eitaa logo
آموزش ذکر عشق *استاد حبیبی*
1.5هزار دنبال‌کننده
81 عکس
118 ویدیو
4 فایل
آموزش تخصصی نغمات آیینی 🍁استاد مرتضی حبیبی🍁 اینستاگرام (ارتباط زنده آموزشی) http://www.instagram.com/mortezahabibi110 کانال اصلی در تلگرام https://t.me/amoozeshe_zekre_eshgh ارتباط با استاد حبیبی ۰۹۰۱۳۶۵۳۰۸۵ آی دی استاد @zaker110
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️‼️‼️‼️ خیلی دوستان و اعضا پیام میدم که کانالهایی مشابه به اسم کانال شما (آموزش ذکر عشق) هستند و دارند فعالیت میکنند و جالبتر اینکه یکی دو تا از اینها دقیقا در فضای نغمات کار میکنند. آیا ارتباطی با شما داره؟؟ خدمت دوستان عرض کنم با توجه به اینکه‌ هزاران‌ نام با‌مسما و در خور کانالهای مذهبی وجود داره تاسیس کانالی دیگر با این اسم کم لطفی بعضی از عزیزان هست و هیچ ارتباطی هم با بنده‌ ندارند اینکه‌ نیتشون‌ چیه! و دقیقا هدفشون چیه! رو واقعا نمی‌دونم، انشاالله که تصادفی باشه... اما خب جالبتر بود که با اسامی دیگه ای کار میکردند تا با این کانال که حدود 13سال در تلگرام و بعد درا یتا در خدمت دوستان هستیم مشابهت نمیشد. خیلی از شاگردان و دوستان پیام‌ میدن‌ که مطالب کانالشون رو تایید میکنید؟! عرض کنم صحت مطالبشون رو نه تایید میکنم و نه رد میکنم چون ارتباطی به بنده نداره انشاالله که‌ نیشون‌ خیره🌹 اما تنها کانالی که بنده خدمت دوستان در ایتا هستم همین کانال هست و لاغیر @amoozeshe_zekre_eshgh ارادتمند العبد الحقیر مرتضی حبیبی
ارتباط ادبیات و مدح امیرالمومنین علی (ع) صفحه 🍃🍃🍃🍃🍃 از دیرباز در آسمان شعر و ادب فارسی شاعران چون ستارگان این آسمان در مدح علاقه‌ها و اسطوره های خویش شعرهای زیبایی سروده‌اند و همگان را به تحسین واداشته‌اند. یکی از موضوعاتی که بی‌شک همواره مورد توجه شاعران فارسی بوده مدح و ستایش بزرگان دین و از جمله حضرت علی(ع) است. و ارتباط عمیق شعر و نغمه هست که یک اثر مکتوب نظم را به یک اثر موسیقیایی بی نظیر تبدیل میکند نکته قابل تأمل اینجا است که این مدح و منقبت فقط مربوط به دوره‌ای خاص از تاریخ ادبیات ایران نیست بلکه از حماسه‌های غرور آفرین فردوسی تا غزل‌های شیرین شهریار شعر فارسی همه از مدح مولا علی(ع) می‌گویند. 🍁 در آثار شاعران سده‌ی سوم و چهارم هجری، شهید بلخی و همین‌طور سمرقندی که با لقب «پدر شعر فارسی» شناخته شده، بیت‌ها و اشاره‌های ستایش‌آمیزی درباره‌ی امام علی (ع) دیده می‌شود. با این حال، شعری که کسایی مروزی، شاعر قرن چهارم یا پنجم، درباره‌ی امام علی (ع) سروده، از نخستین شعرهایی است که در آن به شکل مفصل به ستایش این امام معصوم پرداخته شده است: مدحت کن و بستای کسی را که پیمبر بستود و ثنا کرد و بدو داد همه کار آن کیست بدین حال و که بوده است و که باشد جز شیر خداوند جهان، حیدر کرار؟ این دین هدی را به مثل دایره‌ای دان پیغمبر ما مرکز و حیدر خط پرگار علم همه عالم به علی داد پیمبر چون ابر بهاری که دهد سیل به گلزار 🍁 در ادامه شاعر پرآوازه قبادیانی این شاعر اسماعیلی‌مذهب، در قصیده‌ی با اشاره به واقعه‌ی غدیر، سروده است: بنگر که خلق را به که داد و چگونه گفت روزی که خطبه کرد نبی بر سر غدیر دست علی گرفت و بدو داد جای خویش گر دست او گرفت تو جز دست او مگیر @amoozeshe_zekre_eshgh 🍁 ، عارف و شاعر ایرانی هم که در سده‌های چهارم و پنجم زیسته، رباعی‌هایی از سر ارادت، خطاب به امام علی (ع) سروده است. یکی از این رباعی‌ها: ای حیدر شهسوار وقت مددست ای زبده‌ی هشت و چار وقت مددست من عاجزم از جهان و دشمن بسیار ای صاحب ذوالفقار وقت مددست 🍁 شیخ فرید‌الدین نیشابوری، شاعر و عارف سده‌های ششم و هفتم، هم درباره‌ی حضرت علی (ع) شعرهایی سروده که در یکی از آن‌ها آمده است: ای پسر تو بی‌نشانی از علی عین و یا و لام دانی از علی تو ز عشق جان خویشی بی‌قرار او نشسته تا کند صد جان نثار... 🍁 شاعر شوریده‌ای که سال‌های ۴۶۳ تا ۵۳۵ زندگی می‌کرد ابیات بسیار زیبایی در مدح مولا علی(ع) دارد. جایی که می‌گوید: سراسر جمله عالم پر ز شیر است ولی شیری چو حیدر با سخا کو... 🍁 و اما عارف بزرگ ایران زمین در عمق افکار و عقاید مولوی و گفته‌های او در مثنوی، نوعی ارادت و محبت به امیرمؤمنان علی(ع) و خاندان پیغمبر اکرم(ص) وجود دارد. یکی از معنوی‌ترین ماجراهایی که در مثنوی بیان شده، ماجرای جنگ عمرو بن عبدود با حضرت علی(ع) در جنگ خندق است. مولوی از کسی که با امیرالمؤمنین ع جنگ کرده است، نام نبرده و نگفته که این ماجرا واقع در کدام جنگ بوده، بلکه تنها به بیان موضوع می‌پردازد. اینکه مبارزی در یکی از جنگ‌ها به جنگ امام علی(ع) آمد و وقتی مغلوب وی شد، به آن حضرت بی‌احترامی کرد، ولی او به جای آنکه مقابله به مثل کند، مقابله به عکس کرد. مولوی ماجرا را با اخلاص امیرالمؤمنین شروع می‌کند و به مردم می‌گوید: باید از علی(ع) اخلاص عمل آموخت. سپس به بیان حالات و مقامات امام علی می‌پردازد و در ضمن این حالات، مسائلی را در رابطه با آن بیان می‌کند. او چنین می‌گوید: از علی آموز اخلاص عمل شیر حق را دان منزه از دغل در غزا بر پهلوانی دست یافت زود شمشیری کشید و برشتافت او خدو انداخت در روی علی افتخار هر نبیّ و هر ولی آن خدو زد بر رخی که روی ماه سجده آرد پیش او در سجده گاه و سپس ادامه ماجرا را نقل می‌کند... و یا مولوی در جایی دیگر به صراحت آرزوی افرادی چون حضرت علی(ع) را می‌کند و می‌گوید: زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست. 🍁 ادامه دارد... 🍃🍃🍃🍃🍃 @amoozeshe_zekre_eshgh
ارتباط ادبیات و مدح امیرالمومنین علی (ع) صفحه 🍃🍃🍃🍃🍃 در ادامه مبحث اشعار در مدح امیرالمومنین ع به شاعر پرآوازه حماسی سرای ایران, بزرگ میرسیم. فردوسی توسی نیز در آغاز «شاهنامه‌»ی خود، بیت‌هایی را در ستایش امیر‌المؤمنین (ع) سروده است: 👇👇 که من شهر علمم علیم در است درست این سخن قول پیغمبر است گواهی دهم کاین سخن‌ها از اوست تو گویی دو گوشم پرآواز اوست و در ادامه میفرماید:👇 منم بنده‌ی اهل بیت نبی ستاینده‌ی خاک پای وصی حکیم این جهان را چو دریا نهاد برانگیخته موج ازو تندباد چو هفتاد کشتی برو ساخته همه بادبان‌ها برافراخته یکی پهن کشتی بسان عروس بیاراسته همچو چشم خروس محمد بدو اندرون با علی همان اهل بیت نبی و ولی خردمند کز دور دریا بدید کرانه نه پیدا و بن ناپدید بدانست کو موج خواهد زدن کس از غرق بیرون نخواهد شدن به دل گفت اگر با نبی و وصی شوم غرقه دارم دو یار صفی همانا که باشد مرا دستگیر خداوند تاج و لوا و سریر خداوند جوی می و انگبین همان چشمه‌ی شیر و ماء معین اگر چشم داری به دیگر سرای به نزد نبی و علی گیر جای @amoozeshe_zekre_eshgh و اما غزل سرای پرآوازه ادبیات فارسی, زبان مورد علاقه حافظ در غزل، زبان استعاری است و استفاده از نمادهای مختلف زمینه تفسیرهای متعدد از غزل او را فراهم ساخته است. او کمتر اشاره مستقیمی به اشخاص دارد. با این حال حافظ در یک رباعی اشاره‌ای مستقیم به حضرت علی(ع) دارد و ساقی کوثر را واسطه فیض حق معرفی می‌کند. وی در این رباعی مشهور چنین می‌گوید: 👇👇 مردی زکننده درخیبر پرس اسرار کرم زخواجه قنبر پرس گر طالب فیض حق به صدقی حافظ سر چشمه آن ز ساقی کوثر پرس البته حافظ شیرازی، در غزل دیگری نیز اشاره مستقیمی به امام علی(ع) دارد و از وی با نام شحنه(پادشاه) نجف یاد می‌کند: 👇👇 حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق بدرقه رهت شود همت شحنه نجف 🍁 در ادبیات معاصر هم تقریبا اکثر شعرا از علی (ع) نام برده اند که از سرآمد آنها میتوان از نام برد.  فضایل و صفات مولای متقیان علی بن ابیطالب به قدری گسترده است که بشر در بازگو کردن آن عاجز مانده است و همین سبب شده تا شهریار، همانند تمامی شعرای ایرانی و آذربایجانی از خطه سرسبز تبریز شیفته و حیران رازگشای عالم هستی شده و بسراید: 👇👇 نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت متحریم چه نامم، شه ملک لا فتی را مدح محاسن حضرت علی(ع) در اشعار شهریار به کرات به چشم می‌خورد. او در اشعاری که در سبک‌های گوناگون سروده، همواره از قدرت سحرآمیز کلام بهره جسته و از طریق مدح عصمت، علم، فضیلت، رشادت، سخاوت و معجزه امیرالمومنین, با به نظم درآوردن حکایت‌های مربوط به وی، کلام نغز و نصیحت آن حضرت را در عناصر شعر خود انتخاب کرده و با اقتباس نمونه‌های بسیاری از نظرهای درافشان، آنها را به زبان شعری درآورده است. او با ارائه ویژگی‌های حضرت علی(ع) با بهترین کیفیت در اشعارش، به مضمون اصلی کلام الهی تکیه کرده و مصادیقی از قرآن کریم آورده است. استاد شهریار در وصف سخاوت حضرت علی درباره بخشیدن انگشتری خود به فقیری چنین گفته است: 👇👇 برو ای گدای مسکین در خانه علی زن که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را ...   که همان تصویر این شخصیت الهی در آیه ۵۵ سوره المائده است که فرمود:  ولی امر و یاور شما رسول خدا و مومنانی هستند که نماز به‌پا داشته و فقیران را در حال رکوع زکات می‌دهند که به اتفاق نظر مفسران عامه و خاصه مراد از این آیه، حضرت علی(ع)  است. 🍁 در پایان میتوان گفت امیرالمونین علی ع یک الگو و اسوه نه فقط شیعیان که تمام مسلمانان و حتی غیر مسلمانان است, بطوری که جرج جرداق مسیحی از او دم میزند. می بینیم که تقریبا تمام شعرای فارسی زبان از او دم زدند و از الطاف بی کران او گفتند. 👇👇 در واقع نام علی ع با ادبیات کهن فارسی و در ادامه که بحث خواهیم کرد, با مدح امیرالمومنین ع در انواع حالات موسیقیایی ایرانی با توجه به هر منطقه خاص گره خورده است. باشد که رهرو و پیرو واقعی شاه نجف ,مولای متقیان اسدالله الغالب علی بن ابی طالب (ع) باشیم. التماس دعا 🍃🍃🍃🍃🍃 @amoozeshe_zekre_eshgh
🍃🍃🍃🍃🍃 چند نمونه از مدح امیرالمومنین ع با صدای استاد ذبیحی در چند ملودی مختلف و در ادامه از سایر ذاکرین که می توانید اختلاف نغمات را در یک جا و در اجراهای مختلف از مدح علی ع درک کنید. بعضی از فایل ها به علت قدیمی بودن کیفیت خوبی ندارند. 🍁 لازم به توضیح است شخصیت حضرت علی(ع) در نزد عموم، تنها فقط معرف یک پیشوای معصوم دینی نیست. بلکه با توجه به اخلاق و سجایای روحانی و پهلوانی امیرالمومنین علی ع ، نام و ذکر علی برای بسیاری از مردم این دیار تداعی کننده برخی خصلت های انسانی مثل جوانمردی، مردم داری، شجاعت و حقیقت گویی است. به همین دلیل مدح علی ع از قدیم در اکثر مراسمات مولودی ,در جشنها, در زورخانه ها و استقبال از زوار کربلا و حج، چاووش خوانی ها، خوانده می شد. ورزش باستانی ایران بدون عنوان علی اصولاً تعریف نشده است. معرکه گیران میادین هم تنها با نام علی می توانند حرکات پهلوانی را تداعی کنند و توجه مخاطب را به خود جلب نمایند. ضمن اینکه محبوب ترین نام مذکر در میان خانواده های ایرانی همچنان نام علی است. بر این اساس خیلی طبیعی به نظر می رسد که فرهنگ و ادبیات و موسیقی ما هم تأثیرات قابل ملاحظه ای از این شخصیت بزرگ عالم امکان، گرفته باشد. 🍁 گوش کنید به این چند نمونه اجرا از مدح مولا امیرالمومنین علی (ع) که به مرور در کانال قرار خواهد گرفت. 👇👇👇👇👇 مدرس: 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 @amoozeshe_zekre_eshgh
صوت اول👇👇👇👇
🍃🍃🍃🍃 مدح امیرالمومنین باصدای روح افزای استاد ذبیحی این کار در واقع در دستگاه دسته بندی میشود ,اما به وضوح مشخص است که این کار کاملا ایرانی نیست و از فضای دستگاههای عربی(قرآنی) در ملودی استفاده شده است ,در واقع این مدل کارها ابداعات خود استاد ذبیحی است. در این زمزمه زیبا ترکیباتی از (سیکاه) نیز احساس میشود. همایون در فارسی بسیار نزدیک به دستگاه عربی است و از طرفی ترکیب دستگاه سیکاه و حجاز عربی فضایی به اسم گوشه را پدید می آورد. در این کار هم, فضای هزام عربی کاملا احساس می شود. 🍁 در نیز این لحن کاربرد فراوانی دارد. بعد از گوش دادن به این لحن سعی کنید با این حال هوا چند خط روضه پیاده کنید و بعد از اینکه دیدید میتوانید با این لحن پیاده سازی روضه را انجام دهید, ملودی کار ذبیحی را به عنوان الگو در ذهن به خاطر بسپارید. البته بارها و بارها باید گوش دهید تا ملکه ذهن شود. گوش کنید به مدح علی ع که بارها بعد از ایشان توسط ذاکرین و مناجات خوانها به این لحن خوانده شده با شروع این بیت: 👇👇👇 مقصد خالق ز خلق عالم امکان علی است باعث پیدایش مهر و مه و کیوان علی است 🍃🍃🍃🍃🍃 @amoozeshe_zekre_eshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 کاملا متفاوت 💐 تربیت ذهن قاریان و مداحان 👌وارد شوید و تفاوت را ببینید 🔘نوع نگرش به تلاوت و مداحی 🔘محتوای کاملا علمی و سطح بالا ☝️بحث اصلی ما تربیت ذهن قاری/مداح با متد (خواندن با ذهن آگاهانه) CMR است ——————— وارد کانال وضوح شوید 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1339818477C3ffdb8df09
دوستان عزیز🌹 کانال بالا کانال استاد اسکندری از رفقای جان و قدیمی و از اساتید بنام نغمات بخصوص نغمات قرآنی در کشور هستند. تالیفات فراوان و کلاسهای ایشان زبانزد هست. حتما استفاده‌کنید🌹🌺
فایل صوتی دوم👇👇👇👇
🍃🍃🍃🍃 ~ مدح امیرالمومنین باصدای دلنشین استاد ذبیحی این کار هم در فضای همایون است و تقریبا با فایل اول یکی است با تغییراتی در گام, وزن شعری, تحریرهاست. نکته مهم اینکه در حدود چهل تا پنجاه سال قبل همایون در فواصلی به اینگونه هم خوانده میشد, که دلیل آن هم ترکیباتی بود که با ملودیهای عربی وجود داشت, که بعدها توسط اساتید موسیقی در مدولاسیون نغمه, تغییراتی داده شد و به همایونی که امروزه می شنوید تبدیل شد. البته این فضا در واقع به دستگاه چهارگاه و سه گاه ایرانی نزدیک میشود و میتواند پلی باشد برای ورود به چهارگاه و سه گاه که البته کاری بس مشکل و مرکب خوانی آن به راحتی انجام نمی شود و ذهن موسیقیایی قوی میطلبد. @amoozeshe_zekre_eshgh 🍁 در این کار هم از سه گاه و حجاز عربی در کار استفاده شده و فضای هزام رو که توضیح دادیم نیز احساس می شود,و فرقش با فایل قبلی این است که به سمت حجاز عربی تمایل بیشتری نشان می دهد و بسیار نزدیک به قرار حجاز در نغمات عربی (قرآنی) است. دوستان عزیز آیه لو انزلنا هذا القران... تا الی آخر از سوره مبارکه حشر که در قرار حجاز توسط قاری مصری عبدالباسط خوانده شده و بارها از تلویزیون پخش شد دقت کنید, و با این مدح تطبیق دهید و نزدیکی این دو را ببینید. 🍁 در آواز سنتی تقریبا دیگر استفاده ای از این فضا نمی شود اما در مدیحه سرایی با توجه به حزن کار هنوز از این مدولاسیون استفاده می شود. گوش کنید به مدح علی گویم, که بعد از استاد ذبیحی, بسیاری از مادحین با این نغمه خواندند و حتی نغمات دیگری که با تغییراتی در نغمه اصلی بارها اجرا شده است. شاید شما هم بارها این فضا را شنیده باشید, بعد پنجاه سال هنوز نیز اجرا می شود, که همه از این ملودی اقتباس شده است. مدرس 🍃🍃🍃🍃🍃 @amoozeshe_zekre_eshgh