🖊ارائه #پوزیتویستی_فقه از نگاه شهید مطهری
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده :
🔹آیت الله مطهری در عصر خود ـ همانند عصر حاضر ـ با هجمه ای به فقه و احکام شرعی مانند حجاب و احکام خانواده و زن روبرو گردید . اگر احکام شرعی دینی ما تا پیش از این در کتاب های مفصل فقهی و رساله های عملیه با خیالی آسوده بسر می بردند اما در حال حاضر به واسطه مقایسه آن ها با جهان بینی غربی و قوانین آن ،آماج حملات فکری قرار گرفته اند .
🖊دفاع پوزیتویستی از فقه :
🔸در این میان گروهی از روشنفکران دینی به پیروی از روش رشید رضا در تفسیر المنار ، برآن شدند تا قوانین شرعی دین را با یافته های علوم تجربی مطابقت دهند تا هم احکام شرعی باور پذیرتر شود و هم در برابر ایرادها از آن دفاع کنند .
شهید مطهری با نقد جهان بینی علمی و اثبات ناتوانی های آن در معرفی حقیقت انسان و جهان ، این گونه روش دفاع از قوانین اسلامی را التقاطی دانست که نهایتا به بن بست می رسد.
آیت اله مطهری در دفاع از فقه اسلامی خصوصا قوانین مدنی آن ، با مترقی خواندن احکام شرعی ،نقطه ضعف را در نحوه ارائه فقه به مخاطب می داند و از وضع کنونی ارائه فقه انتقاد می کند .
📌از نگاه آیت اله مطهری در ارائه کنونی احکام شرعی ، مخاطب همانند «بنده گریزپایی» دیده می شود که برای مطیع کردنش او را از عقاب می ترسانند نه «مریض شائق به معالجه ای» که نیازمند تشویق و انگیزه برای حرکت به سوی برنامه فقه می باشد .
نگاه کنونی ما در عمل به دستورهای شرعی بیشتر جنبه رهایی از عقاب دارد تا دست یابی به مصلحت های احکام که فلسفه جعل آن می باشد و عقل بشر از درک آن ناتوان است .
🖊ارائه فقه در ویترین جهان بینی :
💠آیت الله مطهری در راستای دفاع از احکام فقهی و تشویق بیشتر مسلمانان در عمل به قوانین شرعی تلاش کرد احکام فقهی مربوط به هر موضوعی را در ضمن یک برنامه و نظام ارائه دهد .
آیت اله مطهری ارائه نظام مند احکام فقهی در هر موضوعی را در گرو توجه به جهان بینی و مبانی فکری دین در آن موضوع می دانست . یعنی در کنار ارائه محض احکام در قالب رساله عملیه ، ارائه «فقه در ویترین جهان بینی» از ابتکارات شهید مطهری است .
نمونه بارز این گونه از ارائه فقه مربوط به موضوع خانواده و زن است که در کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» منتشر گردید . شهید مطهری در این کتاب نخست جهان بینی اسلامی نسبت به خانواده و زن را بیان می کند و بر اساس آن به چینش احکام مربوط به زن در ضمن یک برنامه می پردازد.
نمونه دیگر در موضوع حجاب است . شهید مطهری در این کتاب با اجتهاد خود احکام فقهی حجاب را در ویترین جهان بینی اسلام نسبت به مبانی حجاب ارائه می دهد .
💢قطعا با این روش از ارائه ، هم زمینه برای طرح ایرادات منتقدان به احکام شرعی و پاسخ به آن فراهم می گردد و هم انگیزه و شوق فراوان در مخاطب ایجاد می شود ، و هم در هر موضوعی به جای مسائل متفرق فقهی ، یک برنامه جامع و نظام مند به دست مخاطب می رسد .
#فقه
#شهید_مطهری
@almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج: اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟ با مباشر قتل و پشتیبان قتل نمیشود با روی خوش و ملایمت رفتار کرد. ۱۴۰۳/۲/۱۷
🖼 #حج_برائت
💻 Farsi.Khamenei.ir
5.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽#فایل_تصویری
💠حضرت معصومه سلام الله علیها در کلام #مقام_معظم_رهبری
📌نقش #حضرت_معصومه در قم
@almohkamat
⁉️امتداد کدامین حکمت ؟
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده :
🔹«امتداد حکمت» عنوانی است که در سال های اخیر برای کارآمدتر کردن علوم دینی در زندگی انسان مطرح است . «حکمت» به معنای جهان بینی است و امتداد یافتن نیز به معنای ایجاد دستگاه فلسفیِ سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بر اساس آن جهان بینی می باشد. دستگاهی که مسائل کلان هر عرصه را پیش از پرداختن به فلسفه های مضاف استخراج کند .
📌اما پرسش اساسی در این اینجا امکان عملیاتی شدن «امتداد حکمت» و فراتر از یک شعار بودن آن می باشد ؟ آیا حکمت اسلامی ظرفیت امتداد یافتن در زندگی بشر را دارد ؟
⁉️کدام جهان بینی ؟
🔸در موضوع «امتداد حکمت» هر جهان بینی استعداد امتداد یافتن را ندارد بلکه تا یک جهان بینی ویژگی های زیر را دارا نباشد از ظرفیت امتداد یافتن بی بهره است :
1 ـ متکی بر برهان عقلی باشد و از بدیهی آغاز گردد تا پایدار و با ثبات و جاودان باشد .
2 ـ نگاهی لاحدّی و بی انتهاء به انسان دهد تا او را از پوچ گرایی و توقف در حرکت برهاند .
3 ـ نگاهی وحدت گرایانه به کثرات جهان دهد تا تقدس و ایمان بر زندگی انسان حاکم شود .
4 ـ در نگاه به انسان ،فرد گرا و جامعه محور باشد تا تعهد و مسئولیت آوری را به ارمغان آورد .
5 ـ ادراکات اعتباری انسان را ارزش دهد تا حرکت انسان در زندگی دنیایی را سامان دهد .
🔰شهید مطهری جهان بینی ها را به چهار گروه تقسیم می کند :
1 ـ جهان بینی علمی
2 ـ جهان بینی فلسفی
3 ـ جهان بینی مذهبی
4 ـ جهان بینی توحیدی
📌و از میان آنها تنها جهان بینی توحیدی است که ویژگی های بالا را داراست زیرا :
ا ـ در این جهان بینی نخستین آگاهی انسان که با آن دفع سفسطه و شک گرایی می شود ، «ضرورت ازلی» است . لذا نقطه آغاز و پایان آن توحیدی است که نگاهی وحدت گرا از جهان می دهد .
ب ـ در جهان بینی توحیدی ، جایگاه انسان در بالاترین تجلی است که باید حرکت خود را از پایین ترین تجلی(دنیای مادی) به سوی آن جایگاه آغاز کند . حرکت انسان ، اجتماعی است و بر اساس قوانین اعتبار شده از سوی خداوند سامان می یابد .
💠در جهان بینی فلسفی ،واجب الوجود داریم اما در پس پرده نظام علیت ماهوی نشسته و همچون بیگانه ای با جهان تنها عنوان «فاعل بعید» را دارد . فیلسوف در حکمت عملی به زندگی انسان توجه دارد اما به سبب کنار گذاشتن ادراکات اعتباری ،از فقه و نقل بی بهره است و به دلیل محدود شدن به «عقل معاش» ، قداست و ایمان و شوق انگیزی را از دست می دهد .
💠در جهان بینی مذهبی ، اعتقاد به خدا هست اما به سبب تکیه بر بهشت و جهنم جسمانی ، هم خداوند مقامی تشریفاتی یافته و هم نگاه فردی بر حرکت انسان حاکم گشته است. همچنین روش تعبدی و جدلی این جهان بینی و دوری از برهان ، ما را از ظرفیت عقل محروم می سازد .
🖇در آخر ، با جهان بینی فلسفی یونانی و یا جهان بینی مذهبی اخباری و یا جهان بینی پوزیتویستی اسلامی ، نمی توان به «امتداد حکمت» جامه عمل پوشاند .
#امتداد_حکمت
#جهان_بینی
@almohkamat
« إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ »
🏴شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران تسلیت
آیتالله آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و آقای مالک رحمتی استاندار تبریز نیز در این سانحه در بالگرد حامل رئیس جمهور حضور داشتند و آنان نیز به شهادت رسیدند.
#شهید_جمهور
#سید_شهیدان_خدمت
@almohkamat
🖊«پوپولیست» : طعن بدخواهان به شهید رئیسی
✍🏻به قلم #استاد_موالی_زاده :
🔹یکی از ویژگی های بارز آیت اله رئیسی را می توان عمل به این فقره از نامه امام به مالک اشتر دانست : «إِنَّ سُخْطَ الْخَاصَّةِ يُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى الْعَامَّةِ» یعنی در حکمرانی علوی ، رضایت مردم بر رضایت گروه های سیاسی ترجیح دارد و ناخشنودی آن گروه ها ، قابل بخشش خواهد بود.
گروه های سیاست باز ،حضور مردم را مزاحم منافع خود می دانند و در این راستا گرایش مردمی کارگزاران نظام را با شعار «پوپولیسم» به شدت سرکوب می کنند .
«پوپولیسم» واژه ای غربی است که به غلط به معنای «عوام فریبی» در ادبیات سیاست بازان داخلی رایج شده است تا برچسبی آزاردهنده برای از میدان به در کردن کارگزاران مردمی باشد .
یکی از طعن های برخی بدخواهان در حق شهید رئیسی ، پوپولیست بودن بود لکن ایشان بر اساس دستور امام علی در عهد مالک عمل می کرد : «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ» یعنی قلب زمامدار باید سرشار از مهربانی و محبت به ملت خود باشد .
🖊دوگانه مردم و نخبگان در جامعه غربی
🔸جدای از تعریف «پوپولیسم» و توده گرایی ، در غرب در عرصه سیاسی ،دو گانه ای میان «نخبگان» و «مردم» شکل گرفته است که چاره ای به غیر از ترجیح یکی بر دیگری ندارند .
در نظام فاشیست و کمونیست، نخبگان سیاسی سرکوب می شوند و توده های مردمی با نفی هویت فردی خود ، سیاست دیکته شده حاکم را با شور حمایت می کنند .« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ »
اما در نظام لیبرال ،نخبگان بر عامه مردم ترجیح دارند و افراد فعالیت سیاسی خود را در قالب گروه ها و نهادهای مدنی با تفکرات مختلف در راستای حفظ فردیت سیاسی انجام می دهند .
عامه مردم هم نظاره گرند و برای اعتراض بر علیه یک سیاست ضد انسانی مانند حمایت از اسرائیل راهی ندارند ؛ زیرا تنها راه ، نهادهای شیک مدنی است که مردم از ورود به آنها محرومند .
🖊فطرت سیاسی منشاء وحدت مردم و نخبگان
🔺دو گانه مردم و نخبگان سیاسی در حکمرانی دینی به سبب حاکمیت فطرت سیاسی ،از میان می رود . مردم همانند سرچشمه فطرت سیاسی هستند و نخبگان ،کانال های توزیع آن می باشند .
هر اندازه حضور مردم در عرصه سیاسی بیشتر گردد ، آب زلال تری به کانال های نخبگان سیاسی و کارگزاران خواهد رسید . و هر اندازه نخبگان سیاسی و کارگزاران در میان مردم باشند ، از سرچشمه فطرت سیاسی بهره بیشتری خواهند برد .
مردم در حکمرانی دینی نقش هدایت و نظارت و کنترل دارند بر خلاف نظام فاشیستی که مردم ،ابزار سیاست ضد فطری حکومتند .
📌لذا شور آنها فروکش می کند و به قیام منتهی می گردد .
نخبگان در حکمرانی دینی نقش سخنگوی مردم را دارند بر خلاف نظام لیبرالی که نخبگان سیاسی در آن بی اعتنا به فطرت سیاسی مردم تنها به بهره کشی سیاسی از مردم مشغولند .
شهید رئیسی در میان مردم می رفت تا سیاست دولت خود را از زبان فطری مردم بشنود و بر اساس آن حرکت کند اگر چه برخی از همراهان ،همراه نبودند .
#رئیسی_عزیز
#رئیسی
#شهید_جمهور
@almohkamat
🖊امتداد حکمت و فقه جواهری
✍🏻#استاد_موالی_زاده :
🔹از دیرباز فقه و حکمت دو علم جدای از هم بوده اند که بر دو ریل موازی در کنار هم حرکت می کردند تا آنکه در سال های اخیر عنوان «امتداد حکمت» مطرح گردید . امتداد حکمت به معنای ایجاد دستگاه فلسفیِ سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی است که در پیش از فقه جای می گیرد .
امتداد حکمت جایگزینی برای روش استنباط فقهی نیست بلکه برنامه ای است برای کمک به فقیه در راستای به روز رسانی و کارآمدی و ارتقاء فقه جواهری در عرصه شکل گیری انقلاب اسلامی ، نظام اسلامی ، دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی می باشد .
🖊توسعه یا تجدید بنا فقه ؟
🔸امتداد حکمت به دنبال توسعه فقه است نه تجدید بنا آن . فقیه در حرکت علمی خود تکلیف گراست و فقه را بر اساس تکلیف علمی خود متناسب با نیاز بشر پیش می برد . فقه ، فقیه را به دنبال خود نمی کشاند بلکه فقیه است که فقه را بر اساس نیاز می سازد و از منابع معتبر استخراج می کند .
حکمت ،نگاه کلان به فقیه می دهد تا عرصه های کلان نیاز بشر را بر روی خود بگشاید و احساس تکلیف کند تا فقه را بدان عرصه ها بکشاند و ساختمان فقه را متناسب با آن توسعه دهد .
📌امتداد حکمت به «مقتضیات جهان» توجه دارد نه «مقتضیات زمان» که مقتضیات زمان را فقیه خود بدون نیاز به امتداد حکمت پاسخ می دهد . اما فقیه برای پاسخ به «کلان نیازها»ی بشر نیازمند شناخت مقصد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بشر در منظومه توحید ناب می باشد .
فقه کنونی مقصد حرکت انسان را بهشت جسمانی در نظر گرفته و تنها به نیازهای این مسیر پاسخ می دهد و از ظرفیت قرآن و اهل بیت در پاسخ به کلان نیازهای مقصد توحید که از مسیر عدالت اجتماعی می گذرد ، بهره نبرده است . حکمت این مقصد و این مسیر را به فقه می نمایاند .
🖊فقه تمدن ساز و امتداد حکمت :
🔺فقه جواهری با آنکه ظرفیت تمدن سازی را در خود دارد اما نگاه بالفعلی به مقوله تمدن ندارد بلکه تنها با فرد و زیست وی در یک اجتماع سر و کار دارد .
اگر فقیه بخواهد نگاهی تمدنی یابد تا ظرفیت تمدنی فقه را به فعلیت برساند بدون آشنایی با دستگاه فلسفی در عرصه اجتماع امکان پذیر نیست . دستگاهی که امتداد یافته قواعد توحیدی مانند بسیط الحقیقه در حکمت متعالیه می باشد .
🖇نمونه بارز آن در عصر اخیر حرکت علمی امام خمینی در مساله ولایت فقیه است . امام خمینی همان ولایت فقیه موجود در فقه جواهری را با پیوست به دستگاه سیاسی برگرفته از توحید ناب قرآنی ، متحول کرد و نظام سیاسی شیعه را به رخ همگان کشاند .
نمونه دیگر آن جبهه مقاومت اسلامی است که امام خامنه ای همان کتاب الجهاد فقه جواهری را به دستگاه فلسفی در عرصه تمدن سازی برگرفته از توحید ناب ضمیمه کرد و کتاب الجهاد را به فقه المقاومه تبدیل کرد و آن را به عنوان نماد تمدن سازی اسلامی به جهان ارائه کرد .
📌بنابراین امتداد حکمت بدون فقه ابتر خواهد بود همانگونه که فقه بدون امتداد حکمت به عرصه های کلان زندگی بشر وارد نخواهد شد .
#امتداد_حکمت
#فقه #فقه_جواهری
@almohkamat
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اللهم صل علی ولیک علیبنموسیالرضا
📆 ٢٣ ذیالقعده؛ روز زيارت مخصوص امام رضا(علیهالسلام)
#امام_رضا
@almohkamat
🖊ولایت معنوی #امام_خمینی در نگاه رهبر انقلاب
✍🏻#امام_خامنه_ای می فرماید :
📌« مردان خدا بر دلها حكومت ميكنند و براثر همين اتّصال به خدا است كه سلطان دلها ميشوند. ولايت مردان خدا، ولايت معنوى و باطنى است . ولايت ظاهرى آنها هم ـ اگر به ولايت ظاهرى دست پيدا كنند ـ ناشى از معنويّت و ولايت باطنى آنها است. خدا قدرت خلّاقيّت خود را به مردان خدا و پيغمبران خود و اوصياى پيغمبران ميبخشد و آنها را بر دلها حاكم ميكند . امام خمینی اين الگو را به ما نشان داد و ما آن را از نزديك ديديم. »
📚(۱۳۸۴/۰۳/۱۴) بيانات در مراسم شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خمينى (ره)
#ولایت_معنوی
@almohkamat