eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
به تعبیر استاد، اهمیت و جایگاه تفکیک شئون پیامبر و به تبع آن تفکیک احکام، همانند اصالت وجود در فلسفه است. صدرا با اثبات اصالت الوجود، تاریخ فلسفه را به قبل از اصالت وجود و بعد از آن تقسیم کرد و این مسئله بر همه مسائل فلسفی اثر گذار است. تفکیک شئون پیامبر به: مبلّغ، قاضی و سلطان و به تبع تقسیم احکام ایشان به تبلیغی (ارشادی)، قضائی و حکومتی، چنین جایگاهی در فقه دارد به گونه ای که قبل از بررسی هر حکم فقهی و اسلامی، ابتدا باید مشخص کنیم که این حکم از کدام دسته است. این نگاه، از مبانی مهم حضرت امام (ره) در نظریه ولایت فقیه است. استاد در انتهای این جلسه برخی ثمرات آن را مثل تأثیر بر مسئله بیان کردند. بشنوید. @almorsalaat
♨️|شخصيت عظيم رهبر كبير و امام عزيز ما، حقاً و انصافاً پس از پيامبران خدا و اولياى معصومين، با هيچ شخصيت ديگرى قابل مقايسه نبود. 🔰رهبر معظم انقلاب 68/3/17 🌀شخصيت عظيم رهبر كبير و امام عزيز ما، حقاً و انصافاً پس از پيامبران خدا و اولياى معصومين، با هيچ شخصيت ديگرى قابل مقايسه نبود. او وديعه‏ى خدا در دست ما، حجت خدا بر ما، و نشانه‏ى عظمت الهى بود. وقتى انسان او را مى‏ديد، عظمت بزرگان دين را باور مى‏كرد. ما نمى‏توانيم عظمت پيامبر (ص)، امير المؤمنين (ع)، سيّدالشّهداء (ع)، امام صادق (ع) و بقيه‏ى اوليا را حتّى درست تصور كنيم؛ ذهن ما كوچك‏تر از آن است كه بتواند عظمت شخصيت آن بزرگ‏مردان را در خود بگنجاند و تصور كند؛ اما وقتى انسان مى‏ديد شخصيتى باعظمت امام عزيزمان و با آن همه ابعاد گوناگون: ايمان قوى، عقل كامل، داراى حكمت، هوشمندى، صبر و حلم و متانت، صدق و صفا، زهد و بى‏اعتنايى به زخارف دنيا، تقوا و ورع و خداترسى و عبوديت مخلصانه براى خدا، دست‏نيافتنى است، و مشاهده مى‏كرد كه همين شخصيت عظيم، چگونه در برابر آن خورشيدهاى فروزان آسمان ولايت، اظهار كوچكى و تواضع و خاكسارى مى‏كند و خودش را در مقابل آن‏ها ذره‏يى به حساب مى‏آورد، آن‏وقت انسان مى‏فهميد كه پيامبران و اولياى معصومين (ع) چقدر بزرگ بودند. @almorsalaat
🇮🇷امروز نیز همه ما با ماشین و موتور و پیاده و سالروز انقلابمان را جشن گرفتیم. @almorsalaat
🔰غلظت طریقه و مخالفت با وجاده ♨️ذكر حمدويه بن نصير، أن أيوب بن نوح، دفع اليه دفترا فيه أحاديث محمد بن سنان، فقال لنا: ان شئتم أن تكتبوا ذلك فافعلوا، فاني كتبت عن محمد ابن سنان و لكن لا أروي لكم أنا عنه شيئا، فانه قال قبل موته: كلما حدثتكم به لم يكن لي سماع و لا رواية انما وجدته. 📚رجال الکشّی ج2 ص796 پ.ن: از دوران آقا امام رضا علیه السلام که تکثیر کتابت احادیث اهل بیت رونق گرفت و از طرفی آقا امام رضا علیه السلام نسبت به وجود وضّاعین و جاعلین تذکر داد، روات و اصحاب اهل بیت سخت گیری های شدیدی نسبت به نقل حدیث در پیش گرفتند. این سخت گیری تا جایی پیش رفت که اگر حدیثی را در کتابی که انتساب آن کتاب به صاحبش هم معلوم بود، می یافتند، به صرف وجود حدیث اکتفا نمی کردند و حتما باید آن حدیث را بی واسطه یا با واسطه از صاحب کتاب می شنیدند. این طریق موسوم به شد. در این نگاه احادیث ای معتبر نیست. در تفصیل این مطلب به مقدمات کتاب حدائق محدث بحرانی و همچنین دلیل اول عقل بر حجیت خبرواحد از کتاب رسائل مراجعه کنید‌ فایده این مطلب این است که اگر نتوانیم طریق وجاده را نیز معتبر کنیم، بخش عمده ای از روایات و برخی دیگر از کتب روایی مثل آثار بی اعتبار خواهد بود. ✍محسن ابراهیمی @rooz_fiq
🌀| جزوه تبیینی بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان و پدافند نیروی هوایی ارتش ۹۹/۱۱/۱۹ farsi.khamenei.ir/news-content?id=47320 @Khamenei_ir @almorsalaat
024-emamavallamemaarefrabahefzemaratebnashrdadand@almorsalat.mp3
1.04M
🔉| تبیین معارف توحیدی به دست حضرت امام و علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی ◽️همانطور که آیت الله پهلوانی می فرمایند بعد از گذشت مدت ها از مخفی بودن معارف توحیدی، برای اولین بار این معارف آن هم با حفظ مراتب توسط حضرت امام و علامه طباطبایی منکشف شدند. ◽️شاهد عینی این مطلب، تفسیر سوره حمد حضرت امام است که به علت رشد سطح جامعه در خلال مباحث، معارفی عمیق و دقائقی فلسفی را برای عامه تبیین می کنند. @almorsalaat
📝یادداشت| تفاوت اطلاق در دستگاه اصولی حضرت امام با دیگر مبانی 📌بر اساس دروس استاد علی فرحانی ◽️اصولیین در بدو باب عام و خاص و نیز مطلق و مقید همانند بسیاری از مباحث اصولی و فقهی دیگر؛ برای کنار گذاشتن اشکالاتی که به تعریف وارد است؛ تعریف را تعریفی لفظی معرفی می کنند. ◽️درواقع شروط باب تعریف در منطق متفرع بر بحث کلیات خمس و ماهیت است پس تعریف منطقی تعریف حقائق است و تمام شروط آن در وادی اعتباریات جریان ندارد. ◽️اما در تعریف عام و خاص دو سیستم وجود دارد که این تفکیک به خاطر حل رابطه این بحث با مبحث اطلاق صورت میگیرد: 1⃣عام وخاص از مدالیل تصوری باب الفاظ اند و تعریف شان تصوری است. 2⃣عام وخاص از مدالیل تصدیقیه باب الفاظ اند و تعریف شان تصدیقی است. ◽️طبق تعریف اول الفاظ عام به تبادر محرز شده و مبتنی بر تبادر به سه قسم شمولی و بدلی و مجموعی تقسیم میشوند اما طبق تعریف دوم به وسیله مقدمات حکمت و در ظرف تصدیق شمول الحکم لجمیع افراده معنا پیدا کرده و اقسام عام هم در همین فضا شکل میگیرند. ◽️مرحوم آخوند قائل اند تعریف صحیح همان تعریف دوم است زیرا: موطن وضع ، موطن مفردات و کلمات است در حالی که عمومیت مستفاد از ادات عموم بدون در نظر گرفتن مدخول آنها به دست نمی آید و می بایست مدخول آنها نیز لحاظ شود. حال با توجه به اینکه ظرف لحاظ مدخول همان ظرف تعدد دال و مدلول و موطن تصدیق و حکم است عام و مطلق را باید تصدیقی معنا کرد و تعریف تصوری را باید کنار گذاشت. ◽️اما مساله اساسی کیفیت تفکیک اطلاق از عموم است، آخوند هم در جواب می فرمایند اگر چه هم اطلاق و هم عموم مستفاد از مقدمات حکمت باشند اما این نحوه دلالت است که تفاوت کرده و موجب تفکیک اطلاق از عموم میشود. ◽️مرحوم مظفر هم در ابتدای باب مطلق در تفکیک بین این دو، سه حالت را بیان می کنند؛ در ابتدا مطلق را «ما دل علی شائع فی جنسه» تعریف کرده و ملاک آن را شیوع افرادی می دانند. اما بعد می فرمایند مطلق تنها شیوع احوالی است و نه شیوع افرادی بلکه شیوع افرادی عام است؛ در ادامه نیز ملاک جدیدی می دهند مبتنی بر اینکه مطلق اعم از شیوع افرادی و احوالی است و بر این اساس عموم افرادی مستفاد از عام نیز مطلق است. ◽️از این رو برخی عبارات ایشان ملاک تفکیک عام از مطلق را شیوع احوالی می داند، البته در این صورت تعریف مطلق به « ما دل علی شائع فی جنسه » صحیح نیست و برخی عبارات دیگر ملاک را مقدمات حکمت می داند که البته هر یک از این ملاکات نتائجی بس متفاوت دارد. ◽️جالب اینکه ایشان در انتهاء حرفی قریب به مبنای حضرت امام را بیان کرده و مطلق را از فضای وضع و استعمال و به طور کلی از فضای لفظ خارج می کنند اما متاسفانه تا آخر بر این توضیح باقی نمی مانند بلکه 6 صفحه بر سر اعتبارات ماهیت و موضوع له الفاظ مطلق بحث کرده که اصلا با مبنای اخیر ایشان سازگاری ندارد. ◽️اما برای اولین بار مرحوم امام به این مساله خاتمه داده و با طرح معنای صحیح اطلاق، تفاوت آن با عام را مشخص می کنند. ◽️امام قائل اند اطلاق یعنی تمام الموضوع للحکم و در مقابلش مقید یعنی جزء الموضوع للحکم است. اما عموم یعنی شمول مصادیق. ◽️در واقع اطلاق داشتن یا نداشتن اصلا ربطی به شمول مصادیق ندارد بلکه همین که موضوع قضیه صادر شده از مولا، تمام للحکم باشد اطلاق شکل می گیرد حال چه تک مصداقی باشد چه شمول داشته باشد و اطلاق هیچ دلالتی بر شمولیت و عمومیت لفظی ندارد.بر این اساس شمول اطلاق ربطی به باب ظواهر ندارد بلکه مولود حکم عقل آن هم در وادی امتثال است و به طور کلی از مقام لفظ و دلالت لفظی اجنبی است. ◽️بر این اساس تقسیم عام به استغراقی و مجموعی و بدلی در اطلاق قابل تصور نیست چه اینکه در اطلاق اصلا حکم بر افراد بار نمیشود و چیزی به نام « الفاظ مطلق» وجود ندارد و اینکه قدماء مقسم عام و مطلق را شمول لفظی دانسته و تنها اختلاف را در کیفیت دلالت می دانسته اند قابل تصور نیست. ◽️به عبارت دقیق تر موضوع اطلاق لفظ نیست بلکه فاعل حکیم است. یعنی چون شارع حکیم است اگر بخواهد تکلیف مکلف را بیان کند بر او واجب است تمام الموضوع- هر آنچه دخیل در حکم است- را بیان کند تا مکلف در وادی امتثال دچار مشکل نشود. در این صورت اصل در کلام مولا اطلاق است و علاوه بر آن، اصاله الاطلاق تمام مباحث الفاظ را پوشش می دهد. ◽️در نتیجه اطلاق و تقیید اوصاف حکم اند و نه موضوع. یعنی این حکم است که نسبت به قیدی در موضوع خود مطلق می باشد و یا نسبت به آن قید مقید است به صورتی که اگر قید ذکر نشود حکم مرتفع میشود. ♨️ غرض این است اطلاق در دیدگاه امام با دیگر مبانی فرسنگ ها فاصله داشته و در میان اصولیین سابقه نداشته است و ابدا آنچه گفته شد صرفا یک نزاع لفظی نیست. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat
🕌 یک روز تا ماه نورانی رجب ⭕️این روایت بسیار زیبا از حضرت رسول پیرامون ماه رجب است که هم سید بن طاووس در اقبال نقل فرموده اند و هم مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی در ابتدای مراقبات ماه رجب در کتاب المراقبات: 🔅«عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ» در این روایت ملکِ داعی از قول پروردگار می فرماید ماه رجب ریسمانی بین من و بندگانم است که هر که به آن چنگ زند به «من» می رسد. (به «من» نه صرفا به بهشت و ...) @ofoqemobin
018- ثمرات فکر کردن در امور اعتباری@almorsalat.mp3
1.45M
📝| اثر درک صحیح از اعتباریات در تهذیب نفس 🔰 استاد علی فرحانی ◽️همانطور که عرفاء نقل می کنند یکی از حجاب های اساسی انسان در وصول الی الله، حقیقی و واقعی دیدن امور اعتباری است. ◽️اما اگر انسان به خوبی در اعتباریات تفکر کند و واقعا آنها را آنچنان که هستند تصدیق کند، گامی مهم در تهذیب نفس برداشته است. ♨️ توصیه می کنم این صوت را حتما گوش کنید. بسیار جالب است. @almorsalaat
💢ماه رجب مقدمه ای برای ماه شعبان و رمضان 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۱/۱۰/۲۳ 🔅خوب است از فرصت اين ايام متبرك ماه رجب براى توجه به لزوم تلاش در هر مرحله اى كه هستيم و به هر كارى كه مشغوليم، استفاده كنيم. 🔅به طورى كه از ادعيه ماه رجب به دست مى آيد، بنده گمانم اين است كه اين ماه، مقدمه اى براى ماه شعبان و بعد ماه رمضان است، اينكه اين سه ماه، فرصتى براى خودسازى در طول سال و تأمين ذخيره و نيروى لازم براى حركت عظيم زندگى و سرنوشت است. «اللهم اهدنى هدى المهتدين، و ارزقنى اجتهاد المجتهدين.» چنانكه در اين ماه مى خوانيم، دعاكننده از خداى متعال به وسيله اين دعاها درخواست مى كند كه به او نور هدايت بتاباند؛ او را تلاش و اجتهاد و كوشش بياموزد و توفيق آن را به او بدهد «و لا تجعل لي من الغافلين المبعدين» و او را از غفلت برحذر دارد. يا در دعاى ديگر اين ماه مى خوانيم: «اللهم انى أسألك صبر الشاكرين لك و عمل الخائفين منك و يقين العابدين لك» اينها بالهايى است كه يك انسان با آنها مى تواند پرواز كند. صبر شكرگزاران، تلاش و عمل خائفان و يقين عبادتگران، ويژگيهايى است كه هم در اين ماه از خدا آنها را مى طلبيم و درخواست مى كنيم و هم از اين ادعيه درس مى گيريم كه در اين ماه بايد اينها را در خودمان فراهم كنيم. 🔅شايد در ماه شعبان، بتوانيم با ذخيره اى كه از اين ماه گرفته ايم، آن مناجات پرسوز و گداز و پرمضمون را با نفس حقيقى بخوانيم نه فقط الفاظ آن را مرور كنيم و حقيقتاً از دل، با زبان آن مناجات با خدا حرف بزنيم، و اگر إن شاء اللّه اين همه فراهم شد، در ماه رمضان، آماده ورود بر سر سفره ضيافت الهى شويم و در اوج قله آن ماه، شايسته ورود به ليلة القدر گرديم. @almorsalaat
recording-20210213-083543.mp3
13.07M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۵ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۵ @majazi_almorsalaat
در این جلسه نکات مهمی در دلالت حدیث رفع، فقه الحدیث آن و سوالات مربوط به چگونگی دلالت بر اجزاء بیان شد. @almorsalaat
nokati-dar-estefade-az-mahe-rajab-99.11.25.mp3
1.73M
🔊| نکاتی در استفاده از ماه رجب 🎙استاد علی فرحانی 📌در ابتدای تدریس مناهج 99.11.25 @almorsalaat
020-99.11.25.mp3
14.13M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۵ @majazi_almorsalaat
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره) 💠نمازمشترک هرشب ماه رجب 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(3)+توحید(1) 👈 بعد از نماز دست ها را بلند می کند و میگوید: لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر والیه المصیر و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم اللهم صل علی محمد و آل محمد النبی الامی و آله. ودستها را به صورت می کشد. 💠شب1 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1)+توحید(3) 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(100) 👈بعدازنماز:دعای مذکور در اقبال(70) 🔅20رکعت بعدازمغرب 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1) 🔅2رکعت بعدازعشاء 🔺رکعت اول:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(3) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(1)+فلق(1) +ناس(1) 💠شب2 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1) 💠شب3 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(5) 💠شب4 🔅100رکعت 🔺رکعت اول:حمد(ا)+فلق(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس(1) 💠شب5 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25) 💠شب6 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(7) 💠شب7 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+فلق(1)+ناس(1) 👈بعدازنماز:صلوات(10)+تسبیحات اربعه(10) 💠شب8 🔅20رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3)+فلق(3)+ناس(3) 💠شب9 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ تکاثر(5) 💠شب10 🔅12رکعت بعدازمغرب 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3) 💠شب11 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(12) 💠شب12 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول...علی القوم الکافرین(آیات آخر سوره بقره)(10) 💠شب13 🔅10رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+العادیات(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+تکاثر(1) 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 💠شب14 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+قل إنّما أنا بشر(آیه آخر کهف)(1) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 💠شب15 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4) 👈بعدازنماز: الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً و لا أتّخذ من دونه ولیّاً+دعا به هرچه دوست دارد 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+هرسوره ای که خواست(1) 👈بعدازنماز:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+تسبیحات اربعه(4)+ الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً ما شاء الله لا حوال و لا قوّه الّا بالله العلیّ العظیم 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10) 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب16 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10) 💠شب17 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب18 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)+فلق(10)+ناس(10) 💠شب19 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(15)+توحید(15) 💠شب20 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+قدر(15) 💠شب21 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کوثر(10)+توحید(10) 💠شب22 🔅8رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(7) 👈بعدازنماز:صلوات(10)+استغفار(10) 💠شب23 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ضحی(5) 💠شب24 🔅40رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1) 💠شب25 🔅20رکعت بین مغرب و عشاء 🔺هر رکعت: حمد(1)+ آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1) 💠شب26 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(40 و در روایتی4) 💠شب27 🔅12رکعت 🔺در توضیح آن به اقبال مراجعه شود. 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+فلق(4)+ناس(4)+توحید(4) 👈بعد از نماز:لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم(4)+دعا به هرچه بخواهد 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+اعلی(10)+قدر(10) 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4) 👈بعد از نماز:حمد(4)+فلق(4)+ توحید(4)+ اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا اشْرِكُ بِهِ شَيْئاً(4)+دعا به هرچه بخواهد 💠شب28 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10) 👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100) 💠شب29 🔅12رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10) 👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100) 💠شب30 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب آخر 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3) 👈بعد از نماز: دست ها را به سمت آسمان بلند می کند: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. سپس دست ها را به صورت می کشد و حاجتش را می خواهد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
023-bayaneemamdarkhetabateshare@almorsalat.mp3
3.37M
🔊| جایگاه لسان اعتباری ادله در دستگاه اصولی حضرت امام ◽️استاد در این صوت با خواندن عباراتی از کتاب تعادل و تراجیح حضرت امام اهمیت اعتباری بودن لسان شارع را در دستگاه اصولی حضرت امام نشان داده و لوازم این لسان را تبیین می کنند. ♨️ این صوت بسیار جالب است حتما گوش کنید. ◽️پیاده کامل بیان استاد را از اینجا ببینید👇👇👇 https://s16.picofile.com/file/8423807926/14.pdf.html @almorsalaat
المرسلات
🔊#اعتباریات| جایگاه لسان اعتباری ادله در دستگاه اصولی حضرت امام ◽️استاد در این صوت با خواندن عبارات
📝| جایگاه لسان اعتباری ادله در دستگاه اصولی حضرت امام ❇️لزوم فرض التعارض في محيط التشريع‏ ◽️فلا بدّ في تشخيص الخبرين المتعارضين و الحديثين المختلفين، من فرض الكلام في محيط التشريع و التقنين، و في كلام متكلّم صارت عادته إلقاء الكلّيات و الاصول، و بيانَ المخصّصات و الشرائط و الأجزاء و المقيّدات و القرائن منفصلةً، فهذا القرآن الكريم يقول و قوله الحقّ: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً»مع أنّ فيه العموم و الخصوص، و المطلق و المقيّد و بوقوع الاختلاف فيه من هذه الجهة. ◽️و بالجملة: سنّة اللَّه تعالى‏ في الكتاب الكريم، و الرسولِ الصادع بالقانون الإلهيّ، و أئمّةِ الهدى مع عدم كونهم مشرّعين، لمّا جرت على ذلك- كما هو المشاهد في الكتاب و السنّة؛ لمصالح هم أعلم بها، و لعلّ منها صيرورة الناس محتاجين إلى‏ العلماء و الفقهاء، و فيه بقاء الدين، و رواج الشريعة، و تقوية الإسلام، كما هو الظاهر- فلا بدّ و أن يكون تشخيص الخبرين المتعارضين و المختلفين، مع عطف النظر إلى‏ هذه السنّة و تلك العادة. ◽️فالتعارض بناءً على ما ذكرنا: هو تنافي مدلولي دليلين أو أكثر عرفاً في ؛ ممّا لم يكن للعرف إلى‏ الجمع بينهما طريق عقلائيّ مقبول، و صار العرف متحيّراً في العمل، فالأدلّة الدالّة على الأحكام الواقعيّة، غير معارضة للأدلّة الدالّة على حكم الشكّ؛ لأنّ للعرف فيها طريقاً إلى‏ الجمع المقبول. ◽️سرّ عدم التعارض بين العامّ و الخاصّ‏ و السرّ في تقديم الخاصّ على العامّ ما أشرنا إليه؛ من أنّ التعارف و التداول في محيط التقنين و الأخبار الصادرة عن أئمّة أهل البيت عليهم السلام لمّا كان بيانَ الاصول و القوانين الكلّية منفصلة عن مخصّصاتها، لا يرى العرف تعارضاً بينهما، و يكون الجمع بينهما عرفيّاً عقلائيّاً. 📚 التعادل و الترجيح، ص 34, 35 @almorsalaat
المرسلات
🔊#اخلاق_و_عرفان| نکاتی در استفاده از ماه رجب 🎙استاد علی فرحانی 📌در ابتدای تدریس مناهج 99.11.25 #م
بیانی از سید بن طاووس که استاد اشاره کردند👇👇 ✨تعبیر بسیار زیبا و بلند از سید بن طاووس در مراقبه ورود دو ملک مخصوص لیل 🔴مرحوم سید بن طاووس در کتاب شریف فلاح السائل می فرماید در آغاز شب دو ملک مخصوص نازل می شوند و انسان عارف می تواند حضور این دو را درک کند. عبارت شریف ایشان را بخوانید: 📕 «أيها العبد إن كنت مسلما مصدقا بالقرآن فأنت تجد في قلبك على اليقين التصديق لقوله جل جلاله إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحٰافِظِينَ كِرٰاماً كٰاتِبِينَ و تكون مستعدا لقدومهما كما تستعد لقدوم رسول قد عرفت أنه يصل إليك من بعض ملوك الدنيا الذين هم من بعض مماليك سلطان العالمين فيكون لورودهما و حضورهما في قلبك موضع يستدل له على تصديقك لسيد المرسلين فإن في عباد الله جل جلاله العارفين من يعرف وقت حضورهما و وقت انفصالهما عند المساء و الصباح بأسباب لا تعرفها بالعبارة بل إن شاء الله جل جلاله عرفك ذلك حتى تعلمه على الإيضاح فإنه جل جلاله يقول لأهل الاعتراض عليه في الرحمات أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنٰا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا وَ رَفَعْنٰا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجٰاتٍ فإن لم تجد للملكين الحافظين محلا في قلبك في أول ليلك و لا في أول نهارك فتوسل بالله جل جلاله في مداراة دينك أو عقلك فإنك سقيم في دينك و يقينك و في قلبك و أسرارك و إياك أن تقول فقد رأيت فلانا و فلانا و صاحبته ليلا و نهارا فما رأيت عنده بهذين الملكين اهتماما و لا اعتبارا لأنك إن كنت مصدقا بالكتاب و الرسول فإنك لا تلتفت إلى‌ أهل الغفلة و لا تقتدي بهم و إنما تعمل بالمعقول و المنقول فإن أكثر الناس في هذه الأوقات في غفلة هائلة لطف الله جل جلاله لهم و تداركهم بما هو جل جلاله أهل من العنايات و قد نبهنا على تحقيق ما قلناه عند وداع الملكين وقت الغروب و كشفنا ذلك بالمعقولات و بالروايات و هو حجة على من بلغه ذلك لعلام الغيوب» فلاح السائل، ص 227 @ofoqemobin
recording-20210214-083257.mp3
13.3M
استاد علی فرحانی جلسه۲۴۴ ۹۹/۱۱/۲۶ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۴ ۹۹/۱۱/۲۶ @majazi_almorsalaat
در این جلسه عبارت اجزای در برائت به دلیل حکومت حدیث رفع بر ادله اجزاء و شرائط خوانده شد. در ابتدای بحث، گوشه هایی از مبنای امام (ره) در تفسیر حدیث رفع و تفاوت دیدگاه ایشان با شیخ اعظم (ره) و آخوند خراسانی (ره) بیان شد. در توضیح بیشتر به امام ذیل حدیث رفع مراجعه کنید. همچنین اشاره شد که نگاه امام به مسئله متفاوت است. ایشان این نگاه را در تنبیهات کتاب استصحاب بیان کرده اند. @almorsalaat
021-99.11.26.mp3
35.91M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲6 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲6 @majazi_almorsalaat
در متن کتاب چنین آمده است: قال الشيخ الأنصاري- في رسالة لا ضرر-: في هذه القصّة إشكال من حيث [حكم‏] النبيّ- صلّى اللَّه عليه و آله- بقلع العَذق، مع أنّ القواعد لا تقتضيه، و نفي الضرر لا يوجب ذلك، لكن لا يُخلّ بالاستدلال. أقول: أمّا عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى. یکی از مبانی شیخ در کار با روایت این است که گاهی، به بخش هایی از متن روایت اشکال می کند، ولی در نهایت هم آن روایت را می پذیرد و به بخشی از آن فتوا می دهد. در مورد روایت لاضرر هم ایشان می گوید که صدر راویت سمره که حضزت حکم به قلع نخل او می کند با قواعد فقهی نمی سازد، اما این مسئله خللی به اینکه به ذیل روایت تمسک شودف وارد نمی کند. اما فرموده است که «عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى» غالبا در تفسیر عبارت امام می گویند که ایشان آن مبانی شیخ را قبول ندارد. ام ا با توجه به مبانی امام، این تفسیر صحیح نیست. اما کأنّ در این عبارت به شیخ می گوید که من کلام شما را متوجه هستم اما در این روایت صادق نیست. ایشان به مناسبت بیان این قاعده، در تبیین مرام شیخ، ارجاعاتی به سایر عبارات ایشان در مکاسب بیان کردند و همچنین نکات مهمی در مورد رنسانس علم اصول و فاصله گرفتن آن از فقه که توسط مرحوم آخوند ایجاد شد، بیان کردند. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا