eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
570 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚 بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر 🔰امام خمینی (ره) #اصول #کتابخانه_مجازی #در_مدرسه_ام
♨️ انشالله تدریس این کتاب از امروز اول مهرماه آغاز می شود. مکان برگزاری، فیضیه مدرس 215 و زمان، روزهای شنبه تا چهارشنبه یک ساعت به غروب (تقریبا ساعت 5عصر) @almorsalaat
⁉️اجتهاد یا تبلیغ؟؟ 🔰گفتاری از استاد علی فرحانی 🌐این را که حاوی بیانات استاد در جمع طلاب کاشان است،آقای سیدیاسر موسوی از طلاب اصفهان و از مخاطبین ارجمند کانال پیاده و تنظیم کرده و برای ما ارسال کرده است. ایشان چنین نوشته است: 👈سلام علیکم. خداقوت. اقای ابراهیمی بزرگوار. بنده یکی از صوت های حاج آقا فرحانی رو که به نظرم بسیار مهمه و شاید ترین مشکل حوزه علمیه باشه، رو پیاده کردم. ... ان شالله نشر حداکثریش بدیم بین طلاب. ضمن تشکر از این برادر بزرگوار، این فایل را در اختیار شما قرار میدهیم. @almorsalaat 👇👇👇
اجتهاد یا تبلیغ؟.pdf
334.1K
⁉️اجتهاد یا تبلیغ؟؟ 🔰استاد علی فرحانی ✅گفتاری از استاد علی فرحانی در جمع طلاب کاشان در پاسخ به این سوال که هدف از تحصیلات حوزوی، است یا ؟ 🔉🔉صوت بیانات را نیز از "اینجا" دانلود کنید و . @almorsalaat
♨️اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله است بعد الايمان 📜 نامه ای از سید احمد کربلایی ره 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔅برادر ایمانی جناب آقا فلان سلمه الله تعالی بداند که اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب بدتر خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله كفر است بعد الايمان و این مطلب به مقتضای وعده الهی و تجربه اهل الله سبب خذلان در دنیا و خسران در آخرت، هر دو خواهد بود. 🔅 پس امید از آن بزرگوار چنانست که بعد از التفات به خرابی و عیوب نفس خویش، دست از اشتغال برنداشته، و از التجاء به حضرت حق جل و علا سستی و کاهل نورزد إن شاء الله تعالی حضرت حق جل و علا خلاصی و نجات مرحمت فرماید در دنیا قبل از آخرت و حاشا از کرم او که مأیوس و ناامید فرماید. 🔅الذين آمنوا و كانوا يتقون لهم البشري في الحيوة الدنيا و في الأخرة لا تبديل لكلمات الله. هرکه دری کوبید و دست برنداشت، عاقبت آن در را به روی او باز نمایند «من دق بابا و لج ولج». 🔅و طالب حق جل و علا را از مرگ خسرانی نرسد که "و من يخرج من بيته مهاجرا إلى الله و رسوله ثم يدرکه الموت فقد وقع أجره على الله" بلکه زودتر رسیدن به مطلوب است، کما لا يخفي. 🔅اگر العياذ بالله دست برداشتی: اما در دنیا بعد از برگشتن چنان شیطان مسلط می شود که دردت دیگر چاره و مرهم پذیر نمی شود، و اما بعد از مردن چنان حسرت و ندامت و غصه و افسوس دل و جانت را بسوزاند که آتش جهنم به گردش نمی رسد "نار الله الموقدة التي تطلع على الأفئدة إنها عليهم مؤصدة في عمد ممددة. @almorsalaat
▪️انا لله و انا الیه راجعون هیئت تحریریه المرسلات درگذشت آیت الله ممدوحی را عرض میکند‌. رضوان خدا بر ایشان. @almorsalaat
💢 | جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ ... 🔰شیخ الرئیس بوعلی 💠 جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ عَنْ أنْ يَكونَ شَريعَةً لِكُلِّ وارِدٍ، أوْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ إلاّ واحِدًا بَعْدَ واحِدٍ. وَ لذَلِكَ فَإنَّ ما اشْتَمَلَ عَلَيْهِ هَذا الْفَنُّ ضُحْكَةٌ لِلْمُغَفَّلِ عِبْرَةٌ لِلْمُحَصِّلِ؛ فَمَنْ سَمِعَهُ فَاشْمَأَزَّ عَنْهُ فَلْيَتَّهِمْ نَفْسَهُ، لَعَلَّها لا تُناسِبُهُ؛ وَ كُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ. 💠 اقول (خواجه نصیر طوسی): 🔅و المراد ذکر قله عدد الواصلین الی الحق و الاشاره الی ان سبب انکار الجمهور للفن المذکور فی هذا النمط هو جهلهم به و الی ان هذا النوع من الکمال لیس مما یحصل بالاکتساب المحض بل انما یحتاج مع ذلک الی جوهر مناسب له بحسب الفطرة. 📚 شرح نمط نهم اشارات @almorsalaat
♨️تصرف شارع در موضوعات تکوینی 🔰محسن ابراهیمی 🔹همانطور که مستحضرید، عنوان گاهی در مورد موضوعات خارجی به کار می رود و باید آن موضوع را بشناسیم تا سپس حکم آن را از ادله بدست آوریم. مثلا برای بدست آوردن حکم یا یا ابتدا باید این موضوعات را به درستی بشناسیم. 🔹همچنین عنوان گاهی در مورد موضوعی که در دلیل شرعی اخذ شده است به کار می رود. در استنباط احکام، باید موضوعی که در دلیل بکار رفته است را با تمام قیود آن بشناسیم. مثلا اگر در دلیل شرعی آمده است که حلال است، باید بدانیم که این موضوع چیست؟ آیا معنای عرفی آن مدنظر است یا معنای شرعی و یا لغوی؟ 🔹موضوعاتی که در دلیل شرعی قرار دارد، گاهی مخترع شارع است مثل و گاهی مصداق عرفی دارد مثل و گاهی مصداق تکوینی دارد مثل . 🔹یکی از نکات اساسی در اندیشه امام خمینی ره که استاد آیت الله فرحانی در جلسات اخیر درس خارج فقه در ادامه بحث اصالت لزوم فی الملک در بررسی دیدگاه محقق اصفهانی به آن پرداختند این است که از دیدگاه حضرت امام، حتی در مواردی که موضوع دلیل شرعی مصداق تکوینی خارجی دارد (مثل دم)، شارع همان موضوع تکوینی را ، موضوع حکم خود قرار است، بلکه در آن تصرف کرده است و حصه مشخصی از آن را موضوع قرار داده است. 🔹به عبارت دیگر همانطور که در ادله امضا مثلا میگوییم که شارع در بیع عرفی، تصرفاتی میکند و سپس آن را امضا میکند در موضوعات تکوینی هم شارع تصرفاتی میکند و یک موضوع جدید اعتبار میکند و سپس آن را موضوع دلیل قرار میدهد. 🔹این دیدگاه ثمرات زیادی دارد و میتوان در بحث صحیح و اعم علم اصول به آن پرداخت‌. علاوه بر محل بحث اصالت لزوم، حضرت امام در ابتدای کتاب طهارت در بحث دماء ثلاثه، در بحث با نظر آخوند، این دیدگاه را بیان می کنند. @khetabate_ghanoonieh
❄️آنچه در این پست می خوانید، متن چت یکی از مخاطبین کانال با مشاور محترم کانال حجت الاسلام افروزی است. موضوع بحث: مطالعه دروس حوزه به صورت آزاد و غیررسمی است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔺 : سلام علیکم. ببخشید مصدع اوقات شدم. بنده دانشجو هستم و علاقه مندم که دروس حوزه را نیز به صورت آزاد بخوانم. میخواستم از حضورتان مشاوره بگیرم جهت دروس حوزه. 🌀 : علیکم السلام. چه رشته ای هستید؟ چرا و چگونه به علوم حوزوی علاقه مند شدید؟ هدفتان از غیر حضوری خواندن علوم حوزوی چیست؟. اگر کمکی از دست بنده بر بیاید بی دریغ در خدمتتان هستم. 🔺 : خانواده بنده طلبه هستند لذا به علوم حوزوی علاقه داشته ام. 🌀 : چی شد که علاقه مند شدید؟ هدفتون چیه؟ ترم چندم هستید؟ 🔺 : ترم سه. من احساس میکنم که امروز و در فضای این دوران باید با جوان ها بیشتر ارتباط برقرار شود از طرف روحانیت. و همچنین بحث و مکالمه و مناظره با جوان های هم نسل ما که در فشار شدید تهاجم فرهنگی هستیم، وظیفه ای مهم است. اما در خودم برای انجام این کار، نیاز به این دیدم که اول خوب دین را بشناسم. و در واقع به تعبیر قرآن کریم در آن تفقّه کنم. 🌀 : احسنتم. واقعا هدف مقدسی است. اما این هدف را به چه صورت و شکلی در ذهن خود ترسیم کرده اید؟. یعنی برای این هدف می توانید آثار شهید مطهری را که به تعبیر مقام معظّم رهبری یک دور نظام فکری اسلامی به انسان القاء می کند را به دست بیاورید و با چنین ره آوردی دغدغه ی مقدس خود را پاسخ دهید. 🔺 : بله مطالعه ی آثار شهید مطهری لازم است اما کافی نیست. شهید مطهری در زمان خودشان به حل شبهات میپرداختند و ما امروز باید توانایی این کار را داشته باشیم. دقیقا به همان دلیلی که مرجع باید مجتهد و زنده باشد تا بتواند مسائل روز را استخراج کند طلاب هم باید در هر روزگار بتوانند شبهات آن روز را پاسخ دهند. در واقع توانایی شناخت احکام و استخراج آنها مقدمه ی این کار است و تا حکم شارع را ندانیم نمیتوانیم مسائلی که در روزگار ما پیش می آیند را با رای و نظر خودمان پاسخ دهیم. 🌀 : این حرف درست. اما باید دقت کنید که نظام فکری اسلامی ای که می خواهد ره آورد مجموعه آثار شهید مطهری باشد، یک نظام کلی است که مختص به یک زمان خاص نیست. بله قطعا مسائل دیگری نیز در جامعه مطرح می شود اما روح حاکم بر مسائل یکی است. 🔺 : بله این را قبول دارم. و روح حاکم یکیست. اما باز هم نیاز است که بدانیم آن روح حاکم نیست. اگر من معتقد بودم که روح متغیر است که در پی علوم حوزوی نمی آمدم. میدانم روح یکیست. و میخواهم آن روح را بشناسم. 🌀 : آن مسائل جدیدی که جوانان عصر ما را به خود مشغول داشته مسائل جدید و مستحدثه نیست. هیچ مشکلی بین جوانان نیست مگر این مجموعه آثار پاسخ می دهد. مسائل جدید و مستحدث، مسائلی است بنیادی که در عرصه اقتصاد و فرهنگ و اجتماع بین طلبقه ی نخبگانی به وجود می آید که باید با اجتهاد متناسب با زمان پاسخ گو بود. اما مسائل میدانی که بین جوانان است، با همان آثار قابل پاسخگویی است. خدایی نکرده بنده نمی خواهم شما را از آمدن به حوزه منصرف کنم. فقط می خواهم روی هدف و حدوسطی که می خواهد شما را به حوزه بکشاند تمرکز کنید. واقعا حوزه تنها جایی است که علم را به خاطر خود علم می خوانند و واقعا اگر صد بار دیگر زندگی کنم، حوزه آمدن رو انتخاب می کنم. 🔺 : مسائل جدیدی که بنده عرض کردم فقط مسائل میدانی نبود بلکه شامل مسائل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی میشود. جدای از اینکه تحصیل حوزه واجب کفایی است. و امروز هم به قول حجت الاسلام دانشمند هنوز به حد کفایت نرسیده است. 🌀 : حالا که قصد جدی در آمدن به حوزه دارید، مشورتی که می خواهید در چه زمینه ای است؟ فقط بدانید حوزه اگرچه از دورنما جای خیلی صاف و خالصی است ولی وقتی وارد می شوید هزاران فضا و اتمسفر و هدف و غرض بین طلاب و اساتید ریخته. اگر آن هدف مقدسی که شما را به حوزه آورده محکم نچسپید، ناخودآگاه در جریانی که نباید روانه خواهید شد. 🔺 : بله متوجه فرمایش شما هستم. بنده میخواهم بدانم چگونه میتوانم همزمان دروس حوزه و دانشگاه را پیش ببرم. در واقع مدت زیادی است که قصد این کار را دارم. ولی نمیدانم چگونه باید شروع کنم. 🌀 : دقیقا سؤال شما درمورد چگونگی تقسیم بندی زمان و برنامه ریزی برای تحصیل در این دو حوزه است؟. مهمترین چیزی که باید در قدم اول یاد بگیرید، شیوه ی صحیح تحصیل علم است. چگونه یک علم را تحصیل کنید که همان ابتداء آن را دارا بشوید و نیاز به دوباره خوانی در سال های آینده نشوید. 🔺 : بله. و همان مسئله ای که الان فرمودید یعنی مطالب فراموش نشوند. البته من نرم افزار مدرس را اخیرا دانلود کردم که وویس اساتید را بارگذاری میکند. کمی منطق. و کمی هم صرف خوانده ام. ولی چون برنامه منظم نداشته ام ناقص مانده. در واقع میخواهم دروس دانشگاه مانع تحصیل دروس حوزه نشوند و در خود دروس دانشگاه هم خللی وارد نشود، اما چگونه اش را نمیدانم؟ 🌀 : انسان چه مسلمان باشد چه غیر مسلمان چه محصل علوم حوزوی باشد چه غیر حوزوی، نفسش دارای خاصیتی است که اگر متناسب با ظرفیتش بر آن تعیین وظیفه و برنامه نکنید، بعد از چند روزی چنان چموش می شود که انسان ها را مدت های مدیدی از انجام آن کار منصرف می کند. این خاصیت نفس انسانی است. باید متناسب با شناخت صحیح از نفس انسان، برنامه ریزی شود تا به خوبی همه برنامه ها پیش برود. استاد شیخ علی فرحانی خیلی زیبا و مفصل درمورد در دانشگاه بوشهر صحبت فرموده اند. حتما اون جلسه رو گوش بدید. (eitaa.com/almorsalaat/1384 ) 🌀 : راستی شما با استاد فرحانی چقدر آشنایی دارید؟ چند وقت است با کانال آشنا شدید؟ 🔺 : راستش آشنایی زیادی ندارم. امروز کمی در مورد ایشان در کانال مرسلات خواندم. مدت زیادی بود که دنبال راه حلی بودم و در سایت ها به دنبال راهنما بودم. با سایت مهندس طلبه تماس گرفتم، گفتند که جز طلبه پذیرش نمیکنند. امروز برایم در پی وی پیامی آمد و بنده را به کانال دعوت کردند. اصلا نمیدانم چجوری شد، ولی حتما خیر است ان شاءالله. 🌀 : ان شاء الله خودتان با ایشان بیشتر آشنا می شود و می بینید که خدا چه نعمت بزرگی را به امثال ماها ارزانی داشته. 🔺 : الحمدلله. خداوند ان شاءالله ایشان را حفظ کند و بر برکاتشان بیفزاید. 🌀 : صوت مدیریت زمان رو براتون می فرستم حتما گوش بدید. واقعا خیلی مهم و تأثیر گزار است. پس احتمالا با مجموعه صوت های طلبه ی موفق هم آشنا نیستید؟ 🔺 : چشم حتما. نه آشنایی ندارم. 🌀 : براتون می فرستم. حتما گوش بدید واقعا خیلی انسان رو در نحوه ی تحصیل و ملکه کردن علم و هدف گذاری متناسب در هر علم، کمک می کند. eitaa.com/palmorsalaat/17 🔺 : خیلی ممنون. بله حتما. ان شاءالله بتوانم استفاده کامل ببرم. 🌀 : ان شاء الله. اگر در اثنای گوش دادن سؤالی برایتان پیش آمد، در خدمتتان هستم. 🔺 : خیلی ممنونم. بزرگوارید. @almorsalaat
🌐حجیت ذاتی قطع 📌سوالات زیر در گروه مشاوره مطرح شد و استاد مقدسی @m_mahdi1384 پاسخ آن را بیان کردند. 👇👇 🔰🔰🔰🔰🔰 ⁉️ : سلام. اینکه در ابتدای مبحث قطع میگیم ، قطع سنگ بنای شناخته یعنی چی؟ و منظور از بداهت قطع چیه؟ در قطع موضوعی میگیم قطع تعلق به اون چیزی که شارع گفته تعلق گرفته اما در قطع طریقی به خود واقع تعلق گرفته. فرق این دو تا چیه؟ یعنی در قطع موضوعی قطع به واقع تعلق نگرفته؟ ✅ : حجیت ذاتی قطع: در صورتی که مکلف نسبت به حکم شرعی قاطع باشد، حجیت آن ذاتی است و مطابق قطع خود عمل می‌کند. اینکه «حجیت قطع ذاتی است» یعنی حجیت قابل جعل یا سلب نیست و از قطع قابل انفکاک نیست. 🔸توضیح وجدانی ذاتی بودن حجیت قطع: در قطع احتمال خلاف وجود ندارد؛ لذا کسی که قطع می‌کند، برای خودش مجالی برای شنیدن سخن دیگری باقی نمی‌گذارد و آن قطع، او را به متن واقع می‌برد. مثلاً کسی که قطع دارد الآن روز است، تأمّل نمی‌کند که «آیا به واقع رسیده‌ام یا خیر؟». قطع وسیلۀ ارتباط با واقع است و اگر حجت نباشد هیچ راهی برای ادراک واقع وجود ندارد. قطع مقدم بر همۀ ادراکات بشر و همان «علم بدیهی» است که در منطق بیان گردید. 🔸با توجه به این نکته، اگر شارع بخواهد قطع را حجت بکند، ابتدا باید به وجود شارع و کلام شارع قطع پیدا کنیم و همچنین باید قطع داشته باشیم که منظور شارع، جعل حجیت برای قطع است؛ پس حداقل سه قطع بر جعل حجیت قطع مقدم است؛ لذا جعل حجیت برای قطع «تحصیل حاصل» است. در صورت سلب حجیت از قطع نیز حداقل همان سه قطع (وجود شارع، وجود کلام شارع و دلالت کلام بر سلب حجیت) بر آن مقدم است و به وسیلۀ قطع عدم حجیت قطع ثابت شده است که این «تناقض‌گویی» است. ⁉️ : با تشکر از توضیحاتتون. مرحوم مظفر (ره) در «المنطق؛ باب سادس؛ یقینیات» آورده اند که: «اليقين بالمعنى الأعم وهو واليقين بالمعنى الأخص وهو الاعتقاد المطابق للواقع الذي لا يحتمل النقيض لا عن تقليد» و حضرت آیت الله سبحانی در «الموجز؛حجج و امارات؛ حجیت قطع» پس از استدلال بر ذاتی بودن حجیت قطع، می فرمایند : « فتبيّن أنّ للقطع خصائص ثلاث:1-كاشفيته عن الواقع و لو .» 🔹اولا ضمن تطبیق این دو عبارت، اینگونه به نظر می رسد که مقصود از قطع در اصول، همان «یقین بالمعنی الأعم» منطقی است؛ نه «یقین بالمعنی الأخص» که همان نامیده میشد. 🔹و ثانیا این سوال پیش می آید که چگونه وجود احتمال خلاف و عدم اصابت قطع (یقین بالمعنی الأعم) به واقع (نه عند القاطع) و به بیان دیگر، احتمال تحقق ، خلل و خدشه ای به حجیت ذاتی قطع وارد نمی کند؟ ✅ : سلام علیکم. فرمایش شما درست است یعنی قطعی که در اصول بیان می شود همان یقین بالمعنی الاعم منطقی است. ولی مسئله «بدیهی» بودن تلازمی با یقین بالمعنی الاخص بودن ندارد. بدیهی بودن صفت علم است. علمی که «لایحتاج الی کسب و نظر» هست بدیهی است. 🔸احتمال وجود خطا در قطع ضربه ای به حجیت ذاتی نمی زند. چون حجیت یعنی «یصح الاحتجاج عند العقلاء» و مسئله حجیت در ظرف عقلا شکل می گیرد. لذا اصلا حیث تطابق با واقع هیچ دخالتی در آن ندارد. در ظرف عقلا قطع حجیت آن ذاتی است یعنی کسی که به چیزی قطع دارد خود را در متن واقع می بیند و هیچ احتمال خلافی نمی دهد. لذا تا زمانی که قطع او برقرار است هیچ احتمال خلافی را نمی پذیرد. مثل اینکه در روز، انسان خورشید را می بیند و به وجود آن قطع دارد و اگر کسی به او بگوید: الان روز نیست و شب است تا زمانی که قطع او پابرجاست به این حرف هیچ ترتیب اثری نمی دهد. 🔸اینکه می گوییم قاطع خود را در متن واقع می بیند یعنی اصلا بین خود و واقع فاصله ای نمی بیند لذا از قطعش تبعیت می کند. مثل اینکه شیر به کسی حمله کند اینگونه نیست که اول فکر کند که آیا قطع من مطابق واقع هست یا نیست. به صرف اینکه آن را می بیند پا به فرار می گذارد. این می شود واقع نمایی و کاشفیت قطع که در ظرف عقلاء یصح الاحتجاج است. لذا دخالت دادن مسئله یقین بالمعنی الاخص و مطابقت با واقع در ظرف عقلا صحیح نیست. 👈شما هم می توانید سوالات خود را در مورد کتاب در این گروه به اشتراک بگذارید http://eitaa.com/joinchat/2613772354C2971bf190a @almorsalaat
المرسلات
#یادداشت 💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ فایده کتاب مغنی چیست؟ 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 🔸ک
⚡️رویکرد فهم زبانشناسانه در ادبیات در مورد یادداشت اخیر👆 استاد مقدسی @m_mahdi1384 در مورد کتاب ( eitaa.com/almorsalaat/1566 )، یکی از مخاطبین سوالی پرسیده اند که سوال و جواب استاد مقدسی را در ادامه میخوانید👇👇 ⁉️ : سلام حاج آقا. این که گفتید استفاده اجتهادی از مغنی نیاز به اصول نحو و اصول فقه (خصوصا مباحث الفاظ) داره، سوال اینه که مباحث الفاظ اصول فقه در چه حد برای مغنی نیاز هست؟ در حد الموجز یا اصول مظفر یا کفایه؟ ✅ : برای کار ادبیاتی رویکرد فهم زبانشناسانه نیاز هست و الزاما نمی شود کتاب خاصی رو مشخص کرد. مهم اینه که این زاویه دید ایجاد بشه. ولی شاید حداقل الموجز و اصول مظفر ضروری باشه. البته بستگی به استادی که تدریس می کنند هم داره. باید استاد رویکردش در تدریس اینطور باشه یا اینکه طلبه خودش نگاه اینچنینی داشته باشه. مثلا در بحث دلالت صیغه امر بر وجوب یک بحث مهمی هست که در الموجز هم هست و در کتاب های دیگه هم هست اون هم تفاوت بین موضوع له و مستعمل فیه و داعی در استعمال است. این مسئله با فهم صحیح بحث مجاز و انواع دلالت تکمیل می شه. فهم این مطلب اثر زیادی در تحلیل های ادبی دارد. در مغنی موارد فراوانی داریم که ادبا در یک موضوع اختلاف نظر دارند و استدلال های فراوانی می آورند در حالی که کل بحث غلط است و ریشه اش نفهمیدن تفاوت این سه هست. @almorsalaat