eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
593 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ما براى بازى آفريده نشده ‏ايم. ✅حکایتی از حضرت زکریا (ع) و علامه شعرانی (ره) 🔹وقتى پيرمردى قزوينى همسنّ و سال استاد بزرگوارم جناب آية الله حاج ميرزا ابو الحسن رفيعى قزوينى (رفع اللّه درجاته) حكايت مى‏ كرد كه ما در اوان خردسالى در قزوين همين آقا سيد ابو الحسن رفيعى را صدا مى‏ زديم كه بيا بازى، ايشان تا ميدان با ما همراهى مى‏ كرد، ولى با ما بازى نمى‏ كرد، در گوشه‏ اى مى ‏ايستاد، يا به نبش ديوارى تكيه مى‏ داد و بازى و بازيگران را تماشا مى‏ كرد، آقا از همان ابتداء اهل بازى نبود. 🔹من از اين حرف شيرين و دلنشين پيرمرد به ياد حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) افتادم كه خداى سبحان در آيه سيزدهم سوره مريم قرآن فرموده است: يا يَحْيى‏ خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا، أمر حكيم محكم و متين و رصين است كه بر اساس استوار حق و حقيقت قرار گرفته است و ريشه دوانده و پايدار است يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ. سبحان الله حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) را در كودكى و خردساليش تا چه پايه عقل و درايت بوده است كه خداوند فرموده است وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا. 🔹در تفسير منهج الصادقين آمده است كه: از ضحّاك منقول است كه در وقت سه سالگى يحيى، كودكان محلّه روزى به در خانه زكريا رفتند و او را آواز دادند كه اى يحيى از خانه بيرون آى تا بازى كنيم، هم از درون خانه آواز داد كه: «ما للّعب خلقنا» يعنى ما براى بازى آفريده نشده ‏ايم. 🔹و اين روايت از ابى الحسن علي الرضا (صلوات الله عليه) نيز مأثور است. در اين سخن پندى عظيم است مر بيخبران بازيچه غفلت را كه عمر عزيز به بازيچه‏ لهو و لعب مى‏ گذرانند، و به دام فريب انّما الحيوة الدنيا لهو و لعب مقيّداند. 🔹آية الله رفيعى در كودكى تا ميدان بازى رفت و بازى نكرد، اما حضرت يحيى پيغمبر تا ميدانگاه بازى هم نرفته بلكه از درون خانه آواز داد كه دار، دار حقيقت است و دار بازى نيست. 📚علامه حسن زاده، هزار و یک کلمه، کلمه 329 @almorsalaat
۱۴ شهریور ۱۳۹۹
📚خرائن 🔰ملااحمد نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40) ⬇️لینک دانلود کتاب خزائن👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/khzaen-naraghi.pdf @almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚خرائن 🔰ملااحمد نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها
♨️هیچ شيخ و مرشدى أكمل و أتم از نبى و ولى و ائمه طاهرين نتواند بود. 🔰ملا احمد نراقی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔹بعضى از عرفا در بيان احتياج به شيخ گفته كه به ده وجه احتياج به‏ آن است.... مخفى نماند كه اين همه صحيح است و ليكن شيخ و مرشدى أكمل و أتم از و و طاهرين نتواند بود و آنچه شايد و بايد در كلمات ايشان حاصل است و استخراج آنها از كلمات و اشارات ايشان اصعب نيست از شناختن شيخ و فرق ميان شياد و استاد. 🔺اى بسا ابليس آدم روى هست 🔺به هر دستى نبايد داد دست‏ 🔹مبتدى بيچاره قوت شناختن شيخ و تميز صادق و كاذب ندارد‌. پس صادق يقينى در دست هست و توسل به روحانيت آن و استفاده از كلمات او كافى است. 🔹بعضى عرفاء در مقامات شيخ و صفات او گفته قال اللّه سبحانه: «فوجدا عبداً من عبادنا آتيناه رحمة من عندنا و علّمناه من لدنا علماً» از اينجا پنج ركن مقام ركنيت دست مى ‏آيد .... مخفى نماند كه به جز را كسى چه مى ‏تواند دانست كه پنج ركن اول‏ از براى او حاصل است خصوصا مبتدى، و منتهى خود چه احتياج به شيخ و مرشد دارد پس بايد شيخ و مرشد را از معصومين عليهم السّلام گرفت. 🔹از براى شرايط و آداب ذكر امورى گفته ‏اند ... و مخفى‏ نماند كه در همه آنچه مذكور شد اگر مراد از شيخ يكى از باشد خوبست و إلا فلا. 📌پ.ن: ناگفته نماند که این مطلب در عین صحت و درستی، همه ی مطلب در مورد نیست و جوانب دیگری هم دارد. 📚خزائن ص۴۹۷ @almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
⁉️برنامه درس خارج استاد آیت الله فرحانی (زمان، مکان، حضوری یا مجازی بودن) هنوز قطعی و اعلام نشده است. ✅به محض قطعی شدن، اطلاع رسانی خواهیم کرد. @almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
با عرض سلام بله. دانشجویان محترم هم میتوانند از صوت های الموجز استاد علی فرحانی استفاده کنند. ⬇️ دانلود صوت و متن الموجز👇👇 eitaa.com/almorsalaat/1403 @almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
ضمن عرض سلام قاعدتا اول باید مشخص کنید که به چه هدفی میخاید بخونید. بدست آوردن جهان بینی؟ تدریس؟ علاقه؟ کسب درآمد؟ هر کدوم اقتضائاتی داره. و در هر کدوم باید سیر محتوایی از سیر آموزشی جدا بشه. برای بدست آوردن یک دور جهان بینی کامل صوت شرح بدایه استاد فرحانی بسیار عالیست eitaa.com/almorsalaat/1007 و برای تحقیق و پژوهش در فلسفه هم، بعد از بدایه بر اساس روشی که در صوت زیر توضیح داده شده، عمل کنید. b2n.ir/raveshe-tahghigh @almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
♨️نقش دين در رونق گرفتن علم در تمدّن درخشان اسلامى و در غرب چه بوده است؟ 🔰علامه حسن زاده آملی 🔸در اين كه پيدايش تمدّن عظيم اسلامى، سرمايه ترقى و تعالى غرب در همه شعب معارف شده است جاى انكار هيچ بخرد فرزانه‏ اى نيست. به عنوان نمونه كه اندكى از بسيار و مشتى از خروار است دو كتاب را يادآور مى ‏شويم: 🔸يكى ميراث اسلام، يا آنچه مغرب زمين به ملل اسلامى مديون است. ... مؤلف آن «آلفرد گيوم» در آغاز مقدمه آن گويد: كتاب ميراث اسلام در جستجوى آن دسته از اصول علمى، صنعتى، فرهنگى، و معنوى اروپا است كه از دنياى اسلامى أخذ شده و از جهان عربى مشرق سرچشمه گرفته است ... همين مذهب اسلام و امپراطورى بزرگ اسلامى بوده است كه علوم و صنايع ملل گوناگون را با يكديگر تركيب و آن را به صورت كامل و زيبايى به جهان علم و صنعت اهدا كرده است .... 🔸و از اين گونه اعترافات صادقانه در كتاب يادشده از نويسندگان آن بسيار است. 🔸كتاب دوم به نام علوم اسلامى و نقش آن در تحوّل علمى جهان آلدوميه ‏لى است. 🔸و نظير دو كتاب يادشده، كتب و مقالات بسيارى از اصحاب قلم و ارباب دانش و بينش نوشته شده است، و اكنون به چند سطرى از گفتار استاد عزيزم حضرت علّامه شعرانى (ره) تحت عنوان «تأثير قرآن در پيدايش تمدّن عظيم اسلامى» تمسّك و تبرّك مى ‏جويم: 🔺آن كه تاريخ خوانده است و بر احوال امم گذشته آگاه گرديده داند كه تا زمان پيدايش يونان هيچ قومى بدان پايه از علم نرسيدند و آن تمدّن نيافتند، و آنها كه پيش از يونان بودند همه در علم و تمدّن پست‏تر از آنان بودند، و اندكى پيش از اسكندر علماء و حكماء در يونان بسيار شدند چون سقراط و افلاطون. و اسكندر كه عالم را بگرفت علم و زبان يونانى را در جهان منتشر كرد و مردم را از آن بهره ‏مند ساخت، تا هزار سال زبان يونانى زبان علمى جهان بود و دانشمندان بدان زبان علم مى‏ آموختند و كتاب مى ‏نوشتند هر چند خود يونانى نبودند حتى پيروان حضرت مسيح ع تاريخ آن حضرت را كه انجيل نام دارد به زبان يونانى نوشتند، و لفظ انجيل هم كلمه يونانى است به معنى مژده، با آن كه هم خود آنها و هم حضرت عيسى ع زبانشان عبرى بود. 🔺هزار سال پس از اسكندر حضرت خاتم انبياء محمد بن عبد الله ص ظهور كرد و قرآن را به عربى آورد و اوضاع جهان دگرگون شد، زبان عربى جاى‏ زبان يونانى را گرفت و از آن درگذشت و مسلمانان علوم يونانى را گرفتند و چندين برابر بر آن افزودند و اين مقام كه زبان عربى در جهان يافت و علومى كه به اين زبان نوشته شد هيچ زبانى قبل از آن اين مقام نيافت. 🔺در تواريخ آمده است كه كتابخانه اسكندريّه در مصر بزرگترين كتابخانه دنياى قديم بود. محتوى بر علوم يونانى و بيست و پنج هزار جلد كتاب داشت اما به عهد اسلام كتابخانه مسلمانان بر يك ميليون شامل بود. 🔺جرجى زيدان در تاريخ تمدّن اسلام و تاريخ آداب اللغه گويد: دو خليفه فاطمى مصر عزيز بالله و حاكم بامر الله در مصر كتابخانه ‏ها انشاء كردند مشتمل بر نزديك يك ميليون كتاب يعنى چهل برابر كتابخانه يونانيان در اسكندريه. كتابخانه‏ هاى بزرگ در مصر و عراق و اندلس و غير آن بسيار بود هر يك مشتمل بر صدها هزار جلد، و ابواب آن براى طالبان علم و مطالعه كنندگان باز بود. پس آثار دانش عربى چهل برابر بيش از يونان بود. 🔺در علم ادب و اخلاق و موعظه و فقه و سياست مدن و جغرافيا، يونانيان كتاب داشتند اما با كتب عربى قابل مقايسه نيست نه از جهت كثرت و نه تحقيق ... در رياضى خصوصا حساب و جبر و مقابله و هيئت و نجوم مسلمانان بر يونانيان تفوّق عظيم داشتند ... و اينها همه از بركت قرآن است و ما اين سخن را به گزاف نگوييم كه تجربه و تاريخ بر آن گواه است. 🔺و چون در قرآن براى نماز امر به تحصيل وقت و قبله شده بود، مسلمانان ناچار گشتند براى تعيين سمت قبله بلد و اوقات نماز هيئت و نجوم بياموزند، و هيئت و نجوم آنان را به ساير شعب رياضى محتاج ساخت، و قوانين ميراث و فرائض چون در اسلام حساب پيچيده دارد آنان را به آموختن علم حساب واداشت، و براى زكات و خراج به مساحت اراضى و علم حساب پرداختند، و جهاد و حج راه جهان‏گردى و سياحت به روى آنها بگشود و اطلاع بر احوال امم مختلفه و كشورهاى جهان يافتند و كتب جغرافيا و امثال آن را نوشتند. 🔺و چون در قرآن از تقليد آباء و اجداد نهى كرده است و دعوت به دين حق و تحقيق ادلّه را واجب فرموده و مخالفين اسلام و منكرين اديان پيوسته در احتجاج با مسلمانان بودند مسلمانان هم مجبور شدند با آنان از راه استدلال مباحثه كنند و از اين رو بر اقوال حكماى يونان و غير آنان آگاه گشتند و طريقه استدلال و منطق آموختند، و هكذا چون دقت كنى و نيك بنگرى همه علوم را به بركت قرآن آموختند ... و پس از اين ثابت مى ‏كنيم كه تمدّن و علوم فرنگى دنباله همان علوم اسلامى است و از مسیحیت ناشی نشده است. 📚هزار و يك كلمه ج‏3ص463 @almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
💠لوازم تدریس اندیشه و آثار شهید مطهری چیست؟ @almorsalaat 👇👇
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
مقدمات تدریس آثار شهید مطهری.mp3
6.84M
🔉🔉 💠اشاره به برخی از لوازم و مقدمات مهم محتوایی و روشی تدریس اندیشه و آثار شهید مطهری 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 📌ارائه شده در دوره بینش مطهر ویژه اساتید حوزه و دانشگاه یزد ۹۹/۶/۱۳ @ofoqemobin @almorsalaat
۱۵ شهریور ۱۳۹۹
هدایت شده از المرسلات
💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین @almorsalaat 👇👇👇👇
۱۶ شهریور ۱۳۹۹
هدایت شده از المرسلات
erfane-nazari-az-negahe-mohyeddin-v-emam.mp3
15.85M
🔉🔉 💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🔰استاد علی فرحانی 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔺استاد بیان می کنند که دو نگاه کلی به عرفان نظری وجود دارد. 1⃣یک نگاه که نگاه مشهور است این است که عرفان یک جهان بینی و یک منظومه هستی شناسی از نگاه یک عارف است. 2⃣نگاه دوم، این است که عرفان نظری، فقط انسان شناسی است و همه مطالب را از حیث انسان شناسی تفسیر می کند. 🔺از نگاه محیی الدین و بر اساس آثار ایشان، عرفان نظری، انسان شناسی است و بزرگانی همچون آیت الله جوادیقائل به نگاه اول هستند و لذا معتقدند که پایان فلسفه، اثبات موضوع عرفان است. 🔺حضرت امام (ره) همان نگاه انسان شناسی محیی الدین را قائل هستند. استاد در این صوت، عباراتی از کتاب مصباح الهدایه را توضیح می دهند. 📌این صوت بخشهایی از جلسات تدریس شواهد الربوبیه در موسسه اسراء است. @almkrsalaat
۱۶ شهریور ۱۳۹۹