eitaa logo
المرسلات
9.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
667 ویدیو
46 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙روضه خوانی آیت الله جوادی آملی برای حضرت زینب سلام الله علیها 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
روضه ابی عبدالله.mp3
زمان: حجم: 6.27M
🔊| روضه سیدالشهداء در روز عاشوراء 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵| مجموعه جلسات تبیین کارآمدی‌، شاخصه‌ها و امتیازات دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) در مقایسه با سایر نظامات اصولی 🎙استاد علی فرحانی 📌این جلسات در سال ۹۷ در موسسه مفتاح به عنوان مقدمه فقه های مضاف و خصوصا فقه فرهنگ و فقه روابط اجتماعی تدریس شد. جهت آشنایی با دستگاه اصولی حضرت امام (ره) توصیه می شود. ⬇️لینک دانلود صوت (۱۶جلسه)👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/emtiazate-dastgahe-emam-meftah-97/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 مطالبه‌ اسلام از مسلمین، تحقّق دین اسلام است. و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۳/۱۲/۲۱ ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔸آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده میکنیم و درمی‌یابیم، این است که مطالبه‌ اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی به‌نحو است؛ مطالبه‌ اسلام، تحقّق دین اسلام است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس میکند. و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ 🔸ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است - مثل اقامه‌ قسط - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه‌ قسطیم و اقامه‌ قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بله مسلّماً اقامه‌ قسط در جامعه، یک قلم مهم است. لکن این بدین معنا نیست که شارع مقدّس از ما قبول میکند که ما مثلاً اکتفا کنیم به اقامه‌ قسط و همه‌ همّت خودمان را بگذاریم برای اینکه اقامه‌ قسط بشود، ولو برخی از احکام دیگر اسلام - مثلاً - مورد بی‌توجّهی قرار بگیرد؛ این‌جور نیست که اگر ما به قسط توجّه میکنیم، حق داشته باشیم که از اقامه‌ صلات و اهمّیّت دادن به صلات یا به زکات یا به امر به معروف و نهی از منکر غفلت کنیم، اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای ، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است. آنکه مورد نظر است، اقامه‌ دین است؛ یعنی را باید اقامه کرد؛ 🔸 - همه‌ اجزا و همه‌ ارکان دین - مورد توجّه است، و معارض اصلی هم در مقابل این حرکت و این رویکرد - یعنی اقامه‌ دین بتمامه، بجمیع اجزائه، بکلّه - عبارتند از قلدرهای عالم، مستکبران عالم؛ 🔸نظام اسلامی که ما مدّعی آن هستیم و دنبال آن هستیم وقتی این نظام واقعاً اسلامی است که در آن همه‌ اجزای اسلام محفوظ باشد و و اسلام در آن حفظ بشود. صورت اسلام، همین حرفهای ما و اظهارات ما و کارهایی که میکنیم و این ظواهر امر است؛ سیرت اسلام، این است که ما یک هدفی را، یک آرمانی را، یک سرمنزلی را در نظر بگیریم و تعریف کنیم و برای رسیدن به آن سرمنزل، برنامه‌ریزی کامل کنیم، و در این راه عمل کنیم، حرکت کنیم، با همه‌ وجود راه بیفتیم؛ آن‌وقت در آن صورت، سیرت اسلامی هم، هم، محفوظ خواهد ماند، هم رو به کمال خواهد رفت؛ یعنی در یک حد هم متوقّف نمیماند؛ خب، این برنامه‌ای است که ما برای رسیدن به آن اهداف، به آن احتیاج داریم. 🔸آنچه ما امروز در زبان مستکبرین و مخالفین نظام اسلامی که با «تغییر رفتار» از آن یاد میکنند یعنی تغییر آن سیرت اسلامی؛ تغییر رفتار یعنی شما از آن چیزهایی که از لوازم قطعی و حتمی حرکت به آن سرمنزل است، دست بردارید؛ از آن کوتاه بیایید و نسبت به آن، اهتمام خودتان را از دست بدهید؛ این معنای تغییر رفتار است؛ یعنی همان چیزی که گاهی از آن در برخی از گفته‌ها و نوشته‌ها تعبیر میشود به ؛ یعنی کاستن از آرمانها که به‌معنای نابودی سیرت دین است. این یعنی در واقع دین را حذف کردن. 🔸حالا در چنین وضعیّتی هدف ما این است و خطّ مشی قطعی ما باید این باشد که دنبال اسلامِ تمام و کامل باشیم؛ یعنی دنبال این باشیم که واقعاً تا آنجایی که در قدرت ما است تلاش کنیم و هدف‌گذاری ما این باشد که همه‌ اسلام - اسلام به کامله، بتمامه - در جامعه‌ ما تحقّق پیدا کند. 🔸به نظر بنده اگر ما مجموعه‌ روحانیّون و اهل علم و کسانی که در مسائل دینی کار میکنند، در همه‌ مسائل خودمان این را هدف قرار بدهیم یعنی تحقّق اسلام بکامله و مقابله‌ی با دشمنی‌ها با این شکل، موفّقیّتهای زیادی خواهیم داشت. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
یکی از مخاطبین عزیز به ما پیام دادند👇 ❇️باسلام ❇️خدمت استاد محترم سلام ما رو برسانید با یک جلسه مدیریت زمان ایشون گره ذهنی ما باز شد زندگی انسان رو همین یک جلسه نجات خواهد داد خواهش میکنم خدمت ایشون بفرمایید برای مدیریت زمان و برنامه ریزی بیشتر صحبت کنند ما استفاده کنیم بی نظیر بود خدا خیرتون بده 📌لینک جلسه مدیریت زمان👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/modiriate-zaman@almorsalat.mp3 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌نفس انسانی، استعداد محض و عاری از هر گونه فعلیت/ کیفیت سعادت و شقاوت نفس/ مربی ظاهری و مربی باطنی انسان 🎙امام خمینی(ره) 💢نفوس انسانیه در بدو فطرت و خلقت جز محض استعداد و نفس قابلیت نیستند و عاری از هر گونه فعلیت در جانب شقاوت و سعادت هستند و پس از وقوع در تحت تصرف حرکات طبیعیه جوهریه و فعلیه اختیاریه، استعدادات متبدل به فعلیت شده و تمیزات حاصل میگردد 💢پس امتیاز سعید از شقی و غث از سمین به حیات ملکی پیدا شود و غایت خلقت حیات، امتیاز و اختبار نفوس است. 📚چهل حدیث. ذیل حدیث اخلاص. ص 358 ......... 💢بدان كه نفوس انسانيه در بدو ظهور و تعلق آن به ابدان و هبوط آن به عالم ملك در جميع علوم و معارف و ملكات حسنه و سيّئه، بلكه در جميع ادراكات و فعليات، است و كم‏كم رو به گذارد به عنايت حق جلّ و علا. و ادراكات ضعيفه جزئيّه اوّل در او پيدا شود، از قبيل احساس لمس و حواس ظاهره ديگر الاخسّ فالاخسّ، و پس از آن ادراكات باطنيه نيز به ترتيب در او حادث گردد. 💢ولى در جميع ملكات باز بالقوّه باشد، و اگر در تحت تأثيراتى واقع نشود، به حسب نوع ملكات خبيثه در او غالب شود و متمايل به زشتى و ناهنجارى گردد، زيرا كه دواعى داخليه از قبيل شهوت و غضب و غير آن او را طبعا به فجور و تعدى و جور دعوت كند، و پس از تبعيت آنها به اندك زمانى حيوانى بس عجيب و شيطانى بى‏اندازه غريب گردد. 💢و چون عنايت حق تعالى و رحمتش شامل حال فرزند آدم در ازل بود، دو نوع از مربّى و مهذّب به تقدير كامل در او قرار داد كه آن دو به منزله دو بال است از براى بنى آدم كه مى‏تواند به واسطه آنها از حضيض جهل و نقص و زشتى و شقاوت به اوج علم و معرفت و كمال و جمال و سعادت پرواز نمايد و خود را از تنگناى ضيق طبيعت به فضاى وسيع ملكوت اعلى رساند. 💢و اين دو يكى مربّى باطنى، كه قوّه عقل و تميز است، و ديگر مربّى خارجى، كه انبيا و راهنمايان طرق سعادت و شقاوت مى‏باشند. و اين دو هيچكدام بى‏ديگرى انجام اين مقصد ندهند، چه كه عقل بشر خود نتواند كشف طرق سعادت و شقاوت كند و راهى به عالم غيب و نشئه آخرت پيدا كند، و هدايت و راهنمايى پيمبران بدون قوّه تميز و ادراك عقلى مؤثر نيفتد. 💢پس حق تبارك و تعالى اين دو نوع مربّى را مرحمت فرموده كه به واسطه آنها تمام قواى مخزونه و استعدادات كامنه در نفوس به فعليت تبديل پيدا كند. و اين دو نعمت بزرگ را حق تعالى براى امتحان بشر و اختبار آنها مرحمت فرموده، زيرا كه بدين دو نعمت ممتاز شوند افراد بنى نوع انسان از يكديگر، و سعيد و شقى و مطيع و عاصى و كامل و ناقص از هم جدا شوند. 💢چنانچه جناب ولايت مآب فرمايد: و الّذي بعثه‏ بالحقّ لتبلبلنّ بلبلة و لتغربلنّ غربلة. 💢پس، معلوم شد كه بعث رسل و نشر كتب آسمانى- همه براى امتياز بشر و جدا شدن اشقيا از سعدا و مطيعين از عاصين است. 💢و معنى امتحان و اختبار حق همين خود بشر است از يكديگر، نه علم به امتياز، زيرا كه علم حق تعالى‏ ازلى و متعلق و محيط به هر چيز است قبل از ايجاد. و حكما در تحقيق امتحان و ابتلا بسط كلام داده‏اند كه ذكر آن خارج از ميزان است. 📚شرح چهل حديث (اربعين حديث)، ص: 239 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️وظیفه حوزه علمیه قم و وظیفه همه است که از تجلیل کنیم/ تجلیل از ایشان، تجلیل از علم است/ این مرد واقعا یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است/ تفسير المیزان از جنبه‌‌‌‌‌هاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. 📚 استاد شهید مطهری @almorsalaat
استاد علی فرحانی1_569318990._01_01.mp3
زمان: حجم: 14.71M
🔉| انحصار قوس صعود به انسان/ انحصار قوس صعود در سیر انفسی انسان/ انسان، رب النوع ندارد/ تنها رابطه انسان، با خدا است/ مساله حرکت جوهری در عالم ماده و منتهی آن/ معنای روایت «یابن آدم خلقت الاشیاء لأجلک»/ نتیجه برهان علم و عالم (در نهایه الحکمه) از منظر نفس انسان 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس نهایه الحکمه. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢یکی از مخاطبین عزیز با آیدی ( @PURAHMADI_s) پیام دادند👇 ❇️ سلام علیکم برادر وقت بخیر از زحمات و مطالب خیلی مفیدی که در کانال بارگذاری میکنید ممنونم 🌷🙏 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔉#فلسفه| انحصار قوس صعود به انسان/ انحصار قوس صعود در سیر انفسی انسان/ انسان، رب النوع ندارد/ تنها ر
. 💢با سیرانفسی نتیجه حاصل میشود. 🔰علامه طباطبایی 💠علامه طباطبایی در المیزان ذیل تفسیر آیه "علیکم انفسکم"، در توضیح روایت "معرفه النفس انفع المعرفتین" می فرمایند که ولو اینکه هم معرفت آفاقی و هم معرفت انفسی نافع هستند اما طریق منحصر برای رسیدن به مقصد انسانیت، سیرانفسی و علم حضوری است. 👇 ❇️أن النظر في الآيات الآفاقية و المعرفة الحاصلة من ذلك، نظر فكري و علم حصولي بخلاف النظر في النفس و قواها و أطوار وجودها و المعرفة المتجلية منها فإنه نظر شهودي و علم حضوري، و التصديق الفكري يحتاج في تحققه إلى نظم الأقيسة و استعمال البرهان، و هو باق ما دام الإنسان متوجها إلى مقدماته غير ذاهل عنها و لا مشتغل بغيرها، و لذلك يزول العلم بزوال الإشراف على دليله و تكثر فيه الشبهات و يثور فيه الاختلاف.  ❇️و هذا بخلاف العلم النفساني بالنفس و قواها و أطوار وجودها فإنه من العيان فإذا اشتغل الإنسان بالنظر إلى آيات نفسه، و شاهد فقرها إلى ربها، و حاجتها في جميع أطوار وجودها، وجد أمرا عجيبا؛ وجد نفسه متعلقة بالعظمة و الكبرياء متصلة في‌ وجودها و حياتها و علمها و قدرتها و سمعها و بصرها و إرادتها و حبها و سائر صفاتها و أفعالها بما لا يتناهى بهاء و سناء و جمالا و جلالا و كمالا من الوجود و الحياة و العلم و القدرة، و غيرها من كل كمال.  ❇️و شاهد ما تقدم بيانه أن النفس الإنسانية لا شأن لها إلا في نفسها، و لا مخرج لها من نفسها، و لا شغل لها إلا السير الاضطراري في مسير نفسها، و أنها منقطعة عن كل شي‌ء كانت تظن أنها مجتمعة معه مختلطة به إلا ربها المحيط بباطنها و ظاهرها و كل شي‌ء دونها فوجدت أنها دائما في خلإ مع ربها و إن كانت في ملإ من الناس. و عند ذلك تنصرف عن كل شي‌ء و تتوجه إلى ربها و تنسى كل شي‌ء و تذكر ربها فلا يحجبه عنها حجاب و لا تستتر عنه بستر و هو حق المعرفة الذي قدر لإنسان.  ❇️و هذه المعرفة الأحرى بها أن تسمى بمعرفة الله بالله، و أما المعرفة الفكرية التي يفيدها النظر في الآيات الآفاقية سواء حصلت من قياس أو حدس أو غير ذلك فإنما هي معرفة بصورة ذهنية عن صورة ذهنية، و جل الإله أن يحيط به ذهن أو تساوي ذاته صورة مختلقة اختلقها خلق من خلقه، و لا يحيطون به علما.  ❇️و قد روي في الإرشاد، و الإحتجاج، على ما في البحار عن الشعبي عن أمير المؤمنين (ع) في كلام له: إن الله أجل من أن يحتجب عن شي‌ء أو يحتجب عنه شي‌ء.  ❇️و في التوحيد، عن موسى بن جعفر (ع) في كلام له: ليس بينه و بين خلقه حجاب غير خلقه- احتجب بغير حجاب محجوب- و استتر بغير ستر مستور لا إله إلا هو الكبير المتعال.  ❇️و في التوحيد، مسندا عن عبد الأعلى عن الصادق (ع) في حديث: و من زعم أنه يعرف الله بحجاب أو بصورة أو بمثال- فهو مشرك لأن الحجاب و الصورة و المثال غيره، و إنما هو واحد موحد فكيف يوحد من زعم أنه يوحده بغيره- إنما عرف الله من عرفه بالله فمن لم يعرفه به- فليس يعرفه إنما يعرف غيره‌، الحديث. ❇️و الأخبار المأثورة عن أئمة أهل البيت (ع) في معنى ما قدمناه كثيرة جدا لعل الله يوفقنا لإيرادها و شرحها في ما سيأتي إن شاء الله العزيز من تفسير سورة الأعراف.  ❇️فقد تحصل أن النظر في آيات الأنفس أنفس و أغلى قيمة و أنه هو المنتج لحقيقة المعرفة فحسب، و على هذا فعده (ع) إياها أنفع المعرفتين لا معرفة متعينة إنما هو لأن العامة من الناس قاصرون عن نيلها، و قد أطبق الكتاب و السنة و جرت السيرة الطاهرة النبوية و سيرة أهل بيته الطاهرين على قبول من آمن بالله عن نظر آفاقي و هو النظر الشائع بين المؤمنين فالطريقان نافعان جميعا لكن النفع في طريق النفس أتم و أغزر.  📚الميزان في تفسير القرآن، ج‌6، ص: 172  📌توضیح کامل این مطلب را میتوانید در صوت فوق، در بیان استاد استماع کنید. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند: 🌀دوره آموزشی: 🎙با حضور استاد علی فرحانی ❇️موضوع بیانات استاد در این دوره: بررسی تطبیقی روش کاربست عرف در سیره اجتهادی امام خمینی و مقام معظم رهبری 📚زمان جلسه استاد: جمعه 20 مرداد ساعت 10 الی 11:30 🕌 مکان دوره: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🖌 ثبت نام تا تکمیل ظرفیت از طریق پیوند زیر: https://formafzar.com/form/1dpz5 📑 کسب اطلاعات بیشتر از طریق عضویت در کانال دوره 🆔https://eitaa.com/joinchat/3735028191Cfd9da119c3 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) @irsichannel
جلد ششم مکاسب را بخوانید_01_02.mp3
زمان: حجم: 946.8K
🔊| حتما جلد ششم مکاسب را بخوانید/ عظمت فقهی شیخ، بالخصوص در جلد ششم آشکار است/ جلد ششم شاهد بر این است که فقه شیخ، محکوم به اصول عملیه نیست 🎙استاد علی فرحانی 📌لینک تدریس جلد ششم‌ مکاسب استاد👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Mahiyat-Al-Eyb-EmamBaqer-1401 📚گزیده تدریس مکاسب. مبحث بیع فضولی. سال 98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b