eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️وفات حضرت زینب (س) تسلیت باد. @fater290
💠نقش زن در ساختن تاریخ از نظر اسلام: 👈شخص گرانبها @fater290 👇👇👇👇
💠نقش زن در ساختن تاریخ از نظر اسلام: شخص گرانبها 🔰شهید آیت الله مطهری 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 ✅طرح بحث 🔸بحثي درباره «نقش زن در تاريخ» مطرح است که آيا اساساً زن در ساختن تاريخ نقشي دارد يا ندارد و اصلًا نقشي مي‌‌‌‌‌تواند داشته باشد يا نه؟ بايد داشته باشد يا نبايد داشته باشد؟ همچنين از نظر اسلام اين قضيه را چگونه بايد برآورد کرد؟ ✅نقش غیر مستقیم زن در تاریخ 🔸زن يک نقش در تاريخ داشته و دارد که کسي منکر اين نقش نيست و آن نقش غيرمستقيم زن در ساختن تاريخ است. مي‌‌‌‌‌گويند زن مرد را مي‌‌‌‌‌سازد و مرد تاريخ را، يعني بيش از مقداري که مرد در ساختن زن مي‌‌‌‌‌تواند تأثير داشته باشد زن در ساختن مرد تأثير دارد. اين خودش مسأله‌‌‌‌‌اي است که نمي‌‌‌‌‌خواهم درباره آن بحث کنم. 🔸آيا مرد روح و شخصيت زن را مي‌‌‌‌‌سازد (اعمّ از اينکه زن به عنوان مادر باشد يا به عنوان همسر) يا نه، اين زن است که فرزند و حتي شوهر را مي‌‌‌‌‌سازد؟ مخصوصاً در مورد شوهر، آيا زن بيشتر شوهر را مي‌‌‌‌‌سازد يا شوهر بيشتر زن را؟ حتماً تعجب خواهيد کرد که عرض کنم آنچه که تحقيقات تاريخي و ملاحظات رواني ثابت کرده است اين است که زن در ساختن شخصيت مرد بيشتر مؤثر است تا مرد در ساختن شخصيت زن. بدين جهت است که تأثير غيرمستقيم زن در ساختن تاريخ، لامنکر و غيرقابل انکار است. اينکه زن مرد را ساخته است و مرد تاريخ را، خودش داستاني است و يک مبحث خيلي مفصل. ✅سه شکل نقش مستقيم زن در ساختن تاريخ: 1⃣زن، «شئ گرانبها» و بدون نقش‌‌‌‌‌ 🔸اينکه اساساً زن نقش مستقيم در ساختن تاريخ نداشته باشد، يعني نقش زن منفي محض باشد. در بسياري از اجتماعات براي زن جز زاييدن و بچه درست کردن و اداره داخل خانه نقشي قائل نبوده‌‌‌‌‌اند؛ يعني زن در اجتماع بزرگ نقش مستقيم نداشته، نقش غيرمستقيم داشته است، به اين ترتيب که او در خانواده مؤثر بوده و فردِ ساخته خانواده در اجتماع مؤثر بوده است. يعني زن مستقيماً بدون اينکه از راه مرد تأثيري داشته باشد، به هيچ شکل تأثيري در بسياري از اجتماعات نداشته است. 🔸ولي در اين اجتماعات، زن علي رغم اينکه نقشي در ساختن تاريخ و اجتماع نداشته است، بدون شک و برخلاف تبليغاتي که در اين زمينه مي‌‌‌‌‌کنند، به عنوان يک شئ گرانبها زندگي مي‌‌‌‌‌کرده است؛ يعني به عنوان يک شخص، کمتر مؤثر بوده ولي يک شئ بسيار گرانبها بوده و به دليل همان گرانبهايي‌‌‌‌‌اش بر مرد اثر مي‌‌‌‌‌گذاشته است؛ ارزان نبوده که در خيابانها پخش باشد و هزاران اماکن عمومي براي بهره گيري از او وجود داشته باشد، بلکه فقط در دايره زندگي خانوادگي مورد بهره برداري قرار مي‌‌‌‌‌گرفته است. 🔸لذا قهراً براي مرد خانواده يک موجود بسيار گرانبها بوده، چون تنها موجودي بوده که احساسات جنسي و عاطفي او را اشباع مي‌‌‌‌‌کرده است و طبعاً و بدون شک مرد عملًا در خدمت زن بوده است. ولي زن شئ بوده، شئ گرانبها، مثل الماس که يک گوهر گرانبهاست؛ شخص نيست، شئ است ولي شئ گرانبها. 2⃣زن، «شخص بي‌‌‌‌‌بها» و داراي نقش‌‌‌‌‌ 🔸شکل ديگر تأثير زن در تاريخ- که اين شکل در جوامع قديم زياد نبوده- اين است که زن عامل مؤثر در تاريخ باشد، نقش مستقيم در تاريخ داشته باشد و به عنوان شخص مؤثر باشد نه به عنوان شئ، اما شخص بي‌‌‌‌‌بها، شخص بي‌‌‌‌‌ارزش، شخصي که حريم ميان او و مرد برداشته شده است. 🔸دقايق روانشناسي ثابت کرده است که ملاحظات بسيار دقيقي يعني طرحي در خلقت بوده براي عزيز نگه داشتن زن. هر وقت اين حريم بکلي شکسته و اين حصار خرد شده است، شخصيت زن از نظر احترام و عزت پايين آمده است. البته از جنبه‌‌‌‌‌هاي ديگري ممکن است شخصيتش بالا رفته باشد مثلًا باسواد شده باشد، عالمه شده باشد، ولي ديگر آن موجود گرانبها براي مرد نيست. از طرف ديگر، زن نمي‌‌‌‌‌تواند زن نباشد. 🔸جزء طبيعت زن اين است که براي مرد گرانبها باشد، و اگر اين را از زن بگيريد تمام روحيه او متلاشي مي‌‌‌‌‌شود. آنچه براي مرد در رابطه جنسي ملحوظ است، دراختيار داشتن زن به عنوان يک موجود گرانبهاست نه دراختيار يک زن بودن به عنوان يک موجود گرانبها براي او. ولي آنچه در طبيعت زن وجود دارد اين نيست که يک مرد را به عنوان يک شئ گرانبها داشته باشد، بلکه اين است که خودش به عنوان يک شئ گرانبها مرد را در تسخير داشته باشد. 🔸آنجا که زن از حالت اختصاص خارج شد (لازم نيست که اختصاص به صورت ازدواج رواج داشته باشد) يعني وقتي که زن ارزان شد، در اماکن عمومي بسيار پيدا شد، هزاران وسيله براي استفاده مرد از زن پيدا شد، خيابانها و کوچه‌‌‌‌‌ها جلوه گاه زن شد که خودش را به مرد ارائه بدهد و مرد بتواند از نظر چشم چراني و تماشاکردن، از نظر استماع موسيقي صداي زن، از نظر لمس کردن، حداکثر بهره برداري را از زن بکند، آنجاست که زن از ارزش خودش، از آن ارزشي که براي مرد بايد داشته باشد مي‌‌‌‌‌ افتد؛ يعني ديگر شئ گرانبها نيست ولي ممکن است مثلًا باسواد باشد، درسي خوانده باشد، بتواند معلم باشد و کلاسهايي را اداره کند يا طبيب باشد، همه اينها را مي‌‌‌‌‌تواند داشته باشد ولي در اين شرايط (ارزان بودن زن) آن ارزشي که براي يک زن در طبيعت او وجود دارد ديگر برايش وجود ندارد. و درواقع در اين وقت است که زن به شکل ديگر ملعبه جامعه مردان مي‌‌‌‌‌شود بدون آنکه در نظر فردي از افراد مردان، آن عزت و احترامي را که بايد داشته باشد دارا باشد. 🔸جامعه اروپايي به اين سو مي‌‌‌‌‌رود، يعني از يک طرف به زن از نظر رشد برخي استعدادهاي انساني از قبيل علم و اراده شخصيت مي‌‌‌‌‌دهد ولي از طرف ديگر ارزش او را از بين مي‌‌‌‌‌برد. 3⃣زن، «شخص گرانبها» و داراي نقش‌‌‌‌‌ 🔸شکل سومي هم وجود دارد و آن اين است که زن به صورت يک «شخص گرانبها» دربيايد، هم شخص باشد و هم گرانبها؛ يعني از يک طرف شخصيت روحي و معنوي داشته باشد، کمالات روحي و انساني نظير آگاهي داشته باشد و از طرف ديگر، در اجتماع مبتذل نباشد. يعني آن محدوديت نباشد و آن اختلاط هم نباشد؛ نه محدوديت و نه اختلاط بلکه حريم. حريم مسأله‌‌‌‌‌اي است بين محدوديت زن و اختلاط زن و مرد. 🔸وقتي که ما به متن اسلام مراجعه مي‌‌‌‌‌کنيم مي‌‌‌‌‌بينيم نتيجه آنچه که اسلام در مورد زن مي‌‌‌‌‌خواهد، شخصيت است و گرانبها بودن. در پرتو همين شخصيت و گرانبهايي، عفاف در جامعه مستقر مي‌‌‌‌‌شود، روانها سالم باقي مي‌‌‌‌‌مانند، کانونهاي خانوادگي در جامعه سالم مي‌‌‌‌‌مانند و «رشيد» از کار درمي‌‌‌‌‌آيد. 🔸گرانبهابودن زن به اين است که بين او و مرد در حدودي که اسلام مشخص کرده، حريم باشد؛ يعني اسلام اجازه نمي‌‌‌‌‌دهد که جز کانون خانوادگي، يعني صحنه اجتماع، صحنه بهره برداري و التذاذ جنسي مرد از زن باشد چه به صورت نگاه کردن به بدن و اندامش، چه به صورت لمس کردن بدنش، چه به صورت استشمام عطر زنانه‌‌‌‌‌اش و يا شنيدن صداي پايش که اگر به اصطلاح به صورت مهيج باشد، اسلام اجازه نمي‌‌‌‌‌دهد. ولي اگر بگوييم علم، اختيار و اراده، ايمان و عبادت و هنر و خلّاقيت چطور؟ مي‌‌‌‌‌گويد بسيار خوب، مثل مرد. چيزهايي را شارع حرام کرده که به زن مربوط است. آنچه را که حرام نکرده، بر هيچ کدام حرام نکرده است. اسلام براي زن شخصيت مي‌‌‌‌‌خواهد نه ابتذال. 📚حماسه حسینی، ج۱، ص۳۷۷ @fater290
🖊 🔺 تحول مسیر نیست، مقصد است (تاملی در برون رفت از وضعیت تعلیقی تحول در حوزه) @fater290 👇👇👇
المرسلات
🖊 #یادداشت 🔺 تحول مسیر نیست، مقصد است (تاملی در برون رفت از وضعیت تعلیقی تحول در حوزه) @fater290 👇👇
🔥 مسیر نیست، مقصد است 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی 👉 @smhashemi128 💢💢💢💢💢💢 ⭕️یکی از اشکالات اساسی برخی جریان های فعلی تحولی که با نیت خوبی هم برای بسط گفتمان تحول در حوزه تلاش می کنند، از بین بردن انگیزه کار علمی فعلی در میان طلاب جوان تر است. ⭕️ وقتی تمام دروس فعلی حوزه از حیّز انتفاع ساقط شد و جایگزین مناسبی هم برای آن معرفی نشد نه شوقی برای دروس سابق باقی می ماند و نه راهی برای آینده باز می ماند. ⭕️ به نظرم طلاب جوان تر باید دقت کنند که تحول نهایی در حوزه، نیست بلکه است یعنی باید به آن رسید نه اینکه تصور کنیم این تحولِ فرضی راهی برای امروز ما می سازد. این عادتا محال است و آثاری که امروز به نام تحول منتشر می شوند نیز مویدی بر همین معنا هستند و ماندن به این آرزو آب در هاون کوبیدن است. ⭕️ به نظر می رسد تنها راهی که می شود پس از آن به تحول فکر کرد این است که: ✅ 1- ابتدا بتوان ترازهای لازم علمی و اجتماعی را در زمانی کوتاه در مسیر تحصیلی حوزه های علمیه به دست آورد. بین چهره های بزرگ تحولی حوزه همه ایشان حائز این رتبه بودند: در تاسیس نظام اصولیش این قوت را داشت، برای باز کردن فضای حکمت متعالیه و تفسیر در حوزه علمیه قم کاملا چنین رتبه ای داشت، مرحوم در نجف از فضلای بسیار مشهور و قطعی الاجتهاد بود، و همین شهرت و قوت باعث شد که حتی مرحوم آیت الله برای تحول در حوزه قم از ایشان تقاضای کمک کند، شهید نیز در نجف دارای قوت علمی و مقبولیت فضای علمی حوزه بود. شهید نیز گرچه متاسفانه مطرود قم واقع شد ولی احدی سخنی در قوت فوق العاده علمی ایشان نداشت. طلاب جوان تر باید بدانند که ما نیاز به جمعی متشکل از مطهری و صدر و مظفر و ... داریم و راه آن همان راهی است که آن بزرگان پیمودند. ✅ 2- باید راهی یافت تا سریعتر بتوان دروس و مدارج فعلی حوزه علمیه را، هم به جهت محتوایی و هم به جهت رسمی طی کرد.در این صورت اشکال مشهورِ اتلاف عمر که برخی منتقدان سیستم آموزشی فعلی حوزه مطرح می کنند نیز (به فرض ورود اشکال) منتفی می شود. به نظر می رسد در یک دوره پنج ساله بتوان تا پایان کفایه و در دوره پنج ساله دیگری کار اساسی در درس خارج انجام را به پایان رساند و پس از آن تخصصی تر به مباحث مختلف در اندیشه اسلامی پرداخت. یعنی همان ده سالِ مشهورِ پیش از خارج می تواند تبدیل به 10 سال تا قریب به صاحب نظر شدن شود. ✅ 3- طلاب جوانترِ خواهان تحول و انقلابی می توانند از اکنون هسته های سخت علمی شکل دهند و گفتمان تحول را با افق های آن با هم به مباحثه بگذارند و جریان گفتمان سازی آن را در حوزه ها رونق بخشند. ✅ 4- در این مدت یک طلبه باید با ساختارهای اصلی اندیشه در غرب آشنا شود و اندیشه ی تحول خواهان اساسی در حوزه خصوصا مرحوم امام (ره) را مرور کاملی کند و فرا گیرد. ✅ 5- اگر کسی خواهانِ تحول آن هم در مسیر انقلاب اسلامی است هرگز نمی تواند در ایام تحصیل از فضای عمومی و واقعی کشور و جهان اسلام غایب باشد و صرفا تبدیل به نیرویی علمی شود به همین علت نیاز است در این ایام نقش آفرینی مشخصی (البته با اولویت کار علمی) در عرصه انقلاب داشته باشد. ⭕️ پیرامون چند موضوع دیگر در این باب باید نوشت تا روند این پروژه روشن تر شود: 1- معنای درست تحول 2- سیره تحولی تحول خواهانی که در بالا از ایشان اسم برده شد. 3- کیفیت سریعتر و با کیفت تر خواندن روال فعلی حوزه 4- نسبت علوم جدید و تمدن مدرن با اندیشه اسلامی و دخالت این عنصر در امر تحول 📌کانال شخصی حجت الاسلام سید محمد هاشمی: @ofoqemobin @fater290
💢خواندن کتاب مغنی چه فایده ای دارد؟/ مقدمات اجتهاد در ادبیات چیست؟ @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
#مشاوره_مجازی 💢خواندن کتاب مغنی چه فایده ای دارد؟/ مقدمات اجتهاد در ادبیات چیست؟ @fater290 👇👇👇👇
💢خواندن کتاب مغنی چه فایده ای دارد؟/ مقدمات اجتهاد در ادبیات چیست؟ ⁉️ 🔹سلام استاد، خداقوت؛ 🔹بنده پایه ۳ هستم و ادبیات رو هم بصورت جدول ضربی و کاربردی کار نکرده ام. بنظرتان با این وجود که مغنی نظریات اجتهادی یک ادیب در ادبیات است و بنده هنوز مقدمات اجتهاد کردن در علمی رو کسب نکردم مغنی خواندن بنده چه فایده ای دارد؟! وبه چه صورت بخوانم؟ ✅ : حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی @m_mahdi1384 🔸سلام علیکم 🔸یکی از مطالبی که متاسفانه ذهن طلاب پایه های اولیه تحصیلات حوزوی را به خود مشغول می کند مسئله اجتهاد در ادبیات است. مسئله ای که طلاب تنها لفظ آن را می شنوند و تصویر درستی از آن ندارند؛ لذا هر کسی تفسیر خاصی از «اجتهاد در ادبیات» ارائه می دهد و متاسفانه عده ای هم به علت بی اطلاعی از معنای درست آن زمان زیادی را برای رسیدن به اجتهاد در ادبیات صرف می کنند و کتاب های مختلفی می خوانند و در آخر نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. 🔸طبیعتا تا زمانی که ندانیم اجتهاد در ادبیات به چه معناست راه رسیدن به آن را هم نمی دانیم. لذا حتی اگر بهترین کتاب اجتهادی ادبیات را هم بخوانیم از آن بهره زیادی نمی بریم. 🔸برای فهم معنای صحیح اجتهاد در ادبیات، دانستن مقدماتی ضروری است: 1⃣قواعد عامه زبانشناسی و توانایی تفکیک قواعد ادبی «من جهة عامه» و «من جهة خاصة» 2⃣شناخت صحیح و دقیق تاریخ تطور علم ادبیات 3⃣تسلط بر اصول نحوی که بر اساس قواعد صحیح زبانشناسی طراحی شده (بسیاری از مطالبی که در کتب اصول نحو فعلی است بر اساس قواعد اصول فقه اهل سنت است که اشکالات زیادی به آن مطرح است) 4⃣شناخت اسلوب های کلام عرب فصیح 🔸البته برای علم لغت و بلاغت مقدمات دیگری نیز لازم است که نیازمند توضیح تفصیلی است. 🔸نکته مهم این است که: دانستن قواعد صرفی و نحوی و احاطه و تسلط بر قواعد جزئی و همچنین دانستن اقوال مختلف در یک مسئله اجتهاد در ادبیات نیست. 🔸با توجه به این نکات طلبه ای که در پایه سوم مغنی می خواند آشنایی کافی با مقدمات لازم برای اجتهاد در ادبیات ندارد و تا زمانی که باب الفاظ اصول فقه را با نگاهی زبانشناسانه نخواند، از خواندن کتاب های مختلف ادبی بهره ای جز دانستن قواعد فرعی و اقوال مختلف نخواهد برد. 🔸لذا در کتاب مغنی بخش «باب رابع» نکات مهم و قابل استفاده ای دارد که دانستن آن ها لازم است. 🔸قسمت باب اول مغنی خلأی که در کتاب های گذشته از جهت بررسی «حروف و ادوات» وجود دارد را پر می کند. 🔸حروف و ادوات در کلام اهمیت زیادی دارند و شناخت معنای آن ها و اثرات معنایی و اعرابی که در کلام ایجاد می کنند اهمیت زیادی دارد؛ ولی مباحث اختلافی که بیان شده است تنها در صورتی قابل استفاده است که مقدماتی که بیان کردم حاصل باشد. 🔸البته اگر کتابی به صورت منظم و دسته بندی شده این مطالب را بیان کرده باشد بسیار قابل استفاده است. @fater290
هدایت شده از المرسلات
💠فقه و علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇👇
هدایت شده از المرسلات
fegh-v-oloome-ensani-98.11.26.mp3
8.18M
🔉🔉 💠فقه و علوم انسانی 🔰استاد علی فرحانی 📌📌📌📌📌 🔹همانگونه که سابقا در کتاب جام جم اجتهاد تبیین کرده ایم، مسائل علوم انسانی عمدتا از جنس مسائل فقهی هستند و با همان روش باید به تولید علوم انسانی پرداخت. 🔹استاد در این صوت به عنوان مقدمه ورود در مباحث فقهی علوم انسانی، نگاه صحیح به فقه را تبیین می کنند. 🔹همینطور که استاد در این صوت بیان میکنند، توجه به این نگاه در تولید علوم انسانی بسیار حائز اهمیت است. 📌📌📌📌📌 📌جلسه فقه فرهنگ ۹۸/۱۱/۲۶ @fater290
المرسلات
🔉🔉 #بشنوید ♨️ تولید محتوا با الگوی مجاهدانه 🔰استاد علی فرحانی 🍁🍁🍁🍁🍁 🔹امروز برای انجام وظیفه تبل
👆👆👆👆 💢جوانان ایران همچون شهید باقری و باکری در دفاع مقدس توانستند راهی را که در حالت عادی در بیست یا بیست و پنج سال باید طی شود، در ظرف یکسال و نیم، دو سال طی کنند و از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی تبدیل شوند. 🔰رهبر معظم انقلاب، ۹۲/۹/۲۵ ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹مسئله‌ی دفاع مقدس آزمونی بود برای بروز استعدادها. دفاع مقدس وسیله‌ای شد برای اینکه استعدادهای مکنون در انسانها، به شکل عجیبی بروز کند. 🔹مثلا در سپاه، شما ملاحظه میکنید یک جوانی وارد میدان جنگ میشود و در حالی که از مسائل نظامی هیچ اطلاعی ندارد و وارد نیست، در ظرف یک سال، یک سال و نیم، دو سال تبدیل میشود به یک استراتژیست نظامی؛ این خیلی مهم است. 🔹خب، شما الان در حالات شهدا و سرداران بزرگ و مانند اینها که نگاه میکنید، مثلا فرض کنید شهید حسن باقری من‌باب مثال، بلاشک یک طراح جنگی است. هرکس منکر این معنا باشد، اطلاع ندارد؛ والا کسی اطلاع داشته باشد، خواهد دید که واقعا این جوان بیست و چند ساله یک طراح جنگ است. کی؟ در سال ۱۳۶۱؛ کی وارد جنگ شده است؟ در سال ۱۳۵۹. این مسیر حرکت از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی، یک حرکت بیست ساله، بیست و پنج ساله است؛ این جوان در ظرف دو سال این حرکت را کرده است! این خیلی نکته‌ی مهمی است. 🔹یا مثلا شهید باکری؛ ایشان در آغاز جنگ یک جوان دانشجو است که تازه فارغ‌التحصیل شده؛ حالا چند ماه یا یک مدتی هم در پادگانها گذرانده، بعد هم به دستور امام که [گفتند] از پادگانها بیایید بیرون، آمده بیرون؛ مثلا مهر ماه سال ۵۹ شهید باکری یک چنین حالتی دارد. بعد شما نگاه کنید در عملیات بیت‌المقدس، در عملیات خیبر، قبل آن در عملیات فتح‌المبین، این جوان یک فرمانده‌ی زبده‌ی نظامی است که میتواند یک لشکر را، در بعضی جاها یک قرارگاه را حرکت بدهد و هدایت کند و کار کند. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 📌 پ.ن: استاد علی فرحانی در صوت بالا بیان می کنند که امروزه در حوزه های علمیه هم نیاز داریم که با الگوگیری از کارجهادی شهدا در دوران دفاع مقدس، در مدت زمان کوتاه به قوت علمی مورد نیاز دست پیدا کنیم و بتوانیم امر ولی را در تولید علوم انسانی امتثال سازیم. @fater290
💠تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ‌ 👈بروز حقیقت عالم در روز قیامت 🔺فأخبر بتقطّع الأسباب، و إنقطاع الروابط يومئذ، فأفاد أنّ جميع التأثيرات و الارتباطات التي بين الموجودات في نظامها الموجود في عالم الأجسام و الجسمانيّات و ما يتلوه ستقطع و تزول فلا يؤثّر شي‌ء منها في شي‌ء، و لا يتأثّر شي‌ء عن شي‌ء، و لا ينتفع و لا يستضرّ شي‌ء بشي‌ء، و لو كان الظرف ظرفها، و اليوم يومها لما تخلّف شي‌ء من أحكامها و لم تزل عن مستقرّها، إلّا ببطلان الذوات و انقلاب المهيّات، و من المحال ذلك، و لا تبديل لكلمات اللّه، فإذن المرفوع الزائل هو وجوداتها السرابيّة، و هي وجوداتها القائمة بالحقّ سبحانه، الثابتة به، الباطلة في أنفسها، فلاتبقى إلّا نسبتها إلى الحقّ سبحانه، و تبطل بقيّة النسب، و إذ هي باطلة في نفسها فهو انكشاف بطلانها لا نفسه، و ظهور حقيقة الأمر و هو أن لا وجود إلّا له سبحانه و لا تأثير لغيره، فلا ملك إلّا له، و لا ملك إلّا هو 📚علامه طباطبایی، الانسان و العقیده، الانسان بعد الدنیا، ص۱۰۰ @fater290
♨️ابزار فنی و دانش جدید، کمک خوبی در راه کشف معارف الهی و ژرفای آموزشهای اهل‌بیت 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۹/۵/۱۸ 🔖🔖🔖🔖🔖🔖🔖 ✅تا همه‌ی ظرفیت اندیشه‌ی خلاق آدمی به کار نیفتد، امید کشف معارف الهی و ژرفای آموزشهای اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) برآورده نخواهد شد. ابزار فنی و دانش جدید، کمک خوبی در این راه شمرده می‌شوند. شما جوانان فاضل و کارآمد، از این‌که خواسته و توانسته‌اید با استخدام کامپیوتر در این راه گامی بردارید، خداوند تعالی را سپاس گزارید و در ادامه‌ی راه، فقط رضای او را مقصود قرار دهید و برای گشوده شدن سرچشمه‌های دانش و معرفت، از او مدد بخواهید. @fater290