تفاوت روایت من اصغی الی ناطق و روایت اطلبوا العلم.mp3
1.85M
🔊#طلبه_موفق| اطلبوا العلم ولو من فم المنافق
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن نقل روایت « من اصغی الی ناطق فقد عبده»، می فرمایند که باید وجه جمع بین این روایت و روایت «اطلبوا العلم ولو من فم المنافق» را معلوم کنیم. به همین مناسبت وجه جمع این دو روایت را از ایت الله جوادی نقل می کنند.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🏴انا لله و انا الیه راجعون
▪️با تاسف و تأثر درگذشت عالم فرزانه و استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلین سیدمحسن شفیعی را به خانواده ایشان و همه شاگردان و علاقه مندان آن مرحوم تسلیت عرض می کنیم.
▪️انشاءالله که خدای متعال ایشان را با اولیای خود محشور فرماید.
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ حضرت مهدی(عج) است/ ایجاد حکومت جهانی اسلام، هدف عظیم انقلاب است.
🌀سلام و درود به پيشگاه مقدس مولود نيمه شعبان و آخرين ذخيره امامت حضرت بقية اللَّه- ارواحنا فداه- و يگانه دادگستر ابدى و بزرگ پرچمدار رهايى انسان از قيود ظلم و ستم استكبار. سلام بر او و سلام بر منتظران واقعى او، سلام بر غيبت و ظهور او و سلام بر آنان كه ظهورش را با حقيقت درك مى كنند و از جام هدايت و معرفت او لبريز مى شوند.
🌀سلام بر ملت بزرگ ايران كه با فداكارى و ايثار و شهادت راه ظهورش را هموار مى كنند.
🌀انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.
🌀بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد #حكومت_جهانى_اسلام است منصرف كند.
🌀چه كسى است كه نداند مردم عزيز ما در سختى هستند و گرانى و كمبود بر طبقه مستضعف فشار مى آورد، ولى هيچ كس هم نيست كه نداند پشت كردن به فرهنگ دوَل دنياى امروز و پايه ريزى #فرهنگى_جديد بر مبناى اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامى با امريكا و شوروى، فشار و سختى و شهادت و گرسنگى را به دنبال دارد و مردم ما اين راه را خود انتخاب كرده اند و بهاى آن را هم خواهند پرداخت و بر اين امر هم افتخار مى كنند. اين روشن است كه شكستن فرهنگ شرق و غرب، بى شهادت ميسر نيست.
📚صحيفه امام، ج۲۱ص۳۲۵
#در_مدرسه_امام_خمینی #مهدویت #تمدن_نوین_اسلامی
@almorsalaat
🌀هر گاه ارادهی آحاد مردم در طول ارادهی الهی قرار بگیرد و تابع ارادهی الهی بشود، انسانها کارهایی را میتوانند انجام بدهند که به نظر ناممکن است، به هدفهایی میتوانند برسند که به نظر متعارف و طبق محاسبات از دسترس انسان دور است؛ همیشه این جور است.
🎙رهبر معظم انقلاب 1400/12/10
#کلام_ولی #معارف
@almorsalaat
شارع کیست؟.mp3
12.97M
🔊#اصول_فقه| شارع کیست؟
🎙استاد علی فرحانی
📌یکی از سوالاتی که معمولا برای متعلمین علم اصول وجود دارد این است که شارع کیست؟ به همین مناسبت، استاد در تبیین این مساله سه قول را مطرح کرده و ضمن تبیین ادله این اقوال، ثمرات هر قول را در برخی از مباحث اصولی نشان می دهند. حتما #بشنوید.
📚 تدریس رسائل. جلد سوم.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️خلاصهای از آنچه در مدرسه حکمت طوبی اتفاق خواهد افتاد!!!!
🎙استاد علی فرحانی
‼️امروز #آخرین مهلت ثبتنام در #ترم_اول از آموزش #بدایهالحکمه
⬇️لینک #ثبت_نام👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
#مدرسه_حکمت_طوبی
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📌سال نو مبارک باد.
❇️ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
@almorsalaat
🌀مسائل علوم انسانی، غیر از مسائل سایر دانشها و علوم صرف و از این قبیل چیزهاست.
🌀اینها مسائلی است که موضوعاتشان در - به اصطلاح - آمیختگی با دین یا ناآمیختگی با دین، نتایج دوگانهای دارد. نمیشود جامعه، حکومت و نظام، اسلامی باشد؛ اما در بخشی از این نظام، استاد یا مدیر و یا مجموعهای باشد که به مسائل اسلامی بیاعتنا باشد، یا در جهت عکس آن حرکت کند و یا جهت عکس آن را ترویج نماید. نسبت به این قضیه، باید خیلی #حساس بود.
🌀این، آن توصیهای است که میخواهم عرض کنم. باید تلاش کرد برای اینکه علوم انسانی را بر پایههای اسلامی، با دید اسلامی، با تفکر اسلامی، و مبتنی بر #جهان_بینی_اسلامی تدوین کنیم. اگر پولی لازم دارد، صرف شود و اگر تربیت افرادی لازم است، این کار را انجام دهیم.
🌀زمانی را که ما از اول انقلاب تاکنون گذراندهایم، زمان کمی نیست و قاعدهاش این است که در چنین مدتی توانسته باشیم بخش عمدهای از کار را پیش ببریم. هر چه هم دیرتر بشود، بدتر خواهد بود. لذا، هیچ فوت وقت را نباید اجازه دهیم.
📚رهبر معظم انقلاب 71/9/19
@almorsalaat
المرسلات
♨️خلاصهای از آنچه در مدرسه حکمت طوبی اتفاق خواهد افتاد!!!! 🎙استاد علی فرحانی ‼️امروز #آخرین مهلت
#مدرسه_حکمت_طوبی
#در_آستانه_حکمت
🔹کتاب در آستانه حکمت که به تازگی جلد اول آن، منتشر شده است، شامل شرح مرحله اول از کتاب بدایه الحکمه، بر اساس تدریس سال۱۳۸۹ استاد علی فرحانی است.
🔹استاد در آن دوره از تدریس خود، به تفصیل به شرح این کتاب پرداخته و سایر آثار مرتبط همچون سایر آثار علامه، اسفار و آثار بزرگانی چون آیت الله جوادی، آیت الله مصباح و علامه حسنزاده را نیز مورد بررسی قرار داده اند.
🔹تدریس استاد در دوره مدرسه #طوبی با همان محتوا اما به صورت اجمالی و مختصرتر برگزار شده است.
🔸از آنجایی که هدف افراد شرکت کننده در دوره و سطح معلومات آنها متفاوت است، در جلسات تکمیلی با محوریت کتاب #در_آستانه_حکمت، محتوای تدریس ها متناسب با افراد هر گروه، بسط و تفصیل می یابد.
♦️همچنین از لوازم اصلی چارچوب مند بودن و سلیقه ای نشدن تدریسها، وجود متن واحد است.
✅لذا پیشنهاد میکنیم که برای استفاده بیشتر از جلسات تکمیلی، کتاب #در_آستانه_حکمت را تهیه فرمایید.
♨️این کتاب با #تخفیف ۲۰% ویژه اعضای مدرسه حکمت طوبی عرضه می شود.
🚥جهت دریافت #کدتخفیف وارد در آدرس زیر شوید و به قسمت #اطلاعیهها مراجعه کنید
👇👇
m-almorsalaat.ir/my-account/
🌀جهت #ورود به سایت، #نام_کاربری، همان پست الکترونیک شما و #رمز_عبور، شماره همراه شما می باشد.
♦️انشالله #فیلم جلسات درسی و سایر اطلاعیهها نیز در همین #پروفایل_کاربری شما عرضه خواهد شد.
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
عینیت علم و عمل با نفس انسان.mp3
1.35M
🔊#تفسیر| معنای آیه «فهم یکذبون» در بیان علامه طباطبایی
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت، تبیین می کنند که موافق با ایه «لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت» تنها چیزی که از عالم ماده به آخرت می رود همان چیزی است که انسان از عالم ماده کسب کرده است. و از آنجا که نفس با عمل ساخته میشود، تناقضات در اکتسابات موجب کذب و تناقض در ناحیه نفس و ذات میشود. این معنای آیه «فهم یکذبون» است.
📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از نگاشته
«بسم الله»
💶سرمایهداریِ وجود
ما باید به این درک برسیم،
که خواسته یا ناخواسته در حال خرج شدن هستیم؛
هر لحظه از عمر،
سکهای است که از سرمایه وجودمان بر میداریم
و در جیب کسی میاندازیم!!!
در جیب خدا،
یا در جیب رفیق،
یا در جیب موبایل،
و یا در جیب نفسمان...
کدام پس انداز است و کدام بارانداز؟!
#فرعون، خرج خود شد
و #موسی، خرج خدا!!!
بیخرد کسی است که خیال کند
خودش را خرج هیچ چیز نمیکند!
#امامكاظم(عليهالسلام):
«آگاه باشيد! بدنهاى شما جز #بهشت
بهايى ندارد، به چيز ديگرى نفروشيد».
🖌#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
#آیه
🔅إِن تَمسَسكُم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم وَإِن تُصِبكُم سَيِّئَةٌ يَفرَحوا بِها ۖ وَإِن تَصبِروا وَتَتَّقوا لا يَضُرُّكُم كَيدُهُم شَيئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِما يَعمَلونَ مُحيطٌ
▫️آلعمران؛ ۱۲۰
@almorsalaat
المرسلات
#مدرسه_حکمت_طوبی 🌀مراحل اجرایی ترم اول از آموزش کتاب بدایه الحکمه (از ابتدای کتاب تا پایان تخصص) 1
#تمدید_شد
با سلام
با توجه به استقبالی که نسبت به ثبت نام در #مدرسه_طوبی شد و همچنین بر اساس درخواست برخی از بزرگواران ثبت نام در دوره تا ۷فروردین #تمدید_شد.
🎥فیلم آشنایی با دوره👇👇
eitaa.com/almorsalaat/5236
⬇️لینک ثبت نام 👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
@almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون
▪️با نهایت تاسف و تأثر درگذشت عالم فرزانه، حضرت آیت الله محمد محمدی ری شهری را به خانواده ایشان و عموم شاگردان و علاقه مندان ایشان تسلیت عرض می کنیم.
@almorsalaat
♨️آرزویی که رو به تحقق است
🔅آرزوی ما در مورد قم همیشه این بود که بتواند کارهای عمقی و کارهای بهروز و متناسب با نیازهای روز انجام بدهد، که امروز بحمدالله انسان تا حدود زیادی این را مشاهده میکند.
🎙رهبرمعظم انقلاب ۰۰/۱۱/۵
#کلام_ولی #تحول_در_حوزه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باید تمام منظومه اسلام شناخته شود.mp3
14.02M
🔊#اسلام_شناسی| باید تمام منظومه دین با تمام ابعادش شناخته شود / نگاه صحیح به اسلام، نگاه حداکثری است.
🎙استاد علی فرحانی
🌀همانطور که استاد توضیح می دهند، دین یک منظومه ذو ابعاد است. فلسفه به عنوان یکی از ابعاد و ساحت های دین، علم #صد_در_صد_دینی است و اساسا تبیین بخش عمده ای از کلمات معصومین و آیات قرآن بدون آن غیر ممکن است لذا از قدیم الایام بزرگان از فقهاء نیز مجهز به علوم عقلی و علم باحث از هست و نیست، بوده اند. کما اینکه عرفان نیز از دین جدا نیست بلکه تنها مبدأ و ریشه عرفان ناب، اهل بیت(ع) هستند. البته فلسفه مانند عرفان تنها یک ساحت از دین است نه تمام دین کما اینکه فقه هم تنها یک ساحت از دین است. لذا #منظومه_دین باید با تمام ابعادش شناخته شود تا #دفاع_حداکثری از دین معنا پیدا کند. در این صورت است که تولید علوم انسانی اسلامی، امری ممکن و لازم است. حتما #بشنوید!
📚 تدریس خاتمه استصحاب. سال 97
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠تفاوت علم و ایمان/ نتیجه برهان باید به قلب برسد
🔷 عناوین مسائل الهی و مسائل عرفانی، عناوین سهلی است که هرکس گمان می کند که این عناوین را فهمیده است؛ و امور استدلالیۀ برهانیه هم در عین حالی که دقیق است، لیکن بعد از قیام برهان سهل الادراک است.
🔷 و دنبال او رساندن حاصل این عناوین و نتیجۀ برهان به قلب مشکلتر است، که آنرا ایمان گفته می شود به آن، و چه بسا که اصحاب برهان به این مرتبۀ ایمان نرسیده باشند. این یک مسئله ای است که باید با تلقینات و تکرار و ریاضات به قلب رساند.
🔷 شما ملاحظه می کنید که به حسب ضرورت یک کسی که مرده است، از او به انسان ضرری وارد نمی شود، لکن الاّ بعض اشخاص، دیگران، اگر چنانچه در یک قبرستانی باشند و کسی نباشد یا با یک مرده ای همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند می ترسند؛ برای اینکه، آن برهان و ضرورت عقلی به دل نرسیده است. آن معنایی که عقل ادراک کرده است ضرورت هم دارد، لکن به دل نرسیده است. لکن آنهایی که مثلاً مرده شور هستند و سر و کار دارند با مرده ها، از باب اینکه تکرار شده است این مطلب پیششان، به قلبشان رسیده است و آنها خوفی ندارند.
🔷 در مسائل اسلامی هم و مسائل عقلی هم همین طور هست. چه مسائلی عقلی هست که با برهان، با برهان قوی ثابت است، لکن در انسان تأثیر نکرده است، برای اینکه، نتیجۀ برهان به عقل رسیده است، لکن به قلب وارد نشده است، ایمان به آن نیست، عقل او را ادراک کرده است، لکن قلب ایمان به او نیاورده است.
📚#صحیفه_امام، ج۱۷ ص۴۵۵
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
#مناجات_شعبانیه (۱) ▫️اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ▫️وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا
#مناجات_شعبانیه (۲)
▫️وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی
▫️إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی
▫️وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی.
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی از مرحوم آیتالله مصباح یزدی و مرحوم آیت الله ری شهری پس از پایان مناسک حج سال ۱۳۸۷
@HawzahNews
@almorsalaat
❇️شهید مطهری، #موفق_ترین شخصیت در ایجاد #وحدت حوزه و دانشگاه
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۳/۲/۱۰
◽️مرحوم مطهری با دو ابزار با دو وسیله میتوانستند تفاهم و نزدیکی بین دو قشر روحانیون و تحصیلکردههای جدید را به وجود بیاورند. یکی تلاش عملی و دیگری غنای شخصیت خودش ایشان.
◽️از لحاظ تلاش عملی خب ایشان در دانشگاه درس گرفتند، با دانشجوها انس پیدا کردند، در مجامع تحصیلکردهها، مهندسین، پزشکان شرکت کردند، به عنوان یک قطب و ملجأ و پناهی برای تحصیلکردههای جدید شدند. آن زمانها، هزاران دانشجو و فارغالتحصیل و کسانی که توی مسائل فرهنگ جدید درس خوانده بودند و تحصیل کرده بودند آقای #مطهری را به عنوان یک ملجأ، یک پناه، یک ملاذ، یک آدمی که حرفشان را میفهمد، میتواند دردهایشان را علاج کند، سؤالاتشان را پاسخ بدهد، به او نگاه میکردند و اینها.
◽️ایشان نوشتههایش، سخنرانیاش در رادیو در آن سالهای اوائل، بعد هم سخنرانیهای گوناگونش در دانشگاههای مختلف، سراسر کشور در این خط بود؛ و شاید بتوانم بگویم ایشان #موفقترین چهرهی روحانی در میان محیطهای فرهنگ جدید بود، یعنی در دانشگاهها و حول و حوش دانشگاهها؛ مثل تحصیلکردهها و فارغالتحصیلها. موفقترین چهره بود، یعنی هیچکدام از این چهرههای تقریب بین روحانی و دانشگاه به قدر ایشان در این جهت موفق نبودند و ایمان آن تحصیلکردههای جدید را جلب نکرده بودند.
◽️دومی غنای شخصیت خود ایشان بود؛ میدانید یکی از چیزهایی که بین این دو قشر را جدا کرده بود این بود که این دو قشر را به هم بیاعتقاد کرده بودند. تحصیلکردههای جدید فارغالتحصیل حوزهی علمیه را یک آدم باسواد نمیدانستند، اصلاً آنچه را که او بلد بود آن را سواد نمیدانستند، به حساب نمیآوردند، علم نمیدانستند.
◽️روحانی در عرف و فرهنگ غربی تزریق شدهی به یک عدهی از تحصیلکردههای ما یک عنصر بیسواد و پرمدعایی بود و به حساب میآمد که اصلاً تضییع وقت بود که انسان با او بنشیند حرف بزند یا خودش را به او نزدیک کند، یعنی او را اصلاً قابل نمیدانستند که یک چهرهی یک شخصی بداند او را.
◽️متقابلاً تحصیلکردهی حوزه علمیه تحصیلکردههای دانشگاهی را با همین چشم نگاه میکرد. علاوه بر اینکه حالا بیدین میدانست آنها را جاهل و عامی هم میدانست. یعنی اهل علم و عوام یک تقسیمی بود در حوزههای علمیه که مردم دنیا دو قسم بودند، یک قسم اهل علم، یک قسم عوام؛ و اهل علم یعنی آنی که تحصیلکردهی حوزه است و عوام یعنی آن کسی که تحصیلکردهی حوزه نیست؛ حالا تحصیلکردهی هر جای دیگر هم میخواهد باشد. دو قشری که هر دو اهل علمند، هر دو اهل تحصیلاتند، هر دو با مغز و با تفکر و تعقل سر و کار دارند و همدیگر را بیسواد میدانند، شما طبیعی است که فرض کنید اینها اصلاً به هم نزدیک نشوند، با هم آشنا نشوند.
◽️مرحوم مطهری جزو شخصیتهایی بود، جزو پیشروان کاروان تقریب روحانی و دانشجو بود که با قوّت و صلابت شخصیت علمی خودش مخاطبین خودش را متواضع کرد در مقابل خود. یعنی هنگامی که ایشان وارد دانشگاه شد و افرادی در رشتههای مختلفِ متناسب با شخصیت آقای مطهری وقتی با ایشان برخورد کردند، از ایشان استفهام کردند، با ایشان مسألهای را مطرح کردند، با یک مغز بزرگ، با یک اندیشهی عمیق، با یک ذهن باز مواجه شدند.
◽️یک مرد متفکر قوی صاحبنظر که در - رشتهاش فلسفه و فقه بود، ولی بعد جامعهشناسی مطالعه کرده بود، اقتصاد مطالعه کرده بود، فلسفههای اروپایی را مطالعه کرده بود و افرادی از متخصصین و صاحبنظران این رشتهها به خود جذب کرده بود - ایشان در این اواخر یک درس جامعهشناسی اسلامی فلسفهی تاریخ داشت، که خب یک عدهای از افراد صاحبنظر، اساتید فن، اساتید بههرحال درس ایشان شرکت میکردند که خود ایشان برای من نقل کردند که دو تا درس ایشان داشتند میگفتند یکی دانشجوها شرکت میکنند یکی اساتید، این درسی بود که اساتید شرکت میکردند. فلسفهی هِگِل را مثلاً ایشان آنچنان قوی و خوب آگاه بود و فراگرفته بود با آن قوّت علمیای که داشت که خب کسانی که توی این رشتهها، توی این معقولات کار میکردند شخصیت ایشان را و ارزش ایشان را درک میکردند.
◽️پس شخصیت علمی و قوی مرحوم شهید مطهری هم بیشترین تأثیر را در نزدیکی این دو قشر داشت. یعنی وقتی که تحصیلکردههای جدید نگاه میکردند میدیدند، یک روحانی عالمِ متفکرِ فاضلی مثل شهید آقای مطهری را در مقابل خودشان دارند. از طرفی وقتی که در حوزههای علمیه - که خب شخصیت آقای مطهری در حوزهها واضح بود برای بیشتر افرادی که در حوزهها بودند - وقتی میدیدند ایشان دل به قشر تحصیلکردهی جدید بسته و با اینها سر و کار دارد آنها هم یک حالت تقارب و تفاهمی برایشان به وجود میآمد.
#کلام_ولی
@almorsalaat
ذوق فقهی به معنای سلیقه ای بودن نیست.mp3
771.6K
🔊#فقه| معنای صحیح «ذوق فقهی» در عبارات فقهاء
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️علوم انسانی امروز غرب بر اساس اندیشه ضد دینی است / ما باید در زمینه علوم انسانی اسلامی تلاش کنیم.
🌀ما می بینیم که در زمینه های مختلف، تحقیق و پژوهش و رسیدن به نظریه در دنیای مادی و دنیای غرب، مبنای قابل قبول و مورد اعتمادی نبوده؛ بخصوص در زمینه ی علوم انسانی، که در علوم تجربی و در فناوری هم اثر خودش را نشان می دهد. نگاه اسلام به انسان، به علم، به زندگی بشر، به عالم طبیعت و به عالم وجود، نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد. این نگاه، زیربنا و قاعده و مبنای تحقیقات علمی در غرب نبوده.
🌀تحقیقات علمی در غرب، در ستیز با آنچه آن را دین می پنداشتند، آغاز شده. البته آنها حق داشتند؛ دینی که رنسانس علیه آن قیام کرد و خط فکری و علمی دنیا را در جهت مقابل و مخالف آن ترسیم کرد، دین نبود؛ توهمات و خرافاتی بود با عنوان دین. دینِ کلیسایی قرون وسطایی، دین و معرفت دینی نبود. بدیهی بود که عقده ها و گره ها در ذهن دانشمندان و نخبگان و زبدگان فکری باقی بماند و برایش راه علاجهای ضددینی و غیردینی پیدا کنند.
🌀لذا هنوز چگونگی کنار آمدن علم و دین برای آنها مسأله است؛ لیکن مسأله ی ما این نیست. در جهان بینی ما، علم از دل دین می جوشد و بهترین مشوق علم، دین است. دینی که ما می شناسیم، جهان بینی دینی یی که ما از قرآن می گیریم، تصویری که ما از آفرینش و از انسان و از ماوراءالطبیعه و از توحید و از مشیت الهی و از تقدیر و قضا و قدر داریم، با علم سازگار است؛ لذا تولیدکننده و تشویق کننده ی علم است.
🌀نمونه اش را شما در تاریخ نگاه کنید؛ ببینید حرکت علمی در قرون اولیه ی اسلام بر اثر تشویق اسلام آن چنان اوج گرفت که تا آن روز در دنیا بی سابقه بود - در همه ی زمینه ها - و علم و دین با هم آمیخته و ممزوج بود و دانش و تحقیق و فن در حد خود پیشرفت کرد. پایه و مبنای علوم انسانی یی که امروز در غرب مطرح است، از اقتصاد و جامعه شناسی و مدیریت و انواع و اقسام رشته های علوم انسانی، بر مبنای یک معرفت ضددینی و غیردینی و نامعتبر از نظر کسانی است که به معرفت والا و توحیدی اسلامی رسیده باشند. ما در این زمینه ها باید کار کنیم.
📚رهبر انقلاب 83/9/26
@almorsalaat
❇️انسان فطرتا وجوب شکر منعم را درک می کند!
🌀و از امورى كه انسان را معاونت كامل مىنمايد در مجاهده با نفس و شيطان، و بايد انسان سالك مجاهد خيلى مواظب آن باشد، #تذكّر است. و ما اين مقام را به ذكر آن ختم مىكنيم با اينكه خيلى از مطالب باقى است. و آن در اين مقام عبارت است از ياد خداى تعالى و نعمتهايى كه به انسان مرحمت فرموده.
🌀بدان كه از امور فطريه، كه هر انسان جبلة و فطرة بدان حكم مىكند، احترام منعم است. و هر كس در كتاب ذات خود اگر تأملى كند، مىبيند كه مسطور است كه بايد از كسى كه به انسان نعمتى داد احترام كند. و معلوم است هر چه نعمت بزرگتر باشد و منعم در آن انعام بى غرض تر باشد، احترامش در نظر فطرت لازم تر و بيشتر است. مثلا فرق واضح است در احترام بين كسى كه به شما يك اسب مىدهد و آن منظور نظرش هست، با كسى كه يك ده ششدانگى بدهد و در اين دادن منتى هم نگذارد.
📚چهل حدیث،ص9
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
تفسیر صحیح از عبارات شیخ.mp3
1.61M
🔊#طلبه_موفق| عبارات شیخ انصاری را درست تفسیر کنیم!
🎙استاد علی فرحانی
🌀یکی از نکاتی که استاد همیشه نسبت به رسائل تذکر می دهند، این است که باید عبارات شیخ با سیستم خود شیخ توضیح داده شود اما متاسفانه کثیرا سیستم و لون ذهنی آخوند بر عبارات شیخ تحمیل میشود. از مصادیق این مطلب، مبحث قطع حاصل از مقدمات عقلیه و نیز استصحاب احکام شرائع سابقه است. حتما #بشنوید.
📚 تدریس رسائل. استصحاب. سال 87
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b