‼️‼️ غلب و الله المتخاذلون
♨️اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست میخورند/ توصیهی مولای متّقیان (علیه السّلام) به جامعهی اسلامی
🔰رهبرمعظم انقلاب ۹۹/۶/۲
🔺یک توصیه هم از مولای متّقیان (سلام الله علیه) عرض بکنم که برای امروز ما مهم است. حضرت در خطبهی سیوچهارم میفرمایند: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون؛ حضرت سوگند یاد میکند که اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست میخورند. «تخاذل» یعنی این به او کمک نکند، او به این کمک نکند؛ این معنای «تخاذل» است. حضرت قسم میخورد، میگوید: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون. خطاب به مردم آن زمان است، امّا در واقع خطاب به کلّ بشریّت است؛
🔺مؤمنین باید به هم کمک کنند، مؤمنین بایستی پشتیبان هم باشند، مؤمنین بایستی از یکدیگر دفاع کنند، یاری کنند همدیگر را.
🔺شما میبینید دشمن در حال طرّاحی بر ضدّ شما است؛ به طور دائم، دشمنان دارند علیه شما طرّاحی میکنند؛ واقعاً به طور دائم؛ انسان میبیند طرّاحیهای اینها را. حالا بعضی اوقات آنها خیال میکنند طرّاحیشان نامشهود است، امّا واقعاً مشهود است، انسان میفهمد که چه کار دارند میکنند. خب در مقابل طرّاحی آنها، شما هم باید طرّاحی کنید؛ نه باید بیعمل بمانید و ساکت بمانید، نه باید تسلیم بشوید؛ چون او مرتّب دارد طرّاحی میکند، ما نباید تسلیم طرّاحی او بشویم.
🔺آن وقت در همین خطبه حضرت خطاب به مردم خودشان میفرماید که «تُکادونَ وَ لا تَکیدون»؛ آنها علیه شما دارند طرّاحی میکنند، شما علیه آنها طرّاحی نمیکنید. این نبایستی در جامعهی اسلامی وجود داشته باشد؛ اگر چنانچه آنها کید میکنند با شما، یعنی دارند طرّاحی و نقشهریزی میکنند علیه شما، شما هم باید علیه آنها نقشه بریزید و طرّاحی کنید و کید کنید.
#کلام_ولی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
🔅 نظریه فاعل بالتجلی در حکمت متعالیه
🔸در این نوشتار مروری کلی بر نظریه فاعل بالتجلی به قرائت علامه طباطبایی منعکس شده.
🔸این یادداشت برگرفته از دروس استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه است.
🔸برای مطالعه بر لینک زیر کلیک کنید:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/15/fael-e-betajali/
✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
☕️ @sm_javaheri
🔴🔵 برگزاری کارگاه #پژوهش پایه تا پیشرفته
👌👌با تدریس اساتید و پژوهشگران برجسته علوم انسانی و اسلامی
💠🔶 دوره #مقاله_نویسی علمی پژوهشی 🔶💠
📅 برگزاری دوره: ۱ مهر تا ۵ مهر ۱۳۹۹
👇
❇️ آیدی ثبت نام: @Hadis_111
kar-ba-motoon-be-jaye-moshafehat.mp3
513.7K
🔉🔉 #مهارت_های_تحصیل_علم
💠 لازم است که به جای کار کردن با مشافهات و شنیده های علمی، با متن کتب و آثار علما و مولفین کار شود.
🔰استاد علی فرحانی
⬇️لینک دانلود: b2n.ir/088703
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
🔉🔉 #مهارت_های_تحصیل_علم 💠 لازم است که به جای کار کردن با مشافهات و شنیده های علمی، با متن کتب و آ
💢طلبه باید پیش ملّاى کتابی درس بخواند
🔰علامه حسن زاده آملی (حفظه الله)
💠اين فقير إلى الله كه خواست شرح قيصرى بر فصوص الحكم را شروع كند از استاد علّامه شعرانى (رضوان الله عليه) راهنمايى خواست، آن جناب فرمود: اگر آقاى فاضل تونى قبول كند خيلى خوب است. بعد از آن استاد شعرانى فرمود كه من به سنّ شما بودم و در تهران درس مى خواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازهاى بسزا داشت و شهرت علمى تمام.
💠پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است.
📚هزار و يك كلمه، ج3، ص: 33
#هدایت_تحصیلی
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalat
#معرفی_کتاب
📚مشکلات العلوم
🔰ملا محمد مهدی نراقی
✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40)
⬇️لینک دانلود مشکلات العلوم👇👇
http://alfeker.mediafire.com/file/hd5ulerdhocd9j9
#کتابخانه_مجازی #کشکول
@almorsalaat
cherayi-v-chisti-moraghebeh.mp3
2.11M
🔉🔉 #اخلاق_و_عرفان
⚡️چرایی و چیستی مراقبه
🔰استاد علی فرحانی
♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت علم حصولی و بازگشت آن به علم حضوری از نگاه علامه طباطبایی، چیستی و چرایی مسئله مراقبه در عرفان و سلک را تبیین می کنند. ایشان می فرمایند که حضرت امام (ره) نیز همین دیدگاه را قائل اند. همچنین نتیجه میگیرند که بدون فلسفه، عرفان به معنای واقعی آن امکان ندارد.
⬇️لینک دانلود: b2n.ir/538782
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه #پای_درس_استاد #فلسفه #عرفان
@almorsalaat
المرسلات
🔉🔉 #اخلاق_و_عرفان ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت
🌿تحلیل علم حصولی و بازگشت آن به علم حضوری
🔰علامه طباطبایی
✅أنه تقدم أن كل معقول فهو مجرد- كما أن كل عاقل فهو مجرد- فليعلم أن هذه المفاهيم الظاهرة للقوة العاقلة- التي تكتسب بحصولها لها الفعلية- حيث كانت مجردة- فهي أقوى وجودا من النفس العاقلة- التي تستكمل بها و آثارها مترتبة عليها- فهي في الحقيقة موجودات مجردة- تظهر بوجوداتها الخارجية للنفس العالمة- فتتحد النفس بها إن كانت صور جواهر- و بموضوعاتها المتصفة بها إن كانت أعراضا- لكنا لاتصالنا من طريق أدوات الإدراك بالمواد- نتوهم أنها نفس الصور القائمة بالمواد- نزعناها من المواد من دون آثارها- المترتبة عليها في نشأة المادة- فصارت وجودات ذهنية للأشياء- لا يترتب عليها آثارها-. فقد تبين بهذا البيان- أن العلوم الحصولية في الحقيقة علوم حضورية-.
📚بدایه الحکمه، مرحله۱۱ فصل۱۰
✅چنانچه در محلّ خود مبرهن و مبيّن است؛ چون علم پيوسته به وجود مجرّد تعلّق مى گيرد؛ نه به مادّى محفوف به قوّه و استعداد؛ از اين جهت ما، عند العلم بالامور الماديّة، موجود مجرّدى را كه مرتبه كامله مطلوب مادّى است، نائل مى شويم؛ و نحكم بأنّ ما وجدناه هو المطلوب المادىّ، لمكان تقويم المعلوم المجرّد لوجود المطلوب المادىّ لِعِلَّيَّته، و تفوّق مرتبته. و چون آثار وجودىِ مادى را در معلوم مجرّد نمى يابيم؛ حكم مى كنيم به اينكه: أشياء دو سنخ وجود دارند: وجود عينى داراى آثار مترتّبه؛ و وجود ذهنىّ فاقد آثار حقيقيّه. و أمر مشترك ما بين وجودين، ماهيّت است. بعد، عقل همان مفهوم تازه وارد خود را توسعه داده، و به مجرّد و مادّى شامل مى كند؛ و با وجود و عدم متّصف مى سازد؛ و كلّ ذلك اعتبارٌ لا وَرَاءَ لَه.
📚توحید علمی و عینی ص۱۶۷
#فلسفه #عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
المرسلات
🔉🔉 #اخلاق_و_عرفان ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت
♨️علم حجاب اکبر است ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است.
🔰امام خمینی (ره)
✅من نيز چندان عقيده به علم فقط ندارم و علمى كه ايمان نياورد حجاب اكبر مى دانم، ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است. گو كه ممكن است گاهى بى حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتى رسيد، ولى اين از غير طريق عادى و خلاف سنت طبيعى است، و نادر اتفاق مى افتد، پس طريقه خدا خواهى و خدا جويى به آن است كه انسان در ابتداى امر وقتش را [صرف] مذاكره حق كند، و علم باللّه و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولى آن در خدمت مشايخ آن علم تحصيل كند، و پس از آن، به رياضات علمى و عملى معارف را وارد قلب كند كه البته نتيجه از آن حاصل خواهد شد. و اگر اهل اصطلاحات نيست، نتيجه حاصل تواند كرد از تذكر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات مقدس. البته اين اشتغال قلبى و توجه باطنى اسباب هدايت او شود و حق تعالى از او دستگيرى فرمايد، و پرده اى از حجابها براى او بالا رود و از اين انكارهاى عاميانه قدرى تنزل كند، و شايد با عنايات خاصه حقّ تعالى راهى به معارف پيدا كند. إنّه ولىّ النّعم.
📚چهل حدیث، حدیث۲۸
#فلسفه #عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
🔉🔉 #اخلاق_و_عرفان ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت
💢عالَم، محضر خداست
🔰امام خمینی (ره)
🔸ايمان عبارت از اين است كه آن مسائلى را كه شما با عقلتان ادراك كرده ايد قلبتان هم به آن آگاه بشود. باورش بيايد. اين محتاج به يك مجاهده اى است تا به قلب شما [، برسد]. بفهميد كه همه عالم محضر خداست. محضر خداست.
🔸ما الآن در محضر خدا نشسته ايم. اگر قلب ما اين معنا را ادراك بكند كه ما الآن در محضر خدا هستيم، همين مجلس محضر خداست، اين را اگر- ايمان انسان بر آن راه پيدا نيست- مؤمن بشود انسان به آن، قلب انسان بيابد اين مطلب را، از معصيت كنار مى رود. تمام معصيتها براى اين است كه انسان نيافته اين مسائل را. برهان هم بر آن دارد. برهان عقلى هم قائم است به اينكه خداى تبارك و تعالى همه جا حاضر است. هم برهان است و هم همه انبيا گفته اند «وَ هُوَ مَعَكُمْ ايْنَما كُنْتُمْ» قرآن است، او با شماست. هر جا هستيد او با شماست.
🔸ما اين را از قرآن شنيده ايم. به برهان هم ثابت هست، لكن به قلب ما نرسيده است. ما مثل مرده شور نشده ايم. تا حالا در اين باب، ما مثل مردم عادى هستيم كه مطلب نرسيده به قلبمان، تا اگر بخواهيم يك غيبت بكنيم، يك تهمت بزنيم، يك كار زشت بكنيم ببينيم محضر خداست. محضر احترام دارد. انسان در محضر يك بزرگى كه در نظر خودش بزرگ است، احترام مى كند از آن محضر. اگر يك شخصى كه در نظرتان بزرگ است پيش شما باشد، در محضر او كار خلاف نمى كنيد، چه رسد به اينكه در محضر او به او خلاف بكنيد. كار خلاف مطلقاً آدم نمى كند در محضر يك كسى كه ادراك كرده است كه اين بزرگ است، محترم است. چه رسد به اين كه در محضر آن محترم به خود آن محترم خلاف احترام بكند.
🔸محضر، محضر خداى تبارك و تعالى است. عالم محضر است. تمام عالم محضر او است. معصيت مخالفت با خود اوست. با آن كسى است كه در محضرش هستيد.
📚صحیفه امام ج۱۱ ص۳۸۳
#در_مدرسه_امام_خمینی #مراقبه #عرفان
@almorsalaat
06-hamahangi-99.6.23.mp3
12.01M
🔊🔊 #بشنوید: ۶مین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه طباطبایی ۹۹/۶/۲۳
🔰استاد علی فرحانی
✅موضوع بحث: تطبیق آراء علامه و امام در مسأله علم
🔹در جلسات قبل بیان شد که به عنوان مقدمه برای ورود به توحید ۵ مبحث از امور عامه باید بیان شود: اصالت وجود، وجود ربطی، معقول ثانی، علم و حرکت. اصالت وجود و وجود ربطی و معقول ثانی بیان شد نوبت به بحث علم رسید.
🔹در این جلسه استاد به مباحث علم پرداختند و پس از ترسیم نظر علامه طباطبایی و امام، به لوازم آن در معارف دینی و سلوک معنوی اشاره کردند و تمایز آراء ایشان با معاصرین و گذشتگان را روشن کردند.
⬇️لینک دانلود: b2n.ir/093329
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه #فلسفه #عرفان
@almorsalaat