eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
132 عکس
16 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
@almohkamatمقدمه واجب25.mp3
زمان: حجم: 10.81M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و پنجم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🏴به مناسبت شهادت امام سجاد (علیه السلام) 🖊و قالَ الاِْمامُ السَّجادُ عليه السلام: وَيْحَكَ اَفى حَرَمِ اللّه ِ اَسْأَلُ غَيْرَاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ؟!! اِنّى آنِفُ اَنْ اَسْأَلَ الدُّنْيا خالِقَها، فَكَيْفَ اَسْأَلُها مَخْلُوقا مِثْلى؟! 📌كسى به حضرت گفت: حال كه وليد بن عبدالملك در مكّه است، نزد او برو و از او بخواه در مورد توليّت اوقاف و صدقات على بن ابى طالب عليه السلام از تو حمايت كند. امام چهارم فرمود: بيچاره! در حرم خدا از غيرخدا چيزى درخواست كنم؟!! براستى من خوش ندارم كه از آفريننده جهان، دنيا را درخواست كُنم، چگونه آن را از مخلوقى همچون خود درخواست نمايم. 📚[بحارالانوار، ج 46، ص 64.] @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب26.mp3
زمان: حجم: 12.07M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و ششم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب27.mp3
زمان: حجم: 9.54M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و هفتم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🖊رفع حجاب با حجاب 1️⃣نوشتار اول از سلسله مباحث « پرده ملکوتی حجاب » ✍️به قلم : 🔸(خوانندگان گرامی ، در این نوشتار به دنبال آن هستیم که نخست نگاهی معرفتی و توحیدی به موضوع ارزشمند «حجاب» پیدا کنیم تا بر اساس آن به دیگر ابعاد اخلاقی ، اجتماعی و فقهی ـ حقوقی آن بپردازیم . این روش از مطالعه ، به ما کمک می کند تا به ارزش حجاب شرعی و کارکرد آن بیش از پیش پی ببریم و در برنامه ریزی برای گسترش حجاب به دور از محافظه کاری اما هوشمندانه اقدام کنیم .) ««فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ»اعراف/22 ⁉️پرسش 1 ـ آدم و حوا هنگامی که از آن «درخت ممنوعه» چشیدند ، چه چیزی بر آنها آشکار گردید که به پوشاندن آن با برگ های بهشتی پرداختند ؟؟؟ ، علامه در المیزان با استناد به قرینه «پوشاندن با برگ» ، واژه «سَوْآتُهُما» را به آشکار شدن اندام و عورتشان(برهنگی) معنا کرده است . همچنین تعبیر «نزع لباس» در آیه «أخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما» (اعراف/22) بر همان تفسیر علامه دلالت دارد . ⁉️پرسش 2 ـ آن درخت ، چه بود که با صرف چشیدن از آن ، آدم و حوا ، برهنه و عریان شدند ؟ ، صدرا در تفسیر خود و هم علامه در رساله «الانسان» ، در تفسیر ملکوتی از داستان آدم در بهشت ، آن درخت را تمثّل عالم طبیعت می دانند که آدم و حوا با التفات و توجه به آن (چشیدن و خوردن ملکوتی نه مُلکی) ، چشمشان بر جهان مادی گشوده شد تا زمینه برای تکمیل قوس نزولشان با «هبوط» و فرود آمدن بر زمین فراهم گردد . لذا اخراج آدم و حوا از بهشت ، عقوبت نبود . 📌آدم و حوا پس از آنکه توانستند جهان مادی و طبیعت را تمثّل کنند ، خود را برهنه یافتند (یعنی انسان وابسته و گراییده به جهان مادی در هیات برهنگی تمثل می کند) لذا التفات آدم و حواء به دنیای مادی ، با برهنگی همراه بود . از اینجا ، دلیل وسوسه شیطان بر نزدیک کردن آدم و حوا به آن درخت روشن میگردد . و معنای گناه و عصیان آن دو نیز معلوم می شود . ⁉️پرسش 3 ـ چرا حضرت آدم و حوا پس از برهنه شدن ، به پوشاندن خود پرداختند ؟ ، زیرا آدم و حوا پیش از گرایش به دنیای مادی ، در صورت ملکوتی خود ، لباس داشتند . لذا در آیه قرآنی(اعراف/27) تعبیر «نزع لباس» توسط وسوسه شیطان آمده است که نشان از پوشش دارد . از این رو ، با پوشاندن دوباره خود (حجاب) در نظر داشتند از اسارت در مُلک و دنیا روی گردان شوند و به ملکوت و غیب التفات یابند و به قرب الهی برسند . 🔹از نگاه انسان شناسی قرآنی ، برهنگی باطن انسان اسیر دنیا می باشد که حتی پس از مرگ به سبب گرایش به دنیا ، باطن برهنه خود را در ملکوت اسفل می بیند «ابکي لخروجي من قبري عریانا» ولی حجاب شرعی ، سبب حرکت به سوی اسماء الهی می گردد . باطن و حقیقت ملکوتی حجاب شرعی نیز همان برگ های بهشتی است (ورق الجنة) اگر چه ما با چشم مادی تنها پارچه می بینیم . 🔰اگر برهنگی را «نماد» و تمثّل انسان دنیاطلب بدانیم ، حجاب نیز «نمود» و تمثل انسان ملکوتی است . درب های آسمان بر جامعه بی حجاب بسته خواهد شد «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ»أعراف/40 و «حجاب شرعی» زمینه را برای رفع «حجاب مُلکی» و صعود به ملکوت فراهم می سازد . @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب28.mp3
زمان: حجم: 11.97M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و هشتم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب29.mp3
زمان: حجم: 13.12M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه بیست و نهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب30.mp3
زمان: حجم: 13.57M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه سیم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
المحکمات
✍ #استاد_موالی_زاده 🖊« وجود حقیقی جامعه در نگاه علامه طباطبائی » 1⃣نوشتار نخست از سلسله بحث های «ج
🖊رابطه فلسفی فرد با جامعه از نگاه شاگردان علامه : 2⃣نوشتار دوم از سلسله بحث های «جامعه و تاریخ» ✍️به قلم : ⁉️مانع اصلی آیت اله مصباح یزدی از پذیرش دیدگاه استاد خود یعنی : تکوینی بودن وجود جامعه ، سرنوشت افراد در این جامعه تکوینی است ؟؟؟ نسبت افراد با جامعه به کدام یک از نسبت های فلسفی بر می گردد ؟ نسبت ماده و صورت(جنس و فصل) ؟ نسبت جوهر و عرض ؟ نسبت علت و معلول ؟ ، هیچ یک از این نسبت ها قابل تطبیق نیست . 🖇پرسش را از زاویه ای دیگر طرح کنیم : اگر جامعه ، از ترکیب افراد بوجود آید ، و این ترکیب هم اعتباری نباشد ، در ترکیب های تکوینی ، اجزاء ، فعلیت خود را از دست می دهند . و این معنایی غیر از سلب هویت افراد و اراده آنها و پذیرش جبر اجتماعی ندارد که بطلان آن هویدا است . لذا آیت اله مطهری برای ارزیابی علمی این بُعد از مساله ، نخست به بررسی فلسفی اقسام ترکیب ها پرداخت تا گونه جدیدی از ترکیب را در جامعه تکوینی(امت) به اثبات برساند . 🖊تشکیک پذیری نفس انسان در هنگام مطالعه گونه های مختلف ترکیب در جهان مادی ، با نفس انسان روبرو می شویم که ترکیب شگفت انگیزی است . نفس انسان ترکیبی از قوای متعدد و فراوانی است که دائما در حال نزاع و کشمکش با همدیگر هستند مانند نزاع همیشگی قوای حیوانی با قوای روحانی نفس ، اما در عین حال ، نفس ، وجودی بسیط و دارای وحدت میباشد گویی خبری از آن قوای متعدد و متضاد نیست . کسی هم نمی گوید که انسان دو یا چند نفس دارد تا قوا را میان نفوس یک فرد تقسیم کنیم و توجیهی برای این کشمکش و تضاد بیابیم . راه حل چیست ؟ ✅صدرا توانست معمای بساطت در عین ترکیب نفس را با بهره گیری از قانون «تشکیک در وجود» و « وحدت در عین کثرت» حل کند و قاعده «النفس فی وحدتها کلّ القوی» را در حکمت متعالیه به بار بنشاند . 🖊تشکیک پذیری وجود جامعه آیت اله مطهری به پیروی از دیدگاه استاد خود ، جامعه را قوی تر از نفس انسان می داند . افراد در یک جامعه ، همانند قوا و اعضا انسان ، نقش قوای آن جامعه را بازی می کنند اگر چه سطح استقلال افراد در برابر جامعه بسیار بالاتر از استقلال قوای نفس می باشد به گونه ای که افراد دارای اراده و فاعلیت بالقصد هستند اما قوای نفس هیچ یک اراده مستقل در برابر نفس ندارند . 📌در نگاه ایشان ، جامعه مانند نفس ، تشکیک پذیر است و در عین ترکیب از افراد متکثر ، وحدت وجودی دارد . البته باید توجه کرد ، همانگونه که قوای نفس نسبت به قوای حیوان از استقلال بیشتری برخوردارند ، سطح استقلال قوای جامعه (افراد) هم از استقلال قوای نفس بسیار بالاتر است . لذا کشمکش و نزاع و اختلاف میان افراد یک جامعه از قوای نفس بسیار بیشتر است بر خلاف حیوان که در میان قوایش ، نزاعی با عنوان نفس اماره و نفس لوامه وجود ندارد . 🔰بنابراین ، اگر اجتماع افراد ، مکانیکی و اعتباری باشد توان آنها بر اساس «تصاعد حسابی» برآورده می شود اما اگر همان افراد ، جامعه ای تکوینی تشکیل دهند ، توانشان بر اساس «تصاعد هندسی» بر آورد خواهد شد . ✔️این مطلب در نوشتار آینده شرح داده می شود . ادامه دارد ..... @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب31.mp3
زمان: حجم: 12.89M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه سی و یکم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
@almohkamatمقدمه واجب32.mp3
زمان: حجم: 9.19M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه سی و دوم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat