eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
117 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊تحلیل معرفتی خواب روزه دار ✍به قلم «نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ»(کافی/ج4/ص64) خواب روزه دار عبادت است . عبادت خواب به چه معناست؟ به معنای فقهی است ؟ آیا خواب همه روزه داران عبادت است؟ 1⃣مقدمه 1 ـ ماهیت ملکوتی عبادت هر عبادتی مانند نماز دارای ملکوت و باطن غیبی است که عبادت کننده به شرط رسیدن به آن باطن که قرب الهی می باشد، عبادت خود را انجام داده است «قُربان کُل تَقي». این رسیدن ها به میزان اخلاص هر عملی بستگی دارد اگر چه آن عمل ، عبادت شرعی نباشد . 🔹روح تا در کالبد تن قرار دارد ، تنها از راه افعال بدنی(جوارحی) می تواند به حقیقت ملکوتی عبادت دست یابد اما با جدا شدن از تن ، بی واسطه آن ملکوت را می بیند و عبادت می کند . 2⃣مقدمه 2 ـ ماهیت خواب در منطق قرآن بر اساس دو آیه شریفه «وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ»:(أنعام/60) و «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏»(زمر/42) ، و همچنین روایت «النَومُ أخُ الموت» ، روح و جان انسان در هنگام خواب فرصت می یابد همانند حالت مرگ از تن جدا شود و با توجه به انس و التفات هایش در عوالم سیر کند . 📌مقصد روح انسان در خواب می تواند عالم اسماء الهی و ملکوت باشد و می تواند تخیلات و اوهام تلنبار شده در نفس باشد که بستگی به میزان ارتباط تن و جان در بیداری و تن پروری دارد . 3⃣مقدمه 3 ـ ریاضت نفس در روزه روح انسان در حالت عادی بر اساس توجه به خوردن و آشامیدن و روابط جنسی ،با کالبد تن انس دارد و بدان وابسته است . این وابستگی و انس بر اثر تن پروری و پُر خوری و شهوت رانی و تَنَعُّم بیشتر هم می گردد . روح ،قفس تن را قصری زیبا می بیند و قدرت پرواز را از کف می دهد. 🔶«روزه» از ریاضت های شرعی است که انسان تن را از انس با اکل و شرب و شهوت آزاد می کند تا قدرت روح برای پرواز به ملکوت بازگردد تا بدانجا که به تعبیر امام خمینی می تواند به «کمال الانقطاع» برسد و با «معدن عظمت» الهی اتحاد یابد و آن هنگام لذت «ضیافت الله» را درک کند . 🖊نتیجه ـ خواب گرانبها روزه دار می خوابد و در خواب ،روح می تواند بدون بدن سیر کند و بر اثر ریاضت روزه سبک گشته ، به ملکوت می رسد تا متنعم به نعمت آنجا گردد .«إِنَّ اللَّهَ يُطْعِمُ الصَّائِمَ وَ يَسْقِيهِ فِي مَنَامِهِ» و ملاک عبادت را که همان قرب الهی است ، بدست می آورد .در نتیجه «نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَة» . 🔰آن قرب الهی را که روح انسان در بیداری با عبادت های جوارحی بدست می آورد ،روح روزه دار واقعی در خواب هم بدست می آورد به شرطی که حداقل گناه نکند «الصَّائِمُ فِي عِبَادَةٍ وَ إِنْ كَانَ عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ يَغْتَبْ مُسْلِماً» و این گونه خوابش عبادت می گردد . 💢البته ارزش خواب روزه دارها مراتب دارد و بستگی به مقصد روح آن ها دارد . اسماء الهی است یا جبروت و عالم عقول است یا عالم مثال . «رزقنا الله تعالی» @almohkamat
💐 | چرا جهش تولید؟ چرا مشارکت مردم؟ 👈 مروری بر پیام نوروزی رهبرانقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ 🔍 متن کامل پیام👇 khl.ink/f/55687 @almohkamat
🖊پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: 📌أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ، صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُبَشِّرَ خَدِیجَةَ بِبَیْتٍ فِی الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَب. 📌مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم. 📚بحار الأنوار: ج ‏۴۳، ص ۱۳۱ 🏴 ام المؤمنین تسلیت باد. @almohkamat
⁉️علامت و نشانه روزه داری حقیقی چیست؟ 🔹 حضرت علامه در این باره عبارت پرمعنایی دارند، ایشان می گویند: "چنانچه با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می شود روزه ای که از شما خواسته اند محقق نشده است. " 📌ایشان همچنین ادامه می دهد: "اگر دیدید کسی می خواهد غیبت کند، جلوگیری کنید و به او بگویید! «ما متعهد شده ایم که در این سی روز ماه مبارک رمضان از امور محرمه خودداری ورزیم» و اگر نمی توانید او را از غیبت باز دارید از آن مجلس خارج شوید! ننشینید و گوش کنید! باز تکرار می کنم تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضاء و جوارح خود باشید. توجه بکنید که به آداب ماه مبارک رمضان عمل کنید؛ فقط، دعا خواندن نباشد، دعا به معنای واقعی اش باشد. " @almohkamat
🖊با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات شما مخاطبین محترم کانال المحکمات در ماه مبارک رمضان جلسات تفسیری با موضوع مقامات ملکوتی انبیاء در قرآن توسط برگزار می گردد که عناوین جلسه پنجم آن به شرح ذیل می باشد 🔺شرح مقامات معنوی و ملکوتی حضرت خضر در قرآن 🔺علم خضر نبی به آینده آن کودک از سنخ علم ملائکه معترض به خلافت آدم است ⁉️چرا حضرت موسی به سراغ خضر نبی رفت ؟ و چرا در پایان از هم جدا شدند ؟ ✍جهت استفاده از این جلسات به کانال صوت دروس استاد مراجعه بفرمایید. @mavalyzade_ir
🖊ماهیت جهادی صلح امام حسن ✍به قلم : 🔹اگر چه پس از پذیرش صلح، گروهی از کوته فکران با امام حسن به مخالفت پرداختند و آن صلح را مایه ننگ و ذلت دانسته اند و تعابیر تند و زننده ای علیه امام به کار بردند اما نفهمیدند که امام با صلح ، نه تنها از مبارزه با معاویه دست نکشید بلکه مبارزه را عمیق تر ادامه داد . 🖊ماهیت صلح در فقه اهل بیت 🔶در اسلام صلح در برابر مبارزه و جهاد نیست بلکه در برابر قتال و جنگ مسلحانه می باشد . صلح و هُدنه همانند جنگ با سلاح یکی از عرصه های مبارزه است لذا پیمان صلح را باید به گونه ای تنظیم کرد که خط مبارزه با کفر و ظلم در آن نمایان باشد و گرنه باطل است . 📌در اسلام مبارزه با طاغوت و کفر همیشگی است و شرط توحید می باشد . این پیامی بین المللی است که قرآن اهل کتاب را هم بدان دعوت می کند:«وَ لاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّه» 🖊راهبرد جدید امام در مبارزه با امویان 🔰امام حسن در پاسخ به یکی از معترضان کوته فکر که وی را با تعبیری جسارت آمیز خطاب کرده بود ، پیمان صلح خود را همانند کار خضر نبی در آسیب رساندن به کشتی گروهی از مستضعفان معرفی کرد «كَمَا عَابَ الْعَالِمُ السَّفِينَةَ لِتَبْقَى لِأَصْحَابِهَا» همانگونه که خضر نبی با آسیب به کشتی ، آن را از راهزنان حفظ کرد امام حسن هم با پذیرش صلح، شیعه را از نابودی توسط طاغوت زمان حفظ کرد اگر چه این صلح به ظاهر سبب از دست رفتن حکومت حق گردید . 💠معاویه اهل دغل بود و بر خلاف یزید چهره ای دینی داشت .سلطنتش در شام شکل گرفت و تنها مانع فراگیری حکومتش ، امام حسن بود . لذا توانش را برای حذف امام و شیعیان به کار بست . امام حسن هم می دانست که با آن وضع نابسامان فکری که بر کوفه و عراق و به دنبال آن برلشکرش حاکم بود ، ادامه کارزار با معاویه نتیجه ای جز شکست فضاحت بار نخواهد داشت و مجبور می شد به صلحی ذلیلانه تن دهد . «وَ اللَّهِ لَوْ قَاتَلْتُ مُعَاوِيَةَ لَأَخَذُوا بِعُنُقِي‏ حَتَّى يَدْفَعُونِي إِلَيْهِ سِلْماً» 🔺در چنین شرایطی امام حسن بهترین تصمیم را در پذیرش صلح با معاویه دید تا با سپردن موقت حکومت به معاویه ، او را رام کند تا از جنایت در حق شیعه دست کشد«لَوْ لَا مَا أَتَيْتُ لَمَا تُرِكَ مِنْ شِيعَتِنَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ إِلَّا قُتِلَ» . همچنین امام حسن با گنجاندن بندهایی در قرار صلح مانند برگشت حکومت به امام حسن پس از مرگ معاویه ، منع سب امام علی و عدم تعقیب پیروان امام علی ، موجبات رسوایی امویان را در نزد افکار عمومی مسلمانان فراهم کرد ؛ زیرا معاویه قطعا به این بندها پایبند نمی ماند و نماند . 🖊تاسیس حزب علوی 💢مفاد صلح نامه نقشه راهی برای مبارزه شیعیان بود تا زین پس با محور قرار دادن شخصیت «امام علی» ،قیام علوی خود بر علیه طاغوت و سلطان جدید اسلامی را راه اندازند .تاکید امام حسن بر منع سبّ امام علی تنها به جهت حفظ حرمت ایشان نبود بلکه امام حسن با گنجاندن این بند ، خط مبارزه شیعه را ابلاغ کرد و «حزب علوی» را در برابر «حزب اموی» راه انداخت . 🌹 علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
📚نزول ملکوت قرآن در ✍به قلم استاد موالی زاده 🔷نزول قرآن در شب قدر در ماه مبارک رمضان ـ با توجه به تفاوت میان واژه «انزال» و «تنزیل» ـ دفعی است نه تدریجی «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» دخان/3 ، «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 . ⁉️اما نزول دفعی قرآن به چه معناست ؟ آیا وجود لفظی قرآن به زبان عربی که در قامت یک کتاب آسمانی برای هدایت همگان در طول 23 سال بعثت پیامبر اسلام به تدریج نازل گشته ،  قابلیت نزول دفعی هم دارد ؟ 💠امام خمینی و علامه طباطبائی نزول دفعی را برای حقیقت ملکوتی قرآن می دانند نه وجود لفظی قرآن که خود نتیجه نزول تدریجی است . 💠فهم دیدگاه امام خمینی و علامه در معنای نزول قرآن در شب قدر ، متوقف بر آگاهی از مراتب وجودی قرآن است . بر اساس آیات زیر ، قرآن حقیقتی ملکوتی در نزد پروردگار است که از آن به «ام الکتاب» ، «کتاب مکنون» و «لوح محفوظ» تعبیر شده است: ➖إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ و إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيم » زخرف/4 ➖«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ » واقعه/79 ➖«بَل هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ *فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» بروج/22 🖊حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو ویژگی برجسته است : 1⃣دور از دسترس عقول بشری است و با علم حصولی بدست نمی آید و در حوزه مفاهیم نمی گنجد و تنها انسان کامل با شهود قلبی می تواند آن را بیابد . تعبیر «لعلیّ حکیم» در سوره زخرف و تعبیر «لاَ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون» اشاره به این نکته دارند . 2⃣عاری از فصل بندی و اجزاء است . از این رو ، تمایزی در آن حقیقت یافت نمی شود و می توان گفت : حقیقتی بسیط می باشد . این ویژگی در آیه «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَت »هود/1 ، نیز آمده است . 🖊حال ، حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو گونه نزول و تجلی است : 1⃣نزول تدریجی که در لباس الفاظ عربی ظهور می کند و دارای سوره های متعدد و آیات فراوان و فصل بندی ویژه خود می باشد تا همگان بتوانند از معارف آن بهره مند شوند . «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون» زخرف/4 . 2⃣نزول دفعی که تجلی حقیقت ملکوتی قرآن بر قلب انسان کامل است که در شب قدر رخ می دهد . امام خمینی ، سبب غایب بودن ضمیر در آیه«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 را به سبب نزول حقیقتی بس شگرف و والا از جنس ملکوت می داند .   📌بنابراین ، در شب قدر ملکوت بر قلب حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) تجلی می کند . @almohkamat
🖊 رهبر انقلاب: 🏴 از نظر پیغمبر اكرم، میزان حق، امیرالمؤمنین است. از طریق سنی و شیعه نقل شده است كه: «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار»؛ اگر دنبال حقید، ببینید علی كجا ایستاده است، او چه میكند، انگشت اشاره‌ی او به كدام سو است. علیه السلام تسلیت باد @almohkamat
10.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | روز قدس امسال، یک خروش بین‌المللی 🖊 بیانات رهبر انقلاب درباره روز قدس متفاوتی که امسال شاهد خواهیم بود @almohkamat
🖊وداع با ماه رمضان‌ 🔹كار مهم ديگر وداع ماه رمضان و متأثر شدن بخاطر جدايى از آن است. در اين رابطه دعاها و مناجاتهايى پرارزش با ماه بزرگ خدا رسيده است. 🖊توضيح وداع با ماه رمضان‌ اگر خدا حافظى با «زمان» - كه فاقد درك سخن ما و خدا حافظى است - برايت مشكل است به جواب سيد - قدّس اللّه سره - در اقبال مراجعه كن. و اگر به آن قانع نشدى اين مطالب را بخوان: 📌زمان و مكان و ساير چيزهايى كه از قبيل حيوانات نيستند، گرچه در اين عالم و به اين شكل درك و شعورى ندارند ولى تمام آنها در بعضى از عالمهاى بالاتر داراى زندگى، درك، توانايى سخن گفتن و بيان نمودن و دوستى و دشمنى مى‌باشند. و روايات بسيارى كه درباره احوال عالم برزخ و قيامت رسيده و نيز مكاشفات اهل مكاشفه اين مطلب را ثابت مى‌كند. تمام موجودات اين عالم، قبل از بوجود آمدن، در عالمهاى ديگرى بوجود آمده‌اند و موجودات در هر عالمى شكل و خصوصياتى مخصوص به آن دارند كه با شكل و خصوصيات اين عالم فرق مى‌كند. 💠يكى از خصوصياتى كه بعضى از عالمهاى برتر دارند اين است كه تمام موجودات آن زنده بوده و داراى شعور مى‌باشند و شايد اين آيه هم اشاره به همين مطلب داشته باشد: «و همانا سراى آخرت بهترين زندگى است.»[۷] زيرا فقط سراى آخرت را زندگى ناميده است. 🔶رواياتى كه درباره سخن گفتن ميوه‌ها در بهشت و خوشحال شدن تخت و سرور او بخاطر تكيه زدن مؤمن بر آن وارد شده است نيز دلالت بر حيات موجودات در عالم آخرت دارد و حتى بعضى از روايات دلالت بر سخن گفتن زمين با مؤمن و كافر دارد. 💢سخن گفتن سنگريزه در دست رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه از معجزات آن بزرگوار است نيز از همين قبيل است، زيرا سخن گفتن آن در ملكوتش مى‌باشد. و اعجاز رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فقط در رسانيدن سخن گفتن (با زبان ملكوتى) او به گوش مردم اين جهان است. حتى تمام معجزاتى كه پيامبران و اولياء از خود بروز داده‌اند، از قبيل به سخن واداشتن جمادات و زنده كردن آنها، از همين قبيل است. 🔰زندگى عصاى موسى و پرنده عيسى يك زندگى ملكوتى و بر اهل اين عالم پوشيده بود و زمانى كه خداوند لازم ديد اين زندگى را براى مردم آشكار نمود. زمان نيز در بعضى از عوالم خود زنده و داراى شعور است. 📌پس وداع با او و مخاطب ساختن او در عالم خودش چه اشكالى دارد مهم اين است كه وداع كننده بايد در اظهار غم و اندوه هنگام وداع راستگو باشد، تا مبادا با دروغ و نفاق - در چنين زمان گرانقدرى - اين ماه را به پايان برساند، گرچه چنين صداقتى فقط براى كسانى تحقق پيدا مى‌كند كه با اشتياق و علاقه نه با نارضايتى و زحمت اين ماه را بسر برده باشند. بطور كلى غم در ماهيت وداع وجود دارد، و فقط كسى غمگين مى‌شود كه به همراه وداع كننده خود علاقمند باشد و چنين كسى نه تنها با او مخالفت نمى‌كند، بلكه آنچه را كه مورد علاقه اوست بجا مى‌آورد. 🔹بنابراين اگر از آمدن ماه رمضان و روزه و عبادتهاى آن خوشحال باشى و به آن علاقمند بوده و نسبت به انجام اعمالى كه در اين ماه وارد شده، با توجه و در اين جهت جدى و به كرامت، فضل و فايده آن - آنگونه كه بايد - معتقد باشى، طبيعى است كه از جدايى آن غمگين شده و بسر آمدن آن براى تو سخت است. و در چنين صورتى اگر بگويى: «السلام عليك من قرين جلّ قدره موجودا و افجع فراقه مفقودا ، سلام بر تو كه همراهى و وجودت گرانقدر و نبودن و جداييت فاجعه است» راستگو خواهى بود. ۷. و إنَّ الدارَ الآخِرَةَ لِهيَ الحَيَوان. عنكبوت. ۶۴. 📚المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @almohkamat
🖊عید فطر در نظام سیاسی اسلام ✍به قلم : 🔹«أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شرفا و کرامة و مَزِيداً» ⁉️چگونه عید فطر برای پیامبر اعظم شرافت و عزت و کرامت به ارمغان می آورد ؟ در پاسخ می توان گفت : مخاطب عید فطر ، امت اسلامی است نه تک تک مسلمانان . به آن میزان که مسلمانان با هم متحد شوند و امت اسلامی شکل گیرد ،عید فطر نمایان می گردد و سبب مباهات پیامبر می شود . 🔶امام رضا در تبیین فلسفه عید فطر می فرماید :«إِنَّمَا جُعِلَ يَوْمُ الْفِطْرِ الْعِيدَ لِيَكُونَ لِلْمُسْلِمِينَ مُجْتَمَعاً يَجْتَمِعُونَ فِيهِ ... فَيَكُونُ يَوْمَ عِيدٍ وَ يَوْمَ اجْتِمَاعٍ»(فقیه/ج1/ص522) بر این اساس عید فطر برنامه ای است برای زنده کردن احساس وحدت در میان مسلمانان جهان .  🖊ارزش ملکوتی عید فطر : روز عید فطر از آنچنان ارزشی ملکوتی و غیبی برخوردار است که خداوند را بدان قسم می دهیم «بِحَقِّ هَذَا الیَوم» تا بخشیده شویم . لذا ملائکه در این روز ندا می دهند : «أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ» و امام علی به صراحت از باطن ملکوتی عید فطر در هنگام کنار رفتن پرده مادی می گوید :« لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ (في یوم الفطر) لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِي‌ءٌ بِإِسَاءَتِهِ» 📌اما باطن ملکوتی عید فطر تنها بر امت اسلامی می تابد نه بر مسلمانان متفرق و متشتت که التفاتی به درد ها و مشکلات همدیگر ندارند و در حال نزاع با یکدیگرند . 🖊کارکرد امت سازی عید فطر : استحباب برگزاری نماز عید به جماعت در خارج از شهر و در صحرا حکایت از توصیه به شکل دادن یک اجتماع عظیم اسلامی در هر شهر در راستای وحدت دارد . از این رو برگزاری جماعات متعدد در مساجد شهر برای نماز عید با روح سیاسی و امت ساز عید فطر سازگار نیست . 🔺مبلغ کم زکات فطره هم حکایت از ضرورت جمع آوری آن توسط حکومت اسلامی دارد تا ارزش اقتصادی یابد . لذا بهتر است این قطره ها جمع گردد و آنگهی دریایی عظیم از ثروت شود تا نشان دهد کارکرد امت متحد اسلامی تنها سیاسی نبوده بلکه در عرصه اقتصاد هم نقش آفرین است . 🖊بیان خاص آیت اله خویی نسبت به عید فطر: آیت اله خویی به استناد «جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً» در دعای نماز فطر و همچنین اسم اشاره «هذا» در «أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ» تاکید دارند عید فطر برای همه ی مسلمانان جهان در یک روز مشخص می باشد و تعدّد ایام عید در امت اسلامی در دو یا سه روز بر خلاف ظهور دعای نماز عید است . 💠آیت اله خویی به اختلاف افق میان کشورهای اسلامی به سبب مخالفت با ظهور دعای نماز عید اعتنا نمی کند و وحدت افق را شرط ثابت شدن هلال اول ماه نمی داند (منهاج/ج1/ص283) استنباط این فقیه برجسته نشان می دهد که عید فطر ، عید امت اسلامی است لذا شرط دست یابی به برکات معنوی آن مانند غفران ،زندگی در ظرف امت متحد اسلامی می باشد و گرنه مسلمانان به اندازه ای که متفرق و دور از هم باشند ، بهره ی کمتری از عید فطر می برند . @almohkamat
🔰رهبر انقلاب در خطبه‌های، با اشاره به حمله رژیم ددمنش به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کردند: «در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور، حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد.» @almohkamat