◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقلاب_فرهنگی و بنیانگذار #فلسفه_چگونگی_اسلامی تسلیت باد.
🎙مرحوم علامه حسینی الهاشمی: «به نظر ما میرسد که «فلسفهی چگونگی»، باید هماهنگسازیِ سه روش را انجام بدهد؛ اول: روش استنباط دینی؛ دوم: روش علوم یا معادلات و سوم روش اداره و کنترل عینی.» (مشهد مقدس؛ دی ماه ۱۳۷۹)
☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه
علامه سیدمنیرالدین
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقلاب_فرهنگ
🔆 بخشهایی از زندگینامه علمی آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ در بيستم آبانماه ۱۳۲۲ در شيراز به دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیتاللهالعظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در اعتلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سالهای ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب میشد.
☑️ با آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی رحمة الله علیه، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیمالشأن دید و در زمره شاگردان و علاقهمندان امام خمینی قرار گرفت.
☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس #ولایت_فقیه در سال ۱۳۴۸ از فضلای جوان خواست تا به تبیین ابعاد حکومت اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندیهای علمی انقلاب اسلامی واداشت.
☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که «تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رسالهها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض خطا و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیدهی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، ایشان را به ضرورت تولید #منطق_موضوع_شناسی (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «تئوریزه شدن فقه» در نظام اجتماعی میشود.
☑️ در گام دوم، توانست #فلسفه_چگونگی_اسلامی را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمهشدن نظام اسلامی در برابر «فلسفهی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر #مغالطه_عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید.
☑️ این مجاهدت فرهنگی همهجانبه موجب شد تا #ربط_بین_اعتقاد_و_عمل در عمیقترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و #ولایت_مطلقه_فقیه به عنوان حافظ #پرستش_اجتماعی ِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی در بخشی از عالم باشد.
☑️ سرانجام آن #اندیشمند_قرن، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آل محمد صلی الله علیه و آله حضرت امام باقرعلیهالسلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به خاک سپرده شد.
🔰«متهم شدنِ دین به ناکارآمدی»
🔷 علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
شما لاف #نوکری رسول الله (ص) و ولی الله (ع) و نائبش را میزنید. علامتِ نوکر، این است که اگر به خودش بد بگویند راحتتر است تا اینکه به آقای او بد بگویند. وفای او اینگونه است که اگر به خود او بد گفته شود یک مقدار آزرده میشود، اما اگر به آقای او بد بگویند، گویا به قلبش تیری وارد شده و یا به حقیقت وجودی او حمله شده است. این کفار، با این #نظاماتِ_کفر_آمیز که به وجود آوردهاند به آن چیزی حمله میکنند که دلبستگی آقای شما (رسول اکرم و اهل بیت طاهرینش) بوده و هست. اگر کسی به ما فحش داد و ما رنجیده و ناراحت شدیم ...، ولی وقتی به اربابمان ناروا گفته شد احساس رنج و درد نکنیم، خود خیلی بیعفتی است...
اگر ما #درد_دین نداشته باشیم باید بر این بی دردی خودمان گریه کنیم و از خدا طلب گریه کنیم. این بی دردی به مراتب از #سرطان بدتر است. کسی که دردِ بی وفایی نسبت به مولا را درک نکند، بد دردی است.
📝مباحثی پیرامون اخلاق اسلامی، جلسه ۱۳؛ ۱۳۷۶.
🆔 @allameh_moniroddin
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 فقرهای از مناجات شعبانیه
⚜ مزیّن به بیان نورانی امام امت خامنهای معظم
مربوط به مراسم قرائت مناجات شعبانیه منزل مرحوم صدوق
✅ هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
🆔 @ansarhosein1437
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«شب های مناجات»
اللهم انّا نشکو الیک فقد نبیِّنا و غَیبةَ ولیِّنا
کربلایی عبدالزهراء سیستانی
دعای افتتاح
#کلیپ #استوری
محفل اشک انصارالحســین علیه السلام
🆔 @ansarhosein1437
با سلام
در ابتدا نقدی بر اندیشه علامه سیدمنیرالدین حسینی شیرازی و فرهنگستان علوم اسلامی از «کانال ساحت اندیشه در پیامرسان ایتا» بخوانید و در نهایت نکاتی به عرض تان خواهد رسید
با تشکر
⭕️ ماجرای ملاقات چند طلبه با #رهبری در تابستان ۸۴
#فرهنگستان_علوم_اسلامی
#میرباقری
#سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی
چند سال پیش در #مشهد_مقدس، جمعی از دوستان، صبح جمعه هنگام کوهنوردی با مقام معظم رهبری برخورد کردند. با دیدن آقا دوستان بر گرد شمع وجود ایشان جمع شدند.
حضرت آقا چند دقیقه ای برای دوستان صحبت کردند و سپس فرمودند: «اگر #سوالی دارید بپرسید». در این میان یکی از دوستان عرض کرد: «نظر شما درباره #فرهنگستان (فرهنگستان علوم استاد #میرباقری) چیست؟»
آقا فرمودند: «ما که چیز بدی ندیدیم» (ظاهر کلام آقا، عدم تأیید و عدم ردّ است).
دوباره عرض شد: «شما و حضرت امام مطالبی رو در مورد #حکومت و #انقلاب می فرمایید که با درسهای متداول حوزه ظاهراً تامین نمیشه!». آقا فرمودند: «خود شما اهل تحقیق هستید، بروید بحث کنید، مطالعه کنید و جواب رو پیدا کنید و راهی رو انتخاب کنید»
⭕️ پ.ن: رهبری بعد از آنکه تعدادی از جزوات فرهنگستان به دستشان رسید، در ۸۹/۴/۱۴ تخریب بنیانهای فکری از سوی فرهنگستان را کاری #خطرناک دانستند.
مقام معظم رهبری (حفظه الله):
«در آموزشهای بنیانی با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی کار #خطرناک است، توجه میکنید؟ چه در زمینهی منطق، چه در زمینهی اصول، چه حتی گاهی در زمینهی نحو و ادبیات.
یک وقت آدم میبیند که به یک پایهای دست میزنند و یک چیزی کنارش درست می کند، این پایهها طاقت نمی آورد و سقف میآید پایین. یعنی خیلی باید به این توجه داشت. چون پایهها هم در طول سالهای متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده.
یعنی واقعاً #شیخ_انصاری را هیچ نمی شود دست کم گرفت، یا فرض کنید #صاحب_جواهر را، یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق #خواجه_نصیر" را یا #علامه_حلی را، یا #ملاصدرا را. این ها خیلی مغزهای برجسته و بزرگی بودند.
آن چیزی هم که الان دست ماست، این محصول و این کار متراکم و دَرهم تنیده، مجموعهی این هاست.
اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را دستکاری کردن، یک وقتی میبینیم که نتوانستیم آن پایهی مناسب محکم را کنارش درست کنیم، آن وقت سقف میآید پایین؛ یعنی به این باید توجه بشود!
دو سه سال قبل از این، بعضی از این نوشته ها را (که نمی دانم مربوط به منطق بود یا چی بود!) آوردند پیشِ من، به نظرم این معنا آمد و منتظر بودم یک وقتی با جنابعالی ملاقات بشود و این را عرض بکنم. خیلی خوب، حالا غرض همین؛ #مهم است؛ این #خیلی_نکته_مهم است که این را توجه بکنید.
📚منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶-۷
🍃 پ.ن: این بیانات مقایسه شود با بیانات رهبری پیرامون #موسسه_امام_خمینی که - به فاصله چهار ماه از صحبت بالا؛ در تاریخ ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ - فرمودند: «این مؤسسه خوب، جامع و کامل می تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد». نیز در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ در پیام خود نوشتند: «موسسهی آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمةاللهعلیه یادگار ارزنده و پر برکت عالم فقیه و مجاهد مرحوم آیتالله مصباح یزدی است»
منبع : کانال ساحت اندیشه در پیامرسان ایتا
و اما نکاتی درباره #فرهنگستان علوم اسلامیِ حضرت آیة الله #علامه_سیدمنیرالدین_حسینی_الهاشمی (شیرازی)
در ابتدا لازم به تذکر است دغدغه مندان عزیز آراء و اندیشه های حضرت استاد #آیت_الله_میرباقری را از خودِ ایشان یا حداقل از شاگردان شان پیگیری نمایند و اگر اشکالی را وارد میدانند از این طرق مطالبه و پیگیری کنند.
همچنین تشکر میکنم از دوست دانشمند و فاضلی که این دو پست را درباره #اندیشه_فرهنگستان نگاشتند و باعث شدند در این مسیر لااقل بنده تامل بیشتری نموده و ذهنِ نیازمند و عقلِ فقیرم را به تحرکی بیشتر وادارم.
و اما بعد
1. متوسل شدن به بزرگان - مخصوصا امام راحل رض و امام امت دام ظله - و فرمایشتشان در موضوعات کارشناسی - در حالی که این عظمت ها در این حیطه خود یک کارشناس هستند و نظر کارشناسی در کنار سایر نظرات کارشناسان و حتی فوق نظر سایر کارشناسان قابل سنجش و ارزیابی است - کار غیرعلمی، غیرکارشناسی و سیاسی است که جامعه علمی را مشوش و احساسی کرده و کارآمدی چندانی جز اهداف به اصطلاح ژورنالیستی ندارد. مهمِ مغفول اینکه اساسا پیشرفت علم و بزرگی بزرگان به این است که حرف بزرگان خودشان را جرح و تعدیل اساسی کنند و هر چی تغییر بزرگتر، بزرگی متحول کننده بیشتر.
2. از فضلا و اهل علم و محققین گرامی انتظار میرود در حوزه امور کارشناسی به جای پرداختن به کارهای صرفا رسانهای نقدهای علمی و کارشناسی خودشان را به صورت دقیق نسبت به گذارههای مدنظرشان در اندیشه مقابل بیان کنند. به عنوان مثال «چگونه ممکن است یک فلسفه بسیط گرا و وحدت وجودی (بخوانید اتصال وجود) - حتی با ادعای تشکیک وجود - که در حوزه ادراکات و معرفتها به علم حضوریِ غیرقابل اثبات و شخصی ختم میشود یا اینکه ام القضایا و به عبارتی ابده بدیهیاتش اصل استحاله اجتماع نقیضین و خصوصیتش کلی نگری و کارآمدیش شاید صرفا سلب و ایجاب نسبت به اصل هستی و نه هیچ گونه کیفیتی است، امکان و ظرفیت امتداد عینی دارد و میتواند در زمینه مشکلاتِ کارشناسیِ عینیِ یک حاکمیت گره گشایی کرده و نسخههای جزئی ارائه دهد؟
و یا چگونه ممکن است اصول فقه که هنوز نتوانسته تعریف دقیقی از حقیقت و اعتبار داده یا عدل و ظلم را در قواعد عرفی و عقلی و عقلایی تفصیل دهد خروجیاش اصول فقه احکام حکومتی باشد؟
و یا فقهی که تکلیف عُرف و عُقلا - فارغ از ادعا و مدل کن فیکونی - در آن مشخص نیست و روشاً تفاوت امضا و تایید انبیایِ ماسبق را نمیداند و در روشش گم و ناپیداست یا اینکه آن تایید را به عرف جامعه جاهلی و غیر آن توسعه میدهد احکامِ حکومتیِ کارشناسیِ پیچیده بدهد؟
3. در نهایت همراه با خضوع در برابر زحمات دانشمندانِ گران قدر بایستی عرض کرد برای بالا بردن جایگاه #موسسه_امام_خمینی ره - رحمت و رضوان الهی بر موسس فقید و گران قدر و شجاع و با بصیرت آن - نیازی به پایین کشیدن اندیشه #فرهنگستان_علوم_اسلامی و مخصوصا منظومه فکری بنیان گذار فقیدش مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی شیرازی نیست در حالی که کارنامه هر دو اندیشهی علمی با توجه به بودجه، فتح مجالِ عملیات از سوی حاکمیت و امکاناتی که در اختیار داشتند موجود است چه در سطح کارآمدی و محصولات ارائه شده مخصوصا در حوزه روش و لوازم ساختارسازی، چه در سطح نظام مند بودن و چه حتی در سطح ادعای طرح شده.
باشد که همه دغدغه مندان گرامی برای اسلام عزیز عنصری مفید و کارآمد و سربلند در ابتلائاتِ مربوط به عصر خودشان باشند.
و العاقبة للمتقین
🆔 @allameh_moniroddin
⭕️ مقدسین نهروان
آنهايی که اهل عبادتاند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیتالله خامنهای و دعایِ به اين پرچم بکنند.
علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۵٫۵٫۳۰
🆔 @Allameh_Moniroddin
🔰 مردم چگونه تحمل میکردند که امام زمانشان چهارده سال در زندان باشد؟!
زنجیر نظامات شرق و غرب بر امامت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف
💠 علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۶٫۱۰٫۶
🆔 @Allameh_Moniroddin
🔰امامتِ «قالب اجتماعی» ما با کیست؟
🎙آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
🔸ممكن است كسی خيال كند كه ما... [میتوانیم تکنولوژی را از غربیها بگیریم و در راستای اهداف خودمان بکار گیریم و دیگر کاری به اصل غربی] آن نداريم. من عرض میكنم: اگر اين ساختار و بافت نظام توليدتان «هم نظام» با كفر شد، نمیتواند منفعتتان «منفعت مشترک» و جهتتان «جهت مشترک» [با آنها] نباشد.
🔹شما در نظام پولی نمیشود بگوئيد من بانک ربوی درست میكنم ولی رفتار پوليم هم جهت با رفتار بانک ربوی ـ مثلاً ـ افغانستان نباشد یا بانک ربوی سوئيس نباشد، بانک ربوی لندن نباشد. بانک شما اگر بانک ربوی شد اگر «ساختار» و «كيفيت روابط»ش، «هم كيفيت» [با بانک ربوی آنها] شد، خب «هم جهت» هم حركت میكنيد!
🔸بعد ديگر اصلاً منع دارد که بگوئيد: نمیخواهم با آنها «رابطه» داشته باشم! چرا رابطه نداشته باشيد؟! میخواهم عرض كنم نه فقط میتواند با آنها به هماهنگی برسد، بلکه «بايد با آنها رابطه داشته باشد»!
🔹حتی یک قدم بالاتر! مجبوريد دنباله كسی كه در اين خصلت پيشرو است هم باشید! يعنی اگر آمریکا رهبری در تکنولوژیِ تمركز گرائی در توليد را دارد، حتی اگر در بدبودن سر آمد عالم نیز باشد، مجبورید از او پیروی کنید!
🔸این تعبیر در نهج البلاغه است که حضرت (ع) میفرمايند: «ألا و إنَّ لِكُلِّ مَأمومٍ إماما؛ هر مأمومی، يک رهبری دارد كه به او اقتدا میکند». یعنی ببينيد رفتارتان چه گونه است، میفهمید امامتان چه كسی است!
‼️حضرت (ع) نفرمودند که «الا و ان لكلّ إمام مأموما» [یعنی هر پيشوايی، پيروانی دارد] تا ما بگویم درست است که دچار ضعف در مقابل دیگران هستیم اما پيرو علی بن ابيطالب ـ عليه الصلوه و السلام ـ هستيم؛ نه! در این حدیث حضرت(ع) میفرمایند: نگاه به عملت كن، ببين چه قالبی به آن میخورد، امامتات به دست امامت اين قالب است.
📖جلسه ۲ مباحث صنعت؛ ۲۰-۱۱-۱۳۶۵
🆔 @Allameh_Moniroddin