المرسلات
🎙#فلسفه| باید جایگاه علم حصولی در فضای اصاله الوجود توضیح داده شود/ این معنای صحیح عبارت شهید مطهری
.
📌مکرر گفته ایم «تا ذهن را نشناسیم فلسفه نخواهیم داشت»
🎙شهید مطهری
💢به عبارت ديگر به بررسى ادراكات ذهن پرداخته آنچه را «حقيقت» است از آنچه «حقيقت نما» است تميز دهيم و به تعبير فلاسفۀ اسلامى امور اصيل را از امور اعتبارى بازشناسيم و اين مطلب از مطالعۀ همين مقاله و مقالههاى بعدى روشنتر خواهد شد؛ و خوانندۀ محترم از حالا بايد ذهن خويش را براى قبول يك حقيقت كه مكرر به آن اشاره خواهيم كرد آماده كند و آن اينكه: تا ذهن را نشناسيم نمىتوانيم فلسفه داشته باشيم. (اصول فلسفه. ج 6. ص 489)
◽️◽️◽️◽️
💢اين است كه ما همواره گفتهايم كه تا ذهن را نشناسيم اساساً نمىتوانيم فلسفه داشته باشيم. در واقع هنر عمدۀ فلسفه اين است كه فعاليتهاى ذهن را مىشناسد و انديشههاى واقعيتدار را از انديشههاى ذهنى و اعتبارى جدا مىكند. (الهیات شفا. جلد اول. ص 112)
◽️◽️◽️◽️◽️
💢ما در اصول فلسفه روى اين مطلب خيلى تكيه كرديم كه انسان تا ذهن را نشناسد نمىتواند فلسفه داشته باشد. غالباً اين اعتبارات ذهن با واقعيات مخلوط و اشتباه مىشود و همين سبب گمراهى مىگردد. اگر انسان ذهن را بشناسد و اين انبوه انديشهها را از همديگر تشخيص بدهد و بشكافد، مىبيند كه حقيقت و واقعيت خيلى برايش روشن و واضح مىشود. از زمان كانت به اين طرف اين انعطاف در دنياى اروپا هم پيدا شد كه فلسفه يكمرتبه متوجه شناخت ذهن شد و به نقد عقل عملى و عقل نظرى و نظاير اين حرفها پرداخت. اين بسيار انعطاف بجايى بود كه رخ داد.
💢كانت متوجه شد كه ما براى اينكه فلسفۀ خوبى داشته باشيم بايد در درجۀ اول برويم و خود ذهن را بشناسيم، خود عقل را بشناسيم، فعاليتهاى ذهن و فعاليتهاى عقل را بشناسيم؛ تا اينها را نشناسيم [فلسفۀ خوبى نخواهيم داشت.]
[براى روشن شدن مطلب] مثالى ذكر مىكنم: اگر يك آدمى باشد كه جبراً و بدون اينكه از اين قيود آزاد باشد، هميشه دنيا را در وراى يك عده دوربينها و عينكها و يك عده نزديكبينها و ابزارهاى تو در تويى نظير اينها ببيند، مثلاً دنياى ستارگان را از پشت اين دستگاه ببيند، در اين صورت او الآن نمىتواند بفهمد كه آيا آنچه اكنون مىبيند حقيقت و واقعيت دارد، يا خصوصيت اين دستگاه چنين چيزى را در ذهن او [منعكس كرده است.]
💢وقتى كه انسان در شب سوار اتومبيل مىشود و از شيشه به اين طرف و آن طرف و جلو و عقب نگاه مىكند، بر اثر انعكاس تصوير در شيشهها يكمرتبه مىبيند كه در فضا جادهاى است و اتومبيلها پشت سر هم از جاده عبور مىكنند، و انسان اينها را مىبيند.
💢انسان بايد اول اين دستگاهى را كه با آن كار مىكند و واقعيات را مىبيند، بشناسد، دستگاهى كه انسان نمىتواند از آن مجزا باشد. مثلاً بايد ببيند كه در اين دستگاه، اول يك عدسى وجود دارد كه اشياء را بزرگ مىكند و بعد از آن آينهاى كه كوچك مىكند، بعد از آن چيزى كه رنگ اشياء را سبز مىكند، و چيزهاى ديگر. اگر اينها را خوب بشناسيم، با محاسبۀ اينها و با درنظر گرفتن همۀ اين محاسبات مىتوانيم واقعيات را تشخيص بدهيم. ولى خيلى سادهلوحى است كه ما بگوييم از وراى اين دستگاه [جهان را مىبينيم] و همان را كه در خارج وجود دارد [ادراك مىكنيم.] نمىشود گفت من كه دارم مىبينم و حس مىكنم، پس همان جور است كه مىبينم و حس مىكنم. اين اشتباه است.
💢اين است كه شناخت ذهن و مسائل آن از اركان فلسفه است، گو اينكه شناخت ذهن از آن جهت كه شناخت ذهن است از مبادى فلسفه شناخته مىشود و امروزيها اغلب اين را جزء منطق دانستهاند نه فلسفه، ولى به هرحال يك امر خيلى لازمى است. علماى اسلام در دورههاى بعد مخصوصاً از بوعلى به اين طرف هر چه كه جلو آمدهاند در اثر همين برخوردها خواه ناخواه اجبار پيدا كردهاند كه وارد مسائلى بشوند كه آن مسائل در واقع شناخت خود ذهن است نه شناخت مستقيم واقعيت؛ يعنى با شناخت ذهن است كه بعد واقعيت را خوب مىشود شناخت. [به همين جهت] يك دسته از مسائل را تحت عنوان اينكه چه چيز انتزاعى است و چه چيز حقيقى، يا چه چيز اعتبارى است و چه چيز واقعى، مطرح كردهاند، و از مسائل خيلى مهم است. (الهیات شفاء. جلد دوم. ص 76)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#پیامبر_اکرم
◾️دو چشم بی رمق وا کن پدر جان
◾️غم ما را تماشا کن پدر جان
◾️همه پشت و پناه ما تو هستی
◾️نظر بر حال زهرا کن پدر جان
◾️کنار بسترت احیا بگیرم
◾️میان وادی غم ها بمیرم
◾️پدر جان تو دعایت مستجاب است
◾️دعا کن زود بعد از تو بمیرم
◾️کند آه دل تو بی قرارم
◾️به روی صورتت صورت گذارم
◾️خودت گفتی که حورای بهشتم
◾️توان ضربۀ سیلی ندارم
◾️پس از تو صبر زهرا سر بیاید
◾️زمان غربت حیدر بیاید
◾️پس از تو خانهام آتش بگیرد
◾️صدای من ز پشت در بیاید
◾️کشد آتش به دور من زبانه
◾️زنم ناله به زیر تازیانه
◾️بیا بابا که زهرا بی پسر شد
◾️میان این در و دیوار خانه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
مقاله محمد(ص) و اسلام.pdf
211.9K
📚#پیامبر_اکرم| مقاله محمد(ص) و اسلام از علامه طباطبابی
✍ علامه طباطبایی
📌استاد مکررا توصیه به خواندن متن این مقاله از علامه طباطبایی دارند و آن را به عنوان نگاهی صحیح و عمیق به اسلام که قابلیت تطبیق بر جامعه امروز دارد، معرفی میکنند. #حتما_بخوانید
#علامه_طباطبایی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
استاد علی فرحانی solhe emam hasan _01_01.mp3
6.17M
#تاریخ
#شهادت_امام_حسن
💢تفاوت تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی
💢صلح امام حسن علیه السلام
🎙استاد علی فرحانی
💠 استاد با تفکیک تاریخ نقلی از تاریخ تحلیلی ؛ تاریخ تحلیلی را به تفسیر موضوعی و تاریخ نقلی را به تفسیر ترتیبی تمثیل می کنند.
💠 از آنجا که تفسیر موضوعی نیازمند تسلط بر تفسیر ترتیبی است؛ تحلیل تاریخی هم فراتر از صرف نقل حوادث تاریخی است.
💠 جالب اینکه توانایی بر تحلیل تاریخی متفرع بر ملکه اسلام شناسی است لذا است که تحلیل های تاریخی مجتهدینی همچون #شهید_مطهری با دیگر تحلیل ها متفاوت است.
♨️ استاد در این صوت به قسمتی از تاریخ نقلی حادثه صلح امام حسن(ع) پرداخته و تبیین می کنند که حقیقتا امام در آن شرائط #مجبور به صلح شدند نه اینکه روحیه جنگ آوری نداشته باشند.
♨️ مجبور شدن امام بر صلح هم به خاطر #بی_بصیرتی و #دنیا_طلبی سردار سپاه حضرت بود❗️
#تاریخ #شهادت_امام_حسن(ع)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
12.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تشرفمرحومعلامهحسنزاده (ره)
به محضر امام رضا علیه السلام
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#امام_رضا| صلوات خاصه امام رضا/ امام رضا علیه السلام و باطن حرم مطهر رضوی در بیان آیت الله بهجت(ره)
📌شهادت امام رضا علیه السلام را به مخاطبین عزیز و تمام شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تسلیت عرض مینماییم
#اهل_بیت
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ثبت نام در دومین دوره تمدن نوین اسلامی: دوران جدید تا ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۳
⭕️ در قالب یک دوره آموزشی و نظری در روزهای 18 تا 20 شهریور ماه 1403، حضوری و مجازی
✅اساتید و مربیان دوره:
♦️حجت الاسلام استاد علی فرحانی
♦️دکتر حسن رحیمپور ازغدی
♦️استاد عبدالحمید نقره کار
♦️دکتر محمدهادی همایون
♦️دکتر پرویز امینی
♦️دکتر عبدالکریم خیامی
♦️دکتر عطاءالله بیگدلی
♦️دکتر محمدجبارپور
♦️دکتر بهزاد عمران زاده
♦️دکتر حمید دهقانیان
♦️دکتر علی امینیان
♦️استاد جمال یزدانی
🟥متقاضیان جهت کسب اطلاع بیشتر به تارنمای پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره) به آدرس sadr.ihu.ac.ir و یا کانال این پژوهشکده در پیام رسان های ایتا و بله با آی دی @sadr_ir مراجعه کنند، همچنین، تلفن 76702510-021 (داخلی 222) و نیز پست الکترونیکی sadr@ihu.ac.ir پاسخگوی تمامی علاقمندان خواهد بود.
🔹 درباره دوران جدید https://b2n.ir/n53972
🔹️ فرم ثبت نام https://b2n.ir/f60865
🔹️ سوالات متداول https://b2n.ir/d97953
🟥 پژوهشکده تمدنی شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌عبارت عجیب آیت الله شیخ محمدتقی آملی در مورد علامه طباطبایی
🎙علامه حسن زاده
💢...بعد سخن از مرحوم آقاى قاضى و استاد علامه طباطبايى و اخوى محترم ايشان آية اللّه مرحوم آقا سيد محمد حسن الهى به ميان آوردم، مرحوم آقاى آملى به من فرمودند:
❇️«آقا! اگر كسى بايد در تحت تصرف و تعليم كاملى به جايى برسد و قدمى بردارد، من براى شما بهتر از جناب آقاى طباطبايى (يعنى علامه طباطبايى صاحب تفسير الميزان) كسى را نمىشناسم و بيشتر با ايشان مراوده داشته باشيد كه ايشان و مرحوم سيد احمد كربلايى كشميرى در ميان شاگردان مرحوم آقاى قاضى (آية اللّه حاج سيد على آقاى قاضى طباطبايى تبريزى قدّس سره) از همه بهتر بودند و آقاى طباطبايى در همان وقت كشفيات بسيار داشتند».
📚 هزار و یک کلمه. جلد اول ص 305-306 / مقدمه ای بر مقاله معنویت تشیع. ص 22
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b