مطالب مرتبط با جلسه تعدد قرائات مفتاح الکرامة ١١٢ (١۶/ ١١/ ١۴٠٣)
کلمات شیخ طوسی ره درباره قرائات
القرائة-2|222|وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ...وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ -مشتمل بر كلمات شيخ در تهذیب و عبارت منهج الصادقین
القراءة سنة متبعة
القراءة سنة متبعة در کلام شیخ الطائفه
التبیان-الشیخ الطوسی-وجوه القراءات-کلهاحق-کلهاصواب
القرائة-5|6|إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا-مشتمل بر کلمات سید مرتضی ره در این باب
رویکرد جناب علم الهدی سید مرتضی ره به قراءات
کلمات سید بن طاووس در سعد السعود
درس تفسیر: تعدد قرائات(١٢)- نظر سید بن طاووس، شیخ رضی، زمخشری و صاحب وافیه در تواتر قرائات
بررسی کلام شیخ الطائفه ره در تبیان در مورد تعدد قرائات -مشتمل بر دیدگاه متقدم و متأخر استاد در این زمینه
بررسی هویت شخصیتی قرآن کریم:
مصاحف قرآن کریم؛ شبه هولوگرامی تحریف ناپذیر
جلسه ٢٨ تعدد قرائات
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطالب مرتبط با جلسه شرح توحید صدوق ۷۹ (۱۷/ ۱۱/ ۱۴۰۳)
مقاله «نفس الامر»-فصل یازدهم و دوازدهم در ارتباط با اعیان ثابته
جلسه سوم مبحث اعاده معدوم-در ارتباط با آیه شریفه «انما قولنا لشیء»
حدیث مناظره امام کاظم علیه السلام با راهب نصرانی-امر بلا شفة و لا لسان و لکن کما شاء ان یقول له کن فکان
لوح محفوظ
ام الکتاب؛ لوح محفوظ یا لوح محو و اثبات؟
ارید حیاته و یرید قتلی
شرح خطبه «خط الموت علی ولد آدم»-جلسه پنجم -اخبار امیرالمؤمنین علیه السلام به قاتل خود
خبر دادن امیرالمؤمنین علیه السلام به حکومت معاویه
💥تعدد قرائات در الکافی فی التفسیر، اثر گمشدۀ السید الامام ضیاءالدین ابوالرضا راوندی (م حدود ۵۷۱ ق)
«کاتب، نسخه متن قران را بر اساس قرائت رایج کنونی(یعنی حفص از عاصم) کتابت نکرده است. این امری کاملاً رایج در مشرق جهان اسلام دست کم تا میانه های قرن هفتم است که متن قران به یکی از قرائات غیر حفص، چون ابوعمرو، کسائی یا به ترکیبی از قرائات مثل اختیار ابوعبید یا اختیار ابوحاتم کتابت می شده و در این خصوص تفاوتی میان کاتبان شیعه و سنی نبوده است. کاتب خود در یکی از ملحقات پایانی نسخه با عنوان هذا قانون قراءات القراء العشره اظهار می کند که در اکثر موارد، قرائت مورد اتکا در کتابت متن قران در این نسخه،قرائت مورد اتفاق اکثریت قراء عشره است. با آنکه متن قرآن در این نسخه به روایت حفص از قرائت عاصم کتابت نشده و روایت حفص غالباً همراه برخی از قرائات دیگر در حاشیه متن قرآن مشخص شده است،در قرون متأخر فرد یا افرادی کوشیده اند متن قرآن را مطابق با قرائت حفص کنند.»
📚 مقاله «نسخه شناسی مصاحف قرآنی(۸)»-دکتر مرتضی کریمی نیا
🖊پ.ن: سید فضل الله ابوالرضا راوندی از علمای بزرگ قرن ششم و استاد بزرگانی مانند ابن شهرآشوب و منتجب الدین رازی و ...می باشد.
پ.ن ۲: تصویر، مربوط به آیه اول سوره مبارکه نساء است که برخلاف روایت حفص از عاصم و مطابق با قرائت نافع، ابوعمرو و ابن کثیر «تسّاءلون» کتابت شده است.(جدول اختلاف کتابت نسخه با روایت حفص در پایان مقاله)
#تعدد_قرائات
#قرائات_سبع
#نسخه_شناسی_مصاحف
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه (هوش مصنوعی)
مطالب مرتبط با جلسه فقه هوش مصنوعی ۴۳ (۱۸/ ۱۱/ ۱۴۰۳)
اشتراط بلوغ در معاملات
مقاله گردآوری«تبیین اعتباریات با تکیه بر نظریه اغراض و ارزش ها»
مباحثه اعتباریات
تبیین بحث ملکیت اعتباری
تبیین بحث خلق طبایع
مقاله گردآوری «عناصر فقهی-حقوقی»
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه (رویت هلال)
مطالب مرتبط با جلسه فقه رؤیت هلال ۲۹۴(۲۰/ ۱۱/ ۱۴۰۳)
روایت طالع الدنیا سرطان-الشمس في شرفها-حمل-فضل بن سهل در محضر امام رضا علیه السلام
برج حمل-فروردین-جشن نیروز -مشتمل بر مبحث فوائد مهمة جلیلة مرحوم علامه مجلسی
سندهند
وسط الارض-وسط الدنیا
ربع مسکون-مشتمل بر بحث قبة الارض
علم نجوم در هند-اهل بیت من الهند
مبنا در ریاضیات-پایه-مراتب العدد
بحث از مبنا در جلسات خلاصة الحساب:
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم-مشتمل بر مباحثی در مورد کامپیوتر و بیت و بایت
تاریخ ریاضیات در تمدن اسلامی
عددنویسی هندی-عربی
روایت «جمع کل صورة بینه و بین آدم»