erfan-khaneghah.mp3
341K
🔊🔊 #بشنوید
♨️عرفان، خانقاهی نیست/ از دیدگاه امام خمینی (ره) ما به دنبال تربیت #عارف نیستیم، میخواهیم #مسلمان تربیت کنیم./ عرفان فقط جلوه ای از اسلام است.
🔰استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
#اخلاق_و_عرفان
@fater290
🔉🔉 #بشنوید
💢انسان، در قوس نزول، عقلِ ربّ النوع ندارد.
🔰استاد علی فرحانی
⚡️استاد در این صوت بیان می دارند که از دیدگاه علامه طباطبایی، انسان تنها موجودی است که در قوس نزول، عقلِ ربّ النوع ندارد. و به همین دلیل است که انسان می تواند در قوس نزول از مرحله عقل عبور کند و به عالم اسماء و صفات و بالاتر از آن برسد.
⚡️ایشان در توضیح این مسئله، عباراتی از مرحله اتحاد عاقل به معقول از کتاب نهایه و تعلیقه آیت الله مصباح به این بخش از عبارت را شرح می دهند.
⚡️انشالله بشنوید و استفاده ببرید.
◀️لینک دانلود صوت👇👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/ensan-rabbo-noae-nadarad.mp3
#پای_درس_استاد
#فلسفه #عرفان
@fater290
📚تعلیقه علی نهایه الحکمه
🔰آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
لینک دانلود
http://alfeker.mediafire.com/file/qej8pxiaa7dmwku
#کتابخانه_مجازی #فلسفه
@fater290
🌀عرفان و معرفت در جبهه ها
🔺من هر وقت که چهره اینهایی که دارند رو به جبههها میروند ملاحظه میکنم واقعاً از خودم خجالت میکشم که اینها به چه مقامی رسیدهاند، به چه پایهای از #عرفان، چه پایهای از #معرفت رسیدهاند که این طور با هیجان، این طور #برای_خدا رو به #جبهه ها میروند.
📚صحیفه امام ج۲۰ ص۱۴۹
#در_مدرسه_امام_خمینی
#عرفان #شهادت #جهاد
@fater290
کانال فاطر را علاوه بر #ایتا در #اینستاگرام و #تلگرام هم دنبال کنید.
💠ایتا
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠اینستاگرام
https://www.instagram.com/fater__290
💠تلگرام
https://t.me/joinchat/AAAAAEEZEeRm6cajV6FFSA
♨️هجرت از خود به سمت خدا
🔰امام خمینی (ره)
🔅هجرت یک معنای بزرگی است. و از همه هجرتها [مهمتر] هجرت از #خودبینی و راه افتادن از این #انانیت نفس و هجرت از خود به خداست.
🔅هجرت رسول اکرم، از مکه به مدینه برای این بود که به بشر #راه_هجرت را، این هجرت از خود به خدا را نشان بدهد. تعلیمات انبیا برای همین هجرت است که ما از ظلمات، از تاریکیها، از خودخواهیها، از نفسانیتها، هجرت کنیم به سوی خدا و پشت کنیم به خودمان و به آمال شیطانی خودمان؛ و رو کنیم به خدای تبارک و تعالی.
🔅وَ مَن یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهَاجِراً إلَی اللّهِ و رَسوُلِهِ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجرُهُ عَلَی اللهِ. محتمل است که همین هجرت از خانه، طبیعت باشد؛ از جهت نفس باشد. ممکن است «بیت» همین #بیت_نفس انسان باشد. یعنی همین طبیعت که بیت نفس است و نفس در او محبوس است. ممکن است [معنای] آیه شریفه این باشد که کسی که از این بیت نفس خارج شد، «مهاجراً إلی الله و رسوله» رو آورد به خدا و رسول، و از آن چیزهایی که وادار میکند انسان را [برای] توجه به دنیا، توجه به آمال دنیایی، و بازمیدارد انسان را از رسیدن به خدا، از رسیدن به حقیقت این تعلقاتی که انسان دارد به دنیا، که هر انسانی تعلق به دنیا دارد، و نفس متعلق به دنیاست، توجه به خود و آمال خودش دارد و اگر چنانچه کسی از این بیت، از این بیت ظلمانی، از این بیتی که ما را بازمیدارد از وصول به کمالات انسانی.
🔅کسی خارج بشود از این بیت و رو بیاورد به خدا، هجرت کند به سوی خدای تبارک و تعالی و رسول خدا، که آن هم هجرت به خداست، برسد تا آنجایی که «ادرکه الموت» حالا یا «ادرکه الموت»، یعنی آن موت اختیاری که از برای اولیای خدا هست که از همه آمال خودشان دست برمیدارند و فانی میشوند در حق تعالی، یا اینکه در این مهاجرتی که [میکند] ادراک موت بشود همان موت معهود، این وقع اجره علی الله- این دیگر هیچ- بنا بر آن احتمال اول، دیگر اجری جز اینکه خدا به او بدهد اجر دیگری را نمیخواهد. اصلًا برای او دیگر آمال و آرزویی نیست. فقط خدا را میخواهد.
📚صحیفه امام، ج۱۲ ص۵۹
#عرفان #تفسیر
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
▪️رمز تعارض های موجود در سیره اهل بیت علیهم السلام چیست؟
🔰 شهید آیت الله مطهری
🔺ما در سيرت پيشوايان دين به اموري برميخوريم که بهحسب ظاهر با يکديگر تناقض و تعارض دارند، همچنانکه در اخبار و آثاري که از پيشوايان دين رسيده احيانا همين تعارض و تناقض ديده ميشود.
🔺در آن قسمت از اخبار و روايات متعارض که مربوط به فقه و احکام است، علما در مقام حل و علاج آن تعارضها برآمدهاند که در محل خود مذکور است. در سيرت و روش پيشوايان دين هم همين تعارض و تناقض در بادي امر ديده ميشود، بايد ديد راهحل آن چيست؟
🔺اگر در اخبار متعارض که در فقه و احکام نقل شده، تعارضها حل نگردد و هر کسي يک خبر و حديثي را مستمسک خود قرار دهد و عمل کند مستلزم هرج و مرج خواهد بود. سيرت و روش پيشوايان دين هم که با يکديگر به ظاهر اختلاف دارد همينطور است، اگر حل نگردد و رمز مطلب معلوم نشود مستلزم هرج و مرج اخلاقي و اجتماعي خواهد بود.
🔺ممکن است هر کسي به هواي نفس خود يک راهي را پيش بگيرد و بعد آن را با عملي که در يک مورد معين و يک زمان معين از يکي از ائمه نقل شده توجيه و تفسير کند، باز يک نفر ديگر به هواي خود و مطابق ميل و سليقه خود راهي ديگر ضد آن راه را پيش بگيرد و او هم به يک عملي از يکي از ائمه که در مورد معين و زمان معين نقل شده استناد کند و بالاخره هر کسي مطابق ميل و سليقه و هواي نفس خود راهي پيش بگيرد و براي خود مستندي هم پيدا کند.
🔺مثلا ممکن است يک نفر طبعا و سليقتا و تربيتا سختگير باشد و زندگي با قناعت و کمخرجي را بپسندد، همينکه از او بپرسند چرا اينقدر بر خودت و خانوادهات سخت ميگيري بگويد رسول خدا و علي مرتضي همينطور بودند، آنها هرگز جامه خوب نپوشيدند و غذاي لذيذ نخوردند و مرکوب عالي سوار نشدند و مسکن مجلل ننشستند، آنها نان جو ميخوردند و کرباس ميپوشيدند و بر شتر يا الاغ سوار ميشدند و در خانه گلي سکني ميگزيدند.
🔺و باز يک نفر ديگر طبعا و عادتا خوشگذران و اهل تجمل باشد، و اگر از او سؤال شود که چرا به کم نميسازي و قناعت نميکني و زهد نميورزي، بگويد چون امام حسن مجتبي و يا امام جعفر صادق اينطور بودند، آنها از غذاي لذيذ پرهيز نداشتند، جامه خوب ميپوشيدند، مرکوب عالي سوار ميشدند، مساکن مجلل هم احيانا داشتند.
🔺همچنين ممکن است يک نفر يا افرادي طبعا و مزاجا سر پرشوري داشته باشند و طبعشان سکون و آرامش را نپسندد و براي توجيه عمل خود به سيرت پيغمبر اکرم (ص) در صدر اسلام يا به نهضت حسيني (ع) استدلال کنند، و يک نفر يا افراد ديگر که برعکس مزاجآ عافيتطلب و گوشهگير و منزوياند و در نفس خود شهامت و جرأتي نميبينند، موضوع تقيه و راه و روش امام صادق (ع) يا ائمه ديگر را مورد استناد خود قرار دهند.
آنکس که مثلا طبعا معاشرتي و اجتماعي است به عمل و سيرت يک امام و آنکس که طبعا اهل عزلت و تنهايي است به سيرت يک امام ديگر متوسل شود.
🔺بديهي است در اينصورت نه تنها سيرت و روش پاک و معنيدار رسول اکرم و ائمه اطهار مورد استفاده قرار نميگيرد، بلکه وسيلهاي خواهد بود براي اينکه هر کسي راه توجيهي براي عمل خود پيدا کند و به دعوت و سخن کسي گوش ندهد و جامعه دچار هرج و مرج گردد.
🔺واقعا هم چنين تعارض و تناقض ظاهري در سيرت ائمه اطهار ديده ميشود؛ ميبينيم مثلا حضرت امام حسن (ع) با معاويه صلح ميکند و اما امام حسين (ع) قيام ميکند و تسليم نميشود تا شهيد ميگردد؛ ميبينيم که رسول خدا و علي مرتضي در زمان خودشان زاهدانه زندگي ميکردند و احتراز داشتند از تنعم و تجمل، ولي ساير ائمه اينطور نبودند. پس بايد اين تعارضها را حل کرد و رمز آنها را دريافت.
🔺گفتم بايد اين تعارض را حل کرد و رمز آن را دريافت. بلي بايد رمز آن را دريافت. واقعا رمز و سرّي دارد. اين تعارض با ساير تعارضها فرق دارد، تعارضي نيست که روات و ناقلان احاديث بهوجود آورده باشند و وظيفه ما آنگونه حل و رفع باشد که معمولا در تعارض نقلها ميشود، بلکه تعارضي است که خود اسلام بهوجود آورده، يعني روح زنده و سيال تعليمات اسلامي آن را ايجاب ميکند. بنابراين اين تعارضها در واقع درس و تعليم است نه تعارض و تناقض، درس بسيار بزرگ و پرمعني و آموزنده.
📚 ادامه این مطلب و رمزگشایی از تعارض های سیره اهل بیت را از کتاب بیست گفتار، فصل امام صادق ص 124 مطالعه کنید.
#اهل_بیت #اندیشه_مطهر
@fater290
هدایت شده از عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
شهادت امام صادق (علیه الصلاة و السلام) را تسلیت عرض می کنم.
#سیره_امام_صادق(ع) را می توان #مدیریت_تمدنی جهان اسلام دانست. #تحلیل_سیره آن حضرت از این زاویه برای امروز ما بسیار درس آموز است. چندی پیش در جمع صمیمانه دوستان نکاتی در این باب طرح کردم.
صوت جلسه به مناسبت شهادت حضرت تقدیم می گردد.
https://eitaa.com/amin_asadpour
المرسلات
فایل صوتی #امام_صادق_الگوی_مدیریت_تمدنی #شهادت_امام_صادق ۱۳۹۵/۵/۹ https://eitaa.com/amin_asadpour
👆👆👆
صوت بیانات استاد امین اسدپور با موضوع "امام صادق (ع) الگوی مدیریت تمدن" به مناسبت شهادت امام صادق (ع).
@fater290