#شهادت_امام_صادق
#اهل_بیت
📌داعیه امامت وحکومت؛ فصل تمایز ائمه (ع) با علمای زمانشان/ امام صادق(ع) داعیه حکومت داشت/ امروز همه روحانیون نسبت به جمهوری اسلامی، وظیفه دارند
🎙مقام معظم رهبری
◾️ما [روحانیون] در حرکت این قطار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، باید دایم سهیم باشیم. نمیشود عالم دینی خودش را کنار بکشد و بگوید به من ربطی ندارد. چهطور ربطی ندارد؟! حکومت دین، حکومت اسلام، به ما ربطی ندارد؟! اگر در گوشهیی از زوایای عالم که از ما هزاران فرسنگ فاصله داشت، حکومتی بر اساس دین تشکیل میشد، من و شما وظیفه داشتیم که به آن حکومت کمک کنیم.
◾️اقامهی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همهی ادیان است؛ «لیقوم النّاس بالقسط» . قیام به قسط، قیام به عدل و حاکمیت الهی، هدف بزرگ ادیان است. اصلًا ائمهی ما (علیهم الصّلاة و السّلام) تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ و الّا اگر امام صادق و امام باقر (صلوات الله علیهما) یکگوشه مینشستند و چند نفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسألهی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت. خود امام صادق در یک حدیث میفرماید: «هذا أبو حنیفة له اصحاب و هذا الحسن البصری له اصحاب» ؛ ابو حنیفه اصحاب دارد، حسن بصری اصحاب دارد. پس، چرا به آنها کاری ندارند؟ چون میدانند که آن حضرت داعیهی امامت دارد؛ اما آنها داعیهی امامت نداشتند. ابو حنیفه داعیهی امامت نداشت. این علمای معروف اهل سنت محدثان و فقهایشان داعیهی امامت نداشتند. اینها امام زمان را که هارون، منصور و عبد الملک بود، قبول داشتند. میگویند وقتی سلیمان بن عبد الملک از دنیا رفت، کتب محمّد بن شهاب زهری را از خزانهی او بیرون آوردند. امام زمانش سلیمان بن عبد الملک بود؛ برای او کتاب مینوشت. امام یعنی چه؟
◾️امام یعنی رئیس دین و دنیا. او رئیس دین و دنیا بود. حتّی بااینکه به حسب ظاهر، هارون و بقیهی خلفای جوری که بودند، درسی نخوانده بودند؛ چون آنها وقت درس خواندن که نداشتند، شاهزاده و آقازاده بودند، مشغول پلو چلو خوردن و شکار و عیاشی و این حرفها بودند تا به خلافت میرسیدند؛ موقع خلافت هم جوان بودند، مثلًا هارون الرشید بیست و دوساله بود که به خلافت رسید؛ بعضیها بیستوپنجساله یا سیساله بودند و درسی نخوانده بودند؛ درعینحال همان عباد و زهادی که اسمهایشان را شنیدهاید از قبیل عمروبنعبیدها و غیر ذلک وقتیکه هارون با آنها روبهرو میشد، اعتراف میکردند که هارون افقه از آنهاست! مالک در مدینه بهوسیلهی استاندار مدینه سر قضیهیی کتک خورد؛ بعد خلیفه از او عذرخواهی فراوان کرد و برایش پول فرستاد. بعد از سفر مکه، به مدینه رفت و از او استمالت کرد. بعد با اصحاب ابو حنیفه که از لحاظ فقهی با مالک مخالف بودند شروع به بحث کرد و عقاید مالک را اثبات نمود. یعنی چه؟ یعنی مجتهد و فقیه بود؛ رئیس دین و دنیا بود. اینها ادعای امامت نداشتند؛ کسی که ادعای امامت داشت، او همین امام مظلوم و عزیز ما بود؛ امام صادق (علیهالسّلام)، امام باقر (علیهالسّلام)، امام موسی بن جعفر (علیهالسّلام). آنها این را میفهمیدند؛ یعنی واضح بود. البته گاهی در مقابل خلفا تقیه میکردند، اما معلوم بود که داعیهی امامت داشتند. شیعیان آنان در همه جا تعبیر این معنا را میکردند.
◾️وقتیکه میخواستند در مورد موسی بن جعفر (سلاماللهعلیه) سعایت کنند، تا هارون ایشان را به زندان ببرد، آن شخصی که پیش هارون آمد و سعایت کرد، گفت: «خلیفتان فی الارض موسی بن جعفر بالمدینة یجبی له الخراج و انت بالعراق یجبی لک الخراج» پرسید: آیا برای دو خلیفه خراج جمع میشود؟ هارون گفت: برای چه کسی غیر از من؟ گفت: از خراسان و هرات و جاهای مختلف، مردم خمس مالشان را پیش موسی بن جعفر میبرند. پس درست توجه کنید، مسئله، مسألهی داعیهی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمهی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسئله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قائل نیست؛ چطور من و شمای شیعه میتوانیم به این معنا قائل باشیم؟
◾️امام صادق دنبال امامت بود یعنی ریاست دین و دنیا منتها شرایط جور نمیآمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند. پس، این معنای حاکمیت دین است که پیامبران برایش مجاهدت کردند، و ائمه برایش کشته شدند. حالا حاکمیت دین، در بلد و در وطن خود ما نه آن سر دنیا به وجود آمده است؛ آیا میشود یک نفر بگوید من دیندارم، من آخوندم، اما خودش را سرباز این دین نداند؟ مگر چنین چیزی میشود؟ هرکسی که ادعای دینداری کند و حاکمیتی را که بر مبنای دین است، از خود نداند و دفاع از آن را وظیفهی خود نشمارد، دروغ میگوید. وقتیکه میگوییم دروغ میگوید، یعنی اشتباه میکند و خلاف واقع میگوید؛ ولی نمیفهمد.بعضیها ملتفت نیستند، تشخیصشان چیز دیگر است و منکرند که این برنامهها بر اساس دین است.
📚بیانات ۱۳۷۰/۰۵/۳۰
#المرسلات #اهل_بیت
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تدابیر سیاسی امام صادق علیه السلام_01_01_01.mp3
4.25M
◾️#امام_صادق| تدابیر سیاسی امام صادق علیه السلام/ شباهت زمانه امام صادق علیه السلام به زمان فعلی در جنگ نرم/ همین مساله در نحوه شهادت حضرت، موثر بود
🎙استاد علی فرحانی
📌شهادت رئیس مذهب، حضرت امام صادق علیه السلام را به عموم شیعیان تسلیت عرض می نماییم.
#اهل_بیت
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌بیانات امام صادق علیه السلام، جوابگویی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت/ معرف امام صادق، پیامبر و خود ایشان است
🎙امام خمینی ره
◾️معرف حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- بعد از اینکه خود پیغمبر معرف است، خود وجودش معرف است. این فقهى است که با زبان ایشان بسط پیدا کرده است که براى احتیاج بشر از اول تا آخر، هر مسئله اى پیش بیاید، مسائل مستحدثه، مسائلى که بعدها خواهد پیش آمد، که حالا ما نمى دانیم، این فقه از عهده جوابش بر مى آید و هیچ احتیاج ندارد به این که یک تأویل و تفسیر باطلى بکنیم.
◾️خود فقه، خود کتاب و سنت، خود فقهى که اکثرش را حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- بیان فرموده است، این فقه همه احتیاجات صورى و معنوى و فلسفى و عرفانى همه بشر را در طول مدت الى یوم القیامه [تأمین کرده،] این محتوایش این طور است. اینها معرفى است که خود اینها معرف این بزرگواران اند و ما نمى توانیم که از آنها تعریفى بکنیم که لایق آنها باشد.
📚(صحیفه امام، ج 20، ص 409)
#المرسلات #اهل_بیت
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0045-KharejOsul-14030209_01.MP3
30.78M
🔊#درس_خارج_اصول| اشاره ای به اشکال مهمی که در جلسات سابق نسبت به ارتباط علم اصول و علم فقه بیان شد/ ورود در پاسخ به این اشکال/ اشاره به مساله اعتبار و اشاره به مبنای حضرت آیت الله جوادی و در مقابل، نظر علامه طباطبایی در نگاه به اعتبار/ توضیح نظریه علامه طباطبایی در المیزان و مباحث حکمی-منطقی در مورد محیط اجتماع/ توضیح این محیط و برخی از خواص آن همچون تدریج و زبان مفاهمات/ یکی از قواعد این نظام عقلائی، حجیت است/ مثالی از حجیت ذاتی قطع و عدم کفایت آن در برخی از موارد در نظام عقلاء و امثله آن در فقه
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. یک شنبه. ۹/۲/۱۴۰۳
#درس_خارج #جلسه_چهل_و_پنجم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه #معارف
📌حرکت جوهری در بیان امام سجاد علیه السلام
🎙علامه حسن زاده
◽️در آغاز دعای اول صحیفه سجادیه آمده است: «ثم سلک بهم طریق ارادته، و بعثهم فی سبیل محبته»
◽️حضرت استاد علامه شعرانی_قدس سره الشریف_ در «ترجمه و شرح فارسی صحیفه» در ترجمه و بیان آن فرموده اند:
◽️آنگاه در راهی که خود خواست آنها را سالک گردانید و در طریق محبت خویش برانگیخت. اشاره به حرکت جوهری است و این که غایت خلق، اوست. همه چیز در حرکت جویای اویند منه المبدء و الیه المصیر.
◽️همه هستند سرگردان پرگار
◽️ پدید آرنده خود را طلبکار
◽️همه می کوشند تا به کمالی رسند و خود را مانند کاملتر از خود سازند غیر از واجب الوجود که کامل است پس او غایة الغایات و منتهی همه حرکات است و هر ناقص طالب کمال خود را سوی او میکشاند.
◽️پس بدان که آنچه در این کلمه پیش از تبصره تقریر کرده ایم شرح دلارای آن عبارت والای جناب امام سید الساجدین و زین العابدین علی بن الحسین علیهما السلام است. فاغتنم.
📚گشتی در حرکت. ص 58
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0046-KharejOsul-14030216.MP3
40.83M
🔊#درس_خارج_اصول| بیان نظریه علامه طباطبایی در مورد اجتماع و نقش آن در اعتبارات عقلائی و توضیح دهندگی این نظریه/ حجیت ظهور عقلائی از این منظر/ تاثیر این نظریه در فقه متعارف/ توضیح مبنای حضرت امام از قاعده لاضرر و مصون بودن آن از فقه جدید مبتنی بر این نظریه علامه طباطبایی
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. یک شنبه. 16/2/1403
#درس_خارج #جلسه_چهل_و_شش
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌ومَنْ أَحَبَّکمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللّهَ، وَمَنْ أَبْغَضَکمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللّهَ
🌀فالرَّاغِبُ عَنْکمْ مارِقٌ، وَاللَّازِمُ لَکمْ لاحِقٌ، وَالْمُقَصِّرُ فِی حَقِّکمْ زاهِقٌ، وَالْحَقُّ مَعَکمْ وَفِیکمْ وَمِنْکمْ وَ إِلَیکمْ، وَأَنْتُمْ أَهْلُهُ وَمَعْدِنُهُ، وَمِیراثُ النُّبُوَّةِ عِنْدَکمْ، وَ إِیابُ الْخَلْقِ إِلَیکمْ، وَحِسابُهُمْ عَلَیکمْ، وَفَصْلُ الْخِطابِ عِنْدَکمْ، وَآیاتُ اللّهِ لَدَیکمْ، وَعَزائِمُهُ فِیکمْ، وَنُورُهُ وَبُرْهانُهُ عِنْدَکمْ، وَأَمْرُهُ إِلَیکمْ،
🌀منْ والاکمْ فَقَدْ والَی اللّهَ، وَمَنْ عاداکمْ فَقَدْ عادَی اللّهَ، وَمَنْ أَحَبَّکمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللّهَ، وَمَنْ أَبْغَضَکمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللّهَ، وَمَنِ اعْتَصَمَ بِکمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللّهِ.
#زیارت_جامعه_کبیره
@almorsalaat
شروط منطقی تعریف_01.mp3
2.07M
🔊#منطق| حضرت امام، بعضی از شروط منطقی تعریف را در امور اعتباری نیز لازم میدانند/ به همین خاطر لازم میدانند تعریف علم اصول، جامع و مانع باشد
📚گزیده تدریس مناهج الوصول. سال 1394
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0040-KharejFeq-14030217.MP3
37.97M
🔊#درس_خارج_فقه| مرور بر مباحثی که در حجیت شهرت فتوائی بیان شد/ حجیت ظن نوعی در عبارات اصولیین و التزام محقق خوئی به این توضیح/ عدم اعتناء به وثوق شخصی در سیستم محقق خوئی / این نگاه محقق خوئی صحیح نیست و از این جهت در سیستم ایشان، موارد نقض بسیاری وجود دارد/ اشاره به حصص عقلاء از منظر حالات نفسانی/ نقض سیستم محقق خوئی در باب اجزاء/ توضیحی از باب إجزاء در بیان محقق خوئی (جلد اول مصباح الاصول ص 393؛ جلد اول اجود التقریرات ص 206) و اشکال محقق نائینی از جهت فقهی/ شاهد دیگری بر نقض سیستم محقق خوئی در عبارت استاد معظم آیت الله سبحانی (الصوم فی الشریعه الاسلامیه الغراء. ج اول. ص ۴۵۱)
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. دوشنبه. ۱۷/۲/۱۴۰۳
#درس_خارج #جلسه_چهلم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
#اخلاق_وعرفان| اتقان و اخلاص عمل؛ راز مقامات علماء 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در صوت بالا ضمن نقل خ
.
📌 ویژگی کسانی که به مقام «مخلصین» و خلوص ذاتی رسیده اند
🔰علامه طهرانی(ره)
💢اين گروه از محاسبۀ محشرآفاقى وحضور در آن عرصه معاف و فارغ هستند. در قرآن كريم وارد است كه:
💢وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلاّ مَنْ شاءَ اللّهُ .
💢از اين آيه به طور حتم دستگير مىشود كه به طور اجمال جماعتى از فزع و صعقه قيامت در امانند، و چون به آيه شريفه: فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ - إِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِينَ ضميمه گردد معلوم مىشود كه آن گروه كه از صعقۀ قيامت در امانند عبارتند از:
💢بندگان مخلَص خدا، زيرا بندگان مخلَص به يك معنى ابدا داراى اعمالى نيستند تا آنان را براى حساب آن در عرصۀ قيامت حاضر سازند. آنان به واسطۀ مراقبت و رياضات شرعيّه در جهاد انفسيّه كشته شده و به حيات ابدى پيوستهاند و از قيامت عُظماى انفسيّه عبور كردهاند،
💢در دوران مجاهده به حساب آنان رسيدگى شده و حال به واسطۀ قتل فى سبيل الله در نزد خداى خود به خلعت حيات ابدى مخلَّع و از روزىهاى خاصّۀ خزانۀ ربوبى متنعّمند.
💢قال عزّ من قائل: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ .
💢و زياده بر آن، آنكه احضار، فرع بر عدم حضور است و اينان قبل از پيدايش طليعۀ قيامت در همه جا حاضر بوده و بر همۀ احوال مطّلع بودهاند لقوله تعالى: عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
📚رساله لب اللباب. صص 44-45
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0041-KharejFeq-14030218.MP3
41.36M
🔊#درس_خارج_فقه| مروری بر حجیت شهرت از نظر مختار و در سیستم مقابل محقق خوئی/ توضیح مفصل شاهد نقض دیگری بر سیستم محقق خوئی از مبحث نوافل/ توضیح طریقه تحمل الحدیث/ اشاره ای به مبنای مختار در توسعه دائره قدماء تا محقق حلی
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. سه شنبه. 18/2/1403
#درس_خارج #جلسه_چهل_و_یکم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐انقلاب اسلامی ایران، از برکات وجود حضرت معصومه (س) است
🔰آیت الله مصباح یزدی 90/07/21
▫️ما امروزه مفتخر به نوکری در پیشگاه حضرت معصومه سلامالله علیها هستیم. اکنون پرسش این است که اگر مرقد مطهر این بانوی مکرم در قم نبود و ایشان در شهر دیگری دفن شده بودند، آیا حوزه علمیه در قم تأسیس میشد؟ بیتردید، حوزه قم به برکت حضرت معصومه سلامالله علیها تأسیس و به دست مرحوم آقای حائری بنیان نهاده شده است.
▫️پرسش دیگر اینکه اگر این حوزه نبود آیا شخصیتی چون حضرت امام در آن تربیت میشد؟ به نظر میرسد بزرگان و اساتید عظام تا حضرت امام رضواناللهعلیه به برکت این حوزه که شعاعی از برکات حضرت معصومه سلامالله علیها است رشد کردند.
▫️پرسش سوم اینکه اگر امام نبود، این انقلاب محقق میشد؟ حقیقت این است که اگر خدا بر ما منت نگذاشته بود و این فرزند از تبار اهلبیت علیهمالسلام را نصیب ما نمیکرد، چنین انقلابی محقق نمیشد و به پیروزی نمیرسید.
▫️پرسش چهارم اینکه اگر این انقلاب نبود، آیا من و شما امروز اینجا بودیم؟ کسانی که با شرایط اواخر دوران پهلوی آشنایی دارند و سیر نزولی دین و معارف را دیدهاند، تصدیق خواهند کرد که اگر آن منحنی نزولی ادامه مییافت، به کجا میانجامید.
▫️پرسش دیگر اینکه اگر انقلاب اسلامی ایران نبود، آیا انقلابهای مصر، تونس، لیبی و یمن اتفاق میافتاد؟ پس، همه این برکات چشمهای از برکات وجود این بانوی گرانقدر است.
▫️فقط خداوند میداند که هرروز چه برکاتی از این مرقد مطهر و صاحب این مرقد شامل شیعیان و حتی اقلیتهای مذهبی میشود. بسیاری از زرتشتیها و مسیحیها نذر میکنند که به زیارت حضرت معصومه سلامالله علیها مشرف شوند. ما باید این خاندان را اینگونه بشناسیم.
📚 متن کامل بیانات
mesbahyazdi.ir/node/3517
#حضرت_معصومه (س)
#اهل_بیت
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#حضرت_معصومه| اشاره ای به حالات بزرگانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح در حرم حضرت معصومه(س)/ زیارت جامعه کبیره در حرم حضرت معصومه(س)
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسات خارج فقه فرهنگ 31/2/1402
🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇
https://aparat.com/v/hJz5Z
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
@almorsalaat
بی بی فاطمه معصومیه سلام الله علیها_01_01.mp3
1.89M
🔊#حضرت_معصومه| هر آنچه میخواهید می توانید از حضرت فاطمه معصومه بگیرید!
🎙استاد علی فرحانی
📌میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) را به تمام شیعیان تبریک عرض میکنیم.
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خاطره تبرک جستن آیت الله بهجت (ره) به خاک کفش زائران حضرت معصومه(س)
🎙آیت الله مصباح یزدی (ره)
#حضرت_معصومه #اهل_بیت
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء_01.mp3
3.02M
🔊#طلبه_موفق| نفس «جسمانیه الحدوث و روحانیة البقاء» است/ شهوت و موسیقی، جدی ترین عامل ضعف اراده/ علت اصلی نتیجه بخش نبودن برخی برنامه ها
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده درس مناهج الوصول. 1394
#المرسلات #طلبه_موفق
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#طلبه_موفق| نفس «جسمانیه الحدوث و روحانیة البقاء» است/ شهوت و موسیقی، جدی ترین عامل ضعف اراده/ علت
.
💢با سلام
💢مخاطبین ارجمند خصوصا طلابی که در ابتدای مسیر طلبگی هستند، سوالات زیادی را در مورد نحوه صحیح برنامه ریزی میپرسند.
💢استاد در این صوت، نکات مهمی را در این باره میفرمایند. #حتما_بشنوید
📌 با المرسلات در ارتباط باشید👇
@admin_morsalat
#المرسلات #طلبه_موفق
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0047-KharejOsul-14030222.MP3
29.66M
🔊#درس_خارج_اصول| ادامه توضیح نظریه علامه طباطبایی و موثر بودن آن در فقه متعارف/ اشکالی که ممکن است نسبت به تمسک به این نظریه در محل بحث گرفته شود و پاسخ به آن/ اشاره به تمسک اصولیین و فقهاء در مباحث متعددی به مباحث ثبوتی و تاثیر آن در لسان دلیل/ واجب عینی و کفائی و نیز واجب تعیینی و تخییری و نیز مبحث اجزاء و مبحث اجتماع امر و نهی از این منظر/ نکات بسیار مهمی نسبت به تاثیر این نظریه علامه در توضیح حجج در علم اصول و تعیین حجت بالذات
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. شنبه. ۲۲/۲/۱۴۰۳
#درس_خارج #جلسه_چهل_و_هفتم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه #معارف
🎙استاد علی فرحانی:
💠همانطور که در فلسفه اثبات میشود، کثرت، عرض مفارق است و محتاج به استعداد میباشد و « ما لا ماده له و لا تعلق له بالماده لا کثرة فیه»
💠از این رو در حکمت مشاء نتیجه میشود: موت، موجب رهایی از جنس شده و تنها فصل اخیر انسان یعنی ناطق در آخرت وجود دارد و دیگر تعلقی به عالم ماده نمی باشد پس کثرت عددی انسان نیز محال بوده و نوعی منحصر به فرد میشود. یعنی هر انسانی خودش عالَم ای است. به تعبیر مرحوم آیت الله سید احمد کربلائی: «اساسا تو با غیر نزیستی!»
💠جالب این است که حکمت متعالیه اثبات میکند انسان همین الان در همین دنیا این چنین حالی دارد. یعنی یک معنای لطیف تری وجود دارد که البته حکمت متعالیه آن را اثبات می کند. حال اگر به همین معنا، فقره شریفه زیارت جامعه کبیره یعنی «و اجسادکم فی الاجساد و ارواحکم فی الارواح» را اضافه کنیم معارف خاصی متبلور میشود.
📚گزیده تدریس بدایه الحکمه.جلسه 142.
❇️لینک جلسات تدریس بدایه الحکمه استاد👇
https://eitaa.com/almorsalaat/1007
@almorsalaat
0048-KharejOsul-14030223.MP3
35.76M
🔊#درس_خارج_اصول| توضیح مفصل ثمرات نظریه علامه طباطبایی/ تاثیر این نگاه علامه بر علوم مختلف و غیر فضای علوم/ توضیح معانی که برای «حجت» بیان شده است بر اساس این نظریه علامه طباطبابی/ جایگاه حجت عقلائی به معنای «ما یصح الاحتجاج به» و حجت به معنای استدلال غیر مباشر بر اساس این نظریه علامه/ نکات مهمی در مورد جایگاه قیاس در علوم مختلف و چیستی حدوسط
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. یک شنبه. ۲۳/۲/۱۴۰۳
#درس_خارج #جلسه_چهل_و_هشتم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌اهل بیت علیهم السلام اسماء و صفات الهی اند/ سالک سبیل الی الله هیچ وقت از مرافقت باطنی و معیت امام خارج نمیشود.
🔰علامه طهرانی
◽️و اما #استاد_خاصّ، آنست كه بخصوصه منصوص به ارشاد و هدايت است و آن رسول خدا و خلفاى خاصّۀ حقّۀ او هستند. و سالك را در هيچ حالى از احوال از مرافقت و همراهى استاد خاصّ گريزى نيست اگر چه به وطن مقصود رسيده باشد.
◽️البتّه مراد همان مرافقت باطنى امام است با سالك نه فقط همراهى و مصاحبت در مقام ظاهر، چون واقعيّت و حقيقت امام همان #مقام_نورانيّت اوست كه سلطه بر جهان و جهانيان دارد و امّا بدن عنصرى او گرچه آن نيز از ساير بدنها امتياز دارد لكن آن منشأ اثر و متصرّف در امور كائنات نيست.
◽️و براى توضيح اين نكته متذكّر مىگردد كه: آنچه در عالم خلقت تحقّق مىيابد منشأ آن، صفات و اسماء الهيّه است، و حقيقت امام همان اسماء و صفات خداست.
◽️و بنا بر اين اصل فرمودهاند كه: چرخ عالم هستى و افلاك و همه كائنات به دست ما حركت مىكند و آنچه واقع مىشود به اذن ما واقع مىشود: #بِنَا_عُرِفَ_اللَهُ، بِنَا عُبِدَ اللَهُ.
◽️بنابراين سالك در حال سير، در مراتب نورانيّت امام عليه السّلام سلوك مىنمايد و به هر درجهاى كه صعود كند و در هر مرتبهاى كه باشد امام عليه السّلام آن مرتبه را حائز بوده و با سالك در آن درجه و مرتبه #معيّت دارد.
◽️و همچنين بعد از وصول نيز مرافقت امام لازم است چون آداب كشور #لاهوت را نيز او بايد به سالك بياموزد؛ بنابراين مرافقت امام در هر حال از شرائط مهمّه بلكه از اهمّ شرائط سلوك است.
◽️در اينجا نكاتى است بس دقيق كه در بيان نيايد و فقط بايد خود سالك به وسيلۀ ذوق آن حقايق را دريابد
◽️محى الدّين عربى نزد استادى رفت و از كثرت ظلم و عصيان فراوان شكايت نمود. استاد فرمود: «به خداى خود توجّه كن.
◽️سپس چندى بعد نزد استادى دگر رفت و همچنان از بيداد و شيوع معاصى سخن گفت. استاد فرمود: به نفس خود توجّه كن.
◽️در اين موقع ابن عربى گريه آغاز كرد و وجه اختلاف پاسخها را از استاد جويا شد.
◽️استاد فرمود: اى نور ديده، جوابها يكى است، او تو را به رفيق دعوت كرد، و من تو را به طريق دعوت مىكنم».
◽️بارى اين داستان را براى آن آورديم كه دانسته شود كه سير الى الله منافاتى با سير در مراتب اسماء و صفات الهيّه كه همان مقام امام است ندارد بلكه بسيار به هم نزديكاند و بلكه حقّاً يكى است
◽️و در آن مرحله دوئيّت و اثْنَيْنيّت يافت نمىشود بلكه هر چه هست نور واحدى است كه نور خداست، غاية الأمر از آن نور به تعبيرات مختلفه سخن مىرود، گاهى به اسماء و صفات الهيّه و گاهى به حقيقت يا نورانيّت امام از آن تعبير مىكنند:
◽️عِبَارَاتُنا شَتَّى وَحُسْنُكَ واحِدٌ وَ كُلُّ الَى ذَاكَ الْجَمَالِ يشيرُ
📚رساله لب اللباب صص 133-134
#معارف
@almorsalaat
0042-KharejFeq-14030224.MP3
33.29M
🔊#درس_خارج_فقه| اشاره ای به نظرات مختلف در مورد حجیت شهرت و علت تمرکز بر بررسی قول محقق خوئی در این رابطه/ اشاره ای به قبول #هوش_مصنوعی بر اساس کنار گذاشتن وثوق شخصی و سیستم محقق خوئی/ عدم امکان اکتفاء به هوش مصنوعی بر اساس نگاه مختار به فقه/ مروری بر مساله محل بحث یعنی مطهریت المضاف/ نکاتی در مورد نقل به لفظ بودن روایات و علم حدیث در گذشته/ نگاهی به تفاوت روات مختلف از حیث آشنایی یا عدم آشنایی با فقه و عبارتی جالب از آیت الله بهجت در این مورد
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. دوشنبه. 24/2/1403
#درس_خارج #جلسه_چهل_و_دوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#درس_خارج_فقه| اشاره ای به نظرات مختلف در مورد حجیت شهرت و علت تمرکز بر بررسی قول محقق خوئی در این
#درس_خارج
#هوش_مصنوعی
💢با سلام
💢 استاد با توجه به توضیحات مفصلی که در جلسات سابق نسبت به نقش شهرت و وثوق شخصی فقیه در فقه بیان کردند در این جلسه نکاتی را در مورد #هوش_مصنوعی بیان فرمودند. حتما بشنوید
#درس_خارج #جلسه_چهل_و_دوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌مقدمه قاضی سعید قمی بر فوائد الرضویه
❇️مقدمة المؤلف
💢بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
💢الحمد للَّه الواحد المُتوحّد، و الفرد المُتفرّد، الّذي توحّد بالتوحيد في توحّده، و تفرّد بالتفريد في تفرّده، #انبجست منه الكثرات بجملتها لوحدته، و ابتدأت منه الموجودات برمّتها لفرديته، سبحانه و تعالى في كبرياء تقدّسه،
💢و الصلاة على نبيّ الرحمة، و مجمع بحري الوحدة و الكثرة إنسان العين، و عين الإنسان، و العالم بالبيان، محمّد المبعوث على الإنس و الجانّ و المنعوت بنعوت الفرقان، و الموصوف بأنَّ خلقه القرآن و على وصيّه الّذي تشعّب منه أولاد النّبيّ، و تأحّد معه في سَيره الأنواري بالنصّ الجليّ و على آله الّذين هم تقاسيم وجود النّبيّ و الوليّ،
💢و هم أولياء الرحمن، و المقصود من إيجاد الأكوان ما جرى الجاري على الجامدات، و فضل الزائد على الناقصات.
💢أمّا بعد: فالفقير إلى اللَّه الغنيّ، و المُتمسّك بحبل النبيّ الامّي، مُحمّد المُشتهر بسعيد الشريف القُمّي يقول: إنَّ الحكمة كلّ الحكمة، ما ورد في الكتاب و السُنّة، و العلم حقّ العلم ما صدر عن مدينة العلم و إنَّ في أخبار الأئمّة الطاهرين لبلاغاً لقوم عابدين، إنَّ في ذلك لذكرى للعالمين، كيف لا؟
💢و هم عليهم السلام أهل بيت الحكمة، و معدن الوحي و الرسالة (فالكليم البس حلّة الاصطفاء لمّا شاهدوا منه الوفاء، و جبرئيل في جنان الصاغورة ذاق من حدائقهم الباكورة)
💢و أنّى يكون لغيرهم، و فيهم الإمام المُبين، و قال عزّ من قائل: «وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ»
💢ثمّ إنَّ في الخبر الذي رواه أصحابنا، و دار في ألسنة إخواننا رضوان اللَّه عليهم، و أثبتوه في دفاترهم، من سؤال رأس الجالوت مولانا أبا الحسن الرضا عليه السلام، و ما أجابه الإمام عليه السلام لحكمة بالغةٍ لا تبلغها أيدي الخائضين في الحكمة المُتعالية، فضلًا عن الفلسفة الرسميّة، و أسرار رائقة لا يكاد ينالها إلّا من أتى البيوت من أبوابها؛ و أنوار بارقة لا يستنير بأشعّتها الشارقة إلّا من اقتبَس من مشكاة الولاية الفائقة.
💢و إنّي بعد ما نصفت السبعين، و كنت في عشر الأربعين، اطّلعت على هذه الرواية، و استسعدت بتلك الزيارة، فوجدتها عذراء لم يطمثها قبل ذلك الأوان إنس و لا جانّ، بل لم يخطبها الفحول و لا الفتيان، و كيف لهم من ذلك، و إنّها لمن أهل بيت النبوّة، و لم يكافئها أحدٌ من الامّة، اللّهم إلّا من آجر نفسه ثماني حِجَج من اثنتي عشر من الحجج، و تقلّد بالتابعيّة المحضة، و فاز بالمحبوبيّة الكاملة، حتّى يكون اللَّه سبحانه سمعه و بصره و عقله، فيسمع بسمعه، و يَبصُر ببصره، و يعقل بعقله إذ لا يحمل عطاياهم إلا مطاياهم، و لا يعلم ما في الدار إلّا محارم الأسرار.
💢و هذا المسكين و إن كان قليل البضاعة في هذه التجارة، و لم يسعد لتلك الإجارة، إلّا أنَّ الكريم لا ينظر إلى البضاعة و نِفاقها و يبتدئ بالنعم قبل استحقاقها، فَلَقد أتى عليّ حين من الدهر لم أكن متفحّصاً لآثارهم، خادماً لأخبارهم، راصداً لأسرارهم، سائراً في أنوارهم، حتّى أتاني في مبشرة نوميّة أمر من جنابهم بالنظر في خطابهم، فقُمت بمأمورهم، حتّى فتح اللَّه بصيرتي بسرورهم، و شرح صدري بنورهم، و زاد في يقيني بأُمورهم، و لعمر الحبيب إِنَّ أمرهم صعبٌ مُستصعبٌ، لا يحتمله إلّا نبيٌّ مُرسلٌ، أو ملك مُقرّب، أو مُؤمن مُمتَحَنٌ قلبه للإيمان عند الربّ
💢فمن تلك الفتوحات ما الهمتُ من شرح هذا الحديث العويص شرحاً لا يحيف عن الحقّ و لا يحيص و ليس ذلك إلّا من اقتباس نورهم، بل هو جذوة من قبسات طورهم، و ما أقول إلّا ما القي في الرّوع، و من اللَّه المعونة في البدء و الرجوع، و هو حسبي و نعم الوكيل، و على اللَّه قصد السبيل و لِنُسمِّ تلك المقالة ب «الفوائد الرضوية» و نُرتّبها على مقدّمة و ثلاث فوائد و خاتمة، مُستعيناً باللَّه في الاولى و الآخرة.
#عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat