#اخلاق_و_عرفان
💠ما براى بازى آفريده نشده ايم.
✅حکایتی از حضرت زکریا (ع) و علامه شعرانی (ره)
🔹وقتى پيرمردى قزوينى همسنّ و سال استاد بزرگوارم جناب آية الله حاج ميرزا ابو الحسن رفيعى قزوينى (رفع اللّه درجاته) حكايت مى كرد كه ما در اوان خردسالى در قزوين همين آقا سيد ابو الحسن رفيعى را صدا مى زديم كه بيا بازى، ايشان تا ميدان با ما همراهى مى كرد، ولى با ما بازى نمى كرد، در گوشه اى مى ايستاد، يا به نبش ديوارى تكيه مى داد و بازى و بازيگران را تماشا مى كرد، آقا از همان ابتداء اهل بازى نبود.
🔹من از اين حرف شيرين و دلنشين پيرمرد به ياد حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) افتادم كه خداى سبحان در آيه سيزدهم سوره مريم قرآن فرموده است: يا يَحْيى خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا، أمر حكيم محكم و متين و رصين است كه بر اساس استوار حق و حقيقت قرار گرفته است و ريشه دوانده و پايدار است يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ. سبحان الله حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) را در كودكى و خردساليش تا چه پايه عقل و درايت بوده است كه خداوند فرموده است وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا.
🔹در تفسير منهج الصادقين آمده است كه: از ضحّاك منقول است كه در وقت سه سالگى يحيى، كودكان محلّه روزى به در خانه زكريا رفتند و او را آواز دادند كه اى يحيى از خانه بيرون آى تا بازى كنيم، هم از درون خانه آواز داد كه: «ما للّعب خلقنا» يعنى ما براى بازى آفريده نشده ايم.
🔹و اين روايت از ابى الحسن علي الرضا (صلوات الله عليه) نيز مأثور است. در اين سخن پندى عظيم است مر بيخبران بازيچه غفلت را كه عمر عزيز به بازيچه لهو و لعب مى گذرانند، و به دام فريب انّما الحيوة الدنيا لهو و لعب مقيّداند.
🔹آية الله رفيعى در كودكى تا ميدان بازى رفت و بازى نكرد، اما حضرت يحيى پيغمبر تا ميدانگاه بازى هم نرفته بلكه از درون خانه آواز داد كه دار، دار حقيقت است و دار بازى نيست.
📚علامه حسن زاده، هزار و یک کلمه، کلمه 329
@almorsalaat
۱۴ شهریور ۱۳۹۹
#معرفی_کتاب
📚خرائن
🔰ملااحمد نراقی
✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40)
⬇️لینک دانلود کتاب خزائن👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/khzaen-naraghi.pdf
#کتابخانه_مجازی #کشکول
@almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚خرائن 🔰ملااحمد نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها
#اخلاق_و_عرفان
♨️هیچ شيخ و مرشدى أكمل و أتم از نبى و ولى و ائمه طاهرين نتواند بود.
🔰ملا احمد نراقی
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
🔹بعضى از عرفا در بيان احتياج به شيخ گفته كه به ده وجه احتياج به آن است.... مخفى نماند كه اين همه صحيح است و ليكن شيخ و مرشدى أكمل و أتم از #نبى و #ولى و #ائمه طاهرين نتواند بود و آنچه شايد و بايد در كلمات ايشان حاصل است و استخراج آنها از كلمات و اشارات ايشان اصعب نيست از شناختن شيخ و فرق ميان شياد و استاد.
🔺اى بسا ابليس آدم روى هست
🔺به هر دستى نبايد داد دست
🔹مبتدى بيچاره قوت شناختن شيخ و تميز صادق و كاذب ندارد. پس صادق يقينى در دست هست و توسل به روحانيت آن و استفاده از كلمات او كافى است.
🔹بعضى عرفاء در مقامات شيخ و صفات او گفته قال اللّه سبحانه: «فوجدا عبداً من عبادنا آتيناه رحمة من عندنا و علّمناه من لدنا علماً» از اينجا پنج ركن مقام ركنيت دست مى آيد .... مخفى نماند كه به جز #معصوم را كسى چه مى تواند دانست كه پنج ركن اول از براى او حاصل است خصوصا مبتدى، و منتهى خود چه احتياج به شيخ و مرشد دارد پس بايد شيخ و مرشد را از #ائمه معصومين عليهم السّلام گرفت.
🔹از براى شرايط و آداب ذكر امورى گفته اند ... و مخفى نماند كه در همه آنچه مذكور شد اگر مراد از شيخ يكى از #ائمه باشد خوبست و إلا فلا.
📌پ.ن: ناگفته نماند که این مطلب در عین صحت و درستی، همه ی مطلب در مورد #استاد نیست و جوانب دیگری هم دارد.
📚خزائن ص۴۹۷
@almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
#برنامه_درسی_اساتید
⁉️برنامه درس خارج استاد آیت الله فرحانی (زمان، مکان، حضوری یا مجازی بودن) هنوز قطعی و اعلام نشده است.
✅به محض قطعی شدن، اطلاع رسانی خواهیم کرد.
@almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
#مشاوره_تحصیلی_مجازی
با عرض سلام
بله. دانشجویان محترم هم میتوانند از صوت های الموجز استاد علی فرحانی استفاده کنند.
⬇️ دانلود صوت و متن الموجز👇👇
eitaa.com/almorsalaat/1403
#اصول
@almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
#مشاوره_تحصیلی_مجازی
ضمن عرض سلام
قاعدتا اول باید مشخص کنید که به چه هدفی میخاید بخونید. بدست آوردن جهان بینی؟ تدریس؟ علاقه؟ کسب درآمد؟
هر کدوم اقتضائاتی داره. و در هر کدوم باید سیر محتوایی از سیر آموزشی جدا بشه.
برای بدست آوردن یک دور جهان بینی کامل صوت شرح بدایه استاد فرحانی بسیار عالیست
eitaa.com/almorsalaat/1007
و برای تحقیق و پژوهش در فلسفه هم، بعد از بدایه بر اساس روشی که در صوت زیر توضیح داده شده، عمل کنید.
b2n.ir/raveshe-tahghigh
#فلسفه #پژوهش
@almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
#تمدن_اسلامی
♨️نقش دين در رونق گرفتن علم در تمدّن درخشان اسلامى و در غرب چه بوده است؟
🔰علامه حسن زاده آملی
🔸در اين كه پيدايش تمدّن عظيم اسلامى، سرمايه ترقى و تعالى غرب در همه شعب معارف شده است جاى انكار هيچ بخرد فرزانه اى نيست. به عنوان نمونه كه اندكى از بسيار و مشتى از خروار است دو كتاب را يادآور مى شويم:
🔸يكى ميراث اسلام، يا آنچه مغرب زمين به ملل اسلامى مديون است. ... مؤلف آن «آلفرد گيوم» در آغاز مقدمه آن گويد: كتاب ميراث اسلام در جستجوى آن دسته از اصول علمى، صنعتى، فرهنگى، و معنوى اروپا است كه از دنياى اسلامى أخذ شده و از جهان عربى مشرق سرچشمه گرفته است ... همين مذهب اسلام و امپراطورى بزرگ اسلامى بوده است كه علوم و صنايع ملل گوناگون را با يكديگر تركيب و آن را به صورت كامل و زيبايى به جهان علم و صنعت اهدا كرده است ....
🔸و از اين گونه اعترافات صادقانه در كتاب يادشده از نويسندگان آن بسيار است.
🔸كتاب دوم به نام علوم اسلامى و نقش آن در تحوّل علمى جهان آلدوميه لى است.
🔸و نظير دو كتاب يادشده، كتب و مقالات بسيارى از اصحاب قلم و ارباب دانش و بينش نوشته شده است، و اكنون به چند سطرى از گفتار استاد عزيزم حضرت علّامه شعرانى (ره) تحت عنوان «تأثير قرآن در پيدايش تمدّن عظيم اسلامى» تمسّك و تبرّك مى جويم:
🔺آن كه تاريخ خوانده است و بر احوال امم گذشته آگاه گرديده داند كه تا زمان پيدايش يونان هيچ قومى بدان پايه از علم نرسيدند و آن تمدّن نيافتند، و آنها كه پيش از يونان بودند همه در علم و تمدّن پستتر از آنان بودند، و اندكى پيش از اسكندر علماء و حكماء در يونان بسيار شدند چون سقراط و افلاطون. و اسكندر كه عالم را بگرفت علم و زبان يونانى را در جهان منتشر كرد و مردم را از آن بهره مند ساخت، تا هزار سال زبان يونانى زبان علمى جهان بود و دانشمندان بدان زبان علم مى آموختند و كتاب مى نوشتند هر چند خود يونانى نبودند حتى پيروان حضرت مسيح ع تاريخ آن حضرت را كه انجيل نام دارد به زبان يونانى نوشتند، و لفظ انجيل هم كلمه يونانى است به معنى مژده، با آن كه هم خود آنها و هم حضرت عيسى ع زبانشان عبرى بود.
🔺هزار سال پس از اسكندر حضرت خاتم انبياء محمد بن عبد الله ص ظهور كرد و قرآن را به عربى آورد و اوضاع جهان دگرگون شد، زبان عربى جاى زبان يونانى را گرفت و از آن درگذشت و مسلمانان علوم يونانى را گرفتند و چندين برابر بر آن افزودند و اين مقام كه زبان عربى در جهان يافت و علومى كه به اين زبان نوشته شد هيچ زبانى قبل از آن اين مقام نيافت.
🔺در تواريخ آمده است كه كتابخانه اسكندريّه در مصر بزرگترين كتابخانه دنياى قديم بود. محتوى بر علوم يونانى و بيست و پنج هزار جلد كتاب داشت اما به عهد اسلام كتابخانه مسلمانان بر يك ميليون شامل بود.
🔺جرجى زيدان در تاريخ تمدّن اسلام و تاريخ آداب اللغه گويد: دو خليفه فاطمى مصر عزيز بالله و حاكم بامر الله در مصر كتابخانه ها انشاء كردند مشتمل بر نزديك يك ميليون كتاب يعنى چهل برابر كتابخانه يونانيان در اسكندريه. كتابخانه هاى بزرگ در مصر و عراق و اندلس و غير آن بسيار بود هر يك مشتمل بر صدها هزار جلد، و ابواب آن براى طالبان علم و مطالعه كنندگان باز بود. پس آثار دانش عربى چهل برابر بيش از يونان بود.
🔺در علم ادب و اخلاق و موعظه و فقه و سياست مدن و جغرافيا، يونانيان كتاب داشتند اما با كتب عربى قابل مقايسه نيست نه از جهت كثرت و نه تحقيق ... در رياضى خصوصا حساب و جبر و مقابله و هيئت و نجوم مسلمانان بر يونانيان تفوّق عظيم داشتند ... و اينها همه از بركت قرآن است و ما اين سخن را به گزاف نگوييم كه تجربه و تاريخ بر آن گواه است.
🔺و چون در قرآن براى نماز امر به تحصيل وقت و قبله شده بود، مسلمانان ناچار گشتند براى تعيين سمت قبله بلد و اوقات نماز هيئت و نجوم بياموزند، و هيئت و نجوم آنان را به ساير شعب رياضى محتاج ساخت، و قوانين ميراث و فرائض چون در اسلام حساب پيچيده دارد آنان را به آموختن علم حساب واداشت، و براى زكات و خراج به مساحت اراضى و علم حساب پرداختند، و جهاد و حج راه جهانگردى و سياحت به روى آنها بگشود و اطلاع بر احوال امم مختلفه و كشورهاى جهان يافتند و كتب جغرافيا و امثال آن را نوشتند.
🔺و چون در قرآن از تقليد آباء و اجداد نهى كرده است و دعوت به دين حق و تحقيق ادلّه را واجب فرموده و مخالفين اسلام و منكرين اديان پيوسته در احتجاج با مسلمانان بودند مسلمانان هم مجبور شدند با آنان از راه استدلال مباحثه كنند و از اين رو بر اقوال حكماى يونان و غير آنان آگاه گشتند و طريقه استدلال و منطق آموختند، و هكذا چون دقت كنى و نيك بنگرى همه علوم را به بركت قرآن آموختند ... و پس از اين ثابت مى كنيم كه تمدّن و علوم فرنگى دنباله همان علوم اسلامى است و از مسیحیت ناشی نشده است.
📚هزار و يك كلمه ج3ص463
@almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
مقدمات تدریس آثار شهید مطهری.mp3
6.84M
🔉🔉 #اندیشه_مطهر
💠اشاره به برخی از لوازم و مقدمات مهم محتوایی و روشی تدریس اندیشه و آثار شهید مطهری
🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
📌ارائه شده در دوره بینش مطهر ویژه اساتید حوزه و دانشگاه یزد ۹۹/۶/۱۳
@ofoqemobin
@almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
هدایت شده از المرسلات
💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین
@almorsalaat
👇👇👇👇
۱۶ شهریور ۱۳۹۹
هدایت شده از المرسلات
erfane-nazari-az-negahe-mohyeddin-v-emam.mp3
15.85M
🔉🔉 #بشنوید
💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین
🔰استاد علی فرحانی
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔺استاد بیان می کنند که دو نگاه کلی به عرفان نظری وجود دارد.
1⃣یک نگاه که نگاه مشهور است این است که عرفان یک جهان بینی و یک منظومه هستی شناسی از نگاه یک عارف است.
2⃣نگاه دوم، این است که عرفان نظری، فقط انسان شناسی است و همه مطالب را از حیث انسان شناسی تفسیر می کند.
🔺از نگاه محیی الدین و بر اساس آثار ایشان، عرفان نظری، انسان شناسی است و بزرگانی همچون آیت الله جوادیقائل به نگاه اول هستند و لذا معتقدند که پایان فلسفه، اثبات موضوع عرفان است.
🔺حضرت امام (ره) همان نگاه انسان شناسی محیی الدین را قائل هستند. استاد در این صوت، عباراتی از کتاب مصباح الهدایه را توضیح می دهند.
📌این صوت بخشهایی از جلسات تدریس شواهد الربوبیه در موسسه اسراء است.
#پای_درس_استاد #عرفان
@almkrsalaat
۱۶ شهریور ۱۳۹۹