📝#یادداشت| وحدت حوزه و دانشگاه یعنی چه؟
✍حجت الاسلام علی امیری
▫️دانشگاه چه در ایران و چه در دنیا به جهت سیستم آموزشی و اغراض شکل گیری آن، در همه رشته های علوم انسانی و در بخش قابل توجهی از رشته های علوم تجربی، همیشه ی تاریخ سطح آن از سطح یک مرکز آموزشی فراتر نرفته است.
▫️دانشگاه اساسا ماهیتش عرضه فراورده های علمی مراکز بنیادین بوده و هست و خواهد بود. همیشه نظریات و مباحث عمیق فکری و علمی از بیرون به دانشگاه تزریق شده است و دانشگاه با قالبی منضبط و منسجم مبلغ این اندیشه هاست. از اتاق فکرها، حلقه ها، اندیشمندان و فیلسوفانِ خزیده در لاک خود و خود ساخته های گوشه کتابخانه ها و...
▫️حوزه های علمیه به جهت سیستم تحصیلی محتوا محور یکی از مراکز متفکرساز و تولیدگرِ اندیشه های اساسی است.
▫️معنای واقعی وحدت حوزه و دانشگاه فهم درست رابطه طولی آنهاست و نباید آنها را در عرض هم دانست.
▫️وحدت این دو مرکز بزرگ و حیاتی به این است که هر کدام در نقش خود ظاهر شوند. کلان نظریات و اندیشه های زیربنایی و محوری در حوزه علمیه تولید شود. تفصیل، تشریح، تفریع، تبیین، تنقیح، تنظیم، قالب دهی و آموزش عمومی آنها بر عهده دانشگاه های اسلامی ست.
▫️امروز دانشگاه های ما میزبان فراورده های تولید شده در غرب و بعضا شرق عالم است و وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه دست کم یکی از مناشئ مهم فکری _ علمی دانشگاه های ما در کنار مناشئ رقیب دیگر، حوزه علمیه و مراکز فکر اسلامی باشد همین !!
▫️و اگر این رابطه در یک چرخه منطقی در جریان باشد، لازم نیست حوزه علمیه آرایش دانشگاه به خود بگیرد و در اقدامی موازی صفر تا صد به تاسیس رشته های مختلف آموزشی طور بپردازد بلکه علاوه بر ایفای نقش عام خود با تاسیس لجنه ها، کارگروه ها، پژوهشگاه ها و دروس خارج کاملاً تخصصی
به رفع نیازهای اساسی علمی فکری دانشگاه ها و جامعه اسلامی بپردازد.
#وحدت_حوزه_دانشگاه
#تمدن_اسلامی
@almorsalaat
🌐#وحدت_حوزه_و_دانشگاه| سعادت دنیا و آخرت در پی وحدت حوزه و دانشگاه
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۲/۹/۲۴
⚡️اگر این دو نهادِ دانشجویی خوب کار کنند و با هم رابطه متقابل دوستانه و از خود دانستن یکدیگر داشته باشند، معنایش این خواهدشد که این جامعه، هم دینش و هم دنیایش آباد خواهد شد. آنها جهتگیری زندگی جامعه را تصحیح میکنند؛ اینها حرکات زندگی جامعه را تسهیل میکنند. آنها فکر و ذهن و روح جامعه را آنچنان از زشتیها و نادرستیها دور میکنند که بفهمد به کجا باید حرکت کند، و اینها وسیله این حرکت را بهدست او میدهند تا حرکت کند. یک وسیله لازم است که ما از آن استفاده کنیم و راه بیفتیم؛یک بینش لازم است که ما بدانیم به کجا باید راه بیفتیم. از کجا و به کجا، از کدام طرف؟ از کدام راه و به کدام هدف؟ این هر دو، برای زندگی انسانها لازم است. آن، دنیاست؛ این، آخرت است. این دو اگر با هم جمع شدند، «سَعَد الدّنیا و الاخرة؛ حَصَل الدّنیا و الاخرة» میشود. یعنی کسی که هم دنیا دارد، هم آخرت دارد. یعنی یک انسان خوشبخت. یعنی یک زندگی سعادتمند.
#کلام_ولی
@almorsalaat
#گزارش_هم_اندیشی (۲)
جمعه گذشته ۹۹/۹/۲۱ در گروه #هم_اندیشی گفتگویی با موضوع: 《چرا یک طلبه باید #فلسفه بخواند؟》 انجام شد. در ادامه خلاصه اهم مباحث مطرح شده را میخوانید.
🔰🔰🔰🔰🔰
✅تعریفی اجمالی از فلسفه:
🔸فلسفه علمی است که در آن از بدیهیات آغاز می شود و به روش استدلال عقلی پیش می رود. بعبارت دیگر فلسفه پس از نفی سفسطه و اثبات واقعیت، بر اساس برهان شروع به حرکت می کند و عوارض و احوال کلی واقعیت را مورد بررسی قرار می دهد.
✅ضرورت یادگیری فلسفه در اجتهاد و علم اصول:
🔸در ادامه دوستی سوال فرمود که:
اگر مجتهدی مسلط به فلسفه نباشد اجتهاد فقهی او ناقص است ؟
🔸در جواب گفته شدکه: اگرچه اصول علم دقیقی است و ذهن طلاب را خیلی تقویت می کند؛ ولی کسی که بدون شناخت صحیح و عمیق مباحث فلسفی وارد اصول می شود دچار خلط های زیادی می شوند.
🔸بسیاری از کسانی که فلسفه را نفی می کنند خودشان در اصول بحث های عقلی را به صورت کاملا بی ضابطه مطرح می کنند و سبب طرح بحث های بیگانه از علم اصول در این علم می شوند.
🔸یکی از دوستان نسبت به این جواب اشکالی وارد کردند که: از طرف دیگه نه تنها مفید نیس، بلکه بسیار آسیب زا هست. اصول باید عرفی باشد و فلسفه ذهن را از عرف دور میکند.
🔸دوست دیگری درجواب به اشکال اخیر فرمودند که: مسئله مهمی که باید توجه شود این است که این جمله که معروف شده است که :«فقه و اصول عرفی است و فلسفه ذهن را از فهم عرفی دور می کند» این عرفی بودن به چه معناست؟؟ آیا عرفی بودن به معنای بی ضابطه بودن است؟؟؟ ضابطه صحت و سقم فهم عرف چیست؟
🔸درست است که در باب الفاظ معیار ظهور و فهم عرفی است ولی ضابط فهم عرفی و خط کش سنجش آن در سایر ابواب باید مشخص شود. حال کسی که فلسفه نخوانده و تفاوت ادراکات حقیقی و اعتباری را نمی داند و حقیقت ظرف عقلا و «باید های عقلایی» را نمی شناسد چه معیاری برای فهم عقلایی می گذارد؟؟؟.
🔸در ادامه بحث یکی از دوستان فرمودند: جناب آخوند از فلسفه در علم اصول استفاده کرده است. ولی خود آخوند فلسفه را درست نفهمیده است که درجواب گفته شد: خوب است به کتب اصولی مراجعه کنید و ببینید که بزرگانی مثل محقق نائینی و عراقی و اصفهانی و محقق خویی و ... پاسخ موضوعاتی مثل:
- معانی حرفیه
- حقیقت انشاء
- مسلک تعهد محقق خویی
- مراتب حکم
- حقیقت ملک
- متعلق حکم
و ....
را چگونه بیان کرده اند. آنچه الان متداول شده است این است که طلاب بدون اینکه فلسفه دقیقی بدانند در علم اصول این مباحث را در ضمن مباحث اصولی می خوانند و چون با خط کشی های فلسفی آشنا هستند نمی توانند درست و غلط آن را از یکدیگر تفکیک کنند.
✅خواندن یا نخواندن فلسفه:
🔸دوستی سوال فرمود که فلسفه بخوانیم یا نه؟ یکی از دوستان که به نظر میایید مخالف بودند اینگونه جواب دادند: اگر نیاز بود از طریق اهل بیت به ما می رسید. عیب کار اینجاست که دوستان اسم فلسفه رو گذاشتن تعقل ورزیدن در صورتی که چیزی دیگه ارائه میدهند. اول اصول کافی مباحث عقلی امام صادق با زندیقان ببینید. و همچنین
عقل در آیات و تعقل در آیات انسان رو به سما هدایت میبرد در صورتی که فلسفه نمونه های فراوان دیدم و دیدید که دچار کفریات و ضد دین شده اند.
🔸دوست عزیزی درجواب فرمودند: این چه استدلالی است برادر عزیز؟ خود قرآن در مورد خودش میفرماید یضل به کثیرا. کدام مفهوم یا روش مقدس در عالم سراغ دارید که اطراف آن انحراف یا حتی کفر حاصل نشده باشد؟ چطور از آن همه دعوت به توحید فلسفه عبور میکنید و ما را به انحراف نادیده ارجاع میدهید؟ روش فلسفی اگر اشکالی در ذات دارد آن اشکال را باید توضیح دقیق بدهیم غیر از این خطابه است.
🔸سپس دوست دیگری از مخالفین خواندن فلسفه فرمودند: چطور فلسفه ای که از یونان وارد شده بر معلومات به معنای همان تعقل ورزیدن در قران است.
با بازی با واژگان کلاه علمی سر دیگران نذاریم.
🔸دوست دیگری درجواب فرمودند: تعقل قبل از قرآن بوده یا نه؟ اگر نبوده دعوت قرآن به تعقل چه معنا دارد؟ اگر بوده چه اشکالی دارد این روش تعقلی را اقوام مختلف پی گرفته باشند؟ با این لیبل یونانی نه چیزی ثابت میشود و نه رد میشود. اساسا روش فلسفه مستقل از فرد و قوم است چطور آنرا به قوم نسبت میدهید؟؟. (بحث لغزش گاه های تفکر از منظر قرآن شهید مطهری خوانده شود) .
🔸پاسخ به این سوال یعنی ما یک تعقل پیشا قرآنی داریم که اتفاقا هدیه الهی است چه اشکالی دارد این تعقل که بارها قرآن به آن ارجاع داده را بپذیریم
اگر میگویید این روش تعقل فلسفه نیست پس چیست؟!
🔸و در آخر دوستی دیگر هم ضرورت خواندن فلسفه را اینگونه فرمودند:
الف: برای فهم مطالب اصولی متعارف
و ب: برای فهم معارف قرآن و عترت
و ج: برای پاسخ به شبهات
مهمتر از همه بند (ب) است.
🔘لینک عضویت در گروه👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
🌐@almorsalaat
التفات به مرگ ملازم تلاش علمی.mp3
3.93M
🔊#یاد_مرگ
🔰 عالم، زنگ تفریح ندارد!
❇️ استاد علی فرحانی
◽️یکی از ثمرات واقعی یاد مرگ، تلاش بی وقفه برای استفاده وافی و کافی از وقت است.
◽️جنبه علمی و معنوی به عنوان دو مورد از شئونات مهم زندگی، در اثر این چنین نگاهی بسیار متفاوت و مترقی شده و در زندگی انسان هر یک جایگاه مهم خود را پیدا می کند.
♨️ استاد در این گفتار، نکات بسیار جالبی را اشاره می کنند، حتما گوش کنید.
#اخلاق #عرفان
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
#مجموعه_جلسات
💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری
(آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری)
🔰سید محمد هاشمی
📌 ارائه شده در موسسه بینش مطهر، قم، پاییز و زمستان97
💠💠💠💠💠💠
✅ موضوع جلسات 👇👇
👈جلسه اول: لزوم فهم نظام مند اندیشه اسلامی و نقش آثار شهید مطهری در این فهم
👈جلسه دوم: بررسی نحوه تقابل اجتهادی استاد شهید با تفکر و فلسفه مدرن، معرفی مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (6 کتاب اصلی استاد)
👈جلسه سوم: لزوم حصول جهان بینی برای انسان، و تفاوت جوهری جهان بینی ها، نقد جهان بینی های مقابل
👈جلسه چهارم: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی از نظر استاد شهید
👈جلسه پنجم: توحید؛ تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی
👈جلسه ششم: انسان شناسی؛ تقابل انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی مدرن، انسان در جهان بینی اسلامی (بررسی قوس نزول حقیقت انسان) در اندیشه شهید مطهری
👈جلسه هفتم: انسان شناسی؛ انسان در جهان بینی اسلامی (2)
👈جلسه هشتم: انسان شناسی؛ حقیقت نبوت و امامت
👈جلسه نهم: انسان شناسی؛ ولایت، کمال نهایی انسان، فلسفه ختم نبوت بر اساس کمال انسان
👈جلسه دهم: هستی شناسی جامعه و فلسفه تاریخ از منظر استاد شهید مطهری
👈جلسه یازدهم: نقش سیره شناسی استاد شهید در جهان بینی اسلامی
👈جلسه دوازدهم: بررسی ظرفیت اندیشه شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی
💠💠💠💠💠💠
📌 لینک دانلود جلسات از کانال #پشتیبان_افق_مبین
👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/321
📌 لینک دانلود از سایت:
👇👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/mabani-shahid-motahari-97/
#شهید_مطهری
@ofoqemobin
🌀#گوهر_جاوید(۳)| کتاب حکمت الهی و نهج البلاغه، اثر شهید آیت الله مفتح
🔰ارائهاز:
🔸حجتالاسلام عباسافروزی
📌پنجشنبه ۹۹/۹/۲۷ ساعت۲۱
📡پخش زنده در اسکای روم👇
skyroom.online/ch/smamin/almorsalaat
⬇️لینک دانلود کتاب👇
eitaa.com/palmorsalaat/47
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه #فلسفه
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مناجات آیت الله مصباح یزدی با امام حسین علیه السلام
هرچه کنی بکن
مکن ترک من ای نگار من
🤲 برای سلامتی آیت الله مصباح متوسلا به آقا اباعبدالله دعا کنیم و سوره حمد بخوانیم.
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| الحکومه الاسلامیه و ما یتعلق بها فی احادیث الشیعه الامامیه
🔰جمعی از مولفین (تنظیم و تبویب از آیت الله استادی)
📌پیشگفتار کتاب را که در عکس ها آمده است، حتما بخوانید.
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
mediafire.com/file/avtziojtjmknisa
#کتابخانه_مجازی #حکومت_اسلامی
@almorsalaat
وبینار استاد شهید 1.mp3
33.47M
🔉#میزگرد_مجازی| #ظرفیتهای_فقه برای تحقق #علوم_اسلامی
🔘به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه
🔰استاد امین اسدپور
👈استاد سطح عالی حوزه علمیه
🔰دکتر محسن برهانی
👈عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
📌برگزار شده در پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۰، در اسکای روم، توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی_اسلامی
@sargashteh1
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| شرح رساله برهان، اثر علامه طباطبایی
🔰محمدعلی اسماعیلی
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/48
mediafire.com/?2zayuv7z1depuus
#در_محضر_علامه #منطق #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#اندیشه_مطهر| توجه به کرامت و عزّت نفس، راهی برای ترک گناه.
🔰استاد شهید مطهری
#معارف #تربیت_اسلامی
@almorsalaat
♨️ #هم_اندیشی مجازی طلبگی (۳)
⏰جمعه ۹۹/۹/۲۸ ساعت ۱۹ تا ۲۲
✅موضوع این هفته: #وحدت_حوزه_و_دانشگاه، چالش ها و راهکارها
📌چالش های پیش روی تحقق وحدت چیست؟
📌تاکنون چه اقداماتی جهت تحقق وحدت صورت گرفته است؟
📌راهکارهای تحقق وحدت چیست؟
📌وظایف حوزه و طلاب در تحقق وحدت چیست؟
📌و ...
🌐امشب پیرامون این موضوعات در گروه هم اندیشی گفتگو می کنیم.
🌀لینک عضویت در گروه👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
♨️علت مخالفت روحانيون با بعضى از مظاهر تمدن در گذشته
🔰امام خمینی (ره)
🔸مخالفت روحانيون با بعضى از مظاهر تمدن در گذشته صرفاً به جهت ترس از #نفوذ اجانب بوده است. احساس خطر از گسترش فرهنگ اجنبى، خصوصاً فرهنگ مبتذل غرب موجب شده بود كه آنان با اختراعات و پديدهها برخورد احتياطآميز كنند.
🔸علماى راستين از بس كه دروغ و فريب از جهانخواران ديده بودند، به هيچ چيزى اطمينان نمىكردند و ابزارى از قبيل راديو و تلويزيون در نزدشان مقدمه ورود استعمار بود، لذا گاهى حكم به منع استفاده از آنها را مىدادند.
🔸آيا راديو و تلويزيون در كشورهايى چون ايران وسايلى نبودند تا فرهنگ غرب را به ارمغان آورند؟ و آيا رژيم گذشته از راديو و تلويزيون براى بىاعتبار كردن عقايد مذهبى و ناديده گرفتن آداب و رسوم ملى استفاده نمىنمود؟
📚منشور روحانیت
#تمدن_غرب #حوزه_انقلابی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔍#بصیرت| کار جریان تحریف، آدرس غلط دادن برای حل مشکل تحریم است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۵/۱۰
#کلام_ولی
@almorsalaat
نکاتي در باب وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
6.98M
🔉 #وحدت_حوزه_و_دانشگاه| گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه
🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده
🔷 جایگاه بحث وحدت در نظام اندیشه حضرت امام خمینی (ره)
🔶 جایگاه بحث وحدت حوزه و دانشگاه علت طرح این مساله در ابتدای انقلاب
✅بررسی معنای وحدت حوزه و دانشگاه در زمانه کنونی و دخالت آن در علوم انسانی
📝بخشی از جلسات تدریس نظام حقوق زن و مرد
@shmotahari
@almorsalaat
♨️از اين عمل كبوتر ملهم شدم كه #اراده و #همت مى بايد.
🔸 مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى رضوان الله تعالى عليه در حكمت از شاگردان مرحوم حكيم متأله ملا هادى سبزوارى است، و در عرفان و سير و سلوك از شاگردان مرحوم سيد على شوشترى.
🔸 جناب آخوند ملا حسينقلى بعد از بيست و دو سال سير و سلوك نتيجه گرفت و به مقصود رسيد و خود آنجناب گفت در عدم وصول به مراد سخت گرفته بودم تا روزى در نجف در جايى (گويا در گوشه ايوانى) نشسته بودم ديدم كبوترى بر زمين نشست و پاره نانى بسيار خشكيده را به منقار گرفت و هر چه نوك مى زد خورد نمى شد، پرواز كرد و برفت و نان را ترك گفت. پس از چندى بازگشت به سراغ آن تكه نان آمد باز چند بار آن را نوك زد و شكسته نشد، باز برگشت و بعد از چندى آمد و بالاخره آن تكه نان را با منقارش خرد كرد و بخورد، از اين عمل كبوتر ملهم شدم كه #اراده و #همت مى بايد.
🔸 در ديوان اين كمترين آمده است كه:
🌿 قدم اول اين مرحله خوف و رجا
🌿 بايد از ترك سرت برگ سفر ساز كنى
🌿 همت و خضر ره و بنيت در حد سوا
🌿 سان تثليث در انتاج نظر باز كنى
🔰 علامه حسن زاده، هزار و یک نکته، نکته۶۴۱
#اخلاق_و_عرفان #قله_های_تهذیب
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🌐تراکم ظنون در مکتب شیخ انصاری
🔰استاد علی فرحانی
🔸یکی از شاخصه های اصلی نظام استنباطی شیخ انصاری (ره)، مبنای #تراکم_ظنون است. استاد علی فرحانی در ضمن تدریس رسائل و مکاسب، این مبنا را تبیین و بر مواردی تطبیق کرده اند.
🔸قابل توجه است که موضع اصلی بحث از این مبنا، علم اصول است و شیخ انصاری در کتاب رسائل خود ادله آن را بیان و نسبت آن را با قول به انسداد و حجیت قول موثوق به، مشخص کرده اند.
🔸در ادامه برخی از صوت های استاد در این موضوع را می شنوید. این مجموعه در حال تکمیل است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔹بحثی سندی در ادله خیار مجلس و توضیح مبنای تراکم ظنون
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/bahsi-sanadi-dar-adelle-khiare-majles-v-mabnaye-tarakome-zonoon.mp3
🔹توضیحی پیرامون مبنای تراکم ظنون
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/tarakomezonoonesheikh@almorsalat.mp3
🔹توثیق روایات بر اساس مبنای تراکم ظنون و توثیق روایت "الناس مسلطون"
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/tosighe-revayat-bar-asase-mabnaye-tarakome-zonnon-v-%20tosighe-revayate-saltanat@almorsalat.mp3
🔹توثیق روایت "انما یحلل الکلام" بر اساس مبنای تراکم ظنون
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/tosighe-revayte-ennama-yohallel-bar-asase-tarakome-zonoon@almorsalat.mp3
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #اصول #شیخ_انصاری
@almorsalaat
📝#نگاهی_به_دریا| جایگاه دستگاه استنباطی امام در حل مسائل مستحدثه!
🔰استاد علی فرحانی
✍نویسنده:احسان چینی پرداز
◽️بنابر اینکه دین اسلام دین خاتم است و قرار است که تمام مسائلی را که دخیل در استکمال حقیقی انسان هستند پاسخ دهد و موضع خود را نسبت به آنها مشخص کند، در هر زمانی باید این امر توسط علماء از متن شریعت مقدس تولید شده و به جامعه عرضه شود.
◽️با اینکه این وظیفه در اطوار مختلف توسط علماء انجام شده است و امروز نیز سوالات مهمی به وجود آمده و نیازمند کاری عمیق و سخت است اما هنوز به نقطه انجام نرسیده است.
◽️به دیگر بیان، همانطور که در علم کلام گفته شده است و پشتوانه برهانی نیز دارد، هر آنچه که مربوط به فعل اختیاری انسان است ، تاثیر در تحصیل هدف خلقت داشته و در نیل انسان به مقصود نهایی او دخیل است.
◽️بنابر اینکه کشف طریق استکمال به آزمون و خطا واگذار نشده است و– حداقل- معظمی از علوم انسانی جدید ما مربوط به فعل اختیاری انسان اند و در سعادت و شقاوت او هم اثر دارند می بایست منبع شرعی هم داشته باشند و موضع شرع شریف نسبت به آنها به وضوح بیان شود.
◽️تفاوت مساله امروز با دیگر مسائلی که در اطوار متعدده بوده این است که برخی از کسانی که وارد در این عرصه شدند مشکل اساسی را نبود ادله کافی می دانند. زیرا بسیاری از مسائلی که امروز مطرح است در زمان شارع سوال اش هم مطرح نبوده است تا بخواهد روایتی هم دراین باب وجود داشته باشد.
◽️اما مشکل به همین جا ختم نشده بلکه اگر جواب این سوالات داده نشود و کیفیت تلقی این علوم از منبع وحی، تبیین نشود آن وقت است که نگاه های نادرست به دین درست شده و اصل اساسی پاسخگویی دین به تمامی نیاز های بشر از بین رفته و کارآمدی تام آن زیر سوال می رود.
◽️حال باید گفت راه حل اساسی در مبانی اصولی و دستگاه استنباطی یک فقیه می باشد. همانطور که واضح است علم اصول تاثیر مستقیم و تعیین کننده ای در طریق و نحوه استنباط داشته و بالجمله #پلیس_چهار_راه_استنباط است!
◽️در واقع یک فقیه حین مواجهه با ادله دو مساله مهم را پیگیری می کند: یکی مساله حجیت ادله و توثیق منابع است دیگری هم مساله دلالت ادله می باشد.
این دو مساله که از اساسی ترین مسائل استنباط است درگرو مبانی اصولی و دستگاه استنباطی فقیه جواب پیدا می کند.
◽️به طور مثال مبنایی که مبتنی بر ممیزیت شهرت قدمائیه است و در نتیجه شهرت قدمائیه را شرط در اعتبار و صحت ادله می داند و صرف توثیق سندی را برای تمسک به دلیل مجزی و مکفی نمی داند، منابع موثق پیشروی خود را در پاسخگویی به مسائل مستحدثه بسیار محدود کرده است.
◽️ بدیهی است بسیاری از مسائلی که امروز مطرح است اصلا در آن زمان مطرح نبوده تا بخواهد وارد در باب الاحکام وسائل الشیعه و یا وافی ملا محسن فیض شده و شهرت فتوایی پیدا بکند. لذا است که چنین شخصی در تولید مسائل جدید با چالشی جدی روبرو است!
◽️و یا فقیهی که مبنای او در حجیت خبر واحد آیه نبأ باشد، در نتیجه آن حدوسط حجیت خبر واحد بر مدار « عادل امامی» می داند و حتی وثاقت راوی را هم کافی نمی داند .در نتیجه چنین دیدی، بسیاری از منابع ادله محدود شده و شاید به راحتی پاسخگو نباشد.
◽️اما تاثیر علم اصول به صرف توثیق منابع و مساله حجیت ادله پایان نمی پذیرد بلکه به وسیله مباحث الالفاظ خود متکفل زبان شناسی شرع مقدس است.
◽️حق این است که زبان گفتاری شرع یک زبان خاص است که در محیط خود تعریف میشود و این زبان و محیط گفتار، با محیط های دیگر عقلائی بسیار تفاوت داشته و در نتیجه احکام متفاوتی هم دارد.
◽️این مهم اقتضاء دارد که زبان گفتار معصوم و محیط تقنین شریعت اسلام معلوم شده و نهایتا دلالت کلام معصوم هم در آن فضا معنا شود.
◽️به طور مثال بسیاری از روایات و ادله قضایای شخصیه ای هستند که محفوف به قرائن فردیه و زمانیه و مکانیه سائل می باشند.
◽️ این در حالی است که چنین روایاتی به خودی خود منطبق بر زمان ها یا مکان ها و شرائط دیگر نمیشود و صرف وجود این قرائن مانع از ظهور ساز بودن اصل اشتراک احکام می باشد، در اینجا است که یک فقیه زبردست برای خارج کردن روایت از قرائن سه گانه مذکور، و به دست آوردن حکم تقنینی و حقیقی آن نیاز به یک دلالت شناسی و زبان شناسی عمیق روایات دارد که البته حصول آن متوقف بر مباحث الافاظ علم اصول می باشد.
◽️در نهایت باید گفت دستگاه استنباطی امام راحل یک دستگاه منسجم و پاسخگویی است که این الگوریتم کاملا ملتفت به مسائل دلالی و توثیقی فوق بوده و به گونه ای است که می تواند پاسخگویی مسائل مستحدثه باشد.
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد #اصول
🔉@almorsalaat👇👇
010-chera.manahej.bakhanim@almorsalat.mp3
11.32M
🔉#نگاهی_به_دریا| دستگاه استنباطی امام، راه حل مسائل مستحدثه
🔰استاد علی فرحانی
◽️استاد در این گفتار به بیان وظیفه دین در قبال نیازهای روز پرداخته و مساله اساسی امروز را استخراج جواب دین به مسائل مستحدثه می دانند.
◽️حل این مهم در گرو دستگاه استنباطی متقنی است تا توان استخراج این پاسخ ها را از منبع وحی داشته باشد.
📌متن پیاده سخنان استاد را از اینجا ببینید:👇👇👇
https://s17.picofile.com/file/8417923284/10.pdf.html
♨️ در این صوت نکات مهمی بیان میشود، حتما گوش کنید!
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد #اصول
@almorsalaat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در پی گستاخی و سادهلوحیهای اخیر اعلام شد؛
✊ تجدید بیعت حوزههای علمیه با امام خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی
◻️حوزههای علمیه پیمان خود را با رهبری عظیمالشأن انقلاب اسلامی تجدید و از برخی ساده لوحیها و گستاخیهای دشمنپسند اخیر اعلام برائت و حرمتشکنان بیانصاف را به بازگشت به دامن انقلاب و مردم و ارزشهای اخلاقی و توبه در پیشگاه خداوند متعال فرا میخواند و مسؤلان محترم را به پیروی از رهبری معظم و اهتمام به انجام وظایف خود و اوامر رهبری و گره گشایی از کار مردم شریف و پیگیری مسائل سفارش میکند.
🔴 برای تجدید بیعت و ثبت امضای اینترنتی وارد این لینک شوید:👇
hawzahnews.com/news/933757
📝#بصیرت|علم و تقوا لازم است اما کافی نیست. #شناخت_زمانه هم لازم است.
🔰رهبر معظم انقلاب 84/2/11
📌چیزی که در حوزههای علمیه لازم است ... باید روحانیونی پرورش دهند که با مسائل سیاسىِ عالم آشنا باشند و دنیا را بشناسند. یکی از اشکالات کار ما، نشناختن وضع زمانه است. بعضیها علم و تقوا هم دارند، اما در عین حال نمیتوانند جایگاه و سنگری را که باید در آن بایستند و کار کنند، بشناسند؛ مثل کسی که در بین جبههی خودی و دشمن، سنگر و جایگاه خودش را گم میکند و جهت دشمن را اشتباه میکند؛ آتش هم میگیرد، اما گاهی آتش را روی سر دوستان میریزد. نشناختن فضای جغرافیای سیاسی و فکری دنیا و همچنین نقطهی تمرکز و خط نگاه و امتداد تیر دشمن - که از کمان حقد و کینهی او پرتاب میشود - ما را خیلی دچار اشکال میکند.
#کلام_ولی
@almorsalaat
📋#اطلاعیه| امروز شنبه ساعت ۱۹ جلسه #توجیهی کارگاه مشاوره ای تقریر نویسی حجت الاسلام امین جواهری برگزار می شود.
✅ کسانی که ثبت نام کردهاند تا ساعتی دیگر لینک حضور در کلاس برای آن ها ارسال می گردد.
✅ #مهلت ثبت نام تا ساعت۱۹ امروز و برگزاری جلسه توجیهی تمدید شد. جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید.
🌐 http://soda96.ir/taghrir-takmili/
▪️اطلاعات بیشتر در کانال تقریرنویسی👇👇
eitaa.com/taghrir_online
@almorsalaat