eitaa logo
انباز
270 دنبال‌کننده
402 عکس
80 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین! یکی از دوستان گفته بود که روحانی خانه‌دار شدن را به آرزوی دست نیافتنی تبدیل کرد و رئیسی هم خرید خودرو را! تاسف باید خورد به این وضعیت بی‌‌دولتی. این وضعیت رهاشدگی مردم را دچار ناامیدی می‌کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
اصل امری واجب است اما حکم شرعی ، یک حکم پسین است. پسین بودن حجاب دارای دو رکن اصلی است: اولا اصل حجاب امری واجب است اما براساس آیات و روایات، حجاب شرعی در ذات خود قید عرفیت را دارد. یعنی همانگونه که از آیات قرآن و روایات اهل بیت، حدود دارای انضباطی برای حجاب استنباط می‌شود، تأثیر نسبی عرف‌های متفاوت بر اندازه، نوع و شکل مطلوب حجاب نیز به دست می‌آید. ثانیا شرائط حکیمانه برای ابلاغ حکم الهی آن است که برای اکثریت قاطع مردم جامعه، نظراً پسندیده و عملاً پذیرفته باشد، به‌گونه‌ای که نتیجه نظرسنجی‌ها، برآیند کلی جامعه را هم‌دل و همراه با حکم شرعی حجاب نشان دهد و مخالفان، استثناهایی به حساب آیند که کنترل آنها از راه نظارت عمومی (در رتبه نخست) یا قدرت حکومت (در رتبۀ بعدی) معقول و نتیجه‌بخش باشد. تکلیف اولی و اصلی نهاد دین و حکومت نیز، فراهم کردن همین شرائط است.
أمّا بعدُ فكأنَّ الدّنيا لم تكُن و كأنَّ الآخرةَ لم تزل! مسعود دیانی همین!
خصلت های مصون ساز.mp3
5.66M
🍃🍃🍃 ❇️ خصلتهای مصون ساز چیه؟ 🤔 🔰وسط مهمونی اومدم به قولم عمل کنم😉 ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ ❀ تربیت بنیادی ❀ https://eitaa.com/tarbiat_bonyadii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیف یا شکر؟! عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد «شکر» که این آمد و صد «حیف» که آن رفت مصراع دوم این بیت قاآنی، در فضای مجازی، اغلب به گونه‌ای که آمد نوشته می‌شود، درحالی‌که، آن‌گونه‌که در دیوان شاعر می‌بینیم، به جای «حیف»، «شکر» آمده است. (تفاوت معنایی این دو واژه نیازی به توضیح ندارد. قاآنی هم مثل شماری از شاعران پیشینِ فارسی‌گو، رفتن رمضان را موهبت و غنیمت و اِنعام ‌دانسته و از رفتن آن دریغ نخورده است!) .... گویا مصراع دوم این بیت استاد بهار را جایگزین مصراع قاآنی کرده‌اند: شاهی به میان آمد و شاهی ز میان رفت صد شکر که‌ این‌ آمد و صد حیف که آن رفت https://t.me/joinchat/AAAAAD7Fssu7AgJ7o97tgw
✳️ماجرای فامیل بی‌حجاب آیت‌الله طالقانی مهدی طالقانی: ما هیچ وقت فکر نکردیم بچه آخوندیم، مریم ما روسری سر می‌کرد بیرون می‌رفت. یک بار به مناسبتی چادر سرش کرد. آقا به او گفت «چرا دکورتو عوض کردی؟ همان طوری که بودی بیا»، حالا یادم نمی‌آید چه کسی می‌خواست بیاید که خواهرم مریم چادر سر کرد. دختر آیت الله طالقانی: دخترخاله ما  که مرحوم شده‌اند، بی‌حجاب بود؛ هر دفعه می‌آمد منزل در می‌زد ما می‌رفتیم در را باز می‌کردیم، می‌گفت «اگر آقا هست چادر بدهید من با چادر به داخل منزل بیایم». یک بار که در خانه ما را زد، من در را باز کردم دیدم هایده خانم است. آقا هم داشت در حیاط قدم می‌زد، هایده خانم خودش در را پیش کرد یک کناری ایستاد تا بروم برای او چادر بیاورم، حاج آقا همین طوری که قدم می‌زد آمد در را باز کرد و او را دید، گفت «بفرمایید». دخترخاله هم عقب‌عقب رفته بود و گفت «منتظرم طاهره برای من چادر بیاورد»، آقا گفت «از کوچه آمدی همه شما را دیدند من یکی گناه کردم شما را ببینم». (خنده) خیلی برای هایده خانم و ما جالب بود. آقا می‌گفت خود جوان‌ها باید به مسائل دینی‌شان برسند و رعایت کنند، امری و دستوری جواب نمی‌دهد. 🔹‌ تيزر | گپ و گفت صميمي با فرزندان طالقاني http://goo.gl/F8nGDf 🔹 متن بخشی از گفتگو http://goo.gl/70Yj7N
انباز
✳️ماجرای فامیل بی‌حجاب آیت‌الله طالقانی مهدی طالقانی: ما هیچ وقت فکر نکردیم بچه آخوندیم، مریم ما ر
پرواضح است که مطلب مربوط به آیت الله طالقانی درباره حجاب را به عنوان حجت شرعی منتشر نکرده‌ام (بلکه حتی بر صحت آن خبر نیز اصراری ندارم) چه اینکه نه قصه را در مقام بیان تمام نظر ایشان می‌بینم و نه اصولا چنان حجیتی بر احدی از غیر معصومان (و حتی بر همه ایشان یکجا) قائلم. هدفم بیان بخشی از واقعیت دین‌داری در جامعه معاصر است، که گاهی ندیدن و ندانستن همین واقعیات، انسان را دچار خطاهای شناختی و عملی سنگین و جبران‌ناپذیری می‌کند. بنده در گفتارها و نواشتارهایم، فهم خودم از نصوص دینی را درباره حجاب و امر به معروف توضیح داده و منتشر کرده‌ام و ضمن پذیرش مسئولیت دنیوی و اخروی مواضع خودم، برای گفتگوی علمی و هم‌افزایی در سطوح مختلف (از مباحث بنیادین تا کاربردی) آمادگی کامل دارم. نقل چنین مطالبی بیان زاویه‌دیدهای مرتبط با آن مسائل است، از جمله اینکه بعید نیست یک فقیه مهذب یا یک فرد مؤمن انقلابی نیز چنین فهم و قرائتی از اسلام و فقه و احکام شرعی داشته باشد. https://eitaa.com/anbaz60/1192
دیدید گاهی دو نفر با هم گفتگو و بحث می‌کنن، اما یکیشون بعد از اینکه حرفشو میگه، میگه "لطفا دیگه ادامه ندید" یا "دیگه بعد از این ادامه نمیدم"؟ خب عزیز جان اگه میخوای طرف ادامه نده، خودت در ادامه ندادن پیش‌قدم باش، هر وقتم خواستی ادامه ندی، یا اصلا ادامه نده، یا گلی، تشکری، چیزی بفرست و میدان بحث رو ترک کن. فکر میکنم این، محترمانه‌تر و متواضعانه‌تر باشه. 🌺 https://eitaa.com/anbaz60/1193
سابقا جایی درس میخوندیم که هم درس تکراری داشت هم مشکلات دیگر. یه وقت به مدیرش گفتم «لطفا سرفصلها رو بدید ببینم. اگر قراره ادامه تحصیلمون مثل همین یکی دو ترم باشه، از حالا انصراف بدم». فرمودند: «مرسوم نیست سرفصل رو به طلاب بدیم». گفتم: «اولا مرسوم نیست، اما گناه و ممنوع هم نیست و معقول هم هست. ثانیا اگر هم مرسوم نیست، شما مرسومش کنید». «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ؛ هر کس رسم نیکویی را پایه گذاری کند، هم پاداش این پایه گذاری به او می رسد و هم پاداش همه کسانی که تا روز قیامت مطابق آن کار نیکو عمل کنند، بدون آنکه چیزی از اجر آنها کم شود». گاهی یه چیزایی به قدری مرسوم و موسوم میشه که غفلتا جای حق و عدل و عون و احسان رو میگیره: «... وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ؛ همدیگر را بر نیکی و حفظ خود از خطر و خطا یاری کنید، نه بر تنبلی از کار نیک و گناه و دشمنی جویی. و از خدا پروا داشته باشید؛ زیرا مجازات خدا سخت است.» (مائده 2) https://eitaa.com/anbaz60/1194
(با ویرایش و به‌روزرسانی) از کانال تلگرامی https://t.me/anbaz60/465 محبوب یا منفور؟ 📌 محبوبیت روحانیان کمتر شده یا بیشتر؟ عاملش چیست؟ البته بدون آمار معتبر، نمی‌توان سخن قاطعی گفت، اما تجربه زیسته‌ام چنین است: 1️⃣ به طور میانگین، محبوبیت روحانیان و صنف روحانیت، به‌نسبت، بیشتر از دوران قبل از انقلاب شده، و نفرت از روحانیان هم احتمالا کمتر رایج است. اما بین کسانی که دلِ خوشی از این صنف ندارند، نفرت را بیشتر، و میان هواداران‌شان هم عمق محبوبیت را کمتر می‌یابیم. یعنی محبوبیت، کیفیتی کمتر یافته است و گویا کمّیتی بیشتر، و نفرت، کیفیتی بیشتر و گویا کمّیتی کمتر. 2️⃣ حمله به چند طلبه در دو سه روز و قتل برخی از آنها (گذشته از قتل طلبه همدانی و مشهدی و تهرانی و ... در گذشته) هشدار و چالش‌اند. آیا قبل از انقلاب هم طلاب و علمای دین، ترور می‌شدند؟ هم رویکرد سازمان حوزه علمیه و هم وضعیت حکمرانی منتسب به دین، در هر دو سوی کاهش و افزایش، مؤثر بوده است. 3️⃣ پدیده‌هایی مثل سیل و زلزله و کرونا، زمینۀ خدمت‌رسانی طلاب محترم و مجاهد را فراهم می‌کنند که فرصت‌های مناسبی برای بهبود این وضع‌اند. اما اکتفا به چنین وقایعی، ناپسندی است. اگر آسیب‌شناسی نکنیم، مسیر درست را نمی‌یابیم و برنامه و فعالیت بایسته و شایسته‌ای نخواهیم داشت. به بازماندگان محترمِ حجت الاسلام سلیمانی و برای سلامتی حجت الاسلام سجاد جهانگیری ۹ اردیبهشت 1402 https://eitaa.com/anbaz60/1195
الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ضايعه تاسف بار درگذشت حجت الاسلام و المسلمين شيخ جواد کاظم خانلو؛ دانش آموخته مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن، رئيس اداره تبليغات شهرستان تاكستان را خدمت خانواده محترم ایشان و جامعه حوزوي و قرآنی تسلیت عرض نموده، براي بازماندگان از درگاه خداوند متعال صبر جميل و اجر كثير مسئلت مي نماييم. مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن