✍امام صادق ؏ فرمودند:
تسبیحات فاطمه زهرا (س) در هر روز پس از هر نماز، نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است.
📔کافى، ج 3، ص 343
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#ترجمه_کلمه_به_کلمه
#سوره_بقره
#درس_سوم #صفحه_دهم
🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
آیه وحدت به آیه 103 آل عمران، درباره سفارش به وحدت و قدردانی از این نعمت الهی اطلاق میشود.
《منظور از آیه وحدت》
🔰 به آیه 103 سوره آل عمران
#«آیه_وحدت» میگویند:
⚜/و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا و کنتم علی شفا حفرة من النار فانقذکم منها کذلک یبین الله لکم آیاته لعلکم تهتدون/
«و همگی به ریسمان خدا ( قرآن و اسلام و هر گونه وسیله ارتباط دیگر) چنگ زنید و پراکنده نشوید، و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود بیاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او در میان دلهای شما الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او برادر شدید، و شما بر لب حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آنجا برگرفت (و نجات داد) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار میسازد شاید هدایت شوید». [۱]
🌐 شان نزول آیه
در دوران جاهلیت دو قبیله بزرگ در مدینه به نام « اوس » و «خزرج» وجود داشتند که بیش از یکصد سال جنگ و خون ریزی و اختلاف در میان آن دو جریان داشت، و هر چند وقت ناگهان به جان یکدیگر میافتادند و خسارات جانی و مالی فراوانی به یکدیگر وارد میکردند.
آیکی از موفقیتهای بزرگ پیغمبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم پس از هجرت به مدینه، این بود که بوسیله اسلام صلح و صفا در میان آن دو ایجاد کرد، و با اتحاد آنها جبهه نیرومندی در مدینه بوجود آمد.
اما از آنجا که ریشههای اختلاف فوق العاده زیاد و نیرومند، و اتحاد تازه و جوان بود گاه بیگاه، بر اثر عواملی، اختلافات فراموش شده شعله ور میشد، که به سرعت در پرتو تعلیمات اسلام و تدبیر پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم خاموش میگشت.
روزی دو نفر از قبیله اوس و خزرج به نام «ثعلبة بن غنم» و «اسعد بن زراره» در برابر یکدیگر قرار گرفتند، و هر کدام افتخاراتی را که بعد از اسلام نصیب قبیله او شده بود برمی شمرد، ثعلبه گفت: خزیمة بن ثابت (ذو الشهادتین) و حنظله (غسیل الملائکه) که هر کدام از افتخارات مسلمانانند، از ما هستند، و همچنین عاصم بن ثابت ، و سعد بن معاذ از ما میباشند. در برابر او اسعد بن زراره که از طایفه خزرج بود گفت: چهار نفر از قبیله ما در راه نشر و تعلیم قرآن خدمت بزرگی انجام دادند: ابی بن کعب ، معاذ بن جبل ، زید بن ثابت ، و ابو زید، به علاوه سعد بن عباده رئیس و خطیب مردم مدینه از ما است.
کم کم کار به جای باریک کشید، و قبیله دو طرف از جریان آگاه شدند، و دست به اسلحه برده، در برابر یکدیگر قرار گرفتند، بیم آن میرفت که بار دیگر آتش جنگ بین آنها شعله ور گردد و زمین از خون آنها رنگین شود! خبر به پیامبر رسید، حضرت فورا به محل حادثه آمد، و با بیان و تدبیر خاص خود به آن وضع خطرناک پایان داد، و صلح و صفا را در میان آنها بر قرار نمود. این آیه و آیه قبل از آن نازل گردید و به صورت یک حکم عمومی همه مسلمانان را با بیان مؤثر و مؤکدی دعوت به اتحاد نمود.
ادامه دارد.....
👇👇👇👇👇👇
💠منظور حبل الله
🔰درباره اینکه منظور از «حبل الله» (ریسمان الهی) چیست؟
مفسران احتمالات مختلفی ذکر کردهاند، مثل: قرآن ، اسلام ، و خاندان پیامبر و ائمه معصومین . در روایاتی که از پیامبر (ص) و ائمه اهل بیت نقل شده نیز همین تعبیرات گوناگون دیده میشود، مثلا در تفسیر الدر المنثور از پیغمبر اکرم (ص)
و در کتاب معانی الاخبار از امام سجاد علیهالسّلام نقل شده که فرمودند: «حبل الله» قرآن است، و در تفسیر عیاشی از
امام باقر (ع)چنین وارد شده:
ریسمان الهی آل محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم میباشند، که مردم مامور به تمسک به آن هستند. ولی نه این احادیث و نه آن تفسیرها، هیچ کدام با یکدیگر اختلاف ندارند، زیرا منظور از ریسمان الهی هر گونه وسیله ارتباط با ذات پاک خداوند است، خواه این وسیله، اسلام باشد، یا قرآن، یا پیامبر و اهل بیت او، و به عبارت دیگر تمام آنچه گفته شد، در مفهوم وسیع ارتباط با خدا که از معنای حبل الله استفاده میشود، جمع است.
تعبیر از این امور به حبل الله اشاره به یک حقیقت است، که انسان در شرائط عادی و بدون داشتن مربی و راهنما، در قعر دره طبیعت ، و چاه تاریک غرائز سرکش، و جهل و نادانی باقی خواهد ماند، و برای نجات از این دره و برآمدن از این چاه نیاز به رشته و ریسمان محکمی دارد که به آن چنگ بزند و بیرون آید، این رشته محکم همان ارتباط با خدا از طریق قرآن و آورنده قرآن و جانشینان واقعی او میباشد، که مردم را از سطوح پائین و پست بالا برده و به آسمان تکامل معنوی و مادی میرسانند.
(2-3-4-5-6-7-8-9-)
📚 منابع:
1. آل عمران/سوره۳، آیه۱۰۳.
2. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۳، ص۳۸.
3. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۵۴۵.
4 . طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۳۵۵.
5. سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، ج۲، ص۲۸۵.
6. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۶۹.
7. فخر رازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج۸، ص۳۱۱.
8. حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، ج۱، ص۳۷۷.
9. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج۱، ص۱۰۸
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#سوره_عنکبوت_آیه_49
🔅بَلْ هُوَ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ فِی صُدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا یَجْحَدُ بِآیَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ
🔅بلکه قرآن آیاتی است روشن ، که در سینه اهل دانش جادارد و آیات ما را جز ستمکاران انکار نمیکنند.
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#ترجمه_کلمه_به_کلمه
#سوره_بقره
#درس_چهارم #صفحه_دهم
🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
🔹موضوع: پوشش
#سوره_طه_آیه_121
🔶فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَي آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَي
⚡️ ترجمه :
پس آدم و همسرش فريفته شده و هر دو از آن درخت ممنوعه خوردند، پس به ناگاه لباس هايشان ريخت و) زشتیهایشان براى آنان ظاهر شد و ناچاراً هر دو به چسبانيدن برگ درختان بهشت بر خودشان مشغول شدند و اين چنين آدم پروردگارش را نافرمانى كرد و از رشد محروم ماند.
🧕پوشش براى انسان، كرامت وزيبايى است، وبرهنگى، پستى وزشتى است.
♨️ظاهر شدن زشتى ها وبرهنگى، اوّلين اثر عصيان آدم بود.
پوشش نداشتن، ارزش نیست، بلکه مجازات و کیفر جرم است.
🔸میل به پوشش، در فطرت همه ی انسانها هست.
💥لقمه ى نابجا، سبب ريختن شرم وحيا و ظهور زشتى ها مى شود. فَاَكَلا... فَبَدَت لَهما سَوء اتُهما
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#شناسنامه_سوره
💠سوره زلزال نود و نهمین سوره قرآن کریم است که در مدینه نازل شده و 8 آیه دارد.
در فضیلت این سوره از
🔰 امام صادق علیه السلام روایت است:
از قرائت سوره زلزال خسته نشوید زیرا هر کس در نمازهای مستحب خود این سوره را بخواند آزار زلزله ای بر او نخواهد رسید و بوسیله زلزله، صاعقه یا آفتی از آفات دنیایی، نخواهد مرد و وقتی وفات کرد دستور می دهند او را هب بهشت برند و خداوند می فرماید: ای بنده من در هر جای بهشت که دوست داشتی جای گیر.(1)
🔰.امام رضا علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: قرائت این سوره برابر یک چهارم قرآن و چهار بار قرائت ان را معادل یک ختم قرآن دانسته اند.(2)
🔰از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر کس در شب جمعه دو رکعت نماز گزارد و در هر رکعت بعد از حمد پانزده بار سوره زلزال را قرائت نماید خداوند او را از عذاب قبر و از سختی های هولناک قیامت ایمن می دارد.(3)
🌐 آثار و برکات سوره
◾️1) برای دیدن امورات عجیب در خواب
هنگامی که خواستی در خواب امورات عجیب یا حاجت و خواسته ای را که داری ببینی که چه می شود، هنگامی که سرت را در هنگام خواب روی بالش گذاشتی، سوره زلزال را 7 مرتبه قرائت کن. پس از این کار بگو: «یا ملائکة ربّی بحق هذه السورة و من انزلها و من نزلت علیه و بحق اسماء الله علیکم و آیاته الکافة کلّها الّا ما اخْبِر تُمونی فی لیلتی هذه کذا و کذا.» یعنی در این جا ذکر حاجت می کنی که در خواب نشان دهند که چه خواهد شد. پس به اذن خداوند به تو پس از دو شب یا 5 شب در عالم رویا آنچه را که باید نشان بدهند می دهند. همه این موارد را باید در حالی که طاهر و پاکیزه و با وضو هستی انجام دهی.(4)
◾️2) راه رسوا کرده دزد
🔰 از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر کس سوره زلزال را بنویسد و به سارقی بخوراند دزد به کرده خود اقرار کرده و رسوا می شود... (5)
▪️3) در امان بودن
🔰 در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است: هر کس سوره زلزال را بنویسد و با خود همراه داشته باشد یا آن را قرائت نماید و بعد بر شخصی که از او می ترسد وارد شود از آنچه می ترسد در امان خواهد بود...(6)
▪️4) سوره زلزال سوره جامع
🔰مردی به حضور رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم رسید و گفت: ای رسول خدا سوره ای از قرآن بگو تا بخوانم. پیامبر فرمودند: سه سوره از سوره هایی را که با «الر» آغاز می شود[یونس؛ هود، یوسف، ابراهیم، حجر]را بخوان. آن مرد گفت: من پیرم و مشکلاتی دارم نمی توانم آن را بخوانم. پیامبر فرمود: سه سوره از سوره هایی را که با «حم» آغاز می شود[غافر، فصلت، شوری، زخرف، دخان، جاثیه، احقاف] را بخوان. آن مرد همان حرف سابق را تکرار کرد.
🔰 پیامبر فرمودند: سه سوره از سوره های «مسبحات» را بخوان [حدید، حشر، صف، اعلی، جمعه، تغابن]؛ باز هم جمله پیرمرد تکرار شد و گفت: ای رسول خدا یک سوره جامع را بگو آنگاه ⬇️
🔰رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: سوره «زلزال» را قرائت کن. آنگه رسول خدا سوره زلزال را برایش قرائت کرد . وقتی به پایان سوره رسید پیرمرد گفت: قسم به خدایی که تو را به حق مبعوث کرد همین برایم کافی است و بر آن نمی افزایم. وقتی پیرمرد آنجا را ترک می کرد: پیامبر فرمود: آن پیرمرد رستگار شد. (7)
📚منابع:
(1) ثواب الاعمال، ص124
(2) عیون اخبار الرضا، ج1، ص41
(3) المصباح کفعمی، ص407
(4) کشکول، افشاری ارومیه ای، ص10
(5) تفسیرالبرهان، ج5، ص725
(6) همان
(7) بحارالانوار، ج89، ص334
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوره_زلزال
#همراه_با_ترجمه_سخنگوی
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#عکس_نوشته_سوره_زلزال
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
AUD-20200421-WA0019.mp3
1.13M
#سوره_زلزال
و باصدای یوسف کالو
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#ترجمه_کلمه_به_کلمه
#سوره_بقره
#درس_پنجم #صفحه_دهم
🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
🕋 موقع اذان
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ (4)
🕌 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ (2)
🕌 اَشْهَدُأَنَّ مُحَمَّداًرَسُولُ اللّهِ(2)
🕌 اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ (2)
🕌 حَی عَلَی الصَّلاةِ (2)
🕌 حَی عَلَی الْفَلاحِ (2)
🕌 حَی عَلی خَیرِ الْعَمَلِ(2)
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ (2)
🕌 لا اِلَهَ الا الله(1)
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#قصه_های_قرآنی
#حضرت_یوسف(ع)
عفت يوسف عليه السلام صحنه ديگرى از زندگى شيرين او
يوسف كوخ نشين، يوسف دربدر و اسير و از چاه بيرون آمده، اينك در كاخ به سر می برد و روز به روز آثار رشد جسمى و روحى از او پرتوافكن است. بر اثر كمال و جمال، معرفت و عفت، ملاحت و حسن و وقارى كه دارد نه تنها دل عزيز مصر را تصرف كرده، بلكه در دل همسر عزيز مصر هم جاى گرفته است. بانويى كه می گويند فرزند نداشته و در بهترين وضع به سر می برده و زندگيش را با تفريح و خوشگذرانى می گذراند. اينك عشق دلداده يوسف گشته و لحظه اى از فكر وى خارج نمی شود.
زليخا، در خلوتگاه كاخ رفت و آمد كند و قد و بالاى رعناى يوسف را می بيند، هر چه در اين باره بيشتر فكر می كند زيادتر بر شگفتيش افزوده می شود، عجب جوانى كه به آراستگی هاى ظاهرى و معنوى قرين شده، يك جهان حيا و عفت و پاكى است، اصلا در كارهاى او خيانت نيست.
وَ كَذَلِكَ مَكَّنِّا لِيُوسُفَ فِى الأَرْضِ وَ لِنُعَلِّمَهُ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَاللّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ؛
بدين گونه ما يوسف را در زمين (مصر) مكنت و مقام داديم، و از تعبير خوابها به او بياموزيم، خداوند بر كار خود غالب است، ولى اكثر مردم نمی دانند. (330)
خداوند اجر نيكوكاران را ضايع نمی كند، يوسفى كه در عنفوان جوانى آن قدر عفيف و كمال باشد، شايسته علم لدنى و مقام نبوت است كه خداوند به او بخشيد.
وَكذلِكَ نَجزِى المُحسِنينَ؛ آرى، اين چنين نيكوكاران را پاداش می دهيم.(331)
زليخا شب و روز در فكر يوسف است، ولى با هيچ ترفند و نيرنگى نتوانست از يوسف كام بگيرد. در تمام لحظات او را فرشته عفت می ديد تا آن كه در يكى از فرصتهاى مناسب خود را چون عروس حجله با طرز خاصى آراست و با حركات عاشقانه در خلوتگاه قصر خواست يوسف را به طرف خود مايل كند، در حالى كه درهاى قصر را يكى پس از ديگرى بسته بود، ولى هر چه طنازى كرد، يوسف تكان نخورد. تهديدات و تطميعات زليخا، يوسف قهرمان را از پاى در نياورد. زليخا گفت: زود باش، زود باش.
يوسف گفت: پناه به خدا، من هرگز به سرپرست خود كه از من پرستارى خوبى كرد، خيانت نمی كنم، هيچگاه ستمكار راه رستگارى ندارد.
زليخا به ستوه آمد، طغيان شهوت و عشق سوزانش به عصبانيت مبدل شد. در چنين لحظه اى ياد خدا و الهام پروردگار به يوسف توانايى داد، او از تمام امور چشم پوشيد، فكرش را يكسره كرد و به طرف درِ كاخ، به قصد فرار آمد و كاملاً مواظب بود كه در اين حادثه حساس نلغزد (و به فرموده امام سجاد عليه السلام يوسف ديد زليخا پارچه اى روى بت انداخت، يوسف عليه السلام به او گفت: تو از بتى كه نمی شنود و نمی بيند و نمی فهمد، و خوردن و آشاميدن ندارد حيا می كنى، آيا من از كسى كه انسانها را آفريد و علم به انسانها بخشيد حيا نكنم؟(332)
اين فكر برهان پروردگار بود كه در دل يوسف جرقه زد، بى درنگ از كنار زليخا با سرعت تمام رد شد تا از كاخ بگريزد، زليخا به دنبال يوسف آمد، در پشت در، زليخا يقه يوسف را از پشت گرفت تا او را به عقب بكشاند، يوسف هم كوشش می كرد كه در را باز كند. بالاخره يوسف در اين كشمكش، پيروز شد. در را باز كرد، بيرون جهيد، در حالى كه پيراهنش از پشت پاره شده بود. ولى زليخا دست بردار نبود. ديوانه وار دنبال يوسف می آمد و حتى پس از آن كه يوسف از كاخ بيرون آمد، زليخا هم به دنبال او بود. در همين لحظه، تصادفاً عزيز مصر از آن جا عبور می كرد. زليخا و يوسف را در آن حال ديد كه داستانش خاطر نشان خواهد شد.
آرى، خداوند اين گونه يوسف را يارى كرد، تا عمل خلاف عفت را از او دور كند، زيرا يوسف از بندگان خالص خداوند بود اءِنَّه مِن عبادِنا المُخلَصينَ. (333)
به راستى يوسف در اين بحران خطير نيكو مجاهده كرد، چه مجاهدهاى بزرگ كه اميرمؤمنان على عليه السلام فرمود:
مَا المُجاهِدُ الشَّهيدُ فِى سَبيلِ اللهِ بِاعظَمِ اَجراً مِمَّن قدَرَ فعفَّ، لَكادَ العَفيفُ أن يَكونَ مَلَكاً مِنَ المَلائِكَةِ؛
مجاهدى كه در راه خدا شهيد شود پاداش او بيشتر از كسى نيست كه بتواند كار حرامى را انجام دهد ولى عفت بورزد، حقاً شخص عفيف و پاكدامن نزديك است فرشته اى از فرشتگان گردد.(334)
يوسف با اين مجاهدت و نفسكشی ها، عاليترين درسها را به جهانيان آموخت.
اينك از اين به بعد می خوانيد كه خداوند با چه مقدمات و ترتيبى در همين دنيا پاداش اين جوانمرد رشيد را داد.
جمال يوسف ار دارى به حسن خود مشو غره كمال يوسفى بايد تو را تا ماه كنعان شد
#این_داستان_ادامه_دارد.....
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🔸آخر شب
#سوره_واقعه_بخوانیم
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran