المرسلات
🎙#مصباح_اندیشه| جلسه چهارم از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی 🎙استا
.
📌استاد در این جلسه این بخش از عبارات عارف عظیم الشأن ملاحسینقلی همدانی را قرائت فرمودند👇👇👇
🔰ملاحسینقلی همدانی
💢ای جماعت! من واعظ نیستم و کار من وعظ نیست. اگر وعظ میخواهید، در نجف بسیار است. کار من این است که کسی طالب تقوای صادق باشد و از من چیزی بپرسد، من راه تقوا را به او نشان بدهم. و اما اگر همین بیایید و بشنوید و بروید در پی لهو و لعب و ضحک و کارهای دیگر، ثمری ندارد. خودت زحمتی کشیدهای و مرا اذیتی کردهای.
💢و اگر بخواهی با همین طریقی که داری و این اعمالی که میکنی، تحصیل تقوا بکنی محال است. زیرا که من در شما تأثیری نمیبینم.
💢اول باید تحصیل خوف بکنی تا بتوانی تحصیل تقوا بکنی.
💢الخوف، الخوف، الخوف.
💢گفتند: راه دستیابی به خوف چیست؟
💢پاسخ داد: راههایی دارد. راه قویتر نسبت به راههای دیگر که شما امکان آن را دارید، این است که خود به تنهایی هر روز – و نه یک روز در میان – به #قبرستانها بروی، زمانی نزد مردگان بنشینی، از آنها بپرسی: اموال شما کجا رفت؟ خانه هاتان چه شد؟ آنها یک یک را به زبان حال، پاسخ میدهند.
💢سپس به تو می گویند: اگر میدانستی چه اندازه آرزو داریم به دنیا برگردیم و فرصت یابیم به آنچه اکنون تو فرصت آن را داری، وقت و امکانات خود را غنیمت میشمردی، #توشه بر میگرفتی و برای #سفر خود آماده میشدی.
💢کاش میدانستی که چگونه سرِ من، جایگاه مارها و عقربها شده و چگونه کرمها در آن رفت و آمد میکنند، چگونه استخوانهایم گسسته و چگونه خاک، گوشتم را خورده است.
💢آنگاه #به_خود_باز_می_گشتی و به نفس خود میگفتی: تو، به زودی مانند یکی از اینها خواهی شد و در زمرهٔ اینها در میآیی.
💢امیرالمؤمنین سلام الله علیه بسیار به قبرستانها میرفت و نزد مردگان می نشست، تا آنجا که ملامتش کردند و به حضرتش گفتند: چرا با ما نمینشینی؟ میفرمود: اینها گروهی هستند که مرا موعظه میکنند و اندرز از آنها میگیرم. از آنها میپرسم و به من پاسخ می گویند، بدون اینکه آزارم دهند.
💢وقتی امیر المؤمنین سلام الله علیه با آن جلالت و امامت چنین کند، وای بر من و تو!
💢از جمله راههای دستیابی به خوف، قرائت قرآن با حضور قلب است.
💢به خود بنگر
💢وقتی نامهای از جانب پدرت دریافت کنی، چگونه آن را با حضور قلب میخوانی تا نسبت به اوامر و نواهی او خبردار شوی، که امر او را به جای آوری و خود را از نهی او باز داری.
💢اینک بگو: آیا خدای جلّ جلاله را بیشتر دوست میداری یا پدرت را؟
💢زمانی که میخواهی قرآن بخوانی، شایسته است که با وضو و رو به قبله باشی. وقتی قرآن را بر میداری تا بخوانی، چنان باش که گویی چیزی سنگین را بر میداری، زیرا امانت خداوند، سنگین است.
💢خدای جلّ جلاله دربارهٔ قرآن فرمود: «إنّا عرضنا الأمانة علی السماوات و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها و أشفقن منها و حملها الإنسان إنّه کان ظلوماً جهولاً»
💢شایسته است که در درون خود بیندیشی که این نامهٔ دوست تو است که برایت فرستاده است. کدام محبوب را بیش از نامهٔ محبوب خود دوست میداری؟
💢کدام یک از عوامل محبت را میتوان سراغ گرفت که در آن یافت نشود؟
💢از باب نمونه:
💢یکی از عوامل محبت، کمال است. انسان عالمان را بزرگ میدارد، به جهت کمال علم که در آنها است. علم او کجا و علم دیگران کجا؟
💢یکی از عوامل محبت، لطف و احسان است. لطف او کجا و لطف آفریدگانش کجا؟
💢نیز سزاوار است که قاری قرآن مانند کسی باشد که فرمان سلطان به دست او باشد. ببین که وقتی فرمانی از سلطانی سرکش و ستمگر و سنگدل و جانی به دستتان برسد، چگونه به خود میلرزید و در کمال ادب آن را میخوانید؟ گوش جان را به آن میسپارید و با کسی سخن نمیگویید تا درست بشنوید.
💢اما وقتی میخواهی فرمان خداوندگارت را بخوانی – که سلطان السلاطین است – آن را با قلب غافل، بدون اندیشه و تدبّر میخوانی. در حالی میخوانی که گویی با دیگران سخن می گویی.
💢دست کم ادب را در حدّ خواندن فرمان چنان سلطانی رعایت کن. سزاوار است که آن را با قلب حاضر – نه غافل – آن هم آیه آیه بخوانی. وقتی به آیهای رسیدی که با حالتت تناسب داشت، خوب است که آن را چند بار تکرار کنی: ده یا بیست یا صد یا دویست بار بخوانی، تا آنجا که در درونت استوار شود، همانند نقش که بر سنگ مینشیند، نه مانند تصویری که روی آب بکشی.
💢باید در معانی آن ژرف بنگری، در حین شنیدن آن با کسی سخن نگویی، و ارادهٔ خود را محکم بداری که بدان عمل کنی؛ زیرا خدای جلّ جلاله قرآن را فرستاده تا آن را بخوانی و سپس بدان عمل کنی.
💢اگر در تمام طول عمر، آن را بخوانی، اما اوامر آن را به جای نیاوری و خود را از نواهی آن باز نداری، چنین قرائتی هرگز سودی برایت نخواهد داشت.
💢وقتی بدین شیوه قرآن را بخوانی، به تدریج حالت خوف در تو پدید میآید.
📚تقریر شاگردان از جلسه وعظ ملاحسینقلی همدانی
#معارف
#ملاحسینقلی_همدانی
@almorsalaat
#فلسفه
#معارف
📌غایة معرفته، الاعتراف بالعجز عن معرفته
🔰صدرالمتالهین شیرازی
💢فإنه لعظمته و سعة رحمته و شدة نوره النافذ و عدم تناهيه أقرب إلينا من كل الأشياء لتناهيها و عدم تناهيه، كما أشار إليه في كتاب المجيد" وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ "و في قوله تعالى:" وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ " فهو سبحانه في العلو الأعلى من جهة كماله الأقصى و الدنو الأدنى من جهة سعة رحمته و إحاطة علمه بالأشياء فهو العالي في دنوه و الداني في علوه و إليه أشير في الحديث "لو دليتم بأرض السفلى لهبطتم على الله".
💢و كلما بعدت جواهرنا عن المادة كان إدراكنا له تعالى أتم و تعقلنا له أتقن، و إذا فارقناها على التمام فحينئذ يصير معقولنا منه أكمل ما يكون قبل ذلك، و مع ذلك لا ندركه حق إدراكه، و ما نعرفه حق معرفته، لتناهى قوة عقولنا و عدم تناهيه في الكمال بل هو وراء ما لا يتناهى فيجب الاعتراف بالعجز عن معرفته، و هذا غاية معرفته.
📚المبدأ و المعاد. ص 38_39
@almorsalaat
haghighate-shabe-ghadr-400.02.15.mp3
27.98M
🌀#شب_قدر| حقیقت شب قدر/ توصیه هایی برای استفاده بیشتر از این شب
🎙استاد علی فرحانی
📌تاریخ: 1400.02.15
#در_محضر_علامه_طباطبایی #در_مدرسه_امام_خمینی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🌀#شب_قدر| حقیقت شب قدر/ توصیه هایی برای استفاده بیشتر از این شب 🎙استاد علی فرحانی 📌تاریخ: 1400.02.
#تفسیر
#شب_قدر
📌استاد معظم در این جلسه به توضیح این بخش از عبارات #علامه_طباطبایی در المیزان پرداختند. حتما بخوانید👇👇👇
💢تفاوت «إنزال» با «تنزیل» و تناسب «إنزال» با مقام جمع قرآن /دفعی بودن انزال قرآن در شب قدر
🌀قوله تعالى: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ ، عبر تعالى بالإنزال دون التنزيل لأن المقصود بيان بعض أوصاف مجموع الكتاب النازل و خواصه، و هو أنه مشتمل على آيات محكمة و أخر متشابهة ترجع إلى المحكمات و تبين بها، #فالكتاب مأخوذ بهذا النظر #أمرا_واحدا من غير نظر إلى #تعدد و #تكثر فناسب استعمال الإنزال دون التنزيل.(المیزان. جلد سوم. ص 19)
🌀و النزول هو الورود على المحل من العلو، و الفرق بين الإنزال و التنزيل أن الإنزال دفعي و التنزيل تدريجي، و القرآن اسم للكتاب المنزل على نبيه محمد ص باعتبار كونه مقروا كما قال تعالى: «إِنّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» :، و يطلق على مجموع الكتاب و على أبعاضه. و الآية تدل على نزول القرآن في شهر رمضان، و قد قال تعالى: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً :، و هو ظاهر في نزوله تدريجا في مجموع مدة الدعوة و هي ثلاث و عشرون سنة تقريبا، و المتواتر من التاريخ يدل على ذلك، و لذلك ربما استشكل عليه بالتنافي بين الآيتين.(المیزان. جلد دوم. ص 15)
🌀قوله تعالى: « إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» ضمير « أَنْزَلْناهُ » للقرآن و ظاهره جملة الكتاب العزيز لا بعض آياته و يؤيده التعبير بالإنزال الظاهر في اعتبار الدفعة دون التنزيل الظاهر في التدريج.... فمدلول الآيات أن للقرآن نزولا جمليا على النبي ص غير نزوله التدريجي الذي تم في مدة ثلاث و عشرين سنة كما يشير إليه قوله: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً» و قوله: «وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِيلاً» (المیزان. جلد 20. ص 330)
💢تفکیک بین مقام جمع و مقام کثرت قرآن در آیه «کتاب أحکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر» و آیه «إِنّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ»
🌀فإنه تعالى و إن وصف كتابه بإحكام الآيات في قوله: «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ»، لكن اشتمال الآية على ذكر التفصيل بعد الإحكام دليل على أن المراد بالإحكام حال من حالات الكتاب كان عليها قبل النزول و هي كونه #واحدا_لم_يطرأ_عليه_التجزي و #التبعض بعد بتكثر الآيات، فهو إتقانه قبل وجود التبعض، فهذا الإحكام وصف لتمام الكتاب... (المیزان جلد سوم. ص 20)
🌀(حم وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ إِنّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ:) فإنه ظاهر في أن هناك كتابا مبينا عرض عليه جعله مقروا عربيا، و إنما ألبس لباس القراءة و العربية ليعقله الناس و إلا فإنه - و هو في أم الكتاب - عند الله، علي لا يصعد إليه العقول، حكيم لا يوجد فيه فصل و فصل. و في الآية تعريف للكتاب المبين و أنه أصل القرآن العربي المبين،ثم إن هذا المعنى أعني: كون القرآن في مرتبة التنزيل بالنسبة إلى الكتاب المبين - و نحن نسميه بحقيقة الكتاب - بمنزلة اللباس من المتلبس و بمنزلة المثال من الحقيقة و بمنزلة المثل من الغرض المقصود بالكلام هو المصحح لأن يطلق القرآن أحيانا على أصل الكتاب كما في قوله تعالى: (بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ )، إلى غير ذلك و هذا الذي ذكرنا هو الموجب لأن يحمل قوله: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ، و قوله: إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ، و قوله. إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، على إنزال حقيقة الكتاب و الكتاب المبين إلى قلب رسول الله ص دفعة كما أنزل القرآن المفصل على قلبه تدريجا في مدة الدعوة النبوية. و هذا هو الذي يلوح من نحو قوله تعالى: «وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى إِلَيْكَ وَحْيُهُ» : طه-١١٤، و قوله تعالى: «لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ إِنَّ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا بَيانَهُ:»، فإن الآيات ظاهرة في أن رسول الله ص كان له علم بما سينزل عليه فنهي عن الاستعجال بالقراءة قبل قضاء الوحي، و سيأتي توضيحه في المقام اللائق به - إن شاء الله تعالى-. (المیزان. جلد دوم. ص 18)
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
📌آرزوی من این است که طلبه ها.... /این یعنی آزادی فکر
🔰مقام معظم رهبری
💢#آرزوی_من_این_است ... که اگر سخنی در معارضه با مبانی صحیح اسلامی در گوشهای از جامعه بر زبانی جاری میشود – که آن زبان، یا نا اهل است، یا ناوارد یا حتی مغرض – بیست نفر طلبه فاضل در بیست جا پاسخ مستدل و منطقی او را بیان کنند. مقالهای در فلان مجله نوشته میشود، بیست نفر طلبه فاضل، در آنِ واحد، بیست مقاله بنویسند؛ اما حتی یک اهانت هم نباشد. این خیلی خوب است.
💢شکل بدش این است که حتی یکی از آن بیست مقاله ردّیه و مستدل هم نوشته نشود؛ اما از ده جا صدای بدگویی و اهانت و فحش و عصبانیت و امثال آن بلند بشود؛ این دومی نامناسب و اولی مناسب است.
💢اولی باب حوزههای علمیه است و دومی باب حوزههای علمیه نیست. #آزاد_فکری که می گوییم یعنی این.
📚بیانات در دیدار با طلاب حوزۀ علمیۀ مشهد، 22/04/1376
#کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ جمهوری اسلامی ایران حامی و طرفدار جبههی مقاومت است
📝 بخشی از دستخط رهبر انقلاب اسلامی
📥نسخه قابل چاپ👇
عظمت حضرت زهراء و شب قدر.mp3
19.04M
🌀#شب_قدر| حقیقت شب قدر و ارتباط آن با حضرت زهراء سلام الله علیها
🎙استاد علی فرحانی
💢استاد در این جلسه نکات بسیار مهم و #روایات بسیار قابل توجهی را توضیح میدهند. #حتما_بشنوید
📌تاریخ جلسه: 11/11/98
#اهل_بیت #شب_قدر
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
14.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شب_قدر
#معارف
📌داستانی زیبا و مناجاتی عاشقانه
📌خدا توبه اش را پذیرفت....
🎙آیت الله ناصری ره
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
22.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#جهاد_تبیین| هیئت، کانون جهاد تبیین است/ حضرت صادق علیه السلام فرمودند «إن تلک المجالس أحبها»/ جهاد تبیین و روشنگری، یکی از مصادیق «فأحیوا أمرنا»
🎙مقام معظم رهبری
📚بیانات 3/11/1400
#اهل_بیت(ع)
#کلام_ولی #جهاد_تبیین
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
عنوان اخذ در علی الید ما اخذت حتی توؤدی.mp3
2.45M
🔊#فقه| شیخ اعظم عنوان «أخذ» را در قاعده «علی الید حتی أخذت ما تؤدی» حمل بر «أخذ محسوس» میکنند/ لذا با اینکه عنوان أخذ بر عین صادق میشود و بالتبع عین، منافع هم تحت سلطه قرار میگیرند اما عنوان أخذ بر منافع صادق نیست/ اگرچه عنوان «مال» بر منافع صادق است/ لازمه این مبنای شیخ این است که منافع در اجاره، مشمول قاعده علی الید نشوند
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده مکاسب جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 95
#فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b