🌀تدریس الفائق استاد علی فرحانی
⏰زمان: ساعت 16:30
⛪️حضوری: مدرسه امام کاظم (ع)، ساختمان امام رضا (ع)، طبقه دوم، مدرس۲۲۷
🔵#پخش زنده از مدرسه مجازی المرسلات👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️قطره ها! خودتان را به دریا برسانید.
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ #متن_پیاده شده و #صوت تدریس مناهج الوصول
🔰استاد علی فرحانی
📝لینک دانلود متن👇
soda96.ir/matn-manahej
✅ سال اول ۹۴-۹۵/ ۷۲ جلسه
👈ابتدای کتاب تا معانی حرفیه
✅ سال دوم ۹۵-۹۶/ ۷۲ جلسه
👈 معانی حرفیه تا جامع صحیح و اعم
✅ سال سوم ۹۶-۹۷/ به زودی ...
👈 جامع صحیح و اعم تا ابتدای تعبدی و توصلی
🔉لینک دانلود صوت (از ابتدای کتاب تا اواسط مقدمه واجب)👇
b2n.ir/manahejj
#استاد_علی_فرحانی #مناهج_الوصول
#پای_درس_استاد #اصول_فقه
@almorsalaat
nokati-piramoone-chegoonegi-fahme-nazarate-emam-az-azare-ishan-v-taghrirate-shagerdane-ishan.mp3
7.45M
♨️#نگاهی_به_دریا| نکاتی کاربردی پیرامون چگونگی فهم نظرات امام خمینی (ره) از آثار ایشان و از تقریرات شاگردان ایشان
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس #الفائق ۰۰/۸/۸
#در_مدرسه_امام_خمینی #اصول_فقه
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| مفاهیم القرآن
✍آیت الله العظمی سبحانی
▫️دستخط علامه ره بر این کتاب: " آنچه سزاوار است در حق این کتاب گفت این است که بحثهای موضوعی خود را به بهترین وجهی مطرح کرده و اطراف و جوانب بحثها را کاملا بررسی نموده است و استفراغ وسع به عمل آورده است".
#تفسیر #در_محضر_علامه
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واضح و آشکار شد که نباید به کفار هیچگونه اعتمادی کرد
🎙آیتالله العظمی بهجت (ره)
📚 بیانات در درس خارج فقه، کتاب جهاد، ٢١ آبان ١٣٨٧
@bahjat_ir
@almorsalaat
💠#یادداشت| استکبار ستیزی از آدم تا قائم (عج)
🔺واژه استکبار از کلماتی است که در قرآن با مشتقات آن بیش از ۴۰ بار در مصادیق مختلف به کار رفته است. معنایی که از استعمالات مختلف این کلمه در قرآن به ذهن میرسد، معنایی نزدیک به خودخواهی و خودبرتربینی است. این معنا مصادیق مختلفی نیز دارد. همانند خود برتر بینی شیطان نسبت به حضرت آدم و یا خود برتربینی فرعون نسبت به بنی اسرائیل.
🔺استکبار را میتوان به دو قسم استکبار درونی و بیرونی تقسیم کرد. منظور از درونی آن استکبار نفسانی و خودخواهی و خودبرتربینی شخص است که یک مشکل درون نفسانی است و این استکبار درونی سبب می شود که انسان و یا هر موجود دیگری در مقابل خدای متعال و آیات الهی کرنش نکند و به مقام ذل عبودیت نرسد. لازمه و بروز این استکبار و خودخواهی درونی، این است که شخص، خود را برتر از دیگران دیده و در نتیجه برای خود حقی بیشتر از دیگران قائل است و لذا به دیگران ظلم می کند.
🔺با این توضیح میتوان گفت که استکبار بیرونی و ظلم و زور نسبت به سایر انسان ها ناشی از استکبار درونی و ظلم شخص به خویشتن خویش است. بنابراین می توان گفت که هدف اصلی انبیاء و اولیاء الهی این است که با استکبار درونی انسان ها و ظلم انسان ها به خودشان (که یکی از مصادیق ظلم به نفس، شرک است) مقابله کنند و با از بین بردن هر گونه استکبار درونی و ظلم نفسانی، انسان به مقام توحید و عبودیت خدای متعال که هدف خلقت انسان است، می رسد.
🔺یکی از اهداف میانی برای مقابله با استکبار درونی انسان ها، مقابله با استکبار بیرونی است. چرا که تا استکبار بیرونی و به تعبیر قرآن استکبار فی الارض وجود دارد، شرایط مساعدی برای رسیدن کلام وحی به انسان ها و به تبع تربیت الهی آنها وجود ندارد. این نگاه در واقع همان مسئله تفاوت بین جهاد اصغر و اکبر در کلمات حضرت امام و مسئله تقدم ثبوتی آزادی معنوی بر آزادی اجتماعی در نگاه شهید مطهری است.
🔺مبارزات نبی مکرم اسلام (ص) و سایر انبیاء که در تاریخ و قرآن مطرح شده، همه در راستای استکبار ستیزی بیرونی و نفی سلطه استکبار فرعونیان و نمرودیان است و این مبارزه تا برقراری کامل حکومت عدل مهدوی ادامه دارد کما اینکه از لحظه اول خلقت انسان میان آدم و شیطان این مبارزه شروع شد.
🔺بر اساس آنچه از آیات قرآن و کلمات امام و رهبر معظم انقلاب بدست می آید، استکبار ستیزی (که مراد همان استکبار بیرونی است) یک راهبرد است و در همه ازمنه تا قیام حضرت حجت (عج) وجود دارد. اما نکته قابل توجه این است که روش مبارزه و ستیز با استکبار، متناسب با عِدّه و عُدّه اهل حق و مستکبرین و شرایط زمانی و مکانی هر دو طرف، متفاوت می شود. راه های مختلف مبارزه، از قول لیّن بین حضرت موسی و فرعون شروع می شود و با استدلال آوردن های حضرت ابراهیم برای نمرود و نرمش قهرمانانه جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با استکبار آمریکا ادامه می یابد و به جنگ و قتال سخت در غزوات و جنگ های نبی مکرم اسلام (ص) و هشت سال دفاع مقدس در دوران ولایت خمینی کبیر (ره) ختم می شود و دایره وسیعی از روش ها را در بر میگیرد.
🔺با توجه به این نگاه، هدف اصلی انبیاء، تعلیم انسان ها به مبارزه با استکبار درونی و پیروزی در جهاد اکبر است، اما مقدمه آن، پیروزی نهایی در جهاد اصغر با استکبار بیرونی است و مبارزه در جهاد اصغر روشهای متعددی دارد.
🔺از آنجایی که این موضوع، مورد عنایت و توجه قرآن و روایات بوده و این ادبیات، ادبیاتی قرآنی و روایی در تفسیر جامعه و تقسیم انسان ها و جوامع است که خصوصا توسط حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در دوران مبارزات با نظام ستمشاهی و پس از آن در مبارزه با شیطان مستکبر بزرگ، آمریکای خونخوار، استفاده شده است، جهت تحقیق و بررسی فقهی اجتهادی ابعاد مسئله استکبار لازم است که ابتدا موضوع استکبار به خوبی بر اساس آیات و روایات منقّح شود تا بر اساس آن بتوان محدوده، ابعاد استکبار و سپس مصادیق آن را مشخص کرد و در پله بعد احکام مقابله و ستیز با استکبار در شرایط زمانی و مکانی مختلف را بدست آورد. هم در منقح کردن موضوع و هم تشخیص احکام مرتبط با استکبار (هم از جهت تصوری و هم از جهت تصدیقی، هم تعیین سوال و هم تشخیص پاسخ) علاوه بر آیات (خصوصا با نگاه تفسیری-اجتماعی علامه طباطبایی در المیزان) و روایات و استفاده از ابواب فقهی ای همچون جهاد، امر به معروف، ولایت فقیه، سیره و بیانات امامین انقلاب، هم به عنوان دو فقیه اسلام شناس اجتماعی متجدد و هم به عنوان دو فرمانده اصلی ستیز با استکبار در نیم قرن گذشته، بسیار راهگشا و راهنما هستند.
✍محسن ابراهیمی ۹۸/۱۱/۱۹
#سیزده_آبان
@almorsalaat
037. انقلاب اسلامی و استکبار.mp3
10.53M
🔰 بحثی در باب انقلاب اسلامی و مقابله با استکبار به مناسبت روز 13 آبان در جلسه درس اصول فقه
🎙حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
#سیزده_آبان
@ofoqemobin
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| منهاج النجاه
✍ملامحسن فیض کاشانی
▫️معاصی کبیره در بعض رساله عملیه ثبت شده، یاد بگیر و ترک نما و زنهار پیرامون غیبت و دروغ و اذیت مگرد، اقلا یک ساعت به صبح مانده، بیدار شو، و سجده به جا بیاور و آنچه در #منهاج_النجاة مرحوم ملا محسن فیض رضوان الله جل جلاله علیه مذکور است، کافی و شافیست از برای عمل شب و روز تو به همان نحو عمل نما، و سعی کن که عمل و ذكرت، به محض زبان نباشد، و با حضور قلب باشد، که عمل بی حضور اصلاح قلب نمی کند، اگر چه ثواب کمی دارد. (آخوند ملاحسینقلی همدانی، تذکره المتقین)
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/141
#اخلاق_و_عرفان #کتابخانه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
🌀تمام صفات وارسته انسانى در انقطاع كامل إلى اللّه نهفته است
▫️كمال انقطاع به اين سادگى حاصل نمىشود. احتياج فوق العاده به تمرين، زحمت، رياضت، استقامت و ممارست، دارد تا بتواند با تمام قوا از ما سوى اللّه منقطع گردد و به غير خداوند توجهى نداشته باشد.
▫️تمام صفات وارسته انسانى در انقطاع كامل إلى اللّه نهفته است. و اگر كسى بدان دست يافت، به سعادت بزرگى نايل شده است. ليكن با كوچكترين توجه به دنيا محال است #انقطاع_إلى_اللّه تحقق يابد.
📚امام خمینی(ره)، جهاد اكبر ص 38
#در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
🌀#اخلاق_و_عرفان| اگر انسان بخواهد لذتهاي معنوي و الهي را در اين دنيا درک کند، چارهاي ندارد جز اينکه از لذتهاي مادي و جسماني کسر کند.
▫️ما يک سلسله لذتهاي معنوي داريم که معنويت ما را بالا ميبرد. براي کسي که اهل تهجّد و نماز شب باشد، جزو صادقين و صابرين و مستغفرين بالاسحار باشد، نماز شب لذت و بهجت دارد. آن لذتي که يک نفر نمازشبخوان حقيقي و واقعي از نماز شب خودش ميبرد، از آن اسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ اتوبُ الَيهها ميبرد، از آن الْعَفْوگفتنها و ياد کردن و دعا کردنهاي حداقل چهل مؤمن ميبرد، و آن لذتي را که از آن يا رَب يا رَبگفتنها ميبرد هيچ وقت يک آدم عياش که در کابارهها ميگردد احساس نميکند. لذت آن نماز شبخوان خيلي عميقتر، نيرومندتر و نشاطبخشتر است.
▫️اگر ما خودمان را غرق در لذات مادي دنيا کنيم، مثلًا سرشب بنشينيم دور هم و شروع کنيم به گفتن و خنديدن و فرضاً غيبت هم نکنيم که حرام است، صرفاً شوخيهاي مباح بکنيم، و بعد سفره را پهن کنيم و آنقدر بخوريم که به قول طلبهها حتّي اذا بَلَغَ الْعِمامَةَ به عمامه برسد، نفس کشيدن برايمان دشوار شود، فکر و مزاج خودمان را خسته کنيم و بعد مثل يک مرده بيفتيم در رختخواب، آيا در اين صورت توفيق پيدا ميکنيم که سحر از دو ساعت مانده به طلوع صبح بلند شويم و بعد، از عمق روح خودمان يارب يارببگوييم؟ اساساً بيدار نميشويم و اگر هم بيدار شويم درست مثل مستي که چند جام شراب خورده است تلوتلو ميخوريم.
▫️پس اگر انسان بخواهد لذتهاي معنوي و الهي را در اين دنيا درک کند، چارهاي ندارد جز اينکه از لذتهاي مادي و جسماني کسر کند.
▫️به خدا قسم لذاتي که يک مرد با ايمان در آن وقت شب- که بلند ميشود و چشمش به آسمان پر ستاره ميافتد و اين چند آيه قرآن را که صداي هستي است و از قلب وجود برخاسته است ميخواند و با هستي همصدا ميشود- احساس ميکند، برابر است با يک عمر لذت مادي در اين دنيا.
▫️يک چنين آدمي نميتواند مثل ما زندگي کند، نميتواند سر سفره شام بنشيند و در حالي که ظهر غذاهاي سنگين، انواع گوشتها، روغنهاي حيواني و نباتي، انواع شيرينيها و انواع محرّک اشتهاها خورده است، تازه مقداري سوپ بخورد تا اشتهايش تحريک بشود. اين روح خودبه خود ميميرد. اين آدم نميتواند در نيمههاي شب بلند شود و اگر هم بلند شود نميتواند از عبادت لذت ببرد.
▫️لهذا کساني که چنين توفيقاتي داشتهاند- و ما چنين اشخاصي را ديدهايم- به لذتهاي مادياي که ما دل بستهايم هيچ اعتنا ندارند.
▫️چه مانعي دارد که من ذکر خيري از پدر بزرگوار خودم بکنم. از وقتي که يادم ميآيد (حداقل از چهل سال پيش) من ميديدم اين مرد بزرگ و شريف هيچ وقت نميگذاشت و نميگذارد که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأخير بيفتد. شام را سر شب ميخورَد و سه ساعت از شب گذشته ميخوابد و حداقل دو ساعت- و در شبهاي جمعه سه ساعت- به طلوع صبح مانده بيدار ميشود و حداقل قرآني که تلاوت ميکند يک جزء است؛ و با چه فراغت و آرامشي نماز شب ميخواند! حالا تقريباً صد سال از عمرش ميگذرد و هيچ وقت من نميبينم که يک خواب ناآرام داشته باشد. و همان لذت معنوي است که اينچنين نگهش داشته. يک شب نيست که پدر و مادرش را دعا نکند. يک نامادري داشته که به او خيلي ارادتمند است و ميگويد که او خيلي به من محبت کرده است؛ شبي نيست که او را دعا نکند. يک شب نيست که تمام خويشاوندان و ذيحقّان و بستگان دور و نزديکش را ياد نکند. اينها دل را زنده ميکند.
▫️آدمي که بخواهد از چنين لذتي بهرهمند شود، ناچار از لذتهاي مادي تخفيف ميدهد تا به آن لذت عميقتر الهي معنوي برسد.
📚شهید مطهری، احیای تفکر اسلامی
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
🌐#معرفی_کانال| فقه روز
▫️دروس و یادداشتهای محسن ابراهیمی
▫️مدیر کانال و مدرسه مجازی #المرسلات
⬇️لینک عضویت👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📝#یادداشت| ملازمه ثواب و امر شرعی از نگاه شیخ اعظم (ره)
▫️در برخی از روایات شرعی و همچنین در برخی از احکام عقلی، حکم به وجود ثواب بر امتثال فعلی شده است. یکی از مسائل علم اصول این است که آیا بین ثواب و امر شرعی ملازمه وجود دارد یا خیر؟
▫️یکی از مواردی که مرحوم شیخ از این بحث استفاده میکند، مسئله امکان احتیاط در شبهه وجوبیه است.
▫️در جایی که به دلیل وجود دلیلی غیرمعتبر در مورد یک عبادت دوران بین وجوب و غیراستحباب (کراهت یا اباحه) حاصل میشود، این سوال بوجود می آید که آیا احتیاط در این موارد ممکن است یا خیر؟
▫️منشا این سوال نیز این است که چون در عبادت قصد امتثال امر لازم است و در چنین موردی ممکن است که امری وجود نداشته باشد (چون در کراهت و اباحه امر وجود ندارد) قصد امتثال امر ممکن نیست.
▫️یکی از راههای تصحیح عبادت در دوران بین وجوب و غیراستحباب این است که به طریقی، امری ساخته شود.
▫️یکی از راههای ساختن امر استفاده از ملازمه بین ثواب و امر است.
▫️این ملازمه را مرحوم شیخ در دو موضع بیان می کند:
1⃣موضع اول: عقل حکم میکند که شخص محتاط مستحق ثواب است. در نتیجه اگر بین ثواب و امر ملازمه باشد، میتوان گفت که میتوان با قصد امتثال آن امر، عبادت را انجام داد.
2⃣موضع دوم: در جایی که منشا احتمال وجوب، یک خبر غیرمعتبر باشد، و در آن خبر، ثوابی برای امتثال آن عمل بیان شده باشد، روایات "من بلغ" میگویند که آن ثواب را خداوند متعال به شخص عامل میدهد. در این صورت نیز اگر بین ثواب و امر ملازمه باشد، میتوان روایت را به قصد امتثال آن امر انجام داد.
❌جناب شیخ در هر دو موضع میفرمایند، استحقاق ثواب ملازم با امر شرعی نیست و اشکالاتی را بیان می کنند.
▪️ایشان در موضع اول اصل ملازمه را میپذیرند اما معتقدند که امری که لازم ثواب است، امر عقلی احتیاطی است و امر احتیاطی، امر مستقلی نیست و در واقع ارشاد به امر آن عبادت است. بلکه میفرمایند در این موارد، نمیتوان آن را ثواب نامید بلکه تفضل است.
▪️در موضع دوم میفرمایند که ثواب وارده در این روایات، به اصل احتیاط تعلق گرفته و در مقابل خود آن عبادت نیست. در این موضع نیز ثواب ملازم با امر است اما چون عقل نیز حاکم به اصل این ثواب است، امر شرعی ملازم با این ثواب نیز، امر ارشادی است و امر ارشادی امر مستقلی نیست و ارشاد به امر دیگری است.
▪️اشکال دیگری که در هر دو موضع وجود دارد این است که اگر چه که این اوامر مولوی هم باشند، در صورتی فایده دارد که مامور به آن امر، خود آن عبادت باشد. اما در این دو موضع، امر به اصل احتیاط و انقیاد تعلق گرفته و این امر به نفس آن عبادت تعلق نمیگیرد، لذا نمیتوان در انجام عبادت، آن را قصد کرد.
▫️شیخ فرض دیگری را نیز در مورد ثواب بیان میکنند و آن درجایی است که در روایت معتبری، ثوابی برای عبادتی بیان شده باشد. در اینجا ثواب ملازم با امر مولوی است و عبادت را میتوان به قصد آن امر امتثال کرد. کما اینکه از بیان عقاب بر فعل و یا ترک، وجوب و حرمت بدست میآید.
✍محسن ابراهیمی ۰۰/۸/۱۴
#اصول_فقه #رسائل
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️بهشتی که شهید مهدی باکری در لحظات آخر قبل از شهادتش دید و به شهید احمد کاظمی هم گفت بیا اینجا و ببین.
🎙به نقل از رهبر معظم انقلاب و سردار سلیمانی
#شهادت #دفاع_مقدس
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| شرح فارسی اسفار اربعه جلد اول تا سوم
✍علامه حسن زاده آملی
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
https://eitaa.com/palmorsalaat/138
#فلسفه #کتابخانه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
🔰#معرفی_تدریس| حلقه ثانیه
🎙استاد احمد هروی
📌محدوده: از «التطابق بین الدلالات» (انتهای دلیل شرعی لفظی)
✅تدریس این کتاب در سال تحصیلی جاری در یکی از مدارس علمیه در حال برگزاری است و صوت آنها در #مدرسه_مجازی_المرسلات بارگذاری می شود👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#مدرسه_مجازی_المرسلات #سطح_یک #اصول_فقه
@almorsalaat
نامهای به خدا و پاسخی از خدا
🔹وقتى در تهران آنقدر به اين كوچه و آن كوچه، و اين بنگاه و آن بنگاه سرگردان شدم كه متحيره به حيرت آمدند و تو را طاقت نباشد از شنيدن؛ از هر كس سراغ خانه مىگرفتم، نخستين پاسخ پرسشم اين بود كه بچّه دارى؟ مى گفتم آرى، فقط دو نفريم و يك طفل رضيع به نام عبد اللّه داريم.
🔹جواب مى شنيديم كه خانه اجاره اى نداريم، آن هم با أخمى بدتر از صد زخم.حتّى به طفل شيرخوارم رحم نكردند، تا بالأخره در مسافرخانه اى يك باب اطاق محقّر اجاره كرديم و مدتى در آنجا بسر مى برديم.
🔹با آن وضع آشفته و آلفته، به درس و بحث خود و ادراك محضر مبارك اساتيدم آرام و شادكام بودم، و شعارم حشر با الم نشرح بود كه فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً، و دثارم كريمه مدّثّر كه و لربّك فاصبر.
🔹در آن حال به اقتضاى طبع جوانى ژوليده و شوريده، نامه اى منظوم، شيرين و دلنشين، بيش از يكصد و پنجاه بيت به پيشگاه خداوند سبحان تقديم داشتم. پس از ارائه ارادت و وظيفه بندگى و مطالبى خواندنى عرض كردم:
فاعلا تن مفاعلن فَعَلن
لطف فرمانگر بحال حسن
من به فرمان تو گرفتم زن
اوفتادم بكوچه و برزن
تو خود اى سرور من آگاهى
هر كجايى كه بود بنگاهى
پاسخ پرسش من از خانه
اوّلا بچه دارى تو يا نه
از تحيّر سر او فكنده بزير
چه كنم در جواب او تقرير
نه دروغ است و راست با أمّا
با لن و ليس و لم و لمّا
با همه فضل و دانش و فرهنگ
كج و مُعوَجّ شدم چو يك خرچنگ
بس كه گشتم به كوچه پس كوچه
شدم از لاغرى چو يك جوجه
كوچه و جوجه را پريشانى
كرده هم قافيه كه خود دانى
گر تو باشى بگو چه چاره كنى
خانه اى بهر خود اجاره كنى
ار حسن زاده ات گنهكار است
كاينچنين رنج را سزاوار است
رحم بر طفل شيرخوارش كن
يا به مامان دل فگارش كن ...
🔹و حق تعالى نيز به مفاد ردّ جواب الكتاب واجب كوجوب ردّ السلام جواب نامه را به نظم بيش از شصت بيت بدين عنوان مرحمت فرموده است:
اى جوان مرد پاك آزاده
دوست مهربان حسنزاده
🔹تا پس از چند بيتى به تفقّد خواجگى و دلجويى و بنده پرورى فرموده است:
فاعلاتن مفاعلن فَلَعَن
چشمها شد به نامه ات روشن
نامه اى كاينچنين بلند بود
بايد از چون تو ارجمند بود
آفرين بر تو باد و نامه تو
نقش شيرين شَهد خامه تو
آن دبير فلك عطارد ما
از دبيرى بداد استعفا
كه كسى را چنين قلم باشد
خود دبيرى من ستم باشد
زهره از وجد چنگ زد در دف
زده كفّ الخضيب كف بر كف
شده برجيس مشترى كه بها
مى دهم در إزاى آن خود را
آنچه در آسمانم افرشته است
دست از كار خود فروهشته است
مشك را با گلاب بسرشته است
نسخه اى بهر خويش بنوشته است
شد فضاى فلك پُر از به به
زهره از شعر تو زند چهچه
ليك اى پادشاه ملك سخن
حسنِ آملىّ پاك دهن
هرچه بينى در اين نشيب و فراز
همه با حكمتى بود دمساز
هر كه او را روان بيدار است
داند هر جا گل است با خار است
گر بسِرّ القَدَر خبر يابى
خير بر خير سر بسر يابى ...
📚علامه حسنزاده، هزار و يك كلمه، کلمه116، ج1، ص175
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
اخلاص، مسیر رسیدن به قله شهادت
♦️شهادت قلّه است و قلّه بدون دامنه معنا ندارد. هر قلّهای یک دامنهای دارد؛ بسیاری از ماها آرزوی رسیدن به آن قلّه را داریم؛ [خب،] باید از دامنه عبور کنیم، بایستی مسیر را در دامنهی آن قلّه پیدا کنیم و از آن مسیر برویم تا به قلّه برسیم وَالّا رسیدن به قلّه بدون عبور از دامنه ممکن نیست.
♦️این دامنه و این مسیر چیست؟ اخلاص است، ایثار است، صدق است، معنویّت است، مجاهدت است، گذشت است، توجّه به خدا است، کار برای مردم است، تلاش برای عدالت است، تلاش برای استقرار حاکمیّت دین است؛ اینها است که مسیر را معیّن میکند و اگر شما از این مسیر رفتید، ممکن است به قلّه برسید. آن کسی که به قلّه میرسد، از اینجا باید برود و از این مسیرها حرکت کند. معنویّت را نباید فراموش کرد.
♦️من یک جایی خواندم که شهید شهریاری یک شب تا دیروقت روی یک مسئلهی علمیِ پیچیدهای کار میکرد و نتوانست آن را حل کند. شاگرد او نقل میکند -این را در آن کتاب نوشته بود- که شهید مبالغ زیادی کار کرد، بعد که نتوانست این مسئله را حل کند، گفت برویم مسجد دانشگاه -گمانم دانشگاه شهید بهشتی- رفتیم داخل مسجد، دو رکعت نماز خواند با حال، با توجّه، بعد از نماز گفت فهمیدم، راه حل را خدای متعال به من نشان داد؛ بلند شد آمد و مسئله را حل کرد. معنویّت این است؛ راه خدا این جوری است. وقتی انسان این حرکت را کرد، این مسیر را پیش رفت، آن وقت رسیدن به قلّه ممکن میشود، آسان میشود؛ نمیگوییم حتمی میشود امّا ممکن میشود. بدون حرکت در این مسیر، رسیدن به قلّه امکانپذیر نیست.
🎙رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۷/۲۴
#کلام_ولی #شهادت #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
🌀امام خمینی و علامه طباطبایی، الحجتین البالغتین و مصداق اقوام متعمقون
🔹وقد منّ اللَّه تعالى على عباده فى أعصارنا هذه بالحجّتين البالغتين والعلمين الهاديين:
🔹أحدهما صاحب العلم والعمل، جامع المعقول والمنقول، العارف باللَّه، محبوب اللَّه ومحبوب أوليائه، محيى الشريعة والملّة، بانى الولاية والحكومة الاسلاميّة فى إيران بعد أن سلبها الحكّام الظّلمة من أيدى أهلها قروناً متمادية، آية اللَّه الأعظم وحجّته على أهل الأرض فى زمن حياته، الامام السيّد روح اللَّه الموسوىّ الخمينىّ- رضوان اللَّه تعالى عليه-.
🔹وثانيهما: نابغة الزمان، كشّاف معضلات السنّة والقرآن، غوّاص المعارف الالهيّة ومعلّمهما، صاحب العلم والعمل، جامع المعقول والمنقول، ومحيى الحوزات العلميّة، مفخر أهل التحقيق والمعرفة، صاحب تفسير «الميزان» وغيره من الكتب المؤلّفة، آية الحقّ والدين، وحجّة الربّ على أهل الفهم واليقين، السيّد محمّد حسين القاضى الطباطبائىّ التبريزىّ- رضوان اللَّه تعالى عليه-
🔹فإنّهما كانا مصداقين لقول علىّ بن الحسين- عليهماالسّلام- حيث قال: «إنّ اللَّهَ- عزّوجلّ- علِم أنّه يكونُ فى آخِر الزمانِ أقوامٌ متعمّقون، فأنزل اللَّهُ تعالى: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» والآيات من سورة الحديد إلى قوله: «وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ». »الخبر.
🔹فقد اتّبعا الأنبياء والأولياء- عليهمالسّلام- فى استنقاذ العباد من الجهالة وحيرة الضّلالة، ودعوا الناس إلى حقيقة الفطرة بالعمل والقول والكتابة. حشرهما اللَّه مع أنبيائه وأوليائه ولاسيّما خاتم الأنبياء وأهل بيته- صلوات اللَّه عليهم أجمعين-، وجزاهما اللَّه بأخصّ جزائه لهذه الخدمات العظيمة، الّتى فى الحقيقة هى الغرض من خلقة البشر، بل عالم الوجود بمراتبه و ارسال الرّسل و انزال الكتب.
📚آیت الله پهلوانی، سر الاسراء، ج1، ص: 10
#در_مدرسه_امام_خمینی
#در_محضر_علامه
@almorsalaat
nokati-dar-naghshe-aghl-v-orf-dar-tahdid-v-tatbighe-mafahime-sharee.mp3
7.07M
🌀نکاتی پیرامون نقش عقل و عرف در تحدید و تطبیق مفاهیم شرعی
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس #الفائق 00/8/15
#اصول #فقه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
💢در پژوهشهای کاربردی باید از تجربه دیگران بهره برد.
🔸من ... قبول دارم که روشها مطمئناً از اهداف تأثیرپذیر هستند - در این شکی نیست - اما این معنایش این نیست که ما از روشها و تجربههای دیگران هیچ نتوانیم استفاده کنیم؛ نه، بلاشک میتوانیم استفاده کنیم. ... در بخش پژوهشهای کاربردی، نوبت استفادهی از تجربیاتی است که دیگران انجام دادهاند.
🔸فرض کنید در زمینهی بانکداری یا در هر زمینهی دیگری در مسائل اقتصادی، یا در بحثهای اجتماعی به یک شکل دیگری، یا در بحثهای قضائی به یک صورت دیگری، تجربهای را یک ملتی انجام داده و با آن تجربه مدتی را گذرانده، آثارش هم مشخص است؛ خب، از این میشود استفاده کرد؛ این هیچ اشکالی ندارد. بنابراین از تجربههای دیگران بایستی بهره برد.
🎙رهبر معظم انقلاب ۹۰/۲/۲۷
#کلام_ولی #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق: مجموعه گفتارهای #استاد_علی_فرحانی در موضوع:
✅راهکارها و مهارت های موفقیت و #برنامه_ریزی جهت دستیابی به اهداف #حوزوی
✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع روش زندگی و تحصیل طلبگی است. با #استماع این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامهریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد.
♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇
1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی
eitaa.com/almorsalaat/4158
2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی
eitaa.com/almorsalaat/4183
3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی
eitaa.com/almorsalaat/4238
4️⃣آشنایی با علم #فلسفه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4296
5️⃣آشنایی با علم #اصول و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4337
6️⃣آشنایی با علم #فقه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4361
7️⃣آشنایی با علم #ادبیات و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4435
8️⃣ آشنایی با علم #منطق و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4475
#پای_درس_استاد #مهارت_های_تحصیل_علم #مشاوره_مجازی #مدرسه_مجازی_المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵حوزه با توجه به فرهنگ غنی اسلامی خود و با استفاده از تحولات جدید میتواند متحول و از انزوای حقارت آمیز خود خارج شود.
▫️هرگونه تجديد نظر و #تحول در برنامههاي حوزههاي علميه بايد بر اساس همان فرهنگ غني و قديم اسلامي و ادامه همان راه و تسريع در حرکت آن و آفتزدايي از آن بوده باشد.
🔹همين فرهنگ که از جوهر حياتي نيرومندي برخوردار است و متأسفانه در اثر غفلت پاسداران آن، قسمتهاي مهمي از آن به فراموشي سپرده شده و دچار زنگزدگي شده و قسمتهايي از آن به نوعي آفتها دچار شده، بايد از نو احياء شود و از عناصري که فرهنگهاي جديد به وجود آوردهاند تغذيه کند و مسير رشد و توسعه و تکامل خود را طي نمايد.
🔹لازم به تأکيد است که هر گونه تجديد نظر مبني بر جايگزين ساختن يک فرهنگ ديگر به جاي فرهنگ اصيل هزار و سيصد ساله اسلامي، خيانت به اسلام و مسلمين است و نتيجهاي جز کشاندن امت اسلامي به دامن فرهنگ و تفکر بيگانه شرقي يا غربي، چپ يا راست ندارد.
🔹خوشبختانه تحولات جديد و پيشرفتهاي علوم جديد ضمن اين که مسئوليتها را دشوارتر و سنگينتر کرده، فرصتهاي بسيار مناسبي نيز به وجود آورده و اصالت فرهنگ اسلامي را روشنتر و زمينه شکوفايي آن را فراهمتر کرده است.
🔹حوزههاي علميه ما اگر از محدوديتهاي مصنوعي که خود براي خود به وجود آوردهاند خارج گردند و با استفاده از پيشرفت علوم انساني جديد به احياي فرهنگ کهن خود و آراستن و پيراستن آن بپردازند و آن را تکميل نمايند و به پيش سوق دهند (که آمادگي تکامل و پيشروي دارد) ميتوانند از اين انزواي حقارتآميز علمي خارج شوند و کالاهاي فرهنگي خود را در زمينههاي مختلف معنوي، فلسفي، اخلاقي، حقوقي، رواني، اجتماعي، تاريخي با کمال افتخار و سربلندي به جهان دانش عرضه نمايند.
🔹بديهي است که انجام چنين رسالت مقدسي نيازمند به شوراها و طرحهاي متعدد، هر کدام براي مدت معين است.
📚شهید مطهری، آینده انقلاب اسلامی ص۲۰۳
#اندیشه_مطهر #تحول_در_حوزه
@almorsalaat