eitaa logo
شهید صدر و ایده علم دینی
177 دنبال‌کننده
52 عکس
2 ویدیو
6 فایل
این کانال بازتاب مطالعات ما در اثار شهید سیدمحمدباقر صدر، در عرصه تولید علم دینی است. ارتباط با ما @amfard
مشاهده در ایتا
دانلود
المدرسة، جلسه 19.mp3
6.22M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 19 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
مفاهیم در علوم انسانی.pdf
259.5K
🔸 «رهاورد سخنان رهبری برای اهالی علوم انسانی»🔸 🔹 «کارکرد مفاهیم در علوم انسانی»🔹 🔺 در روزهای اخیر شاهد واکنش‌های مختلفی از اندیشمندان و محققان و اهالی رسانه و سیاستمداران و ... در مقابل سخنان دو‌گانه "میدان و دیپلماسی" بودیم. نکته مهم در این گفتگوها این بود که تقریباً همه در تلاش بودند تا موضع گیری خود را در چارچوب همین فضای مفهومی "میدان و دیپلماسی" مطرح کنند. یعنی عملاً در زمین مفهومی و ادبیات گفتاری موضع‌گیری می‌کردند که دکتر ظریف آماده کرده بود. آنان می‌خواستند موضع مخالف خود را با چارچوب مفهومی‌ای که وزیر خارجه به کار برده بود بیان کنند. 🔻 اما رهبری حتی از چارچوب مفهومی ایشان نیز استفاده نکرد ... 🔻 این امر آنگاه اهمیت دوچندان می یابد، که بدانیم در آثار شهیدصدر، تأکید فراوانی بر استخراج مفاهیم تولید علوم انسانی از درون منابع معرفتی دینی شده است. https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 20.mp3
4.79M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 20 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
⚫ شهادت مولای متقیان، امیر مؤمنان، بر همه محبان ایشان و همه حق جویان تسلیت باد! https://eitaa.com/allamehsadr
✨ ایران امروز و ندای حضرت جبرائیل در هنگامه ضربت امیرالمؤمنین 💫 آورده‌اند که هنگامه کوبش امیرالمؤمنین توسط ناپاک‌ترین بشر، حضرت جبرائیل ندا در داد که: تهدمت والله ارکان الهدی و انطمست اعلام التقى و انفصمت العروة الوثقى... 💫 چگونه است که ما امام را حقیقتی جاوید و بلکه از ارکان عالم می‌دانیم اما چنین عبارتی نیز از فرشته الهی صادر شده است. این عبارت و این سؤال بر آن است که روشنایی دهد بر اذهان ما آدمیان و بلکه دانشمندان از پرده‌هایی که بر اندیشه‌مان درافتاده است. و آن روشنایی اینست که: حقیقت دین الهی لازم است که بر روی زمین و زندگی پیاده شود و وجود امام در میان آدمیان است که موجب هدایت است، بدون اجرای اسلام و خواسته‌های الهی در زمین در واقع، گویی اسلام محقق نشده است چرا که اسلام در کتاب و در نوشته اگر وارد عمل و زندگی نشود آن را چه سود که اگر نزد پروردگار خود می‌ماند مصون‌تر می‌بود. لوح محفوظ تواناتر است برای حفظ قرآن تا بشر خطاپذیر. پس اسلام و امام و هدایت را باید در زندگی جستجو کرد و در زندگی جریان داد. امام را باید در زندگی خود ببینیم و اسلام را باید در جامعه، زندگی کنیم. https://eitaa.com/allamehsadr
💫 همین روشنایی در دل آن رادْ مرد بود که گفت: «امام خمینی(ره) افتخار تجدید حیات اسلام ناب را پیدا کرد»! مگر اسلام، زنده نبود که امام خمینی آن را حیات بخشید؟ آری این همان روشنایی است که حضرت جبرئیل در فقدان خیرالبشر ندا در داد که بدون حضور ارکان هدایت و تقوی و دستاویز محکم الهی بر روی زمین و در زندگی آدمیان گویی این حقیقت نیست. و این را پیروان حقیقی امیرالمؤمنین درک کردند. بدون ورود اسلام به جان انسان‌ها و در نظام های اجتماعی و زندگی کار ما پایان نیافته است! چرا که کار الهی و کار امامان معصوم و پیامبران الهی پایان نیافته است. مردان بزرگ خدا آنها بودند که اسلام را سراسر در زندگی می‌دیدند و حتی تفسیر قرآن را نیز چونان شهید صدر در پیوند با زندگی می‌دیدند. ایشان تفسیر جدا شده از زندگی را تفسیر نمی‌دانستند. 💫 اما واقعیت امروز ما که باید از آن محافظت کنیم در راستای تعالی آن بکوشیم زندگی است که در زیر قبّه حرم امروز اسلام داریم. حرمی است که نتایج مجاهدتهای امام خمینی و یاران اوست و به تعبیر آن راد مرد: امروز قرارگاه حسین‌بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص). https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 21.mp3
6.63M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 21 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 22.mp3
6.06M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 22 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 23.mp3
4.86M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 23 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
🔳 «دین، عامل پیروزی و پیشرفت» ▪ برخلاف آنچه مکاتب اروپایی در غرب و شرق عالم میگویند که کنار نهادن دین، موجب پیشرفت غرب شد و دین افیون ملتهاست، دین تنها عامل پیروزی و پیشرفت ملت ایران است (شهیدصدر، اسلام راهبر زندگی: ص 45). ▫ اگر علت تحقق استقلال، پیروزی و پیشرفت یک ملت را در گام اول انقلاب خود روی آوردن به اسلام بدانیم، پایبندی به اسلام ناب محمدی که توصیه اکید امام راحل ره بود، ضامن بقای استقلال، پیروزی و پیشرفت در گام دوم انقلاب خود نیز خواهد بود. ▪ این دیدگاه، ضرورت پایبندی به هویت فرهنگی و اجتماعی ملت ایران به بنیانهای فکری و دینی خود، و نیز ضرورت روی کار آوردن حاکمان معتقد به این اصل را گوشزد میکند. https://eitaa.com/allamehsadr
🔹 «مسئولیت حکومت اسلامی نسبت به سرزمین فلسطین»🔹 ⏪ مسئوليت جهادى حكومت، در مقابله با نفوذ استعمارگر كافر، صرفاً به كشورهاى اسلامى كه مسلمانان در حال حاضر در آن‏ها زندگى مى‏كنند، محدود نمى‏شود، بلكه سرزمين‏هايى را كه مسلمانان قبلًا فتح كرده‏اند و در زمان فتح آباد بوده است و كفار آنها را دوباره از آن‏ها گرفته‏اند، نيز شامل مى‏شود؛ زيرا اين زمين‏ها حتى اگر يك مسلمان هم در آن‏ها نباشد، سرزمينى مغصوب و وطن اسلامى غارت‏شده قلمداد مى‏شوند و حق امت مالكِ آن سرزمين است كه آن‏ها را بازپس بگيرد؛ هرچند احكام كشور اسلامى كه در فقه بيان شده است بالفعل در مورد آن‏ها اجرا نمى‏شود؛ چنان كه وضعيت فعلى آندلس و فلسطين و قسمت‏هاى ديگرى از سرزمين‏هاى مسلمانان اين‏گونه است. (شهیدصدر، بارقه ها، ص: 304-305) https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 24.mp3
5.95M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 24 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 25.mp3
3.83M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 25 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 26.mp3
3.88M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 26 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 27.mp3
4.35M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 27 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 28.mp3
4.03M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 28 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 29.mp3
4.75M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 29 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
المدرسة، جلسه 30.mp3
8.87M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 30 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr
🔸 «فرهنگ سازی صحیح، ضامن پیشرفت جوامع اسلامی»🔸 🔻 انسان غربی همواره به لحاظ تاریخی و به لحاظ فرهنگ خود، چشم به زمین و ماده دارد. در دوره سازندگی اروپا نیز، همین نگاه، موجب انگیزه مضاعف مردم به کار و تلاش برای سازندگی و بهره گیری از طبیعت منجر شد. اما جوامع اسلامی به لحاظ تاریخی و فرهنگی، سرزمین بروز و ظهور دین بوده اند و پیش از زمین، چشم به آسمان دارند. این دیدگاه، گاه موجب روی آوردن به زهد، قناعت یا حتا سستی در این جوامع نسبت به ساختن دنیا شده است. از این رو، تنها حکومتی می تواند این جوامع را وادار به حرکت کند که به جای عوض کردن نگاه مردم مسلمان، تفسیر درستی از آسمان ارائه دهد و مردم را به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین، تشویق به سازندگی کند. البته بدون بهره کشی از دیگر انسان ها و بر اساس آموزه های دینی (اسلام راهبر زندگی، ص226-229) ⬅ تصویر اسلام از زندگی، تلاش در دنیا برای بهره برداری از طبیعت در راستای پیشرفت و با لحاظ زندگی اخروی است. اما دو تفکر در مقابل این تصویر کامل قرار دارد: 1ـ فرهنگ غربی؛ که در عصر جدید زندگی مادی و بهره برداری از طبیعت را به عنوان تفکر غالب بر مردم غرب حاکم کرد، تا آخرت و توجه به توحید در زندگی دنیوی کمرنگ شود، و در نتیجه تأثیر خدا در زندگی نادیده گرفته شود؛ 2ـ فرهنگ ناصحیح بسیاری از جوامع اسلامی؛ که توجه به تأثیر خداوند و امور غیبی را آنچنان در زندگی دنیوی پر رنگ می دانند، که اختیار انسان و نیاز به بهره برداری حداکثری از طبیعت را به حاشیه می راند. ✅ شهیدصدر تذکر می دهد که حالت آرمانی، که حکومت اسلامی باید به سمت آن حرکت کند، این است که با حفظ توجه به خداوند و تأثیر وجوه اخروی و غیرمادی در زندگی، باید فرهنگ «کار و تلاش» در راستای «بهره برداری حداکثری» از طبیعت در میان مردمان جوامع اسلامی رواج یابد. ایشان در برخی آثار خود، «وحدت» امت اسلامی را یکی از عوامل مهم تحقق کامل این فرهنگ می داند. https://eitaa.com/allamehsadr
▫ «راهکار خروج تفسیرنگاری از رکود»▫ ◀ شهیدصدر تفسیر قرآن را گرفتار یک ایستایی و رکود در قرون متمادی می داند. وی بر این باور است که تفسیر «تجزیئی» (= ترتیبی) که به هدف فهم مدلول الفاظ قرآن صورت می گیرد، از دوران صحابه و تابعان آغاز شد، اما با گذشت زمان نیاز به فهم لفظی تعداد بیشتری از آیات پیدا شد. از این رو، تفسیر تجزیئی در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم توسط افرادی چون ابن ماجه و طبری در صورتی خاص توسعه کامل یافت (صدر، السنن التأریخیة فی القرآن، 1400: 21). ◀ وی برای تبیین ایستایی تفسیر در سده های پیشین، سیر تحول و توسعه تفسیر را با دانش فقه مقایسه می کند. شهیدصدر یک تفاوت تفسیر با فقه را این میداند که در طول تاریخ، تفاسیر ترتیبی، به‌دلیل رویکرد تجزیئی و جدا جدا تفسیر کردن آیات و به دلیل فاصله گرفتن از واقعیات اجتماعی و انسانی، رشد چندانی نکردند ولی به عکس، فقه به دلیل رویکرد موضوعی در تفسیر روایات و به دلیل مرتبط بودن با واقعیات زندگی، روز بهروز توسعه یافت و رشد کرد. بنابراین، تفسیر نیز باید به شیوه فقه، از سبک ترتیبی به موضوعی روی آورد تا بتواند با واقعیات زندگی مرتبط شده، رشد کند (‌همان:‌ 27). 💫 البته، وی اشاره می کند که مسئله این نیست که سبک موضوعی را جانشین تجزیئی کنیم، بلکه باید رویکرد موضوعی در تفسیر را به رویکرد تجزیئی اضافه کنیم و در واقع دو گام را در تفسیر تصویر کنیم: گام اول، تفسیر تجزیئی است و گام دوم، تفسیر موضوعی (همان: 42). https://eitaa.com/allamehsadr