🌺 تفسیر آیه3⃣1⃣ سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰وَ جَعَلْنَا سِرَاجاً وَهَّاجاً3⃣1⃣
🔸كلمه #وهاج به معناى چيزى است كه نور و حرارت شديدى داشته باشد، و منظور از چراغ وهاج خورشيد است.
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه4⃣1⃣ سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰وَ أَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَتِ مَاءً ثجَّاجاً4⃣1⃣
🔸كلمه #معصرات به معناى ابرهاى بارنده است. و بعضى گفته اند: به معناى بادهايى است كه ابرها را مى فشارد تا ببارد، و كلمه #ثجاج به معناى ابرى است كه بسيار آب بريزد. و بنابراين، بهتر آن است كه كلمه #من را به معناى باء بگيريم، و معنا چنين شود (ما به وسيله بادهاى فشار آورنده آبى ريزان نازل كرديم).
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺با اضافه شدن یک خادم قرآنی
ان شاءالله سعی بر این است ارسال تفسير #شریف المیزان با نظم، و بهتر و تندتر ارسال گردد.
از همه عزیزان التماس دعا داریم🌺
🌺 تفسیر آیه 5⃣1⃣سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰لِّنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ نَبَاتاً5⃣1⃣
🔸يعنى اين كار را كرديم تا دانه ها و نباتاتى كه مايه قوت آدميان و حيوانات است بيرون آوريم .
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه6⃣1⃣ سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰وَ جَنَّتٍ أَلْفَافاً6⃣1⃣
🔸اين جمله عطف است بركلمه #حبا، و جنات الفاف به معناى درختان انبوه و در هم فرو رفته است.
بعضى گفته اند: كلمه #الفاف جمعى است كه از ماده خودش مفرد ندارد.
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر بحث روایتی سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰بحث روایتی🌺
🔸در بعضى از روايات آمده كه منظور از (نباء عظيم) على عليه السلام است. ولى اين از باب بطن قرآن است، نه تفسير لفظ آيه.
🔸و از خصال از عكرمه از ابن عباس روايت شده كه گفت: #روزى ابو بكر به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم عرضه داشت يا رسول الله ص چقدر زود مويت سپيد شد؟ فرمود: موى مرا سوره هود و واقعه و مرسلات و عم يتسائلون سپيد كرد.
🔸 در تفسير قمى در ذيل آيه (الم نجعل الارض مهادا) آمده كه: زمين گهواره اى است كه بشريت در آن پرورش مى يابد، #و_الجبال اوتادا يعنى ميخ هاى زمين.
🔸 در نهج البلاغه فرموده: (وتد بالصخور ميدان ارضه ).(با صخره های کوه پیکر زمین را میخکوب کرد . تا میدان ونوسان نکند).
🔸 در تفسير قمى در ذيل آيه (و جعلنا الليل لباسا) آمده كه شب جامه اى است بر روى روز.
🔸مؤلف: شايد مراد اين باشد كه شب جامه اى است بر روى آنچه در روز پيدا است و آن را مى پوشاند.
و باز در همان كتاب است كه در معناى آيه (و جعلنا سراجا وهاجا) فرموده : منظور خورشيد نورانى است (و انزلنا من المصرات) فرمود: يعنى از ابرها (ماء ثجاجا) فرمود: يعنى با ريزشى پى در پى.
🔸واز تفسير عياشى از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: كلمه #يعصرون در آيه (عام فيه يغاث الناس و فيه يعصرون) با ياء به معناى يمطرون است، يعنى باران به ايشان مى بارد، آنگاه به عنوان استشهاد فرمود مگر نشنيده اى كه در سوره نبا فرموده : (و انزلنا من المعصرات ماء ثجاجا).
🔸مؤلف : مراد اين است كه كلمه #يعصرون بايد با ضمه ياء و به صيغه مجهول خوانده شود، چون معنايش اين است كه مردم در آن سال (يمطرون - باران داده مى شوند)، به شهادت اينكه در سوره نبا اسم فاعل همين فعل بكار رفته ابرها را #معصرات و مردم را معصر - باران داده شده - خوانده است، پس (سحاب معصر) - با كسره صاد - به معناى ابر ممطر است.
🔸 و عياشى مثل اين حديث را از على بن معمر از پدرش از امام صادق عليه السلام نقل كرده. و قمى در تفسير خود نظير آن را از امير المؤمنين عليه السلام روايت كرده است.
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 ترجمه آیات 7⃣1⃣تا0⃣4⃣ سوره #النبا ازتفسير شریف المیزان
🔸همانا روز فصل (يعنى روز قيامت كه در آن فصل خصومتها شود) وعده گاه خلق است 7⃣1⃣
🔸آن روزى كه در صور بدمند(تا مردگان زنده شوند)و فوج فوج به محشر در آیند 8⃣1⃣
🔸و درهای آسمان ابواب مختلف گشوده شود(تا هر فوجى از درى شتابند) 9⃣1⃣
🔸و كوهها به مانند سراب گردد(وخود بینیها نابود شود)0⃣2⃣
🔸همانا دوزخ در انتظار بدكاران است۲۱
🔸آن دوزخ جايگاه مردم سركش و ستمكار است۲۲
🔸كه در آن قرن ها عذاب كشند۲۳
🔸هرگز در آنجا قطره اى آب سرد و شراب طهور نياشامند (چنانكه در دنيا از علوم انبيا بهره نيافتند)۲۴
🔸مگر آبى پليد سوزان كه حمیم وغساق جهنم است به آنها دهند۲۵
🔸كه با كيفر اعمال آنها موافق است۲۶
🔸زيرا آنها به روز حقیقت اميدبروز حساب نداشتند(وبرای آن روز سخت بفکرمی پرداختند)۲۷
🔸و آيات ما را از فرط جهالت(در احوال واهوال قیامت)سخت تكذيب كردند۲۸
🔸و حال آنكه هر چيز را ما در كتابى به احصاء و شماره رقم كرده ايم۲۹
🔸پس بچشيد (كيفر تكذيب و بدكارى را) كه هرگز بر شما چيزى جز رنج و عذاب دوزخ نيفزاييم (چنانكه شما در دنيا هيچ متنبه نشده و جز بر بدى نيفزوديد)۳۰
🔸متقيان را در آن جهان مقام گشایش وهر گونه آسايش است۳۱
🔸باغهايى وتاکستانها ست۳۲
و دختران (زيباى دلربا) كه همه در
خوبى و جوانى مانند يكديگرند۳۳
🔸و جامهايى پر (از شراب طهوروانواع نوشابه های شیرین)۳۴
🔸هرگز سخن بيهوده و دروغ نشنوند(چنانکه در دنیا نگفتند)۳۵
🔸اين (نعمتهاى ابدى) مزدى به عطا و حساب پروردگار تو است۳۶
🔸خدايى كه آسمانها و زمين و همه مخلوقاتى كه در بين آسمان و زمين است بيافريده خدايى مهربان است كه در عين مهربانى كسى از قهر و سطوتش با او به گفتگو لب نتواند گشود۳۷
🔸روزى كه آن فرشته بزرگ روح القدس با همه فرشتگان صف زده و به نظم برخيزند و هيچ كس سخن نگويد جز آن كس كه خداى مهربانش اذن دهد و او سخن به صواب گويد(به اذن خدا شفاعت گنه کارانند)۳۸
🔸چنين روز محقق خواهدبود پس هر كه مى خواهد، نزد خداى خود (در آن روز) مقام و منزلتى يابد (در راه ايمان و اطاعت بكوشد)۳۹
🔸ما شما را از روز عذاب كه نزديك است ترسانيده و آگاه ساختيم روزى كه هر كس هر چه (از نيك و بد) كرده در پيش روى خود حاضر بيند و كافر در آن روز (از فرط عذاب ) آرزو مى كند كه ايكاش خاك بود (تا چنين به آتش كفر خود نمى سوخت)۴۰
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰بيان آيات🌺
اين آيات يوم الفصل را كه در جمله (كلا سيعلمون) به طور اجمال بدان اشاره كرده بود توصيف نموده، شرح مى دهد كه در آن روز به طاغيان و متقيان چه مى گذرد، و در آخر، سوره را با تهديدى كه به منزله نتيجه است ختم مى كند
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 7⃣1⃣سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰إِنَّ يَوْمَ الْفَصلِ كانَ مِيقَتاً7⃣1⃣
🔸در مجمع البيان مى گويد: كلمه #ميقات به معناى آخرين لحظه از مدتى است كه براى حدوث امرى از امور معين شده و اين كلمه از ماده وقت است همچنان كه كلمه #ميعاد از ماده وعد و كلمه #مقدار از قدر گرفته شده اند.این بود گفتار صاحب مجمع.
🔸از اين آيه شريفه شروع شده است به توصيف آن نبا عظيمى كه خبر از وقوع آن در آينده داده بودو فرمود: (كلا سيعلمون) آنگاه براى اثبات مطلب چنين استدلال می کند كه (الم نجعل الارض مهادا... - مگر ما نبوديم كه زمين را بستر و گهواره كرديم ...) الخ و اگر آن را يوم الفصل خواند تا بفهماند در آن روز بين مردم فصل قضا مى شود و هر طايفه اى بدانچه با عمل خود مستحق آن شده مى رسد، پس يوم الفصل، ميقات و آخرين روزى است كه براى فصل قضا معين شده بود و تعبير به لفظ #كان كه مخصوص رساندن ثبوت است مى فهماند يوم الفصل از سابق ثابت و در علم خدا معين شده بود حجت قبلى هم بدان ناطق است و به همين جهت جمله را با كلمه #ان موكد كرد.
🔸و معناى جمله اين است كه: محققا يوم الفصل كه خبرش خبر عظيمى است در علم خدا معين شده بود و روزى كه خدا آسمانها و زمين را مى آفريد و نظام جارى در آن را بر آن حاكم مى كرد از همان روز براى نظام مادى جهان مدتى معين كرد كه با به سر رسيدن آن مدت عمر عالم ماده هم تمام مى شود چون خداى تعالى مى دانست كه اين نشاه جز با انتهايش به يوم الفصل تمام نمى شود، چون خودش نشاه دنيا را آفريده بود مى دانست كه اگر آن را بخواهد بيافريند الا و لابد باید دنبالش نشاه قيامت را هم به پا كند
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه8⃣1⃣ سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰يَوْمَ يُنفَخُ فى الصورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجاً8⃣1⃣
🔸در سابق گفتار در معناى #نفخ صورمكررا گذشت. و كلمه #افواج جمع فوج است كه - به گفته راغب - به معناى جمعيتى است كه به سرعت از پيش روى ما بگذرند.
🔸و در جمله #فتاتون #افواجا_سياق را طبق سياق سابق خطابى كرد، تا حق وعيد و تهديدى كه جمله #كلا_سيعلمون متضمن آن است را ادا كرده باشد، و مثل اينكه آيه مورد بحث نظرى هم به آيه (يوم ندعوا كل اناس بامامهم) #اسری_۷۱ دارد، كه آن نيز دلالت مى كند بر اينكه روز قيامت مردم فوج فوج مى آيند.
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه9⃣1⃣ سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰وَ فُتِحَتِ السمَاءُ فَكانَت أَبْوَباً9⃣1⃣
🔸و وقتى دربهاى آسمان باز شد قهرا عالم انسانى به عالم فرشتگان متصل مى شود.
🔸بعضى گفته اند: در اين آيه چيزى در تقدير است، و تقدير كلام (فكانت ذات ابواب) است، يعنى آسمان داراى ابواب خواهد بود.
🔸 بعضى ديگر گفته اند: در آسمان راههايى پيدا مى شود، در حالى كه قبلا چنين راههايى وجود نداشت. ليكن اين دو وجه به بیهوده سرایی وبى دليل حرف زدن شبيه تر است تا تفسير (دقت بفرماييد).
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه0⃣2⃣ سوره #النبا از تفسير شریف المیزان
🔰وَ سيرَتِ الجِْبَالُ فَكانَت سرَاباً0⃣2⃣
🔸كلمه #سراب به معناى آب موهوم است كه در بيابان از دور برق مى زند و انسان خيال مى كند آنجا دریای آب است، و هر امر بى حقيقت را كه به نظر حقيقت برسد نيز به عنوان استعاره سراب مى گويند، و شايد مراد به سراب در آيه به معناى دوم باشد.
🔸و معنا چنین باشد که کوهها به راه می افتند معلوم می شود سراب بوده اند.
🔸توضيح اينكه به راه انداختن كوهها و متلاشى كردنشان، بالاخره طبعا به اينجا منتهى مى شود كه شكل كوهى خود را از دست داده اجزايش متفرق شود، همچنان كه در چند جا از كلام مجيدش وقتى سخن از زلزله قيامت دارد و آثار آن را بيان مى كند، از كوهها هم خبر داده مى فرمايد: (و تسير الجبال سيرا) #طور_۱۰ و نيز مى فرمايد: (و حملت الارض و الجبال فدكتا دكه واحده) (وزمین با کوه ها یش را برمیدارند ویکباره خورد می کنند) #الحاقة_۱۴، و نيز مى فرمايد: (و كانت الجبال كثيبا مهيلا) (وکوه ها تپه های پراکنده شوند) #مزمل _۱۴ و نيز مى فرمايد: (و تكون الجبال كالعهن المنفوش ) (کوه ها چون پشم حلاجی شده باشد) #قارعة_۵ و نيز مى فرمايد:
(و بست الجبال بسا) و کوه ها به طور عجیبی پاره پاره شوند) #واقعه _۵ و نيز فرموده :
(و اذا الجبال نسفت ). #مرسلات _۱۰.
🔸پس به راه انداختن كوهها و دک آنها بالاخره منتهى مى شود به بس ونسف و کثیب مهیل کردن، و چون عهن منفوش ساختنش و اما سراب شدنش به چه معنااست؟ و چه نسبتى با به راه انداختن آن دارد، به طور مسلم سراب به آن معنا كه به نظر آبى درخشنده برسد نسبتى با به راه انداختن كوهها ندارد.
🔸بله اين را مى توان گفت كه وقتى كوهها به راه افتادند، و در آخر حقيقتشان باطل شد و ديگر چيزى به صورت جبال باقى نماند، در حقيقت آن (جبال را سيات) كه حقايقى داراى جرمى بس بزرگ و نيرومند بود، و هيچ چيز آن را تكان نمى داد با به حركت در آمدن و باطل شدن، سرابى مى شود خالى از حقيقت، پس به اين اعتبار مى توان گفت: (و سيرت الجبال فكانت سرابا) و نظير اين بيان در كلام خداى تعالى آمده، آنجا كه در باره اقوام هلاك شده مى فرمايد: (فجعلناهم احاديث )، (ما آنرا داستان ها کردیم) #سباء_۱۹ و يا مى فرمايد: (فاتبعنا بعضهم بعضا و جعلناهم احاديث) #مومنون _۴۴ و يا در باره بت ها مى فرمايد: (ان هى الا اسماء سميتموها انتم و اباوكم )(این بتها به جز اسمائی که شما وپدرانتان نامیدهاند نیستند) #نجم_۲۳.
🔸پس آيه شريفه به وجهى نظير آيه زير است كه مى فرمايد: (و ترى الجبال تحسبها جامده و هى تمر مر السحاب )، (کوه ها را می بینی، گمان می کنی جامدند، در حالیکه مانند ابرها در حال حرکتند) #نمل_۸۸كه اگر بگوييم درباره صفت زلزله قيامت است، شباهتى با آيه مورد بحث خواهد داشت.
______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a