المرسلات
♨️ رعایت اعتدال اخلاقی و رفتاری @fater290 👇👇👇👇
etedale-akhlaghi-v-raftari.mp3
7.28M
🔊🔊 #بشنوید
♨️ رعایت اعتدال اخلاقی و رفتاری
✅ یکی از مهمترین نکاتی که برای رسیدن به اهداف علمی و معنوی باید توجه شود، رعایت اعتدال در همه جنبه های مختلف زندگی است. استاد در این صوت این مطلب را تبیین می کنند.
#اخلاق_و_عرفان #پای_درس_استاد
@fater290
⚡️دو گرایش غلط درباره پیشرفت و تحول
🔰رهبر معظم انقلاب ۸۶/۲/۲۵
🔺دو گرایش غلط همیشه دربارهی پیشرفت و تحولِ منتهی به پیشرفت وجود داشته است. یک گرایش عبارت است از خیانتهائی که به نام پیشرفت و تحول انجام گرفته؛ ضربههائی که به نام خدمت و زیر پرچم اصلاحگری بر پیکر ملت ما وارد شده است. ... نام توسعه از یک طرف مورد چنین سوء استفادههائی در طول تاریخ و در زمان خود ما در سرتاسر دنیا و در کشور خود ما انجام گرفته است.
🔺از یک طرف هم در نقطهی مقابل، کسانی بودهاند و هستند که با هر نوع نوآوری و تحولی مخالفت کردهاند؛ به اسم اینکه این سابقه ندارد، این را نمیشناسیم، این را نمیدانیم، به این مشکوکیم. حدیثِ «شرّ الأمور محدثاتها» را بد معنا کردهاند. با اینکه نوآوری سنت تاریخ است؛ سنت طبیعت است و بدون نوآوری زندگی بشر معنا پیدا نمیکند؛ اما اینها مخالفت کردند. این دو گرایش متضاد وجود داشته است.
🔺ما باید پیشرفت و آن چیزی را که از تحول اراده میکنیم و میخواهیم، درست برای خودمان معنا کنیم و بفهمیم دنبال چه هستیم، تا نه آن سوء استفاده انجام بگیرد، نه این مخالفت و ضدیت.
#الگوی_ایرانی_اسلامی_پیشرفت
#کلام_ولی #علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
💠لوازم هدایت یک جامعه و شرایط هادیان آن
♨️آدمى كه سر و كارش فقط با چند كتاب معين در يك علم بخصوص مثلًا فقه، ادبيات، فلسفه و غيره باشد و در كنج مدرسه بسر برد نمى تواند بفهمد در جامعه چه مى گذرد و چه بايد كرد. انسان در كنج مدرسه نمى تواند مصالح جامعه را تشخيص بدهد... على هذا نشستن و هى انتقاد كردن و ايراد گرفتن، اين كار را نكن، آن كار را نكن، اسمش هدايت نيست.
🔰شهید مطهری
@fater290
👇👇👇👇
المرسلات
💠لوازم هدایت یک جامعه و شرایط هادیان آن ♨️آدمى كه سر و كارش فقط با چند كتاب معين در يك علم بخصوص مث
💠لوازم هدایت یک جامعه و شرایط هادیان آن
🔰شهید مطهری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔹روايتى كه ديشب از حضرت رضا عليه السلام خواندم وظيفه خطيب را در سه قسمت بيان كرده بود .... قسمت دوم همان است كه فرمود: وَ تَوْقيفِهِمْ عَلى ما ارادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دينِهِمْ وَ دُنْياهُمْ يعنى خطيب مردم را آگاه گرداند به مصالح دين و مصالح دنيوى آنها ...
🔹دو اشكال در اين كار هست: يكى اينكه علم و اطلاع زياد مى خواهد، ديگر اينكه اخلاص بسيار لازم است كه آنچه را از مصالح عاليه دينى و دنيايى مى فهمد همانها را به مردم بگويد...
🔹اما علم و اطلاع. اولًا بايد علم و اطلاعش به مبانى دين كافى باشد، بايد اسلام را كاملًا بشناسد، به روح تعليمات اسلامى آگاه باشد؛ ظاهر اسلام و باطن اسلام، پوسته اسلام و هسته اسلام، همه را در حد خود و جاى خود بشناسد تا بفهمد مصلحت دين يعنى چه. ثانياً تنها دانستن و شناختن دين براى مصلحت گويى كافى نيست؛ جامعه را بايد بشناسد، به اوضاع دنيا بايد آگاه باشد، بايد بفهمد كه در دنيا چه مى گذرد و امروز مصلحت جامعه اسلامى در برابر جريانهاى موجود دنيا چه اقتضا مى كند، و مردم را به آن جريانها و مصالح واقعى آنها آگاه بكند.
🔹متأسفم كه بايد بگويم ما ازاين جهت ضعيفيم. ما در جنبه موعظه ضعيف نبوده ايم و نيستيم و لااقل خيلى ضعيف نيستيم اما در اين قسمت خيلى ضعيفيم، در اين جهت كمتر مطالعه داريم. اين كلام امام رضا عليه السلام خيلى قيمت دارد. فرمود: مردم را به مصلحت دين و دنياى آنها آگاه بكنيد. آدمى كه سر و كارش فقط با چند كتاب معين در يك علم بخصوص مثلًا فقه، ادبيات، فلسفه و غيره باشد و در كنج مدرسه بسر برد نمى تواند بفهمد در جامعه چه مى گذرد و چه بايد كرد. انسان در كنج مدرسه نمى تواند مصالح جامعه را تشخيص بدهد. علم و اطلاع به اوضاع جارى و متغير جهان لازم است. شامّه تيز مى خواهد كه حتى حوادثى كه در آينده واقع مى شود از حالا پيش بينى كند و جامعه را طورى از آن حادثه عبور دهد كه با خطرى مواجه نشود.
🔹هدايت بدون قدرت پيش بينى امكان پذير نيست. هدايت يعنى چه؟ هدايت يعنى راهنمايى. قافله اى در راهى به سوى مقصدى حركت مى كند، از يك نفر مى پرسند راه فلان مقصد كجاست و او نشان مى دهد، مى گويد از اين طرف برو يا از آن طرف. اين، راهنمايى است كه فرع بر راه بلدى است. چه كسى مى تواند راهنماى قافله باشد؟ كسى كه بفهمد قافله چه مسيرى دارد و به كجا مى رود.
🔹جامعه مانند قافله اى هميشه در حال حركت است. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم اين قافله در حركت است. ما بايد بفهميم كه اين قافله را چگونه سوق بدهيم. ... مصلحت شناسى اجتماع يعنى اين. غير اين اگر باشد ممكن نيست كسى بتواند واقعاً هادى جامعه باشد و مصالح جامعه را بگويد.
🔹كِى مى توانيم هادى جامعه باشيم؟ وقتى كه همه اينها را بدانيم، جاى همه اينها را تميز بدهيم، بفهميم در كجا جامعه را ترمز كنيم، در كجا فرمان را بپيچيم. جامعه حركت دارد، تحولات دارد. گاهى تحولات بزرگ اجتماعى پيش مى آيد، جامعه به سر يك پيچ مى رسد و بايد از آن پيچ جامعه را عبور داد. الآن جامعه ما با وضع جديدى كه پيش آمده و با تمدن جديدى كه پيش آمده، با مسلكهاى مختلف و متفاوتى كه پيدا شده، انديشه هاى گوناگونى كه پديد آمده، بر سر يك پيچ قرار گرفته، در برابر يك دست انداز قرار گرفته و بايد به راحتى و بى خطر از آن بگذرد، بايد اندكى فرمان را پيچ داد تا از خطر برهد. ديوارى در برابر ما قرار گرفته و بايد از آن ديوار بپيچيم و بگذريم و به راه خودمان ادامه دهيم. نبايد چشم بسته روى همان خطى كه حركت مى كرديم حركت كنيم. سابقاً ديوار نبود حالا ديوارى در جلو ما هست، دست اندازى نبود حالا دست انداز پيدا شده، به رودخانه رسيده ايم، به درّه و كوه رسيده ايم.
🔹به هرحال هادى اجتماع بايد بفهمد در كجا جامعه را بپيچد و در مسير جديدى بيندازد و به سوى مقصد اصلى خود حركت كند. همچنين بايد بدانيم كجا گاز بدهيم و بر سرعت بيفزاييم. يك جا ميدان مسابقه است و همه كوشش مى كنند كه مسابقه را ببرند و پيش بيفتند، بايد بر نيرو و سرعت افزود. امروز دنيا ميدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا كه چنين مسابقه اى در دنيا هست بايد كوشش كرد و جامعه را به حركت آورد كه در اين مسابقه عقب نماند. على هذا نشستن و هى انتقاد كردن و ايراد گرفتن، اين كار را نكن، آن كار را نكن، اسمش هدايت نيست.
📚ده گفتار، خطابه و منبر
#اندیشه_مطهر #حوزه_و_روحانیت
@fater290
#تقریر| درس خارج اصول/ #مبحث_ضد
👈جلسه هفتم: ۹۵/۸/۱۰
🔰استاد آیت الله فرحانی
✍ مقرر: محسن ابراهیمی
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
✅سه گام در دیدگاه امام در ارتباط با عدم
♦️گام اول: عدم، سلب تحصیلی است و خارجیت ندارد.
🔹گام اول در فرمایش حضرت امام این است که عدم، سلب تحصیلی است و خارجیت ندارد. لذا نمیتوانیم برای عدم المانع که هیچ شیئیتی ندارد، اثری در اجزای علت تامه قائل شویم. در نتیجه استدلال مسلک مقدمیت خراب می شود.
🔹خارجیت نداشتن عدم، در بین همه فلاسفه اسلامی، متفق القول است و لذا همه فلاسفه، اجتماع نقیضین را منکر هستند و شهید مطهری هم بر اساس همین نگاه جواب هگل را (در کتاب نقدی بر مارکسیسم در تبیین معنای تناقض و تفاوت آن با ضد) داده است.
♦️گام دوم: وجودی بودن عدم مضاف
🔹گام دوم این است که اگر عدم را به چیزی نسبت دادیم، آن عدم، دیگر، سلب تحصیلی نیست بلکه ایجاب عدولی است و حظی از وجود دارد. دلیل این مطلب هم این است که اگر نسبتی خارجی باشد، طرفین آن نسبت هم باید در خارج موجود باشند. آنگاه وقتی که عدم البصر را به زید نسبت دهیم، هر چند به جای اعمی از عنوان عدم البصر استفاده کرده ایم، اما این گزاره موجبه معدوله است، چون زید که یک طرف نسبت است، موجود است.
🔹با این نگاه، اشکالی که به مرحوم مظفر و امثال ایشان وارد می شود این است که نباید در اقسام تقابل گفته شود که مقسم تقابل و عدم ملکه، دو امر است که یکی وجودی و یکی عدمی است. چون در عدم ملکه هر دو طرف وجودی هستند و فقط در تناقض است که یک انر وجودی و یک امر عدمی داریم.
🔹اشکالی که این حرف (وجودی بودن عدم ملکه) دارد این است که فقط با دید اصالت ماهیت و خارجیت داشتن ماهیت سازگار است اما بر اساس دیدگاه اصالت وجود که ماهیت مساوی با عدم است، دیگر نمیتوان گفت که عدم مضاف حظی از وجود دارد؛ چون ماهیت معدوم است و نمیتوان بین عدم و وجود نسبت برقرار کرد.
🔹نکته ای که قابل توجه است این است که بر اساس اصالت واقعیت که مبنای علامه طباطبایی است، نیز این مطالب صحیح است و عدم با هیچ چیز نسبت ندارد، چون بر اساس اصالت واقعیت، ما در همان ابتدا به وجوب وجود می رسیم و وقتی که عدم را به وجود نتوان نسبت داد به وجود واجب هم نمیتوان نسبت داد.
♦️گام سوم: تفاوت گذاشتن بین محمولات
🔹محقق اصفهانی بین قابلیات و استعدادها و اضافات و عدم ملکه، تسویه برقرار کرد و همه را در یک ردیف قرار داد. در حالی که باید بین عدم ملکه و امکان ماهوی که بر اساس اصالت ماهیت، عدمی هستند و نمیتوان بین آنها و وجود نسبت برقرار کرد، با امکان استعدادی و قوه و اضافه که از جنس وجود هستند و میتوانند با وجود نسبت برقرار کنند، فرق گذاشت.
🔹علامه در بحث حرکت نشان میدهد که اضافه و نسبت طرفینی در وجود سیال هست، چون این نسبت در متن وجود است و این اضافه، نسبت بین وجود و غیر وجود نیست. چیزی را که علامه انکار کرده است، وجود طرفینی در محمول امکان ماهوی و عدم ملکه است. اما وجود طرفینی در وجود سیال، عین وجود است. این مطلب را شهید مطهری در برخی از به خوبی بیان کرده است اما آیت الله مصباح به علامه اشکال کرده است.
✅مفهوم سازی ذهن در بحث عدم
🔹همه مطالبی که بیان شد در مورد وجود خارجی است و در عالم واقع، هیچ نسبتی بین عدم و وجود برقرار نیست. اما ذهن میتواند برای عدم، مفهوم سازی کند و نسبت ذهنی بین آن و وجود برقرار کند و آنگاه بگوید که در تناقض بین وجود و عدم نسبت وجود ندارد و این همان است که حضرت امام و علامه بیان می کنند که اللهم الا بحسب الاعتبار الذهنی. البته باید توجه داشت که مفهوم عدم و نسبت آن با وجود، به حمل اولی و از جهت مفهومی عدم است اما به حمل شایع، وجود هستند.
@fater290
💢 منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل
🔰استاد علی فرحانی
🌀🌀🌀🌀🌀🌀
✅ در مطالب #هدایت_تحصیلی گذشته کررا بیان شده است که از مهمترین نکاتی که لازم است در ابتدای شروع سیر تحصیلی به آن توجه شود، تفکیک #سیر_محتوایی از #سیر_آموزشی و توجه به لوازم هر کدام از این سیرهاست.
✅در گام بعد باید شرایط و قوانین طی مسیر در هر کدام از این دو سیر را آموخت و بر اساس آن به علم آموزی پرداخت.
✅آنچه در صوت زیر می شنوید، تبیین قوانین #سیر_محتوایی است. استاد در این صوت تبیین می کنند که سیر محتوایی و اکتساب واقعی دارایی علمی، دارای قوانین تکوینی و واقعی است و بر اساس قرار داد و سلیقه نیست.
✅سپس ایشان با بیان اینکه علمی که متکفل تبیین این قوانین است، #علم منطق می باشد، می فرمایند که علم منطق علاوه بر اینکه قوانین و شرایط تولید و تحصیل یک گزاره علمی را توضیح می دهد، متکفل بیان قوانین حاکم بر تولید و تحصیل #مجموعه_مسائل_متسلسل که #علم نامیده می شود، نیز می باشد.
✅استاد پس از توضیح ساختار هرمی مسائل یک علم و گزاره های متسلسل، قوانین تحصیل و تولید، آن را تبیین می کنند.
✅ این بحث علاوه بر تاثیر بسیار زیاد در نحوه تحصیل و کوتاه کردن زمان آن و به نتیجه رسیدن در سیر علمی، در بحث #موضوع_شناسی در تولید #علوم_انسانی_اسلامی نیز اثر گذار است.
#منطق #پای_درس_استاد
#طلبه_موفق #علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
📌 #حتما #بشنوید 👇 👇 👇
040-manteghetolid-v-yadgiri-gozarehaye-elm@almorsalat.mp3
17.56M
🔊🔊 #حتما #حتما #بشنوید
💢 منطق تولید و یادگیری #گزاره_های_متسلسل و قوانین سیر محتوایی
🔰استاد علی فرحانی
#منطق #پای_درس_استاد
#طلبه_موفق
@fater290
هدایت شده از میقات
monajat shabanieh-Sedghi.mp3
18.46M
🎧 مناجات شعبانیه
🎤کربلایی مهدی صدقی
@khasi_dar_miqat