May 11
حکایت
دیگر گفت: «هر که را خُلق با خَلق، نه نیکوست، پوست بر بدن، زندان اوست، و چنان از وجود خود در تنگنایی افتاده که زندان در جَنبِ آن نزهتگاهیست گشاده....»
کسی که با همه کس خوی بد به کار بَرَد
همیشه در کفِ صد غصه، مُمتَحَن دانَش!
مرو به شحنه که: «زندان مقام او گردان!»
که پوست بر تن بدخویِ اوست، زندانش...
#عبدالرحمن_جامی
#بهارستان، روضه نخستین، به مقدمه و تصحیح و تعلیقات #هادی_اکبرزاده، تهران: روزنه، ص ۵۲
💠 خوبان پارسیگو
https://t.me/khoobaneparsigoo/11262
#روایت
راستش من مدتهاست تلاش میکنم مقصود حضرات از روایت و فرقش با خبر و گزارش رو بفهمم.
اما امروز پیامی دیدم که مسئله رو یه سره کرد.
گویا منظورشون اینه که آدم تصویری رو که دوست داره یا احساس میکنه، بچسبونه به تصویری که دیده میشه.
یعنی اگه #دوست_داریم در باطن و پشت پردۀ آدمها و حوادث، حالتها و حوادثی باشه یا #احساس_میکنیم بوده، پسزمینۀ گزارش حوادث و آدمها کنیم و طوری تعریف کنیم که مخاطب، قصه رو از زاویهدید ما، یا از زاویهدید #مطلوب ما ببینه و بفهمه و تحلیل کنه.
خب، اینم هنریه، اعم از درست و غلط و خوب و بد.
❗️
«خوبان پارسیگو»:
https://t.me/khoobaneparsigoo/11571 🔽
ز دل رشک آیدم، چون بگذرد در دل خیال او
چهسان بینم که افتد چشمِ غیری بر جمال او؟
https://t.me/khoobaneparsigoo/11572 🔽
به قتلْ داد مرا وعده، یار و من مُردم
ز بیم آنکه مبادا شود فراموشش
https://t.me/khoobaneparsigoo/11574 🔽
باشد عذابِ روزِ قیامت، بلای جان
اما به منتِ شب هجران نمیرسد
#حامدی_قمی
#حامدی
#تذکره_ریاضالشعرا
💠 خوبان پارسیگو
بکشید یار گوشم، که تو امشب آنِ مایی
صنما! بلی ولیکن تو نشان بده کجایی
چو رها کنی بهانه بدهی نشان خانه
به سر و دو دیده آیم که تو کانِ کیمیایی
و اگر به حیله کوشی دغل و دغا فروشی
ز فلک ستاره دزدی ز خرد کله ربایی
شب من نشان مویت، سحرم نشان رویت
قمر از فلک درافتد چو نقابْ برگشایی
صنما تو همچو شیری؛ من اسیرِ تو، چو آهو
به جهان که دید صیدی که بترسد از رهایی؟!
صنما هوای ما کن طلب رضای ما کن
که ز بحر و کان شنیدم که تو معدن عطایی
همگی وبالم از تو به خدا بنالم از تو
بنشان تکبرش را تو خدا به کبریایی
ره خواب من چو بستی بمبند راه مستی
ز همه جدام کردی مده از خودم جدایی
مه و مهر یار ما شد به امید تو خدا شد
که زهی امید زفتی که زند در خدایی
همه مال و دل بداده سر کیسه برگشاده
به امید کیسه تو که خلاصه وفایی
همه را دکان شکسته ره خواب و خور ببسته
به امید آن نشسته که ز گوشهای درآیی
به امید کس چه باشی که تویی امید عالم
تو به گوش می چه باشی که توی می عطایی
به درون توست یوسف چه روی به مصر هرزه
تو درآ درون پرده بنگر چه خوشلقایی
به درون توست مطرب چه دهی کمر به مطرب
نه کم است تن ز نایی نه کم است جان ز نایی
مولوی
از هوش مصنوعی ChatGPT پرسیدم:
اگر بپذیریم که در حدیث آمده حاکم مسلمانان باید مخالف هوای نفس خود باشد، حاکم مسلمانان چه ویژگی و خصوصیت خاصی دارد که این توصیه برای او، جدی تر مطرح شده است؟
پاسخش با تنظیم دقیقتر چنین بود:
1. حاکم مسلمانان به عنوان یک مقام عمومی و رهبر جامعه، مسئولیتهای سنگینی بر عهده دارد.
او باید تصمیماتی بگیرد که بر زندگی و آینده جامعه تأثیرگذار است.
مثلا حاکم باید به عدالت و انصاف پایبند باشد و قدرت خود را برای منافع شخصی یا گروه خاصی استفاده نکند.
در نتیجه، نسبت به دیگران، نیاز به کنترل بیشتر بر هوای نفس خود دارد؛ زیرا تصمیمات او میتواند بر افراد و جوامع بسیاری تأثیر بگذارد.
2. او باید الگوی مجسم عدالت و تقوی و اخلاق و رفتار نیکو در جامعه باشد.
[پس باید نسبت به دیگران در سطح بالاتری باشد و بتواند از خواستههای شخصی خود به نفع دیگران عبور کند.]
#هوش_مصنوعی
https://eitaa.com/anbaz60/1685
همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی ره نشست علمی برگزار میشود:
✅ موضوع نشست: رویکرد علامه طباطبایی در مباحث اجتماعیِ تفسیر المیزان
🕰 زمان: پنجشنبه ۲۴ آبان ساعت ۹ صبح
🏫 مکان: ارومیه، مدرسه علمیه امام خمینی (ره)، سالن فاطر
📌 به یاری خدا، بنده علاوه بر استفاده از اساتید محترم،
با موضوع اصلاحگری اجتماعی در قرآن
در خدمت فضلای حاضر در این نشست خواهم بود.
ضمنا برخی از اساتید پیشنهاد کردهاند اشارهای هم به برخی چالشهای روشی تفسیر المیزان داشته باشم؛
لذا اگر مهلتی باشد، عرایض کوتاهی هم درباره دو محور زیر تقدیم خواهم کرد:
1⃣ تفسیر قرآن به قرآن (که علامه بر آن تاکید کرده)
2⃣ تفسیر قرآن به روایات و اسباب نزول (که علامه آنها را نقد کرده است).
#آذربایجان_غربی
#ارومیه
#حوزه_علمیه_امام_خمینی (ره)
#معاونت_پژوهش
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_اجتماعی_قرآن
انباز
همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی ره نشست علمی برگزار میشود: ✅ موضوع نشست: رویکرد علامه طباطبای
امکان حضور بانوان در این همایش فراهم است.
عرایض این حقیر بعد از ساعت ۱۰ شروع خواهد شد؛ ان شاالله.
زيارة فاطمة الزهراء عليها السلام:
السَّلَامُ عَلَى الْبَتُولَةِ¹ الطَّاهِرَةِ،
الصِّدِّيقَةِ الْمَعْصُومَةِ،
الْبَرَّةِ التَّقِيَّةِ،
سَلِيلَةِ² الْمُصْطَفَى
وَ حَلِيلَةِ الْمُرْتَضَى
وَ أُمِّ الْأَئِمَّةِ النُّجَبَاءِ.
اللَّهُمَّ إِنَّها خَرَجَتْ مِنْ دُنْيَاهَا مَظْلُومَةً مَغْشُومَةً،³
قَدْ مُلِئَتْ دَاءً وَ حَسْرَةً وَ كَمَداً⁴ وَ غُصَّةً،
تَشْكُو إِلَيْكَ وَ إِلَى أَبِيهَا مَا فُعِلَ بِهَا،
اللَّهُمَّ انْتَقِمْ لَهَا وَ خُذْ لَهَا بِحَقِّهَا.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الزَّهْرَاءِ⁵ الزَّكِيَّةِ الْمُبَارَكَةِ الْمَيْمُونَةِ،⁶
صَلَاةً تَزِيدُ فِي شَرَفِ مَحَلِّهَا عِنْدَكَ
وَ جَلَالَةِ مَنْزِلَتِهَا لَدَيْكَ،
وَ بَلِّغْهَا مِنِّي السَّلَامَ،
وَ السَّلَامُ عَلَيْهَا وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
✨اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج✨
——
1️⃣ قال الجزريّ:
سمّيت فاطمة عليها السّلام البتول لانقطاعها عن نساء زمانها فضلا و دينا و حسنا،
و قيل: لانقطاعها عن الدّنيا إلى الله تعالى
(النّهاية 1، 71).
2️⃣ السّليل: الولد.
3️⃣ الغشم: الظّلم.
4️⃣ الكمد بالفتح: الحزن الشّديد و مرض القلب.
5️⃣ الزّهراء: البيضاء المنيرة.
6️⃣ الميمونة: المباركة.
عجب سروی! عجب ماهی!
عجب یاقوت و مرجانی!
عجب جسمی! عجب عقلی!
عجب عشقی! عجب جانی!
عجب لطف بهاری تو!
عجب میر شکاری تو!
در آن غمزه چه داری تو؟
به زیر لب چه میخوانی؟
عجب حلوای قندی تو!
امیر بیگزندی تو
عجب ماه بلندی تو!
که گردون را بگردانی
عجبتر از عجایبها!
خبیر از جمله غایبها
امان اندر نواییها
به تدبیر و دوا دانی
ز حد بیرون به شیرینی
چو عقل کل به رهبینی
ز بیخشمی و بیکینی
به غفران خدا مانی
زهی حسن خدایانه
چراغ و شمع هر خانه
زهی استاد فرزانه
زهی خورشید ربانی
زهی پَربخش این لنگان
زهی شادیِّ دلتنگان
همه شاهان چو سرهنگان
غلامند و تو سلطانی
به هر چیزی که آسیبی
کنی، آن چیز جان گیرد
چنان گردد که از عشقش
بخیزد صد پریشانی
یکی نیم جهان خندان
یکی نیم جهان گریان
ازیرا شهد پیوندی
ازیرا زهر هجرانی
دهان عشق میخندد
دو چشم عشق میگرید
که حلوا سخت شیرین اسـ
ـت و حلواییش پنهانی
مروَّح کن دل و جان را
دل تنگ پریشان را
گلستان ساز زندان را
بر این ارواح زندانی
#مولوی
۱۴۰۳۰۸۲۴ سوره ملک، الایمان تطهیرا من الشرک.mp3
7.02M
﷽
#سخنرانی_ترکی
#ارومیه
هیئت سربازان امام زمان علیه السلام
ایام فاطمیه اول
جلسه اول: 24 آبان 1403
سوره ملک: الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (2)
خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها):
1. فَجَعَلَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ
#دینپرست
۱۴۰۳۰۸۲۵ سوره لقمان، و الصلاة تنزیها عن الکبر.mp3
9.45M
#سخنرانی_ترکی
#ارومیه
هیئت سربازان امام زمان علیه السلام
ایام فاطمیه اول
جلسه دوم: 25 آبان 1403
سوره لقمان:
وَ لَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (12) وَ إِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (13) وَ وَصَّيْنَا الإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَ فِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ (14)
خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها):
2. وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الْكِبْرِ
#دینپرست
۱۴۰۳۰۸۲۶ سوره آل عمران، زکاة تزکیة نفس و منماة رزق.mp3
7.95M
#سخنرانی_ترکی
#ارومیه
هیئت سربازان امام زمان علیه السلام
ایام فاطمیه اول
جلسه سوم: 26 آبان 1403
سوره آل عمران:
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَ الأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ لآيَاتٍ لأُولِي الأَلْبَابِ (190)
خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها):
3. وَ الزَّكَاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نَمَاءً فِي الرِّزْقِ
#دینپرست
تکبر
اگر به نظرم آمد رفتار کسی در مواجهه با من متکبرانه است،
اما با دیگران خاضعانه برخورد میکند،
دستکم #شاید من تکبری دارم که او را به چنین رفتاری میکشاند؛
یا به صورت واکنش طبیعی و یا برای کنترل تکبر من.
https://eitaa.com/anbaz60/1695
رابطۀ کلمات و اخلاق
گاهی دو عبارت، در نگاه اولیه معنای یکسانی دارند، اما به علت کاربردهای متفاوت، بار معنایی و حتی ارزشی مختلفی مییابند.
مثلا ازخودراضی، بار معناییِ ضدارزشی دارد،
اما اگر کسی از وضعیت زندگی و کارهای خوب خودش راضی و شکرگزار توفیق الهی است، حالتی ارزشی و اخلاقی دارد.
ممکن است دو شخص متفاوت، تحلیلی مختلف و بلکه متضاد از یک حالت انسانی داشته باشند:
یکی بگوید «فلانی ازخودراضی است»
و دیگری بگوید «فلانی از زندگی خود راضی است».
همچنین اگر کسی بگوید «نظر دیگران برایم مهم نیست» میتواند دو بارِ معنایی متضاد داشته باشد:
1. حتی اگر اشتباه کنم و دیگران به من تذکر دهند، مهم نیست و رفتارم را تغییر نخواهم داد،
2. حتی اگر همگان #بهغلط بگویند «اشتباه میکنی»، تا زمانی که دلیلی قانعکننده بر اشتباه بودن رفتارم نیاورند، تسلیم کثرت این افراد نخواهم شد.
معنای اول، کاملا غیرِاخلاقی است، و معنای دوم، کاملا اخلاقی.
https://eitaa.com/anbaz60/1696
انباز
همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی ره نشست علمی برگزار میشود: ✅ موضوع نشست: رویکرد علامه طباطبای
۱۴۰۳۰۸۲۴ نشست علامه ۳ دینپرست.mp3
12.29M
✅ موضوع نشست: اصلاحگری اجتماعی در قرآن؛ با تأکید بر رویکرد علامه طباطبایی (رحمت الله علیه)
🕰 زمان: پنجشنبه ۲۴ آبان ساعت ۹ صبح
🏫 مکان: ارومیه، مدرسه علوم دینی امام خمینی (ره)
ارائه: سجاد دینپرستی صالح
https://eitaa.com/anbaz60/1697