eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
🔉🔉 #مهارت_های_تحصیل_علم 💠 لازم است که به جای کار کردن با مشافهات و شنیده های علمی، با متن کتب و آ
💢طلبه باید پیش ملّاى کتابی درس بخواند 🔰علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) 💠اين فقير إلى الله كه خواست شرح قيصرى بر فصوص الحكم را شروع كند از استاد علّامه شعرانى (رضوان الله عليه) راهنمايى خواست، آن جناب فرمود: اگر آقاى فاضل تونى قبول كند خيلى خوب است. بعد از آن استاد شعرانى فرمود كه من به سنّ شما بودم و در تهران درس مى ‏خواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازه‏اى بسزا داشت و شهرت علمى تمام. 💠پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‏ فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى ‏داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است. 📚هزار و يك كلمه، ج‏3، ص: 33 @almorsalat
📚مشکلات العلوم 🔰ملا محمد مهدی نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40) ⬇️لینک دانلود مشکلات العلوم👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/hd5ulerdhocd9j9 @almorsalaat
⚡️چرایی و چیستی مراقبه @almorsalaat 👇👇
cherayi-v-chisti-moraghebeh.mp3
2.11M
🔉🔉 ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت علم حصولی و بازگشت آن به علم حضوری از نگاه علامه طباطبایی، چیستی و چرایی مسئله مراقبه در عرفان و سلک را تبیین می کنند. ایشان می فرمایند که حضرت امام (ره) نیز همین دیدگاه را قائل اند. همچنین نتیجه میگیرند که بدون فلسفه، عرفان به معنای واقعی آن امکان ندارد. ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/538782 @almorsalaat
المرسلات
🔉🔉 #اخلاق_و_عرفان ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت
🌿تحلیل علم حصولی و بازگشت آن به علم حضوری 🔰علامه طباطبایی ✅أنه تقدم أن كل معقول فهو مجرد- كما أن كل عاقل فهو مجرد- فليعلم أن هذه المفاهيم الظاهرة للقوة العاقلة- التي تكتسب بحصولها لها الفعلية- حيث كانت مجردة- فهي أقوى وجودا من النفس العاقلة- التي تستكمل بها و آثارها مترتبة عليها- فهي في الحقيقة موجودات مجردة- تظهر بوجوداتها الخارجية للنفس العالمة- فتتحد النفس بها إن كانت صور جواهر- و بموضوعاتها المتصفة بها إن كانت أعراضا- لكنا لاتصالنا من طريق أدوات الإدراك بالمواد- نتوهم أنها نفس الصور القائمة بالمواد- نزعناها من المواد من دون آثارها- المترتبة عليها في نشأة المادة- فصارت وجودات ذهنية للأشياء- لا يترتب عليها آثارها-. فقد تبين بهذا البيان- أن العلوم الحصولية في الحقيقة علوم حضورية-. 📚بدایه الحکمه، مرحله۱۱ فصل۱۰ ✅چنانچه در محلّ خود مبرهن و مبيّن است؛ چون علم پيوسته به وجود مجرّد تعلّق مى‏ گيرد؛ نه به مادّى محفوف به قوّه و استعداد؛ از اين جهت ما، عند العلم بالامور الماديّة، موجود مجرّدى را كه مرتبه كامله مطلوب مادّى است، نائل مى‏ شويم؛ و نحكم بأنّ ما وجدناه هو المطلوب المادىّ، لمكان تقويم المعلوم المجرّد لوجود المطلوب المادىّ لِعِلَّيَّته، و تفوّق مرتبته. و چون آثار وجودىِ مادى را در معلوم مجرّد نمى ‏يابيم؛ حكم مى‏ كنيم به اينكه: أشياء دو سنخ وجود دارند: وجود عينى داراى آثار مترتّبه؛ و وجود ذهنىّ فاقد آثار حقيقيّه. و أمر مشترك ما بين وجودين، ماهيّت است. بعد، عقل همان مفهوم تازه وارد خود را توسعه داده، و به مجرّد و مادّى شامل مى ‏كند؛ و با وجود و عدم متّصف مى‏ سازد؛ و كلّ ذلك اعتبارٌ لا وَرَاءَ لَه. 📚توحید علمی و عینی ص۱۶۷ @almorsalaat
المرسلات
🔉🔉 #اخلاق_و_عرفان ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت
♨️علم حجاب اکبر است ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است. 🔰امام خمینی (ره) ✅من نيز چندان عقيده به علم فقط ندارم و علمى كه ايمان نياورد حجاب اكبر مى ‏دانم، ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است. گو كه ممكن است گاهى بى ‏حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتى رسيد، ولى اين از غير طريق عادى و خلاف سنت طبيعى است، و نادر اتفاق مى‏ افتد، پس طريقه خدا خواهى و خدا جويى به آن است كه انسان در ابتداى امر وقتش را [صرف‏] مذاكره حق كند، و علم باللّه و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولى آن در خدمت مشايخ آن علم تحصيل كند، و پس از آن، به رياضات علمى و عملى معارف را وارد قلب كند كه البته نتيجه از آن حاصل خواهد شد. و اگر اهل اصطلاحات نيست، نتيجه حاصل تواند كرد از تذكر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات مقدس. البته اين اشتغال قلبى و توجه باطنى اسباب هدايت او شود و حق تعالى از او دستگيرى فرمايد، و پرده‏ اى از حجابها براى او بالا رود و از اين انكارهاى عاميانه قدرى تنزل كند، و شايد با عنايات خاصه حقّ تعالى راهى به معارف پيدا كند. إنّه ولىّ النّعم. 📚چهل حدیث، حدیث۲۸ @almorsalaat
المرسلات
🔉🔉 #اخلاق_و_عرفان ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت
💢عالَم، محضر خداست‏ 🔰امام خمینی (ره) 🔸ايمان عبارت از اين است كه آن مسائلى را كه شما با عقلتان ادراك كرده‏ ايد قلبتان هم به آن آگاه بشود. باورش بيايد. اين محتاج به يك مجاهده ‏اى است تا به قلب شما [، برسد]. بفهميد كه همه عالم محضر خداست. محضر خداست. 🔸ما الآن در محضر خدا نشسته‏ ايم. اگر قلب ما اين معنا را ادراك بكند كه ما الآن در محضر خدا هستيم، همين مجلس محضر خداست، اين را اگر- ايمان انسان بر آن راه پيدا نيست- مؤمن بشود انسان‏ به آن، قلب انسان بيابد اين مطلب را، از معصيت كنار مى‏ رود. تمام معصيتها براى اين است كه انسان نيافته اين مسائل را. برهان هم بر آن دارد. برهان عقلى هم قائم است به اينكه خداى تبارك و تعالى همه جا حاضر است. هم برهان است و هم همه انبيا گفته‏ اند «وَ هُوَ مَعَكُمْ ايْنَما كُنْتُمْ» قرآن است، او با شماست. هر جا هستيد او با شماست. 🔸ما اين را از قرآن شنيده ‏ايم. به برهان هم ثابت هست، لكن به قلب ما نرسيده است. ما مثل مرده شور نشده‏ ايم. تا حالا در اين باب، ما مثل مردم عادى هستيم كه مطلب نرسيده به قلبمان، تا اگر بخواهيم يك غيبت بكنيم، يك تهمت بزنيم، يك كار زشت بكنيم ببينيم محضر خداست. محضر احترام دارد. انسان در محضر يك بزرگى كه در نظر خودش بزرگ است، احترام مى ‏كند از آن محضر. اگر يك شخصى كه در نظرتان بزرگ است پيش شما باشد، در محضر او كار خلاف نمى‏ كنيد، چه رسد به اينكه در محضر او به او خلاف بكنيد. كار خلاف مطلقاً آدم نمى‏ كند در محضر يك كسى كه ادراك كرده است كه اين بزرگ است، محترم است. چه رسد به اين كه در محضر آن محترم به خود آن محترم خلاف احترام بكند. 🔸محضر، محضر خداى تبارك و تعالى است. عالم محضر است. تمام عالم محضر او است. معصيت مخالفت با خود اوست. با آن كسى است كه در محضرش هستيد. 📚صحیفه امام ج۱۱ ص۳۸۳ @almorsalaat
06-hamahangi-99.6.23.mp3
12.01M
🔊🔊 : ۶مین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه طباطبایی ۹۹/۶/۲۳ 🔰استاد علی فرحانی ✅موضوع بحث: تطبیق آراء علامه و امام در مسأله علم 🔹در جلسات قبل بیان شد که به عنوان مقدمه برای ورود به توحید ۵ مبحث از امور عامه باید بیان شود: اصالت وجود، وجود ربطی، معقول ثانی، علم و حرکت. اصالت وجود و وجود ربطی و معقول ثانی بیان شد نوبت به بحث علم رسید. 🔹در این جلسه استاد به مباحث علم پرداختند و پس از ترسیم نظر علامه طباطبایی و امام، به لوازم آن در معارف دینی و سلوک معنوی اشاره کردند و تمایز آراء ایشان با معاصرین و گذشتگان را روشن کردند. ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/093329 @almorsalaat
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ 💢فایده کتاب مغنی چیست؟ 💢آیا میتوان با کتاب مغنی، در ادبیات مجتهد شد؟ @almorsalaat 👇👇
المرسلات
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ 💢فایده کتاب مغنی چیست؟ 💢آیا میتوان با کتاب مغنی، در ادبیات مجتهد ش
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ فایده کتاب مغنی چیست؟ 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 🔸کتاب مغنی خصوصیات مختلفی دارد: 1⃣ در این کتاب «حروف و ادوات» بحث شده است که در کتاب های قبلی وجود ندارد و یادگیری آن برای طلبه خیلی ضروری است 2⃣در سایر ابواب و مخصوصا باب رابع نکات مهم و کاربردی خوبی ذکر شده است. 3⃣نقل اقوال و استدلال های مختصری در مباحث ذکر شده است. 🔸با توجه به این نکات اگر کسی هدفش تسلط بر قواعد و تواناییِ خواندن و فهم متون است می تواند از کتاب هایی که به صورت منظم و دسته بندی و بدون ذکر اقوال «حروف و ادوات» را بررسی کرده اند استفاده کند. کتابهایی مانند موسوعة الصرف و النحو و الاعراب 🔸نکاتی که در ابواب دیگر و مخصوصا باب رابع آمده است هم در فهم متون عربی مؤثر است و خوب است که طلبه خودش با مطالعه و یادداشت برداری این نکات را برای خودش لیست بکند. 🔸ولی نکته قابل توجه این است که : آنچه معروف است که «مغنی کتاب اجتهادی است» نیاز به بررسی دارد. اگرچه در مغنی اقوال و استدلال هایی ذکر شده است ولی این برای اجتهاد در ادبیات کافی نیست و مقدمات زیادی لازم دارد. 🔸آنچه در کتاب مغنی اتفاق افتاده است مانند این می ماند که کسی در مسائل فقهی نظر چند مرجع را بداند و علاوه بر اینکه فتوا را می داند اجمالا مبانی آن را هم بداند. مثلا بداند که در اثبات عید فطر مبنای برخی رؤیت با چشم مسلح است و برخی رؤیت غیر مسلح. صرف دانستن این مطلب به معنای مجتهد شدن نیست. 🔸در کتاب مغنی در یک موضوع چند قول نقل شده است و اشاره ای به مبانی و استدلال ها شده است؛ ولی صرف دانستن اقوال موجب اجتهاد در ادبیات نمی شود؛ بسیاری از مباحث مقدماتی که در کتب اصول نحو و مانند آن (مثل کتاب هایی که تحت عنوان ضرائر نوشته شده) بیان شده است، برای اجتهاد در ادبیات ضروری است. 🔸همچنین به دلیل ضعف کتب نحوی و اصول نحو در بررسی زبان شناسانه مباحث و عدم دقّت صحیح به مباحث زبانی «من جهة عامه»، برای یادگیری مبانی اساسی جهت اجتهاد در ادبیات، حتما باید اصول فقه و مخصوصا مباحث الفاظ آن تحصیل شود. 🔸لذا طلبه ای که این مقدمات را ندارد نه تنها با مغنی مجتهد نمی شود بلکه با خواندن شروح و کتب مختلف در کنار آن و جستجوی اقوال مختلف هم به نتیجه نمی رسد. 🔸به نظر می رسد طلبه پایه سوم که هنوز مقدمات لازم برای اجتهاد در ادبیات را ندارد، استفاده ای که از مغنی می برد در حدّ یادگیری قواعد، جهت فهم متون عربی است. 🔸در مورد اینکه آیا خواندن مغنی ضروری است یا نه؟ نکته ای که باید توجه شود این است که: طبیعتا چون کتاب مغنی فعلا کتاب درسی حوزه است، باید خوانده شود. ولی یکی از مسائل ضروری که طلبه باید با خواندن کتاب های ادبی بیاموزد این است که تسلط کافی بر قواعد ادبی پیدا کند و بتواند به راحتی و به دقت، متون عربی را بخواند و فهم صحیح و دقیقی از معنای آن داشته باشد. برای رسیدن به این هدف می شود به صورت روشمند از کتاب های دیگری هم استفاده کرد و با سرعت بیشتری به این تسلط رسید. 🔸به نظر می رسد یک طلبه می تواند با برنامه ریزی درست و با کار روشمند آنچه در حال حاضر در مدت سه سال در ادبیات عرب می آموزد را با کیفیت بسیار بالاتر در مدت -نهایتا- یک سال و نیم بیاموزد. در تفصیل این مطلب به مجموعه جلسات ادبیات کاربردی (چهار جلسه) مراجعه شود. eitaa.com/almorsalaat/1460 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵کنترل غایات خیالی ذهن 🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری استاد علی فرحانی در مرحله هفتم از تدریس کتاب بدایه الحکمه ذیل مباحث علت غایی به نکته ای درباره تأثیر تصورات خیالی در انجام فعل اشاره می کنند. 🔸پیشینه بحث علامه طباطبایی معتقدند همه فواعل دارای غایت هستند حتی فاعل غیر علمی. حدوسط ایشان مسأله میان شئ و کمال اخیر اوست. ایشان به تبع حکما نظام احسن آفرینش را با روابط میان پدیده ها به سمت استکمال تبیین می کنند. 🔻عده ای معتقدند همه فواعل دارای نیستند و برای آن نمونه های مختلفی را ذکر می کنند. یکی از نمونه ها بعضی از افعالی اختیاری انسان است که بدون هیچ غرضی صورت می گیرد. مثل بازی کودکان یا عادت های مختلف رفتاری از جمله عادت به بازی کردن با تسبیح یا ریش یا راه رفتن بی جهت و ... . 🔻علامه طباطبایی در پاسخ به ایشان به مسأله علم در فعل انسان می پردازند. علمی که غایت فعل انسان است دو نوع دارد: 🔅 علم عقلانی 🔅 علم خیالی گاهی انسان بدون تروی و تفکر غایتی را از جنس تصور کرده و از او اثر می پذیرد مثل تصور غذای خوشمزه و ایجاد احساس گرسنگی. این تأثیر و تأثر در صورتی که تشدید شود می تواند منجر به انجام فعل بیرونی در او شده و بمنزله غایت در نظر گرفته شود. در تدریس این بخش به لوازم و آن اشاره می کنند. صوت ده دقیقه ای زیر مربوط به جلسه 168 تدریس کتاب بدایه الحکمه است. @almorsalaat
تصور خیالی و تأثیر آن در افعال انسان(1).mp3
2.3M
🔅عناوین کلی این صوت عبارتند از: 🔹فلسفه بسیاری از توصیه های تربیتی اسلام 🔹ریشه غایات خیالی حب دنیاست 🔹تقویت بیش از حد قوه خیال زمینه ساز غایات خیالی در انسان 🔹عدم کنترل تصورات و امکان بیشتر در ارتکاب به معصیت @almorsalaat