#یادداشت
💢"امسال نداشتن مراسم اربعین تعظیم شعائراست"
🔰حجت الاسلام علی امیری
🔸یک سخنران وقتی پشت تریبون قرار می گیرد و از حالت سکوت شروع به سخن راندن می کند حضار همه سرشان را بالا می آورند و وقتی سخنران با شور و حرارت سخن می راند لحظه ای که مکث می کند و در سکوت فرو می رود باز حضار توجه شان جلب می شود که معنای این سکوت چه بود!
🔸سال هاست با برگزاری پرشکوه و خیره کننده اربعین و بلند کردن پرچم امام حسین علیه السلام، توجه جهانیان را به این پایگاه بزرگ انسان ساز و جامعه ساز جلب کرده ایم و همه می دانند این مراسم عظیم جزو نوامیس فرهنگی اعتقادی مسلمین و آزادگان است که برای آن هیاهوی سترگ به پا می شود.
🔸اما امسال این هیاهو و این شورِ با شعور به یک سکوت مبدل شده است. و طبیعتاً سوال همه این خواهد بود که، چرا !؟
🔸این سکوت: اسلام ناب محمدی، عقلانیت اسلامی، تربیت شدگان حسین بن علی، اهمیت جان و سلامتی انسان دراین مکتب را در گوش عالَم فریاد خواهد زد و جلوه های زیبای دیگری از فرهنگ غنی اسلامی را به مخاطب خواهد شناشاند
🔸بله کافی است برای خدا باشد؛ فریاد و سکوت یک هدف را نشانه می گیرد.
#محرم #اربعین #کرونا
@almorsalaat
#اطلاعیه 👆👆
♨️ برنامه تدریس های استاد علی فرحانی
🔸سال تحصیلی 1399-1400
📌دروسی که در مدارس و موسسات برگزار می شود، شروع شده اند و شرکت در این دروس تابع ضوابط مدرسه مربوطه است.
📌دروس الفائق، مناهج الوصول و قاعده لاضرر، درس آزاد هستند و طلاب پایه۷ به بالا میتوانند در این دروس شرکت کنند.
📌زمان شروع و نحوه برگزاری #دروس_آزاد متعاقبا اعلام خواهد شد.
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #فقه #اصول #تدریس #منطق
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
#اطلاعیه 👆👆 ♨️ برنامه تدریس های استاد علی فرحانی 🔸سال تحصیلی 1399-1400 📌دروسی که در مدارس و موسسات
#اطلاعیه
✅دروس الفائق (شنبه و یکشنبه)، مناهج (دوشنبه تا چهارشنبه) و قاعده لاضرر (شنبه تا چهارشنبه) از امروز ۹۹/۷/۱ ساعت ۴عصر آغاز می شود.
♨️کلاس به صورت تلفیقی ( #حضوری و #مجازی) برگزار می شود.
✅ مکان کلاس حضوری: فیضیه، مدرس۲۱۵
👈لینک پخش #آنلاین در اینستاگرام
👇👇👇👇
instagram.com/almorsalat
@almorsalaat
recording-20200922-111501.mp3
26.7M
♨️نگاهی به مسئله دفاع مقدس در منظومه فکری رهبر انقلاب
🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🔸در ابتدای این صوت که دومین جلسه تدریس رسائل است، در مورد جایگاه جبهه و دفاع مقدس در منظومه فکری رهبر انقلاب نکاتی عرض شد.
🔸در دیدگاه رهبر انقلاب، محیط جبهه و فضای دفاع مقدس، یک محیط تربیتی خارق العاده است که یکی از ثمرات آن، رشد سریع و با کیفیت در همه عرصه های تربیتی من جمله علمی، مهارتی و معنوی است. مهمترین شاخصه بارز آن محیط، روحیه جهادی است.
🔸نکته ای که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند، الگو برداری از آن محیط برای امروز کشور است. کما اینکه در عرصه دانش هسته ای همین روحیه سبب پیشرفت شد و به شهادت جمعی از دانشمندان منجر شد.
🔸یکی از محیط هایی که این روحیه میتواند در آن سبب کارآمدی بیشتر شود، حوزه علمیه است. همانطور که شهید باقری در دوسال راه بیست و چند سالا را طی کرد و بسیاری از شهدا در طی مسیر سلوک در مدت کمی، راه شصت ساله را طی کردند، باید بتوان راه چند ده ساله کسب اجتهاد را در مدت کوتاهی طی کرد.
#دفاع_مقدس #کلام_ولی #تربیت_اسلامی
@almorsalaat
#گروه_مباحثه_الموجز
🔷 در سال تحصیلی 1399-1400 بیشتر طلاب و شاگردان مسیر علمی استاد حجت الاسلام شیخ علی فرحانی ازطریق دروس مجازی در حال کسب علم هستند.
🔶 اولین کتاب در سیر دروس علم اصول فقه استاد فرحانی تدریس کتاب الموجز آیت الله سبحانی است. با توجه به اینکه مباحث این کتاب بسیار مهم و مفهومی هستند، بسیاری از طلاب و دانشجویان برای حل مشکلات خود نیاز به مشاوره و پرسش و پاسخ دارند.
🔷 گروه مباحثه و مشاوره مجازی تدریس کتاب الموجز را راه اندازی کردیم تا به صورت تخصصی تمام مباحث مطرح شده در این کتاب را حلاجی کرده و در این گام ابتدایی که بسیاری به مشاوره و درک بهتر نیاز دارند بتوانیم به یکدیگر کمک کنیم.
🔶 در این گروه فقط مباحث مربوط به تدریس استاد علی فرحانی در کتاب الموجز مطرح می شود و به سوالات در این زمینه پاسخ می دهیم. ان شاء الله
🌐 لینک گروه
eitaa.com/joinchat/2613772354C2971bf190a
#الموجز #استاد_فرحانی
@almorsalaat
ketab_manahej_al_vosool_j1@almorsalat.pdf
3.26M
#معرفی_کتاب
📚 مناهج الوصول الی علم الاصول
🔰امام خمینی (ره)
🔺جلد اول
#اصول #کتابخانه_مجازی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚 مناهج الوصول الی علم الاصول 🔰امام خمینی (ره) 🔺جلد اول #اصول #کتابخانه_مجازی #در_م
💢انشالله از امروز اول مهر، تدریس این کتاب توسط استاد علی فرحانی در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه در مدرس 215 فیضیه از بحث #تعبدی_توصلی دو ساعت به غروب (ساعت 4عصر) شروع خواهد شد.
صوت جلسات گذشته را از لینک زیر دانلود کنید
👇👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/manahej/
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚 بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر
🔰امام خمینی (ره)
@almorsalaat 👇👇
بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر.pdf
19.84M
#معرفی_کتاب
📚 بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر
🔰امام خمینی (ره)
#اصول #کتابخانه_مجازی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚 بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر 🔰امام خمینی (ره) #اصول #کتابخانه_مجازی #در_مدرسه_ام
♨️ انشالله تدریس این کتاب از امروز اول مهرماه آغاز می شود. مکان برگزاری، فیضیه مدرس 215 و زمان، روزهای شنبه تا چهارشنبه یک ساعت به غروب (تقریبا ساعت 5عصر)
@almorsalaat
⁉️اجتهاد یا تبلیغ؟؟
🔰گفتاری از استاد علی فرحانی
🌐این #متن_گفتار را که حاوی بیانات استاد در جمع طلاب کاشان است،آقای سیدیاسر موسوی از طلاب اصفهان و از مخاطبین ارجمند کانال پیاده و تنظیم کرده و برای ما ارسال کرده است. ایشان چنین نوشته است:
👈سلام علیکم. خداقوت. اقای ابراهیمی بزرگوار. بنده یکی از صوت های حاج آقا فرحانی رو که به نظرم #بسیار بسیار مهمه و شاید #مهم ترین مشکل حوزه علمیه باشه، رو پیاده کردم. ... ان شالله نشر حداکثریش بدیم بین طلاب.
ضمن تشکر از این برادر بزرگوار، این فایل را در اختیار شما قرار میدهیم.
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat 👇👇👇
اجتهاد یا تبلیغ؟.pdf
334.1K
#متن_گفتار
⁉️اجتهاد یا تبلیغ؟؟
🔰استاد علی فرحانی
✅گفتاری از استاد علی فرحانی در جمع طلاب کاشان در پاسخ به این سوال که هدف از تحصیلات حوزوی، #اجتهاد است یا #تبلیغ؟
🔉🔉صوت بیانات را نیز از "اینجا" دانلود کنید و #بشنوید.
#پای_درس_استاد #طلبه_موفق
#اجتهاد #تبلیغ
@almorsalaat
♨️اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب #بدتر خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله #كفر است بعد الايمان
📜 نامه ای از سید احمد کربلایی ره
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔅برادر ایمانی جناب آقا فلان سلمه الله تعالی بداند که اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب بدتر خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله كفر است بعد الايمان و این مطلب به مقتضای وعده الهی و تجربه اهل الله سبب خذلان در دنیا و خسران در آخرت، هر دو خواهد بود.
🔅 پس امید از آن بزرگوار چنانست که بعد از التفات به خرابی و عیوب نفس خویش، دست از اشتغال برنداشته، و از التجاء به حضرت حق جل و علا سستی و کاهل نورزد إن شاء الله تعالی حضرت حق جل و علا خلاصی و نجات مرحمت فرماید در دنیا قبل از آخرت و حاشا از کرم او که مأیوس و ناامید فرماید.
🔅الذين آمنوا و كانوا يتقون لهم البشري في الحيوة الدنيا و في الأخرة لا تبديل لكلمات الله. هرکه دری کوبید و دست برنداشت، عاقبت آن در را به روی او باز نمایند «من دق بابا و لج ولج».
🔅و طالب حق جل و علا را از مرگ خسرانی نرسد که "و من يخرج من بيته مهاجرا إلى الله و رسوله ثم يدرکه الموت فقد وقع أجره على الله" بلکه زودتر رسیدن به مطلوب است، کما لا يخفي.
🔅اگر العياذ بالله دست برداشتی: اما در دنیا بعد از برگشتن چنان شیطان مسلط می شود که دردت دیگر چاره و مرهم پذیر نمی شود، و اما بعد از مردن چنان حسرت و ندامت و غصه و افسوس دل و جانت را بسوزاند که آتش جهنم به گردش نمی رسد "نار الله الموقدة التي تطلع على الأفئدة إنها عليهم مؤصدة في عمد ممددة.
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
▪️انا لله و انا الیه راجعون
هیئت تحریریه المرسلات درگذشت آیت الله ممدوحی را #تسلیت عرض میکند. رضوان خدا بر ایشان.
@almorsalaat
💢 #ابن_سینا| جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ ...
🔰شیخ الرئیس بوعلی
💠 جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ عَنْ أنْ يَكونَ شَريعَةً لِكُلِّ وارِدٍ، أوْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ إلاّ واحِدًا بَعْدَ واحِدٍ. وَ لذَلِكَ فَإنَّ ما اشْتَمَلَ عَلَيْهِ هَذا الْفَنُّ ضُحْكَةٌ لِلْمُغَفَّلِ عِبْرَةٌ لِلْمُحَصِّلِ؛ فَمَنْ سَمِعَهُ فَاشْمَأَزَّ عَنْهُ فَلْيَتَّهِمْ نَفْسَهُ، لَعَلَّها لا تُناسِبُهُ؛ وَ كُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ.
💠 اقول (خواجه نصیر طوسی):
🔅و المراد ذکر قله عدد الواصلین الی الحق و الاشاره الی ان سبب انکار الجمهور للفن المذکور فی هذا النمط هو جهلهم به و الی ان هذا النوع من الکمال لیس مما یحصل بالاکتساب المحض بل انما یحتاج مع ذلک الی جوهر مناسب له بحسب الفطرة.
📚 شرح نمط نهم اشارات
#عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♨️تصرف شارع در موضوعات تکوینی
🔰محسن ابراهیمی
🔹همانطور که مستحضرید، عنوان #موضوع_شناسی گاهی در مورد موضوعات خارجی به کار می رود و باید آن موضوع را بشناسیم تا سپس حکم آن را از ادله بدست آوریم. مثلا برای بدست آوردن حکم #بورس یا #بانک یا #بیت_کوین ابتدا باید این موضوعات را به درستی بشناسیم.
🔹همچنین عنوان #موضوع_شناسی گاهی در مورد موضوعی که در دلیل شرعی اخذ شده است به کار می رود. در استنباط احکام، باید موضوعی که در دلیل بکار رفته است را با تمام قیود آن بشناسیم. مثلا اگر در دلیل شرعی آمده است که #بیع حلال است، باید بدانیم که این موضوع چیست؟ آیا معنای عرفی آن مدنظر است یا معنای شرعی و یا لغوی؟
🔹موضوعاتی که در دلیل شرعی قرار دارد، گاهی مخترع شارع است مثل #صلات و گاهی مصداق عرفی دارد مثل #بیع و گاهی مصداق تکوینی دارد مثل #خون.
🔹یکی از نکات اساسی در اندیشه امام خمینی ره که استاد آیت الله فرحانی در جلسات اخیر درس خارج فقه در ادامه بحث اصالت لزوم فی الملک در بررسی دیدگاه محقق اصفهانی به آن پرداختند این است که از دیدگاه حضرت امام، حتی در مواردی که موضوع دلیل شرعی مصداق تکوینی خارجی دارد (مثل دم)، شارع همان موضوع تکوینی را ، موضوع حکم خود قرار #نداده است، بلکه در آن تصرف کرده است و حصه مشخصی از آن را موضوع قرار داده است.
🔹به عبارت دیگر همانطور که در ادله امضا مثلا میگوییم که شارع در بیع عرفی، تصرفاتی میکند و سپس آن را امضا میکند در موضوعات تکوینی هم شارع تصرفاتی میکند و یک موضوع جدید اعتبار میکند و سپس آن را موضوع دلیل قرار میدهد.
🔹این دیدگاه ثمرات زیادی دارد و میتوان در بحث صحیح و اعم علم اصول به آن پرداخت. علاوه بر محل بحث اصالت لزوم، حضرت امام در ابتدای کتاب طهارت در بحث دماء ثلاثه، در بحث با نظر آخوند، این دیدگاه را بیان می کنند.
#درس_خارج #در_مدرسه_امام_خمینی
#فقه
@khetabate_ghanoonieh
#مشاوره_تحصیلی
❄️آنچه در این پست می خوانید، متن چت یکی از مخاطبین #دانشجوی کانال با مشاور محترم کانال حجت الاسلام افروزی است. موضوع بحث: مطالعه دروس حوزه به صورت آزاد و غیررسمی است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔺 #مخاطب: سلام علیکم. ببخشید مصدع اوقات شدم. بنده دانشجو هستم و علاقه مندم که دروس حوزه را نیز به صورت آزاد بخوانم. میخواستم از حضورتان مشاوره بگیرم جهت دروس حوزه.
🌀 #مشاور: علیکم السلام. چه رشته ای هستید؟ چرا و چگونه به علوم حوزوی علاقه مند شدید؟ هدفتان از غیر حضوری خواندن علوم حوزوی چیست؟. اگر کمکی از دست بنده بر بیاید بی دریغ در خدمتتان هستم.
🔺 #مخاطب: خانواده بنده طلبه هستند لذا به علوم حوزوی علاقه داشته ام.
🌀 #مشاور: چی شد که علاقه مند شدید؟ هدفتون چیه؟ ترم چندم هستید؟
🔺 #مخاطب: ترم سه. من احساس میکنم که امروز و در فضای این دوران باید با جوان ها بیشتر ارتباط برقرار شود از طرف روحانیت. و همچنین بحث و مکالمه و مناظره با جوان های هم نسل ما که در فشار شدید تهاجم فرهنگی هستیم، وظیفه ای مهم است. اما در خودم برای انجام این کار، نیاز به این دیدم که اول خوب دین را بشناسم. و در واقع به تعبیر قرآن کریم در آن تفقّه کنم.
🌀 #مشاور: احسنتم. واقعا هدف مقدسی است. اما این هدف را به چه صورت و شکلی در ذهن خود ترسیم کرده اید؟. یعنی برای این هدف می توانید آثار شهید مطهری را که به تعبیر مقام معظّم رهبری یک دور نظام فکری اسلامی به انسان القاء می کند را به دست بیاورید و با چنین ره آوردی دغدغه ی مقدس خود را پاسخ دهید.
🔺 #مخاطب: بله مطالعه ی آثار شهید مطهری لازم است اما کافی نیست. شهید مطهری در زمان خودشان به حل شبهات میپرداختند و ما امروز باید توانایی این کار را داشته باشیم. دقیقا به همان دلیلی که مرجع باید مجتهد و زنده باشد تا بتواند مسائل روز را استخراج کند طلاب هم باید در هر روزگار بتوانند شبهات آن روز را پاسخ دهند. در واقع توانایی شناخت احکام و استخراج آنها مقدمه ی این کار است و تا حکم شارع را ندانیم نمیتوانیم مسائلی که در روزگار ما پیش می آیند را با رای و نظر خودمان پاسخ دهیم.
🌀 #مشاور: این حرف درست. اما باید دقت کنید که نظام فکری اسلامی ای که می خواهد ره آورد مجموعه آثار شهید مطهری باشد، یک نظام کلی است که مختص به یک زمان خاص نیست. بله قطعا مسائل دیگری نیز در جامعه مطرح می شود اما روح حاکم بر مسائل یکی است.
🔺 #مخاطب: بله این را قبول دارم. و روح حاکم یکیست. اما باز هم نیاز است که بدانیم آن روح حاکم نیست. اگر من معتقد بودم که روح متغیر است که در پی علوم حوزوی نمی آمدم. میدانم روح یکیست. و میخواهم آن روح را بشناسم.
🌀 #مشاور: آن مسائل جدیدی که جوانان عصر ما را به خود مشغول داشته مسائل جدید و مستحدثه نیست. هیچ مشکلی بین جوانان نیست مگر این مجموعه آثار پاسخ می دهد. مسائل جدید و مستحدث، مسائلی است بنیادی که در عرصه اقتصاد و فرهنگ و اجتماع بین طلبقه ی نخبگانی به وجود می آید که باید با اجتهاد متناسب با زمان پاسخ گو بود. اما مسائل میدانی که بین جوانان است، با همان آثار قابل پاسخگویی است. خدایی نکرده بنده نمی خواهم شما را از آمدن به حوزه منصرف کنم. فقط می خواهم روی هدف و حدوسطی که می خواهد شما را به حوزه بکشاند تمرکز کنید. واقعا حوزه تنها جایی است که علم را به خاطر خود علم می خوانند و واقعا اگر صد بار دیگر زندگی کنم، حوزه آمدن رو انتخاب می کنم.
🔺 #مخاطب: مسائل جدیدی که بنده عرض کردم فقط مسائل میدانی نبود بلکه شامل مسائل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی میشود. جدای از اینکه تحصیل حوزه واجب کفایی است. و امروز هم به قول حجت الاسلام دانشمند هنوز به حد کفایت نرسیده است.
🌀 #مشاور: حالا که قصد جدی در آمدن به حوزه دارید، مشورتی که می خواهید در چه زمینه ای است؟ فقط بدانید حوزه اگرچه از دورنما جای خیلی صاف و خالصی است ولی وقتی وارد می شوید هزاران فضا و اتمسفر و هدف و غرض بین طلاب و اساتید ریخته. اگر آن هدف مقدسی که شما را به حوزه آورده محکم نچسپید، ناخودآگاه در جریانی که نباید روانه خواهید شد.
🔺 #مخاطب: بله متوجه فرمایش شما هستم. بنده میخواهم بدانم چگونه میتوانم همزمان دروس حوزه و دانشگاه را پیش ببرم. در واقع مدت زیادی است که قصد این کار را دارم. ولی نمیدانم چگونه باید شروع کنم.
🌀 #مشاور: دقیقا سؤال شما درمورد چگونگی تقسیم بندی زمان و برنامه ریزی برای تحصیل در این دو حوزه است؟. مهمترین چیزی که باید در قدم اول یاد بگیرید، شیوه ی صحیح تحصیل علم است. چگونه یک علم را تحصیل کنید که همان ابتداء آن را دارا بشوید و نیاز به دوباره خوانی در سال های آینده نشوید.
🔺 #مخاطب: بله. و همان مسئله ای که الان فرمودید یعنی مطالب فراموش نشوند. البته من نرم افزار مدرس را اخیرا دانلود کردم که وویس اساتید را بارگذاری میکند. کمی منطق. و کمی هم صرف خوانده ام. ولی چون برنامه منظم نداشته ام ناقص مانده. در واقع میخواهم دروس دانشگاه مانع تحصیل دروس حوزه نشوند و در خود دروس دانشگاه هم خللی وارد نشود، اما چگونه اش را نمیدانم؟
🌀 #مشاور: انسان چه مسلمان باشد چه غیر مسلمان چه محصل علوم حوزوی باشد چه غیر حوزوی، نفسش دارای خاصیتی است که اگر متناسب با ظرفیتش بر آن تعیین وظیفه و برنامه نکنید، بعد از چند روزی چنان چموش می شود که انسان ها را مدت های مدیدی از انجام آن کار منصرف می کند. این خاصیت نفس انسانی است. باید متناسب با شناخت صحیح از نفس انسان، برنامه ریزی شود تا به خوبی همه برنامه ها پیش برود. استاد شیخ علی فرحانی خیلی زیبا و مفصل درمورد #مدیریت_زمان در دانشگاه بوشهر صحبت فرموده اند. حتما اون جلسه رو گوش بدید.
(eitaa.com/almorsalaat/1384 )
🌀 #مشاور: راستی شما با استاد فرحانی چقدر آشنایی دارید؟ چند وقت است با کانال #المرسلات آشنا شدید؟
🔺 #مخاطب: راستش آشنایی زیادی ندارم. امروز کمی در مورد ایشان در کانال مرسلات خواندم. مدت زیادی بود که دنبال راه حلی بودم و در سایت ها به دنبال راهنما بودم. با سایت مهندس طلبه تماس گرفتم، گفتند که جز طلبه پذیرش نمیکنند. امروز برایم در پی وی پیامی آمد و بنده را به کانال دعوت کردند. اصلا نمیدانم چجوری شد، ولی حتما خیر است ان شاءالله.
🌀 #مشاور: ان شاء الله خودتان با ایشان بیشتر آشنا می شود و می بینید که خدا چه نعمت بزرگی را به امثال ماها ارزانی داشته.
🔺 #مخاطب: الحمدلله. خداوند ان شاءالله ایشان را حفظ کند و بر برکاتشان بیفزاید.
🌀 #مشاور: صوت مدیریت زمان رو براتون می فرستم حتما گوش بدید. واقعا خیلی مهم و تأثیر گزار است. پس احتمالا با مجموعه صوت های طلبه ی موفق هم آشنا نیستید؟
🔺 #مخاطب: چشم حتما. نه آشنایی ندارم.
🌀 #مشاور: براتون می فرستم. حتما گوش بدید واقعا خیلی انسان رو در نحوه ی تحصیل و ملکه کردن علم و هدف گذاری متناسب در هر علم، کمک می کند. eitaa.com/palmorsalaat/17
🔺 #مخاطب: خیلی ممنون. بله حتما. ان شاءالله بتوانم استفاده کامل ببرم.
🌀 #مشاور: ان شاء الله. اگر در اثنای گوش دادن سؤالی برایتان پیش آمد، در خدمتتان هستم.
🔺 #مخاطب: خیلی ممنونم. بزرگوارید.
#دانشجو #مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
المرسلات
#مشاوره_تحصیلی ❄️آنچه در این پست می خوانید، متن چت یکی از مخاطبین #دانشجوی کانال با مشاور محترم کان
این 👆👆👆مکالمه هر چند طولانی است ولی نکات مفیدی در آن مطرح شده.
#مشاوره_مجازی
🌐حجیت ذاتی قطع
📌سوالات زیر در گروه مشاوره #الموجز مطرح شد و استاد مقدسی @m_mahdi1384 پاسخ آن را بیان کردند. #بخوانید👇👇
🔰🔰🔰🔰🔰
⁉️ #سوال: سلام. اینکه در ابتدای مبحث قطع میگیم ، قطع سنگ بنای شناخته یعنی چی؟ و منظور از بداهت قطع چیه؟
در قطع موضوعی میگیم قطع تعلق به اون چیزی که شارع گفته تعلق گرفته اما در قطع طریقی به خود واقع تعلق گرفته. فرق این دو تا چیه؟ یعنی در قطع موضوعی قطع به واقع تعلق نگرفته؟
✅ #پاسخ: حجیت ذاتی قطع: در صورتی که مکلف نسبت به حکم شرعی قاطع باشد، حجیت آن ذاتی است و مطابق قطع خود عمل میکند. اینکه «حجیت قطع ذاتی است» یعنی حجیت قابل جعل یا سلب نیست و از قطع قابل انفکاک نیست.
🔸توضیح وجدانی ذاتی بودن حجیت قطع: در قطع احتمال خلاف وجود ندارد؛ لذا کسی که قطع میکند، برای خودش مجالی برای شنیدن سخن دیگری باقی نمیگذارد و آن قطع، او را به متن واقع میبرد. مثلاً کسی که قطع دارد الآن روز است، تأمّل نمیکند که «آیا به واقع رسیدهام یا خیر؟». قطع وسیلۀ ارتباط با واقع است و اگر حجت نباشد هیچ راهی برای ادراک واقع وجود ندارد. قطع مقدم بر همۀ ادراکات بشر و همان «علم بدیهی» است که در منطق بیان گردید.
🔸با توجه به این نکته، اگر شارع بخواهد قطع را حجت بکند، ابتدا باید به وجود شارع و کلام شارع قطع پیدا کنیم و همچنین باید قطع داشته باشیم که منظور شارع، جعل حجیت برای قطع است؛ پس حداقل سه قطع بر جعل حجیت قطع مقدم است؛ لذا جعل حجیت برای قطع «تحصیل حاصل» است. در صورت سلب حجیت از قطع نیز حداقل همان سه قطع (وجود شارع، وجود کلام شارع و دلالت کلام بر سلب حجیت) بر آن مقدم است و به وسیلۀ قطع عدم حجیت قطع ثابت شده است که این «تناقضگویی» است.
⁉️ #سوال: با تشکر از توضیحاتتون. مرحوم مظفر (ره) در «المنطق؛ باب سادس؛ یقینیات» آورده اند که: «اليقين بالمعنى الأعم وهو #مطلق_الاعتقاد_الجازم واليقين بالمعنى الأخص وهو الاعتقاد المطابق للواقع الذي لا يحتمل النقيض لا عن تقليد» و حضرت آیت الله سبحانی در «الموجز؛حجج و امارات؛ حجیت قطع» پس از استدلال بر ذاتی بودن حجیت قطع، می فرمایند : « فتبيّن أنّ للقطع خصائص ثلاث:1-كاشفيته عن الواقع و لو #عند_القاطع.»
🔹اولا ضمن تطبیق این دو عبارت، اینگونه به نظر می رسد که مقصود از قطع در اصول، همان «یقین بالمعنی الأعم» منطقی است؛ نه «یقین بالمعنی الأخص» که همان #بدیهی نامیده میشد.
🔹و ثانیا این سوال پیش می آید که چگونه وجود احتمال خلاف و عدم اصابت قطع (یقین بالمعنی الأعم) به واقع #ثبوتا (نه عند القاطع) و به بیان دیگر، احتمال تحقق #جهل_مرکب ، خلل و خدشه ای به حجیت ذاتی قطع وارد نمی کند؟
✅ #پاسخ: سلام علیکم. فرمایش شما درست است یعنی قطعی که در اصول بیان می شود همان یقین بالمعنی الاعم منطقی است. ولی مسئله «بدیهی» بودن تلازمی با یقین بالمعنی الاخص بودن ندارد. بدیهی بودن صفت علم است. علمی که «لایحتاج الی کسب و نظر» هست بدیهی است.
🔸احتمال وجود خطا در قطع ضربه ای به حجیت ذاتی نمی زند. چون حجیت یعنی «یصح الاحتجاج عند العقلاء» و مسئله حجیت در ظرف عقلا شکل می گیرد. لذا اصلا حیث تطابق با واقع هیچ دخالتی در آن ندارد. در ظرف عقلا قطع حجیت آن ذاتی است یعنی کسی که به چیزی قطع دارد خود را در متن واقع می بیند و هیچ احتمال خلافی نمی دهد. لذا تا زمانی که قطع او برقرار است هیچ احتمال خلافی را نمی پذیرد. مثل اینکه در روز، انسان خورشید را می بیند و به وجود آن قطع دارد و اگر کسی به او بگوید: الان روز نیست و شب است تا زمانی که قطع او پابرجاست به این حرف هیچ ترتیب اثری نمی دهد.
🔸اینکه می گوییم قاطع خود را در متن واقع می بیند یعنی اصلا بین خود و واقع فاصله ای نمی بیند لذا از قطعش تبعیت می کند. مثل اینکه شیر به کسی حمله کند اینگونه نیست که اول فکر کند که آیا قطع من مطابق واقع هست یا نیست. به صرف اینکه آن را می بیند پا به فرار می گذارد. این می شود واقع نمایی و کاشفیت قطع که در ظرف عقلاء یصح الاحتجاج است. لذا دخالت دادن مسئله یقین بالمعنی الاخص و مطابقت با واقع در ظرف عقلا صحیح نیست.
👈شما هم می توانید سوالات خود را در مورد کتاب #الموجز در این گروه به اشتراک بگذارید
http://eitaa.com/joinchat/2613772354C2971bf190a
#اصول
@almorsalaat
المرسلات
#یادداشت 💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ فایده کتاب مغنی چیست؟ 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 🔸ک
#کامنت
⚡️رویکرد فهم زبانشناسانه در ادبیات
در مورد یادداشت اخیر👆 استاد مقدسی @m_mahdi1384 در مورد کتاب #مغنی ( eitaa.com/almorsalaat/1566 )، یکی از مخاطبین سوالی پرسیده اند که سوال و جواب استاد مقدسی را در ادامه میخوانید👇👇
⁉️ #سوال: سلام حاج آقا. این که گفتید استفاده اجتهادی از مغنی نیاز به اصول نحو و اصول فقه (خصوصا مباحث الفاظ) داره، سوال اینه که مباحث الفاظ اصول فقه در چه حد برای مغنی نیاز هست؟ در حد الموجز یا اصول مظفر یا کفایه؟
✅ #پاسخ: برای کار ادبیاتی رویکرد فهم زبانشناسانه نیاز هست و الزاما نمی شود کتاب خاصی رو مشخص کرد. مهم اینه که این زاویه دید ایجاد بشه. ولی شاید حداقل الموجز و اصول مظفر ضروری باشه. البته بستگی به استادی که تدریس می کنند هم داره. باید استاد رویکردش در تدریس اینطور باشه یا اینکه طلبه خودش نگاه اینچنینی داشته باشه. مثلا در بحث دلالت صیغه امر بر وجوب یک بحث مهمی هست که در الموجز هم هست و در کتاب های دیگه هم هست اون هم تفاوت بین موضوع له و مستعمل فیه و داعی در استعمال است. این مسئله با فهم صحیح بحث مجاز و انواع دلالت تکمیل می شه. فهم این مطلب اثر زیادی در تحلیل های ادبی دارد. در مغنی موارد فراوانی داریم که ادبا در یک موضوع اختلاف نظر دارند و استدلال های فراوانی می آورند در حالی که کل بحث غلط است و ریشه اش نفهمیدن تفاوت این سه هست.
#ادبیات_کاربردی
@almorsalaat
📌درباره تحصیل علم منطق
🔰محسن ابراهیمی
🔸علم منطق، همانطور که معروف است، خادم العلوم است. چرا که در هر علمی برای حل گزاره های نظری نیاز به #فکر داریم و قواعد فکر کردن را #منطق به ما می دهد.
🔸از همین توضیح مشخص می شود که آن چیزی از علم منطق که راه عصمت بخشی از خطا را یاد می دهد، نباید #نظری باشد و الا خودش نیاز به فکر دارد و دور یا تسلسل ایجاد می شود.
🔸اما چیزی که امروزه در کتب منطقی یا تدریس های منطق و نظامات آموزشی، وجود دارد، خلاف این مطلب است. چرا که در این کتب، گاها مطالبی نظری بیان می شود که نیاز به مقدماتی از علوم دیگر دارد. و یا چنین القاء می شود که مثلا منطقی را که در پایه دوم، میخوانیم، یک منطق اولیه و ابتدایی است و بعدا باید پس از فلسفه برگردیم و دوباره منطق را کامل بخوانیم.
🔸واضح است که این نگاه ها، با هدف علم منطق سازگار نیست. البته تنافی ای وجود ندارد که به دلیل اغراض دیگری مثل اغراض آموزشی، مطالب دیگری هم در کتب و تدریس های منطق، ذکر شود، اما باید بدانیم که این موارد، غیر از حقیقت منطق و تفکر منطق است.
🔸همچنین اشکال ندارد که تحلیل و تعمیق برخی مسائل نظری باشد و باید در علم دیگری تحصیل شود. مثل اینکه اصل وجود تصور و تصدیق و تقسیم علم به این دو بدیهی است اما تحلیل نفس شناسانه تصدیق نظری است و در آن اختلاف نظر وجود دارد. و یا اقسام سه گانه علم حسی، خیالی و عقلی بدیهی است، هر چند که تحلیل این سه علم و لوازم آن نظری باشد. و یا تقسیم علم به کلی و جزئی بدیهی است، هر چند که کیفیت حصول کلی، نظری است.
🔸نکته ای که مهم است این مطلب است که این علم در عین اینکه کلیات آن بدیهی است، اما نیاز به تدریب و تمرین دارد تا ملکه تفکر منطقی در ما ایجاد شود. چرا که بسا کسانی که خود صاحب کتب منطقی اند اما دچار مغالطه اند.
🔸نکته دیگری که از نگاه صحیح به علم منطق ایجاد می شود، این است که: این مطلب که منطق مشهور، بر اساس نگاه #اصالت_ماهیت است و با توجه به #اصالت_وجود علم منطق تغییر می کند، لیس فی محله. چرا که مسئله اصالت وجود یا ماهیت، خود، یک مسئله ای نظری است و در علم فلسفه در مورد آن بحث می شود. چگونه علم منطق میتواند مبتنی بر مسئله ای فلسفی شود. البته برای این قول، وجه صحیحی هم شاید بتوان پیدا کرد که انشالله در فرصت دیگری عرض خواهد شد.
۹۹/۷/۳
#منطق
@almorsalaat
🔉🔉بیانات استاد در این موضوع را #بشنوید
👇👇👇👇
az-elme-mantegh-che-mikhahim.mp3
1.03M
💢از علم منطق چه می خواهیم؟
🔰استاد علی فرحانی
📌گفتاری از استاد در جمع برخی اساتید حوزه درباره تحصیل علم منطق، تابستان ۹۹
⬇️صوت را از اینجا دانلود کنید.
#منطق #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
♨️در باب فساد اقتصادی خوب است که ...
✅در باب فساد اقتصادی خوب است همه از #اطرافیان و منسوبان خویشاوندی و شخصیتی خود شروع کنند. فساد را فقط در اشخاص دور دست نبینند، بلکه در نزدیکان خود و اشخاص ظاهراً مورد اعتماد خود هم آن را حس و با آن مبارزه کنند. بلای گرفتاری در مُشت #اطرافیان نامطمئن موجب شد که یکی از یاران و شاگردان نزدیک امام در اواخر عمر آن یگانهی زمان، مطرود ایشان واقع شود و او را از دخالت در امور سیاسی منع شرعی کنند و باز اگر آن شخص به این تصمیم و اخطار حکیمانهی استاد و مراد خود عمل میکرد یقیناً مشکلات بعدی را برای خود و کشور به وجود نمیآورد.
🔰رهبر معظم انقلاب، ۱۳۸۱/۰۴/۲۰، پاسخ به نامهی آیتالله طاهری امام جمعه اصفهان
#کلام_ولی #فساد_اقتصادی
@almorsalaat
❄️از سیم خاردار نفست عبور کن
✅این مطلبی که ایشان نقل کردند از من، حرف من نیست؛ حرف یک رزمندهی همدانی است که اگر چنانچه از سیم خاردار میخواهی رد بشوی، اوّل باید از سیم خاردار نفْست عبور کنی. وقتی گرفتار خودمان هستیم، نمیتوانیم کاری انجام بدهیم؛ این را آنها به ما یاد دادند؛ این را آن جوان ۲۰ ساله یا ٢۵ سالهی رزمنده به ما تعلیم داد، از آنها یاد گرفتیم؛ این یک ثروت عظیم است.
🔰رهبر معظم انقلاب، ۱۶.۱۲.۹۵
#کلام_ولی #دفاع_مقدس #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat