eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سلوک انقلابی
💠اختتامیه دوره سلوک انقلابی 🔶جلسه برخط پرسش و پاسخ با حضور استاد علی فرحانی 🔰با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی مقام معظم رهبری 🕕یکشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ 🌐شرکت از طریق اتاق مجازی اسکای روم به آدرس 🔗https://www.skyroom.online/ch/sadr/solukeenghlabi 📌هنگام ورود گزینه مهمان را انتخاب فرمایید ⭕شرکت ثبت نام کنندگان در دوره جهت دریافت گواهی پایان دوره الزامی است. 🔷کانال سلوک انقلابی @solukeenghelabi ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🟥پژوهشکده شهید صدر (ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
💠یا منتهی أمل الأملین.... 💢فَيَا مُنْتَهىٰ أَمَلِ الْآمِلِينَ، وَيَا غَايَةَ سُؤْلِ السَّائِلِينَ، وَيَا أَقْصَىٰ طَلِبَةِ الطَّالِبِينَ، وَيَا أَعْلَىٰ رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ، وَيَا وَلِىَّ الصَّالِحِينَ، وَيَا أَمانَ الْخَائِفِينَ، وَيَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ، وَيَا ذُخْرَ الْمُعْدِمِينَ، وَيَا كَنْزَ الْبَائِسِينَ، وَيَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ؛ وَيَا قَاضِىَ حَوَائِجِ الْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ، وَيَا أَكْرَمَ الْأَكْرَمِينَ، وَيَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، 💢ای هدف خواهش خواهندگان، ای دورترین مطلوب جویندگان، ای والاترین اشتیاق مشتاقان، ای سرپرست شایستگان، ای امان ترسیدگان، ای اجابت کننده دعای بیچارگان، ای ذخیره ناداران، ای گنج بینوایان، ای فریادرس دادخواهان؛ ای برآورنده حاجات تهیدستان و بر خاک‌نشستگان، ای کریم‌ترین کریمان، ای مهربان‌ترین مهربانان، 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌نفس اماره، بزرگترین دشمن انسان 🎙آیت الله جوادی آملی ◽️آن وقت به حضرت عرض کردند شما اين لباس را براي چه مي‌پوشيد؟ فرمود براي سه جهت: يکي اينکه دوستم را خوشحال کنم؛ يکي اينکه دماغ دشمنم را خاکمال کنم؛ يکي اينکه فقرا قيام نکنند. اما دوست کيست که خوشحال مي‌شود؟ آن عقل و قلب است دشمن کيست که دماغ او خاکمال مي‌شود؟ نفس أماره است که طلب مي‌کند اين نفس مسوّله است که هر روز حرام و حلال نمي‌شناسد هر روز از ما چيز مي‌خواهد. فرمود دوستم را که قلب من است خوشحال مي‌کنم عقل من است خوشحال مي‌کنم دماغ دشمنم را خاکمال مي‌کنم اين «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ» که پيغمبر فرمود يعني چه؟ يعني هيچ دشمني براي انسان بدتر از آن نفس درون نيست، او را به غرور به خيانت به روميزي به اختلاس دعوت مي‌کند. ◽️دشمن‌هاي بيروني از بيرون مي‌زنند اين از درون مي‌زند فرمود اين هوس است اين نفس أمّاره است که تا آدم را رسوا نکند رها نمي‌کند. کار شيطان اين نيست که آدم را به جهنّم ببرد؛ در سوره مبارکه «اعراف» ملاحظه بفرماييد! اين «يَا ابْنَ آدَم»ي که خدا در قرآن دارد يا ائمه(عليهم السلام) دارند،اين دو تا پيام دارد: پيام اول مسرّت‌بخش است يعني شما آقازاده هستيد فرزند آدم هستيد پدر شما کسي است که همه فرشته‌ها در برابر او سجده کردند شما که آقازاده هستيد بزرگوارزاده هستيد شايسته نيست که بيراهه برويد. پيام دوم در «يَا ابْنَ آدَم» هشدار است که بدانيد آن کاري که با پدرتان کرد با شما هم مي‌کند. در سوره مبارکه «اعراف» فرمود کاري نکنيد که با شما کاري بکند که با پدرتان کرد با پدرتان چه کار کرد؟ او تنها با دين ما کار ندارد. حالا ـ معاذالله ـ اگر کسي را منحرف کرد مرتد کرد و از دين کنار بُرد مگر دست‌بردار است؟ تا او را «مسلوب الحيثية» نکند رها نمي‌کند به هر حال انسان تا زنده است آبرويي مي‌خواهد. اينکه فرمود: ﴿لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما﴾لباس‌هاي آنها را کَند يعني چه؟ آنجا که نامَحرمي در کار نبود. ◽️در جريان قصه آدم تفسير آن نه با بحث‌هاي تکويني حل مي‌شود نه با بحث‌هاي تشريعي. انسان تا آسماني نشد و تا آنجا نرفت اين آيات را نمي‌فهمد؛ براي اينکه تشريع که در کار نبود چه در سوره «طه» چه در سوره «بقره» فرمود وقتي به زمين آمديد، ﴿فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُديً﴾ دين از آن به بعد آمده، در آن عالم که ديني نبود. تکوين نبود براي اينکه تکوين تخلف‌پذير نيست ولي شيطان تخلف کرد! تشريع نبود چون دين و شريعت در زمين است. تا انسان آسماني نشد اين بخش از قرآن براي او حل نمي‌شود ولي «اين قَدَر هست که بانگ جَرسي مي‌آيد»؛ فرمود مواظب باشيد تا آبرويتان را نبرده رهايتان نمي‌کند همين! اين طور نيست که حالا ـ معاذالله ـ اگر کسي کافر شد شيطان از او دست بردارد ﴿لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما﴾. ◽️فرمود اين نفس، ابزار کار اوست، اين دشمن خانگي است من مي‌خواهم آبروي او را ببرم سرشکسته بکنم او را به بَند بکشم؛ او هر روز از ما چيزي مي‌خواهد يا اين متاع را مي‌خواهد يا آن غذا را مي‌خواهد يا آن مسکن را مي‌خواهد يا آن مأوا را مي‌خواهد، من اين دشمن را مي‌خواهم مهار کنم. پس دوستم را که عقل است خوشحال مي‌کنم قلب است خوشحال مي‌کنم، يک؛ دشمن خود را به بند مي‌کشم، دو؛ فقرا هم که مرا مي‌بينند طغيان نمي‌کنند 📚درس اخلاق معظم له. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
15.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| ملاحسینقلی همدانی و حضرت امام / این عرفان حقیقی و الهی است 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0027-KharejFeq-14021013.mp3
26.91M
🔊| ادامه مباحث طهارت خبثی/ مسأله اصل در باب کفایت ازاله یا لزوم غسل/ توضیح عبارت صاحب معالم در این مسأله/ توضیح روایاتی که محقق خوئی مطرح کرده اند/ تنها اصل در این مسأله، اصل عملی است/ استدلال بر مطهریت ماء مضاف و پاسخ به آن در بیان محقق خوئی/ اشکالی به پاسخ محقق خوئی/ ارجاع به عبارات شیخ اعظم در خیار حیوان از این منظر/ جایگاه شهرت و اجماع در این مبحث 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 13/10/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0028-KharejOsul-14021016.MP3
50.51M
🔊| مروری بر مباحث قبل در باب تفکیک اصل عملی و قاعده فقهیه/ توضیح نظر صاحب «منتقی الاصول» و مرحوم آیت الله حکیم/ جمع بندی نسبت به نظرات أعلام/ اشاره به نظر مرحوم امام و قرابت عبارت محقق خوئی به ایشان/ توضیح این عبارت از محقق خوئی/ مسأله تفکیک حجیت لغوی و حجیت اصولی در علم اصول/ اشاره ای به نگاه مختار به علم اصول برگرفته از عبارات علامه طباطبایی و محقق بروجردی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 16/10/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از سلوک انقلابی
💠اختتامیه دوره سلوک انقلابی 🔶جلسه برخط پرسش و پاسخ با حضور استاد علی فرحانی 🔰با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی مقام معظم رهبری 🕕یکشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ 🌐شرکت از طریق اتاق مجازی اسکای روم به آدرس 🔗https://www.skyroom.online/ch/sadr/solukeenghlabi 📌هنگام ورود گزینه مهمان را انتخاب فرمایید ⭕شرکت ثبت نام کنندگان در دوره جهت دریافت گواهی پایان دوره الزامی است. 🔷کانال سلوک انقلابی @solukeenghelabi ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🟥پژوهشکده شهید صدر (ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
0029-KharejOsul-14021017_01.MP3
33.14M
🔊| ادامه مبحث تفکیک قواعد فقهیه و اصول عملیه/ مروری بر عبارت محقق خوئی و توضیح مفصل آن/ عنوان «استنباط» در عبارت محقق خوئی/ اشاره ای به مسأله حجیت عقل در نگاه متقدمین و متاخرین/ تفکیک بین حکم قطعی عقل و حکم ظنی عقل در عبارت شیخ اعظم/ مسأله ملازمات عقلیه در عبارات مرحوم مظفر تابع محقق اصفهانی/ نکته ای مهم از محقق خوئی در این فضا نسبت به صغریات ظهور 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 17/10/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#درس_خارج_اصول| ادامه مبحث تفکیک قواعد فقهیه و اصول عملیه/ مروری بر عبارت محقق خوئی و توضیح مفصل آن
. 💢با سلام 💢همانطور که در نوشتار ذیل متن اشاره شد، استاد معظم در این جلسه نکات بسیار مهمی را در مورد جایگاه حجیت عقل و منحصر نبودن حکم عقل به احکام قطعیه بیان فرموده و تمام نگاه مرحوم مظفر به تبویب علم اصول و تقسیم ابحاث اصول بر اساس نظام صغریات و کبریات قیاس را توضیح فرمودند 💢از این رو این توضیحات، خلاصه ای از مطالبی است که استاد در این باره در تدریس کتاب اصول فقه مرحوم مظفر فرموده اند. لهذا دوستانی که در حال استماع تدریس اصول فقه استاد هستند میتوانند از این جلسه به خوبی استفاده کنند. 📌لینک تدریس اصول فقه استاد👇 https://eitaa.com/almorsalaat/395 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0028-KharejFeq-14021018.MP3
41.28M
🔊| ادامه مباحث طهارت خبثی/ ادامه مبحث مطهریت ماء مضاف/ ادامه عبارت محقق خوئی و اشکال ایشان به سید مرتضی و نکاتی در این باب/ بررسی آیه شریفه «و ثیابک فطهر» در این بحث/ بررسی روایاتی در این باره/ توضیح مفصلی در مورد و «مخالفت با عامه» به مناسبت این روایات/ جایگاه تعادل و تراجیح در نگاه شیخ اعظم از این منظر در مقابل بزرگانی همچون‌ مرحوم‌ مظفر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 18/10/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b