المرسلات
♨️ایمان بیاوریم که اندیشه های آقای خامنه ای، حوزه را نجات می دهد. 👈اندر باب استفاده کردن و استفاده
♨️ایمان بیاوریم که اندیشه های آقای خامنه ای(۱)، حوزه را نجات می دهد.
👈اندر باب استفاده کردن و استفاده نکردن از تکنولوژی در ایام کرونایی
🔰محسن ابراهیمی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹آنچه از بیانات رهبر معظم انقلاب بدست می آید، یکی از نمودها و شاخصه های تحول در حوزه های علمیه، گسترش استفاده از ابزار و تکنولوژی های روز در ساحت های مختلف حوزه است. استفاده از ابزار جدید، سبب تحول در زمینه های آموزش، پژوهش، تبلیغ و معیشت است.
🔹امروز که جامعه ما به یک بیماری مبتلا شده است، برخی از حوزه ها و مراکز آموزشی، با استفاده از ابزارهای آموزشی جدید و فضای مجازی، جایگزینی برای آموزش های حضوری یافته اند و تعطیلی های اجباری حوزه را از این طریق جبران کرده اند.
🔹به لطف الهی و با تلاش های رهبر معظم انقلاب و سایر مدیران و مسئولان حوزوی، پیشرفت هایی در زمینه استفاده از فضاها و ابزارهای جدید حاصل شده است و خصوصا در زمینه پژوهش، نرم افزارهای نور و اقداماتی مشابه، تاثیر بسزایی داشته است اما هنوز در ابتدای راهیم.
🔹متاسفانه هنوز گاهی برخی از حوزویان در مقابل استفاده از تکنولوژی مقاومت می کنند و این امر سبب شده است که هنوز بسیاری از درس ها فقط به صورت حضوری تشکیل می شود و این امر سبب تجمع طلاب در قم شده است و خود مانعی از هجرت طلاب به شهرهای مختلف است.
🔹همچنین این نگاه و روحیه سنت گرایی نابجا و استفاده نکردن از امکانات الکترونیکی بانکی، سبب شده است که وقت طلاب در صف های طولانی شهریه تلف شود، تا آنجا که حاضرند، شهریه را به تعویق بیندازند، اما به حساب طلاب نریزند.
🔹نکته ای که تذکر آن لازم است این است که در این ایام و اتفاقات که یک ویروس که سبب تعطیلی درس ها می شود، نظام آموزشی مختل می شود و درس ها و حتی شهریه ها عقب می ماند، باید ایمان بیاوریم که اگر به اندیشه های تحولی رهبر انقلاب در حوزه عمل شود، قطعا پیشرفت چشمگیری حاصل خواهد شد.
🔹ایشان برنامه ها و پیشنهادات تحول در حوزه و حتی تاکید بر استفاده از تکنولوژی های جدید را از اوایل رهبری خود و حتی قبل از آن در دیدار های متعدد با طلاب بیان کرده اند اما به تعبیر خود ایشان: "از پیشنهادهائی که بنده در طول این سالها درباره حوزهی علمیه کردم، ... خیلی هایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمهکاره و نیمهراهه تحقق پیدا کرده است ... این عقیده من است ... حالا ممکن است مسئولین حوزه و مدیران حوزه و بعضی از برجستگان حوزه نپسندند و این کار نشود، اما یک روزی بدون تردید خواهد شد. ۸۶/۹/۸".
🔹به امید آنکه تا قبل از آنکه سهراب حوزه علمیه بمیرد، از نوشداروی نظرات تحولی رهبر انقلاب بنوشیم، چرا که نوشداروی بعد از مرگ سهراب، نه تنها فایده ندارد بلکه "خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد. (۹۱/۷/۱۹)"
🔹انشالله اندیشه های تحولی رهبر انقلاب را در موضوعات مختلف در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
📌 (۱) تعبیر به آقای خامنه ای، بر اساس بیان برخی سنتی های حوزه است و الا ایشان برای ما رهبر و امام مفترض الطاعه است.
#کلام_ولی
#یادداشت
➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠زیارت جامعه کبیره، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمّه
▪️شهادت حضرت امام هادی (سلاماللّهعلیه) را تسلیت عرض میکنم. این امام بزرگوار در مجموعهی آثار و برکاتی که از ائمّهی هدیٰ (علیهمالسّلام) رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمّه (علیهمالسّلام) را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند.
▪️زیارت جامعهی کبیره، از این بزرگوار است؛ زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهمالسّلام) است، از این بزرگوار است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱/۱
#کلام_ولی #اهل_بیت #ادعیه
#مناسبت #رجب_شعبان_رمضان
@fater290
📜سند زیارت جامعه کبیره
🔰شیخ محمدتقی مجلسی (رضوان الله تعالی علیه)
🔅🔅🔅🔅🔅
💠 امام خمینی(ره) درباره کتاب لوامع صاحبقرانی می فرماید: "کتاب شرح فقیه مولانا مجلسی اول، که یکی از کتابهای نفیس جلیل القدر است و فارسی، مطالعه نما و اگر نفهمیدی از اهلش سوال کن که در آن کنزهایی از معرفت است.
💠💠💠💠💠
در این کتاب درباره زیارت جامعه کبیره چنین آمده است:
🔅اين زيارتى است كه فرا گرفته است همه ائمه معصومين صلوات اللّٰه عليهم را كه هر يك را و همه را با هم زيارت مىتوان كرد.
🔅 باين زيارت اما سند اين شكسته چنين است كه بيست و هشت سال قبل از اين به شرف زيارت حضرت امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه مشرف شدم و بخاطر فاتر رسيد كه فى الجمله ربطى به هم رسد تا زيارتى با ربط به آن حضرت توانم كرد. مشغول رياضت شاقه شدم و اكثر ايام در مقام حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليه مىبودم كه واقع است در خارج نجف اشرف و بعد از ده روز تقريبا كشف حجب شد و محبتى مركب به هم رسيد از محبت حق سبحانه و تعالى، و محبت آن حضرت صلوات اللّٰه عليه، و شبها پروانهوار بر دور روضه مقدسه مىگشتم، و گاهى در رواق عمران مىبودم روزها در مقام حضرت صاحب الامر تا به مرتبه كه مىيافتم كه اگر در آنجا مىبودم دو سه روزى بيشتر نبوده واصل مىشدم، و با خود قرار داده بودم كه در زمستان در نجف اشرف باشم اگر بمانم و مكاشفات بسيار رو داده بود.
🔅 با آن كه شبى نشسته بودم در رواق عمران سنه دست داد و گويا بر در روضه مقدسه عسكريينيم و قبر آن حضرتين در نهايت ارتفاع و طول و عرض بود، و صندوق پوشى از مخمل سبز بر آن صندوق پوشانيدهاند و حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليه پشت بر صندوق دادهاند رو به درگاه چون نظرم به حضرت افتاد شروع نمودم در خواندن اين زيارت جامعه و در حفظ داشتم تا جميع را بر آن حضرت خواندم و غرضم زيارت بود با مداحى حضرات و چون تمام شد حضرت فرمودند نعمت الزّيارة خوب زيارتى است عرض نمودم و اشاره كردم به قبر كه زيارت جد شماست حضرت تقرير فرمودند
🔅و فرمودند كه داخل شو بنده داخل شدم و ميل بدست راست كرده ايستادم فرمودند كه پيش آ عرض نمودم كه يا ابن رسول اللّٰه مىترسم كه مبادا از من ترك ادبى واقع شود و كافر شوم فرمودند كه كافر نمىشوى پيش آ دو قدمى پيش رفتم و ايستادم باز فرمودند كه پيش آ و جلالت حضرت مانع بود و اطاعت واجب و در اضطراب بودم حضرت فرمودند كه مترس و پيش آى تا نزديك رفتم، فرمودند بنشين نشستم بدو زانو با ارتعاش و اضطراب تمام و توجّهات بسيار فرمودند و آن سنه برطرف شد و آن عشق حضرت امير المؤمنين منقلب شد به عشق حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليهما
🔅و قبل از اين واقعه مفارقت را ممتنع مىدانستم و روزش يا روز بعد از آن متوجّه زيارت عسكريين صلوات اللّٰه عليهما شدم و در آن رفتن و يك شب در روضه مقدسه ماندن فتوحات عظيمه دست داد و هر چه در آن واقعه ديده بودم همه واقع شد
🔅و اين بنده شك ندارم در آن كه اين زيارت از آن حضرتست با آن كه قطع نظر از واقعه، فصاحت و بلاغت و جامعيّت اوصافى كه هر يك از آنها در اخبار بسيار وارد شده است و به آنها اشاره خواهد شد دليل صحت است، با آن كه صدوق حكم به صحت آن كرده است در اين كتاب و در كتاب عيون، و روات خبر نيز ثقاتند الا موسى كه توثيق صريح ندارد و صدوق اعرفست به رجال از ديگران.
#عرفان #اهل_بیت
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
المرسلات
💢نماز لیله الرغائب و ثواب آن @fater290 👇👇👇
📝نماز لیله الرغائب و ثواب آن از کتاب اقبال الاعمال
📌وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويا عن النبي ص و نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم الله فقال في جملة الحديث عَنِ النَّبِيِّ ع فِي ذِكْرِ فَضْلِ شَهْرِ رَجَبٍ مَا هَذَا لَفْظُهُ:
✅مکالمه ملائک با خدا
🔸وَ لَكِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَيْلَةٍ جُمُعَةٍ فِيهِ [منه] فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا الْمَلَائِكَةُ لَيْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّيْلِ لَمْ يَبْقَ مَلَكٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا يَجْتَمِعُونَ فِي الْكَعْبَةِ وَ حَوَالَيْهَا وَ يَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ اطِّلَاعَة
🔸فَيَقُولُ لَهُمْ يَا مَلَائِكَتِي سَلُونِي مَا شِئْتُمْ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَيْكَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ فَعَلْتُ ذَلِكَ
✅طریقه خواندن نماز امشب بین مغرب و عشا
🔸ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مِنْ أَحَدٍ صَامَ يَوْمَ الْخَمِيسِ أَوَّلَ خَمِيسٍ مِنْ رَجَبٍ ثُمَّ
🔹يُصَلِّي بَيْنَ الْعِشَاءِ وَ الْعَتَمَةِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً يَفْصِلُ بَيْنَ كُلِّ رَكْعَتَيْنِ بِتَسْلِيمَةٍ
🔹يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً
🔹وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
🔹وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ مَرَّةً
🔹فَإِذَا فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ صَلَّى عَلَيَّ سَبْعِينَ مَرَّةً يَقُولُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ [الْهَاشِمِيِ] وَ عَلَى آلِهِ
🔹ثُمَّ يَسْجُدُ وَ يَقُولُ فِي سُجُودِهِ سَبْعِينَ مَرَّةً سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ
🔹ثُمَّ يَرْفَعُ رَأْسَهُ وَ يَقُولُ [سبعین مره] رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ
🔹ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَةً أُخْرَى فَيَقُولُ فِيهَا مِثْلَ مَا قَالَ فِي السَّجْدَةِ الْأُولَى
🔹ثُمَّ يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَتَهُ [فِي سُجُودِهِ] فَإِنَّهُ تُقْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى
✅ثواب نماز امشب
🔸ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا يُصَلِّي عَبْدٌ أَوْ أَمَةٌ هَذِهِ الصَّلَاةَ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ جَمِيعَ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ كَانَتْ ذُنُوبُهُ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ وَ عَدَدَ الرَّمْلِ وَ وَزْنَ الْجِبَالِ وَ عَدَدَ وَرَقِ [أوراق] الْأَشْجَارِ
🔸وَ يُشَفَّعُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي سَبْعِ مِائَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ مِمَّنْ قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ
🔸فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةِ نُزُولِهِ إِلَى قَبْرِهِ بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ ثَوَابَ هَذِهِ الصَّلَاةِ فِي أَحْسَنِ صُورَةٍ بِوَجْهٍ طَلِقٍ وَ لِسَانٍ ذَلِقٍ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَبْشِرْ فَقَدْ نَجَوْتَ مِنْ كُلِّ شِدَّةٍ فَيَقُولُ مَنْ أَنْتَ فَمَا رَأَيْتُ أَحْسَنَ وَجْهاً مِنْكَ وَ لَا شَمِمْتُ رَائِحَةً أَطْيَبَ مِنْ رَائِحَتِكَ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَنَا ثَوَابُ تِلْكَ الصَّلَاةِ الَّتِي صَلَّيْتَهَا لَيْلَةَ كَذَا فِي بَلْدَةِ كَذَا فِي شَهْرِ كَذَا فِي سَنَةِ كَذَا جِئْتُ اللَّيْلَةَ لِأَقْضِيَ حَقَّكَ وَ آنَسَ وَحْدَتَكَ وَ أَرْفَعَ عَنْكَ وَحْشَتَكَ
🔸فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ ظَلَّلْتُ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ عَلَى رَأْسِكَ وَ إِنَّكَ لَنْ تُعْدَمَ الْخَيْرَ مِنْ مَوْلَاكَ أَبَداً.
#اخلاق_و_عرفان
#رجب_شعبان_رمضان
@fater290
📌مواسم العباده
💠و من مراقبات هذا الشهر أن يعلم أنّ هذه الأشهر الثلاثة مواسم العبادة
👈 فينبغي لطلاب العلم أن يزيدوا فيها جهة العبادات على جهة تحصيل العلم، وإن كان تحصيل العلم أيضاً من أفضل العبادات
📚المراقبات، مراقبات ماه رجب
#اخلاق_و_عرفان
#رجب_شعبان_رمضان
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@fater290
#اطلاعیه_مهم
🔴 نیاز فوری 🔴
💠 جهاد یاری رسانی 💠
✅ در صورت آمادگی جهت حضور در بیمارستان به عنوان #همراه_بیماران_کرونا به شماره 09034892123 پیامک ارسال نمایید.
📌 کاری از خانه طلاب جوان
@fater290
💠تفاوت علم و ایمان/ باید نتیجه برهان به قلب برسد
🔰امام خمینی (ره)
🔺عناوین مسائل الهی و مسائل عرفانی، عناوین سهلی است که هرکس گمان می کند که این عناوین را فهمیده است؛ و امور استدلالیۀ برهانیه هم در عین حالی که دقیق است، لیکن بعد از قیام برهان سهل الادراک است.
🔺و دنبال او رساندن حاصل این عناوین و نتیجۀ برهان به قلب مشکلتر است، که آنرا ایمان گفته می شود به آن، و چه بسا که اصحاب برهان به این مرتبۀ ایمان نرسیده باشند. این یک مسئله ای است که باید با تلقینات و تکرار و ریاضات به قلب رساند.
🔺شما ملاحظه می کنید که به حسب ضرورت یک کسی که مرده است، از او به انسان ضرری وارد نمی شود، لکن الاّ بعض اشخاص، دیگران، اگر چنانچه در یک قبرستانی باشند و کسی نباشد یا با یک مرده ای همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند می ترسند؛ برای اینکه، آن برهان و ضرورت عقلی به دل نرسیده است. آن معنایی که عقل ادراک کرده است ضرورت هم دارد، لکن به دل نرسیده است. لکن آنهایی که مثلاً مرده شور هستند و سر و کار دارند با مرده ها، از باب اینکه تکرار شده است این مطلب پیششان، به قلبشان رسیده است و آنها خوفی ندارند.
🔺در مسائل اسلامی هم و مسائل عقلی هم همین طور هست. چه مسائلی عقلی هست که با برهان، با برهان قوی ثابت است، لکن در انسان تأثیر نکرده است، برای اینکه، نتیجۀ برهان به عقل رسیده است، لکن به قلب وارد نشده است، ایمان به آن نیست، عقل او را ادراک کرده است، لکن قلب ایمان به او نیاورده است.
📚صحیفه امام، ج۱۷ ص۴۵۵
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠عدالت، یک مقدّمه واجب برای کمال نهایی انسان
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۶/۴/۲۵
🔅نظام اسلامی، نظام عدالت است. شما که آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویّت در آخرالزّمان هستید و الان حدود هزارودویست سال است که ملت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود (عج) است، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذکر میکنید؟ «الذّی یملأ اللَّه به الارض قسطاً و عدلاً». نمیگویید که «یملأ اللَّه بهالارض دیناً». این، نکته خیلی مهمّی است. چرا به این نکته توجّه نمیکنیم؟
🔅اگر چه قسط و عدل متعلّق به دین است، اما هزار سال است که امّت اسلامی برای قسط و عدل دعا میکند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ اوّلین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، واجبترین کارهاست. ما رفاه را هم برای قسط و عدل میخواهیم. کارهای گوناگون - مبارزه، جنگ، سازندگی، توسعه - را برای قسط و عدل میخواهیم؛ برای اینکه در جامعه عدالت برقرار شود، همه بتوانند از خیرات جامعه استفاده کنند و عدّهای محروم و مظلوم واقع نشوند.
🔅در محیط قسط و عدل است که انسانها میتوانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و کمال انسانی خودشان را به دست آورند. قسط و عدل، یک مقدّمه واجب برای کمال نهایی انسان است.
#کلام_ولی #مهدویت
#علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
💢تو خود حجاب خودی
🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس
✨✨✨✨✨✨✨✨
🔹از دیدگاه علامه طباطبایی، نزدیکترین راه رسیدن انسان به کمال، طریق معرفت نفس است. شاید به جرات بتوان گفت که ایشان در تمام آثار خود، تنها به دنبال تبیین همین مطلب و آثار و لوازم آن بوده اند.
🔹استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه، به مناسبت های مختلفی به این دیدگاه علامه اشاره کرده اند و تا حدودی آن را تبیین کرده اند.
🔹ایشان در بحث انواع فاعل به مناسبت عبارت علامه در فاعل بالتجلی، توضیحاتی را در مورد طریق معرفت نفس با استفاده از برخی عبارات علامه بیان میکنند.
🔹در پست بعد صوت استاد را قرار داده ایم و در ادامه این پست، عباراتی از علامه که استاد آنها را توضیح میدهند، ذکر کرده ایم. برای استفاده بیشتر از این صوت، حتما در هنگام استماع صوت، عبارات زیر را نیز ملاحظه کنید.
✅عبارتی از کتاب بدایه الحکمه
🔺السابع الفاعل بالتجلي و هو الذي يفعل الفعل- و له علم سابق تفصيلي به هو عين علمه الإجمالي بذاته- كالنفس الإنسانية المجردة- فإنها لما كانت الصورة الأخيرة لنوعها- كانت على بساطتها هي المبدأ- لجميع كمالاتها و آثارها الواجدة لها في ذاتها- و علمها الحضوري بذاتها علم بتفاصيل كمالاتها- و إن لم يتميز بعضها من بعض- و كالواجب تعالى بناء على ما سيجيء- من أن له تعالى علما إجماليا- في عين الكشف التفصيلي-. بدایه الحکمه
✅عباراتی از رساله الولایه
🔺فقد تحصّل أنّ شيئا من هذه الطرق، غير طريق معرفة النفس، لا يوجب معرفة بالحقيقة. و أمّا طريق معرفة النفس فهو المنتج لذلك، و هو أن يوجّه الإنسان وجهه للحقّ سبحانه، و ينقطع عن كلّ صارف شاغل عن نفسه إلى نفسه، حتّى يشاهد نفسه كما هي، و هي محتاجة بذاتها إلى الحقّ سبحانه. و ما هذا شأنه لا ينفكّ مشاهدته عن مشاهدة مقوّمه، كما عرفت. فإذا شاهد الحقّ سبحانه عرفه معرفة ضروريّة، ثمّ عرف نفسه به حقيقة؛ لكونها قائمة الذات به سبحانه، ثمّ يعرف كلّ شيء به تعالى.
🔺و المحصّل أنّ طريق معرفة النفس هي الموصلة إلى هذه الغاية، و هي أقرب الطرق فحسب؛ و ذلك بالانقطاع عن غير اللّه، و التوجّه إلى اللّه سبحانه بالاشتغال بمعرفة النفس كما يحصل من خبر موسى عليه السّلام المتقدّم: «ليس بينه و بين خلقه حجاب إلّا خلقه، احتجب بغير حجاب محجوب، و استتر بغير ستر مستور» الحديث.
🔺و هذا الحديث الشريف أجمل بيان لأحسن طريق، فيبتدى بالأسباب الواردة شرعا للانقطاع من التوبة و الإنابة و المحاسبة و المراقبة و الصمت و الجوع و الخلوة و السهر و يجاهد بالأعمال و العبادات، و يؤيّد ذلك بالفكر و الاعتبار، حتّى يورث ذلك انقطاعا منها إلى النفس، و توجّها إلى الحقّ سبحانه، و يطلع من الغيب طالع، و يتعقّبه شيء من النفحات الإلهيّة و الجذبات الربّانيّة، و يوجب حبّا و إشرافا، و ذلك هو الذّكر. ثمّ لا يزال بارق يلمع، و جذبة تطلع، و شوق يدفع، حتّى يتمكّن سلطان الحبّ في القلب، و يستولي الذّكر على النفس، فيجمع اللّه الشمل، و يختم الأمر و إنّ إلى ربّك المنتهى.
🔺و اعلم أنّ مثل هذا السائر الظاعن مثل من يسلك طريقا قاصدا إلى غاية، فإنّما الواجب عليه أن لا ينسى المقصد، و أن يعرف من الطريق مقدار ما يعبر منه، و أن يحمل من الزاد قدر ما يحتاج إليه. فلو نسي مقصده آنا ما هام على وجهه حيران، و ضلّ ضلالا بعيدا. و لو ألهاه الطريق و مشاهدته و ما فيه بطل السير، و حصل الوقوف. و لو زاد حمل الزاد تعوّق السعي وفات المقصد، و اللّه المستعان سبحانه.
✅عبارتی از رساله الانسان بعد از دنیا
🔺الفصل الخامس عشر في النار أعاذنا اللّه سبحانه منها، و الآيات الواردة في تفاصيل العذاب و الأخبار بها أكثر عددا من آيات الجنّة، فهي تقرب من أربعمائة آية، و ما خلت عن ذكرها تصريحا أو تلويحا إلّا اثنتا عشرة سورة من السور القصار، و كيف كان فجملة حالهم أنّهم محرومون من الحياة الحقيقيّة الأخرويّة، قال سبحانه: قَدْ يَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ كَما يَئِسَ الْكُفَّارُ مِنْ أَصْحابِ الْقُبُورِ. و قال: إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ. و قال: وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ. و قد قال سبحانه في وصف الآخرة: وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ، و هي الرحمة الإلهيّة التي هي منبع كلّ كمال و جمال، كما قال: وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ.
🔺و هي تفيد أنّهم في عين حرمانهم منها مشمولون لها، و قد قال: وَ بَيْنَهُما حِجابٌ. و قال: فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ. و يتحصّل منه أنّهم في عين مشموليّتهم للرحمة محرومون عنها لكونها في باطن حجاب هم لا يجاوزون ظاهره، و قد مرّ بيانه في فصل الأعراف، فالحجاب هو الذي يمنع هم من النعيم، و ظاهره هو الذي يعذّبون به، و قد بيّن سبحانه أنّهم إنّما يعذّبون بأعمالهم السيّئة بأقسامها، فأعمالهم هي أنواع عذابهم، و الأصل الذي تنشعب منه هذه الأنواع هو أصل الحجاب لهم، و هو الغفلة، قال تعالى: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ. و قال سبحانه: كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ* كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ، فهم متوقّفون في حجاب أعمالهم، و قد قال سبحانه: وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً.
#در_محضر_علامه #معرفت_نفس
@fater290
🔉🔉صوت استاد را در توضیح عبارات فوق #بشنوید 👇👇👇
037-marefatenafs-ghaflat-v-moraghebeh.mp3
3.2M
🔉🔉 #حتما #بشنوید
💢تو خود حجاب خودی
🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس
‼️در هنگام استماع صوت، حتما عباراتی را که در پست قبل ذکر شده است، ملاحظه فرمایید.
#معرفت_نفس #اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه #پای_درس_استاد
@fater290
♨️مگر چنین چیزی ممکن و رواست که ما طبق همان شیوههای قدیمی که یک روز بزرگان ما عمل میکردند، عمل بکنیم؟
🔰 رهبر معظم انقلاب ۷۰/۱۲/۱
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅این نمیشود که در دنیا کامپیوتر باشد؛ سرعت از ساعت و دقیقه به ثانیه رسیده باشد؛ برای ذره ذرههای وقت و انرژی حساب باز بشود؛ دانشگاهها و مراکز پژوهشی عالم برای دانشجویان و محققان و خردهمحققانِ خودشان امکانات تحقیق را فراهم کنند؛ اما ما طبق همان شیوههای قدیمی که یک روز بزرگان ما عمل میکردند - چون دستشان خالی بود - عمل بکنیم؛ مگر چنین چیزی ممکن و رواست؟ اصلاً جایز نیست. اینها چیزهایی است که باید تطور پیدا کند. ... ما فقه هم میخوانیم، اما از کامپیوتر هم برای فقه استفاده میکنیم. ما فقه هم میخوانیم، اما از شیوههای جدید تحقیق هم استفاده میکنیم. در دنیا روشهای ویژه و بسیار جدیدی برای تحقیق علوم غیرتجربی وجود دارد - فقه از علوم تجربی که نیست - از آنها هم استفاده میکنیم.
#حوزه_مدرن #کلام_ولی #حوزه_علمیه
@fater290
♨️ #پیام_تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجةالاسلام و المسلمین سیدهادی خسروشاهی
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
🔸درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدهادی خسروشاهی رحمةاللهعلیه را به خاندان محترم و بازماندگان و ارادتمندان و علاقمندان به آثار قلمی ایشان تسلیت عرض میکنم.
🔸ایشان عنصری خستگیناپذیر در تبلیغ معارف اسلامی بهوسیلهی نگارش مقالات و ترجمهها و کتابهای متعدد در مدت ۶۰ سال از زندگی خویش بودند و انگیزه و همتی کمنظیر در تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد مسلمین به کار میبردند.
🔸تلاشهای دیپلماسی در دوران جمهوری اسلامی در واتیکان و قاهره نیز بخش دیگری از مجاهدت این رفیق دیرین اینجانب بود.
🔸از خداوند متعال رحمت و مغفرت و حشر با اجداد طاهرین را برای ایشان مسألت میکنم.
#کلام_ولی
@fater290
🔹یکی از فعالیت های بسیار مهم و با برکت در زندگی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، تلاش پیگیر در جمع آوری، تصحیح، چاپ و نشر آثار علامه طباطبایی بود.
🔹مقدمه ایشان بر دو کتاب ارزشمند "بررسی های اسلامی" و "رسالت تشیع" حاوی نکاتی از سیره علامه طباطبایی و همچنین نشانگر تلاش جناب خسروشاهی است، که در ادامه با هم می خوانیم.
👈مقدمه بررسی های اسلامی
👈مقدمه رسالت تشیع
@fater290
المرسلات
📝 مقدمه حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی بر کتاب بررسی های اسلامی @fater290 👇👇👇👇
📝مقدمه حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی بر کتاب بررسی های اسلامی اثر گرانقدر علامه طباطبایی (با تلخیص)
🔺راقم اين سطور كه ساليانى دراز، افتخار تلمّذ و حضور در خدمت استاد علامه، سيد محمد حسين طباطبائى را داشتم، با علاقه خاصى، به جمعآورى آثار مطبوع و استنساخ آثار مخطوط استاد مىپرداختم كه پس از مرور زمانى، گنجينهاى گرانبها از مقالات، پاسخها و رسائل استاد، در زمينههاى مختلفِ قرآنى، علمى، فكرى، اجتماعى، فلسفى و ... گردآمد كه به يارى خدا هماكنون در دو مجلد در اختيار علاقهمندان قرار مىگيرد.
🔺البته قسمتهايى از اين مباحث در سالهاى پيشين، نخست در نشرياتى مانند: يادنامه ملاصدرا، محمد خاتم پيامبران، مجله مكتب اسلام، مجله دانشكده ادبيات، فصلنامه مكتب تشيّع، مجله راهنماى كتاب و غيره چاپ شده است، ولى بخشهاى ديگر اصولًا در جايى چاپ نشده بود و توسط خود استاد در اختيار اينجانب قرار گرفت كه براى اولين بار تحت عنوان مجموعه مقالات استاد، چاپ و منتشر گرديد.
🔺جامعترين نامى كه براى اين مجموعه مىشد انتخاب كرد، نام "بررسىهاى اسلامى" بود، چرا كه اين مجموعه، شامل بررسىهاى گوناگونى در زمينههاى مختلف مباحث اسلامى است.
🔺بخشى از مباحث مندرج در اين مجموعه، پاسخهاى استاد به پرسشهايى است كه در طول سالهاى متمادى از معظمله به عمل آمده است؛ ولى متأسفانه طبق اظهار استاد، ايشان قبلًا نسخهاى از پاسخها را نگهدارى نمىكردهاند ....
🔺به خاطر دارم كه حدود بيست سال قبل، در سفرى به انگليس، دو روز به دعوت انجمن اسلامى دانشجويان، به منچستر رفتم؛ در آنجا ضمن ديدار با برادران، دانشجويى چند نامه و پاسخ استاد را در زمينههاى فلسفى و تفسيرى به من نشان داد كه استاد علامه در پاسخ سؤالات آن برادر، مرقوم داشته بودند، من با اجازه آن برادر دانشجو، فتوكپى آنها را تهيه كرده و با خود به ايران آوردم و ضمن ارائه آنها به استاد علامه، از معظمله پرسيدم كه آيا رونوشتى از اين قبيل پرسشها و پاسخهاى ارسال شده دارند يا نه؟ و ايشان فرمودند: «نه، من نوعاً پاسخها را بدون نسخه دوم براى افراد مىفرستم ...»! از ايشان درخواست كردم كه در موارد بعدى به اين جانب اجازه دهند كه قبل از ارسال پاسخها، نسخه دومى از آنها تهيه شود كه ايشان اين پيشنهاد را پذيرفتند و بعد از آن تاريخ، يا خودشان كپى تهيه مىفرمودند و يا اگر موضوع مشروح بود و مطلب را با خودنويس مىنوشتند، به من اطلاع مىدادند كه از آن نسخه دومى تهيه مىكردم و به هرحال خداوند اين توفيق را نصيب نگارنده كرد كه به جمعآورى، فصلبندى، اصلاح و تنقيح جملات، پس از كسب اجازه رسمى و كتبى از مقام استاد معظم، بپردازم و سپس آنها را به دست نشر بسپارم.
🔺در موقع تنظيم مجموعه «بررسىهاى اسلامى» و تجديد نظر در آنها، اوقات زيادى از استاد علامه را براى اصلاح و تكميل مطالب گرفتيم و چون استاد، شور و علاقه مرا براى احياى اين مجموعه از آثارشان مىديدند، گاهى در ساعات آخر شب، تلفنى اطلاع مىدادند كه: «پاسخ يك نامه علمى يا فلسفى را در بيناوراق پيدا كردهام، اگر فردا از اين طرف عبور كرديد، بياييد و بگيريد!» و من از ايشان كسب اجازه مىكردم كه همان شبانه، آخرين بحث پيدا شده را تحويل بگيرم و استاد، طبق روش ديرينه خود و اخلاق حميده انسانى- اسلامى كه داشتند، اين رخصت را به من مىدادند و من همان شبانه مطلب را كه اغلب دستنويس بود، از ايشان مىگرفتم و پس از اصلاحى كوتاه و مختصر (در جملهبندى و غيره) دوباره به ايشان عرضه مىكردم و سپس ضميمه مجموعه مىگرديد ... و در واقع مطالب كل مجموعه، با نظارت كامل خود استاد اصلاح و تكميل شده است.
🔺نكتهاى كه با كمال تأسف تذكار آن را در اينجا ضرور مىدانم، اين است كه بعضى از دوستان ارجمند و ناشرين محترم، به عنوان نشر معارف اسلامى، در سالهاى گذشته قسمتهاى مختلفى از مقالات پراكنده استاد را بدون تنقيح و حتى با اغلاط چاپى، با عناوين گوناگون منتشر ساختند كه طبعاً مورد رضايت معظمله قرار نگرفت ... در همان ايّام خود استاد معظم به درخواست حقير، در نامهاى خطاب به اين قبيل دوستان محترم چنين مرقوم داشتند:
🔸باسمهتعالى. اجازه نشر آثار و تأليفات يا مجموعههايى از مقالات اين جانب كه تاكنون تحت نامهاى مختلفى از طرف چند ناشر محترم چاپ و منتشر شده است، فقط براى يك چاپ بوده است و بعد از اين تاريخ، چاپ و نشر كليه اين آثار بدون اجازه مجدد و كتبى مجاز و مشروع نخواهد بود مگر چاپ تفسير الميزان كه متكى به قرارداد كتبى و صريح در امتياز دائمى مىباشد. اميد است كه علاقهمندان به نشر فرهنگ و علوم اسلامى با اعمال و رفتار خود، نمونههايى از افراد با ايمان و با تقوا و فرهنگ دوست باشند. 20 جمادی الثانی 97 ه ق. محمد حسين طباطبائى
🔰قم، حوزه علميه، آذر ماه 1370
#در_محضر_علامه
@fater290
المرسلات
📝 مقدمه حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی بر کتاب "رسالت تشیع" @fater290 👇👇👇👇
📝 مقدمه حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی بر کتاب "رسالت تشیع" (با تلخیص)
🔸جلد اول كتاب حاضر براى نخستين بار در سال 1339 تحت عنوان "مكتب تشيع" در 380 صفحه چاپ و منتشر گرديد و در سال 1357 براى بار دوم، پس از تجديد نظر كلى و اضافات و اصلاحات، تحت عنوان «شيعه: مجموعه مذاكرات با پروفسور كربن» در 500 صفحه منتشر گرديد. در واقع چاپ دوم داراى مزايا و ويژگىهايى شد كه چاپ اول فاقد آنها بود و از نظر اتقان عبارات و اضافه پارهاى مطالب و مدارك، بر چاپ قبلى برترىهايى دارد.
🔸دنباله مذاكرات استاد معظم مرحوم علامه طباطبائى با پروفسور هانرى كربن كه در سال 1340 انجام يافته و شامل مباحث ديگرى است، تحت عنوان "رسالت تشيع در دنياى امروز" با توضيحاتى از جناب احمدى و اين جانب، هماكنون، براى نخستين بار منتشر مىشود.
🔸نكتهاى كه در اين باره بايد به آن اشاره كنم، اين است كه متن اصلى كتاب، در همان سال 1340 از طرف استاد علامه در اختيار اين جانب قرار گرفت تا با همكارى حضرت آقاى احمدى، توضيحاتى بر آن نوشته و كتاب را به دست ناشرى بسپارم. اما من، پس از كسب اجازه از استاد علامه تصميم گرفتم كه مطالب كتاب نخست و به تدريج، براى استفاده عموم در مجله ماهانه مكتب اسلام (چاپ قم) درج گردد و سپس با آماده شدن توضيحات، به طور مستقل چاپ شود.
🔸بخشى از مباحث كتاب، با مختصرى تلخيص، در مجله مكتب اسلام (سال هفتم و هشتم) درج شد كه اين تلخيص مورد رضايت مرحوم استاد بزرگوار علامه طباطبائى رضى الله عنه قرار نگرفت و سپس، در تغيير و تبديل مديريت داخلى مجله- پس از مسافرت برادر دانشمند و محترم جناب آقاى محمد مجتهد شبسترى به هامبورگ- متأسفانه بقيه مطالب كتاب، به طور كلى «مفقود» گرديد و هرچه گشتيم پيدا نشد.
🔸اين امر، البته حادثه تأسفآورى بود و هنگامى كه موضوع را با استاد علامه در ميان گذاشتيم، معلوم شد كه معظمله، نسخه ديگرى در اختيار ندارند كه اين امر، بر تأسف ما افزود. سرانجام با راهنمايى استاد، من از جناب آقاى دكتر نصر پرسيدم كه آيا ايشان، با توجه به حضور دائم در جلسات بحث، نسخهاى از بحثها را دارند يا نه؟ و خوشبختانه ايشان گفتند: نسخه تايپ شدهاى براى خودشان دارند! وقتى گفتيم كه نسخه استاد گم شده است، حاضر شدند كه كپى كاملى از نسخه خود را به ما بدهند
🔸كه مجدداً خود مرحوم علامه طباطبائى، پس از يك بار مرور كامل بر نسخه تايپ شده، آن را به اين جانب تحويل دادند كه به طور مستقل چاپ شود، ولى حوادث داخلى- از جمله دستگيرى و تبعيد حقير از قم به انارك- به ما امكان نشر كتاب را نداد تا آن كه انقلاب اسلامى پيروز شد و اينجانب مأموريت سفارت واتيكان را عهدهدار شدم و هنگام سفر، اصل كتاب و توضيحات تهيه شده توسط جناب آقاى احمدى را با خود به واتيكان بردم كه با فراغ بال توضيحات خود را در آن جا بنويسم و كتاب به دست چاپ سپرده شود. اما حوادث خارجى كمتر از حوادث داخلى نبود، و پس از پنج سال اقامت در ديار غرب، به هنگام مراجعت متن كتاب را هم با خود آوردم.
🔸تطبيق متن و اصلاح و تكميل توضيحات كتاب، به موازات كارهاى ديگر، موجب شد كه باز كار مدتى به درازا بكشد. ولى به هرحال موجب خوشوقتى است كه بالاخره كتاب به دست چاپ سپرده مىشود. و اى كاش چاپ و نشر كتاب، در غياب استاد انجام نمىگرفت. گرچه در «تقدير» هيچ «تدبيرى» راه ندارد.
🔸البته ناگفته نبايد گذاشت كه متأسفانه باز هم در مراحل پايانى كار، قسمتهايى از متن تايپ شده كتاب كه براى تحويل به چاپخانه در نزد برادرى بود، گم شد و پس از تأخيرى زجرآور و طاقتفرسا، و انتظارى دو ساله، توانستيم بخشهاى حروف چينى شده مغشوش و اصل متن تايپ شده مفقود را به دست آوريم و تحويل برادرى ديگر دهيم تا به يارى حق، «مركز بررسىهاى اسلامى و كلبه شروق» به چاپ و نشر آن بپردازد.
🔸نقل اين داستانها براى آن بود كه دوستان و علاقهمندان آثار علامه طباطبائى بدانند كه جمعآورى و نشر آثار علامه، كار سهل و آسانى نبود و يا پارهاى از علل تأخير نشر اين كتاب چه بوده است. ولى به هر حال بايد خداى را سپاسگزار بود كه سرانجام و پس از سى سال، اين توفيق را به ما مىدهد كه كتاب استاد بزرگوارمان، مرحوم علامه طباطبائى رضى الله عنه را، همانطور كه خود علاقه داشت، به طور كامل و براى نخستينبار در دسترس علاقهمندان قرار دهيم.
🔸و بىشك پاداش اين «باقيات صالحات»، در دارالخلود نصيب استاد خواهد شد، به اميد آن كه روح ملكوتى وى از ما راضى شود و دعاى خيرش، هم چنان زمان حيات دنيوى، بدرقه راه ما باشد. رحمه اللَّه و حشره مع اوليائه و جعله من عباده الذين دخلوا جنته.
🔰تهران، مرداد 1370 ش- محرم 1412 ه. ق
#در_محضر_علامه
@fater290
🔹یکی از فعالیت های بسیار مهم با و برکت در زندگی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، تلاش پیگیر در جمع آوری، تصحیح، چاپ و نشر آثار علامه طباطبایی بود.
🔹مقدمه ایشان بر دو کتاب ارزشمند "بررسی های اسلامی" و "رسالت تشیع" حاوی نکاتی از سیره علامه طباطبایی و همچنین نشانگر تلاش جناب خسروشاهی است، که در ادامه با هم می خوانیم.
👈مقدمه بررسی های اسلامی
👈مقدمه رسالت تشیع
@fater290
💠نهج البلاغه، درس زندگی اجتماعی برای مسلمانهاست.
💢کتاب نهجالبلاغه شاید در تمام دورانی که تألیف شده و بوجود آمده تا امروز به قدر این روزگار مورد نیاز و متناسب با اوضاع زمان و مکان نبوده.
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۳/۱/۲۶
@almorsalaat
المرسلات
💠نهج البلاغه، درس زندگی اجتماعی برای مسلمانهاست. 💢کتاب نهجالبلاغه شاید در تمام دورانی که تألیف
💠نهج البلاغه، درس زندگی اجتماعی برای مسلمانهاست،
💢کتاب نهجالبلاغه شاید در تمام دورانی که تألیف شده و بوجود آمده تا امروز به قدر این روزگار مورد نیاز و متناسب با اوضاع زمان و مکان نبوده.
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۳/۱/۲۶
🌀🌀🌀🌀🌀
🔅کتاب نهجالبلاغه - این مجموعهای که به همت و تلاش سید بزرگوار شریفِ رضی تهیه شده و بحمدالله تا امروز محور ملاحظه و مطالعهی خواص و اندیشمندان بوده اگر چه نه محور معرفت و کار عمومی مردم - این کتاب شاید در تمام دورانی که تألیف شده و بوجود آمده تا امروز به قدر این روزگار مورد نیاز و متناسب با اوضاع زمان و مکان نبوده.
🔅البته نهجالبلاغه از جهات مختلفی حائز اهمیت است، شاید بشود گفت که نهجالبلاغه یک مجموعهای است از عمدهترین مباحث معارف اسلامی؛ و همهی چیزهایی که برای یک انسان مسلمان و یک جامعهی مسلمان لازم است در نهجالبلاغه از آن سخنی و حرفی و به آن اشارهای یا دربارهی آن بحثی و هدایتی هست. از توحید و عقاید اسلامی و اصول دین تا اخلاق و تهذیب و تزکیهی نفسانی؛ و از سیاست ملکداری و کیفیت ادارهی صحنههای عظیم فعالیت اجتماعی تا تنظیم روابط اخلاقی و خانوادگی؛ از جنگ و سیاست و حکمت و علم و مغیبات و همه چیز در این کتاب شریف هست.
🔅لکن این کتاب در مجموع درس زندگی اجتماعی برای مسلمانهاست؛ مطالب این کتاب به طور مجردِ از زندگی مطرح نشده. گویندهی این کلمات یک رئیس مملکت، یک حاکم و فرمانروای بزرگی است که سلطنت او و حکومت او بر یک کشور پهناور و عظیمی گسترش داشته و این انسان بزرگ - که مسؤولیت ملکداری و زمامداری را هم بر دوش داشته - با احساس این مسؤولیت عظیم این مطالب را بر زبان جاری کرده.
🔅مانند گفتههای یک حکیمی نیست که دور از غوغای زندگی و فارغ از واقعیتها و مسائل گوناگونی که در یک جامعه ممکن است مطرح باشد مینشیند و معارف اسلامی را بیان میکند. مانند عارفی نیست که به حالات و کیفیات درونی و نفسانی خود تکیه میکند. انسانی است که بار مسؤولیت ادارهی یک جامعهی عظیم را بر دوش خود احساس میکند، و دانای دین و بصیر به همهی معارف اسلامی و قرآنی است؛ با این دل پرمعرفت، با این روح بزرگ و در مقام این مسؤولیت با مردم روبرو میشود، با آنها حرف میزند، از آنها میخواهد، به آنها میگوید و پاسخ سؤالها و استفهامهای آنها را میدهد؛ این شرائط صدور نهجالبلاغه است.
🔅شاید با همهی روایاتی که ما از ائمهی معصومین علیهمالسّلام داریم از این جهت فرق میکند، آنها مربوط به دوران حاکمیت مورد قبول اسلامی از دیدگاه ائمه علیهمالسّلام زندگی نمیکردند. آنها در دوران اختناق به سر میبردند، مسائل از دیدگاه یک حاکم و مسؤول ادارهی مملکت بر زبان آنها جاری نمی شد.
🔅اما امیرالمؤمنین به عنوان یک حاکم اسلامی حرف میزند، با یک جامعهای که تحت اشراف و حکومت خود اوست حرف میزند، و این بیشترین سخنانی است که از امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه نقل شده. البته در کلمات آن حضرت سخنانی هم هست که مربوط به دوران حکومت ایشان نیست.
🔅ما امروز در همان شرائط قرار داریم، شرائط کنونی جامعهی اسلامی همان شرائط است. البته نهجالبلاغه مخصوص کشور ما نیست، مال همه دنیای اسلام است، اما دنیای اسلام هم امروز در حال یک بیداری و حیات دوبارهی اسلامی است، در کشور ما و در جامعهی ما - که در سایهی همین آموزشهای امیرالمؤمنین و با اتکاء به نَفَس نهجالبلاغه این انقلاب به پیروزی رسیده، و امروز همان جامعه اسلامی و علوی تشکیل شده و همان شرائط تقریباً در بیشتر ابعاد بر جامعهی ما و کشور ما حکومت میکند - امروز روز استفادهی هر چه بیشتر از نهجالبلاغه است.
#کلام_ولی #تمدن_اسلامی #جامعه_اسلامی
@almorsalaat
المرسلات
💢 صوت #مجموعه_دروس فقهی 🔰 استاد علی فرحانی #فقه #پای_درس_استاد @fater290 👇👇👇👇
💠 لینک #دانلود صوت #مجموعه_دروس فقهی
🔰استاد علی فرحانی
💢 1- شرح لمعه/ ج1ص1-347
👈 مدرسه شهید صدوقی 5 سال91-92
🔹تعداد: 144
🔸حجم: 1.38GB
👇👇
🆔http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/lomeh-sadooghi-91-92-j1-s1-347/
💢 2- شرح لمعه/ ج1ص1-168
👈 مدرسه شهید صدوقی 5 سال 90-91
🔹تعداد: 47
🔸حجم: 475MB
👇👇
🆔http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/lomeh-sadooghi-90-91-j1-s1-168/
💢3- مکاسب/ ج2ص140 تا ج3ص208
👈مدرسه دارالهدی 95-96
🔹تعداد: 121
🔸حجم: 1.43GB
👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh2-darolhoda-95-96-j2-s140-j3-s208/
💢4- مکاسب/ ج2ص215 تا ج3ص49
👈مدرسه امام باقر(ع)
🔹تعداد: 70
🔸حجم: 970MB
👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh2-emambagher-j2-s215-j3-s49/
💢5- مکاسب/ ج3ص1-204
👈مدرسه دارالهدی 94-95
🔹تعداد: 146
🔸حجم: 1:33GB
👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh3-darolhoda94-95-j3-s1-204/
💢6- مکاسب/ ج3ص177-310
👈مدرسه دارالهدی
🔹تعداد: 93
🔸حجم: 832MB
👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh4-darolhoda-j3-s177-310/
💢 7- مکاسب/ ج5ص1-156
👈مدرسه دارالهدی 95-96
🔹تعداد: 75
🔸حجم: 619MB
👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh5-darolhoda-95-96-j5-s1-156/
💢8- مکاسب/ ج5ص1-313
👈مدرسه امام باقر(ع) 94-95
🔹تعداد: 131
🔸حجم: 1.55GB
👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh5-emambagher-94-95-j5-s1-313/
💢9- مکاسب/ج5ص355 تا ج6ص206
👈مدرسه امام باقر(ع) 96-97
🔹تعداد:125
🔸حجم: 1.77GB
👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh6-emambagher-96-97-j5-s355-j6-s206/
💢10- مکاسب/ج6ص1-206
👈مدرسه امام باقر(ع)
🔹تعداد: 146
🔸حجم: 1.27GB
👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-j6-s1-204/
✅✅✅✅✅✅
#مکاسب
#فقه #لمعه
#شیخ_انصاری
#پای_درس_استاد
@fater290
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری
📺 فعالیتهای #قرارگاه_جهادگران_سلامت
📺 پخش شده در اخبار نیمروزی شبکه اول سیما...
🌸 همدلی داوطلبانه طلبهها در خط مقدم مقابله با کرونا در شهر قم
🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f