eitaa logo
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
13.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
723 ویدیو
106 فایل
لینک کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 بایگانی صوت ها و سخنرانی ها👇 @allame_hasanzadeh_bayegani تبادل و تبلیغ👇 @alfaghir_59 🔴مدیریت کانال 👇 @alfaghir_59
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
عبارت‌ مرحوم‌ حدّاد به‌ مطهّری‌: پس‌ کِیْ نماز می‌خوانی‌؟! مرحوم‌ مطهّری‌ در مراجعت‌ از این‌ ملاقاته
انصافاً این‌ جملۀ ایشان‌ حاوی‌ أسرار و دقائقی‌• است‌، و حقّ مطلب‌ همینطور است‌ که‌ افاده‌ فرموده‌اند. چرا که‌ در نماز اگر انسان‌ متوجّه‌ معانی‌ نماز شود که‌ مثلاً إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ به‌ معنی‌ آنست‌ که‌: من‌ فقط‌ ترا عبادت‌ میکنم‌ و از تو استعانت‌ می‌طلبم‌، ذهن‌ و فکر نمازگزار بدین‌ حقیقت‌ متوجّه‌ بوده‌ و از توجّه‌ کامل‌ به‌ خدا غافل‌ است‌؛ در حالیکه‌ باید توجّه‌ صد در صد به‌ سوی‌ خدا باشد و مخاطب‌ فقط‌ خدا باشد، و در اینصورت‌ دیگر توجّه‌ به‌ معنی‌ نیست‌ مگر به‌ نحوۀ آلی‌ و مِرْآتی•‌، همچنانکه‌ در نماز نباید انسان‌ توجّه‌ به‌ الفاظ‌ و عبارات‌ آن‌ داشته‌ باشد مگر توجّه‌ آلی‌ و مِرْآتی‌. زیرا اگر توجّه‌ به‌ الفاظ‌ نماز از صحّت‌ ادا کردن‌ و تجوید آن‌ و أداءِ از مخارج‌ آن‌ شود، دیگر آن‌ نماز، نماز نیست‌؛ نه‌ توجّه‌ به‌ خداست‌ و نه‌ توجّه‌ به‌ معنی‌. ولی‌ اگر توجّه‌ به‌ خدا شود و انسان‌ در خطاب‌ و مکالمه‌اش‌ با خدا لحظه‌ای‌ فرود نیاید، نه‌ فکر الفاظ‌ نماز را بنماید و نه‌ فکر معانی‌ آنرا، در اینصورت‌ تمام‌ الفاظ‌ خود بخود به‌ نحو آلی‌ و مِرآتی‌ یعنی‌ با نظر غیر استقلالی‌ آمده‌ و به‌ دنبال‌، جمیع‌ معانی‌ نیز به‌ طریق‌ آلی‌ و مِرآتی‌ نه‌ با نظر استقلالی‌ آمده‌ و همه‌ به‌ نحو صحیح‌ و مطلوب‌ أدا شده‌ است‌ بدون‌ آنکه‌ در توجّه‌ تامّ• به‌ خداوند و حضور قلب‌ خللی‌ وارد آید. در نماز که‌ أهمّ امور است‌ باید انسان‌ در حضور قلب‌ به‌ خدا منقطع‌ باشد و هیچ‌ خاطره‌ای‌ و اندیشه‌ای‌ از ذهن‌ عبور نکند، و این‌ فقط‌ در صورتی‌ امکان‌پذیر است‌ که‌ جملات‌ و عبارات‌ نماز که‌ طبعاً حاوی‌ معانی‌ خود می‌باشند بدون‌ اندک‌ توجّه‌ به‌ خود آنها در ذهن‌ بیاید و بر زبان‌ جاری‌ شود. در اینصورت‌ نماز، نماز است‌. یعنی‌ مخاطب‌ خداست‌؛ حضور قلب‌ با خداست‌. منبع https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 🌹 🌷انسان حاصل علم و عمل خویش است. 🔸انسان، حاصل اعمال، افکار، نیّات، شنیدن‌ها، گفتن‌ها، پندارهای خودش است. 🔹هیچ‌کس به کسی خیانت نمی‌کند مگر اولین بار به خودش خیانت کرده. 🔸ببین که چه کاره‌ای؟ الان حساب تو، برای شخص جنابعالی مشهود است، معلوم است 🔹اقرَأ کِتابَکَ کَفی بِنَفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حَسیباً. 🔸 بخوان کتاب وجودت را، فهمیده ورق بزن. ببین چه داری؟ 🔹توبه، وجوب فوری دارد. مسامحه بردار نیست. هر چه زودتر از خودش دور کند. 🔸ماورای طبیعت را مشاهده کنید، مردمی که در گرفتاری‌اند، در بیچارگی‌اند، در عذابند، اکثری آن‌ها را که ملاحظه بفرمایید، مردمی هستند، به تسویفشان کارشان به اینجا کشید، به تسویف. این تسویف یعنی، سوف سوف کردن. https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫 استاد صمدی آملی : ☘صراط مستقیم از شمشیر تیز تر و از مو باریکتر است،، یعنی در توحید علمی و عملی در مقام قلب، باید انسان آنقدر دقیق شود، و سرّ و باطن و حقیقت خود را لطیف کند و نازک بین و باریک بین شود, تا بتواند به سرّ مطلب برسد، ☘در مسأله ی حضور در بخش علمی باید دقیق شد، لذا همّت بلند و استقامت قوی میخواهد تا انسان بتواند از این گردنه در برود و آن را حل کند، برای همین است که شبانه اعمال و رفتار خودش را محاسبه میکند، ☘و آنکه در بخش فکری، علمی و بینش، آنقدر دقیق شود که مثل مو باریک شود، و مثلاً به خود بگوید چرا فلان خیال و فلان مطلب از ذهنم گذشت؟؟ و باید تک تک را غربال کند. باید دقیق شود و ببیند که آیا فلان فکر خوب بود یا بد بود؟؟ و در بخش عملی انسان باید تیزبین باشد، و با خود بگوید: چرا آن کار را کردم؟ آنجا نشستم؟ آن جا برخاستم؟ چرا آنجا داد کشیدم؟؟... 📚کتاب حضور و مراقبت، مجلس دهم، بر گرفته از صفحه ی 124 https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
هدف از رسیدن به مقام : يكي از عرفا مي گويد كه هدف همان معرفت نفس است كه به تدريج مراتب يعني با خروج ازعالم ماده و حس به سوي عالم مثال و از عالم مثال به سوي عالم حقيقت و شهود حاصل مي شود.و اين مطلب با تفكر منظم امكان پذير است. سالك مبتدي ابتدا فكر خود را در مرگ و پيآمدهاي آن به كار مي گيرد، تا جايي كه مستعد منتقل شدن به عالم دوم ـ كه همان باشد ـبشود. فكر كردن در اين مرحله در حقيقت نفس است و تمام تفكر سالك در امر باطنش جمع ميشود. سالك بايد بداند كه هدف مورد نظر ـ رسيدن به سر منزل توحيد ـ خارج از خودش نيست ورسيدن به اين حقيقت نيازمند تذكر و تفكر مستمر است تا جايي كه ملكه شود. در اين حال است كه مي فهمد تا كنون در عالم اوهام و اعتبار زندگي مي كرده است و از آن خيالات و اوهام به تفكر دائمي در معدوم كردن تصورات ذهني و تخيلات و موهومات مي پردازدو به اين ترتيب طرز تفكرش به كلي عوض مي شود و مي فهمد غير خدا هر چه هست نيستي وعدم است كه در وجود مطلق هيچ اصالتي ندارد. اين تفكر با تمرين به ملكه تبديل مي شود.پس حقيقت اشياء و حقيقت نفس سالك براي او كشف مي شود و از مرحله ي علمي (نظري) به مرحله ي عيني و حقيقي منتقل مي شود و در اين هنگام ندا مي دهد:ليس في الدار غيره ديار.»در خانه غير از صاحب خانه كسي نيست. https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
「﷽」 سلمه الله 🌹 🍃ادعیه ماه رمضان، درس سلوک و عرفان و عبودیت هستند. 🍃أنّک لٰا تَحتجبُ عن خَلقک الّٰا أن تَحجُبَهم الاعمال دونک 🍃خدایا، من میدانم که تو هیچ حجابی با مخلوقاتت نداری و پرده نشین نیستی 🔹پری رُخ تاب مستوری ندارد 🔹چه در فکری (چو دربندی) سر از روزن برآرد 🍃أنّ الراحل إلیک قریب المسافة https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
⭕️مدیریت کانال جهت انتقادات و پیشنهادات👇 @alfaghir_59
💫محمد اسماعیل دولابی: ‏مردم رفتند دنیا را بگیرند، دنیا آنها را گرفت؛ امیرالمؤمنین علیه‌السلام که از دنیا کمتر نیست؛ شما هم اگر بروید علی علیه‌السلام را بگیرید، خواهید دید که علی شما را گرفت و برد. ‎ https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
الهی! وای بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم . الهی! چون تو حاضری چه جویم و چون تو ناظری چه گویم https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
الهی! عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه باید کرد ؟ https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱اپلیکیشن جامع علامه حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔸 بیش از 17هزار صفحه آثار+pdf 🔸سیرهای مطالعاتی 🔸گالری تصاویر، صوت و فیلم 🔸پرسش و پاسخ 🔸مواضع اجتماعی 🔸جملات کوتاه 📲 دریافت allame-tehrani.info https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
و تفاوت آن با : شخص عارف کسی است  كه دنبال عرفان عملي است ،او  مي‎خواهد شهود پيدا كند، يقين پيدا كند و به مقام توحيد برسد. اين توحيد عرفاني است و  جدا از توحيد اعتقادي است. در توحيد اعتقادي فرد معتقد است كه خدا واحد است و شريكي ندارد. اما در توحيد عرفاني فرد مي‎خواهد به‎جايي برسد كه همه چيز را از آن خدا بداند؛ همه چيز ظهور و تجلي خداست و در كل به علم حضوري و وجداني اين مطلب را بيابد. لذا نماز خواندن او به‎عنوان يك سالك و عارف نيز جزيي از اين طريقت است. روزه گرفتن و انفاق كردن او نيز جزيي از اين طريقت است. در عرفان عملي، اخلاق و فقه نفي نشده است؛ اين‌ دو جزو طريقت فرد محسوب مي‌شود. اينكه گفته مي‎شود اهل تصوف مي‎گويند وقتي ما به طريقت رسيديم ديگر شريعت باطل است؛ اين سخن جهله صوفيه است زيرا عارف و صوفي حقيقي از طريق اين احكام شرعي يعني فقه و اخلاق مي‎خواهد طريقت كند تا به حقيقت برسد و لذا اين‎ها بخش‌‌‎هايي از اين مسير سلوك هستند. هم‌چنين جايي كه خارج فقه درس مي‎دهد يا جايي كه مردم را دعوت به شركت در راهپيمايي و مقابله با رژيم پهلوي مي‎كند نيز جزو سلوكش است. يعني تمام مسائل فقهي و تمام مسائل اخلاقي جزو طريقت است. يك نگاه كلان به احكام شريعت و اخلاق دارد. اين عرفان عين شريعت است. اما اگر بخواهد شريعت را از طريقت جدا كند، آنگاه جهله تصوف مي‎شود. ديگر عرفان نيست، بلكه جهل است. عرفان عملي هم ساحت اخلاقي و هم فقهي و هم طريقتي دارد؛ يعني بايد به اخلاق و فقه در ساحت طريقت نگاه كرد . https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
، بالاتر از است. 📚 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ، وَ مَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ، لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ، سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ✳️ از امام صادق (ع)، ابوبصیر نقل می‌‌‌کند که خداوند، امام را، أعطاهُ الله الْعِلمَ الْأوّل وَ الْعِلمَ الْآخر وَ استَحقّ زيارة الرّوح فی ليلة الْقَدر، أعطاهُ الله الْعِلمَ الْأوّل وَ الْعِلمَ الآخر، ✴️ علم، عرض کردم حیات است، شعور است، قدرت است، قوّت است، جان است، ملکوت است، امام دارای این حقایق می‌‌شود، هست انسان کامل، این طور که شده وَ استَحقّ زيارة الرّوح فی ليلة القدر، در شب قدر می تواند روح را زیارت کند، نمی فرماید این مقام را. ✳️ جبرئیل، مقام است. میکائیل، مقام است. اسرافیل، مقام است. عزرائیل، مقام است. ملائکه دیگر مقام‌‌‌‌اند اما می‌‌فرماید روح، روح را می‌‌تواند دیدار کند، جانی می‌‌خواهد، روحی می‌‌خواهد تا روح را دیدار کند. ✴️ ابوبصیر می‌‌گوید به آقا عرض کردم، به امام صادق (ع) عرض کردم، جُعِلتُ فِداک، الرُّوحُ لیسَ هُوَ جبرئیل؟؟ مگر روح همان جبرئیل نیست؟ آن مقام نیست؟ ✳️ الرُّوحُ هُوَ أعظَمُ مِن جبرئيل. بالاتر، بزرگتر، به حَسَب سِعِه‌‌ی وجودیِ مقامش، بالاتر، که جبرئیل را زیر پر دارد، جبرئیل، شأنی از شئون اوست، اسمی از اسامی اوست، مقامی از مقامات اوست. 📚 هوَ أعظَمُ مِن جبرئيل، إنّ جبرئيل مِنَ الملائکه، جبرئيل از صنف ملائکه است و روح، بالاتر از ملائکه، وَ إنّ الرُّوحَ هُوَ خَلقٌ أعظَمُ مِنَ الملائکه، أَ لَیْسَ یَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی، ✴️ این قرآن نیست که خداوند می‌‌‌فرماید تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ، روح را از ملائکه جدا کرده، جبرئیل از ملائکه است اما تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ، همه‌‌ی ملائکه نازل می‌‌شوند، جبرئیل می‌‌آید، میکائیل می‌‌آید. ✳️ جان امام به همه این مقامات می‌‌رسد، می‌‌یابد، بالاتر از این، به روح می‌‌رسد، زیارت روح می‌‌نماید. 🏵 حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّس سِرّه) 🔰 دی وی دی گنجینه آثار حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)، ماه رمضان، فایل ۱۲۱ https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکر کردین خدا به هرکسی شیرینی مناجات رو میده؟ خیال کردین هرکسی توفیق سحرخیزی پیدا می‌کنه؟ هر کسی توفیق تلاوت قرآن پیدا می‌کنه؟ اینطور نیست آقا 🔹(ره) https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
35.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 « انسان چطور قسی‌القلب می‌شود !؟» 🔻 بخشی از گفتگو با آیت‌الله فروغی https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔷 حقیقت دوست داشتن مولا علی 📿جناب سهل بن حنیف (ره)، که در صفّین همراه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) بود، پس از بازگشت به کوفه، از دنیا رفت. او از محبوبترین مردم نزد امام بود؛ امام در مرگ او فرمودند: "اگر کوهی مرا دوست بدارد ، از هم فرو ریزد" 📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۱۱، ص ۴۵۹ https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي تو اي روح آرام يافته، به سوي پروردگار بازگرد در حالي كه هم تو از او خوشنودي و هم او از تو خشنود است، پس در سلك بندگانم در‌آي، و در بهشتم وارد شو. «تهدمت والله ارکان الهدی» https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
4_5883998959503937789.mp3
46.12M
مراسم إحياء شب بیست و یکم ماه مبارك‌ رمضان١٤٢٥ 🎙بیانات حضرت‌ آیة الله‌ حاج‌سیّدمحمّدصادق‌حسینی‌طهرانی مدّظلّه العالی https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
4_5904453023991596737.mp3
11.28M
قرآن بر سر نهادن شب بیست و یکم ماه مبارك‌ رمضان١٤٢٥ 🎙حضرت‌ آیة الله‌ حاج‌سیّدمحمّدصادق‌حسینی‌طهرانی مدّظلّه العالی https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
لیله قدر و ماه رمضان در الهی نامه 🍀الهى ماه مبارك را حرام كردم كه نه قدر روزه را دانستم و نه قدر قدر را، نه قرآن خواندم و نه سحر داشتم و نه سهر، در ليلة الجوائز جز شرمسارى چه مى برم خوشا بحال صائم كه له فرحتان حين يفطر و حين يلقى ربه بدا به حالم كه لى حزنتان، بار آلها آهم جهنم سوز است. 🍀الهى واى بر آنكه در شب قدر فرشته بر او فرود نيامده با ديو همدم و همنشين گردد. 🍀الهى شكرت كه مجاز را قنطره حقيقت گردانيدى تا از ليلة القدر زمانى زمينى به ليلة القدر آسمانى رسيدم . 🍀 الهى شكرت كه در اين شب مبارك بليلة القدر رسيدم. https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
در انتهای درس شانزدهم کتاب معرفت نفس بیان می دارد: 🍀 انسان بیدار همواره کشیک می کشد و پاسبان حرم دل است و و دهان خود را می پاید و دار هستی را کارخانه ای بزرگ می یابد که با عمّال و از عالمی تحویل به عالم دیگر دهند و می گوید که مروت نباشد که کفران شود و جبران نشود.! ادامه دارد https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
#علامه_حسن_زاده_آملی در انتهای درس شانزدهم کتاب معرفت نفس بیان می دارد: 🍀 انسان بیدار همواره کشیک
. در انتهای درس شانزدهم کتاب معرفت نفس بیان می دارد: 🍀از امیرالمومنین علی (ع) سوال کردند که وجود چیست؟ فرمود به غیر وجود چیست؟ اما در باب شیوه پسندیده ، حق است که: هر که را اسرار حق آموختند مُهر کردند و دهانش دوختند رسول الله (ص) به قیس ابن عاصم فرمود: "ان مع الدنیا آخره" از ماه شعبان که میقات شهر الله است، غسل توبه کن و لباس و فا و ولا از دل و جان محرم شو و از صمیم قلب لبیک گو و در خویشتن سفری کن و گرد کعبه عشق طواف کن که دستی از برون آید و کاری بکند. ادامه دارد https://eitaa.com/allame_hasanzadeh