eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه فرهنگ_11.2.1402_02..mp3
38.65M
🎙| ادامه گفتگوی استاد و طلاب در مورد کیفیت موضوع شناسی در فضای فقه معاصر/ در فضای فقه معاصر، باید مبادی بنیادین مساله که از آن به «فلسفه مضاف» در اصطلاح مشهور تعبیر میشود مورد توجه باشد/ روش شناسی در ناحیه موضوع و‌ نیز حکم باید مورد توجه باشد/ در این فضا، فقه اختصاص به طهارت تا دیات ندارد بلکه فقه بالمعنی الاعم مورد نظر است/ باید مساله فقه نظام و هرم فقهی را از «حل مسأله» جدا کنیم/ ممکن است برخی مسائل بدون نیاز به فقه نظام و مبتنی بر مدل «حل مسأله» قابل حل باشند/ باید توجه داشت که موضوعات فعلی بسیار گسترده و ذو ابعاد هستند/ یکی از اشکالاتی که از قبل مطرح بوده است این است که با نگاه تعذیری و تنجیزی نمیتوان موضوعات اجتماعی را پاسخ داد زیرا ملاک در موضوعات اجتماعی اصابه به واقع است/ به نظر میرسد پاسخ نهایی این مسائل در دستگاه استنباطی حضرت امام شکل میگیرد/ دستگاه امام با نظامات فقهاء قبل از ایشان، تفاوت بالتباین ندارد بلکه حضرت امام، مولد علم است و «ریشه» کلماتشان در کلام متقدمین بر ایشان، قابل یافت است 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 10/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 17.2.1402.mp3
40.66M
🎙| در ساحت فقه معاصر، الگوریتم و ضوابط فقهی را فراموش نکنیم/ جایگاه دستگاه و مکتب حضرت امام در تولید علوم انسانی و حل مسأله/ نظام حضرت امام موافق با فقه اکبر است/ دستگاه استنباطی که نسبت به ادله معارف، لابشرط باشد در عرصه فقه معاصر منتج نیست/ حضرت امام این نگاه و نظام خود را در عرصه فقه حکمرانی و مساله ولایت فقیه اعمال کرده اند/ اشاره ای به استدلال حضرت امام بر ولایت فقیه و احکامی که مربوط به منصب ولایت فقیه اند/ بر این اساس، بدون اینکه مبتلا به اشکال «عرفی شدن فقه» شویم مساله علوم انسانی اسلامی، حل میشود/ حضرت امام را نباید حاشیه سائر بزرگان دید بلکه ایشان مکتب مستقلی است/ از این منظر، اشاره ای به باب اجزاء در بیان حضرت امام و تفاوت آن با سائر اعلام 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 16/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💫 در درس فقه فرهنگ فیضیه چه می گذرد؟ ▪️بخش اول: این یک تقریر عادی نیست ✍🏻 سید مجتبی امین جواهری استاد علی فرحانی سالهاست که در مراکز مختلف حوزوی عناوین فقه معاصر مثل؛ فقه فرهنگ، فقه روابط اجتماعی و دوراهی های اجتماعی را تدریس می کنند. از تا و امروز هم درمدرسه فیضیه این موضوع همچنان ادامه دارد. به موازات این دروس، دوره هایی نیز با محتوای نظام استنباطی امام یا اصول فقه فرهنگ و... برای تبیین دستگاه استنباطی مناسب با فقه معاصر برگزار شده است. در کانال می توانید بخش عمده ای از این دروس را بیابید. در این مجموعه یادداشت های کوتاه قرار است یک تقریر از درس های امروز فقه فرهنگ در فیضیه، برای شما مخاطبین محترم کانال المرسلات داشته باشیم. ☘️☘️☘️☘️☘️☘️🍀 🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀 🍀 ☘️چرا این تقریر است؟ از قدیم رسم بوده؛ در دروس خارج طلاب شرکت کننده مشغول می شدند و سعی می کردند محتوای کلاس را با همان دقت و ساختار و چیدمان ذهنی که از استاد آموختند در تقریر منعکس کنند ولی این جلسات با درس های مرسوم متفاوت است و علاوه بر تقریر عادی نیاز به شرح یا گزارشی از فضای کلاس دارد چون استاد در این درس تنها یک مدرس نیستند بلکه مربی و هدایتگر جمع برای رسیدن به نقطه مطلوب محسوب می شوند. نقطه مطلوب این کلاس گم شده نسل متفکران ایران اسلامی است. جایی است که هنوز جز امام خمینی (ره) رد پای کسی بر آن نقش نبسته است. ☘️ بگذارید ابتدا کمی از قالب جلسه بگویم: محتوای درس با جمع بندی و ارائه پژوهشی طلاب پیش می رود و استاد محترم با توجه به دارایی های موجود از فعالیت های پژوهشی، حرکت علمی درس را رهبری می کنند. از قدیم درس خارج ها جنبه کارگاهی برای کسب ملکه اجتهاد داشته به صورتی که در کتاب مرحوم ردپای اشکالات شاگردان را می توان در انقلت و قلت های کتاب یافت یا روش مکتب سامرا و مرحوم میرزای شیرازی، ولی امروز این جنبه هم به تنهایی کفایت نمی کند علاوه بر تربیت ذهن شاگردان، اقتضای محتوای دروس فقه معاصر این است که فعالیت علمی به صورت جمعی انجام شود. طلاب درس بعدازظهر فیضیه تخصص های مختلفی دارند. از فقه سنتی تا فقه معاصر از تا فلسفه غرب هر یک جنبه ای از نیاز محتوایی درس را فراهم می کنند. بارها در کلاس بابت تنوع و تخصص حاضرین خدا را شکر کردند چون دارایی های افراد به سرمایه کلاس اضافه می شود و طلاب شرکت کننده صرفاً مستمع نیستند. چرا مدعی هستم امروز بدون تیم پژوهشی مسائل فقه معاصر حل نمی شود؟ چون موضوعات چند ویژگی منحصر به فرد دارند: 👈🏻اولا جدید و بی سابقه است 👈🏻ثانیاً در مغرب زمین متولد شده 👈🏻ثالثاً بسیار درهم تنیده است 👈🏻رابعاً ارتباط تنگاتنگ با حوزه های مختلف فکری و اجتماعی دارد 👈🏻خامساً مسأله محور یا میدانی است 👈🏻سادساً در حال تغییر و تحول است 👈🏻سابعاً در ظرف حکومت است 👈🏻ثامناً تحت تأثیر مفاهیم بنیادین الحادی است همین هشت ویژگی در موضوعات فقه معاصر باعث می شود مدل قدیمی ارائه محتوا از سمت استاد و تقریر مطالب به تنهایی کفایت نکند. ضروری است پژوهش جنبه های مختلف موضوع بر عهده هر یک از حاضرین درس باشد. https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b ☘️و اما محتوای کلاس: از چند سال پیش تر که بحث آغاز شد مسیر منطقی علم برای شناخت فرهنگ، روابط اجتماعی و دوراهی های اجتماعی آغاز شد. طلاب شرکت کننده زیر نظر استاد، مبادی اصلی تصوری و تصدیقی که این مسأله را مطالعه و آنالیز کرده و نتیجه تحقیقات خود را در درس ارائه کردند. در ادامه این موضوع ذیل چند مسأله به صورت جزئی بررسی شد: 🔸اول: حضور زنان در ورزشگاه ها 🔸دوم: تفکیک جنسیتی در محیط های آموزشی 🔸سوم: سن ازدواج دختران این سه مسأله در قالب بررسی دوراهی های اجتماعی، مصلحت فرد و جامعه و عوامل تأثیرگذار در تصمیم گیری تبیین شد. پژوهشگران با توجه به مزیت های نسبی خود، هر یک با رویکردهای مختلف آن را مطالعه کردند و ده ها پایان نامه، مقاله، کتاب و ... در هر یک از مسائل بررسی شد و رفرنس ها در گروه مشترکی که استاد و طلاب در آن عضو بودند، منتشر شد. مجموع پژوهش ها در درس به این نقطه رسید که از منظر جنسیت، ضروری است؛ الگوی فقه المرأه یا اسلام درباره طراحی شده و ابواب فقهی با توجه به آن بازبینی گردد چرا که درصد زیادی از گزاره ها و همینطور رویکرد ما به مسأله را تحت تأثیر قرار می دهد. ☘️ یک سوال اساسی ... سوالی که همیشه در پیش روی ما قرار داشت این است که؛ آیا فحص و یأس ما از موضوع زنان و جامعه مدرن امروز با زیرساخت های جدید و مناسبات انسانی_غربی کافی بوده است؟ آیا نیاز است که ما همه مبانی فلسفی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی غربی را از ابتدا با همان عمق یک فیلسوف مغرب زمین بیاموزیم سپس نظریه های علوم انسانی را در رشته های مختلف با دقت های یک نظریه پرداز مطالعه و آموزش دهیم؟ ادامه دارد با ما همراه باشید...✋ ✍️سید مجتبی امین جواهری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#فقه_فرهنگ| در ساحت فقه معاصر، الگوریتم و ضوابط فقهی را فراموش نکنیم/ جایگاه دستگاه و مکتب حضرت اما
. ❇️استاد علی فرحانی در سلسله جلسات تدریس فقه فرهنگ مورخ 16/2/1402 فرمودند: 1⃣در ساحت فقه معاصر باید ملتفت باشیم که در راستای تطبیق منابع بر شرائط فعلی و حل نیازها و سوالات روز بشر، باید رژیم منطقی و پارادایم تحول و تولید جدید را تعریف کنیم و الا اگر این پارادایم و الگوریتم را رها کنیم و صرفا نتیجه محور به دنبال حل مساله یا تولید علوم انسانی اسلامی باشیم، مصون از یک نحو پروتستانتیسم در دنیای اسلام، نخواهیم بود 💠لذا حل مساله در فضای فقه معاصر باید مبتنی بر دستگاه استنباطی و قواعد و ضوابط فقه باشد ولو برای رسیدن به نتیجه در این فضا، نیاز به گذر زمان داشته باشیم. پس در این عرصه نباید نگاه منبع محور را از دست بدهیم. 2⃣به نظر می رسد دستگاه استنباطی و مکتبی که حضرت امام در مکتوباتشان توضیح میدهند تنها نظامی است که در نهایت، جوابگو است. این نگاه امام متناسب با فقه اکبر است که ادله معارف و هست ها و نیست ها را نیز شامل میشود زیرا اساسا حتی اگر دستگاهی نسبت به هست و نیست ها، لابشرط هم باشد در فضای فقه معاصر پاسخگو نیست. 3⃣اگرچه حضرت امام این دستگاه را در فضای فقه معاصر، اعمال نکرده اند اما آن را در فضای فقه حکمرانی اجراء کرده و به این وسیله نظریه ولایت فقیه را نهائی کرده اند. 💠به عنوان مثال، حضرت امام در مبحث ولایت فقیه با التفات به همین پارادایم و سیستم فقهی می فرمایند: قبول ولایت فقیه «با نظر استقرائی» به متن دین و فقه، بدیهی است زیرا اکثر فقه، اجتماعی است و اساسا طبع فقه ملازم با قبول ولایت فقیه است. 💠حضرت امام در رساله لاضرر می فرمایند ولی فقیه نیاز به ابزار حکم دارد آنهم احکامی که متعلق به منصب ولایت فقیه اند لذا رسول الله هم از باب اینکه صاحب منصب ولایت فقیه است از این سنخ احکام دارند که البته این جنس احکام، حکم شناسی و نیز خطاب شناسی خاص خود را میطلبد. 💠توجه به این نکته و التفات به این سنخ احکام، در احکام فقه اجتماعی بسیار موثر اند لذا ممکن است برخی از احکام اجتماعی اساسا حکم شناسی متعارف که مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعیه است را نداشته باشد بلکه به نحو دیگری باید تحلیل و بررسی شوند. 4⃣با این توضیحات مشخص میشود که برای حل مسائل در عرصه فقه معاصر دچار اشکال «عرفی شدن فقه» نمیشویم یعنی با نگاه حضرت امام و مکتب استنباطی ایشان است که میتوانیم مبتنی بر فقه اسلام، جوابگوی مسائل روز باشیم بدون اینکه از ضوابط فقهی و استنباطی خارج شویم. 💠به عنوان مثال، شاهد این مطلب باب إجزاء است که عمده بزرگان همچون میرزای نائینی و شهید صدر و بالتبع ایشان، بعض معاصرین هم قائل اند که بطلان تصویب ملازم با عدم اجزاء است لذا محقق خوئی می فرمایند در باب اجزاء نیاز به تفکیک امارات از اصول عملیه نیست بلکه آنچه ملاک است، تفکیک بین مسلک تخطئه و تصویب است. در این فضا است که بزرگانی همچون محقق اصفهانی و محقق خوئی میفرمایند که دلیل بر تصویب اجماع است و چون اجماع دلیل لبی است به قدرمتیقن آن اخذ میشود. این در حالی است که میرزای نائینی در نهایتا می فرمایند اجماعا اجزاء در عبادات مسلم است. 💠اما حضرت امام می فرمایند مبحث إجزاء متعلق به أجزاء و شرائط است نه اصل حکم. لهذا مبحث اجزاء مربوط به موضوعات احکام است در حالی که تصویب مربوط به اصل حکم است پس مبحث اجزاء تخصصا از تحت بطلان تصویب خارج است. 💠به عبارت دیگر طبق نگاه مشهور، تصویب مربوط به مرتبه انشاء از مراتب حکم است اما اجزاء و شرائط مربوط به فعلیت است لذا است که مساله أجزاء و شرائط متاخر از مرتبه تصویب است پس ملازمه ای بین اجزاء و تصویب نیست. 6⃣مقصود این است که مکتب استنباطی حضرت امام را نمی توان حاشیه سائر بزرگان دید بلکه یک مکتب مستقل و عمیق است که باید کاملا دریافت شود و اساسا پارادایم ای که حضرت امام تبیین میکنند مسائل اجتماعی را در جای خودشان قرار داده و به آنها جواب تام میدهد و مشکل علوم انسانی را بتمامه حل میکند. ✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
با عرض سلام و وقت بخیر 🔴 قابل توجه متقاضیان کتاب درآستانه حکمت 👈 برای تهیه کتاب لطفا اطلاعات زیر را به همراه فیش واریز ارسال کنید: 🔸نام و نام خانوادگی 🔸استان 🔸شهر 🔸روستا 🔸آدرس دقیق (محله، خیابان، کوچه، پلاک، طبقه، واحد) 🔸کدپستی 🔸شماره همراه 💰شماره کارت: 💳 6037997421279549 🔅قیمت جلد اول👈 ۱۰۰ هزارتومان 🔅قیمت جلد دوم👈 ۱۵۰ هزارتومان 🔅هزینه ارسال پستی👈 ۱۸ هزارتومان 🛑 ارسال اطلاعات و فیش واریز به اکانت: @smojtabaamin لطفا اطلاعات فوق را به صورت کامل ارسال کنید تا در امور مربوط به ثبت خرید و ارسال کتاب وقفه ایجاد نشود. ارسال پستی به صورت هفتگی صورت می گیرد از صبوری شما سپاسگزاریم. 🌹🙏 ♦️خرید حضوری در مجتمع ناشران قم غرفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طبقه همکف سمت چپ 〰〰〰〰〰〰 🔸ناشناس: https://daigo.ir/pm/0sCDkG 🔸آی دی: @smojtabaamin ✍️سید مجتبی امین جواهری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| خاطره استاد از صحبتی که با علامه حسن زاده (ره) داشتند 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 🌐 لینک کلیپ در آپارات https://www.aparat.com/almorsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
🔰 چهارمین مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام برگزار می شود: 🟢 مدرسه فصلی فلسفه فقه نظام سیاسی 👤آیت الله اراکی : چیستی فقه نظام سیاسی 👤استاد خسروپناه: فقه سیاسی و حکمرانی اسلامی 👤استاد حاج ابوالقاسم دولابی: مبانی شناسی فقه نظام سیاسی 👤استاد عبدخدایی: نسبت فقه نظام سیاسی با علوم دیگر 👤استاد رجبی: رویکردها و گرایش ها در فقه سیاسی 👤استاد رمضان پور: مبانی هستی شناسی فقه نظام سیاسی 👤استاد صالحی منش: منطق نظام موضوعات فقه سیاسی 👤استاد اسلامیان: پیشینه و سیر تطور فقه سیاسی و در پایان: 👥 میزگرد روش شناسی فقه نظام سیاسی با حضور استاد مقیمی، استاد ایزدهی و استاد خالد الغفوری ✅امتیازات و مزایای شرکت در مدرسه: ✳️ گواهی شرکت در دوره ✳️ تخفیف ویژه برای شرکت در سایر مدرسه های تخصصی فقه نظام ✳️امکان همکاری پژوهشی با برگزیدگان دوره ✳️حمایت مالی و چاپ مقالات علمی مرتبط و برگزیده. 📆 چهارشنبه سوم خرداد بعد از ظهر، پنجشنبه چهارم خرداد صبح و بعد از ظهر 📌 قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ✴️ظرفیت محدود و اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند. 👈🏻 ثبت نام حضوری فقط برادران و به صورت مجازی برای خواهران و برادران است. 💳 مبلغ ثبت نام: حضوری 300 هزار تومن و مجازی 150 هزار تومان است. 📨مسیر کسب اطلاعات بیش تر شناسه در ایتا: @masomi110 مسیر ثبت نام از طریق آدرس: https://b2n.ir/p11395 ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
♨️ امام خمینی و علامه طباطبایی غرض اصلی از خلقت و بعثت را با حفظ و اجرای دیگر مراتب احکام اسلامی با جرات اظهار کردند. 🔰 آیت الله سعادت پرور 💠 از مجموع آيات و احاديث و دعاها استفاده مى شود كه غرض اصلى از خلقت و بعثت انبياء عليهم السلام غير از آن چيزى است كه عموم مردم تصوّر كرده و مى‌كنند و اعتقاد خود را بر آن استوار نموده‌اند و هر يك ديگرى را آماج تهمت‌هاى خود قرار داده و مى گويد: وى خلاف حق را فهميده؛ لذا بزرگان اهل كمال و كسانى كه اين گونه مطالب را دريافته‌اند از بيم تازيانۀ تكفير و يا عدم پذيرش كوته فكران، جرأت اظهار نداشته و بعضاً آن را در لفّافۀ شعر و يا كلام پيچيده اى بيان كرده‌اند. 💠 به هر حال از طايفۀ جليلۀ علماء در عصر حاضر دو شخصيّت بزرگوار توانسته‌اند اين مقصد را(با حفظ‍‌ و اجراى ديگر مراتب احكام اسلامى) با جرأت اظهار كنند و در گفتار و نوشتار خود به شرح آن پرداخته و زمينه را براى ديگران در بازگو كردن حقايق فراهم نمايند: ✅ يكى استاد بزرگ و مرجع عظيم الشأن شيعه و رهبر مسلمانان جهان آية اللّه العظمى جامع معقول و منقول صاحب كمالات نفسانى عارف باللّه روح اللّه الموسوى الخمينى(أدامَ‌ اللّهُ‌ شَوْكَتَهُ‌) مى‌باشد زبان نويسنده از بيان عظمت نفس و جامعيّت ايشان قاصر مى باشد و چنانكه شخصيت اين عزيز عالم اسلام تاكنون در بين شخصيّت‌هاى اسلامى و علما بى‌نظير بوده است بعيد به نظر مى رسد كه جامعه اسلامى در آينده نيز همانند ايشان را به خود ببيند، اَدٰامَ‌ اللّٰهُ‌ ظِلَّهُ‌ الشَّريفَ‌ عَلىٰ‌ رُؤُوسِ‌ المُسْلِمينَ‌. آمينَ‌، رَبَّ‌ العالَمينَ‌!. ✅ و ديگرى استاد بزرگ علمى و عملى در معارف اسلامى،و مفسّر و فيلسوف عظيم الشأن حضرت علاّمه سيّد محمّد حسين طباطبائى مى باشد كه الحق حقّ‌ بزرگى به گردن فرزندان حوزه‌هاى علميّه بالأخصّ‌ حوزۀ علميۀ قم بلكه شيعه بلكه عالَم اسلام دارد؛ زيرا معارف اسلامى را از طريق كتاب و سنّت و علم و عمل در گفتار و رفتار و تأليفاتش آموخت؛ به گونه اى كه مى توان گفت بعد از وى علمايى كه مى‌خواهند اسلام را بشناسند از وى مستغنى نيستند. رَحْمَةُ‌ اللّهِ‌ وَ رِضْوانُ‌ اللّهِ‌ تَعالى عَلَيْهِ‌.. 💠 اگر دنياى امروز به وحشت افتاده و نمى تواند چنين شخصيّت‌هايى را در جهان اسلام ببيند، از بركت وجود چنين اسلامى است كه ايشان بيان نموده‌اند، و به فرمودۀ قائد بزرگ،امام خمينى، اسلام خشك و بى‌محتوى براى آنان ضررى ندارد، بلكه اثرات اين معارف حقّه و معانى بلند توحيدى در تمام امور است كه منافع آنان را به خطر انداخته است و لذا در كشورهاى عربى اين گونه كتابها برچيده مى شود و در كشور اسلامى ما نيز حسّ‌ بدبينى به اين امور را توسّط‍‌ خود ما دامن مى زنند. 📌 اكنون براى پند و نصيحت به اين گونه افراد قسمتى از كلام استاد بزرگوار،امام خمينى(أدامَ‌ اللّٰهُ‌ ظِلَّهُ‌)را ذكر مى كنيم. 🔅 مى‌فرمايند:«از امور مهمّه اى كه تنبّه به آن لازم است و اخوان مؤمنين و خصوصاً اهل علم(كَثَّرَ اللّٰهُ‌ أمْثالَهُمْ‌) بايد در نظر داشته باشند، آن است كه اگر كلامى از بعضى علماء نفس و اهل معرفت ديدند يا شنيدند، به مجرّد آنكه به گوش آنها آشنا نيست يا مبنى بر اصطلاحى است كه آنها را از آن حظّى نيست، بدون جهت شرعيّه، رمى به فساد و بطلان نكنند، و از اهل آن توهين و تحقير ننمايند، و گمان نكنند هركس اسم از مراتب نفس و مقامات اولياء و عرفاء و تجلّيات حق و عشق و محبّت و امثال اينها كه در اصطلاحات اهل معرفت رايج است بَرَد، صوفى است يا مروّج دعاوى صوفيّه است، يا بافندۀ از پيش خود است و بر طبق آن برهانى عقلى و يا حجّتى شرعى ندارد. به جان دوست قسم،كلمات نوع آنها، شرح بيانات قرآن و حديث است(سر الصلاه صفحه 64 و 65) 📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر، مقدمه 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اصالت الوجود در بیان علامه و آیت الله مصباح.mp3
3.52M
🔊| بر اساس اصالت الوجود، ماهیت یعنی «ما یقال فی جواب ما هو» که است هیچ اثری ندارد/ در این فضا تمام آثار و حقائق به شرط وجود میشوند یعنی از جهت واقع شناسی، قضیه ضرورت ذاتیه که در قوه حینیه است به مشروطه عامه بازگشت میکند/ البته این مطلب بعد از دفع سفسطه و اثبات حکایت گری مفاهیم از خارج است و ضرری به آن نمیزند/ در واقع «اصالت الوجود» در بیان برخی از بزرگان با «اصالت الوجود» در بیان علامه طباطبایی، است 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس نهایه الحکمه. فیضیه. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◽️الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ‌ اللّهِ‌ بِأَمْوالِهِمْ‌ وَ أَنْفُسِهِمْ‌ أَعْظَمُ‌ دَرَجَةً‌ عِنْدَ اللّهِ‌ وَ أُولئِكَ‌ هُمُ‌ الْفائِزُونَ‌ - يُبَشِّرُهُمْ‌ رَبُّهُمْ‌ بِرَحْمَةٍ‌ مِنْهُ‌ وَ رِضْوانٍ‌ وَ جَنّاتٍ‌ لَهُمْ‌ فِيها نَعِيمٌ‌ مُقِيمٌ‌ خالِدِينَ‌ فِيها أَبَداً إِنَّ‌ اللّهَ‌ عِنْدَهُ‌ أَجْرٌ عَظِيمٌ‌ . 📚سوره توبه. آیات 20-22 @almorsalaat
🌐آپارات | المرسلات 📌با توجه به درخواستی که دوستان عزیز داشتند انشاءالله لینک آپارات المرسلات را بروزرسانی و فعال میکنیم و تمام کلیپهای تصویری استاد معظم را در آنجا بارگزاری میکنیم و لینک هر کلیپ را ذیل آن کلیپ قرار میدهیم ❇️لینک آپارات المرسلات👇👇 https://www.aparat.com/almorsalat ❇️ با المرسلات در ارتباط باشید و‌ نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید👇👇👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| دائره بسیار وسیع فقه سیاسی/ نظریه ولایت فقیه، به عنوان کلان نظریه فقه حکمرانی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 🌐دانلود کلیپ در آپارات👇 https://www.aparat.com/v/tJGQg 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
🏴 الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دِینِ اللّهِ 🔰مراسم شهادت امام صادق علیه‌السلام 🎙سخنران: حجه الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی 🎤با نوای :حجت الاسلام وحید محمدی 📆 دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه 🕗 ساعت ۲۰:۰۰ 📌برادران | خواهران 📌مهمان سفره کریمانه اهل بیت هستیم 💠هیئت ام ایبها علیها السلام مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ ♨️ ♨️ 🔰 استاد علی فرحانی 📌لینک دانلود جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ 💢معرفی جلسات: 🌀استاد در این سلسله جلسات، در ضمن تدریس کتاب شریف "منیه المرید" به موضوع "علم و تزکیه" پرداخته و تبیین می فرمایند که رتبتا قبل از شروع در تزکیه و عمل، لازم است که انسان به مقصد انسانیت و مسیر رسیدن به آن مقصد، علم پیدا کند. هرچند از جهت زمانی همراه علم آموزی باید به انجام مسائل شرعی و اخلاقی اقدام کرد. 🌀استاد ضمن تبیین سه سبک‌ عمده کتب اخلاقی و دسته بندی کتب اخلاقی بر اساس آن، به تبیین چیستی علم و تزکیه در شریعت پرداخته و توضیح میدهند که در روایات و آیات کلمه علم همچون مشترک لفظی است به طوری که گاها مراد از علم، علمی است که مقدمه تزکیه است و گاهی مراد، علمی است که متأخر از تزکیه است گاهی هم مراد از علم و تعلیم، تبلیغ دین است که البته به عنوان یک واجب کفائی درون تزکیه جای میگیرد 🌀استاد با این توضیح آن سوال همیشگی در مورد دخالت علوم(خصوصا علوم حوزوی) در استکمال انسان، را پاسخ گفته و با استفاده از روایات، علومی را که در استکمال انسان دخیل اند مشخص میکنند و در ضمن، معنای صحیح از جمله «العلم‌ نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» و نیز «علم رسمی سر به سر قیل است و قال» را تبیین میکنند. 🌀استاد نشان میدهند که در مسیر سلوک شرعی، هم عمل مهم است و هم علم‌ و‌ در اینجا است که نقش مهم تبعیت از شریعت معلوم گشته و اساسا آنچه استکمال ساز است تبعیت از شریعت است. 🔰احسان چینی پرداز @almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات_اخلاقی ♨️#تدریس_کتاب_منیة_المرید ♨️#علم_و‌_تزکیه 🔰 استاد علی فرحانی 📌لینک دانلود
. ❇️با سلام ❇️پیشنهاد میکنیم حتما یک دور کامل این جلسات را استماع کنید ❇️به تجربه اثبات شده که این سلسله جلسات دغدغه ها و سوالات اساسی یک دغدغه مند راه شریعت و‌ معنویت را پاسخ میدهد و ابهامات اساسی که خصوصا برای طلبه ها در این مسیر به وجود می آید را مرتفع میکند ❇️ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ ..mp3
22.31M
🎙| ادامه گفتگوی استاد و شاگردان در مورد کیفیت پاسخگویی فقه به مسائل پیچیده معاصر/ منظور از کلام در بیان ما «کلام حسن و قبح ای» نیست بلکه یعنی علمی که متکفل اثبات مجموعه عقائد و هست های دینی است/ معارف دینی به حیات انسان کامل ختم میشود/ اشاره ای به رابطه عالم و حقیقت انسان کامل/ مبادی برهانی این مطلب را مرحوم علامه طباطبایی با حرکت جوهری اثبات کرده است/ علامه در این مسأله، نسبت به لاحقین و سابقین بر خود متفرد است/ بر این اساس، راه کمال انسان بسته نمیشود/ شروع دین بر این اساس است یعنی دین بدون حیات انسان کامل، دین مرده است/ اشاره ای به حدیث ثقلین، از این منظر که برخی انسان ها حتی در برزخ هم از قرآن و‌ عترت ارتزاق میکنند/ اشاره ای به مسأله ادراک‌ حصولی انسان از کثرات خارجی و اینکه ادراک اعتباری بخشی از علم حصولی است 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 23/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهادت امام صادق (25.2.1402).mp3
21.26M
🎙| نگرش صحیح به خداوند و معنویت الهی در تمدن بشری/ توضیح آیه «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»/ شعار علم گرایی توسط پیامبر در جزیره العرب/ جایگاه مهم علمی امام صادق علیه السلام و شاگردان ایشان در شکلگیری تمدن اسلامی/ جهاد علمی و رسیدن به مقام «اللهم ارزقنی قتلا فی سبیلک» 🎙استاد علی فرحانی 📚سخنرانی (به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام) 25/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚 ⭕️ انتشار کتاب 💠 شرح الموجز فی اصول الفقه 💠 🔻مقدمات فهم نظام اجتهادی امام خمینی (ره) 🔰مؤلف: استاد علی فرحانی 🔅تنظیم: محمد مهدی مقدسی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📚 #شرح_الموجز ⭕️ انتشار کتاب 💠 شرح الموجز فی اصول الفقه 💠 🔻مقدمات فهم نظام اجتهادی امام خمینی (ره
. 📚 🔻 با عنایات خداوند متعال و در سایۀ توجهات حضرت ولی عصر (عج) از کتاب «شرح الموجز فی اصول الفقه» منتشر شد. 🔻 این کتاب تقریرات تدریس کتاب «الموجز فی اصول الفقه» توسط استاد علی فرحانی است که توسط حجة الاسلام محمد مهدی مقدسی تنظیم شده است. 🔻 مطالبی که توسط استاد در این دروس ارائه گردید و در این کتاب منعکس شده، اگرچه در قالب شرح کتاب الموجز بیان شده است؛ ولی در حقیقت اختصاصی به شرح این کتاب ندارد؛ بلکه یک دور تبیین دقیق است که برای همۀ دانش پژوهان این علم قابل استفاده است. 🔻 با توجه به اینکه در این کتاب، مباحث با عنایت به اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) ارائه گردیده است، برای کسانی که در صدد یادگیری و شناخت نظام اجتهادی حضرت امام هستند، این کتاب محسوب می شود. 🔵 برای آشنایی بیشتر مخاطبین عزیز، ان شاء الله به مرور نکات بیشتری دربارۀ این کتاب در کانال منتشر خواهد شد. 🔰 مراسم رونمایی از این کتاب با حضور استاد علی فرحانی در چند روز آینده برگزار می شود. 📌 زمان برگزاری مراسم رونمایی و همچنین راه های تهیه این کتاب اطلاع رسانی خواهد شد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b