#فلسفه
#شهید_مطهری
📌کانت ملاک افعال اخلاقی را مشروط نبودن دانسته است/ مراد او غرض تحصیلی است/ در برخی افعال، غرض حصولی وجود دارد نه غرض تحصیلی
🔰شهید مطهری
🌀بحثى مطرح است كه معيار در فعل اخلاقى چيست؟
🌀 معيارهاى بسيارى گفتهاند. حرف معروفى است از كانت كه گفته است: فعل اخلاقى آن است كه مشروط نباشد و فعل غير اخلاقى فعلى است كه مشروط باشد. هنگامى كه يك فعل را فاعل انجام مىدهد در صورتى كه فلان شىء بر آن مترتب شود و گرنه، نه؛ اين همان مشروط بودن به غرض است. حتّى آن سلسله افعالى كه به ظاهر اخلاقى است در صورتى كه مشروط باشد ديگر اخلاقى نيست. مثلًا اگر احسان كند براى اينكه او را مدح كنند يا تظاهر به جود كند تا متّصف به صفت احسان شود يا خير را براى كسب فضيلتى انجام دهد ... فعل او اخلاقى نيست. منتها شيخ مىگويد امكان ندارد كه فعل انسان معلّل نباشد.
🌀امّا كانت، فعلى را كه براى هيچ غرضى نباشد و مشروط به هيچ شرطى نباشد ممكن مىداند؛ مىگويد احسان براى خود احسان، خود معنى عين غرض است ...
🌀امّا اين حرف كانت درست نيست. افعال فكرى انسان هميشه با غرض است ولى انسان يك سلسله افعال شعورى غير فكرى هم دارد. در افعال حسابگرانه به نظر مىرسد كه حق با شيخ است؛ نمىشود كه هيچ غرضى وجود نداشته باشد. ولى نوع ديگر افعال شعورى در انسان هست كه مىتوانيم آنها را افعال عاشقانه يا عشقى تعبير كنيم.
🌀نسبت اين دو نوع فعل به يكديگر مانند نسبت مفعول له تحصيلى و مفعول له حصولى است. در علم نحو مىگويند كه ما دو نوع مفعول له داريم:
1⃣مفعول له تحصيلى، مانند ضربته للتّأديب.
2⃣مفعول له حصولى، مانند ضربته لكذبه، كه البتّه اين هم بالأخره برمىگردد به نوع تحصيلى.
🌀در افعال عشقى، فكر و حساب در كار نيست، غلبه حبّ است. در غلبه حبّ ممكن است كه نفس وجود چيزى سبب حركتى بشود، نظير آنچه كه در تقاليد وجود دارد كه روان شناسان آن را «محاكاة» مىنامند.
🌀در روح انسان حالتى است كه گاهى تحت تأثير فرد يا افرادى كه برايش عظيم و بزرگند قرار مىگيرد كه چنان او را پر كردهاند كه ديگر مجال فكر كردن ندارد. در اين حال، حركات آن فرد بزرگ در اين شخص منعكس مىشود. اگر از او بپرسى كه چرا چنين مىكنى؟ مىگويد چون او اينطور است.
🌀غرضى كه شيخ و كانت از آن سخن مىگويند قطعا غرض تحصيلى است. در افعال عشقى غرض تحصيلى وجود ندارد، غرض حصولى وجود دارد؛ مثل عشق به ذات حق كه يك غايت حصولى است.
🌀اگر اين مطلب پذيرفته شود كه در انسان غايت هست امّا غايت حصولى، آن وقت خيلى از اشكالها حل مىشود ... امّا حرف كانت در اخلاق عقلى است نه در اخلاق عرفانى، لذا حرفش درست نيست زيرا در كارهاى عقلى امكان اينكه غرض تحصيلى وجود نداشته باشد، وجود ندارد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (درسهاى اشارات، نجات، الهيات«شفا»)، ج7، ص: 375
#فلسفه
#شهید_مطهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️مقدمه مهم کتاب الانسان بعد الدنیا در مورد تفسیر آیه به آیه
🔰علامه طباطبایی (ره)
🌀هذه رسالة في المعاد نشرح فيها بعون اللّه سبحانه، حال الإنسان بعد حياته الدنيا على ما يقوم عليه البرهان، و يستخرج من الكتاب، و يكشف عنه السنة. غير أنّا آثرنا فيها الاختصار و الاقتصار على كلّيات المعاني، فإنّ المسلك الذي نستعمله من تفسير الآية بالآية، و الرواية بالرواية، بعيد الغور، منيع الحريم، وسيع المنطقة، لا يتيسّر استيفاء الحظّ منه في رسالة واحدة، يقاس فيها النظير بالنظير، و الشبيه بالشبيه، و الأطراف بالنسب، و يؤخذ بها الجار بالجار، و ستقف إن شاء اللّه العزيز على صحّة قولنا هذا.
🌀و من الإنصاف أن نعترف أنّ سلفنا من المفسّرين و شرّاح الأخبار أهملوا هذا المسلك في استنباط المعاني و استخراج المقاصد، فلم يورثونا فيه و لا يسيرا من خطير، فالهاجم إلى هذه الأهداف و الغايات على صعوبة منالها و دقّة مسلكها، كساع إلى الهيجاء بغير سلاح، و اللّه المستعان.
#در_محضر_علامه
#معارف #تفسیر
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
16.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙#علم_رجال| اجتهاد در علم رجال متوقف بر مبنای فقیه در حجیت خبر واحد است/ اشاره ای به طرق اجتهاد در علم رجال/توثیق سهل بن زیاد توسط بزرگانی همچون آیت الله بهجت و آیت الله سبحانی/ابراهیم بن فضل در کتب رجالی «مجهول» است
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این جلسه به مناسبت اشاره مرحوم شیخ به روایت ابراهیم بن فضل در کتاب النکاح (ناظر به مسأله جواز تقدم قبول بر ایجاب در عقد نکاح) نکات رجالی مهمی را بیان میکنند. #حتما_بشنوید
📚مکاسب؛ جلد سوم؛ موسسه دارالهدی. سال 94
#رجال #فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#اخلاق_و_عرفان| مناجات شعبانیه در بیان حضرت امام و مقام معظم رهبری
🎙مقام معظم رهبری
#معارف
#رجب_شعبان_رمضان
#اخلاق_و_عرفان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 #تدریس| صوت و متن پیاده شده تدریس اصول فقه فرهنگ
🎙استاد علی فرحانی
💠اصول فقه فرهنگ
🔴سال 1400، مدرسه عالی حوزوی ولی امر (عج)
📝لینک دانلود #متن 👇
🌐 m-soda.ir/product/matn-osulfarhang/
🔈لینک دانلود #صوت 👇
soda96.ir/O2Bp
#پای_درس_استاد_فرحانی
#اصول #فقه_فرهنگ
#علوم_انسانی_اسلامی
#جزوه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🟣 المرسلات #مقدمات تا #اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#اخلاق_و_عرفان| اللهم إن لم تغفر لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه/ همین الان که صحبت میکنیم خیلی ها در حال ارتزاق از ملکوت عالم اند/ انشاءالله خداوند تمیم نعمت کند
🎙استاد علی فرحانی
#معارف
#رجب_شعبان_رمضان
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#رسائل
#استصحاب
#شیخ_اعظم_انصاری
📌#تدریس #اصول: #استصحاب رسائل شیخ اعظم
🔰استاد علی فرحانی
یکی از دوره های #بسیار_پر_محتوای تدریس رسائل استاد علی فرحانی، تدریس استصحاب رسائل ایشان در سال 1387 است. استاد در این سال تدریس استصحاب رسائل را از ابتدا شروع کردند و در طول 90 جلسه، تا انتهای امر سادس استصحاب (مساله اصل مثبت) را تدریس کردند.
⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇
https://b2n.ir/rasael6
💢💢💢💢💢💢
🌀ویژگی های مهم این تدریس:
❇️تبیین تمام دقائق استصحاب مبتنی بر مبانی متعدد در این بحث
🌀اگرچه استصحاب نسبت به سائر مباحث اصولی از جهت دلیل و اقوال دچار تکثر زیادی نیست اما مباحث آن عمدتا مباحث تصوری و راجع به «مطلب ما» هستند و حجم وسیعی از مباحث استصحاب را به خود اختصاص داده اند. لذا است که تصور صحیح استصحاب، مقوماتی دارد که بدون آنها، فهم استصحاب ممکن نیست.
🌀 به همین خاطر استاد هم در این جلسات مفصلا به تبیین مقومات تصوری استصحاب پرداخته و بر همین اساس نکات زیر را در ضمن این سلسله جلسات به بهترین نحو تبیین میکنند:
1⃣تبیین اصطلاح حکم ظاهری و واقعی در علم اصول و بررسی استصحاب از این منظر
2⃣تفاوت شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه و کیفیت جریان استصحاب در هر یک
3⃣تفاوت شک در مقتضی و شک در رافع و کیفیت جریان استصحاب در هر یک
4⃣تفاوت اماره بودن یا اصل عملی بودن استصحاب مبتنی بر دلیل دال بر استصحاب و ثمرات آن در فقه
5⃣تفاوت بین امارات مجعوله و امارات غیر مجعوله و حجیت یا عدم حجیت اصل مثبت استصحاب از این منظر (با فرض اینکه استصحاب اماره است)
6⃣اصل عملی بودن یا قاعده فقهیه بودن استصحاب و بررسی تفاوت این دو در بیان شیخ اعظم
7⃣بررسی حجیت استصحاب در شک در مقتضی و شک در رافع، مبتنی بر دلیل حجیت بخش استصحاب
8⃣علت اختصاص حجیت استصحاب به شک در رافع در بیان شیخ اعظم
9⃣تحلیل دقیق و مفصل عبارت «لا تنقض الیقین بالشک» در نگاه شیخ اعظم و مرحوم مظفر و آخوند خراسانی
0⃣1⃣تفاوت ظن نوعی و ظن شخصی عند العقلاء در فضای اماره بودن استصحاب
1⃣1⃣تفاوت جریان استصحاب با جریان اطلاق ازمانی دلیل اجتهادی مبتنی بر اصل عملی بودن استصحاب
2⃣1⃣کیفیت جمع بین ارکان استصحاب خصوصا جمع بین وحدت موضوع با شک، مبتنی بر تعدد حاکم
3⃣1⃣علت عدم جریان استصحاب در احکام عقلیه از منظر شیخ اعظم
4⃣1⃣تبیین دقیق قاعده یقین (شک ساری) و توضیح مفصل تفاوت آن با استصحاب
5⃣1⃣چیستی اصل مثبت و بررسی حجیت و عدم حجیت آن مبتنی بر اماره بودن و اصل عملی بودن استصحاب
6⃣1⃣تحقیق ماهیت #اعتبارات_شرعیه و مساله تفکیک حقیقت از اعتبار به مناسبت عبارات شیخ ذیل اصل مثبت
7⃣1⃣استصحابات عدمی و رابطه آن با استصحاب وجودی
8⃣1⃣تفکیک بین حجیت لغوی و حجیت اصولی و بررسی حجیت استصحاب از این منظر
9⃣1⃣تبیین دقیق و بسیار مفصل استصحاب کلی و اقسام سه گانه آن از منظر شیخ و تحقیق ماهیت کلی در بیان بوعلی و رجل همدانی و تاثیر آن در بحث اصولی
0⃣2⃣تحقیق مفصل دلالت روایات زراره بر استصحاب
❇️تمرکز بر متن کتاب و شرح دقیق مقصود شیخ
🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد که در این جلسات هم به وضوح متبلور است، تفسیر دقیق مرام نویسنده آنهم مبتنی بر تک تک کلمات خود آن نویسنده است. لذا است که استاد ضمن تقریر تفسیر مختارشان از عبارات شیخ و تبیین چگونگی استخراج این تفسیر از متن ایشان، به تفسیر شروح از عبارات شیخ اشاره کرده و صحت و سقم این تفسیرها را هم نشان میدهند.
❇️مرور دقیق الموجز و اصول فقه
🌀استاد در ضمن هر بحث از مباحث استصحاب، سهم کتبی همچون الموجز و اصول فقه مرحوم مظفر را که متعلم در گذشته خوانده است معلوم کرده و دقت و ارزش علمی هر یک از این کتب را در هر بحث مشخص میکنند.
❇️رسائل، متن تولید و متن تاسیس مدرسه اصولی است
🌀همانطور که بارها استاد معظم میفرمایند رسائل مرحوم شیخ مانند کفایه مرحوم آخوند، متن تولید نظریه و متن تاسیس مدرسه اصولی جدید است. ایشان همین مطلب را به حمل شایع در این بخش از رسائل نشان داده و در هر بحثی، منشأ نظریاتی که توسط اصولیین بعدی تولید شده است را در عبارات شیخ اعظم نشان میدهند.
❇️کیفیت بالا و انسجام اصوات
🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم جلسات بدون افتادگی، ضبط شده و انسجام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است.
🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#اصول
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢حوزه/ برخی خیلی زودتر و حتی قبل از انقلاب اسلامی، این زلزله را حس کردند و برخی تاکنون این زلزله را متوجه نشده اند. آنهایی که متوجه شدند، شروع به بازسازی کردند. شاید در ابتدا چنان تصور می شد که فقط ساختمان ها خراب شده و می توان با همان مصالح و با همان مهندسین و با همان روش ها، بازسازی کرد. شروع به ساختن کردند؛ اما دیدند که نمی شود.
📌یادداشت را از اینجا مطالعه کنید👇
https://hawzahnews.com/xc9yp
✍️نویسنده: حجة الاسلام محسن ابراهیمی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌#نوروز 1402
💢نوروز 1402 را به شما مخاطبین ارجمند و تمام شیعیان اهل بیت عصمت علیهم السلام تبریک عرض میکنیم.
💢از درگاه خداوند مسألت داریم بهار و نوروز امسال ما را معطر به نام و ذکر و توجه أبی عبد الله قرار بدهد. بمنه و توفیقه.
💢رزق سالمون با پسر زهراء است
💢سالی که نکوست از بهارش پیدا است
📝هیئت تحریریه المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲
🔻تأکید رهبر انقلاب در پیام نوروزی ۱۴۰۲ بر گشایش در زندگی مردم
💫 #مهارتورم_رشدتولید
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5821396134672731873.mp3
28.62M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی. ۱۴۰۲/۱/۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#ماه_رمضان| ماه رمضان؛ ضیافت الهی
🎙امام خمینی(ره)
#ماه_رمضان
#معارف #در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b