#مشاوره_مجازی
♻️ ورود به مؤسسات به قصد نظم و ایصال الی الاجتهاد!
🔰حجت الاسلام عباس افروزی @A_Afrouzi133
🌀 #مخاطب: سلام حاج آقا. یه مسئله ای برام پیش اومده اینکه میخوام وارد موسسات بشم. اما نمیدونم وارد فقه و اصول بشم یا فلسفه؟. باید چه بکنم؟
♨️ #مشاور: علیکم السلام. اساسا از چه رو قصد رفتن به مؤسسات کرده اید؟ هدفتان چیست؟
🌀 #مخاطب: یعنی چی! خب برا ادامه تحصیل، به قصد اجتهاد.
♨️ #مشاور: مگه راه منحصر رسیدن به اجتهاد مؤسساته؟ بسیاری از مؤسسات که قطعا توانایی رساندن به چنین مقصدی را ندارند. کدام مؤسسه مد نظر شما است؟
🌀 #مخاطب: من الان نمیدونم که باید برم فقه و اصول یا فلسفه. موسسه رفتن هم به این خاطر است که موسسات برنامه منظمی دارند.
♨️ #مشاور: رهگذر اجتهاد، گذر از هر سه علم است. ضعف در هر کدام از آن ها قطعا خلل بزرگی در اجتهاد ایجاد می کند. اساسا کی گفته باید رفت مؤسسه!؟
🌀 #مخاطب: چطور!
♨️ #مشاور: تا زمانی که نظم و برنامه ریزی خود را از غیر می خواهید (اعم از شخص خاص یا موسسه یا هر چیز دیگر...) به هدفی که دارید نخواهید رسید. باید خود با تلاش و تربیت نفس به نظم و برنامه ریزی در آنات زندگانی خود برسید.
از کسی شنیدید که رفتن به مؤسسه برای رسیدن به اجتهاد بهتره!؟
🌀 #مخاطب: نه خودم به نتیجه رسیدم.
♨️ #مشاور: تراک های طلبه موفق استاد فرحانی رو کامل گوش دادید؟
🌀 #مخاطب: کامل نه.
♨️ #مشاور: چه دوستانی که بنده داشتم و به موسسات رفتند و به هدف خود نرسیدند. بماند که هدفشان هم اجتهاد نبود، بعضی صرفا کلام بود، بعضی صرفا فلسفه بود، بعضی....اما به همان هدف ریز هم نرسیدند.
🌀 #مخاطب: من هدفم اجتهاده، نه صرفا اجتهاد در فقه و اصول یا فلسفه. چون هم به علوم عقلی مثل فلسفه علاقه دارم و هم اصول.
♨️ #مشاور: می دانم. هدف اگر جزئی باشد به دست آوردنش خیلی آسان تر است. به خصوص که مؤسسه هم در راه همان هدف تأسیس شده. با این حال خیلی ها به همان هدف جزئی نمی رسند. حال که شما هدفی بس رفیع و والا را انتخاب کرده اید، چگونه مؤسسه از توانش بر می آید!. فقط و فقط و فقط خودت.
🌀 #مخاطب: یعنی من باید به سمت یه علمی برم؟
♨️ #مشاور: نه. اصل نظم و برنامه ریزی داشتن را گفتم. نباید بخواهید دیگران چنین نظمی را برایتان به ارمغان بیاورند.
🌀 #مخاطب: خب الان من باید چی کار کنم؟
♨️ #مشاور: به نظر من اول بنشینید نکات ناب تحصیلی تربیتی که استاد فرحانی در مجموعه طلبه موفق بیان می کنند را استماع کنید. تا نتوانی بر نفس خودت غلبه پیدا کنی و نظم و برنامه را در صفحۀ وجودی ات بگسترانی، از دست دیگران کاری ساخته نیست. مجموعه تراک های طلبه موفق بسیار بسیار موثر اند در رسیدن چنین هدفی.
👌لینک مجموعه صوتی طلبه موفق: http://eitaa.com/palmorsalaat/17
#اجتهاد #برنامه_ریزی #مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
Untitled 3.mp3
7.93M
🔊🔊 #اصول_فقه
🔊🔊 #رسائل
✅کتاب رسائل؛ متن تاسیس و ریشه غالب نظرات بعد از خود!
🔰استاد علی فرحانی
💠 علیرغم آنچه مشهور شده است مبنی بر اینکه قیل و قال های رسائل می تواند فاکتور گرفته شده و حذف شود اما حق این است که امکان حذف این کتاب و مطالب آن نبوده بلکه هر نظری در این کتاب منشا حقیقی و واقعی دارد.
💠 اگر به صورت #صحیح و #نظام_مند به رسائل و کفایه نگاه شود؛ باید گفت که حداقل 80 درصد مطالب اصولی مطرح شده متاخر از آنها؛ ریشه در این دو داشته و رسائل پایه مستحکمی برای آنها محسوب می شود.
💠 رسائل متن تاسیس مدرسه اصولی است. و می بایست غرض اصلی متعلم از این کتاب، فهم چگونگی استخراج قواعد اصولی از متن فقه باشد لذا متعلم برای رسیدن به این هدف هم پشتوانه اصولی متعارف نیاز داشته و هم پشتوانه فقهی متعارف!
♨️ استاد در این صوت نکات جالبی در مورد کتاب رسائل شیخ و جایگاه آن بیان کرده که توصیه می کنم حتما استماع کنید.
#اصول_فقه #رسائل #شیخ_انصاری
@almorsalaat
#اطلاعیه #امروز #مجازی
♨️ #9مین جلسه از سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)»
🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی
♨️♨️موضوع: اعتبارات شرعی از نگاه امام و علامه طباطبایی
⏰یکشنبه 99.7.13، ساعت 14
✅✅پخش زنده از کانال المرسلات در #روبیکا
👇👇👇
https://rubika.ir/almorsalaat
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه
#در_مدرسه_امام_خمینی #فلسفه #عرفان
@almorsalaat
#متن_پیاده_شده
♨️ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
🔰استاد علی فرحانی
💠مبحث #تمایز_علوم و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «#موضوع» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «#عرضی_ذاتی» کشیده می شود.
💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «#برهان» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «#شروط_مقدمات_برهان» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم.
💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «#عرض_ذاتی» و جایگاه باب «#برهان»، یک دوره سازمان کتاب «#المنطق» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند.
💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند #جمعبندی ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود.
✅ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی،
👈مقدمه بدایه،سال86، 9جلسه
✅ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
👈 مقدمه بدایه، سال 89، 10جلسه
⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇
eitaa.com/almorsalaat/1009
⬇️لینک خرید و دانلود متن پیاده شده جلسات 👇👇
http://soda96.ir/araz-zati/
#استاد_علی_فرحانی #موضوع_علم #عرض_ذاتی #جزوه
📌پ.ن: متن این جلسات توسط مجموعه صُدا @soda96 آماده و منتشر شده است.
@soda96
@almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون
▪️امروز مطلع شدیم که برادر ارجمند و روحانی گرامی حجت الاسلام شیخ حسین ثابت قدم پس از تحمل یک دوره بیماری به رحمت ایزدی پیوسته اند.
▪️انشالله که خدای متعال ایشان را با اولیای خود محشور گرداند و به خانواده ایشان خصوصا پدر و همسر ایشان، صبر و اجر عنایت فرماید.
▪️ما در سال های اولیه طلبگی با این برادر گرامی هم حجره بودیم و چیزی جز خیر و خوبی و صفا از ایشان ندیدیم. خدا ایشان را رحمت کند.
#هیئت_تحریریه_المرسلات
@almorsalaat
هدایت شده از در نوبت
#معرفی_تدریس
💠کتاب البهجه المرضیه (سیوطی)
🔰استاد حجت الاسلام مقدسی
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی در مدرسه شهیدصدوقی فاز۲ برگزار می شود و صوت جلسات در کانال #دروس_المرسلات بارگذاری می شود.
♨️کانال #دروس_المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#ادبیات_کاربردی #دروس_حوزوی
@almorsalaat
#گزارش_تصویری
♨️ #9مین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه
✅موضوع: اعتبار از نگاه امام و علامه طباطبایی
#هم_اکنون در کانال المرسلات #روبیکا در حال برگزاری است ...
@almorsalaat