المرسلات
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) و مدرسه مطالعات فقه نظام بر
.
#اطلاعیه
💢انشاءالله ادامه این جلسات، از #فردا برگزار میشود
💢حضور در این جلسات برای عموم طلاب بلامانع است
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
نظریه روح المعنی در مقابل شیخ اعظم.mp3
4.55M
🔊#فقه| شیخ اعظم همیشه عناوین را حمل بر #مصداق_محسوس آنها میکند/ شاهد این مطلب، تفسیر شیخ از عنوان «أخذ» در قاعده «علی الید ما أخذت حتی تؤدیه» است/ شاهد دیگر این مطلب تفسیر شیخ از عنوان «نقض» در قاعده استصحاب است/ البته اینکه شیخ در تفسیر عنوان مال به سمت توسعه این معنا پیش رفته و عنوان مال را بر منافع هم صادق میداند منافاتی با این مبنا ندارد/ این مبنای شیخ، دقیقا نقطه مقابل نظریه روح المعنی است/ #نظریه_روح_المعنی، توسط محقق اصفهانی مطرح شد و مرحوم امام و علامه طباطبایی و محقق خوئی به آن قائل اند/ یکی از ثمرات نظریه روح المعنی، تفسیر عنوان «مال» به «ما یبذل بإزائه الثمن» است.
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 95
#فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
🔰 پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج برگزار می کند:
✅ نشست «بازنگری در ماهیت شخصیت حقوقی بنگاه تجاری و آثار فقهی آن»
👤ارائه کننده: حجت الاسلام مصطفی عبدالهی؛ پژوهشگر فقه نظام اقتصادی
👤ناقد اول: دکتر محمود حکمت نیا؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
👤ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین قدیرعلی شمس استاد درس خارج حوزه علمیه
👤دبیر علمی: حجت الاسلام مرتضی صفری تبار؛ فارغ التحصیل سطح ۴ فقه و حقوق
🗓14 اردیبهشت 1402
⏰ نه صبح
📌 قم، خیابان مفتح 11، پلاک 5
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
230501_0558_01_01.mp3
38.28M
🎙#فقه_فرهنگ| گفتگوی استاد و طلاب در مورد کیفیت موضوع شناسی در فضای فقه معاصر
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 10/2/1402
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
📌#فهرست
📌#مجموعه_آثار_و_بیانات استاد علی فرحانی
💢دروس منطق
👈(المنطق، جمع بندی منطق، برهان و عرض ذاتی، برهان شفا)
eitaa.com/almorsalaat/1351
💢دروس فلسفه
👈(بدایه، نهایه، شواهد، اشارات، مبانی حکمت، تبیین هماهنگی نظام فلسفی امام و علامه)
eitaa.com/almorsalaat/1348
💢دروس اصول فقه
👈(الموجز، اصول الفقه، رسائل، کفایه، مناهج، تعادل و تراجیح امام خمینی، آشنایی با نظام اجتهادی امام خمینی، اصول فقه فرهنگ، اعتبار و عقلا)
eitaa.com/almorsalaat/1355
💢دروس فقه
👈(لمعه و مکاسب، لاضرر امام خمینی، اجتهاد و تقلید امام خمینی)
eitaa.com/almorsalaat/1352
💢مجموعه جلسات انسان شناسی در قرآن
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ensandarghoran/
💢مجموعه بیانات اخلاقی و عرفانی استاد
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/
💢مجموعه جلسات تدریس منیة المرید
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/
💢مجموعه جلسات #طلبه_موفق (روش تحصیل و برنامه ریزی)
eitaa.com/almorsalaat/4489
💢سلسله جلسات مصباح اندیشه
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Dore/MesbaheAndishe/QoranVaSolook
💢مجموعه جلسات مرتبط با علوم انسانی اسلامی
eitaa.com/almorsalaat/2146
💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون امام خمینی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/4613
💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون علامه طباطبایی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/2411
💢مجموعه تدریس ها و جلسات پیرامون شهید مطهری(ره)
https://eitaa.com/almorsalaat/4643
💢سایر سخنرانی ها
eitaa.com/almorsalaat/4540.
@almorsalaat
المرسلات
📌#فهرست 📌#مجموعه_آثار_و_بیانات استاد علی فرحانی 💢دروس منطق 👈(المنطق، جمع بندی منطق، برهان و عرض ذا
.
#درخواست_شما
❇️ با توجه به اینکه مخاطبین عزیز بسیار درخواست داشتند تا اصوات سلسله جلسات مصباح اندیشه بارگزاری شود، بحمدلله لینک این جلسات در پست بالا به مجموعه دروس استاد اضافه شد
📌با #المرسلات در ارتباط باشید
@admin_morsalat
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📌#فهرست 📌#مجموعه_آثار_و_بیانات استاد علی فرحانی 💢دروس منطق 👈(المنطق، جمع بندی منطق، برهان و عرض ذا
.
#توجه_کنید
❇️با توجه به درخواستهای متعددی که مخاطبین بزرگوار داشتند:
❇️ دوستان و مخاطبین عزیز توجه داشته باشند که لینک تمام دروس استاد در این پست، مانند لینک مجموعه صوتی طلبه موفق دائما در حال بروزرسانی هستند و لینک ها و بیانات جدیدی به آنها اضافه میشود
❇️لذا دوستان عزیز لطف کنند این پست #فهرست_بیانات_و_آثار_استاد را که سنجاق شده است دائم چک کنند.
🔰هیئت تحریریه المرسلات
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی)
✅بخش سوم: روش ها و مهارت های علم آموزی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅
🔴🔴روش صحیح تحصیل علم
🌀1- رعایت تعادل در سیر آموزشی و محتوایی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/seire-amoozashi-v-mohtavayi.mp3
🌀2- منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل و قوانین سیر محتوایی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/040-manteghetolid-v-yadgiri-gozarehaye-elm@almorsalat.mp3
🌀3- روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/023-raveshesahiheelmamoozivkasbedaraeeelmi@almorsalat.mp3
🌀4- ابتدا خوب تصور کنید
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/ebteda-khoob-tasavor-konid.mp3
🌀5- به کار گیری قواعد منطق در تحصیل علم
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/ghavaede-mantegh-dar-tahsile-elm.mp3
🌀6- مثالی برای بحث تصور لوازم در روش تحصیل
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/mesali-baraye-tasavore-lavazem-rasael-baraat.mp3
🌀7- روش تحصیل
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/ravashe-tahsil.mp3
🌀8- روش منطقی تحصیل علم
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/raveshe-manteghi-tahsile-elm.mp3
🌀9- ذهن سوپر مارکتی و آسیب های آن
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/zehne-super-markati.mp3
🌀10- شروع سیر علمی از بدیهیات
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/021-shorooeseirelmiazbadihiat@almorsalat.mp3
🔴🔴ابزارهای و مهارت¬های آموزشی
🌀1- تربیت علمی، روش مباحثه و تقریر نویسی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Gozide/MaharathayeTahsil/TaqrirNevisi
🌀2- الگوی تحصیل و الگوی تدریس
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/olgooye-tahsil-v-olgooye-tadris.mp3
🌀3- آداب استماع فایل صوتی دروس
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/aadabe-estemae-soate-doroos.mp3
🌀4- تفاوت فهم و تدریس کتب آموزشی و غیرآموزشی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/012-tafavote-fahm-v-tadrise-kotobe-amoozeshi-v-gheireamoozeshi@almorsalat.mp3
🌀5- جایگاه صحیح تفکر و مطالعه/ تعادل در زندگی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/013-jayegahe-sahihe-tafakor-v-motalee-taadoldarzendeghi@almorsalat.mp3
🌀6- تحصیل علم تلاش می خواهد
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/017-tahsileelmtalashmikhahad@almorsalat.mp3
🌀7- مشاوره علمی و کارگاه
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/018-moshavereelmi@almorsalat.mp3
🌀8- روش مشاوره و کارگاه علمی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/024-raveshemoshavereelmi@almorsalat.mp3
🌀9- مراحل اوج گرفتن در مباحث علمی: مباحثه، تقریرنویسی، تفکر
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/025-raveshetafakorvoajgereftandarmasaeleelmi@almorsalat.mp3
🌀10- شایسته ها و بایسته های نقد علمی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/026-shayestehavbayestehayenaghdeelmi@almorsalat.mp3
🌀11- متد صحیح مطالعه و جمع بندی علوم
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/031-methodesahihemotaleevjambandioloom@almorsalat.mp3
🌀12- مراقبت از ذهن
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/032-moraghebatazzehn@almorsalat.mp3
🌀13- مشکلات آموزشی ای که در پی تغییر ساختار علم بوجود می آید
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/037-moshkelateamoozeshietagheeresakhtareelm@almorsalat.mp3
🌀14- عادت صحیح تحصیل علم و فوائد نوشتن
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/038-aadate-sahihe-tahsil-v-favaedeneveshtan.mp3
🌀15- از چه شروحی استفاده کنیم؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/039-az-che-shoroohi-estefade-konim@almorsalat.mp3
🌀16- روش جبران نواقص کتب سابق
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/041-raveshejobrane-kotobe-sabegh@almorsalat.mp3
🌀17- تفاوت تعقل و تفکر/ مزایای آثار شهید/ شرکت کردن در بحث در کلاس
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/043-tafavote-taagholkardanvhefzkardan-v-mazayaye-asare-shahid-v-sherkat-dar-bahs@almorsalat.mp3
🌀18- منظم کردن اطلاعات گذشته
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/051-monazzam-kardane-etelaate-gozashte@almorsalat.mp3
🌀19- مهندسی آموزشی کتب درسی و فقدان آن در حوزه علمیه/ الگوی جهادی تحصیل علم در حوزه/ تکنیک های عملی کسب دارایی علمی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/053-mohandesi-amoozeshi-kotobe-darsi-v-olgooye-jahadi-tahsile-elm-v-teknikhaye-tahsile-elm@almorsalat.mp3
🌀20- درس خواندن باید به صورت #جدول_ضربی باشد نه #سینوسی / علوم سنتی حوزه را چگونه بخوانیم که در اجتماع فایده داشته باشد؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/057-darskhandan-bayad-jadvale-zarbi-bashad-na-sinoosi%20(ollome-hozavi-ra-chegoone-bekhanim-ke-mofid-bashad)%20@almoesalat.mp3
🌀21- چگونه و چه میزان مطالعه کنیم؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/059-chegoone-v-che-mizan-motalee-konim%20%20@almorsalat.mp3
🌀22- ندانستن، دلیل استرس داشتن در امتحانات است
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/061-nadanestan-dalile-estress-dashtan-ast@almorsalat.mp3
🌀23- دروس حوزه اگر خوب خوانده شود، خروجی خواهد داشت.
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/062-doroose-howze-agar-khoob-khande-shavad-khorooji-darad@almorsalat.mp3
🌀24- سردرگمی ها و نتیجه نگرفتن های پس از چند سال در حوزه را چکار کنیم؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/063-sardargomi-v-natije-nagereftan-pas-az-chand-sal-ra-che-kar-konim@almorsalat.mp3
🌀25- چرا برخی از مطالب علمی ای را که امروز صحت و یا فساد آنها مسلم است را دوباره بخوانیم؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/chera-barkhi-matalebe-elmi-ke-emrooz-mosallam-ast-ra-dobare-bekhanim.mp3
🌀26- کار با متون و کتب علما به جای مشافهات
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/kar-ba-motoon-be-jaye-moshafehat.mp3
🌀27- مراجعه موردی به کتب گذشته به جای بازخوانی آنها
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/morajee-be-jaye-baz-khani.mp3
🌀28- نگاه مختلف به کتب مختلف
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/negahe-mokhtalaf-be-kotobe-mokhtalaef.mp3
🌀29- راهکارهای تقویت تفکر
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/rahkarhaye-taghviate-tafakkor.mp3
🌀30- تاثیر عبادات در تحصیل علم
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/tasire-ebadat-dar-tahsile-elm.mp3
🌀31- تطبیق مطالب بر عبارات کتب، از شک گرایی در فهم نظرات علما جلوگیری می کند به همراه خاطره امتحان شفاهی درس خارج استاد
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/tatbighe-mataleb-bar-matn-az-shak-garaee-jelogiri-mikonad-khatere-emtehane-darse-kharej.mp3
🌀32- چگونه از استاد بی نیاز شویم؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/chegoone-az-ostad-bi-niaz-shavim.mp3
🔴🔴سطوح عالی، درس خارج و پژوهش
🌀1- آموزشی نبودن رسائل و مکاسب و روش تحصیل در سطوح عالی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/010-amoozeshinaboodanemakasebvrasael-raveshetahsildarsotooheaali@almorsalat.mp3
🌀2- روش تحصیل در سطح عالی و درس خارج
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/019-raveshetahsildarsatheaalivdarsekharej@almorsalat.mp3
🌀3- مشکل امروز درس های خارج چیست؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/027-moshkelaemroozedarshayekharej@almorsalat.mp3
🌀4- لزوم مدرسه یابی در درس خارج
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/029-lozoome-madrese-yabe-dar-darsekharej@almorsalat.mp3
🌀5- مدل یابی و سازمان یابی، پژوهش در مسیر اجتهاد
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/048-%20modelyabi-pajoohesh-dar-masire-ejtehad@almorsalat.mp3
🌀6- نقش و اهمیت نظرات گذشتگان یک علم و روش مطالعه و تحصیل آثار ایشان
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/052-jayegahe-asare-gozashtegane-elm-v-raveshe-tahsile-anha@almorsalat.mp3
🌀7- چرا عده زیادی از طلاب پس از چند سال شرکت در درس خارج به نتیجه مطلوب نمی رسند؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/060-chera-edde-zyadi-pas-az-chand-sal-darse-kharej-be-natije-nemiresand@almorsalat.mp3
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
#جلسات_مجازی
📣به مناسبت گرامیداشت شهادت شهید مطهری و هفته معلم سلسله جلساتی برگزار می گردد.
#جلسه_اول
🎙باحضور :
حجة الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی(زید عزه)
📌موضوع : حیات معنوی و عارفانه شهید مطهری(ره)
🕓زمان : سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ، ساعت ۱۶
#شهید_مطهری #روز_معلم
#پخش_زنده از کانال بینش مطهر||مطهرین
در #ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
#روز_استاد
❇️روز استاد را به استاد عزیزمان #استاد_علی_فرحانی تبریک عرض میکنیم و باز هم مثل همیشه در برابر ایشان سر تعظیم فرود آورده و دو دست مبارکشان را میبوسیم.
❇️ در مورد ابعاد شخصیتی و عمق اندیشه این استاد بزرگوار، سخن بسیار است اما تنها چیزی که میتوان گفت، این است که:
📌هر چه گویم عشق را شرح و بیان
📌چون به عشق آیم خجل گردم از آن
❇️از درگاه خدای تبارک و تعالی طول عمر و سلامتی استاد را طلب داریم، انشاء الله بیش از پیش، توفیق کسب فیض از محضرشان را داشته باشیم.
✍️از طرف جمیع شاگردان
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
May 11
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
#پیام_شما
#روز_معلم
❇️یکی از مخاطبین عزیز کانال (آقای عارف ترکمان) به مناسبت روز معلم این متن را در مورد آشنایی شان با استاد برای ما فرستاده اند👇👇
📌به بهانهی روز معلم، برای نعمتی عظیم!؟
💢شخصی همچون من اصلا در خواب هم نمیدید که در زندگی خود #الماسی چون استاد شیخعلی فرحانی را بیابد.
💢چنان که درخت با بهار و ماهی با آب زنده است جوانی و طلبگی این جانب هم به برکت وجود نازنین استاد و با دروس ایشان زنده شد، و زنده است...
💢حیاتی دوباره بخشیدن به #جوانان و خصوصا #طلابی سرشار از سرخوردگی، نا امید، گنگ و بیهدف، در این روزگار کم از معجزه نیست و از قضا شیخ ما اهل معجزه است.
💢علیرغم جمیع دشواریهای دروس ایشان، من، فراگرفتن از او با تمامی مشقاتش را پذیرفتهام. چرا که استاد فرحانی پلی است به کهکشان بیکران اندیشههای امام و علامهی طباطبایی.
💢هیجان عظیم بدست آوردن دانش ایشان قلب مرا از شادی مملو کرده و جمیع مشقات را بدل به شهد میکند. شهدی چنان شیرین که بدون ذرهای تعارف میتوان ادعا نمود از خوشیهای جهان، استماع دروس ایشان ما را بس است.
💢شرح خصوصیات استاد فرحانی در این متن کوتاه نمیگنجد! اما راقم این سطور معتقد است تدریسهای شیخعلی را باید نوشید و لذت برد. پیشهاد میکنم تدریسهای ایشان را _ولو در حد بخش سوم طلبهی موفق_ بچشید.
📌شما هم با #المرسلات در ارتباط باشید و نظرات خود را برای ما بفرستید
@admin_morsalat
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌اینگونه برای کشور تلاش کنیم
🔰مقام معظم رهبری
💢اﮔﺮ ﻣﺎ ﻣﺮدم را ﺑﻪ ﺑﻰ رﻏﺒﺘﻰ ﺑﻪ زﺧﺎرف دﻧﻴﺎ دﻋﻮت ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﺎﻳﺪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨـﺎ در ﻋﻤـﻞ ﺧـﻮد ﻣـﺎ ﻫﻢ دﻳﺪه ﺷﻮد.
💢اﮔﺮ ﻣﺎ ﻣﺮدم را ﺑﻪ ﺗﻼش ﺑـﻰ ﻣـﺰد و ﻣﻨّـﺖ ـ در آن ﺟـﺎﻳﻰ ﻛـﻪ ﻧﻈـﺎم اﺣﺘﻴـﺎج دارد - دﻋﻮت ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ، ﺧﻮد ﻣﺎ ﻫﻢ آن ﺟﺎﻳﻰ ﻛﻪ اﺣﺴﺎس ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﻧﻈﺎم و ﻛﺸﻮر اﺳـﻼﻣﻰ ﺑـﻪ ﺗـﻼش ﻣـﺎ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ اﺳﺖ، ﺑﺪون دﻏﺪﻏﻪ آن ﻧﻴﺎز را ﺑﺮﻃﺮف ﻛﻨﻴﻢ و ﻣﻨّﺘﻰ ﺑﺮ ﻛﺴﻰ ﻧﮕﺬارﻳﻢ
📚 دﻳﺪار ﺑﺎ روﺣﺎﻧﻴﺎن و ﻣﺒﻠﻐﺎن در آﺳﺘﺎﻧﻪ ﻣﺎه ﻣﺒﺎرك رﻣﻀﺎن، 27/10/1374
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔔 پذیرش مرکز تخصصی سطح (۴) پیامبر اعظم (ص) تحت اشراف استاد علی رضا اعرافی حفظه الله در سال تحصیلی جدید
📞 راه ارتباطی جهت دریافت جزئیات بیشتر و فرم ثبت نام 👇
@Shahid_63
09128548871
لزوم رعایت تقوای الهی_.mp3
1.62M
🎙#اخلاق_و_عرفان| عالم ماده، #میدان_مین تکالیف الهی است/ تنها راه، رعایت تقوای الهی است/ شخصی که نفس خود را ملتزم به تقوای الهی نکند، نه #علم و نه #ازدواج هم نمیتوانند مانع از انحراف و خواهش های نامشروع نفس او شوند
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس کتاب منیة المرید. گزیده جلسه 12
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✍ گزارشی از مراودات علمی آیتالله خامنهای و شهید مرتضی مطهری
🔹 هردو مبارز بودند و در مسیر معیّن امام (رضواناللهعلیه). «علامه مرتضی مطهری»، مبلغ بزرگ و مدرس مشهور دانشگاه بود و «استاد سیدعلی خامنهای» عالم مبارز و محقق حوزه علمیه مشهد و جمعهای مشتاق دانشجویی. در این مسیر از خرداد ۱۳۴۲، جهاد فکری بخشی از مبارزه و پردهای از قیام یاران امام برای یک تجدیدنظرطلبی بزرگ بود. علامه مطهری و آیتالله خامنهای، اگرچه جزئی از این جمع بودند و هر کدام در سنگر انقلابی خود مجدانه فعالیت میکردند، مراودات «صمیمانه و مهربانانهای» هم با یکدیگر داشتند. بخش اعظم این مراودات، روابط علمی آنها بود که تا واپسین روزهای حیات استاد شهید ادامه یافت.
🔍 بخوانید👇
https://khl.ink/f/29541
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#معارف| این خوفی است که من بیشتر اوقات متذکر آن هستم
🎙امام خمینی(ره)
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
#المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
عرفان و معنویت شهید مطهری در نگاه استاد.mp3
35.86M
🔊#شهید_مطهری| عرفان حقیقی و سلوک معنوی شهید مطهری/ جواب به برخی ابهامات و سوالات در این رابطه/ جایگاه «تکلیف مداری» در حیات علمی و معنوی شهید مطهری
🎙استاد علی فرحانی
📚جلسه مجازی. 1402/2/12
#شهید_مطهری
#روز_معلم
#استاد_علی_فرحانی
------------------•[]💠[]•---------------
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
المرسلات
🔊#شهید_مطهری| عرفان حقیقی و سلوک معنوی شهید مطهری/ جواب به برخی ابهامات و سوالات در این رابطه/ جایگا
.
#شهید_مطهری
📌توصیه میکنیم حتما این جلسه استاد را استماع کنید. استاد در این جلسه مطالب بسیار جالب و قابل توجهی را بیان کرده و نکات مهمی را در مورد معنویت استاد شهید مطرح میکنند.
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ_11.2.1402_02..mp3
38.65M
🎙#فقه_فرهنگ| ادامه گفتگوی استاد و طلاب در مورد کیفیت موضوع شناسی در فضای فقه معاصر/ در فضای فقه معاصر، باید مبادی بنیادین مساله که از آن به «فلسفه مضاف» در اصطلاح مشهور تعبیر میشود مورد توجه باشد/ روش شناسی در ناحیه موضوع و نیز حکم باید مورد توجه باشد/ در این فضا، فقه اختصاص به طهارت تا دیات ندارد بلکه فقه بالمعنی الاعم مورد نظر است/ باید مساله فقه نظام و هرم فقهی را از «حل مسأله» جدا کنیم/ ممکن است برخی مسائل بدون نیاز به فقه نظام و مبتنی بر مدل «حل مسأله» قابل حل باشند/ باید توجه داشت که موضوعات فعلی بسیار گسترده و ذو ابعاد هستند/ یکی از اشکالاتی که از قبل مطرح بوده است این است که با نگاه تعذیری و تنجیزی نمیتوان موضوعات اجتماعی را پاسخ داد زیرا ملاک در موضوعات اجتماعی اصابه به واقع است/ به نظر میرسد پاسخ نهایی این مسائل در دستگاه استنباطی حضرت امام شکل میگیرد/ دستگاه امام با نظامات فقهاء قبل از ایشان، تفاوت بالتباین ندارد بلکه حضرت امام، مولد علم است و «ریشه» کلماتشان در کلام متقدمین بر ایشان، قابل یافت است
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 10/2/1402
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
May 11
فقه فرهنگ 17.2.1402.mp3
40.66M
🎙#فقه_فرهنگ| در ساحت فقه معاصر، الگوریتم و ضوابط فقهی را فراموش نکنیم/ جایگاه دستگاه و مکتب حضرت امام در تولید علوم انسانی و حل مسأله/ نظام حضرت امام موافق با فقه اکبر است/ دستگاه استنباطی که نسبت به ادله معارف، لابشرط باشد در عرصه فقه معاصر منتج نیست/ حضرت امام این نگاه و نظام خود را در عرصه فقه حکمرانی و مساله ولایت فقیه اعمال کرده اند/ اشاره ای به استدلال حضرت امام بر ولایت فقیه و احکامی که مربوط به منصب ولایت فقیه اند/ بر این اساس، بدون اینکه مبتلا به اشکال «عرفی شدن فقه» شویم مساله علوم انسانی اسلامی، حل میشود/ حضرت امام را نباید حاشیه سائر بزرگان دید بلکه ایشان مکتب مستقلی است/ از این منظر، اشاره ای به باب اجزاء در بیان حضرت امام و تفاوت آن با سائر اعلام
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 16/2/1402
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#فقه_فرهنگ| در ساحت فقه معاصر، الگوریتم و ضوابط فقهی را فراموش نکنیم/ جایگاه دستگاه و مکتب حضرت اما
پیشنهاد میکنیم حتما این جلسه را با دقت بشنوید👆👆👆
💫 در درس فقه فرهنگ فیضیه چه می گذرد؟
▪️بخش اول: این یک تقریر عادی نیست
✍🏻 سید مجتبی امین جواهری
استاد علی فرحانی سالهاست که در مراکز مختلف حوزوی عناوین فقه معاصر مثل؛ فقه فرهنگ، فقه روابط اجتماعی و دوراهی های اجتماعی را تدریس می کنند.
از #موسسه_مفتاح تا #مجتمع_عالی_ولی_امر و #فقه_نظام امروز هم درمدرسه فیضیه این موضوع همچنان ادامه دارد. به موازات این دروس، دوره هایی نیز با محتوای نظام استنباطی امام یا اصول فقه فرهنگ و... برای تبیین دستگاه استنباطی مناسب با فقه معاصر برگزار شده است. در کانال #المرسلات می توانید بخش عمده ای از این دروس را بیابید.
در این مجموعه یادداشت های کوتاه قرار است یک تقریر #غیر_عادی از درس های امروز فقه فرهنگ در فیضیه، برای شما مخاطبین محترم کانال المرسلات داشته باشیم.
☘️☘️☘️☘️☘️☘️🍀
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀
🍀
☘️چرا این تقریر #غیر_عادی است؟
از قدیم رسم بوده؛ در دروس خارج طلاب شرکت کننده مشغول #تقریرنویسی می شدند و سعی می کردند محتوای کلاس را با همان دقت و ساختار و چیدمان ذهنی که از استاد آموختند در تقریر منعکس کنند ولی این جلسات با درس های مرسوم متفاوت است و علاوه بر تقریر عادی نیاز به شرح یا گزارشی از فضای کلاس دارد چون استاد در این درس تنها یک مدرس نیستند بلکه مربی و هدایتگر جمع برای رسیدن به نقطه مطلوب محسوب می شوند.
نقطه مطلوب این کلاس گم شده نسل متفکران ایران اسلامی است. جایی است که هنوز جز امام خمینی (ره) رد پای کسی بر آن نقش نبسته است.
☘️ بگذارید ابتدا کمی از قالب جلسه بگویم:
محتوای درس با جمع بندی و ارائه پژوهشی طلاب پیش می رود و استاد محترم با توجه به دارایی های موجود از فعالیت های پژوهشی، حرکت علمی درس را رهبری می کنند.
از قدیم درس خارج ها جنبه کارگاهی برای کسب ملکه اجتهاد داشته به صورتی که در کتاب #کفایه_الاصول مرحوم #آخوند ردپای اشکالات شاگردان را می توان در انقلت و قلت های کتاب یافت یا روش مکتب سامرا و مرحوم میرزای شیرازی، ولی امروز این جنبه هم به تنهایی کفایت نمی کند علاوه بر تربیت ذهن شاگردان، اقتضای محتوای دروس فقه معاصر این است که فعالیت علمی به صورت جمعی انجام شود.
طلاب درس بعدازظهر فیضیه تخصص های مختلفی دارند. از فقه سنتی تا فقه معاصر از #علوم_انسانی تا فلسفه غرب هر یک جنبه ای از نیاز محتوایی درس را فراهم می کنند.
#استاد_علی_فرحانی بارها در کلاس بابت تنوع و تخصص حاضرین خدا را شکر کردند چون دارایی های افراد به سرمایه کلاس اضافه می شود و طلاب شرکت کننده صرفاً مستمع نیستند.
چرا مدعی هستم امروز بدون تیم پژوهشی مسائل فقه معاصر حل نمی شود؟ چون موضوعات #فقه_معاصر چند ویژگی منحصر به فرد دارند:
👈🏻اولا جدید و بی سابقه است
👈🏻ثانیاً در مغرب زمین متولد شده
👈🏻ثالثاً بسیار درهم تنیده است
👈🏻رابعاً ارتباط تنگاتنگ با حوزه های مختلف فکری و اجتماعی دارد
👈🏻خامساً مسأله محور یا میدانی است
👈🏻سادساً در حال تغییر و تحول است
👈🏻سابعاً در ظرف حکومت است
👈🏻ثامناً تحت تأثیر مفاهیم بنیادین الحادی است
همین هشت ویژگی در موضوعات فقه معاصر باعث می شود مدل قدیمی ارائه محتوا از سمت استاد و تقریر مطالب به تنهایی کفایت نکند. ضروری است پژوهش جنبه های مختلف موضوع بر عهده هر یک از حاضرین درس باشد.
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
☘️و اما محتوای کلاس:
از چند سال پیش تر که بحث #فقه_فرهنگ آغاز شد مسیر منطقی علم برای شناخت فرهنگ، روابط اجتماعی و دوراهی های اجتماعی آغاز شد. طلاب شرکت کننده زیر نظر استاد، مبادی اصلی تصوری و تصدیقی که این مسأله را مطالعه و آنالیز کرده و نتیجه تحقیقات خود را در درس ارائه کردند. در ادامه این موضوع ذیل چند مسأله به صورت جزئی بررسی شد:
🔸اول: حضور زنان در ورزشگاه ها
🔸دوم: تفکیک جنسیتی در محیط های آموزشی
🔸سوم: سن ازدواج دختران
این سه مسأله در قالب بررسی دوراهی های اجتماعی، مصلحت فرد و جامعه و عوامل تأثیرگذار در تصمیم گیری تبیین شد. پژوهشگران با توجه به مزیت های نسبی خود، هر یک با رویکردهای مختلف آن را مطالعه کردند و ده ها پایان نامه، مقاله، کتاب و ... در هر یک از مسائل بررسی شد و رفرنس ها در گروه مشترکی که استاد و طلاب در آن عضو بودند، منتشر شد.
مجموع پژوهش ها در درس به این نقطه رسید که از منظر جنسیت، ضروری است؛ الگوی فقه المرأه یا #کلان_نظریه اسلام درباره #زن طراحی شده و ابواب فقهی با توجه به آن بازبینی گردد چرا که درصد زیادی از گزاره ها و همینطور رویکرد ما به مسأله را تحت تأثیر قرار می دهد.
☘️ یک سوال اساسی ...
سوالی که همیشه در پیش روی ما قرار داشت این است که؛ آیا فحص و یأس ما از موضوع زنان و جامعه مدرن امروز با زیرساخت های جدید و مناسبات انسانی_غربی کافی بوده است؟
آیا نیاز است که ما همه مبانی فلسفی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی غربی را از ابتدا با همان عمق یک فیلسوف مغرب زمین بیاموزیم سپس نظریه های علوم انسانی را در رشته های مختلف با دقت های یک نظریه پرداز مطالعه و آموزش دهیم؟
ادامه دارد با ما همراه باشید...✋
✍️سید مجتبی امین جواهری
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#فقه_فرهنگ| در ساحت فقه معاصر، الگوریتم و ضوابط فقهی را فراموش نکنیم/ جایگاه دستگاه و مکتب حضرت اما
.
❇️استاد علی فرحانی در سلسله جلسات تدریس فقه فرهنگ مورخ 16/2/1402 فرمودند:
1⃣در ساحت فقه معاصر باید ملتفت باشیم که در راستای تطبیق منابع بر شرائط فعلی و حل نیازها و سوالات روز بشر، باید رژیم منطقی و پارادایم تحول و تولید جدید را تعریف کنیم و الا اگر این پارادایم و الگوریتم را رها کنیم و صرفا نتیجه محور به دنبال حل مساله یا تولید علوم انسانی اسلامی باشیم، مصون از یک نحو پروتستانتیسم در دنیای اسلام، نخواهیم بود
💠لذا حل مساله در فضای فقه معاصر باید مبتنی بر دستگاه استنباطی و قواعد و ضوابط فقه باشد ولو برای رسیدن به نتیجه در این فضا، نیاز به گذر زمان داشته باشیم. پس در این عرصه نباید نگاه منبع محور را از دست بدهیم.
2⃣به نظر می رسد دستگاه استنباطی و مکتبی که حضرت امام در مکتوباتشان توضیح میدهند تنها نظامی است که در نهایت، جوابگو است. این نگاه امام متناسب با فقه اکبر است که ادله معارف و هست ها و نیست ها را نیز شامل میشود زیرا اساسا حتی اگر دستگاهی نسبت به هست و نیست ها، لابشرط هم باشد در فضای فقه معاصر پاسخگو نیست.
3⃣اگرچه حضرت امام این دستگاه را در فضای فقه معاصر، اعمال نکرده اند اما آن را در فضای فقه حکمرانی اجراء کرده و به این وسیله نظریه ولایت فقیه را نهائی کرده اند.
💠به عنوان مثال، حضرت امام در مبحث ولایت فقیه با التفات به همین پارادایم و سیستم فقهی می فرمایند: قبول ولایت فقیه «با نظر استقرائی» به متن دین و فقه، بدیهی است زیرا اکثر فقه، اجتماعی است و اساسا طبع فقه ملازم با قبول ولایت فقیه است.
💠حضرت امام در رساله لاضرر می فرمایند ولی فقیه نیاز به ابزار حکم دارد آنهم احکامی که متعلق به منصب ولایت فقیه اند لذا رسول الله هم از باب اینکه صاحب منصب ولایت فقیه است از این سنخ احکام دارند که البته این جنس احکام، حکم شناسی و نیز خطاب شناسی خاص خود را میطلبد.
💠توجه به این نکته و التفات به این سنخ احکام، در احکام فقه اجتماعی بسیار موثر اند لذا ممکن است برخی از احکام اجتماعی اساسا حکم شناسی متعارف که مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعیه است را نداشته باشد بلکه به نحو دیگری باید تحلیل و بررسی شوند.
4⃣با این توضیحات مشخص میشود که برای حل مسائل در عرصه فقه معاصر دچار اشکال «عرفی شدن فقه» نمیشویم یعنی با نگاه حضرت امام و مکتب استنباطی ایشان است که میتوانیم مبتنی بر فقه اسلام، جوابگوی مسائل روز باشیم بدون اینکه از ضوابط فقهی و استنباطی خارج شویم.
💠به عنوان مثال، شاهد این مطلب باب إجزاء است که عمده بزرگان همچون میرزای نائینی و شهید صدر و بالتبع ایشان، بعض معاصرین هم قائل اند که بطلان تصویب ملازم با عدم اجزاء است لذا محقق خوئی می فرمایند در باب اجزاء نیاز به تفکیک امارات از اصول عملیه نیست بلکه آنچه ملاک است، تفکیک بین مسلک تخطئه و تصویب است. در این فضا است که بزرگانی همچون محقق اصفهانی و محقق خوئی میفرمایند که دلیل بر تصویب اجماع است و چون اجماع دلیل لبی است به قدرمتیقن آن اخذ میشود. این در حالی است که میرزای نائینی در نهایتا می فرمایند اجماعا اجزاء در عبادات مسلم است.
💠اما حضرت امام می فرمایند مبحث إجزاء متعلق به أجزاء و شرائط است نه اصل حکم. لهذا مبحث اجزاء مربوط به موضوعات احکام است در حالی که تصویب مربوط به اصل حکم است پس مبحث اجزاء تخصصا از تحت بطلان تصویب خارج است.
💠به عبارت دیگر طبق نگاه مشهور، تصویب مربوط به مرتبه انشاء از مراتب حکم است اما اجزاء و شرائط مربوط به فعلیت است لذا است که مساله أجزاء و شرائط متاخر از مرتبه تصویب است پس ملازمه ای بین اجزاء و تصویب نیست.
6⃣مقصود این است که مکتب استنباطی حضرت امام را نمی توان حاشیه سائر بزرگان دید بلکه یک مکتب مستقل و عمیق است که باید کاملا دریافت شود و اساسا پارادایم ای که حضرت امام تبیین میکنند مسائل اجتماعی را در جای خودشان قرار داده و به آنها جواب تام میدهد و مشکل علوم انسانی را بتمامه حل میکند.
✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b