eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
#اطلاعیه ✅نقد و بررسی کتاب #پسااسلامیسم 🔰با حضور استاد امین اسدپور @fater290
🎥فایل تصویری نقد و بررسی کتاب پسااسلامیسم توسط استاد امین اسدپور را در کانال زیر مشاهده کنید 👇👇 https://eitaa.com/amin_asadpour https://eitaa.com/amin_asadpour @fater290
🔅میلاد علی بن موسی الرضا علیه السلام را تبریک عرض میکنیم. @fater290
♨️ملاک اهل بیتی بودن چیست؟ چه کسانی فرزندان حضرت زهرا س هستند؟ 📖شرح حدیثی از امام رضا(ع) 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰 🔉🔉شرح حدیث: صوت بیانات استاد آیت الله فرحانی را بشنوید👇👇👇👇 🆔http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/asatid/ayatollah/zorrie-hazrate-zahra-sharhe-revayat.mp3 📌 نشست بصیرتی تهران ۹۷/۵/۱۰ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ✅متن حدیث 💢حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْفَيْضِ صَالِحُ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ أَبِي حَمَّادٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءُ الْبَغْدَادِيُّ 💢قَالَ: كُنْتُ بِخُرَاسَانَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِي مَجْلِسِهِ وَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى حَاضِرٌ قَدْ أَقْبَلَ عَلَى جَمَاعَةٍ فِي الْمَجْلِسِ يَفْتَخِرُ عَلَيْهِمْ وَ يَقُولُ نَحْنُ وَ نَحْنُ 💢وَ أَبُو الْحَسَنِ ع مُقْبِلٌ عَلَى قَوْمٍ يُحَدِّثُهُمْ فَسَمِعَ مَقَالَةَ زَيْدٍ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ فَقَالَ يَا زَيْدُ أَ غَرَّكَ قَوْلُ نَاقِلِي الْكُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ ع أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى النَّارِ فَوَ اللَّهِ مَا ذَاكَ إِلَّا لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع يُطِيعُ اللَّهَ وَ يَصُومُ نَهَارَهُ وَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ تَعْصِيهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِيئَانِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ 💢 إِنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع كَانَ يَقُولُ لِمُحْسِنِنَا كِفْلَانِ مِنَ الْأَجْرِ وَ لِمُسِيئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ الْعَذَابِ 💢قَالَ الْحَسَنُ الْوَشَّاءُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ لِي يَا حَسَنُ كَيْفَ تَقْرَءُونَ هَذِهِ الْآيَةَ قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَقَدْ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ 💢فَقَالَ ع كَلَّا لَقَدْ كَانَ ابْنَهُ وَ لَكِنْ لَمَّا عَصَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ 💢كَذَا مَنْ كَانَ مِنَّا لَمْ يُطِعِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَيْسَ مِنَّا وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ. 📚 عیون اخبارالرضا ج2 ص 232 @khetabate_ghanoonieh
🌐مقامات معنوی اهل بیت و درس زندگی آنها 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۲/۶/۲۶ ✅مقامات معنوی و روحانیّت این وجودات مقدّسه، حقیقتاً از درک عقلانی ما هم بیشتر است، چه برسد به توصیف زبانىِ ما؛ لکن در مقابل چشم ما و چشم تاریخ، زندگی این بزرگواران یک درس عملی و جاودان و غیرقابل انکار است. اگر ما در مواردی به زندگی ائمّه (علیهم‌السّلام) میپردازیم، سیاستهای آنها را، تدبیرهای آنها را، شرح حال آنها را مورد تکیه قرار میدهیم، نه به این معنا است که این بخش، اهمّ و اعظم بخشهای زندگی آن بزرگواران است؛ نه، آن عالَم معنا و آن قرب الی الله و آن معرفت و محبّتی که موج میزند در آن دلهای بی‌نظیر، یک داستان دیگری است. لکن آنچه جلوی چشم ما است، زندگی این بزرگواران است که باید از آنها درس گرفت. @fater290
📚عیون اخبارالرضا 🔰شیخ صدوق @fater290 👇👇
المرسلات
📚عیون اخبارالرضا 🔰شیخ صدوق @fater290 👇👇
📚معرفی و دانلود کتاب: عیون اخبارالرضا (ع) 🔹«عیون أخبار الرضا» نوشته ابو جعفر، محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، مشهور به «شیخ صدوق» (305ق الی 381ق) می باشد، که در سال های آغازین غیبت کبری نگاشته شده است. 🔹کتاب «عیون أخبار الرضا» ، کتابی حدیثی و به زبان عربى است که شامل دو دسته روایت است: 1- روایات هایی پیرامون امام رضا علیه السلام 2- روایت هایی از ایشان پیرامون موضوعات گوناگون 🔹شیخ صدوق در مقدمه کتاب، به سبب تألیف آن اشاره کرده است؛ «صاحب بن عباد دیلمی»، وزیر دانشمندِ حکومت شیعیِ آل بویه، دو قصیده در مدح امام رضا علیه السلام می سراید و به شیخ صدوق هدیه می کند.­ شیخ نیز در پاسخ، این کتاب ارزشمند را می نگارد و به پاس خدمات صاحب بن عباد به مذهب تشیع، به کتابخانه وی هدیه می نماید. 🔹این کتاب، به خاطر اعتبار مؤلفش، و نیز به جهت مباحث عقیدتی مهمی که در بر دارد، همواره مورد توجه علما بوده است. مرحوم میرداماد، در مدح این کتاب، شعری عربی سروده است. 🔹شیخ صدوق، پس از مقدمه، 952 روایت را ذیل 69 باب تنظیم نموده است. به چند نمونه از ابواب کتاب توجه فرمایید: «علت نام گذاری امام رضا علیه السلام، به رضا»، «احادیثی پیرامون مادر حضرت»، «احادیثی از حضرت، پیرامون توحید»، «احادیثی از حضرت، پیرامون ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها»، «احادیثی از حضرت، در مورد علت امور مختلف»، «پیرامون ماجرای طلب باران به درخواست مأمون و...»، «خبر حضرت از کشته شدنشان با زهر و...»، «روایتی از ابو صلت، درباره نحوه شهادت حضرت»، «ذکر کراماتی که به برکت قبر شریف حضرت ظاهر شده است» و... 📌لینک دانلود کتاب👇👇 🆔http://mktba.net/library.php?id=9706 @fater290
♨️تمدن شیعی ایران اسلامی مدیون هجرت عالم اهل بیت (امام رضا علیه السلام) به ایران است. 🔰استاد آیت الله فرحانی ۹۹/۴/۱۲ 🔅🔅میلاد امام رضا (ع) مبارکباد. @fater290
♨️ سلسه جلسات هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)/ استاد علی فرحانی 👈 مباحث جلسه اول + لینک دانلود صوت @fater290 👇👇
المرسلات
♨️ سلسه جلسات هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)/ استاد علی فرحانی 👈 #ف
♨️ سلسه جلسات هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)/ استاد علی فرحانی 👈 مباحث جلسه اول (۹۹/۴/۸) + لینک دانلود صوت 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 1⃣معناو مفهوم هماهنگی دو نظام فکری و بررسی امکان آن ⏰05:01 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/01-manzoore-az-hamahangi-do-nezam.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 2⃣یکی از لوازم ورود به این بحث این است که هر کس میخواهد وارد در این موضوع شود، باید بر آثار امام و علامه مسلط باشد. ⏰05:45 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/02-lozoome-khandane-asare-emam-v-allame.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 3⃣جایگاه مسائل انسان شناسی در منظومه فکری اسلامی و سیر ریاضی در مباحث ⏰08:31 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/03-jayegahe-ensanshenasi-v-seire-riazi.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 4⃣ساختار کلی نظام فکری امام و علامه (سیر کلی مباحث آینده) ⏰02:50 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/04-sakhtar-v-seire-kolli-bahs.mp3 🔸دیدگاه علامه در مسئله عقول عرضیه و تاثیر آن در غایت کمال انسان ⏰05:52 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/05-didgahe-allame-dar-oghoole-arzi-v-tasire-an-dar-ghayate-kamale-ensan.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 5⃣سبک شناسی امام و علامه در طرح مباحث و تفاوت ادبیات علمی آنها 🔸سبک شناسی علامه در طرح مباحث ⏰11:35 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/06-sabk-shenasi-allame-dar-tarhe-mabahes.mp3 🔸مقدمه: دو نگاه به عرفان نظری ⏰15:21 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/07-do-negah-be-erfan-nazari.mp3 🔸سبک شناسی امام در طرح مباحث ⏰13:42 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/08-sabk-shenasi-emam-khomeni-dar-tarhe-mabahes.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 6⃣روش شناسی بررسی هماهنگی نظام امام و علامه/ لزوم تبدیل اصطلاحات امام و علامه به یکدیگر با محوریت برهان ⏰10:54 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/09-lozoome-tabdile-estalahate-emam-be-allame-ba-ebarate-anha.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 7⃣نگاه امام و علامه به شریعت و تاثیر آن در روش شناسی و جایگاه مباحث ⏰03:02 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/10-negahe-emam-v-allame-be-shariat-v-taasire-an-dar-jayegah-mabahes.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ @fater290
🔉🔉 💢نماز یکشنبه های ذی القعده 🔰استاد علی فرحانی 💠استاد در این صوت درباره اهمیت و شرایط خواندن نماز یکشنبه ذی القعده، نکات مهمی بیان می کنند. 📌لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/namaze-yekshanbe-zelghadeh.mp3 ⚡️ 👆👆 @fater290
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم 🎁 شروع کلاس طرح بینش مطهر استان قم 💢 موضوع این مرحله: «نظام حقوق زن و مرد» 🎙استاد حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی 🏛 مکان: موسسه آموزش عالی معصومیه (کلاس های حضوری می باشد.) ⭕️ کسانی که مایلند به صورت و در کلاس شرکت کنند می توانند واژه «نظام حقوق زن» را به آیدی @shahid133 ارسال کنند. 📝مهلت ثبت نام فقط تا سه شنبه 17 تیر ماه ساعت 18:00 با کانال جامع اندیشه های شهید مطهری همراه باشید @bineshemotahar_qom
هدایت شده از در نوبت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ♨️پیرامون دیدگاه علامه طباطبایی در مورد عرفان نظری 🔰استاد علی فرحانی @fater290
28.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💠اگر کسی بخواهد وارد در بحث پیرامون اندیشه های امام و علامه بشود، لازم است که بر اندیشه و آثار ایشان مسلط باشد. 🔰استاد علی فرحانی 📌 بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه، جلسه اول، ۹۹/۴/۸ @fater290
🌐آقا تو از اسلام چه اطلاعى دارى كه میگويى نمی‏شود؟ 🔰امام خمینی (ره) ✅شنيدم كه يكى از اينهايى كه تازه آمده است، براى اينكه دلش مى ‏خواهد يك چيزى بشود گفته است كه نمى‏ شود اسلام را درست كرد! آقا تو از اسلام چه اطلاعى دارى كه مى‏ گويى نمى ‏شود؟ چه مى ‏دانى اسلام چه هست و نمى‏ شود. همين حرف است كه من مى‏ گويم كه اسلام را مخفى كردند نگذاشتند به مردم برسد. اسلام همين طور در بسته. خيال كردند همين است كه بروند صبح نماز بخوانند! خوب ما ببينيم كه رؤساى اسلام ما چه بودند. حضرت امير نمازش را مى‏ خواند، شمشيرش را هم مى‏ كشيد. شمشيرش دستش بود، نماز هم مى ‏خواند؛ هر دو بود. قضاوت هم مى‏ كرد. همه كارها را مى‏ كرد. 📚صحیفه امام، ج6ص342 @fater290
المرسلات
🌐آقا تو از اسلام چه اطلاعى دارى كه میگويى نمی‏شود؟ 🔰امام خمینی (ره) ✅شنيدم كه يكى از اينهايى كه تاز
🔹یکی از دغدغه های مهم حضرت امام، خصوصا در سالهای بعد از انقلاب، مسئله صحیح است. ایشان در آثار مختلف بیانی و بنانی خود این مسئله را تبیین می کنند. 🔹خطاب حضرت امام در متن بالا به یکی از افراد در قوه قضائیه است که معتقد بوده است که نمیتوان را در جامعه اجرا کرد. 🔰ادمین @fater290
🌎سازگاری دین با تمدن، علم و پیشرفت ❇️امام خامنه ای 🔱 در دوران رژیم طاغوت به جامعه‌ی جوان کشور این جور تفهیم میکردند که اگر میخواهید به تمدّن و پیشرفت برسید باید دین را کنار بگذارید؛ میگفتند دین و دین‌داری و ایمان دینی با علم و پیشرفت و مانند اینها نمیسازد. امروز بیایند چشمهای کورشان را باز کنند، ببینند که بهترین صنایع ما، پیشرفته‌ترین صنایع بزرگ ما که در رقابت با کشورهای درجه‌ یک دنیا در صدر فهرست قرار داریم، به وسیله‌ی جوانهای دعای کمیل‌خوان و نمازشب‌خوان دارد پیشرفت میکند؛ جوانهای اهل اعتکاف، جوانهای اهل دعای ندبه، جوانهای متدیّن. ما در بحثهای صنایع پیشرفته‌ی امروز دنیا، در نانو، در هسته‌ای، در موشکی، در فنّاوری زیستی و در بقیّه‌ی فنون پیشرفته‌ی دنیا، امروز ما در رقمهای بالا قرار داریم، در صفوف مقدّم قرار داریم؛ عمده‌ی کسانی که این کارها را میکنند، جوانهای متدیّن که ما از نزدیک با خیلی از اینها آشنا هستیم، هستند.  📚۹۸/۱/۱ @fater290
🔉🔉 ♨️تفکر در آیات آفاقی و انفسی 🔰استاد علی فرحانی 📌 لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/tafakkoro-saaten.mp3 @fater290
35.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢ملاک و محور مباحث در بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه، است. 🔰استاد علی فرحانی 📌 بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه، جلسه اول، ۹۹/۴/۸ 🌐🌐لینک مشاهده در اینستاگرام👇 https://www.instagram.com/tv/CCYQ2AZpSOu/?igshid=1ccpl68pg9wtj @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اقامه عدل را انبیایی کردند که اهل و بودند 🎙 : 💬 دعا و مناجات و ذکر، نه‌ تنها انسان را از فعالیت باز نمی‌دارد، بلکه همین دعاها را اگر انسان درست بخواند، آدم را می‌سازد و انسان‌هایی تربیت خواهند شد که در دنیا اقامه عدل خواهند کرد. •┈┈••✾••┈┈• 🔊لطفا منتشر کنید
🔉🔉 ❄️آقای قاضی، واقعیت عجیبی داشت/ایشان علامه طباطبایی را برای آینده تربیت کرد/آقای قاضی به ایشان دستور تفکر می داد/پیشگویی ایشان در مورد وقوع انقلاب به دست امام خمینی (ره) 🔰استاد علی فرحانی ⏰زمان: 03:27 👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/aghaye-ghazi-vagheiate-ajibi-dasht.mp3 @fater290
🌎فقه و هنر ❇️مقام معظم رهبری ✏️یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینه‌ى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقوله‌ هنر آشنایى داشته باشد؛ اگر با این مقوله آشنایى [نداشته باشد] و نشناسد هنر را و نداند که هنر چیست و خصوصِ این مقوله‌ هنرى چه حدّومرزهایى دارد، چه تعریفى دارد، بعید است که بتواند درست حکم را از آب دربیاورد؛ چون یکى از شرایط استنباط درست حکم، شناخت موضوع است؛ موضوع را باید خوب شناخت. اگر موضوع را نشناسیم، حکم بدرستى به دست نمى‌آید. بنابراین به نظر من جا براى این کار خیلى زیاد است؛ هم راجع به خود هنر و فلسفه‌ فقه هنر بعد هم فقه هنر با ورود در مسائل فقهى هنر، حدّومرزهاى هنر را مشخّص کردن و نظر اسلام را گفتن. 📚 21/10/94 @fater290
🔉🔉 ♨️ دو نکته درباره 🔰استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت بعد از توضیحی در مورد محتوای آیه دو نکته و سوال مهم را بیان می کنند: 1⃣در این آیه پس از اینکه اشهاد بر نفس اتفاق می افتد، انسان ها، اقرار به خدای متعال می کنند و ربوبیت مربوط به مقام توحید افعالی است. سوال این است که آیا به وسیله فقط به مرحله می توان رسید یا به مقام بالاتر هم می توان صعود کرد؟ 2⃣نکته دوم این است که این آیه مربوط به قوس نزول انسان و مربوط به قبل از عالم ماده است. سوال این است که در آن عوالم که امکان استعدادی وجود ندارد، کثرت افرادی انسان چگونه توجیه می شود؟ 📌استاد به مناسبت سوال دوم نکاتی در مورد نگاه فلاسفه و عرفا در توجیه علم تفصیلی قبل الایجاد خداوند به موجودات و شباهت نظر فلاسفه مشاء به عرفا در این مسئله و همچنین حضرات خمس از نگاه عرفا، بیان می کنند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️لینک دانلود و استماع صوت ⏰مدت زمان: 15:13 👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/do-nokte-dabare-aye-aalame-zar.mp3 @fater290
📝 : پیرامون روش تحصیل منطق 🔰حجت الاسلام مقدسی @fater290👇
المرسلات
📝 #یادداشت: پیرامون روش تحصیل منطق 🔰حجت الاسلام مقدسی @fater290👇
📝 : پیرامون روش تحصیل علم 📌 حجت الاسلام مقدسی در کانال معارج (@maarejj) درباره یکی از های استاد فرحانی درباره روش تحصیل منطق، را نوشته اند که متن آن را در ادامه می خوانیم. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/050-piramone-khandane-mantegh-v-jambandi-doroos@almorsalat.mp3 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔴 بنده در این به مناسبت مطالبی که استاد در این صوت بیان می کنند دو نکته مهم را تذکر می دهم: 1️⃣ ♨️ بسیاری از دوستانی که با استاد فرحانی آشنا می شوند همیشه این سوال برای آنها مطرح است که «سبک شروع از چگونه است؟» 🔹 این صوت بخشی از جلسه هفتاد و سوم اصول مظفر بخش اول (پایه پنجم) است. استاد در بخش اول این صوت به مناسب مسئله بحث بسیار ارزشمندی درباره و بیان می کنند. 🔻 در این بحث استاد به صورت کاربردی، سبک شروع از را در این موضوع پیاده می کنند. ایشان با پرسش و پاسخ ها و بررسی جوانب و لوازم مسئله و و تفاوت این دو، نشان می دهند که برای فهم چیستی ماده و جهت صرفا به تعریف آن ها نمی توان بسنده کرد و لازم است با بررسی جوانب مختلف آن، شناخت صحیحی از این مفهوم و ابعادش حاصل شود. 🔻پس از شناخت جوانب مختلف این مسئله، ثمرات و کاربردهای صحیح آن نیز روشن می گردد. 🔻براساس این تبیین، بسیاری از ابهاماتی که در «مطلب هل» و «مطلب لم»، (هستی و چرایی) مسائل وجود دارد، از عدم فهم صحیح چیستی آن مسئله نشأت می گیرد. لذا مسئله و که در ذهن بسیاری از طلبه ها بحثی بی ثمر است، پس از فهم صحیح آن ثمراتش آشکار می شود. 2️⃣ 🔰 استاد در این صوت درمورد اهمیت یادگیری علم منطق و ضرورت نظام بخشی ذهن به وسیله قواعد منطق نکات ارزشمندی را بیان می کنند و تاکید می کنند که قبل از اینکه ذهن از مطالب اصولی و فلسفی و ... پر شود باید ابتدا به وسیلۀ قوانین منطق آن را خط کشی و دسته بندی کرد، در غیر اینصورت کسی که در ضمن تحصیل این علوم بخواهد منطق را یاد بگیرد به زیادی دچار خواهد شد. 🤔 یکی از سؤالاتی که بسیاری از دوستان مطرح می کنند این است که ما چگونه این توانایی را به دست بیاوریم؟؟ غالبا تدریس های موجود منطق این ملکه را ایجاد نمی کند و استاد هم صوت کامل و با کیفیتی از منطق ندارند. پس چه باید کرد؟؟ 🔆 پاسخی که به ذهن بنده می رسد و پس از گفتگوهای متعدد، به نظرم می رسد که نظر استاد فرحانی نیز همین مطلب باشد این است که: ✅ از جهت سیر منطقیِ رشد علمی، باید ابتدا تسلط بر گزاره ها و قواعد منطقی حاصل شود و سپس حرکت در مسیر رشد علمی صورت گیرد. 🔰 ولی با توجه به شرایط موجود، راه کار دیگری نیز وجود دارد که استاد نیز در این صوت به آن اشاره ای می کنند. برای توضیح این راه کار مقدمه ای عرض می کنم: یادگیری علم منطق دو بخش دارد: ➖ تسلط و شناخت صحیح گزاره ها و محتوای علم منطق ➖ یادگیری و ملکه شدن استعمال و به کاربردن این علم در سیر اکتسابات علمی ♨️ عزیزانی که تصمیم دارند با سیر علمی استاد فرحانی کار علمی خود را آغاز کنند، ولی مشکل منطق دارند، باید توجه کنند که استاد در ضمن تدریس ، و علاوه بر اینکه مقدار زیادی از گزاره های منطقی را به مناسبت های مختلف تبیین کرده اند، به صورت عملیاتی شیوه استعمال و به کارگیری قوانین منطقی را در این کتب به طلبه یاد می دهند. ♨️ اگر شخصی از ابتدای الموجز مباحث استاد را پیگیری کند و با رعایت تقریرهای منظمی از دروس الموجز و اصول مظفر داشته باشد، لازم است مباحثی را که استاد در موضوعات ذیل بیان می کنند مشخص و جدا نماید: ☑️ ☑️ توضیحات درباره سازمان و کاربرد علم منطق ☑️ توضیحات درباره یکی از مباحث و گزاره علم منطق ☑️ توضیحات در مسئله و علاوه بر این عناوین و عناوین مشابه، لازم است در هر بحث به سبک ورود در بحث و بررسی جوانب مختلف آن دقت نماید. 🔅 با این کار می تواند پس از استماع صوت های مطالب گردآوری شده را دسته بندی و جمع بندی کند. ♨️ استاد در تدریس کتاب با کنترل دقیق ذهن طلاب، گزاره های فلسفی را در چارچوب دقیق ضوابط منطقی ارائه می دهند و اگر سرمایه ای که در الموجز و اصول مظفر برای طلبه فراهم شده را به همراه داشته باشد، وی شکل می گیرد و در مسائل گوناگون، می تواند براساس ضوابط منطقی حرکت کند و در موارد بسیاری به صورت ناخودآگاه به عدم رعایت ضوابط منطقی واکنش نشان می دهد. ✅ پس از تحصیل فلسفه، طلبه می تواند با ملکه ای که به دست آورده است، به صورت پژوهشی، علم منطق را در قالب پروژه های تحقیقاتی جمع بندی نهایی کند. @fater290