farhang-98.11.19.mp3
20.86M
💠فقه فرهنگ روابط اجتماعی
👈جلسه ۹۸/۱۱/۱۹
🔰استاد علی فرحانی
#فقه_فرهنگ
#پای_درس_استاد
#علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
taadol-98.11.19.mp3
9.66M
🔉🔉
🔅تعادل و تراجیح امام خمینی
👈جلسه ۹۸/۱۱/۱۹
🔰استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
💠حقیقتاً حوزههای علمیه، قوام اصلی و ستون مهم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۳/۲۲
📌حقیقتاً حوزههای علمیه، #قوام اصلی و #ستون مهم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. سالهاست که من با قشر و نسل شما قلباً و روحاً پیوند و انس دارم. شما مایهی امید هستید.
📌آینده متعلق به شما و در دستهای شماست. دل و دست و مغز و روح و زبان گویای شماست که آیندهی کشور و انقلاب و حتّی آیندهی اسلام و مسلمین را طراحی میکند و میسازد.
#حوزه_و_انقلاب
@fater290
📌 ظاهر و باطن نماز
🔰امام خمینی ره
🔹بدان که از برای نماز غیر از این صورت، معنایی است و غیر از این ظاهر باطنی است ؛ و چنانچه ظاهر را آدابی است که مراعات ننمودن آنها یا موجب بطلان نماز صوری یا نقصان آن گردد، همینطور از برای باطن آدابی است قلبیه باطنیه که با مراعات ننمودن آنها نماز معنوی را بطلان یا نقصان دست دهد؛ چنانچه با مراعات آنها نماز دارای روح ملکوتی شود.
🔹و ممکن است پس از مراقبت و اهتمام به آداب باطنيه قلبيه، شخص مصلی را نصیبی از سر الهی نماز اهل معرفت و اصحاب قلوب حاصل شود که آن قرة العين اهل سلوك و حقیقت معراج قرب محبوب است.
📚آداب نماز
#تهذیب
#امام_خمینی
@fater290
✅یک #سوال_مهم
💠امروز در کلاس درس این سوال ذهنم را مشغول کرد که:
⁉️ نسبت بین حوزه انقلابی و اندیشه های علمی امام خمینی (ره) چیست؟ آیا بدون اعتقاد به نظریات علمی حضرت امام (ره)، حوزه انقلابی امکان تحقق دارد؟
✅ شاید برای پاسخ به این سوال باید مشخص کرد که اساسا تاثیر اندیشه های علمی امام، اعم از عرفان، فلسفه، اصول، فقه و ... در تحقق انقلاب اسلامی ایران چیست؟
💬اگر پاسخی به ذهنتان رسید برای بنده ارسال کنید. @ebrahimi845
🔰 امیدوارم که به مناسبت ۲۲بهمن بتوانم یادداشتی در این موضوع بنویسم.
@fater290
المرسلات
✅یک #سوال_مهم 💠امروز در کلاس درس این سوال ذهنم را مشغول کرد که: ⁉️ نسبت بین حوزه انقلابی و اندیشه
💬 #پیام_شما: وحیدرضا
🔸در مورد مطلبی که در کانال فاطر زدید اتفاقا بنده هم چند وقتی است دغدغه ذهنی پیدا کرده ام. اگر معتقدیم که انقلاب اسلامی فعل الله و اراده الهی ست، اگر معتقدیم که امام زمان عج امام حیّ فعال و نه منفعل در نظام هستی است نه آن امام جزیره خضرا نشین بلکه امامی که اراده خدا به قلب نازنین اش هبوط میکند و تکامل بشریت را به پیش میبرد.
🔸باید رهبری این انقلاب هم به دست کسی باشد که نزدیک ترین اندیشه و ملکات را نسبت به وجود مقدس امام زمان علیه السلام دارا باشد. والعجب کل العجب از کسانی که دم از انقلاب و انقلابی گری میزنند و هنوز با فلسفه و عرفان امام ره خو نگرفته اند. چگونه ممکن است رهبری جماعت ایتام آل رسول صلوات الله علیه و آله به دست کسی داده شود که در اصلی ترین معارف یعنی نظام اندیشه توحیدی در مسیر صحیح نباشد؟
#حوزه_انقلابی
@fater290
هدایت شده از .....||| آوای خِرَد |||.....
10.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله
🔻امثال من اگر هم ادعا کنند که مطهری را شناخته اند، گزافه ای بیش نگفته اند.
🔻نه قصد غلو داریم و نه چیزی از این تمجیدها نصیبمان می شود. اما روی حساب اینکه هر چه دارم از مطهری دارم نمی توانم نگویم.
🔻وقتی دکتر مهدوی دامغانی استاد دانشگاه های هاروارد، پنسیلوانیا و کمبریج را می بینم که در فراق مطهری اینگونه اشک می ریزد، لااقل می فهمم که چرا نمی تواند جلوی خود را بگیرد.
🔻به راستی مطهری که بود؟
🔸بار ها گفته ام که امروز در انقلاب یک مطهری نیاز داریم.
✍علی خردمردی
@alikheradmardii
🔴 انقلاب اسلامی یعنی شما می توانید خلیفَةُ الله شوید 🔴
🔹 #انقلاب_اسلامی یعنی چه؟! یعنی آن انقلابی که مردم را ابتدا تکان دهد و بگوید: شما مثل حیوانات نیستید که یک عمر محدودی داشته باشید و فقط فکر شکم و لذایذ مادی باشید؛ شما خیلی عزیزید! شما امکان این را دارید که «خَلِیْفَةُ اللهِ» شوید؛ میتوانید به مقامی برسید که همه #فرشتگان خدا در مقابل شما خضوع کنند و به خدمتگزاری شما افتخار کنند!
🎙 ۹۸/۶/۵
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#انقلاب_اسلامی
🌐🌐 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از فقه الخمینی
#تقریر| درس خارج اصول/ مبحث ضد
👈جلسه اول: ۹۵/۲/۲۲
🔰استاد آیت الله فرحانی
✍ مقرر: محسن ابراهیمی
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
🔺در ابتدای امر دو مسئله باید رسیدگی شود. اولا: مسئله ضد مسئله ای لفظی است یا عقلی؟ ثانیا: آیا مسئله ضد مربوط به کدام علم است؟ آیا این مسئله اصولی است یا فقهی است یا مربوط به مبادی احکامی است؟ ملاک این مسائل را قبلا در مقدمه واجب بررسی کردیم و نظرات مختلف نقد و بررسی شد. در اینجا به اختصار بیان می کنیم. جناب آخوند هم در کفایه این دو مسئله را احتمالا اعتمادا به مقدمه واجب، در این جا مطرح نکرده اند.
✅عقلی یا لفظی بودن مسئله ضد
🔸آخوند خراسانی در مقدمه واجب در مورد لفظی یا عقلی بودن مسئله بیان کردند که اینطور نیست که ما فقط با وجوبی که مستفاد از دلیل لفظی باشد کار کنیم. بحث اختصاصی به وجوبی که از دلیل لفظی بدست آید ندارد و آنچه محل بحث ماست اقتضای وجوب بما هو وجوب است. این وجوب از هر جایی که بدست آمده باشد. چه از حکم عقل باشد و چه اجماع و چه دلیل لفظی. در مقدمه واجب می گوییم که آیا وجوب (بما هو وجوب) ذی المقدمه اقتضای وجوب مقدمه را دارد؟
🔸در این بحث نیز ایشان همان مبنا را ادامه می دهند و می فرمایند که در اینجا هم بحث در این است که آیا وجوب شی مقتضی نهی از ضد عام و یا خاص آن است یا نه؟ لذا این بحث یک مسئله عقلی است و حرف ایشان صحیح است.
✅فقهی یا اصولی یا مبادی احکام بودن مسئله ضد
👈تقریر فقهی بودن مسئله
🔸در مورد فقهی یا اصولی بودن مسئله، برخی بیان کردند که بحث بر سر وجوب و حرمت است و این وجوب و حرمت از هر جا که بدست آمده باشد، اما یک حکم شرعی است و حکمی برای فعل مکلف بیان می شود. لذا این مسئله فقهی است. همانند اینکه در فقه درباره وجوب صلاه یا حرمت خمر بحث می شود.
👈نظر محقق نائینی در فقهی نبودن و اصولی بودن مسئله
🔸محقق نائینی جواب دادند که در فقه اگر درباره وجوب صلاه یا حرمت خمر بحث می شود، فقهی است چون صلاه و خمر عنوان خاص است. اما وجوب مقدمه یا حرمت ضد، عناوینی انتزاعی هستند و یک عنوان خاص نیست. لذا فقهی نیست.
👈اشکال به محقق نائینی
🔸برخی به محقق نائینی اشکال کردند که در فقهی یا اصولی بودن مسئله لازم نیست که عنوان خاص یا عام وجود داشته باشد. در فقه هم در مباحثی مانند وجوب وفای به عهد یا نذر یا یمین و یا امر به معروف و نهی از منکر و.... عناوین عامی هستند که متعلقات متفاوتی دارند.
👈نظر مختار در فقهی نبودن مسئله
🔸اما در فقهی نبودن مسئله باید چنین گفت که همان مسئله اول، که بحث شد که مسئله عقلی است یا لفظی، تکلیف فقهی نبودن را نیز مشخص می کند. در آنجا بیان شد که بحث بر سر لازمه وجوب بما هو وجوب است و می خواهیم مشخص کنیم که آیا وجوب ذی المقدمه ملازمه ای با وجوب مقدمه دارد یا خیر؟ و همچنین در ما نحن فیه آیا وجوب شئ ملازمه ای با حرمت ضد آن شئ دارد؟ پس بحث در مورد مشخص کردن حکم فعل مکلف نیست. بلکه بحث در ملازمه عقلی است. پس بحث فقهی نیست.
👈دلیل اینکه مسئله از مبادی احکام نیست
🔸برای اینکه اصولی بودن مسئله مشخص شود، باید بیان کنیم که این مسئله از مبادی احکام نیز نیست. برخی این مسئله را از مبادی احکامی دانسته اند.
🔸اولا باید مشخص کنیم که منظور از مبادی احکام چیست؟ آیا مبادی احکام غیر از علم اصول فقه است؟ محقق خوئی در جواب این نظر می فرمایند: مبادی، یا مبادی تصوری است و آن مشخص کردن مفهوم موضوعات و محمولات به کار رفته در علم است که مثلا حرمت به چه معناست؟ وجوب به چه معناست؟ و ... که این نوع مبادی، نیاز به علمی جداگانه ندارد. بلکه در ابتدای هر علمی مبادی تصوری مشخص می شود. و واضح است که بحث ضد از مباحث تصوری نیست. یا منظور از مبادی، مبادی تصدیقی است. به معنای آنچه که قبل از علم فقه باید مشخص شود تا اینکه بتوان به حکم شرعی رسید. تمام گزاره ها و مسائل اصولی از جنس مبادی تصدیقی احکام هستند. با این دیدگاه، مبادی احکام علم جداگانه ای غیر از اصول فقه نیست.
🔸ثانیا: سلمنا که در مبادی احکام، از حالات حکم شرعی بحث می شود و این بحث غیر از علم اصول است. اما ما نحن فیه که بحث از ثبوت ملازمه است، ارتباطی به حالات حکم شرعی ندارد و غیر از آن است. لذا در هیچ صورتی این مسئله از مبادی احکامی نخواهد بود.
🔸آیت الله سبحانی در المحصول در رابطه با این دیدگاه بیاناتی دارند. ما این مطلب را در مقدمه ی واجب به تفصیل رسیدگی کردیم. لذا در اینجا به همین اختصار اکتفاء می کنیم.
✅آیا بحث از ملازمه بحثی اصولی است؟
🔸تا اینجا مشخص شد که بحث ضد، اولا: بحث از ملازمه است. ثانیا: فقهی نیست. ثالثا: از مبادی احکام نیست.
در آخرین مرحله باید مشخص کنیم که آیا مناط مسئله اصولی، شامل بحث ملازمه می شود یا خیر؟ به عبارت دیگر تا به حال به طور سلبی بحث شد و بیان شد که این مسئله فقهی و مبادی احکامی نیست. حال باید به طور ایجابی مشخص شود که مسئله اصولی است. برخی گفته اند که این مسئله اصولی است، چون کبرای قیاس استنباط واقع می شود.
✅غیریت مسئله ضد از مسئله مقدمه واجب
🔺بحث دیگری است که لازم است انجام شود این است که تفاوت های این مسئله با مقدمه واجب چیست؟ چون در مسلک مقدمیت، در اثبات حرمت ضد، از بحث مقدمه واجب کمک گرفته شده است. لذا باید بحثی در غیریت این دو مسئله بشود.
🔉 صوت جلسه را از 👈اینجا👉 دانلود کنید.
#تقریر
#درس_خارج_اصول
@fegh_alkhomeini