eitaa logo
المرسلات
9.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
667 ویدیو
46 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 《چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟》 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 📌این جلسات در تاریخ ۹/۲۹ الی ۱۰/۶ در روزهای دوشنبه به صورت مجازی در ۴جلسه برگزار شد. ✅اهم موضوعات مطرح شده: 🔹آشنایی با روش تفسیری علامه طباطبایی 🔹آشنایی با ساختار تفسیر المیزان 🔹چگونگی آغاز مطالعه تفسیر المیزان 🔹چگونگی رسیدن به جهان بینی اسلامی با تمرکز بر تفسیر المیزان 🔹مروری بر مهمترین مباحث المیزان ⬇️فیلم و صوت جلسات را از لینک زیر تهیه فرمایید👇👇👇 soda96.ir/doreh-almizan1/ soda96.ir/doreh-almizan1/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
4.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ما برای بازی خلق نشده ایم. 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده درس نهایه الحکمه، 1396، مدرسه فیضیه، مدرس حضرت معصومه (س) @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️زىّ طلبگی چیست؟ 1⃣پارسایی با عزّت 2⃣نظم در تحصیل و زندگی 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۷/۱۴ 💠زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی. 🔸طلبه، پارساگونه زندگی میکند. البته من از اوضاع مادّی حوزه‌ی علمیه، حقیقتاً آشفته و ناراحتم. از مشکلاتی که بسیاری از طلاّب و فضلا با آن دست و پنجه نرم میکنند - مشکلات مادّی - مطّلعم. گاهی اوقات بعضی از این اطّلاعات برای من بسیار تلخ و گزنده است. البته آن مقوله‌ی دیگری است که واقعاً باید برایش فکری کرد. امروز حقیقتاً طلاّب علوم دینی از همه‌ی طبقات جامعه - حتی از کارمند و از کارگر و از دیگران - از لحاظ حظّ معیشتی پایین‌ترند - این یک واقعیت است - در حالی که یکی از بزرگترین و شریفترین کارها را اینها انجام میدهند. از ظواهر هم چندان چیزی نمیشود فهمید. همان عزّت نفس و مناعتی که طلاّب علوم دینی از گذشته با آن سرافراز بوده‌اند، نمیگذارد آدمهای سطحی و ظاهربین، بسیاری از بواطن امر را ببینند و بشناسند. من نمیخواهم آن مقوله را با این مقوله مخلوط کنم. 🔸آنی که حالاً عرض میکنم، این است که طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است.   @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
استاد علی فرحانیahamiate-v-jayegahe-shenakhte-elme-hosouli.mp3
زمان: حجم: 5.9M
✴️| فلسفه، فلسفه نخواهد بود، مگر اینکه خصوصیات و قواعد حاکم بر آن به درستی شناخته شود (گفتاری کوتاه پیرامون اهمیت و جایگاه شناخت علم حصولی و لوازم آن ) 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✍🏻 مرقومه رهبرانقلاب در قرآن تقدیمی به مادران چشم انتظار شهدای مفقود الاثر 🏴 بمناسبت وفات حضرت ام البنین(س) ☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از خلوتکده مستان
شماره : ۵۴۰ ای که بر دامانِ مِهرَت، ماه را می پروری آسمان را زیرِ دینِ چشمهایت می بری در مقاماتت همین بس انتخابِ حیدری تو همان رُوحِ زلال، از چشمه سار کوثری بعدِ زهرا بعدِ زینب از همه زن ها سَری ای تمامِ مادران، قربانِ تو نامادری صلی الله علیک یا ام البنین @khalvat_kadeh_mastan
💠ضرورت تجدید نظر در برنامه های حوزه های علمیه 🔅حوزه‌‌‌‌‌هاي علميه و محيطهاي روحاني ما مسئول پاسداري ايمان جامعه اسلامي و دفاع از اصول و فروع دين مقدس اسلام از ديدگاه مذهب شيعه و تعليم و تبليغ آنها و عهده‌‌‌‌‌دار پاسخگويي به نيازهاي مذهبي مردم مسلمان‌‌‌‌‌اند. 🔅دشواري و سنگيني اين مسئوليتها در همه زمانها يکسان نيست؛ بستگي دارد به درجه تمدن و سطح فرهنگ جامعه و ميزان آگاهي مردم به مسائل مختلف از يک طرف، و درجه فعاليت نيروهاي مخالف از طرف ديگر. 🔅همان طور که در حديث شريف‌‌‌‌‌ کافي ‌‌‌‌‌آمده است: الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا يهْجُمُ عَلَيهِ اللَّوابِسُ‌‌‌‌‌. آشنايي با اوضاع و جريانات زمان و شناخت عوامل دست اندرکار اجتماع، امکان پيش‌‌‌‌‌بيني مي‌‌‌‌‌دهد و با پيش‌‌‌‌‌بيني‌‌‌‌‌ها مي‌‌‌‌‌توان به مقابله با حوادث ناگوار شتافت، همچنان‌‌‌‌‌که امکان بهره‌‌‌‌‌برداري از فرصتهاي مساعدي که تحولات زمان پيش مي‌‌‌‌‌آورد به وجود مي‌‌‌‌‌آورد. 🔅بديهي است که مفهوم مخالف جمله گران‌‌‌‌‌قيمت فوق اين است: الْجاهِلُ بِزَمانِهِ يهْجُمُ عَلَيهِ اللَّوابِسُ. آن که نمي‌‌‌‌‌داند در جهاني که زندگاني مي‌‌‌‌‌کند چه مي‌‌‌‌‌گذرد، چه عواملي دست اندرکار ساختن جامعه به ميل خود هستند، چه تخمهايي در زمان حاضر پاشيده مي‌‌‌‌‌شود که در آينده سر برخواهند آورد، روزگار آبستن چه حوادثي است، هرگز نمي‌‌‌‌‌تواند به مقابله با نيروهاي مهاجم برخيزد و يا از فرصتهاي طلايي زودگذر اغتنام جويد. 🔅واضح است که توجه و بي‌‌‌‌‌توجهي قشري که مسئوليت هدايت و رهبري و رعايت و پاسداري جامعه خود را دارند، از نظر آگاهي به اوضاع، اهميت فوق‌‌‌‌‌العاده بيشتري دارد. 🔅اگر وضع امروز خود را با هشتاد سال پيش (پيش از مشروطيت ايران) مقايسه کنيم مي‌‌‌‌‌بينيم روحانيت آنروز مواجه بوده با جامعه‌‌‌‌‌اي بسته و راکد، با جامعه‌‌‌‌‌اي که هيچ‌‌‌‌‌گونه واردات فکري نداشته جز آنچه از حوزه علمي ديني صادر مي‌‌‌‌‌شده است. 🔅فرضا از آن حوزه‌‌‌‌‌ها جز رساله‌‌‌‌‌اي عملي يا کتابهايي در حدود جلاء العيون‌‌‌‌‌و حليةالمتقين‌‌‌‌‌و معراج‌‌‌‌‌السعاده ‌‌‌‌‌صادر نمي‌‌‌‌‌شده است آن جامعه نيز مصرف فکري جز اينها نداشته است. 🔅ولي امروز اين توازن به شدت به‌‌‌‌‌هم خورده است. امروز به طور مستمر از طريق دبستانها، دبيرستانها، دانشگاهها، مؤسسات آشکار و پنهان نشر کتاب، وسايل ارتباط جمعي از قبيل راديو، تلويزيون، سينماها، روزنامه‌‌‌‌‌ها، مجلات هفتگي و ماهانه و سالانه، کنفرانسها، سخنرانيها و از طريق برخورد با مردمي که ازسرزمينهاي ديگر به کشور ما آمده‌‌‌‌‌اند و از طريق مسافرتها به کشورهاي خارج هزاران نوع انديشه به اين جامعه صادر مي‌‌‌‌‌شود که اگر انديشه‌‌‌‌‌هايي که از حوزه‌‌‌‌‌هاي علمي ديني و يا وسيله شخصيتهاي مبرّز مذهبي در خارج اين حوزه‌‌‌‌‌ها صادر مي‌‌‌‌‌شود- با اين که نسبت به گذشته در سطح بالاتري قرار گرفته است- با آنچه از جاهاي ديگر صادر مي‌‌‌‌‌شود مقايسه شود، رقم ناچيزي را تشکيل مي‌‌‌‌‌دهد و مي‌‌‌‌‌توان گفت نزديک به صفر است. 🔅حتي خود حوزه‌‌‌‌‌هاي علميه ما هم اکنون يکي از بازارهاي پر رونق انديشه‌‌‌‌‌هايي است که از کانونهاي غيرمذهبي و يا ضد مذهب صادر مي‌‌‌‌‌شود. . 🔅اينجاست که هر فرد متدين آگاه ضرورت تجديد نظر در برنامه‌‌‌‌‌هاي حوزه‌‌‌‌‌هاي علميه را شديدا احساس مي‌‌‌‌‌کند. 📚شهیدمطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران ص۲۰۲ @almorsalaat
🌐 امام خمینی، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول 🔻من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّل‌بار امام را از نزدیک دیدم؛ 🔻البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوان‌پسند و برجسته است. 🔻طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. در حوزه‌های علمیه، انتخاب استاد، اجباری نیست و هر کس طبق پسند و سلیقه خود، استاد را انتخاب میکند. 🔻استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاج‌آقا روح‌اللَّه» شناخته میشد. 🔻مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم. 🔻او مظهر نوآوری علمی و تبحّر در فقه و اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی - که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم - که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی - حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛ 🔻اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقه‌مند به استعدادهای خوب را جذب میکرد، درس فقه و اصول امام بود. 🔻یواش یواش از قدیمی ترها شنیدیم که این مرد، فیلسوف بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند. 🔻شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت میگماشته است. 🔻در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم. 🔻اما تا این‌جا شخصیت این مرد بزرگ - که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود - برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیب‌کننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته میشد. 📚رهبر معظم انقلاب 14/3/78 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️| مجموعه جلسات مبانی حکمت متعالیه 🎙استاد علی فرحانی 🌀ارائه شده در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در موسسه اسراء (آیت الله جوادی آملی)/ ۲۴جلسه 📋معرفی مختصر جلسات👇 eitaa.com/almorsalaat/1026 🔈صوت جلسات👇 ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/mabani-hekmat-esra-97/ 📝متن پیاده شده جلسات👇 soda96.ir/matn-mabani-hekmat/ @almorsalaat
▪️انا لله و انا الیه راجعون ▪️با نهایت تاسف و تاثر درگذشت جانباز سرافراز سیدمحمد امین‌جواهری پدر گرامی حجت اسلام سیدمجتبی امین‌جواهری را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️ان شاالله خداوند متعال روح این بزرگوار را غریق رحمت و به خانواده داغدارشان صبر و اجر جزیل عنایت فرماید. ▪️شادی روح آن مرحوم فاتحه‌ و صلواتی نثار می‌کنیم. @almorsalaat
Khamenei.ir13800619_8876_24k.mp3
زمان: حجم: 5.63M
💢 نظریه‌ی مبناییِ نظام را تبیین کنید 🔹 «روحانیون باید نظریه حاکمیّت اسلام در همه‌ی امور زندگی و شئون بشری را با استدلال و منطق تبیین کنند. 🔸 این از مسلمات همه ادیان الهی است؛ نه‌فقط دین مقدس اسلام. 🔹 البته آمدن توی این میدانها احتیاج به مایه علمی دارد؛ احتیاج به قوام فکری دارد. این قوام فکری را حوزه‌ها با تحصیلات دینی، با تحصیلات فقهی، اصولی، کلامی، فلسفی بایستی تأمین کنند. 🔸 طلاب جوان نباید فکر کنند که پس ما چرا داریم درس میخوانیم، برویم دنبال این کارها. نه! دنبال این فکر رفتن، بدون تقویت بنیه علمی هیچ خدمتی نمی‌کند. اگر غیر عالمانه کسی وارد این میدان بشود، سودی نخواهد بخشید به‌احتمال زیاد و زیان هم خواهد بخشید باز به‌احتمال زیاد. 🔹 فقه ما فقه بسیار قوی‌ای است اما فقهای ما در طول زمان، منطقه‌ی عظیم زندگی مردم را تجربه نکردند، چون حاکمیت نداشتند. انصافاً فقهای قوی‌الفکر، قوی‌الاستدلال و المنطق داریم. لکن ایشان به بعضی از مناطق زندگی ورود کرده‌اند. بعضی از مناطق مورد نیاز است که فقه ما از کنار آن عبور کرده است، به جزئیات آن وارد نشده است. اینها را بایستی فضلا وارد بشوند.» 🎙رهبر معظم انقلاب ۱۳۸۰/۰۶/۱۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b