🌀#تدریس| اصول فقه مرحوم مظفر (از ابتدای کتاب تا اجتماع امر و نهی)
🔰استاد حجت الاسلام سید محمد هاشمی
📌این مجموعه در سال تحصیلی (۹۹-۹۸) در مدرسه شهید صدوقی قم فاز۴ برگزار شده است.
⏳تعداد جلسات: ۱۲۵
⬇️لینک دانلود صوت👇👇
http://soda96.ir/osul1-ostad-hashemi/
#اصول_فقه
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@ofoqemobin
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
⭕️همان طوری که رسول اکرم به حسب واقع، حاکم بر جمیع موجودات است؛ حضرت مهدی همان طور حاکم بر جمیع موجودات است. آن خاتم رسل است و این خاتم ولایت. آن خاتم ولایت کلی بالاصاله است و این خاتم ولایت کلی به تبعیت است.
🌀ادعیهای [را] که در این ماه مبارک؛ ماه معظم شعبان وارد شده است و پس از آن در ماه مبارک رمضان وارد شده است بخوانیم و درش تدبر کنیم.
📚صحیفه امام، ج۲۰ ص۲۴۸
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
اجتهاد در علم رجال.mp3
8.04M
🔊#علم_رجال| باب اجتهاد در علم رجال باز است.
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت نکات مهمی را در مورد علم رجال بیان می کنند. #حتما_بشنوید
#پای_درس_استاد
#رجال
@almorsalaat
♨️وحدت طریقت و شریعت و حقیقت در نگاه امام
💠قوله: وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ الخ، اى و لو انّهم اتّبعوا الشّريعة الّتى هى اقامة التّورية و الأنجيل و غيرهما من الكتب المنزلة و اقاموها الحصل لهم الطّريقة الّتى هى علم الأرجل و هو الطّعام من التحت و علم الحقيقة الّتى هى الطّعام من الفوق و هذا يدلّ على انّ الطّريقة و الحقيقة لا يحصلان الّا من طريق الشّريعة فانّ الظّاهر طريق الباطن بل يفهم منه انّ الظّاهر غير منفك عن الباطن فمن رأى انّ الباطن لم يحصل له مع الأعمال الظّاهرة و اتباع التّكاليف الألهيّة فليعلم انّه لم يقم على الظّاهر على ما هو عليه و من اراد ان يصل الى الباطن من غير طريق الظّاهر كبعض عوام الصّوفيّة فهو على غير بيّنة من ربّه.
📚 امام خمینی، تعليقات على شرح «فصوص الحكم» و «مصباح الانس»، ص۲۰۲
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
💠تمام حقایق عالم در وجود او منعکس بود
🔘او واقعاً حکیم بود و مصداق کامل «صیرورت الانسان عالما عقلیّا مضاهیا للعالم العینی» محسوب میشد. انسان احساس میکرد که تمام حقایق عالم در وجود او منعکس بود. او چیزهایی را بوضوح و روشنی و باهمان نورانیت نفسانی و نگاه رحمانی و حکمت خودش - نه با استدلال و تمهید مقدمات معمولی - میدید و میفهمید که دیگران عصازنان خودشان را به آن نقطه میرساندند.
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۴/۱۲
#کلام_ولی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almotsalaat
#فقه_سنتی| اگر فقه از آن راه سنتی منحرف بشود، از بين مىرود.
📌من كراراً، به همه تأكيد كردم كه اين حوزهها بايد به همان وضع سنّتى خودش محفوظ باشد. فقه، آن فقهى كه در بين ما هست يك فقهى است كه اگر از آن راه منحرف بشود فقه از بين مىرود. بايد همان طورى كه، با همان قوّتى كه مشايخ ما از اول تا حالا فقه را حفظ كردند، ما هم به همان ترتيب حفظ بكنيم.
📚صحیفه امام، ج۱۶ ص۱۳
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
📌#مشاوره_مجازی
🌀#سوال_شما: در این صوت ( eitaa.com/almorsalaat/3594 ) استاد می فرمایند: در دستگاه مشهور، دلیل حجیت ظواهر سیره عقلاست، آن هم به بیانی که فقط درباره آیات الاحکام و احکام الزامی صادق است. و متعرض تفصیل بحث نمی شوند. تفصیل این حث رو در صوت دیگری بیان کرده اند؟ ارجاعاتی دارند به منابع اصولی؟ با تشکر
♻️#پاسخ: استاد در جلساتی که در سال 97 در موسسه مفتاح برگزار شد، خصوصیات و امتیازات دستگاه استنباطی حضرت امام (ره) را در مقایسه با سایر نظامات اصولی، به تفصیل بیان کرده اند. این جلسات را از لینک زیر دانلود کنید.
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/emtiazate-dastgahe-emam-meftah-97/
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد #اصول
@almorsalaat
ejtehad-bayad-bar-asase-toroghe-motaarafe-bashad.mp3
641.6K
📌#فقه_سنتی|از نگاه امام خمینی (ره) اجتهاد باید بر اساس طرق متعارفه فقها باشد.
🔰استاد علی فرحانی
🌀عبارت امام: موضوع جواز العمل على رأيه- بحيث يكون مثاباً أو معذوراً في العمل به عقلًا و شرعاً- هو تحصيل الحكم الشرعيّ المستنبط #بالطرق_المتعارفة لدى أصحاب الفنّ، أو تحصيل العذر كذلك، و هو لا يحصل إلّا بتحصيل مقدّمات الاجتهاد. (الاجتهاد و التقلید ص9)
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
📌#فقه_سنتی|از نگاه امام خمینی (ره) اجتهاد باید بر اساس طرق متعارفه فقها باشد. 🔰استاد علی فرحانی 🌀ع
#فقه_سنتی| مسئله مهم اصلى حوزهها اشتغال به علوم رايج اسلامى و خصوصاً فقه و مبادى آن به طريق سنتى و به طریقه سلف صالح است.
🔺از امور مهمى كه اين جانب نگران آن هستم مسائل حوزههاى علميه خصوصاً حوزههاى بزرگ مثل حوزه مقدسه قم است. آقايان علماى اعلام و مدرسين محترم كه خير خواهان اسلام و كشورهاى اسلامى هستند، توجه عميق كنند كه مبادا تشريفات و توجه به ساختمانهاى متعدد براى مقاصد سياسى و اجتماعى اسلام، آنان را از مسئله مهم اصلى حوزهها كه اشتغال به علوم رايج اسلامى و خصوصاً #فقه و مبادى آن به #طريق سنتى است، اغفال كند،
🔺و مبادا خداى نخواسته اشتغال به مبادى و مقدمات موجب شود كه از غايت اصلى كه ابقا و رشد تحقيقات علوم اسلامى، خصوصاً #فقه به #طريقه سلف صالح و بزرگان مشايخ همچون «شيخ الطائفه» و أمثاله- رضوان اللَّه تعالى عليهم- و در متأخرين همچون «صاحب جواهر» و شيخ بزرگوار «انصارى»- عليهم رضوان اللَّه تعالى- بازدارد.
🔺اسلام اگر خداى نخواسته هر چيز از دستش برود ولى فقهش به طريقه موروث از فقهاى بزرگ بماند، به راه خود ادامه خواهد داد. ولى اگر همه چيز به دستش آيد و خداى نخواسته فقهش به همان طريقه سلف صالح از دستش برود، راه حق را نتواند ادامه داد و به تباهى خواهد كشيد.
🔺و با آنكه مىدانيم مراجع عظام و علماى اعلام و مدرسين عاليقدر- دامت بركات وجودهم- توجه به اين امر دارند، لكن خوف آن است كه اگر تشريفات و زرق و برقهاى شبيه به قطب ماديت رواج پيدا كند، در نسلهاى بعد اثر گذارد و خداى نخواسته آنچه از آن مىترسيم به سر حوزهها بيايد.
📚صحیفه امام، ج۱۷ ص۳۲۶
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
263-400.01.23.mp3
21.94M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه263
دوشنبه 400/01/23
@majazi_almorsalaat
006-400.01.23.mp3
5.49M
#الاجتهاد_و_التقلید
استاد علی فرحانی
جلسه۶
دوشنبه ۴۰۰/۱/۲۳
@majazi_almorsalaat
344K
♨️#مشاوره_مجازی
🔰#سوال_شما: سوالی از استاد محترم داشتیم. بین تقریرات درس اصول امام
کدام یک جامع تر و کامل تر است؟
و استاد توصیه میکنند؟
✅پاسخ استاد علی فرحانی را بشنوید.
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد #اصول_فقه
@almorsalaat
🌐#ولایت_فقیه| سابقه #فقه_سیاسی شیعه از اول تدوین فقه است. اما نظام سازی (در مقام نظر و عمل) بر اساس این فقه، برای اولین بار توسط امام خمینی (ره) انجام شد.
▫️فقه سياسى در شيعه، سابقهاش از اولِ تدوين فقه است. يعنى حتّى قبل از آنكه فقه استدلالى در قرن سوم و چهارم تدوين بشود - در عهد روايات - فقه سياسى در مجموعهى فقه شيعه حضور روشن و واضحى دارد؛ كه نمونهاش را شما در روايات مىبينيد. همين روايت «تحفالعقول» كه انواع معاملات را چهار قسم مىكند، يك قسمش سياسات است - امّاالسّياسات - كه خب، در آنجا مطالبى را بيان مىكند. در اين روايت و روايات فراوان ديگر، شاخصها ذكر مىشود. اين روايت معروف صفوان جمّال: «كلّ شىء منك حسن جميل الّا اكرائك الجمال من هذا الرّجل» و ديگر رواياتى كه فراوان است، از اين قبيل است. بعد كه نوبت به عصر تدوين فقه استدلالى مىرسد - دوران شيخ مفيد و بعد از ايشان - باز انسان مشاهده مىكند كه فقه سياسى در آنجا وجود دارد؛ در ابواب مختلف، آن چيزهائى كه مربوط به احكام سياست و ادارهى جامعه است، در اينها هست. بنابراين سابقهى فقه سياسى در شيعه، سابقهى عريقى است؛
▫️ليكن يك چيز جديد است و آن، نظامسازى بر اساس اين فقه است؛ كه اين را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ايشان كس ديگرى از اين ملتقطات فقهى در ابواب مختلف، يك نظام به وجود نياورده بود. اولْ كسى كه در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - يك نظام ايجاد كرد، امام بزرگوار ما بود؛ كه مردمسالارى دينى را مطرح كرد، مسئلهى ولايت فقيه را مطرح كرد. بر اساس اين مبنا، نظام اسلامى بر سر پا شد.
▫️اين، اولين تجربه هم هست. چنين تجربهاى را ما در تاريخ نداريم؛ نه در دوران صفويه داريم، نه در دورههاى ديگر. اگرچه در دوران صفويه كسانى مثل «محقق كركى» ها وارد ميدان بودند، اما از اين نظام اسلامى و نظام فقهى در آنجا خبرى نيست؛ حداكثر اين است كه قضاوت به عهدهى يك ملائى، آن هم در حد محقق كركىِ با آن عظمت بوده است؛ ايشان مىشود رئيس قضات، تا مثلاً قضات را معين كند؛ بيش از اينها نيست؛ نظام حكومت و نظام سياسى جامعه بر مبناى فقه نيست. ايجاد نظام، كارى است كه امام بزرگوار ما انجام داد.
📚رهبر معظم انقلاب 17/06/90
#کلام_ولی #در_مدرسه_امام_خمینی #ولایت_فقیه
@almorsalaat
🌀اسلام تمدن ساز
⭕️اسلام پيشرفته ترين حكومت را دارد و به هيچ وجه حكومت اسلام با تمدن مخالفتى نداشته و ندارد. اسلام خود از پايه گذاران تمدن بزرگ در جهان بوده است. هر كشورى كه به قوانين اسلام عمل نمايد بدون شك از پيشرفته ترين كشورها خواهد شد. ما اميدواريم كه با پيروزى خود، اين مطلب را به جهان ثابت كنيم.
📚 صحيفه امام، ج5، ص: 205
#در_مدرسه_امام_خمینی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽عظمت ماه مبارک رمضان
🔰امام خمینی (ره)
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
678.2K
💠#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: میخواستم بپرسم که کتاب قوانین الاصول مرحوم قمی رو طلبه لازمه که توی سطح یک بخونه؟
یا اصلا مطلوبه که توی سطح یک بعد اصول مرحوم مظفر بخونه؟ اگه لازم نیست. شما چه پیشنهادی دارید به جای خوندن کتاب قوانین؟
✅پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید.
📌در تکمیل این بحث بشنوید
👇👇👇
eitaa.com/almorsalaat/2792
#اصول
@almorsalaat
983.7K
⭕️#مشاوره_مجازی
❓#سوال_شما: سلام علیکم و رحمة الله، سیر منطقی دارا شدن علمی رو که استاد فرموده اند، چطور باید روی علوم مختلف پیاده کنم، مثلا ادبیات عرب مثل صرف و نحو؟؟؟ چون استاد خودشون مثال روی علوم نزدند.
✅پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید
📌در تکمیل این بحث بشنوید
👇👇
eitaa.com/almorsalaat/1460
#مهارتهای_تحصیل_علم
#ادبیات
@almorsalaat
823.7K
🔰#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: عرض سلام ی سوال داشتم از محضرتون. من طلبه درس خارج هستم ولی درس هایم رو خوب نخواندم و از طرفی موسسه هم رفتم ک تموم شده و پایان. نامش مونده الان واقعا سردرگم هستم چیکار کنم درس های سطح رو دوباره مرور کنم یا درس خارج رو خوب بخونم یا اول پایان نامه رو انجام بدم ضمن اینکه. الان خارج رو خوب خوندن امکان نداره وقتی سطح رو خوب نخوندم. لطفا راهنماییی کنید چیکار کنم.
✅پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید
📌مجموعه صوتی طلبه موفق
👇👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/13
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب| شرح دعای سحر @almorsalaat
#معرفی_کتاب| شرح دعای سحر اثر گرانقدر امام خمینی (ره)
🔸از منظر امام خمینی گنجینه ادعیه شیعه از مهمترین منابع معارفی و عرفانی اسلامی است. دعا که کلام بی پرده میان خالق و مخلوق است وقتی از زبان ائمه طاهرین علیهم السلام که صاحبان ولایت کلیه و قافله سالاران طریق معنویت تمامی اولیاء و انبیایند، صادر شود، رنگ دیگری به خود میگیرد و میتوان در آن راقی ترین معارفی را که ممکن است انسانِ صاحب مقام خلافت در دوران حیات تجربه کند، در آن یافت.
🔸یکی از این ادعیه گرانبها، دعای سحرهای ماه مبارک رمضان است. این دعا که مشتمل بر اسماء حسنای الهیه است موضوع اولین مکتوب حضرت امام خمینی قرار گرفته است و به نام «شرح دعاء السحر» نامیده شده است.
🔸حضرت که امام معتقد است این دعا مشتمل بر اسم اعظم است، در این شرح ضمن تبیین حقایق اسماء الهی و مراتب و روابط آن و نسبت آن با انسان، تفسیری بسیار عمیق و عرفانی از این دعای نورانی ارائه میدهد که البته خواندن آن بسیار ارزشمند است.
🔸با توجه به مضامین بسیار بلند این کتاب لازم است خواننده توشه ی حِکمی و معرفتی مناسبی پیش از مطالعه داشته باشد تا بتواند قدری در این پرواز معرفتی و معنوی با «خمینی» همراه شود.
🔸آنچه حیرت را دو چندان میکند این است که نویسنده در هنگام نگارش این سطور تنها ۲۷ سال داشته است.
📌جهت آشنایی بیشتر با محتوای کتاب و همچنین با ادبیات عرفانی امام خمینی (ره)، در ماه مبارک رمضان، #گزیده هایی از این کتاب را با هم می خوانیم.
⬇️ لینک دانلود کتاب👇👇
📚متن اصلی (عربی)
eitaa.com/palmorsalaat/70
ص
📚ترجمه فارسی
eitaa.com/palmorsalaat/71
#عرفان #ماه_مبارک
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#ماه_مبارک| اگر راهمان بدهند در اين «ضيافة اللَّه» ....
▫️اگر ما در اين ضيافت خدا، در اين سفرهاى كه خداى تبارك و تعالى افراشته است براى همه، اگر ما در اينجا موفق بشويم به اينكه راهمان بدهند در اين ميهمانخانه بزرگ الهى، جلويمان را نگيرند- شياطين ايستادهاند كه راه را نگذارند برويم، جلو گيرند- اگر راهمان بدهند به اين ضيافت ممكن است كه راهى پيدا بكنيم به آنكه راه انسان است.
▫️همه راههاى ديگر غلط است، راههاى حيوانى است. انسان يك اعجوبهاى است كه هم در او حيوانيت هست، حيوانى شهوى الى غير متناهى و هم در او شيطنت هست الى غير متناهى. يك موجودى است همه ابعادش غير متناهى است؛ از هر راهى كه برود آخر ندارد، هر راهى كه برود هيچ آخر ندارد و راهها همه غلط، همه اشتباه، همه منتهى به جهنم مىشود الّا صراط مستقيم؛ آنى كه راه انسان است.
▫️اگر راهمان بدهند در اين «ضيافة اللَّه» و مستعد شده باشيم كه وارد بشويم در اين ضيافت خدا و در اين ماه مبارك، اميد است كه ان شاء اللَّه يك هدايتى شامل حالمان بشود. خودتان را تقويت كنيد در اين ماه مبارك، مهيا بشويد براى همه پيشامدها.
📚صحیفه امام ج۱۳ ص۳۵
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
007-400.01.25.mp3
2.93M
#الاجتهاد_و_التقلید
استاد علی فرحانی
جلسه7
چهارشنبه 400/01/25
@majazi_almorsalaat
264-400.01.25.mp3
4.98M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه264
چهارشنبه 400/01/25
@majazi_almorsalaat
⭕️#شرح_دعای_سحر| مقدمه کتاب
🔹بسم اللَّه الرحمن الرحيم الحمد للَّه الباسط ببهائه على سكّان الملك و الملكوت، و الساطع بسنائه على قطان الجبروت و اللاهوت. تجلى من غيب الهوية بجماله الاجمل، و لا حجاب له إلّا جلاله؛ و اختفى في ظهوره الاظهر، و لا ظهور لشيء إلّا جماله. ظهر بذاته من عين الجمع في مجالي صفاته، و بصفاته من الكنزية المخفية في ملابس آياته؛ و عنده مفاتح غيب الارواح، و شهود الاشباح. فسبحان من إله صعد الى السماء العليا و هبط الى الأرض السفلى؛ و هو الذي في السماء إله و في الأرض إله؛ و لو دليتم الى الأرض السفلى لهبطتم على اللَّه.
🔹و الصلاة و السلام على مفتاح الوجود، و الرابط بين الشاهد و المشهود؛ باب الابواب لغيب الهوية، المتردي برداء العمائية، الحافظ للحضرات الخمس الإلهية؛ الذي تدلى و افتقر، و استقام بأمره كما أمر؛ مفتاح الدائرة و مختمها، و مؤخر السلسلة و مقدمها، محمد، صلّى اللَّه عليه و آله
🔹المصطفين من اللَّه، الذين بهم فتح اللَّه، و بمعرفتهم عرف اللَّه. الاسباب المتصلة بين سماء الإلهية و اراضي الخلقية. الظاهر فيهم الولاية، و الباطن فيهم النبوة و الرسالة. الهادين بالهداية التكوينية سراً و التشريعية جهراً. الآيات التامات و الانوار الباهرات. و اللعن على اعدائهم، مظاهر الشيطان و البهائم على هيكل الإِنسان؛ سيما اصل الشجرة الخبيثة الى يوم يحشرون، على صور تحسن عندها القردة جزاء بما كانوا يعملون.
🔹أما بعد، فيقول المفتقر الى الرب العظيم، و المفتخر بالانتساب الى الرسول الكريم، السيد روح اللَّه ابن السيد مصطفى الخميني الهندي، عفي عنهما: لمّا كان من اعظم النعم على العباد و الرحمة الواسعة في البلاد، الادعية المأثورة من خزائن الوحي و الشريعة و حملة العلم و الحكمة؛ لأنها الرابطة المعنوية بين الخالق و المخلوق، و الحبل المتصل بين العاشق و المعشوق، و الوسيلة للدخول في حصنه الحصين، و التمسك بالعروة الوثقى و الحبل المتين؛ و من المستبين عدم امكان الوصول الى هذا الغرض الاقصى و المقصد الاعلى، إلا مع التوجه بقدر الاستطاعة الى معناها و بمقدار القدرة الى سرّها و مغزاها؛
🔹و رأيت أن الدعاء المشهور الموسوم بالمباهلة، المأثور من الأئمة الاطهار، للتوسل به في الاسحار، الى نور الانوار، من أجلّ الادعية قدراً و ارفعها منزلة، لاشتماله على الصفات الحسنى الالهية و الأمثال العليا الربوبية، و فيه الاسم الأعظم و التجلي الأتمّ الأقدم، فاردت ان اشرحه من بعض الوجوه بمقدار الاستعداد، مع قلة الباع و قصور الاطلاع. فيا له من حرباء اراد ان يصف البيضاء، و خفاش قصد أن ينظر الى اشراق الضياء. و لكن اقول و بالحق اقول:
▫️جاءت سليمانَ يومَ العيد قبّرةٌ أتتْ بفخذِ جرادٍ كان في فيها
▫️ترنمتْ بفصيحِ القول و اعتذرتْ إنّ الهدايا على مقدارِ مُهديها
🔹فها انا اشرع في المقصود مع الاستنفاق من الربّ الودود، و الاستمداد من الارواح المطهرة و الانفاس الطاهرة، من الانبياء العظام و الاولياء الكرام، عليهم السلام.
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat