eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️معرفی کتاب: 👈 فهرست کتاب معرفی شده در کانال 📙📙📙📙📙📙 🔺مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی(4جلد) 🆔 eitaa.com/fater290/133 🔺رساله الولایه علامه طباطبایی 🆔 eitaa.com/fater290/422 @fater290
♨️ خطابات قانونیه 🔰تقریرات درس خارج ضد/ استاد آیت الله فرحانی ✍️مقرر: محسن ابراهیمی ☘️جلسه۱: eitaa.com/fater290/91 ☘️جلسه۲: eitaa.com/fater290/103 ☘️جلسه۳: eitaa.com/fater290/150 ☘️جلسه۴: eitaa.com/fater290/151 ☘️جلسه۵: eitaa.com/fater290/173 ☘جلسه۶: eitaa.com/fater290/439 ☘جلسه۷: eitaa.com/fater290/458 ☘جلسه۸: eitaa.com/fater290/501 ☘جلسه۹: eitaa.com/fater290/527 @fater290
♨️یادداشت ها: یادداشت های منتشر شده در کانال 📝چرا انسان؟!/ سجاد انتظار 🆔 eitaa.com/fater290/153 📝ایمان بیاوریم که اندیشه های آقای خامنه ای، حوزه را نجات می دهد/ محسن ابراهیمی 🆔 eitaa.com/fater290/176 📝به بهانه یک سوال و جواب تأسف آور (درباره تدریس آثار امام در حوزه)/ سید محتبی جواهری https://eitaa.com/fater290/208 📝تاملی دوباره پیرامون مساله علم و دین/ بازنگری علم دینی بر اساس مساله حجیت/ سجاد انتظار 🆔 eitaa.com/fater290/211 📝ماجرای متدینین و علوم تجربی به مناسبت نزاع ها بر سر توصیه های پزشکی/ سید محمد هاشمی 🆔 eitaa.com/fater290/213 📝کرونا و بحران جدایی ایمان و شریعت / محمدمهدی ستودی 🆔 eitaa.com/fater290/220 📝تحول مسیر نیست، مقصد است (تاملی در برون رفت از وضعیت تعلیقی تحول در حوزه)/ سید محمد هاشمی 🆔 eitaa.com/fater290/254 📝بررسی موج های مخالفت با مقررات بهداشتی / علی مهدوی 🆔 eitaa.com/fater290/293 @fater290
♨️مجموعه دروس حوزوی استاد علی فرحانی ❇️ فقهی (لمعه و مکاسب) 🆔 eitaa.com/fater290/205 ❇️ کفایه الاصول 🆔 eitaa.com/fater290/385 ❇️ الموجز و اصول الفقه 🆔 eitaa.com/fater290/395 ❇️ رسائل 🆔 eitaa.com/fater290/397 @fater290
♨️ اخلاق و عرفان 🔰گزیده بیانات استاد علی فرحانی در موضوعات اخلاقی و عرفانی و تهذیب نفس 🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🔸مجموعه جلسات علم قبل از تزکیه 🆔 eitaa.com/fater290/350 🔸اعمال و مراقبات ماه رجب 🆔 eitaa.com/fater290/160 🔸آسیب های عدم تحول در شناخت دین و علم اصول و عدم اجتهاد در مباحث اخلاق و عرفان 🆔 eitaa.com/fater290/162 🔸تزکیه، حرکت بر مدار فطرت است 🆔 eitaa.com/fater290/166 🔸تو خود حجاب خودی/ گفتاری درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس 🆔 eitaa.com/fater290/189 🔸شهادت در عصر مدرنیته 🆔 eitaa.com/fater290/313 🔸عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🆔 eitaa.com/fater290/335 🔸هجرت و حرکت در مسیر حق طلبی، مقصد است 🆔 eitaa.com/fater290/364 🔸مدل تربیت عرفانی امام خمینی (ره) 🆔 eitaa.com/fater290/382 🔸نگاهی به رساله الولایه اثر علامه طباطبایی 🆔 eitaa.com/fater290/424 رعایت اعتدال اخلاقی و رفتاری eitaa.com/fater290/452 لزوم تحلیل صحیح افعال افراد پیرامون خود eitaa.com/fater290/431 📌این مجموعه به مرور در حال تکمیل شدن است .... @fater290
📚 : رساله الولایه اثر گرانقدر علامه طباطبایی 🔰شهید مطهری 🌀🌀🌀🌀🌀 💠 رساله اى دارند آقاى طباطبايى تحت عنوان رسالة الولايه. البته اين ولايت به مفهوم اصطلاحى امروز يعنى مثلا مسئله خلافت نيست، ولايت به آن معنى چهارمى است كه من در كتاب ولاءها و ولايتها بحث كرده ام، يعنى آن ولايت الهى كه در اثر تقرب به خداوند در نهايت امر پيدا مى شود. رسالة الولايه رساله اى است در سير و سلوك. ايشان روايات زيادى در باب معرفت نفس نقل كرده اند. (مجموعه آثار، ج۲۹ ص۲۴۲) 💠 شك ندارد كه مسأله «ولايت» به معنى چهارم از مسائل عرفانى است، ولى اين دليل نمى شود كه چون يك مسأله عرفانى است پس بايد مردود قلمداد شود. اين مسأله يك مسأله عرفانى است كه از ديد تشيّع يك مسأله اسلامى نيز هست. تشيّع يك مذهب است و عرفان يك مسلك. اين مذهب و آن مسلك (قطع نظر از خرافاتى كه به آن بسته اند) در اين نقطه با يكديگر تلاقى كرده اند و اگر الزاماً بنا هست كه گفته شود يكى از اين دو از ديگرى گرفته است به حكم قرائن مسلّم تاريخى قطعاً اين عرفان است كه از تشيّع اقتباس كرده است نه بالعكس. (مجموعه آثار، ج۳ ص۲۸۹) @fater290 👇👇👇👇
rsalt-alwilayah.pdf
2.49M
📚 رساله الولایه 🔰علامه طباطبایی @fater290
negahiberesalealvelaye@almorsalat.mp3
1.39M
🔊🔊 ✅ نگاهی به رساله "الولایه" علامه طباطبایی 🔰استاد علی فرحانی 📌 بخشی از یکی از جلسات کلاس نهایه الحکمه @fater290
♨️ ملافتحعلی و ملاحسینقلی رحمهماالله ✅مثل اينكه ايشان [ملافحتعلی سلطان آبادی] در مسائل مجاهدت‏هاى نفسانى بوده، و در رشته نبوده‏ اند. و چون با مرحوم آخوند ملّاحسينقلى همدانىّ، هم عصر و هم زمان بوده، و مرحوم آخوند در رشته حقّ تبارك و تعالى بى نظير بوده‏ اند؛ لذا با هم مناسباتى و مراوداتى نداشته ‏اند و قدرى هم روابط آنها تيره بود. 🔰علامه طباطبایی، مهرتابان ص۳۲۲ @fater290
✅ امروز دیگر حق نداریم که .... امروز باید قوه فقاهت را در مسائل جدید یاد بگیرید/ در مقدمات هم خیلی معطل نشوید 🔰رهبر معظم انقلاب 🔅امروز ما دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، شش ماه صرف وقت کنیم. یک روز این کارها را می کردیم. درس مرحوم آیت الله میلانی رضوان الله عليه، شش ماه در لباس مشکوک بودیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از هشتاد تا آوردیم نود تا، از نود تا آوردیم صدتا، از صدتا کردیم صدوبیست تا. این افتخاری ندارد. امروز حق نداریم مبحث زكات، مبحث جهاد، مبحث امر به معروف، مبحث تولی و تبری، مباحث گوناگون معاملات، بحث مزارعه، بحث مساقات، بحث بیع، بحث اجاره، اینها را سرسری بگذریم و در بحث طهارت و صلات فقط متمرکز بشویم. طهارت پانزده تا، صلات بیست تا؛ امروز دیگر اجازه نیست. 🔅دیروز حرفمان این بود، اشکال که می کردند -بعضی طلبه ها بودند اشکال می کردند که آقا فایده اش چیست - بنده خودم جزو کسانی بودم که از آن جور درس خواندن دفاع هم می کردم. بر خلاف انتظار یک عده ای که انتظار نداشتند که من از آن جور درس خواندن دفاع کنم، اما دفاع می کردم. من می گفتم که آقا ما می خواهیم فرمول فقاهت را، مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ می خواهیم بدانیم که کسی که فقیه می شود از کتاب و سنت چگونه استنباط می کند احکام الهی را. می خواهیم قوتش را، زورش را پیدا کنیم. برای زور پیدا کردن، آدم می رود در ورزش خانه، یک وزنه ای را دستش می گیرد، صدبار این جوری، این جوری می کند مثلا؛ هیچ فایده ای هم ندارد، جز اینکه آدم قوی بشود. ما می گفتیم که بحث فروع علم اجمالی و لباس مشکوک و معنای حرفی و مشتق و این حرف های طولانی ای که وجود دارد، اینها همان دمبل را بالا پایین بردن است، این وزنه را تکان دادن است، هیچ فایده ای هم ندارد، مگر قوی شدن؛ آن روز این را میگفتیم. 🔅اما امروز حق نداریم این را بگوییم. امروز می گوییم آقای ورزشکار، اگر می خواهی قوی بشوی، برو این باغچه را بیل بزن، این باغچه اینجا افتاده؛ این بیابان را بیل بزن، افتاده این جور بی صاحب، متروک. قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیدا کنید. در مباحث روز پیدا کنید؛ بگردید شیوه های جدیدی برای بانک اسلامی پیدا کنید. فقها درس بگویند، طلبه ها از آنها یاد بگیرند. قوه فقاهت را در کتاب زكات، کتاب خمس، در ضرائب - مالیات ها - در انواع و اقسام معاملاتی که امروز جامعه ما به آنها احتیاج دارد، در اینها یاد بگیرد؛ قوه را اینجا پیدا کنید. دیگر حق صرف وقت در مباحث غیرلازم را ندارید. 🔅به علاوه، دیگر در مقدمات هم خیلی معطل نشوید. مطول سه سال، مغنی دو سال، دیگر جایز نیست. بله، کسی اشعار عرب را خوب بلد باشد، هر شعری از متنبی و ابوتمام آورده شد، تجزیه تحلیلش و شاید مثالش را بداند، بد نیست، چیز خوبی است، یک فصلی است. اما حالا وقتش است؟ اول کار فقاهت. 📚 بیانات رهبری ۶۲/۱/۹، کتاب ولایت و حکومت ص۲۷۳ @almorsalaat
♨️عزيزم، تحصيل كمال و زاد آخرتْ، طلب و جدّيّت مى‏خواهد 🔰امام خمینی (ره) ❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🔺عزيزم، تحصيل كمال و زاد آخرتْ طلب و جدّيّت مى‏خواهد و هر چه مطلوب بزرگتر باشد جدّيّت در راه آن سزاوارتر است؛ البته معراج قرب الهى و مقام تقرّب جوار ربّ العزة با اين حال و و دست ندهد؛ بايد قيام كرد تا به مطلوب رسيد. 🔺شما كه ايمان به آخرت داريد و آن نشئه را نسبت به اين نشئه طرف قياس نمى‏دانيد، چه در جانب سعادت و كمال يا در جانب شقاوت و وبال، چه كه آن نشئه عالم ابدى دائمى است كه موت و فنا ناپذير است، سعيدش در راحت و عزّت و نعمت هميشه‏ايست آن هم راحتى كه در اين عالم شبيه ندارد، عزّت و سلطنتى الهى كه در اين نشئه نظير ندارد، نعمتهايى كه در متخيّله كسى خطور ننموده است، و همين طور در جانب شقاوت آن كه عذاب و نقمت و وبالش در اين عالم نظير و مثل ندارد، 🔺و راه وصول به سعادت، اطاعت ربّ العزّة است، و در بين اطاعات و عبادات هيچ يك به مرتبه اين نماز كه معجونى است جامع الهى كه متكفّل سعادت بشر است و قبولى آن موجب قبولى جميع اعمال است نمى‏باشد، پس بايد در طلب آن جدّيّت تامّ نماييد و از كوشش مضايقه نكنيد و در راه آن تحمّل مشاقّ نماييد، 🔺با آنكه مشقّت هم ندارد بلكه اگر چندى مواظبت كنيد و انس قلبى حاصل شود، در همين عالم از مناجات با حق لذّتها مى‏بريد كه با هيچ يك از لذّات اين عالم طرف نسبت نيست؛ چنانچه از مطالعه احوال با حق اين مطلب روشن شود. 📚 آداب نماز ص16 @fater290
هدایت شده از طائف|سجاد انتظار
🔰خصوصیت منحصر به فرد امام خمینی (ره) ♻️یکی از خصوصیات امام رضوان الله علیه که واقعا من هیچ وقت از توجه به این خصوصیت باز نمی مانم و زمان حیات ایشان هم به این نکته توجه داشتم و بعد از رحلت آن بزرگوار هم بارها گفته ام این بود که ایشان انسان در یک سنین را به هم زدند؛یعنی خدای متعال این سنت را در وجود ایشان به هم زد؛ انسان رشد و جوشش و پیشرفت و توقفی دارد انسان در یک زمان (چهل سال، پنجاه ، شصت یا هفتاد سالگی) متوقف می شود خدای متعال این سنت را در وجود امام به هم زد، ایشان توقف نداشتند واقعا این نکته ی عجیبی است. 🔅او مردی است که در سنین قریب هشتاد سالگی وارد قلمرو اداره ی کشور و سیاست عملی شد؛ قبل از آن هر چه بود همان مبارزه بود، آن هم از راه دو؛ر بعضی افراد این گونه فعالیت ها را از جوانی تجربه می کنند و بعضی اصولا در این فضا متولد می شوند ولی ایشان تازه در سنین نزدیک هشتاد سالگی شروع کردند و شما ببینید از لحاظ فکری هم در حوزه ی کار خویش که دنیای اسلام است و هم در خودشان چه تحولی به وجود آوردند. ✍قطعا انظار فقهی امام از روز اولی که وارد ایران شدند تا روزی که رحلت کردند زیادی پیدا کرده است. شما فتاوای ایشان را در مساله ، مساله ی مربوط به و امثال آن ملاحظه کنید؛ ما در قضیه ی معادن به امام مراجعه کردیم (زیرا یک وقتی در مجلس مطرح بود) ایشان بر اساس همان به اصطلاح ظواهر فقهی حرفی زدند ولی نظر ایشان در اواخر به کلی چیز دیگری شده بود یعنی فورا مبانی را با حقایق موجود انطباق دادند و بازشناسی کردند در عین حال ایشان تا آخر عمر یکی از متعبد ترین فقها بودند جمود به ظواهر مبنای فقهی ما است به ظواهر کار داریم در فقه به قیاس و استحسان و تصورات اعتباری خودمان اعتنا نمی کنیم به لسان حدیث نگاه می کنیم معیار و ضابطه ی آن هم از طریق است(ترجیح ظهور) ایشان کاملا به این معنا پایبند بودند یعنی هیچ جا نبود که ایشان از این معنا سر باز بزنند. 📚من به یاد دارم در قضیه بمباران شهرهای عراق مکرر به ایشان مراجعه می کردیم که چطور می شود؟ عراق مرتب می زد ایشان گفتند: «نمی شود، او بزند؛ ما نمی توانیم بزنیم» مبنایشان آن بود بالاخره است بعدا (ظاهرا در سال 64) خدمت ایشان رسیدم(برای کار دیگری با ایشان ملاقات داشتم) وقتی می خواستم بیرون بیایم ایشان گفتند: «در آن قضیه شهرهای عراق به روایتی برخورد کردم. نه اشکالی ندارد بزنید» 📚بعدا در بحث جهاد به متون فقهی از جمله «جامع المدارک» مراجعه کردم دیدم آن قضیه است و مورد فتوا است در زمان ما هم آقای سید احمد خوانساری که از فقهای به اصطلاح خیلی متورع و محتاط بود بر طبق این حدیث فتوا داده است که اگر کسی گفت حذار و زد اشکالی ندارد قبل از آن دنبال مدرک هم نرفته بودم امام گفتند و من هم قبول کردم پس از مراجعه دیدم روایتی وجود دارد که سند آن خوب و معمول به فقها است لذا ایشان گفتند که به بصره اعلان کنید که ما میخواهیم بزنیم بعد بزنید یعنی صد در صد اشکالی ندارد. 📌ایشان بدین گونه تابع آن روش و متدی که در فقاهت معقول است بودند یعنی تعبد به ظواهر و رها کردن آن تصورات قبلی و مبانی فکری خود به خاطر آن چه به اصطلاح روش فقهات است در عین حال ایشان این قدر نوآوری در باب مسائل فقهی دارند. بیانات رهبری در دیدار اعضای کنگره ی تبیین مبانی فقهی امام خمینی 7/12/1374 @taef110