراى قوت و قدرت و شدت بالغه اى است
4⃣چهارم اينكه: او را نزد خداى صاحب عرش، مكين خواند، يعنى داراى مقام و منزلت است
5⃣پنجم اينكه: #مطاع_ثم اش خوانده، كه دلالت دارد بر اينكه جبرئيل در آنجا يعنى نزد خدا دستور دهنده اى است، كه زير دستانش دستوراتش را بكار مى بندند، معلوم مى شود در آنجا ملائكه هستند كه جبرئيل به آنان امر مى كند و ايشان اطاعتش مى كنند، از همينجا معلوم مى شود كه جبرئيل در كار خودش #ياورانى هم دارد
6⃣ششم اينكه: او را امين خواند كه مى رساند جبرئيل خدا را در دستوراتى كه مى دهد و در رساندن وحى و رسالت، خيانت و دخل و تصرفى نمى كند.
🔸بعضى ها گفته اند: مراد از رسول كه اين صفات براى او ذكر شده، خود رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم است، ولى اين حرف درست نيست، چون با آيات بعدى نمى سازد.
🔸وجه اينكه فرمود: #صاحب_شما ديوانه نيست
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 2⃣2⃣سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰و ما صاحبكم بمجنون2⃣2⃣
🔸اين آيه عطف است بر جمله #انه_لقول ..، و رد تهمتى است كه كفار به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم مى زدند و او را مجنون مى خواندند
🔸و اينكه از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به عبارت ( #صاحبكم - همنشين شما) تعبير كرده، به قول آن مفسر خواسته است تهمت كفار را تكذيب كند، كه او را مجنون مى خوانده اند، و ساحتش را از چنين چيزهايى منزه بدارد، پس اين جمله اشاره دارد به اينكه او از اول عمرش تاكنون با شما #معاشرت داشته، در بين شما بوده، و شما او را از هر كس ديگر بهتر مى شناسيد، و او را داراى كمالى از #عقل ، و رزانتى از #راى، و #صدقى در #قول يافته ايد، و كسى را كه چنين كمالاتى داشته باشد، به جنون نسبت نمى دهند.
🔸و اگر جبرئيل را به آن صفات شش گانه بستود، و چنين مدحى از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نكرد، دليل نمى شود بر اينكه جبرئيل مقامى بلندتر از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم دارد، براى اينكه زمينه گفتار اين است كه بفهماند اين قرآن اوهام ديوانگان و القاآت شيطانى نيست، بلكه از طريق #وحى و بوسيله چنين فرشته اى نازل شده، و خلاصه اينكه راه نزول آن، راه سالمى بوده، و حتى احتمال #خيانت و خطا هم در آن نيست، زيرا فرشته وحى صفاتى چنين و چنان دارد، و در چنين زمينه اى جاى ستودن رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نيست و اين توجيه را ديگران هم كرده اند.
🔸البته در مطاوى و لابلاى كلام خدا صفات كريمه اى از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم ديده مى شود، كه با در نظر گرفتن آن، هيچ شكى باقى نمى ماند در اينكه آن جناب افضل از جبرئيل و از همه ملائكه است، براى اينكه مى بينيم همه را مأمور ساخته كه براى بشر سجده و خضوع كنند، براى اينكه انسان خليفه خدا در زمين است.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰و لقد راه بالافق المبين3⃣2⃣
🔸ضمير فاعل در جمله #راه به كلمه #صاحب، و ضمير #ه كه ضمير مفعول است به رسول كريم كه همان جبرئيل باشد بر مى گردد.
مراد از اينكه رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم جبرئيل را در افق مبين ديده است
و كلمه #افق_مبين به معناى ناحيه ظاهر است، و ظاهرا اشاره باشد به آيه (و هو بالافق الاعلى).
🔸و معناى آن اين است كه سوگند مى خورم كه رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم جبرئيل را قبلا هم ديده بود، و جبرئيل آن زمان در افق مبين، و ناحيه ظاهر قرار داشت، و آن همان افق اعلى است، افقى كه بلندتر از ساير افق ها است، البته بلندى به آن معنايى كه مناسب با عالم ملائكه است.
🔸و بعضى گفته اند: معنايش اين است كه: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم، جبرئيل را به صورت اصليش در آنجا كه خورشيد طلوع مى كند كه همان افق اعلى از ناحيه مشرق است ديده بود.
🔸ليكن اين حرف درست نيست، به دليل اينكه از لفظ آيه دليلى بر آن وجود ندارد، و مخصوصا دليلى كه دلالت كند بر اينكه جبرئيل را به صورت اصليش ديده وجود ندارد، حال جبرئيل بهر صورتى كه تمثل كرده باشد، به نظر مى رسد اين مفسر نظريه خود را از بعضى روايات گرفته كه مى گويد رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم جبرئيل را در اول بعثت بين زمين و آسمان ديد، كه بر تختى نشسته، و اگر اين باشد ديگر صورت اصلى نبوده بلكه به اين شكل در آمده.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 4⃣2⃣سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰و ما هو على الغيب بضنين4⃣2⃣
🔸كلمه #ضنين صفت مشبهه از ماده #ضن است، كه به معناى بخل است، مى فرمايد رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به هيچ چيز از آنچه به او وحى مى شود بخل نمى ورزد، و چيزى را از كسى كتمان و پنهان نمى كند و تغيير و تبديل نمى دهد، و وحى را نه همه اش و نه بعضى از آن را به چيز ديگر تبديل نمى كند، بلكه همانطور كه به او تعليم داده به مردم تعليم مى دهد، و آنچه را مأمور به تبليغش شده تبليغ مى كند.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 5⃣2⃣سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰و ما هو بقول شيطان رجيم5⃣2⃣
🔸در اين آيه، استناد قرآن به القاآت شيطانى را نفى مى كند، و با اين نفى جنون هم نفى مى شود، براى اينكه آنچه نفى شده اعم از #جنون است چون كلمه شيطان به معناى شرير است كه ابليس هم يكى از آن شريرها است و ذريه او نيز مصاديقى از شرير، و اشرار جن هم مصاديقى از آن هستند، در قرآن هم شيطان رجيم تنها به ابليس اطلاق نشده، در مورد ساير شريرها هم اطلاق شده است، درباره ابليس مى فرمايد:
(فاخرج منها فانك رجيم ) و درباره ساير شيطانها و شريرها مى فرمايد:
(و حفظناها من كل شيطان رجيم ).
🔸پس معناى آيه چنين مى شود: قرآن از تسويلات ابليس و لشكريان او، و از القاآت اشرار جن نيست، كه گاهى ديده مى شود به بعضى ديوانگان القاآتى مى كنند.
دفع هر گونه شبهه و ترديد درباره حقانيت قرآن و اينكه آن كتاب هدايت است
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه6⃣2⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰فاين تذهبون6⃣2⃣
🔸خداى سبحان در آيات هفتگانه قبل حق مطلب را در مورد قرآن به بيانى وافى روشن ساخت بطورى كه هر شك و ترديدى را از مردمى كه درباره آن جناب داشتند برطرف نمود و اين مهم را در چند آيه كوتاه انجام داده، نخست فرمود: قرآن كلام خدا است، و تكيه اش در اين ادعاء بر آيات #تحدى است، كه همه مردم قبلا از قرآن شنيده بودند، كه اگر در آسمانى بودن آن شك داريد يك سوره مثل آن بياوريد. و سپس فرمود:
نزول قرآن به رسالت فرشته اى آسمانى و جليل القدر و عظيم المنزله و امين در وحى، يعنى جبرئيل صورت گرفته، كه بين او و خداى عز و جل هيچ حاجز و مانعى، و بين او و رسول خدا هيچ واسطه اى نيست، و نه از ناحيه خودش، و نه از ناحيه هيچ كس ديگر انگيزه اى كه نگذارد وحى را بگيرد، و يا اگر گرفت نگذارد حفظش كند، و يا اگر حفظش هم كرد، نگذارد آن را به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم برساند، وجود ندارد. و در مرحله سوم اين معنا را روشن كرد كه آن شخصى هم كه قرآن بر او نازل شده، و براى شما آن را تلاوت مى كند، همان كسى است كه سالها همنشين او بوده ايد، و حال و وضع او بر شما پوشيده نيست، كه امروز او را بهتان جنون بزنيد، و او فرشته حامل وحى را به چشم خود ديده، و وحى را از او گرفته و خودش هم چيزى از وحى را كتمان نكرده و نمى كند و آن را تغيير نمى دهد. و در مرحله چهارم روشن مى كند كه كلام آن جناب از مقوله تسويلات ابليس، و لشكريان او، و نيز از القاآت بعضى از اشرار جنى نيست.
و نتيجه اين بيان اين است كه قرآن كتاب هدايت است، كتابى است كه هر كس بخواهد بر طريق حق استقامت بورزد، بوسيله اين كتاب هدايت مى شود (ان هو الا ذكر للعالمين...)
🔸پس اينكه فرمود: #فاين_تذهبون مقدمه و زمينه چينى است براى نتيجه گيرى از بيان سابق، و آن نتيجه اثبات گمراهى آنان، و خطاى نظريه شان درباره قرآن است، كه آن را از عارضه هاى جنون، و يا از تسويلات باطل شيطانى مى دانستند.
پس استفهام در آيه شريفه توبيخى است، و معنايش اين است كه وقتى حقانيت قرآن به اين روشنى است، پس ديگر كجا مى رويد، و چرا حق را پشت سر مى اندازيد؟!
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه7⃣2⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰ان هو الا ذكر للعالمين7⃣2⃣
🔸يعنى قرآن تنها تذكره اى است براى جماعات مردم، حال هر كس كه باشد با قرآن مى تواند حق را ببيند، و به آن بينا شود، در سابق هم در نظير اين آيه مطالبى گذشت
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه8⃣2⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰لمن شاء منكم ان يستقيم8⃣2⃣
🔸اين جمله بدل است از كلمه #عالمين، مى فرمايد قرآن #اهليت آن را دارد كه براى تمام عالم #تذكره باشد، و اما در مقام فعليت تنها كسانى از آن #متذكر مى شوند كه خودشان هم بخواهند بر صراط حق، مستقيم و پايدار باشند، و بر عبوديت حق و طاعت او استوار بمانند.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه9⃣2⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰و ما تشاون الا ان يشاء اللّه رب العالمين9⃣2⃣
🔸گفتار در اينكه انسان در مشيت خود مستقل از مشيت خداى تعالى نيست، در آيات شبيه به اين آيه گذشت.
🔸و اين آيه شريفه به حسب آنچه #سياق افاده مى كند به منزله دفع دخل، و پاسخ از سؤالى است كه ممكن است به ذهن كسى بيفتد، و آن اين است كه كسى توهم كند جمله (لمن شاء منكم ان يستقيم )، انسانها را در مشيت و خواستن استقامت، استقلال دارند، هر كس بخواهد مى تواند مستقيم باشد، و هر كس نخواهد مستقيم نمى شود، پس در نتيجه خداى تعالى محتاج استقامتى است كه از ايشان خواسته.
🔸بنابراين، اين توهم را دفع نموده مى فرمايد: مشيت انسانها وابسته و موقوف بر مشيت خداى سبحان است، و انسانها استقامت را نمى خواهند، مگر اينكه خدا بخواهد كه ايشان بخواهند، اگر خداى تعالى بخواهد، آنان هم مى خواهند، پس افعال ارادى انسان مراد خداى تعالى نيز هست، يعنى خدا هم در آنها اراده دارد، اگر خدا اراده كند كه انسان فلان عمل را انجام دهد انسان آن عمل را مى خواهد، و انجام هم مى دهد، و وقتى كه انجام مى دهد به اراده خودش انجام مى دهد.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بحث روایتی سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰بحث روايتى
🌺روياتى در ذيل برخى آيات گذشته🌺
🔸در الدر المنثور است كه سعيد بن منصور، فاريابى، عبد بن حميد، ابن جرير، ابن ابى حاتم، و حاكم (وى حديث را صحيح دانسته )، همگى از طريق على عليه السلام در ذيل آيه (فلا اقسم بالخنس ) روايت كرده اند كه فرمود: منظور ستارگانى هستند كه در شب خودنمايى نموده و #كنوس مى كنند، و در روز پنهان گشته، خنوس مى كنند، و به چشم كسى نمى آيند.
🔸و در تفسير قمى در ذيل آيه (فلا اقسم بالخنس) آمده: يعنى سوگند مى خورم به #خنس كه نام ستارگان است، و در معناى (الجوار الكنس ) آمده: يعنى به ستارگانى كه در روز كنوس مى كنند، يعنى پنهان مى شوند.
و در مجمع البيان آمده: #بالخنس يعنى ستارگان كه در روز خنوس مى كنند، و در شب ظاهر مى گردند، #الجوارى صفت آن ستارگان است كه در مدار خود جريان دارند. #الكنس نيز از صفات ستارگان است، چون هر يك در برج خود كنوس مى كند، يعنى پنهان مى شود، همانطور كه آهوان در كناسه و آشيانه خود پنهان مى شوند، و اين ستارگان #پنج كوكب هستند:
1⃣ زحل
2⃣ مشترى
3⃣ مريخ
4⃣ زهره
5⃣ عطارد.
و از على عليه السلام روايت شده كه در معناى (و الليل اذا عسعس ) فرموده: يعنى وقتى با تاريكى خود مى رود.
🔸و در تفسير قمى در ذيل آيه (و الليل اذا عسعس ) آمده: يعنى شب هنگامى كه تا ريك شود، (و الصبح اذا تنفس ) يعنى روز هنگامى كه بالا مى آيد.
🔸و در الدر المنثور است كه ابن عساكر از معاويه بن قره روايت آورده كه گفت: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به جبرئيل فرموده: پروردگارت چه ثناى جميلى از تو كرده، آنجا كه فرموده: (ذى قوه عند ذى العرش مكين مطاع ثم امين)، حال بگو ببينيم قوت تو چگونه و امانت تو چيست ؟
🔸جبرئيل عرضه داشت: اما قوتم نمونه اش يكى اين است كه وقتى به سوى شهرهاى لوط كه چهار شهر بود مبعوث شدم، با اينكه در هر شهرى صد هزار مرد جنگى غير از اطفال وجود داشت، سرزمينشان را از ريشه چنان كندم و آنقدر بالا بردم كه حتى اهل آسمان صداى مرغهاى خانگى و پارس كردن سگهاى آن شهرها را شنيدند، آنگاه از آنجا شهر و سكنه آن را رها كردم، و همه را كشتم. و اما امانتم اين است كه هيچ ماموريتى نيافتم كه چيزى از آن كم و يا زياد كنم.
🔸مؤلف: اين روايت خالى از اشكال نيست، و از سوى ديگر اهل حديث، ابن عساكر را ضعيف دانسته اند، مخصوصا در احاديثى كه تنها خود او روايت كرده.
🔸و در خصال از امام صادق عليه السلام روايت شده كه فرمود: هر كس در هر روز از #ماه شعبان هفتاد بار بگويد:
استغفر اللّه لذى لا اله الا هو الرحمن الرحيم الحى القيوم و اتوب اليه
خداى تعالى نامش را در افق مبين مى نويسد، مى گويد: پرسيدم: افق مبين چيست؟ فرمود جايگاهى است در جلو عرش كه در آنها نهرهايى است فراگير، و در آن جام هايى است به عدد ستارگان.
🔸و در تفسير قمى در حديثى كه نسبتش را به امام صادق عليه السلام داده آمده كه در معناى آيه (و ما هو بقول شيطان رجيم) فرموده: منظور از آن، كاهنانى هستند كه در قريش بودند، و سخنان خود را به سخنان شيطانهايى نسبت مى دادند كه به اصطلاح خود، آنان همزاد آنان بودند، و ايشان به زبان آن همزادها سخن مى گفتند، و اين آيه شريفه مى فرمايد: قرآن مانند سخنان كاهنان از سخنان شيطانهاى رانده شده نيست.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
✅ #باطن_برزخی شما چگونه است؟
♨️راهکاری از علامه حسن زاده آملی تا هر کسی بتواند #باطن_برزخی خود را تشخیص داده و بفهمد در باطن به چه صورتی است.
🔴 کانال اختصاصی نشر فرمایشات
علامه حسن زاده آملی در ایتا🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 تلاوت سوره #العبس
⌛️زمان: ۴:۱۶ دقیقه
👤 استاد: پرهیزگار
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 ترجمه آيات سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🌺به نام خداوند بخشنده مهربان
🔸 چهره درهم كشيد و روى بگردانيد1⃣
🔸كه چرا آن كور نزد وى آمد2⃣
🔸تو چه دانى شايد او در پى پاك شدن باشد 3⃣
🔸و يا در برخورد ناگهان متذكر شده در پى پاك شدن بيفتد4⃣
🔸اما آنكه توانگرى را به رخ مردم مى كشد5⃣
🔸تو به او روى خوش نشان مى دهى6⃣
🔸فكر مى كنى اگر هم پاك نشود مسؤول نيستى7⃣
🔸و اما آنكه شتابان نزد تو آمده8⃣
🔸در حالى كه از خدا مى ترسد9⃣
🔸تو از او تغافل مى كنى🔟
🔸چنين مكن كه اين قرآن يك تذكر و يادآورى است1⃣1⃣
🔸هر كس بخواهد از آن پند گيرد2⃣1⃣
🔸تذكارى است در صحيفه هايى ارجمند3⃣1⃣
🔸والا و پاكيزه است4⃣1⃣
🔸كه بدست سفيرانى نوشته شده5⃣1⃣
🔸گرامى و نيكو 6⃣1⃣
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بيان آیات سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🔸اشاره به شان نزول اين آيات و غرض سوره كه عبارتست از عتاب هر كس كه ثروتمندان
رواياتى از طرق اهل سنت وارد شده كه اين آيات درباره داستان ابن ام مكتوم #نابينا نازل شد، كه روزى بر رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم وارد شد در حالى كه جمعى از مستكبرين قريش نزد آن جناب بودند و با ايشان درباره اسلام سخنان سرى داشتند، رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم از آمدن ابن ام مكتوم چهره در هم كشيد، و خداى تعالى او را مورد عتاب قرار داد كه چرا از يك مردى تهى دست چهره در هم كردى ؟
🔸از طرق شيعه هم رواياتى به اين معنا اشاره دارد.
ولى در بعضى ديگر از روايات شيعه آمده كه مردى از بنى اميه نزد آن جناب بوده، و او از آمدن ابن ام مكتوم چهره درهم كشيد، و آيات، در عتاب او نازل شد، كه - ان شاء اللّه - بحث مفصل اين معنا در بحث روايتى آينده از نظرتان خواهد گذشت.
🔸و به هر حال غرض سوره، عتاب هر كسى است كه ثروتمندان را بر ضعفاء و مساكين از مؤمنين مقدم مى دارد، اهل دنيا را احترام مى كند و اهل آخرت را خوار مى شمارد، بعد از اين عتاب رشته كلام به اشاره به خوارى و بى مقدارى انسان در خلقتش و اينكه در تدبير امورش سراپا حاجت است و با اين حال به نعمت پروردگار و تدبير عظيم او #كفران مى كند كشيده شده، و در آخر سخن را با ذكر قيامت و جزاء و تهديد مردم خاتمه مى دهد، و اين سوره بدون هيچ ترديدى در مكه نازل شده است.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
✅بهترین کار در #شب_قدر چیست؟
🌹توصیه های ناب علامه حسن زاده آملی ره در مورد شبهای قدر را اینجا ببینید
🌹ادرس کانال🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
🌺 تفسیر آیه1⃣ سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🔰عبس و تولى1⃣
🔸يعنى چهره در هم كشيد و روى بگردانيد.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣ سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🔰ان جاءه الاعمى2⃣
🔸اين جمله علت #عبوس شدن را بيان مى كند، و لام تعليل در تقدير است و تقدير آن (لان جاءه الاعمى ) است.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات3⃣ و4⃣ سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🔰و ما يدريك لعله يزكى3⃣
🔰 او يذكر فتنفعه الذكرى4⃣
🔸اين آيه حال از فاعل فعل (عبس و تولى) است، و كلمه #تزكى به معناى در پى پاك شدن از راه عمل صالح است. كه بعد از تذكر يعنى پندپذيرى و بيدارى و پذيرفتن عقائد حقه دست مى دهد، چون #نفع_ذكرى همين است كه آدمى را به تزكى دعوت مى كند، يعنى به ايمان و عمل صالح مى خواند.
🔸و حاصل معنا اين است كه آن شخص چهره در هم كشيد، و از آن شخص نابينا كه نزدش آمده بود روى بگردانيد، با اينكه او خبر نداشت آيا مرد نابينا مردى صالح بود، و با اعمال صالح ناشى از ايمان خود را پاكيزه كرده بود يانه، شايد كرده بود، و يا آمده تا با تذكر و اتعاظش به مواعظ رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم بهره مند شده، در نتيجه به تطهير خود موفق گردد.
🔸در اين آيات #چهارگانه عتاب شديدى بكار رفته، و اين شدت از اين جهت بيشتر مى شود كه دو آيه اول در سياق غيبت آمده، كه مى فهماند خدا از او روى گردانيده، رو در رو با او سخن نگفته، و دو آيه اخير را در سياق خطاب آورده، چون توبيخ در مخاطبه حضورى بيشتر است، و حجت و استدلال هم وقتى رو در رو گفته شود الزام آورتر است، آن هم بعد از روى گردانى، و مخصوصا با سركوبى خود خدا و بدون واسطه غير.
🔸و در اينكه از آن شخص تعبير به اعمى - كور - كرد توبيخى بيشتر استفاده مى شود، براى اينكه محتاجى كه به انسان مراجعه مى كند اگر نابينا باشد و حاجتش هم حاجتى دينى باشد، و خلاصه ترس از خدا او را وادار كرده باشد كه با نداشتن چشم به ما مراجعه كند، ما بيش از ساير مراجعه كنندگان بايد به او ترحم كنيم، و بيشتر به او روى آورده مورد عطوفتش قرار دهيم، نه اينكه چهره در هم بكشيم و روى از او برتابيم.
🔸بعضى گفته اند: بنابر اينكه شخص مورد عتاب رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم باشد تعبير از آن جناب به ضمير غايب براى اين بوده كه به قداست ساحت آن جناب اشاره كند، و بطور كنايه بفهماند گويا آن كسى كه چنين عملى كرده رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نبوده، چون مثل چنين عملى از مثل آن جناب سر نمى زند، و در نوبت دوم كه از آن جناب به ضمير خطاب تعبير كرده نيز قداست ساحت آن حضرت منظور بوده، چون هميشه اقبال بعد از اعراض، اجلال و احترامى از طرف است.
🔸و ليكن اين حرف درست نيست، چون با خطاب (و اما من استغنى فانت له تصدى..) نمى سازد، و توبيخ در آن از توبيخ در آيه (عبس و تولى ) بيشتر است، و بطور قطع هيچ ايناسى هم در آن نيست.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات5⃣ و 6⃣ و 7⃣سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🔰اما من استغنى5⃣
🔰فانت له تصدى6⃣
🔰 و ما عليك الا يزكى7⃣
🔸كلمات #غنى و #استغناء و #تغنى و #تغانى بطورى كه راغب گفته به يك معنى مى باشند. پس مراد از #من_استغنى كسى است كه خود را توانگر نشان دهد، و ثروت خود را به رخ مردم بكشد. و لازمه اين عمل اين است كه بخواهد از سايرين سر و گردنى بلندتر باشد، و رياست و عظمتى در چشم مردم داشته باشد، و از پيروى حق عارش بيايد، همچنان كه در جاى ديگر فرمود:
(ان الانسان ليطغى ان راه استغنى ) و كلمه #تصدى به معناى متعرض شدن و روى آوردن به چيزى و اهتمام در امر آن است.
🔸در اين آيه و شش آيه بعدش اشاره مفصلى است به اينكه ملاك در آن عبوس شدن و پشت كردن چه بوده، كه به خاطر آن مستوجب عتاب شده، حاصل آن اين است كه: تو خيلى به وضع مستكبران و اعراض كنندگان از پيروى حق مى پردازى، و زياد به وضع آنها اعتناء مى كنى، در حالى كه اگر او نخواهد خود را پاك كند بر تو تكليفى نيست، و بر عكس از وضع آن كس كه خود را پاك كرده و از خدا مى ترسد بى اعتنايى مى كنى .
🔸(و ما عليك الا يزكى ) - بعضى گفته اند: كلمه #ما نافيه است، و معنايش اين است كه: اگر او نخواست خود را تزكيه كند حرج و مسؤوليتى بر تو نيست، تا رهايى از آن مسؤوليت تو را حريص كند به مسلمان شدن او، و غفلت ورزيدن از آنهايى كه قبلا به طيب خاطر مسلمان شده اند.
🔸بعضى گفته اند: كلمه #ما استفهام انكارى است، و به آيه چنين معنا مى دهد:
(چه چيز و چه مسؤوليت و ضررى متوجه تو مى شود اگر او نخواهد خود را از كفر و فجور پاك كند؟ تو يك رسول بيشتر نيستى ، و جز ابلاغ رسالت مسؤوليتى ندارى).
🔸بعضى ديگر گفته اند: كلمه #ما به معناى #لا ى نافيه است، و معنايش اين است كه: (از عدم تزكيه او از كفر و فجور باكى به خود راه نمى دهى )، و اين معنا با سياق عتابى كه قبل از اين آيه و قبل از قبل اين آيه بود سازگارتر است.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a